Europaudvalget 2001
KOM (2000) 0347
Offentligt
1442635_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 06.06.2001
KOM(2001) 315 endelig
2000/0158 (COD)
Ændret forslag til
(8523$3$5/$0(17(76 2* 5c'(76 ',5(.7,9
20 $))$/' $) (/(.75,6. 2* (/(.7521,6. 8'67<5
(forelagt af Kommissionen i henhold til EF-traktatens
artikel 250, stk. 2)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2000/0158 (COD)
Ændret forslag til
(8523$3$5/$0(17(76 2* 5c'(76 ',5(.7,9
20 $))$/' $) (/(.75,6. 2* (/(.7521,6. 8'67<5

%
$**581'
Forslaget (KOM(2000) 347 endelig udgave-2000/0158 5COD)) sendt til Europa-Parlamentet
og Rådet i overensstemmelse med traktatens artikel 175, stk. 1
28. juli 2000
Udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale Udvalg
Udtalelse fra Regionsudvalget
Udtalelse fra Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen
29. november 2000
14. februar 2000
15. maj 2001

)
250c/(7 0('
.
200,66,21(16 )256/$*
Forslaget har til formål at indføre foranstaltninger til forebyggelse af affald af elektrisk og
elektronisk udstyr, til indsamling af elektrisk og elektronisk udstyr og til behandling, genbrug
og nyttiggørelse af begge. Det foreslås, at medlemsstaterne etablerer særskilt indsamling af
affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE) og sikrer forsvarlig behandling, nyttiggørelse
og bortskaffelse af WEEE. Behandling, nyttiggørelse og bortskaffelse af WEEE skal
finansieres af producenterne, så det bliver økonomisk attraktivt at konstruere elektrisk og
elektronisk udstyr, der passer til kravene til forsvarlig affaldshåndtering. Forbrugerne skal
have mulighed for at returnere deres udstyr gratis. Der fastsættes kvantitative mål for
genanvendelse, genvinding og nyttiggørelse.


.
200,66,21(16 8'7$/(/6( 20
(
8523$
3
$5/$0(17(76 1'5,1*6)256/$*
QGULQJVIRUVODJ VRP .RPPLVVLRQHQ KDU DFFHSWHUHW
Følgende ændringsforslag accepteres:
Hvad direktivets anvendelsesområde angår, ændringsforslag nr. 3 om, at de forpligtelser, der
gælder for producenter og distributører, også skal gælde for fjernsalg; ændringsforslag nr. 4
om, at direktivet om elektrisk og elektronisk affald ikke indskrænker anvendelsen af anden
lovgivning om beskyttelse af arbejdstagernes sundhed og heller ikke direktiv 91/157 om
batterier; ændringsforslag nr. 23 om, at direktivet om elektrisk og elektronisk affald gælder,
uanset hvordan apparatet er blevet vedligeholdt eller repareret; ændringsforslag nr. 24 om, at
medicinsk udstyr, overvågnings- og reguleringsinstrumenter og salgsautomater er omfattet af
særlige indsamlingsbestemmelser i direktivet; ændringsforslag nr. 25 om, at begrebet
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
"professionel importør" også omfatter dem, der stiller elektrisk og elektronisk udstyr til
rådighed i henhold til en finansieringsaftale (f.eks. udlejning).
Kommissionen kan acceptere ændringsforslag nr. 22, hvor udtrykket "aktører" ændres til
"parter" i artikel 1.
For så vidt angår definitioner, ændringsforslag nr. 27 om, at der ved "genbrug" forstås
genbrug både som komplet apparat og som komponenter; ændringsforslag nr. 28 om, at
"producent" ikke afhænger af, hvilken salgsmetode der anvendes, herunder fjernsalg;
ændringsforslag nr. 29 om forudsætningerne for, at en videreforhandler ikke anses som
producent.
For så vidt angår indsamling, gratis returnering og producentansvar, ændringsforslag nr. 36
om, at ordningerne for affaldshåndtering kan etableres af producenterne kollektivt og/eller
individuelt.
Hvad angår nyttiggørelse, ændringsforslag nr. 39 om højere kvantitative mål for
nyttiggørelses- og genvindingsprocenter for affald af elektrisk og elektronisk udstyr;
ændringsforslag nr. 42 med faktorer, der skal tages hensyn til ved fastsættelse af målene for
årene efter 2008; ændringsforslag nr. 43, hvor der udtrykkes ønske om udvikling af nye
teknologier.
Hvad finansiering angår, ændringsforslag nr. 15 og 16, som fastslår, at individuelle
finansieringsordninger skal foretrækkes frem for kollektive ordninger, medmindre de er
uigennemførlige eller for dyre.
Hvad oplysningskrav angår, ændringsforslag nr. 18, 47-50, 51 og 52 om større krav til
producenterne om information af brugerne; ændringsforslag nr. 51 om mulighederne for at
indføre sanktioner for manglende overholdelse af forpligtelsen til særskilt indsamling af
WEEE; ændringsforslag nr. 19 og 54, som skærper forskrifterne for, hvorledes
behandlingsanlæggene skal give information.
Endelig ændringsforslag nr. 10, hvor direktivets jobskabende muligheder omtales;
ændringsforslag nr. 59 om, at Kommissionen skal høre producenter,
arbejdstagerorganisationer og forbrugersammenslutninger inden ændring af bilagene;
ændringsforslag nr. 60 med krav om, at der i affaldshåndteringsplaner skal være et særligt
kapitel om håndtering af affald af elektrisk og elektronisk udstyr; ændringsforslag nr. 61, som
kræver, at medlemsstaterne fastlægger hensigtsmæssige sanktioner; ændringsforslag nr. 20 og
64, som kræver, at medlemsstaterne sørger for tilstrækkelig inspektion og henholder sig til
henstillingen om miljøinspektioner;
Ændringsforslag nr. 63 om ændring af ikraftrædelsesdatoen (dagen for offentliggørelsen i
stedet for 20 dage efter offentliggørelsen). Dette kan accepteres.
Kommissionen kan acceptere ændringsforslag nr. 66, som tilføjer "fritids- og sportsudstyr" i
punkt 7 i bilag I A.
4
QU  PRGV WWH VLJ WUDQVSRUWHU GHU LNNH RSI\OGHU PLQGVWHNUDYHQH L VWN  WLO EHKDQGOLQJHQV NYDOLWHW.Endelig kræver ændringsforslag nr. 37, at medlemsstaterne sikrer, at økonomiske aktører indfører certificerede miljøforvaltningssystemer. Denne del er acceptabel. Ændringsforslag nr. 11 om betragtning 14 omhandler behandlingens kvalitet og kan accepteres i princippet, men med følgende formulering: 'H DQO J HOOHU YLUNVRPKHGHU GHU IRUHWDJHU JHQYLQGLQJ RJ EHKDQGOLQJ VNDO RSI\OGH YLVVH PLQGVWHVWDQGDUGHU Vn EHKDQGOLQJHQ DI 5 "> PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442635_0004.png

QGULQJVIRUVODJ VRP .RPPLVVLRQHQ KDU DFFHSWHUHW GHOYLV HOOHU L SULQFLSSHW
Hvad angår definitioner, styrker ændringsforslag nr. 26 om definitionen af WEEE det princip,
at alle komponenter og delkomponenter skal betragtes som WEEE, og det kan accepteres,
undtagen omtalen af "hjælpematerialer".
Hvad indsamling angår, rummer ændringsforslag nr. 35 en række forpligtelser. Den del, der
forbyder bortskaffelse af WEEE sammen med usorteret husholdningsaffald kan accepteres.
Kommissionen finder det unødvendigt at acceptere den del i stk. "1a", der omtaler byrderne
på detailforhandlerne, da muligheden af centrale indsamlingssteder jo ikke er udelukket.
Endvidere kan Kommissionen ikke tilslutte sig anden del af stk. 2, som tillader
medlemsstaterne at fravige kravet om gratis tilbagetagning. Hvad stk. 3 angår, accepterer
Kommissionen princippet i ændringsforslaget, men stiller sig tvivlende over for kravet om at
gennemføre nyttiggørelsen efter certificerede forvaltningssystemer. Kommissionen foreslår
at erstatte udtrykket "er … forpligtet" med "opfordres". Ændringsforslagene i stk. 4 kan
accepteres. I stk. 5 kan tallet på 6 kg pr. indbygger pr. år accepteres i princippet. Dog finder
Kommissionen, at bestemmelsen bør formuleres således:
8DQVHW VWN D WU IIHU
PHGOHPVVWDWHUQH IRUDQVWDOWQLQJHU GHU WLOVLJWHU DW GHU VHQHVW GHQ  GHFHPEHU  QnV HQ
V UVNLOW LQGVDPOLQJ DI :((( IUD SULYDWH KXVKROGQLQJHU Sn JHQQHPVQLWOLJW VHNV NJ SU
LQGE\JJHU SU nU.
Det samme gør sig gældende for ændringsforslag nr. 9 om betragtning 13.
Ændringsforslag nr. 30 fastslår, at det firma, der ved fjernsalg varetager reparation og
vedligeholdelse efter aftale med producent/distributør, anses som "producent" i direktivets
forstand. Denne ændring kan accepteres, omend Kommissionen tvivler på nødvendigheden
deraf.
Ændringsforslag nr. 32 indeholder en definition af udtrykket "indsamlingssted" og kan
accepteres i princippet. Kommissionen foreslår følgende formulering:
,QGVDPOLQJVVWHG  HW
IRUHWDJHQGH HYHQWXHOW HQ GHWDLOIRUUHWQLQJ GHU WDJHU :((( WLOEDJH IUD GHQ VLGVWH EUXJHU.
Kommissionen kan acceptere princippet i ændringsforslag nr. 95 med følgende formulering:
0HGOHPVVWDWHUQH VLNUHU DW :((( GHU NDQ LQGHE UH HQ VXQGKHGV HOOHU VLNNHUKHGVULVLNR IRU
SHUVRQDOHW VRP I¡OJH DI EOD UDGLRDNWLY HOOHU ELRORJLVN NRQWDPLQHULQJ EOLYHU WDJHW WLOEDJH YHG
HJQHGH LQGVDPOLQJVVWHGHU
Hvad krav til behandling angår, fastslår ændringsforslag nr. 37, at producenterne skal indføre
kollektive og/eller individuelle ordninger til behandling af WEEE under anvendelse af den
nyeste nyttiggørelses- og genvindingsteknologi. Dette er acceptabelt. Også omtalen af
beskyttelse af arbejdstagernes sundhed kan accepteres. Stk. 5 indeholder bestemmelser, der
gælder for eksport af WEEE, hvilket udgør en de facto-ændring af forordning 259/93 om
overførsel af affald. Det er ikke hensigtsmæssigt at fravige de generelle regler for overførsel
af affald i forbindelse med genbrug af WEEE, og derfor bør ændringsforslagene ikke
accepteres. Kommissionen foreslår imidlertid, at bestemmelsen begrænses til kun at gælde for
transport med henblik på bortskaffelse, på følgende måde:
0HGOHPVVWDWHUQH NDQ L
RYHUHQVVWHPPHOVH PHG DUWLNHO  VWN  OLWUD F I¡UVWH OHG L 5nGHWV IRURUGQLQJ (‘)

QU

 PRGV WWH VLJ WUDQVSRUWHU GHU LNNH RSI\OGHU PLQGVWHNUDYHQH L VWN  WLO EHKDQGOLQJHQV
NYDOLWHW.Endelig
kræver ændringsforslag nr. 37, at medlemsstaterne sikrer, at økonomiske
aktører indfører certificerede miljøforvaltningssystemer. Denne del er acceptabel.
Ændringsforslag nr. 11 om betragtning 14 omhandler behandlingens kvalitet og kan
accepteres i princippet, men med følgende formulering:
'H DQO J HOOHU YLUNVRPKHGHU GHU
IRUHWDJHU JHQYLQGLQJ RJ EHKDQGOLQJ VNDO RSI\OGH YLVVH PLQGVWHVWDQGDUGHU Vn EHKDQGOLQJHQ DI
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442635_0005.png
:((( LNNH EHODVWHU PLOM¡HW )RU DW VLNUH HW K¡MW QLYHDX IRU PLOM¡EHVN\WWHOVH E¡U
PHGOHPVVWDWHUQH V¡UJH IRU DW GHQ Q\HVWH Q\WWLJJ¡UHOVHV RJ JHQYLQGLQJVWHNQRORJL WDJHV L
DQYHQGHOVH
Hvad angår nyttiggørelse og genvinding, kræver ændringsforslag nr. 38, at alt WEEE, der
indsamles særskilt, undtagen det, der kan genbruges fuldstændigt, nyttiggøres, og at der nås et
så højt niveau for genbrug og genvinding som muligt. Denne ændring kan accepteres i
princippet. Kommissionen foreslår følgende formulering:
0HGOHPVVWDWHUQH VLNUHU DW DOW
:((( GHU LQGVDPOHV V UVNLOW VHQGHV WLO Q\WWLJJ¡UHOVH PHG GHW K¡MHVW PXOLJH QLYHDX IRU
JHQEUXJ RJ JHQYLQGLQJ IRU ¡MH $SSDUDWHU GHU NDQ JHQEUXJHV IXOGVW QGLJW HU LNNH RPIDWWHW DI
GHQQH EHVWHPPHOVH
Ændringsforslag nr. 41 fastslår, at de regler, der er nødvendige for at beregne målene
fastsættes på et senere tidspunkt, hvilket kan accepteres i princippet. Kommissionen foreslår
følgende formulering:
6HQHVW GHQ  GHFHPEHU  VNDO GH Q UPHUH UHJOHU IRU
RYHUYnJQLQJ DI PnOHQH L VWN  RJ IRU NRQWURO DI DW PHGOHPVVWDWHUQH RSI\OGHU GHP IDVWV WWHV
HIWHU SURFHGXUHQ L DUWLNHO  VWN 
Hvad finansiering angår, ændrer ændringsforslag nr. 44 den dato, som bestemmelsen om
producenternes forpligtelser gælder fra (30 måneder efter direktivets ikrafttræden og ikke 5
år). Denne del kan accepteres. Det fastslås endvidere, at producenterne kan inddrages i
finansieringen eller den delvise finansiering af indsamling hos private husholdninger. Denne
del kan kun accepteres i princippet. Kommissionen foreslår følgende formulering:
XGHQ DW
EHVWHPPHOVHUQH L DUWLNHO  VWN  WLOVLGHV WWHV SnKYLOHU GHW PHGOHPVVWDWHUQH DW VLNUH RJ L
RYHUHQVVWHPPHOVH PHG Q UKHGVSULQFLSSHW NRQVWDWHUH KYRUGDQ :((( IUD SULYDWH
KXVKROGQLQJHU RYHUI¡UHV WLO LQGVDPOLQJVVWHGHU GHU HU HWDEOHUHW L KHQKROG WLO DUWLNHO  VWN 
Ændringsforslag nr. 46 (og ændringsforslag nr. 17 med en ny betragtning) siger følgende:
a) Omkostningerne ved indsamling og behandling skal indregnes i produktprisen. Det er ikke
klart, hvordan det juridisk skulle fungere, så denne del kan ikke accepteres.
b) Allerede gældende finansieringsaftaler skal kunne bibeholdes i op til ti år. Dette kan
accepteres i princippet, forudsat at der ved gennemgangen bliver taget hensyn til
konkurrenceaspekterne.
c) Ansvaret for "historisk affald" skal deles mellem producenterne alt efter deres
markedsandel på det tidspunkt, hvor omkostningerne opstår. Dette kan accepteres, forudsat at
ordet
NROOHNWLYW
udgår.
d) I op til 10 år er det tilladt for producenterne at gøre brugerne opmærksom på
omkostningerne til indsamling og behandling. Dette er unødvendigt for at give de enkelte
producenter ret til at gøre kunderne bekendt med deres omkostninger. Dette kan ikke
accepteres.
Hvad angår rapporteringskrav, fastslår ændringsforslag nr. 52, at elektrisk og elektronisk
udstyr skal mærkes tydeligt, så det fremgår, at det er markedsført efter direktivets
ikrafttræden. Dette ændringsforslag kan Kommissionen acceptere i princippet og foreslår
følgende formulering:
(IWHUVRP :((( LNNH O QJHUH Pn ERUWVNDIIHV VDPPHQ PHG XVRUWHUHW
KXVKROGQLQJVDIIDOG RJ DOW :((( VNDO LQGVDPOHV V UVNLOW V¡UJHU PHGOHPVVWDWHUQH IRU DW
SURGXFHQWHUQH Sn SDVVHQGH PnGH P UNHU HOHNWULVN RJ HOHNWURQLVN XGVW\U GHU PDUNHGVI¡UHV 
PnQHGHU HIWHU GLUHNWLYHWV LNUDIWWU GHQ RJ VRP QRUPDOW NXQQH EOLYH ERUWNDVWHW L
DIIDOGVFRQWDLQHUH HOOHU YHG WLOVYDUHQGH LQGVDPOLQJ DI KXVKROGQLQJVDIIDOG PHG SLNWRJUDPPHW L
ELODJ ,9
(resten uændret)
6
 JHQYLQGLQJ RJ HNVSRUW DI DIIDOG KHUDI Ændringsforslag nr. 56: 0HGOHPVVWDWHUQH IRUHO JJHU KYHUW nU .RPPLVVLRQHQ RSO\VQLQJHU RP P QJGHQ RJ NDWHJRULHUQH DI HOHNWULVN RJ HOHNWURQLVN XGVW\U GHU HU PDUNHGVI¡UW LQGVDPOHW YLD DOOH NDQDOHU JHQEUXJW DIOHYHUHW WLO EHKDQGOLQJVYLUNVRPKHGHU JHQYXQGHW RJ Q\WWLJJMRUW L PHGOHPVVWDWHUQH RJ RP GHQ HNVSRUWHUHGH P QJGH VDPW RSO\VQLQJHU RP JHQYLQGLQJV Q\WWLJJ¡UHOVHV RJ EHKDQGOLQJNDQDOHUQHV WHNQLVNH VWDQGDUG RJ RSO\VQLQJHU RP ERUWVNDIIHOVHVSULVHU RJ XGJLIWHU WLO LQGVDPOLQJ RJ Q\WWLJJ¡UHOVH Kommissionen kan acceptere ændringsforslag nr. 58 og 85, men foreslår, at det sidste punktum i ændringsforslag nr. 85 om internettet udgår. Hvad de øvrige bestemmelser angår, kan Kommissionen acceptere ændringsforslag nr. 2 med følgende ændrede formulering: 'HW OHGHQGH SULQFLS EDJ GLUHNWLYHW E¡U Y UH XGYLGHW SURGXFHQWDQVYDU KYLONHW I¡UHU WLO LQWHUQDOLVHULQJ DI HNVWHUQH RPNRVWQLQJHU Ændringsforslag nr. 6, som vedrører betragtning 11 og omhandler design af nyt elektrisk og elektronisk udstyr, kan accepteres i princippet, men med følgende formulering: 'HU E¡U KXUWLJVW PXOLJW XGDUEHMGHV IRUVNULIWHU YHGU¡UHQGH GHVLJQ RJ IUHPVWLOOLQJ DI HOHNWULVN RJ HOHNWURQLVN XGVW\U PHG VLJWH Sn DW PLQGVNH PLOM¡EHODVWQLQJHQ IUD GLVVH SURGXNWHU L O¡EHW DI GHUHV OLYVF\NOXV 'HU E¡U WDJHV KHQV\Q WLO GHQ Q\H PHWRGH L IRUELQGHOVH PHG WHNQLVNH IRUVNULIWHU RJ VWDQGDUGHU 0HGOHPVVWDWHUQH E¡U IUHPPH GHVLJQ RJ IUHPVWLOOLQJ DI HOHNWULVN RJ HOHNWURQLVN XGVW\U GHU WDJHU IXOGW KHQV\Q WLO RJ OHWWHU UHSDUDWLRQ RSJUDGHULQJVPXOLJKHGHU JHQDQYHQGHOVH DGVNLOOHOVH RJ JHQYLQGLQJ DI XGVW\UHW Omformuleringen er nødvendig, da der fra et institutionelt synspunkt ikke kan accepteres henvisning til Kommissionens vedtagelse af bestemmelser, sådan som det var tilfældet i første del af ændringsforslaget. For det andet fastholder Kommissionen, at omtalen af den nye metode skal bibeholdes i teksten, samtidig med at Kommissionen accepterer ændringsforslagets styrke; derfor er det oprindelige forslags tekst arbejdet sammen med ændringsforslagets. Ændringsforslag nr. 62 ændrer tidspunktet for gennemførelsen af direktivet til 18 måneder efter dets ikrafttræden (Kommissionen har foreslået 30. juni 2004). Dette kan accepteres i princippet med forbehold af eventuel revision, når direktivet vedtages. 7 "> PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442635_0006.png
Ændringsforslag nr. 75 kan Kommissionen acceptere i princippet, dog med følgende ændrede
formulering:
0HGOHPVVWDWHUQH VLNUHU DW DOOH SURGXFHQWHU DI HOHNWULVN HOOHU HOHNWURQLVN XGVW\U
GHU PDUNHGVI¡UHV HIWHU  > PnQGHU HIWHU GHWWH GLUHNWLYV LNUDIWWU GHQ@ OHW NDQ LGHQWLILFHUHV
JHQQHP HQ P UNQLQJ DI XGVW\UHW VRP OLJHOHGHV YLVHU KYRUQnU XGVW\UHW HU PDUNHGVI¡UW
Ifølge ændringsforslag nr. 55 skal medlemsstaterne sikre, at producenter, der benytter
fjernsalg, udpeger en virksomhed i en medlemsstat, som påtager sig de i direktivet fastsatte
producentforpligtelser. Denne ændring kan accepteres i princippet, men bestemmelsen skal
indsættes i artikel 7, stk. 2.
Ændringsforslag nr. 21, 56, 58 og 85 omhandler rapporteringskrav og består i ændringer uden
større betydning. De kan alle accepteres i princippet. Kommissionen foreslår følgende
formulering af de pågældende ændringsforslag:
Ændringsforslag nr. 21:
)RU DW NXQQH RYHUYnJH RP PnOHQH L GHWWH GLUHNWLY QnV HU GHW
Q¡GYHQGLJW DW KDYH DGJDQJ WLO RSO\VQLQJHU RP DQWDO RJ Y JW DI HOHNWULVN RJ HOHNWURQLVN XGVW\U
GHU PDUNHGVI¡UHV L ) OOHVVNDEHW RJ RP SURFHQWWDOOHQH IRU LQGVDPOLQJ Q\WWLJJ¡UHOVH JHQEUXJ
KHUXQGHU VW¡UVW PXOLJ JHQEUXJ DI NRPSOHWWH DSSDUDWHU

 JHQYLQGLQJ RJ HNVSRUW DI DIIDOG

KHUDI
Ændringsforslag nr. 56:
0HGOHPVVWDWHUQH IRUHO JJHU KYHUW nU .RPPLVVLRQHQ RSO\VQLQJHU RP
P QJGHQ RJ NDWHJRULHUQH DI HOHNWULVN RJ HOHNWURQLVN XGVW\U GHU HU PDUNHGVI¡UW LQGVDPOHW YLD
DOOH NDQDOHU JHQEUXJW DIOHYHUHW WLO EHKDQGOLQJVYLUNVRPKHGHU JHQYXQGHW RJ Q\WWLJJMRUW L
PHGOHPVVWDWHUQH RJ RP GHQ HNVSRUWHUHGH P QJGH VDPW RSO\VQLQJHU RP JHQYLQGLQJV
Q\WWLJJ¡UHOVHV RJ EHKDQGOLQJNDQDOHUQHV WHNQLVNH VWDQGDUG RJ RSO\VQLQJHU RP
ERUWVNDIIHOVHVSULVHU RJ XGJLIWHU WLO LQGVDPOLQJ RJ Q\WWLJJ¡UHOVH
Kommissionen kan acceptere ændringsforslag nr. 58 og 85, men foreslår, at det sidste
punktum i ændringsforslag nr. 85 om internettet udgår.
Hvad de øvrige bestemmelser angår, kan Kommissionen acceptere ændringsforslag nr. 2 med
følgende ændrede formulering:
'HW OHGHQGH SULQFLS EDJ GLUHNWLYHW E¡U Y UH XGYLGHW
SURGXFHQWDQVYDU KYLONHW I¡UHU WLO LQWHUQDOLVHULQJ DI HNVWHUQH RPNRVWQLQJHU
Ændringsforslag nr. 6, som vedrører betragtning 11 og omhandler design af nyt elektrisk og
elektronisk udstyr, kan accepteres i princippet, men med følgende formulering:
'HU E¡U
KXUWLJVW PXOLJW XGDUEHMGHV IRUVNULIWHU YHGU¡UHQGH GHVLJQ RJ IUHPVWLOOLQJ DI HOHNWULVN RJ
HOHNWURQLVN XGVW\U PHG VLJWH Sn DW PLQGVNH PLOM¡EHODVWQLQJHQ IUD GLVVH SURGXNWHU L O¡EHW DI
GHUHV OLYVF\NOXV 'HU E¡U WDJHV KHQV\Q WLO GHQ Q\H PHWRGH L IRUELQGHOVH PHG WHNQLVNH
IRUVNULIWHU RJ VWDQGDUGHU 0HGOHPVVWDWHUQH E¡U IUHPPH GHVLJQ RJ IUHPVWLOOLQJ DI HOHNWULVN RJ
HOHNWURQLVN XGVW\U GHU WDJHU IXOGW KHQV\Q WLO RJ OHWWHU UHSDUDWLRQ RSJUDGHULQJVPXOLJKHGHU
JHQDQYHQGHOVH DGVNLOOHOVH RJ JHQYLQGLQJ DI XGVW\UHW
Omformuleringen er nødvendig, da der
fra et institutionelt synspunkt ikke kan accepteres henvisning til Kommissionens vedtagelse af
bestemmelser, sådan som det var tilfældet i første del af ændringsforslaget. For det andet
fastholder Kommissionen, at omtalen af den nye metode skal bibeholdes i teksten, samtidig
med at Kommissionen accepterer ændringsforslagets styrke; derfor er det oprindelige forslags
tekst arbejdet sammen med ændringsforslagets.
Ændringsforslag nr. 62 ændrer tidspunktet for gennemførelsen af direktivet til 18 måneder
efter dets ikrafttræden (Kommissionen har foreslået 30. juni 2004). Dette kan accepteres i
princippet med forbehold af eventuel revision, når direktivet vedtages.
7
 Efter Kommissionens opfattelse er det nødvendigt at henvise til PCB-direktivet for at sikre, at behandlingen udføres i overensstemmelse hermed. Kommissionen kan imidlertid ikke acceptere de nye led i førnævnte ændringsforslag, EO\ , NDGPLXP og KH[DYDOHQW FKURP . Efter Kommissionens opfattelse er det umuligt i praksis at fjerne alle komponenter, der indeholder disse stoffer. Det foreslås, at der i dette bilag anføres mere detaljerede oplysninger om, hvilke typer materialer og udstyr der skal fjernes. Hvad ændringsforslag nr. 71 angår, kan Kommissionen kun acceptere den sidste del, der omhandler behandling i overensstemmelse med forordning (EF) nr. 2037/2000. Efter Kommissionens opfattelse er det tydeligere og mere praktisk at nævne de gasser, der skal fjernes, ved navn i stedet for at beskrive gasserne generelt ved hjælp af nogle af deres virkninger (ozonnedbrydende potentiale eller global warming potential). Hvad bilag III angår, kan Kommissionen acceptere ændringsforslag nr. 100 med de nedenfor anførte ændringer, som dels retter direktivet ind efter teksten i direktiv 2000/53/EF om udrangerede køretøjer (behandlingsvirksomhederne kommer i mange tilfælde til at behandle både køretøjer og el-affald), dels tager hensyn til nogle af elektrisk og elektronisk affalds særlige kendetegn, f.eks. eksplosionsfaren: Punkt 1, første led: 3DVVHQGH DUHDOHU PHG LPSHUPHDEOH EHO JQLQJHU GHU HU XGVW\UHW PHG DIO¡EVRSVDPOLQJ VDQGIDQJ RJ ROLHXGVNLOOHU – Punkt 1, andet led: "Passende arealer med vejrfast overdækning" – Punkt 1, nyt led: "Passende udstyr til behandling af afløbsvand, herunder regnvand, i overensstemmelse med gældende sundheds- og miljøbestemmelser" – Punkt 2, fjerde led: "Passende beholdere til oplagring af batterier, kondensatorer indeholdende PCB/PCT og andet farligt affald, herunder radioaktivt og eksplosionsfarligt affald" – Punkt 2, femte led: "Udstyr til behandling af afløbsvand i overensstemmelse med gældende sundheds- og miljøbestemmelser"  QGULQJVIRUVODJ VRP .RPPLVVLRQHQ LNNH KDU DFFHSWHUHW Ændringsforslag nr. 7 og 12 omhandler beskyttelse af arbejdstagernes sundhed i forbindelse med tilbagetagning og behandling. Det giver intet nyt juridisk indhold til direktivet og hører ikke hjemme under direktivets anvendelsesområde. 8 "> PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442635_0007.png
Hvad angår bilag II, kan Kommissionen i princippet acceptere ændringsforslag nr. 86, 99, 70,
77 og 98, men foreslår følgende formulering af nogle af tilføjelserne:
 (OHNWURO\WNRQGHQVDWRUHU GHU LQGHKROGHU IDUOLJH VWRIIHU 
Kommissionen foreslår
præciseringen om indhold af farlige stoffer, da kun den type elektrolytkondensatorer bør
kræves fjernet fra udstyret under behandlingen.
 3ODVW LQGHKROGHQGH IODPPHK PPHUH 
Efter Kommissionens opfattelse er denne
formulering tydeligere, og den har samme indhold som Europa-Parlamentets ændringsforslag.
 3&%KROGLJH NRQGHQVDWRUHU MI GLUHNWLY () RP ERUWVNDIIHOVH DI
SRO\FKORUELSKHQ\OHU RJ SRO\FKORUWHUSKHQ\OHU 3&%3&7



Efter Kommissionens opfattelse er
det nødvendigt at henvise til PCB-direktivet for at sikre, at behandlingen udføres i
overensstemmelse hermed.
Kommissionen kan imidlertid ikke acceptere de nye led i førnævnte ændringsforslag,
EO\
,
NDGPLXP
og
KH[DYDOHQW FKURP
. Efter Kommissionens opfattelse er det umuligt i praksis at
fjerne alle komponenter, der indeholder disse stoffer. Det foreslås, at der i dette bilag anføres
mere detaljerede oplysninger om, hvilke typer materialer og udstyr der skal fjernes.
Hvad ændringsforslag nr. 71 angår, kan Kommissionen kun acceptere den sidste del, der
omhandler behandling i overensstemmelse med forordning (EF) nr. 2037/2000. Efter
Kommissionens opfattelse er det tydeligere og mere praktisk at nævne de gasser, der skal
fjernes, ved navn i stedet for at beskrive gasserne generelt ved hjælp af nogle af deres
virkninger (ozonnedbrydende potentiale eller global warming potential).
Hvad bilag III angår, kan Kommissionen acceptere ændringsforslag nr. 100 med de nedenfor
anførte ændringer, som dels retter direktivet ind efter teksten i direktiv 2000/53/EF om
udrangerede køretøjer (behandlingsvirksomhederne kommer i mange tilfælde til at behandle
både køretøjer og el-affald), dels tager hensyn til nogle af elektrisk og elektronisk affalds
særlige kendetegn, f.eks. eksplosionsfaren:
Punkt 1, første led:
3DVVHQGH DUHDOHU PHG LPSHUPHDEOH EHO JQLQJHU GHU HU XGVW\UHW PHG
DIO¡EVRSVDPOLQJ VDQGIDQJ RJ ROLHXGVNLOOHU
– Punkt 1, andet led: "Passende arealer med vejrfast overdækning"
– Punkt 1, nyt led: "Passende udstyr til behandling af afløbsvand, herunder regnvand, i
overensstemmelse med gældende sundheds- og miljøbestemmelser"
– Punkt 2, fjerde led: "Passende beholdere til oplagring af batterier, kondensatorer
indeholdende PCB/PCT og andet farligt affald, herunder radioaktivt og eksplosionsfarligt
affald"
– Punkt 2, femte led: "Udstyr til behandling af afløbsvand i overensstemmelse med gældende
sundheds- og miljøbestemmelser"

QGULQJVIRUVODJ VRP .RPPLVVLRQHQ LNNH KDU DFFHSWHUHW
Ændringsforslag nr. 7 og 12 omhandler beskyttelse af arbejdstagernes sundhed i forbindelse
med tilbagetagning og behandling. Det giver intet nyt juridisk indhold til direktivet og hører
ikke hjemme under direktivets anvendelsesområde.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ændringsforslag nr. 31 og 33 indeholder en defintion af udtrykkene "finansieringsaftale" og
"individuel finansiering", hvilket Kommissionen finder unødvendigt, da disse udtryk er
tilstrækkelig entydige, selv uden en specifik definition.
Ændringsforslag nr. 34 indeholder en definition af udtrykket "indehaver". Der er allerede en
generel defintion af "indehaver" af affald i rammedirektivet om affald, så ændringsforslaget
bør ikke accepteres.
Ændringsforslag nr. 40 tillader et lavere mål for "innovative" produkter, der indebærer andre
miljømæssige fordele. Kommissionen er bange for, at en sådan bestemmelse vil rumme
mulighed for divergerende fortolkninger og gøre det vanskeligt at overvåge, om direktivets
mål bliver opfyldt.
Ændringsforslag nr. 1 om betragtning 8 taler om harmonisering af definitioner,
anvendelsesområde, indsamlings- og nyttiggørelsesmål og kan ikke accepteres, da direktivets
bestemmelser er "mindstekrav".
Ændringsforslag nr. 5 indsætter en betragtning om revision af batteridirektivet i forbindelse
med nærværende direktiv og kan ikke accepteres, da dette ikke henhører under nærværende
direktivs anvendelsesområde.
Ændringsforslag nr. 14 og 78 er i modstrid med bestemmelserne i forordningen om overførsel
af affald, da de udgør yderligere betingelser for tilladelse til overførsel af affald.
Kommissionen er imod særlige ordninger for overførsel af elektrisk og elektronisk affald.
Ændringsforslag nr. 72 og 99 (genvindingsdelen) om genvinding af plast går imod princippet
om kvantitative mål for hver udstyrstype.
Ændringsforslag nr. 73 og 76 vil svække bestemmelserne om selektiv behandling ved at
tillade, at processerne i bilag II ikke udføres.
Kommissionen kan ikke acceptere ændringsforslag nr. 82, da ændringsforslag nr. 15, der er
tydeligere formuleret, allerede er accepteret.
Ændringsforslag nr. 68 med tekniske ændringer i nogle af genstandene i bilag I, punkt 1, kan
ikke accepteres, da der derved bliver uoverensstemmelse med andre punkter i bilag I.
Ændringsforslag nr. 87 begrænser genbrug af komplette apparater, hvilket vil være vanskeligt
at gennemføre og fortolke. Det vil især være vanskeligt i praksis at fastslå, hvornår nye
produkter på markedet har klare miljømæssige fortrin i form af ressourceforbrug, eftersom
brug af bedre udstyr da skal afvejes mod produktion af mere affald.
Ændringsforslag nr. 90 og 94 tager sigte på etablering af et netværk af genbrugsanlæg, hvilket
vil være vanskeligt at gennemføre, da genbrug af udstyr ikke er en bortskaffelsesoperation og
ikke nødvendigvis kræver, at der er anlæg til rådighed.
Kommissionen kan ikke acceptere ændringsforslag nr. 93, da ændringsforslag nr. 45 er
accepteret og det derfor bliver overflødigt.
Kommissionen har den opfattelse, at ændringsforslag nr. 96 om indikatorer for
genbrugspotentiale er overflødigt, og at medlemsstaterne selv skal vælge, hvordan de vil give
oplysninger.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files

QGUHW IRUVODJ
Med henvisning til EF-traktatens artikel 250, stk. 2, ændrer Kommissionen sit forslag som
beskrevet ovenfor.
10