Europaudvalget 2002
KOM (2000) 0347
Offentligt
1443428_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 27.6.2002
KOM(2002) 353 endelig
2000/0158 (COD)
UDTALELSE FRA KOMMISSIONEN
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, tredje afsnit, litra c),
om Europa-Parlamentets ændringer til Rådets fælles holdning til
forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om affald af elektrisk og elektronisk udstyr
OM ÆNDRING AF KOMMISSIONENS FORSLAG
i henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2000/0158 (COD)
UDTALELSE FRA KOMMISSIONEN
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, tredje afsnit, litra c),
om Europa-Parlamentets ændringer til Rådets fælles holdning til
forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om affald af elektrisk og elektronisk udstyr
1.
B
AGGRUND
Forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om affald af elektrisk og
elektronisk udstyr (KOM (2000) 347 endelig udgave) blev vedtaget af
Kommissionen den 13. juni 2000 og offentliggjort i De Europæiske Fællesskabers
Tidende C 365E af 19. december 2000.
Det Økonomiske og Sociale Udvalg afgav udtalelse den 29. november 2000.
Regionsudvalget afgav udtalelse den 14. februar 2001.
Europa-Parlamentet afgav udtalelse (ved førstebehandlingen) den 15. maj 2001.
Kommissionen vedtog et ændret forslag den 6. juni 2001 (KOM (2001)315 endelig
udgave).
Rådet vedtog sin fælles holdning den 4. december 2001.
Europa-Parlamentet afgav udtalelse (ved andenbehandlingen) den 10. april 2002.
Kommissionen fremsætter nærværende udtalelse om Europa-Parlamentets
ændringsforslag i overensstemmelse med EF-traktatens artikel 251, stk. 2, tredje
afsnit, litra c).
2.
F
ORMÅLET MED
K
OMMISSIONENS FORSLAG
Forslaget har til formål at indføre foranstaltninger til forebyggelse af affald af
elektrisk og elektronisk udstyr, til indsamling af elektrisk og elektronisk udstyr og til
behandling, genbrug og nyttiggørelse af begge. Det foreslås, at medlemsstaterne
etablerer særskilt indsamling af affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE) og
sikrer forsvarlig behandling, nyttiggørelse og bortskaffelse af WEEE. Behandling,
nyttiggørelse og bortskaffelse af WEEE skal finansieres af producenterne, så det
bliver økonomisk attraktivt at konstruere elektrisk og elektronisk udstyr, der passer
til kravene til forsvarlig affaldshåndtering. Forbrugerne skal have mulighed for at
tilbagelevere deres udstyr gratis. Der er fastsat kvantitative mål for genbrug,
genvinding og nyttiggørelse.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
3.1.
K
OMMISSIONENS HOLDNING TIL
E
UROPA
-P
ARLAMENTETS ÆNDRINGSFORSLAG
Sammenfatning af Kommissionens holdning
Europa-Parlamentet har fremsat 46 ændringsforslag. Kommissionen kan acceptere 17
ændringsforslag i deres helhed (ændringsforslag nr. 9, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 19, 24,
27, 28, 39, 40, 44, 45, 50 og 57), 1 ændringsforslag kan accepteres delvis
(ændringsforslag nr. 23), og 17 ændringsforslag kan accepteres i princippet
(ændringsforslag nr. 5, 6, 7, 10, 21, 41, 42, 47 (første del), 48, 49, 51, 52, 53, 54, 55,
66 og 92). De øvrige 11 ændringsforslag (ændringsforslag nr. 2, 4, 8, 22, 25, 26, 29,
32, 56, 64 and 68) kan Kommissionen ikke acceptere.
3.2.
3.2.1.
Europa-Parlamentets ændringsforslag ved andenbehandlingen
Accepterede ændringsforslag
Kommissionen kan tilslutte sig følgende ændringsforslag vedrørende
betragtningerne: ændringsforslag nr.
9
(skærpelse af den enkelte producents ansvar i
betragning 16),
11
(information om pligten til ikke længere at bortskaffe kasseret
udstyr med usorteret affald i betragtning 18),
12
(inspektion og overvågning i ny
betragtning 19a) og
13
(oplysninger om eksport af WEEE).
Kommissionen accepterer ændringsforslag nr.
15
om, at en midlertidig undtagelse
for små selvstændige producenter udgår, ændringsforslag nr.
17
om præcisering af, at
en videreforhandler ikke betragtes som producent, hvis producentens varemærke er
angivet på udstyret, ændringsforslag nr.
18
om præcisering af, at den første indehaver
betragtes som den erhvervsmæssige importør i tilfælde af finansieringsaftaler, og
ændringsforslag nr.
19
med en ny definition af individuel finansiering.
Kommissionen kan ligeledes tilslutte sig ændringsforslag nr.
24,
hvor det gøres
tydeligt, at behandling skal finde sted under anvendelse af den nyeste nyttiggørelses-
og genvindingsteknologi, og støtter, at den dato, hvor målene for nyttiggørelse,
genbrug og genvinding skal være nået, rykkes frem til den 31. december 2005
(ændringsforslag nr.
27).
Kommissionen støtter forhøjelsen af målene for salgsautomater i ændringsforslag nr.
28,
tydeliggørelsen af tidspunkt og betingelser for revision af målene for genbrug,
nyttiggørelse og genvinding i ændringsforslag nr.
39
og medlemsstaternes pligt til at
fremme udvikling af ny teknologi i ændringsforslag nr.
40.
Kommissionen kan
ligeledes tilslutte sig, at brugerne også skal oplyses om forbuddet mod bortskaffelse
af WEEE sammen med usorteret husholdningsaffald (ændringsforslag nr.
44),
og om
tilstedeværelsen af farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (ændringsforslag
nr.
45).
Kommissionen støtter, at der skal stilles oplysninger og brugsanvisninger til
rådighed for behandlingsanlæg, herunder genbrugscentre og genvindingsanlæg
(ændringsforslag nr.
50).
Kommissionen bifalder ændringsforslag nr.
57
med en ny
artikel 16a om håndhævelse, inspektion og overvågning.
3.2.2.
Delvis accepterede ændringsforslag
I ændringsforslag nr.
23
tilslutter Kommissionen sig, at medlemsstaterne skal sikre,
at WEEE ikke længere bortskaffes sammen med usorteret husholdningsaffald (nyt
stk. -1), og at distributører kan afvise kontamineret WEEE (artikle 4, stk. 1, tredje
afsnit efter litra a) og b)).
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen accepterer princippet om, at medlemsstaterne skal sikre, at
producenter kan oprette og administrere individuelle og/eller kollektive
tilbagetagningsordninger (forudsat, at direktivets mål er opfyldt) (artikel 4, stk. 1,
afsnittet efter litra a) og b)). Det samme gælder producenternes mulighed for at
indføre tilbagetagningsordninger for private husholdninger (artikel 4, stk. 2).
Medlemsstaternes forpligtelse til at indføre særlige indsamlingssteder for
kontamineret WEEE bør ikke medføre urimeligt høje omkostninger (artikel 4, stk. 1,
andet afsnit efter litra a) og b)). Datoen 31. december 2007 for vedtagelse af nye mål
for årene efter 2008 er acceptabel og indskrænker ikke Kommissionens initiativret
(artikel 4, stk. 4, sidste afsnit).
Kommissionen kan ikke acceptere, at medlemsstaterne skal have mulighed for at
fravige princippet om tilbagetagning, der er gratis for forbrugerne, da forbrugernes
motivation og ønsket om at indregne omkostningerne til affaldsforvaltning i
produktprisen derved kan mindskes (artikel 4, stk. 1, litra b), andet afsnit).
Medlemsstaternes pligt til at sikre, at brugt elektrisk og elektronisk udstyr, som
eksporteres, er egnet og beregnet til genbrug, må afvises, da medlemsstaterne ikke
kan kontrollere, hvad der sker med udstyret uden for deres grænser (nyt afsnit i
artikel 4, stk. 3). I samme stykke anses henvisningen til det nye stykke -1 for
overflødig, da det nye stykke rummer en generel forpligtelse, mens de andre to
stykker, der henvises til, (1 og 2) omhandler indsamling hos henholdsvis private og
ikke-private. I artikel 4, stk. 4, første afsnit, anser Kommissionen det nye bindende
mål på 6 kg fra private husholdninger for meget højt, men er rede til at acceptere et
sådant mål. Eftesom dataindsamling og -udveksling tager tid, anser Kommissionen
imidlertid måldatoen på 31. december 2005 i ændringsforslaget (dvs. at der skal være
forelagt dokumentation inden denne dato) for urealistisk, så denne del af
ændringsforslaget må afvises.
3.2.3.
Principielt accepterede ændringsforslag
Kommissionen kan tilslutte sig princippet i følgende ændringsforslag vedrørende
betragtningerne: Ændringsforslag nr.
5
(passagen om, at direktivets bestemmelser
ikke indskrænker de mulige finansieringskilder, udgår; ingen indvendinger, men
ingen særlig begrundelse for, at den skulle udgå), ændringsforslag nr.
6
(forbud mod
bortskaffelse af husholdningsaffald og opstilling af obligatoriske indsamlingsmål;
målværdien bør ikke anføres i en betragtning; betragtningens andet punktum bør
formuleres således:
"For at sikre, at medlemsstaterne indfører effektive
indsamlingsordninger, bør det kræves, at de indsamler en stor andel af private
husholdningers WEEE.")
og ændringsforslag nr.
7
(forrang til genbrug og opnåelse
af det højest mulige niveau for genanvendelse og nyttiggørelse; "det højest mulige
niveau" er et uklart udtryk, og genanvendelse og nyttiggørelse bør kun fremmes, hvis
det er miljømæssigt fordelagtigt og kan begrundes under hensyn til bæredygtigheden;
ændringen bør formuleres således:
"Genbrug af WEEE og dets komponenter,
delkomponenter og hjælpematerialer bør om muligt prioriteres. I tilfælde, hvor
genbrug ikke foretrækkes, bør alt særskilt indsamlet WEEE sendes til nyttiggørelse,
under hvilken der bør nås et højt niveau for genanvendelse og nyttiggørelse.").
I ændringsforslag nr.
10
kan Kommissionen fuldt ud tilslutte sig fremhævelsen af den
enkelte producents ansvar (første punktum), muligheden af at bibeholde bestående
finansieringsaftaler i 10 år (tredje punktum) og producenternes kollektive
finansiering af historisk affald i forhold til deres markedsandele (fjerde punktum).
Kommissionen er enig i indregning af omkostningerne til affaldsforvaltning i
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
produktprisen (andet punktum; det bør kun opfattes som et generelt princip, da det er
vanskeligt at fastsætte omkostningerne til affaldsforvaltning i hvert enkelt tilfælde og
kontrollere, at de indgår i produktprisen; der bør også åbnes mulighed for specifikke
løsninger til bestemte produktgrupper, hvis det er nødvendigt; af disse grunde
foreslår Kommissionen at ændre formuleringen til følgende:
"Omkostningerne til
indsamling, behandling og miljømæssigt forsvarlig bortskaffelse bør om muligt
indregnes i produktprisen.").
Kommissionen tilslutter sig princippet om, at
producenterne kan lade omkostningerne til historisk affald fremgå af produktprisen,
og at sådanne omkostninger skal svare til de faktiske omkostninger (femte og sjette
punktum; uden indskrænkning af bestemmelserne i traktatens artikel 88 og 89; i
femte punktum indsættes følgende udtryk:
" [¼ af historisk affald] i
overensstemmelse med traktatens artikel 88 og 89.").
Den nye definition af finansieringsaftale i ændringsforslag nr.
21
kan accepteres i
princippet (hvis den er i overensstemmelse med anden relevant EU-lovgivning).
I ændringsforslag nr.
41
(artikel 7, stk. 2) kan Kommissionen fuldt ud acceptere
første afsnit om, at producenternes individuelle økonomiske ansvar skærpes. Resten
af ændringsforslaget kan accepteres i princippet. Hvordan den anmodning til
Kommissionen, som omtales i andet afsnit, skal udformes i praksis er ikke klart. Der
bør ikke kræves nogen formel bekræftelse fra Kommissionen, da noget sådant ikke
kan ske, uden at Kommissionens behov for yderligere personaleressourcer øges
betragteligt. Der foreslås i stedet en notifikationsprocedure, som Kommissionen kan
benytte som udgangspunkt for en eventuel overtædelsesprocedure i tilfælde af
manglende overholdelse af betingelserne i dette ændringsforslag. Det kan f.eks. gøres
således:
"Medlemsstaterne kan benytte kollektive finansieringsordninger, hvis de kan
påvise, at individuelle finansieringsordninger ville medføre uforholdsmæssigt store
omkostninger. De underretter Kommissionen om sådanne ordninger og giver den
fornødne begrundelse."
Kommissionen går ind for princippet om indregning af
omkostningerne til affaldsforvaltning i produktprisen, men det bør snarere være
omhandlet i en betragtning end i en retligt bindende bestemmelse. Det kan blive
vanskeligt i hvert enkelt tilfælde at beregne disse omkostninger og kontrollere, at de
indregnes. Kommissionen kan acceptere, at bestående finansieringsordninger bevares
i en begrænset periode, dog således at der kan blive behov for yderligere drøftelse af
detaljerne.
Princippet i ændringsforslag nr.
42
om kollektivt ansvar for historisk affald og et
synligt gebyr i en begrænset periode kan accepteres, dog skal bestemmelserne i
traktatens artikel 88 og 89 overholdes. Noget sådant kan tydeliggøres ved, at der
indsættes følgende udtryk til sidst i andet afsnit i artikel 7, stk. 3:
"[¼ historisk
affald] i overensstemmelse med traktatens artikel 88 og 89."
Ændringsforslag nr.
47
(første del som udformet af Europa-Parlamentet) kan
accepteres i princippet, omend det er uklart, hvordan medlemsstaterne kan sikre, at
forbrugerne medvirker til indsamling. Især bør det ikke medføre overdrevne
sanktioner. En mulighed er følgende nye formulering:
"Medlemsstaterne træffer
passende foranstaltninger til at sikre, at forbrugerne medvirker til indsamling af
WEEE, og til at lette deres deltagelse i indsamlings-, behandlings- og
nyttiggørelsesprocessen."
Udvidelsen i ændringsforslag nr.
48
af kravet om mærkning af elektrisk udstyr med
den overstregede skraldespand, således at alt udstyr er omfattet, er i princippet
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
acceptabelt, selv om det synes overflødigt for mere omfangsrigt udstyr. På
tilsvarende måde kan Kommissionen støtte kravet i ændringsforslag nr.
49
om særlig
mærkning af udstyr, der markedsføres efter en bestemt dato, men den måde, det
konkret skal gøres på, mangler stadig at blive fastlagt. Det samme gælder
ændringsforslag nr.
51.
De yderligere oplysninger, der kræves i ændringsforslag nr.
52
(producentregister,
opdeling efter indsamlingskanaler og eksporterede mængder), kan være til nytte, men
det bør undersøges nærmere, hvilke praktiske følger og hvor meget ekstra
bureaukrati dette ændringsforslag indebærer, inden det vedtages endeligt. Den
forøgede rapporteringshyppighed og afkortningen af frister i ændringsforslag nr.
53,
54
og
55
kan accepteres i princippet, men inden disse ændringsforslag vedtages
endeligt, bør det nøje overvejes, om der er ressourcer til rådighed hertil. Desuden bør
der sikres overensstemmelse med direktiv 91/692/EØF.
Ændringsforslag nr.
66
om ændring af beskrivelsen af, hvad der forstås ved udstyr,
der indeholder særlige stoffer og derfor bør behandles for sig, er i princippet
acceptabelt, men detaljerne deri må kontrolleres, inden forslaget vedtages endeligt.
Ændringsforslag nr.
92,
hvor medlemsstaternes mulighed for at pålægge producenter
at dække omkostningerne vedrørende nyt "herreløst" affald i fællesskab ændres til, at
alle producenter skal stille passende finansielle garantier, kan accepteres i princippet.
Da ændringsforslaget indebærer grundlæggende ændringer, er det imidlertid
påkrævet, at der foretages en omhyggelig vurdering af det. Det kan også blive
nødvendigt at udarbejde det mere detaljeret.
3.2.4.
Ikke accepterede ændringsforslag
Kommissionen kan ikke acceptere følgende ændringsforslag til betragtningerne:
Ændringsforslag nr.
2
(ny betragtning 10a om ændring af direktivet om batterier;
dette indskrænker Kommissionens initiativret og falder uden for dette direktivs
anvendelsesområde), ændringsforslag nr.
4
(ny betragtning 11a om at
medlemsstaterne selv kan fastlægge de omstændigheder, hvorunder en distributør
kan nægte tilbagetagning af WEEE; det bør ske på EU-plan) og ændringsforslag nr.
8
(ny betragtning 15a om eksport af WEEE; medlemsstaterne kan ikke kontrollere,
hvad der sker med udstyret uden for deres grænser, se også ændringsforslag nr. 23).
Ændringsforslag nr.
22
om produktdesign med henblik på genbrug og genvinding
kan ikke accepteres, da detaljerne i sådanne krav til produkters udformning bør
udarbejdes med stor omhu ifølge principperne i grønbogen om integreret
produktpolitik. Det kan f.eks. være mere hensigtsmæssigt at forbedre udstyrets
miljømæssige ydeevne under dets livscyklus end at fokusere på, at det udelukkende
konstrueres med henblik på genbrug og genvinding. Det planlagte direktiv om
miljømæssig udformning af elektrisk og elektronisk udstyr kan blive rammen om
sådanne krav.
Ændringsforslag nr.
25
afvises, da betingelserne for forsvarlig behandling af WEEE
allerede er defineret i direktivet, og det ikke er hensigtsmæssigt at fastsætte
betingelser for transport af affald i dette direktiv. Dette tværgående spørgsmål
henhører under forordning 259/93. Det samme gælder ændringsforslag nr.
26,
som
giver medlemsstaterne mulighed for, under visse forudsætninger, at modsætte sig
transporter i overensstemmelse med forordning 259/93.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen kan ikke gå ind for ændringsforslag nr.
29, 32
og
68
om højere
nyttiggørelsesprocenter for tre produktkategorier uden en tilsvarende forhøjelse af
genbrugs- og genvindingsprocenterne, således som Europa-Parlamentets miljøudvalg
havde foreslået. En større forskel mellem nyttiggørelsesprocent og
genbrug/genvindingsprocent kan tilskynde til afbrænding af affaldsfraktioner, der
ikke er særlig egnede til miljømæssigt forsvarlig forbrænding. Det bør bemærkes, at
genbrug og/eller genvinding må foretrækkes frem for forbrænding med
energigenvinding for de fleste WEEE-fraktioner. Andre fraktioner indeholder stoffer,
der kan skabe problemer ved forbrænding, især hvis den ikke er tilstrækkelig
kontrolleret. Det kan især være kritisk i lande, der mangler kapacitet til forsvarlig
forbrænding og har vanskeligt ved at opnå høje genbrugs- og genvindingsprocenter.
Der er derfor risiko for, at ændringsforslaget vil føre til dårligt kontrolleret
forbrænding og dermed miljøforurening.
Ændringsforslag nr.
56
pålægger Kommissionen at offentliggøre en rapport senest ni
måneder efter udløbet af den første rapporteringsperiode. Dette kan ikke accepteres,
da Kommissionen først kan have en sådan rapport klar en vis rimelig tid efter, at den
har modtaget de nationale rapporter. Derfor bør formuleringen i den fælles holdning
fastholdes. Ændringsforslag nr.
64
afvises, da al asbest i WEEE er asbestaffald.
4.
KONKLUSION
I henhold til artikel 250, stk. 2, i EF-traktaten ændrer Kommissionen sit forslag som
anført ovenfor.
7