Europaudvalget 2000
KOM (2000) 0349
Offentligt
1441839_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 7.6.2000
KOM(2000) 349 endelig
2000/0147 (COD)
2000/0148 (CNS)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 218/92 om administrativt samarbejde inden
for området indirekte skatter (moms)
Forslag til
RÅDETS DIREKTIV
om ændring af direktiv 77/388/EØF hvad angår merværdiafgiftssystemet for visse
tjenesteydelser, der leveres ad elektronisk vej
(Forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441839_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
1.1.
B
AGGRUND
Indledning
Udviklingen af et informationsbaseret samfund er på vej i Den Europæiske Union. Den
måde, en virksomhed drives på, er under hurtig forvandling, og e-handel giver løfte om
betydelig velstand for Europa. Det elektroniske markeds globale natur betyder, at det
ikke er begrænset af traditionelle geografiske eller økonomiske grænser, og at det derfor
vil blive udnyttet af dem, som bedst er i stand til at drage fordel heraf. At sørge for, at
Europa udnytter disse muligheder bedst muligt til skabelse af beskæftigelse og velstand,
er en af de store økonomiske udfordringer, som Fællesskabet står over for i dag. For at
klare denne udfordring må både europæisk erhvervsliv og offentlige institutioner gå i
gang med en kreativ ændringsproces for at sikre, at mulighederne bliver identificeret,
taget fat om og realiseret.
Både erhvervslivet og regeringerne erkender, at indførelse af klare og sikre lovrammer er
en væsentlig forudsætning for at skabe et tillidsvækkende klima, hvor erhvervslivet vil
investere og handle. Alt for stive regler kan være undertrykkende for kreativiteten, som
skal drive den økonomiske aktivitet fremad, mens på den anden side også alt for vage
regler kan være nedbrydende.
De beslutninger, der træffes vedrørende skatte- og afgiftssystemet, og deres indvirkning
vil spille en afgørende rolle for e-handlens potentielle bidrag. Det er vigtigt, at
beskatningen ikke bliver en barriere for væksten af e-handel, men at den virker
fremmende for dette klima, og samtidig beskytter alle de medvirkendes interesser. For
skatteadministrationerne er det måske en af de største opgaver, de står over for i dag.
Kommissionen har i sin nye momsstrategi erkendt problemet og fremført, at det er
nødvendigt at modernisere gældende momsregler.
1
Denne modernisering bør omfatte
foranstaltninger, der kan forenkle og styrke momssystemet og fremme lovlige
handelstransaktioner i det indre marked. Hensigten er at forbedre det indre marked, men
uden at det går ud over den langsigtede juridiske og politiske forpligtelse til at finde et
endeligt beskatningssystem og skabe den harmonisering, dette vil kræve. Dette forslag
om beskatning af visse tjenesteydelser, der leveres ad elektronisk vej, er det første skridt i
implementeringen af denne strategi.
På Det Europæiske Råds møde i Lissabon den 23.-24. marts 2000 blev det konkluderet,
at hvis e-handlen skal nå sit fulde potentiale i EU, må reglerne for elektronisk handel
være forudsigelige og indgyde erhvervslivet og forbrugerne tillid. Det er for at fremme
dette mål, at forslaget er blevet fremsat.
1.2.
Udvikling af problemet
Europa-Kommissionens tjenestegrene har indset, at den voksende elektroniske trafik i
erhvervslivet – og især væksten af Internettet som et medium for international handel –
rejser en række problemer for EU's momssystem, og derfor begyndte de i 1997 at se på
1
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet "Strategi til forbedring af
momssystemet i det indre marked" KOM(2000) 349.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441839_0003.png
de afgiftsmæssige aspekter af udviklingen. I nært samarbejde med repræsentanter for de
15 nationale skatteadministrationer blev der foretaget en grundig analyse af den
sandsynlige indvirkning af væksten af e-handel på afgifterne i Fællesskabet. Formålet
hermed var at identificere eventuelle problemer samt foreslå, hvordan de kunne løses.
I midtvejsrapporten om den elektroniske handels indvirkning på told og moms
2
fandt
man frem til, at de nuværende mekanismer og det nuværende retsgrundlag i overvejende
grad var tilstrækkelige til at sikre afgiftsopkrævningen, men at administrationerne må
være opmærksomme på, at transaktionerne kan ændre sig hvad angår mønster og
omfang. Det gælder især, når private forbrugere køber fysiske varer over elektroniske
netværk, som derpå leveres ad traditionel vej. I momshenseende behandles sådanne køb
på samme måde som enhver anden form for fjernsalg (dvs. fra kataloger, via telefon, post
osv.). Der er klare regler for beskatning af disse transaktioner – varer, der købes i
tredjelande, beskattes ved indførslen, udførte varer beskattes med nulsats, og internt
fællesskabssalg af varer beskattes ifølge en særlig ordning for fjernsalg i den
medlemsstat, hvor enten sælgeren eller køberen har hjemme (i vidt omfang afhængigt af,
hvor omfattende denne handel er for sælgerens vedkommende). Kommissionen foreslår
ingen ændring af disse regler på nuværende tidspunkt. Stigningen i denne form for salg er
dog allerede ved at være et faktum, og det betyder, at der må ske en forenkling af
toldangivelsesprocedurer ved indførsel af mindre forsendelser, og at de regler, der gælder
for internt fjernsalg, i givet fald må ajourføres. Kommissionen er allerede startet med
første punkt, og vil tage fat om problemet med fjernsalg inden for Fællesskabet i
forbindelse med den nye momsstrategi.
Nærværende forslag omhandler onlinelevering af digitale leverancer, især leverancer til
endelige forbrugere, hvilket blev identificeret som et potentielt afgiftsproblem i
midtvejsrapporten. Der er tale om en ny type forretningstransaktioner, som der ikke var
taget højde for, da det nuværende retsgrundlag blev opstillet. Endvidere vil de modeller
til overholdelse, kontrol og håndhævelse, som er til rådighed for øjeblikket for
skatteadministrationerne, sandsynligvis ikke være fyldestgørende i visse henseender.
Selv om trusler mod statsindtægterne blev anset for at være meget begrænsede for
øjeblikket, kan væksten i e-handel på lang sigt give problemer for
skatteadministrationerne. De systemer og protokoller, som den opererer inden for, var og
er stadig under udvikling. Der er risiko for, at denne udvikling går i en sådan retning, at
det kan være til skade for beskatningsgrundlaget, hvis myndighederne ikke bliver mere
fremsynede.
En af de fundamentale konklusioner i midtvejsrapporten var, at de nuværende afgifter
kan og vil kunne fungere, og at det derfor ikke skulle være nødvendigt at overveje nye
eller særlige afgifter for e-handel. Det vil være nødvendigt at ændre gældende
lovgivningsstruktur, men en rent juridisk tilnærmelse hvad angår beskatning af e-handel
vil ikke alene kunne løse problemet. E-handel er i sagens natur en virkelig global proces,
og ingen skattemæssig jurisdiktion, der handler isoleret, kan løse alle de problemer, den
rejser. Det er derfor nødvendigt med et vist internationalt samarbejde. En vellykket
forvaltning og anvendelse af afgifter vil i vid udstrækning afhænge af, at man blandt
andet når frem til enighed på internationalt plan om at undgå dobbelt beskatning eller
2
Dokument XXI/98/0359 af 3. april 1998, som der er adgang til på
http://europa.eu.int/comm/dgs/taxation_customs/.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441839_0004.png
utilsigtet manglende beskatning, samtidig med at erhvervslivet får sikkerhed og vished
med hensyn til sine forpligtelser. Med henblik herpå vedtog Kommissionen i juni 1998 et
sæt af retningslinjer
3
, der skulle danne grundlag for videre fremskridt, primært for at nå
frem til en ramme for den videre debat inden for Fællesskabet. Det var meningen, at de
også skulle tjene som fælles grundlag for den rolle, som EU og dens medlemsstater
skulle påtage sig, når der skulle drøftes spørgsmål om indirekte afgifter på OECD's
ministerkonference, der skulle finde sted samme år i oktober i Ottawa.
Selvom retningslinjerne oprindeligt var opstillet for EU's eget momssystem, erkendes det
fuldt ud, at der er behov for international enighed. Berøringsfladen mellem Fællesskabets
indirekte beskatningssystem og dets handelspartneres bør være neutral – alle leveringer
til forbrug inden for EU skal pålægges moms, medens leveringer til andre jurisdiktioner
ikke er underlagt samme krav. Dette er en afspejling af, at Fællesskabets momssystem i
er en beskatning af forbruget.
Kommissionens meddelelse blev behandlet i ØKOFIN-Rådet på mødet den 6. juli 1998,
hvor medlemsstaterne på grundlag af retningslinjerne fra Kommissionen blev enige om
de principper, der skulle danne grundlag for et Fællesskabets indlæg på den kommende
OECD-konference i Ottawa. De fastlagde også en politisk ramme, inden for hvilken der
kan foretages ændringer af det fælles momssystem, som er nødvendigt for online
elektroniske handelstransaktioner. Nærværende forslag har primært til formål at
konkretisere disse klare politiske afgørelser.
Rådet bifaldt tre hovedprincipper. Det første var, at der ingen nye skatter skulle lægges
på e-handel, men at de eksisterende afgifter – herunder især moms – skulle tilpasses, så
de kunne anvendes på e-handel uden yderligere skatter.
Det andet princip var, at for forbrugsafgifter skal elektroniske leverancer ikke betragtes
som varer. I momssammenhæng skal de betragtes som værende levering af
tjenesteydelser.
Det tredje princip var, at kun tjenester, der leveres til forbrug i EU, skal pålægges moms i
Europa (dvs. at beskatningen skal finde sted i det afgiftsområde, hvor forbruget finder
sted).
Med dette forslag skal der rettes op på manglerne i sjette momsdirektiv
4
om beskatning
af sådanne tjenesteydelser i overensstemmelse med ovenstående principper. Selve
baggrunden for forslaget er der gjort rede for i afsnit 2 i dette dokument, og en
beskrivelse og forklaring af lovforslaget er givet i afsnit 5.
Rådet pegede også på følgende problemområder:
Spørgsmålet om kontrol og håndhævelse af momsen på e-handel. Dette behandles i
afsnit 4.
3
4
Elektronisk handel og indirekte beskatning – Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-
Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg – KOM (98)374 endelig udg., som der er
adgang til på http://europa.eu.int/comm/dgs/taxation_customs/.
Direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 senest ændret ved Rådets direktiv 1999/85/EF. Der er
adgang hertil via EUR-Lex på http://europa.eu.int/eur-lex under ref. 09.30.10.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441839_0005.png
Behovet for regler for godkendelse af papirløs elektronisk fakturering. Kommissionen
er gået i gang med en omfattende høring herom af erhvervslivet og medlemsstaterne.
Inden længe vil der blive fremsat forslag til et sæt af fælles standarder for fakturering
generelt, herunder godkendelse af elektronisk fakturering ved intern handel i
Fællesskabet. Kommissionen betragter det som en model, der kan danne grundlag for
en international aftale om dette emne.
Den kendsgerning, at det bør være så let og enkelt som muligt for erhvervsdrivende
inden for e-handel fra lande uden for EU at overholde internationale aftaler. I den
anledning foreslår Kommissionen, at det for erhvervsdrivende uden for EU kun skal
være nødvendigt at være registreret i en enkelt medlemsstat, og at de får mulighed for
at indfri alle deres forpligtelser i forhold til en enkelt skattemyndighed.
Behovet for at kunne indfri fiskale forpligtelser ved hjælp af elektroniske midler.
Kommissionen foreslår, at erhvervsdrivende skal kunne indfri alle almindelige fiskale
forpligtelser ved hjælp af elektroniske momsangivelser og -regnskaber. Det kan
betragtes som en almindelig foranstaltning til modernisering og forenkling, og der er
ingen grund til at begrænse det til erhvervsdrivende inden for e-handel.
På internationalt plan har repræsentanter for regeringer og erhvervsliv efterfølgende i
Ottawa vedtaget rammevilkår for beskatning (Taxation Framework Conditions
5
), hvor
implementeringen af et forbrugsafgiftssystem, som fulgte traditionelle brede
beskatningsprincipper, herunder neutralitet, effektivitet, sikkerhed og enkelhed, blev
særligt prioriteret. For så vidt angår forbrugsafgifter som f.eks. moms, skulle et sådant
system netop imødekomme specifikke kriterier, som netop svarer til de principper, der er
vedtaget af Kommissionen
6
.
1.3.
Konsensus om de grundlæggende principper for beskatning af e-handel
Siden Ottawa-konferencen er de ovenfor beskrevne principper i vid udstrækning blevet
vedtaget af lande uden for OECD og af regionale grupperinger af nationale
skatteadministrationer. Det anses også af erhvervslivet for at være den rette vej fremad
(jf. afsnit 1.4). Problemet siden Ottawa har været at omsætte brede principper til
praktiske og lovgivningsmæssige foranstaltninger, som giver en klar implementering.
Kommissionen og EU's nationale skatteadministrationer er aktive deltagere i denne
proces inden for OECD og mener fortsat ligesom tidligere, at det bedste, der kan gøres
for at fremme processen, er at gøre det helt klart, hvilke indvirkninger det vil få for
Fællesskabets indre afgiftssystem, og at identificere og indføre de foranstaltninger, der er
behov for. Det foreliggende forslag skal ses i lyset heraf.
Eftersom principperne, der blev vedtaget af medlemsstaterne i ØKOFIN i juli 1998, er
helt klare, har Kommissionen et klart politisk mandat til at fremsætte de fornødne
lovmæssige foranstaltninger til implementering heraf. Den internationale enighed, der
blev nået i Ottawa, er kun med til at underbygge, at denne fremgangsmåde er den rigtige.
5
6
“Electronic Commerce : Taxation Framework Conditions” – Organisation for Economic Co-
operation and Development , dokumentreference DAFFE/CFA(98)38/REV3.
http://www.oecd.org/daf/fa/e_com/Ottawa.htm
Der er visse forskelle i formuleringen og præsentationen mellem konklusionerne fra Ottawa og
ØKOFIN-principperne, men de er uden stor betydning og afspejler blot, at OECD har et bredere
sigte.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441839_0006.png
1.4.
Høring af erhvervslivet
Kommissionen har en forpligtelse til at fremme den elektroniske handel og påpeger i den
forbindelse, at det er vigtigt at få inddraget både repræsentanter for erhvervslivet og for
den offentlige sektor i denne kreative proces. Erhvervslivet har hele tiden fremført, især
gennem instanser som Global Business Dialogue. at hvis potentialet i e-handlen skal
kunne realiseres, er det nødvendigt med en pålidelig, gennemskuelig og forudsigelig
struktur, som alle medspillere må arbejde sammen om at skabe. Et af de store problemer
er beskatningen, der er udpeget som en særlig prioritet – her er det vigtigt hele tiden at
holde sig klarhed og sikkerhed for øje.
Kommissionen vil på grundlag af rammebetingelserne fra Ottawa og ØKOFIN's
konklusioner søge at finde praktiske løsninger, som skal udvikles i nært samarbejde med
europæisk erhvervsliv.
Som led i en omfattende høringsproces samledes mere end 100 repræsentanter for
europæisk erhvervsliv (herunder repræsentanter for SMV) til en rundbordssamtale om
EU's momssystem og e-handel i Bruxelles i januar 1999. Kommissionen benyttede
lejligheden til at fremføre nogle tanker om, hvordan de tidligere nævnte principper kunne
udvikles inden for momssystemet, og opfordrede erhvervslivet til at komme med forslag.
Rundbordssamtalen førte også til, at der blev oprettet en uformel kontaktgruppe, som
skulle kanalisere synspunkterne fra alle, der havde interesse i udviklingen af europæisk e-
handel. Mange andre uformelle grupper har af sig selv givet råd og vejledning til
Kommissionens tjenestegrene om emnet.
Det gennemgående budskab fra erhvervslivet var, at klare afgiftsregler for e-handel må
prioriteres, og at der må være sikkerhed for, hvad reglerne er, og hvordan de vil blive
anvendt. Kommissionen er helt enig i, at det er vigtigt at fjerne udsikkerhed og
forvridninger i det nuværende afgiftssystem, og selvom det aktuelle forslag ikke løser
alle de frustrationer, der er givet udtryk for under høringsprocessen, er det et stort skridt i
den retning.
2.
B
AGGRUNDEN FOR FORSLAGET
Kommissionens Generaldirektorat for Beskatning og Toldunion udsendte et arbejdspapir
7
i juni 1999, som indeholdt specifikke forslag til, hvordan disse principper kunne
implementeres inden for rammerne af momssystemet, og hvordan lovgivningsmæssige
ændringer kunne gribes an.
I papiret angives det også, hvorfor det er nødvendigt at ændre momssystemet. Under de
nuværende bestemmelser vil der, medmindre det er bestemt andetsteds, ikke skulle
betales moms for tjenesteydelser, der leveres til forbrugere inden for EU, hvis
leverandøren af disse ydelser er etableret uden for EU. Selv om "reverse charge"-
proceduren (som er en form for selvangivelse for en virksomhed, der køber
tjenesteydelser) kan sikre en korrekt beskatning af de fleste transaktioner mellem
virksomheder, medtager gældende bestemmelser ikke i fuldt omfang hele rækken af
tjenesteydelser, som kan leveres elektronisk i dag. Eftersom tjenesteydelser og
immaterielle produkter udgør en stadig stigende del af international handel, bør dette
7
Dokument XXI/1201/99 – Indirect Taxes and e-commerce, som der er adgang til på
http://europa.eu.int/comm/dgs/taxation_customs/.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
korrigeres. Endvidere sikrer de nuværende regler ikke, at elektronisk leverede ydelser
kan udføres vederlagsfrit under alle omstændigheder, og at der er et tilstrækkeligt
lovgrundlag for at lægge moms på tjenesteydelser, der leveres til private forbrugere i EU
af udenlandske erhvervsdrivende. Det kan give anledning til betydelig
konkurrenceforvridning og stiller EU-leverandører i en ufordelagtig konkurrencesituation
i forhold til leverandører uden for EU.
Det er helt klart en uholdbar situation, og en korrektion heraf er det umiddelbare formål
med forslaget. De omfattende høringer, som Kommissionen har foretaget, støtter det
synspunkt, at de ændringer, der skal indføres, i så høj grad som muligt bør baseres på det
nuværende momssystem. Det, der foreslås, er derfor baseret på fortsat brug af "reverse
charge"-proceduren
for
transaktioner
mellem
virksomheder
og
en
registreringsforpligtelse for erhvervsdrivende, som leverer til personer i EU, som ikke er
afgiftspligtige.
Transaktioner mellem virksomheder vil blive beskattet under "reverse charge"-
procedurerne. I den anledning skal leverandørerne kunne skelne mellem erhvervskunder
(afgiftspligtige personer) og endelige forbrugere (ikke-afgiftspligtige personer) – for at
afgøre et afgiftsspørgsmål må de nemlig vide, om deres kunde er momsregistreret. Det er
naturligvis allerede et af aspekterne i beskatningen af traditionel handel, og bekræftelsen
af momsregistreringsnumre fås via leverandørens egen nationale skatteadministration.
For e-handel må denne oplysning være tilgængelig, når selve transaktionen finder sted,
og Kommissionen vil derfor tage skridt til at sikre at oplysningen er tilgængelig online.
De lovforanstaltninger, der skal til for at opnå dette, indgår i det foreliggende forslag, og
Kommissionens tjenestegrene har allerede indledt arbejdet med de fornødne værktøjer og
tekniske foranstaltninger.
For leverancer til ikke-afgiftspligtige personer i Fællesskabet foreslås der ingen
ændringer, og derfor skal virksomheder fortsat pålægge moms i den medlemsstat, hvor
leverandøren er etableret, som det er fastsat i artikel 9, stk. 1, i sjette momsdirektiv. For
leverancer til kunder uden for EU indeholder forslaget derimod et klart lovgrundlag for at
fritage sådanne elektroniske leverancer for moms.
Leverandører uden for EU, som sælger til kunder i Fællesskabet, vil nu skulle anvende
afgifter på samme måde som EU-erhvervsdrivende, der foretager transaktioner i
Fællesskabet. Det betyder, at de skal pålægge moms og stå til regnskab herfor ved salg til
endelige forbrugere i EU. De administrative forpligtelser vil imidlertid blive så lette og
ligetil som muligt for leverandørerne. Der bliver en enkelt registrering, og der bliver en
bestemmelse om en øvre grænse for registreringen for at fritage meget små
erhvervsdrivende uden for Fællesskabet eller dem, der kun lejlighedsvis har leverancer til
Fællesskabet.
En mere detaljeret beskrivelse af de foreslåede lovforanstaltninger fremgår af afsnit 5, og
de administrative forhold behandles i afsnit 3.
Forslaget omhandler også afgiftsbehandling af radio- og tv-spredningstjenester, der
leveres efter abonnement eller på pay-per-view-basis. Dette er i overensstemmelse med
Rådets anmodning til Kommissionen i forbindelse med vedtagelsen af foranstaltninger
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441839_0008.png
om beskatning af telekommunikationstjenester
8
. Konvergensen af de forskellige
teknologier vil under alle omstændigheder gøre det nødvendigt, at radio- og tv-
spredningstjenester kommer til at indgå i alle forslag om beskatning af elektroniske
leverancer. Der er tale om en stadig mere betydningsfuld kommerciel aktivitet, som i vid
udstrækning er rettet mod forbrugere, og hvor de nuværende afgiftsbestemmelser virker
diskriminerende over for europæisk erhvervsliv og giver en markant momsfremkaldt
prisfordel for erhvervsdrivende uden for EU.
3.
3.1.
A
DMINISTRATION OG OPKRÆVNING AF
MOMS
I EN ELEKTRONISK VERDEN
Forpligtelser for erhvervslivet
Kommissionens intention med forslaget er, at give erhvervsdrivende inden for e-handel
klare rammer for, hvordan der skal pålægges, opkræves og godtgøres moms på
elektroniske leverancer.
For at kunne afgøre den rette beskatning for en sådan transaktion må leverandøren have
kendskab til visse nøgleinformationer:
– Kundens skattemæssige status for at fastslå, om aftageren er
momsregistreret eller er en privat forbruger. Med moderniseringen af
VIES-systemet
9
, som Kommissionen allerede er gået i gang med, vil
denne information blive tilgængelig for de handlende, når og hvor det
måtte være nødvendigt. Leverancer til en virksomhed, der er
momsregistreret i den samme medlemsstat, skal pålægges moms (som
aftageren derefter kan opføre i sit regnskab på den normale måde), men
for en virksomhed, der er momsregistreret i en anden medlemsstat, skal
der ikke pålægges moms af leverandøren, og aftageren fører regnskab
over momsen efter reverse charge-systemet.
– Hvis aftageren er en privat forbruger eller er etableret uden for
Fællesskabet, skal det afgøres, hvor momsen skal pålægges. Hvis det på
grundlag af de tilgængelige oplysninger med rimelighed kan fastslås, at
det sted, hvor aftageren er etableret, ligger uden for Fællesskabet, skal der
ikke pålægges moms. Som følge af den måde online e-handlen fungerer
på i dag, er der en vis usikkerhed om, hvorvidt erhvervsdrivendes kan få
adgang til disse oplysninger, eftersom de udvekslede dataprofiler ikke var
beregnet til dette formål. Standarder og niveauer for autentifikation
udvikler sig hele tiden, og større sikkerhed i momsmæssig henseende
samt strømlining af transaktioner må prioriteres højt. Målet er en
verificerbar indikator, der kan tjene som en acceptabel fuldmagt for det
sted, hvor forbruget foregår (det betegnes i direktivet som
leveringsstedet). Med de oplysninger, der er tilgængelige i dag i
forbindelse med onlineleveringer til ikke-afgiftspligtige personer, kan den
almindelige handelspraksis med at bede om en verificerbar
faktureringsadresse for kreditkort (med henblik på at øge sikkerheden og
8
9
Rådets direktiv 1999/59/EF af 17. juni om ændring af direktiv 388/77/EØF hvad angår
merværdiafgiftssystemet for teletjenester.
System til edb-udveksling af momsoplysninger.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bekæmpe svig) være den bedste løsning for øjeblikket. Hvad angår
adresseoplysningerne vil det kun være nødvendigt med landeindikator i
momsøjemed, og det vil ikke være nødvendigt eller relevant med andre
oplysninger om kunden. Der er imidlertid sandsynlighed for, at kreditkort,
som er det fremherskende betalingsmiddel ved onlinetransaktioner i dag,
vil blive erstattet af andre betalingssystemer, efterhånden som de udvikler
sig. Kommissionen vil blandt andet inden for OECD arbejde videre med
at finde egnede, praktiske regler for bestemmelse af leveringsstedet. Som
med kreditkort er alt, hvad der kræves, en indikator for bopælslandet eller
andet tilsvarende, og det skulle ikke være en hindring for at anvende
anonyme betalingssystemer.
– Hvilken momssats, der skal anvendes for transaktionen. Under de
nuværende bestemmelser for salg til forbrugere inden for Fællesskabet er
det standardmomssatsen i den medlemsstat, hvor leverandøren er
registreret. I den forbindelse kan der være et problem med hensyn til
mulighederne for forskellige momssatser for angiveligt tilsvarende goder
og tjenesteydelser. Kommissionen vil tage dette problem op ved en
kommende revision af bilag H til sjette momsdirektiv, hvor der er en liste
over varer og tjenesteydelser, som kan pålægges reducerede momssatser.
Ud over at pålægge og inddrive moms er der en forpligtelse til at betale denne til
momsadministrationen og at indlevere regnskaber og angivelser. Skattemyndighederne
bør, især når det drejer sig om e-handel, træffe alle foranstaltninger, for at denne
procedure kan foregå elektronisk og online. Denne facilitet bruges i stadig højere grad i
interaktionen mellem momsbetalere og administration i nogle medlemsstater, men den
bør accepteres som normen.
3.2.
Selvangivelse og frivillig overholdelse af regler fra erhvervslivets side
Moms er i første instans en afgift som fungerer på selvangivelse og en høj grad af
frivillighed med hensyn til at overholde reglerne fra erhvervslivets side. Det forbliver den
erhvervsdrivendes ansvar som afgiftsyder at gøre skatteadministrationen opmærksom på
sin kommercielle tilstedeværelse og at opkræve, føre regnskab over og godtgøre skyldig
moms.
For at denne fremgangsmåde kan fungere effektivt for skatteadministrationerne må der
være en fornuftig og realistisk forventning om, at manglende overholdelse vil blive
afsløret, behandlet og sanktionere på passende måde. Bortset fra det direkte incitament til
at undgå straf må lovlydige erhvervsdrivende have sikkerhed for, at de ikke støder på
svigagtig eller unfair konkurrence fra erhvervsdrivende, som ikke har de samme
momsforpligtelser, og som drager fordel heraf. E-handel er ikke anderledes, og de
erhvervsdrivende her har de samme forventninger.
For erhvervsdrivende, som er momsregistreret, vil de fastsatte indberetningskrav fortsat
være gældende. Eftersom transaktioner over Internettet bliver stadig mere automatiseret,
vil det være nødvendigt at sikre, at den software, der anvendes til fortegnelser og
revisionsspor, er af en passende standard, således at momsrevisorerne kan kontrollere,
om reglerne er overholdt. I tilfælde af fjerntboende leverandører vil adgangen til
regnskaber sandsynligvis stille større krav end den rent fysiske placering.
Indberetningskravene bør udvikle sig i en retning, som er kompatibel med e-handel, og
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441839_0010.png
de problemer, der opstår, når der skal aflægges besøg i forbindelse med traditionelle
adgangs- og revisionsprocedurer, må tages op.
3.3.
Manglende overholdelse af regler
For e-handel giver manglende overholdelse af momsforpligtelser andre særlige
problemer, som skatteadministrationerne må tage op og få løst. Det er også en
forpligtelse, de har over for skatteborgere, som i deres transaktioner følger loven.
Kommissionens Underudvalg for Bekæmpelse af Svig (SCAF) har allerede fastslået, at
der er omfattende mangel på overholdelse af momsreglerne inden for traditionel handel
10
.
Hvad det angår vil e-handel sandsynligvis ikke være anderledes, og det vil også her være
nødvendigt med stor bevågenhed fra skattemyndighedernes side.
For de virksomheder, der ikke overholder momsreglerne, er der mange direkte og
alvorlige risici. En af de mere alvorlige er, at man ikke kan løbe fra sit momsansvar ved
blot at fortie eller undlade at indberette momsen til de rette skattemyndigheder. Ved at
undlade at foretage selvangivelse opnår man ikke, at et skyldigt momsbeløb reduceres
eller fjernes. Virksomheden pådrager sig snarere yderligere straf og rentebyrder, som kun
giver anledning til, at gælden vokser yderligere.
For en erhvervsdrivende, også en erhvervsdrivende uden for EU, er det uklog
forretningspraksis at risikere at udsætte sig for en stor, uløst momsgæld på verdens
største markedsplads. Gælden bortfalder heller ikke med tiden, men fortsætter med at
svæve over virksomheden og overgår under visse omstændigheder til en efterfølgende
aftager. Med en sådan gæld er det desuden ikke særligt sandsynligt at få adgang til
legitime kapital- og finansieringskilder. De almindeligt accepterede standarder for
lovbestemt revision eller omhyggelig kontrol forventes at kunne afsløre manglende
overholdelse af momsforpligtelser i et stort retsområde som EU. Risikoen for skattesmæk
er også høj. Desuden kan der i visse tilfælde blive tale om sanktioner i henhold til civil-
eller straffeloven over for virksomhedsledere eller -ejere. Desuden sikrer
fællesskabsbestemmelser om gensidig bistand og opkrævning, at hvis der skyldes afgifter
i en medlemsstat, kan de inddrives overalt i Fællesskabet.
Lovlydige erhvervsdrivende vil desuden gerne have, at der er sikkerhed for, at der er
adgang til retslig beskyttelse og retsmidler i tilfælde af overtrædelse af ophavsret eller
intellektuel ejendomsret. Derfor vil de også gerne sørge for, at de selv overholder deres
egne retlige og administrative forpligtelser.
Selv om alt skulle tale for at overholde reglerne, er det ikke nok, og særligt over for
fjerntboende leverandører er det nødvendigt at udvikle værktøjer til direkte håndhævelse,
som skattemyndighederne kan henholde sig til. I den forbindelse er misbrug på
Internettet ikke blot et fænomen, der viser sig i forhold til moms, det gælder også en
række andre offentlige, politiske områder og beskyttelse af privates rettigheder og
interesser. Der er allerede talrige beviser på, at de erhvervsdrivende vil gøre alt for at
beskytte deres ejendomsret ad lovens vej og håndhæve den. Der kan både være tale om at
søge skadeserstatning og at forhindre yderligere tab. Skatteadministrationerne vil blive
nødt til at overveje lignende foranstaltninger for at fastslå og erstatte materielle
indtægtstab og i sidste instans forhindre yderligere indtægtstab.
10
Rapport om administrativt samarbejde og momsopkrævnings- og kontrolprocedurer - KOM(2000)
28 endelig udg. af 28. januar 2000.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For at kunne skabe et klima af tillid og troværdighed, som er nødvendigt for e-handel, og
for at den kan nå sit fulde potentiale, må der være retsmidler til rådighed over for
transaktioner på Internettet, som er ulovlige, eller som krænker offentlige eller private
rettigheder. Der må også være mulighed for øjeblikkeligt at kunne skride ind på en
ordentlig måde i de tilfælde, hvor en part lider et vedvarende og identificerbart tab.
At udvikle de nødvendige værktøjer og procedurer er en del af modningsprocessen for e-
handlen, og der er gode udsigter til, at dette vil lykkes. Den nuværende udvikling drives
af særlige parter, der vil beskytte egne interesser, men dette vil sandsynligvis kunne
anvendes mere generelt i regulerings- og håndhævelsesøjemed. Den hermed opnåede
synergi vil nemlig kunne være en nøglefaktor i opbygning af tillid og sikkerhed i e-
handlen. En sådan fremgangsmåde er i overensstemmelse med det arbejde, der foregår i
skatteadministrationerne inden for traditionel handel, hvor myndighedernes indgriben
ofte er med til at beskytte andre parters interesser mod svigagtige erhvervsdrivende - et
udmærket eksempel herpå er den beskyttelse, som lovlydige virksomheder får takket
være toldkontrolprocedurer mod varemærkeforfalskning og piratkopiering.
Kommissionen vil opfordre alle relevante nationale myndigheder, der beskæftiger sig
med at e-handel og overholdelse af lovgivningen, til at samarbejde og udveksle
oplysninger.
Kommissionen vil fortsætte arbejdet sammen med de nationale skatteadministrationer i
EU med at identificere og udvikle de foranstaltninger, der er nødvendige for sikkerheden.
Det rejser spørgsmål, som naturligvis går langt videre end de fysiske grænser i EU.
Kommissionen vil derfor gå videre med det arbejde med forvaltning af afgifter på
internationalt plan, som er iværksat inden for OECD. Denne proces bør føres videre
fremad i nært samarbejde med andre interesserede parter.
4.
V
IDERE UDVIKLING AF ET
MOMS
SYSTEM TIL E
-
HANDEL
Grundlæggende behøver beskatning og det nye informationssamfund ikke at være
uforenelige, men der er visse problemer. Den elektroniske markedsplads vil fortsat
udvikle sig, og skatteadministrationerne må ligesom andre parter planlægge og rette sig
herefter. I lyset af den nuværende udviking af Internettet og mere specielt fremkomsten
af nye forretningsmodeller og nye måder at drive eksisterende virksomhed på, ville det
være overilet med en gennemgribende revision af det nuværende momssystem, men det
kan ikke udsættes i det uendelige. De almindelige bestemmelser om beskatning af
tjenesteydelser afspejler ikke de ændringer, der har fundet sted i international handel,
siden bestemmelserne blev indført.
De ændringer, der nu foreslås i sjette momsdirektiv, understreger blot, at der kan være
behov for revision. Således tager det foreliggende forslag kun det snævre område op om
beskatning af online elektroniske tjenesteydelser. Den fænomenale vækst i handlen med
tjenesteydelser og immaterielle goder kan ikke lades upåagtet i det uendelige. At de
geografiske begrænsninger for levering heraf faktisk forsvinder, hvortil kommer
udviklingen af innovative produkter, er med til at understrege manglerne ved de
nugældende bestemmelser.
Skattemyndighederne kan imidlertid ikke nøjes med blot at sørge for, at lovgivningen
opdateres i forhold til udviklingen af den måde, hvorpå skattepligtig økonomisk
virksomhed skrider frem. For e-handel er systemer, protokoller og regulering til
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441839_0012.png
stadighed under udvikling. Den måde, hvorpå de udvikler sig, vil indvirke på, i hvor høj
grad og hvordan alle parter når deres mål. Skattemyndighederne må for deres del være
omhyggelig med at sikre, at det offentliges interesser beskyttes. Det betyder, at de må
sikre, at e-handel ikke udvikler sig på en måde, der er uforenelig med sådanne interesser.
Hovedmålet må være at sikre, at afgifterne fortsat kan administreres på en ordentlig
måde, og at afgiftspligtige aktiviteter ikke kan skjules.
Målene for de nationale regeringer må ikke kunne anses for at være imod andre parters
interesser eller som en hindring for vækst i e-handel. I langt de fleste, om ikke alle
tilfælde, er de sammenfaldende med de generelle mål om gennemsigtighed og tillid og
pålidelighed, som er afgørende for en sådan vækst. Et godt eksempel herpå fremgår af
den seneste meddelelse fra Kommissionen om Internettets organisation og
administration
11
, hvor behovet for identifikation og lokalisering af kommercielle
transaktioner er taget op. I vid udstrækning er der på initiativ af WIPO
12
blevet indført
bestemmelser i ICANN's
13
registrerings- og godkendelsespolitik, hvorefter der skal
indsamles tilstrækkelige oplysninger til sikkert at kunne identificere indehavere af
domænenavne, og disse oplysninger skal være tilgængelige. WIPO har desuden anbefalet
at benytte en nedkoblingsprocedure, hvis disse detaljer viser sig at være unøjagtige. Det
er helt klart den eneste måde, hvorpå det kan sikres, at sådanne oplysninger er nøjagtige,
og det er derfor også af stor interesse for skatteadministrationerne.
Kommissionen vil fortsat arbejde på at sikre, at alle de aspekter af EU's
beskatningssystem, som kan opfattes som en hindring for e-handlens vækst, bliver
fjernet. Med henblik herpå vil Kommissionen i løbet af kort tid foreslå foranstaltninger
for at få fjernet begrænsninger i anvendelsen af papirløs elektronisk fakturering og
registrering i transaktioner internt i Fællesskabet. Med de teknologiske ændringer i
forbindelse med Internet og e-handel er der anledning til og også et kraftigt incitament til
at modernisere skattesystemerne. Kommissionen vil fortsat arbejde på at sikre, at disse
fordele bliver udnyttet.
5.
F
ORMÅLET MED OG INDHOLDET AF FORSLAGET OM ÆNDRING AF DIREKTIV
77/388/EØF
Dette forslag fremsættes for at få ændret sjette momsdirektiv og sikre, at det er
kompatibelt med de konklusioner, som ØKOFIN nåede frem til om de generelle
principper for moms på elektronisk leverede tjenesteydelser og om radio- og
fjernsynsydelser, som modtageren betaler for.
Der bliver tale om at ændre artikel 9 i nævnte direktiv, således at transaktioner bliver
beskattet i Fællesskabet, når de leveres til forbrug i Fællesskabet, og at de, når de leveres
af en erhvervsdrivende, der er etableret i Fællesskabet, til forbrug uden for Fællesskabet,
ikke pålægges EU-moms.
11
12
13
KOM (2000) 202. Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om Internettets
organisation og administration - Politiske aspekter på internationalt og europæisk plan 1998 -
2000.
Verdensorganisationen for Intellektuel Ejendomsret.
Internet Corporation for Assigned Names and Numbers. Dette er et internationalt, privat, ikke-
udbyttegivende, industriledet selvregulerende organ, som har ansvaret for styringen af Internettets
navne- og adressesystem.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Derudover foreslås der visse støtte- eller sideforanstaltninger, som skal gøre det lettere at
administrere afgifterne i et elektronisk erhvervsmiljø for både erhvervsliv og
skatteadministrationer. De skal også bidrage til at styrke indberetnings- og
kontrolsystemet.
5.1.
Beskatningssted
Der foreslås ingen ændring af artikel 9, stk. 1, og det betyder, at det sted, hvor
leverandøren er etableret, stadig er det sted, hvor tjenesteydelserne leveres, medmindre
andet er fastsat.
Der foreslås heller ingen ændring af de nuværende bestemmelser i artikel 9, stk. 2, litra a)
eller b). Selvom nogle af elementerne i tidligere nævnte transaktioner kan gennemføres
eller kommunikeres mellem parterne i elektronisk form eller via elektroniske net, er
princippet om at anse stedet for levering af disse tjenesteydelser for at være det sted, hvor
ejendommen er beliggende, stadigvæk udmærket. Kommunikation ad elektronisk vej
mellem parterne ændrer ikke ved det væsentlige i processen. Tilsvarende overvejelser
gælder for andet, tredje og fjerde led i artikel 9, stk. 2, litra c).
De tjenesteydelser, der er nævnt i første led i artikel 9, stk. 2, litra c), giver problemer,
hvis de leveres ad elektronisk vej, herunder via radio og fjernsyn, og det må tages op til
overvejelse. Hvis disse tjenesteydelser fortsat udføres på traditionel vis, under
forudsætning af at både aftager og leverandør af ydelsen er fysisk i nærheden af
hinanden, bør det nuværende grundlag for beskatning bibeholdes.
Efter at bestemmelserne er blevet opstillet, er den måde, hvorpå disse tjenesteydelser kan
leveres til kunderne, imidlertid blevet radikalt ændret. Leverandørerne vil forsøge at sikre
sig et så bredt kundepotentiale som muligt, og med de muligheder, der nu åbner sig med
radio- og tv-spredning eller udbredelse over netværk mod betaling, er de fornødne midler
til rådighed. Der er allerede udbredte eksempler som abonnements-tv eller "pay-per-
view" sportsudsendelser. Ved at øge nettenes kapacitet, udvikle digital radio og fjernsyn
og forbedre opkrævningsmulighederne vil der blive yderligere skub i denne udvikling.
Der foreslås ingen ændringer med hensyn til beskatningen af telekommunikationsydelser,
som er omhandlet i Rådets direktiv 1999/59/EF.
Der foreslås følgende foranstaltninger:
Artikel 1, stk. 1
Levering ad elektronisk vej er levering af tjenesteydelser – dette er allerede klart i artikel
6 i nugældende direktiv. Forslaget har ingen indvirkning på tjenesteydelser, som ikke er
pålagt afgift, som f.eks. fri adgang til Internet eller gratis downloads. (ifølge artikel 2 i
direktivet er det kun tjenesteydelser, som leveres mod vederlag, der pålægges moms).
Anvendelsesområdet er begrænset til følgende ydelser, når de leveres ad elektronisk vej
mod vederlag, og omfatter også levering af retten til at benytte forskellige ydelser:
– virksomhed inden for kulturel aktivitet, kunst, sport, videnskab, undervisning og
underholdning eller lignende, herunder ydelser som organisator af sådan
virksomhed samt i givet fald tjenesteydelser knyttet til disse former for
virksomhed (artikel 9, stk. 2, litra c), første led), dette omfatter alle former for
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
radio- og tv-spredning samt andre lyd- og billedfrembringelser, der leveres ad
elektronisk vej
– software: dette omfatter f.eks. computerspil
– edb-behandling (artikel 9stk. 2, litra e), tredje led), og eksplicit edb-ydelser som
web-hosting, web-design og lignende ydelser
– levering af information.
Sådanne ydelser skal pålægges moms det sted, hvor de forbruges.
Ifølge de nuværende regler i artikel 9, især stk. 1 og stk. 2, litra c) og e), i sjette
momsdirektiv gælder dog følgende:
- ydelser fra erhvervsdrivende fra tredjelande til ikke-afgiftspligtige personer i EU
er fritaget for moms, mens erhvervsdrivende, der er etableret i EU, skal lægge
moms på sådanne ydelser, eftersom leveringsstedet for sådanne tjenesteydelser
normalt er det sted, hvor leverandøren er etableret (sådanne tilfælde er ikke
dækket af artikel 9, stk. 2, litra e), og falder ind under grundreglen i artikel 9, stk.
1)
- levering fra erhvervsdrivende, der er etableret i EU, af de i artikel 9, stk. 2, litra
c), nævnte tjenesteydelser til kunder i tredjelande eller til afgiftspligtige personer,
der er etableret i Fællesskabet, men ikke i samme land som leverandøren, kan
pålægges moms, fordi leveringsstedet er det sted, hvor tjenesteydelserne fysisk
udføres.
Det giver konkurrenceforvridning til skade for erhvervsdrivende, der er etableret i EU.
Forslaget overfører derfor som en grundregel levering af ovennævnte tjenesteydelser til
det sted, hvor kunden har etableret hjemstedet for sin virksomhed eller har et fast
forretningssted, hvortil ydelsen leveres, eller i mangel af et sådant sted, det sted, hvor han
har sin permanente adresse eller normale bopæl (artikel 9, stk. 2, litra f), første afsnit, i
forslaget). Hvis kunden er en afgiftspligtig person, der er etableret i et andet land end det,
hvor leverandøren er etableret, er pågældende ansvarlig for afgiften (jf. artikel 1, stk. 3).
Hvis på den anden side leveringen foretages af en afgiftspligtig person (der er etableret
uden for eller i Fællesskabet) til ikke-afgiftspligtige personer, der er etableret i
Fællesskabet, indføres der med forslaget en særlig bestemmelse, ifølge hvilken
leveringsstedet er den medlemsstat, hvor leverandøren er momsregistreret (artikel 9, stk.
2, litra f), andet afsnit). Denne bestemmelser gælder under følgende vilkår:
- leverandøren skal være momsregistreret i overensstemmelse med gældende
bestemmelser. For leverandører, der er fysisk etableret i Fællesskabet, er
gældende bestemmelser dem, der er fastsat af medlemsstaterne i
overensstemmelse med artikel 22, stk. 1, litra c), i direktivet. For leverandører,
der er etableret uden for Fællesskabet, vil der blive indført en ny artikel 22, stk. 1,
litra f), med det nuværende forslag (dette fremgår af artikel 1, stk. 4, litra b), i
forslaget)
- sådanne tjenesteydelser skal leveres til ikke-afgiftspligtige personer, der er
etableret i Fællesskabet.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441839_0015.png
I så fald
- anses
leverandøren
for
at
have
et
fast
forretningssted
i
registreringsmedlemsstaten, men kun for ydelser, der er omfattet af den nye
artikel 9, stk. 2, litra f), og leveret under den momsregistrering
- leveringsstedet er det sted, hvor den afgiftspligtige person anses for at have et fast
forretningssted.
Udtrykket “ad elektronisk vej” er defineret i tredje afsnit i artikel 9, stk. 2, litra f). Det
omfatter ikke leverancer af materiel art (som f.eks. CD'er eller DVD'er) med elektronisk
indhold.
For ovenstående forslag kan kort skitseres følgende:
For tjenesteydelser, der leveres af en erhvervsdrivende uden for EU til en
kunde i EU, vil beskatningsstedet være inden for EU, og de vil derfor
skulle pålægges moms.
Når disse tjenesteydelser leveres af en EU-erhvervsdrivende til en kunde
uden for EU, vil beskatningsstedet være dér, hvor kunden er etableret, og
de vil ikke skulle pålægges EU-moms.
Når en EU-erhvervsdrivende leverer disse tjenesteydelser til en
afgiftspligtig person (dvs. til en anden virksomhed) i en anden
medlemsstat, vil leveringsstedet være det sted, hvor kunden er etableret.
Når den samme erhvervsdrivende leverer disse tjenesteydelser til en
privatperson i EU eller til en afgiftspligtig person i samme medlemsstat,
vil leveringsstedet være dér, hvor leverandøren er etableret.
5.2.
Forenkling og andre foranstaltninger
Artikel 1, stk. 2
Der indføres en særlig bestemmelse for at opnå klarhed om, hvilken afgiftssats der skal
anvendes for de i artikel 9, stk. 2, litra f), nævnte ydelser.
Artikel 1, stk. 3
Ifølge den nye artikel 24, stk. 2a) skal erhvervsdrivende fra tredjelande, hvis eneste
aktivitet i Fællesskabet er levering af tjenesteydelser ad elektronisk vej, og hvis årlige
omsætning ligger under 100 000 EUR, være fritaget for afgifter.
Det er primært en praktisk foranstaltning, som skal gøre det lettere at få afgiftssystemet
til at fungere, og hvormed man vil undgå at lægge urimelige byrder på udviklingen af
international e-handel og især på meget små virksomheder eller på dem, der kun har
lejlighedsvis salg til forbrugere i EU. Det vil højst sandsynligt ikke få nogen
nævneværdig indvirkning på statens indtægter, da kunder, der køber online, for det meste
har en tendens til at handle hos velrenommerede erhvervsdrivende.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er heller ikke sandsynligt, at det vil få nogen nævneværdig indvirkning på
neutraliteten mellem virksomheder i og uden for EU. I de fleste medlemsstater er der
allerede øvre grænser eller tilsvarende foranstaltninger for meget små virksomheder, og
det er derfor kun et særligt problem, når en EU-erhvervsdrivende ikke har mulighed for
at udnytte loftet i den medlemsstat, hvor han er etableret, men skal stå til regnskab for
afgifterne lige fra den første transaktion. Det er desuden vanskeligt at forestille sig, hvor
der kan være konkurrence mellem små onlineleverandører, der er etableret i og uden for
EU. Da e-handel mellem virksomheder og forbrugere er domineret af store
erhvervsdrivende, er dette problem mere teoretisk end reelt.
Artikel 1, stk. 4
Det nye afsnit i artikel 21, stk. 1, litra a), fastsætter, under hvilke betingelser en
afgiftspligtig person fritages for momspligten ved levering af tjenesteydelser ad
elektronisk vej, som er omhandlet i den nye artikel 9, stk. 2, litra f). For ikke at blive
holdt ansvarlig for beskatningen af en transaktion skal leverandøren opfylde begge
følgende betingelser:
-
-
leverandøren skal have handlet i god tro, med al den omhu, der er normal
for kommerciel praksis i en given sektor
leverandøren skal ved hjælp af relevante data fra en uafhængig kilde have
verificeret, at hans kunde er en afgiftspligtig person, der er etableret i
Fællesskabet. I de fleste tilfælde vil det sige at verificere, om
momsregistreringsnummeret, som kunden har opgivet, er gyldigt. Som
tidligere nævnt kan denne verifikation forenkles ved at give onlineadgang
til tidstro bekræftelse.
Når begge disse betingelser er opfyldt, har leverandøren intet yderligere
afgiftsmæssigt ansvar over for den pågældende transaktion, og ansvaret for
afgiften overgår til kunden. For transaktioner mellem virksomheder – som sikkert
vil udgøre langt den største del af de e-handelstransaktioner, der er omfattet af
dette forslag - kan leverandøren derfor være sikker på, at der ikke opstår noget
afgiftsmæssigt ansvar, forudsat at begge disse betingelser er opfyldt.
Artikel 1, stk. 4
Den nye bestemmelse i artikel 1, stk. 4, i forslaget udvider anvendelsesområdet for
artikel 21, stk. 1, litra b), til at omfatte levering af tjenesteydelser ad elektronisk vej
anført under artikel 9, stk. 2, litra f). Det betyder, at når sådanne ydelser leveres af en
afgiftspligtig person, der er etableret uden for EU, er den afgiftspligtige person, som
ydelsen leveres til, ansvarlig for momsen (dvs. reverse charge-proceduren vil gælde i
sådanne tilfælde).
Artikel 1, stk. 5
De ændringer, der foreslås med stk. 4, litra a), indføres for at gøre det lettere især for
leverandører, der er fysisk etableret uden for Fællesskabet, at overholde reglerne. Med
den nye bestemmelse i artikel 22, stk. 1, litra a), får afgiftspligtige personer mulighed for
at underrette den relevante skattemyndighed om deres aktiviteter som afgiftspligtig
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441839_0017.png
person ad elektronisk vej. Denne mulighed er dog begrænset til leverandører, der er
fysisk etableret uden for Fællesskabet.
Med den nye litra f) i stk. 4, litra b), der indsættes i artikel 22, stk. 1, skal afgiftspligtige
personer, der er etableret uden for Fællesskabet, og som leverer tjenesteydelser ad
elektronisk vej til ikke-afgiftspligtige personer, der er etableret i Fællesskabet,
momsregistreres i den medlemsstat, hvortil han leverer sådanne tjenesteydelser. Det
gælder dog kun for personer, ler leverer for mere end det beløb på 100 000 EUR, som er
fastsat i artikel 24, stk. 2a), i direktivet (jf. artikel 1, stk. 5, i forslaget). Sammen med de
bestemmelser, der allerede fremgår af ovenstående artikel 1, stk. 1, indebærer det at blive
momsregistreret i en medlemsstat, at en afgiftspligtig person, der er etableret uden for
Fællesskabet, anses for at have et fast forretningssted dér for så vidt angår disse
bestemmelser. Kommissionen vil se på anvendelsen af denne særlige foranstaltning
senest inden udgangen af 2003 og underrette Rådet herom og foreslå en eventuel
ændring, som måtte anses for nødvendig.
I stk. 4, litra c), indføres der en bestemmelse, som tillader, at afgiftsangivelser kan
indgives ad elektronisk vej for at gøre det lettere for leverandører, der er fysisk etableret
uden for Fællesskabet, at overholde reglerne. Denne mulighed er dog ikke kun begrænset
til sådanne leverandører.
I stk. 4, litra d), indføres en tilsvarende bestemmelse, som tillader, at årsregnskaber eller
angivelser kan indgives ad elektronisk vej. Som ovenfor er det for at gøre det lettere for
leverandører, der er fysisk etableret uden for Fællesskabet, at overholde reglerne, men
denne mulighed er dog ikke kun begrænset til sådanne leverandører.
Artikel 1, stk. 6
Det er nødvendigt at foretage en ændring og afpasse beskrivelsen af de i bilag H, kategori
7, nævnte spredningstjenester efter den, der anvendes i artikel 9, stk. 2, litra f), for at
undgå uklarhed.
Ovennævnte ekstra foranstaltninger kan skitseres som følger:
Afgifter på leverancer til erhvervskunder skal kunden stå til regnskab for.
Det vil derfor kun være nødvendigt at være momsregistreret, hvis
leverancen går til private kunder.
Det vil ikke være nødvendigt for handlende, der er etableret uden for EU,
at være momsregistreret, hvis deres årlige salg i EU er på under 100 000
EUR.
Der vil være mulighed for et enkelt registreringssted (som i praksis
normalt vil være den medlemsstat, hvor den første afgiftspligtige levering
foretages). Derved kan den erhvervsdrivende opfylde alle forpligtelser
vedrørende EU-moms hos en enkelt administration. Med sidstnævnte
foranstaltning bliver erhvervsdrivende i og uden for EU i praksis
behandlet lige, når de leverer til EU-forbrugere.
Det vil også være muligt at gennemføre alle procedurer elektronisk, når
det drejer sig om registrering og indgivelse af momsangivelser.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441839_0018.png
Skatteadministrationerne vil sørge for, at erhvervsdrivende let kan
informere sig om deres kunders status (dvs. om kunden er en
momsregistreret virksomhed eller ikke), og herved vil en leverandør, der
udviser den største omhu, normalt kunne afgøre, om en transaktion skal
pålægges afgifter eller ikke.
6.
F
ORMÅLET MED OG INDHOLDET AF FORSLAGET OM ÆNDRING AF FORORDNING
(EØF)
NR
. 218/92
Forslaget til Rådets direktiv om ændring af direktiv 77/388/EØF hvad angår
merværdiafgiftssystemet for visse ydelser, der leveres ad elektronisk vej, gør det
nødvendigt at ændre det nuværende retsgrundlag for bekræftelse af gyldigheden af
momsregistreringsnumre.
Med den nuværende formulering i artikel 6 i forordning (EØF) nr. 218/92 kan
medlemsstaterne bekræfte gyldigheden af momsregistreringsnummeret for en nærmere
angivet person. Men denne bekræftelse er begrænset til “personer, der er involveret i
leveringer af goder eller tjenesteydelser inden for Fællesskabet”.
Eftersom tjenesteydelser leveret ad elektronisk vej som defineret i forslaget om at ændre
direktiv 77/388/EØFEC ikke er levering af tjenesteydelser inden for Fællesskabet, er det
nødvendigt at ændret anvendelsesområdet for forordningen, således at medlemsstaterne
kan bekræfte gyldigheden af en kundes momsregistreringsnummer over for en person,
der leverer tjenesteydelser ad elektronisk vej.
Afgiftspligtige personer, der leverer tjenesteydelser i overensstemmelse med artikel 9,
stk. 2, litra e), i direktiv 77/388/EØF har ingen juridisk forpligtelse til at bekræfte, at
deres kunde i Fællesskabet har et gyldigt momsregistreringsnummer. Kommissionen
mener dog, at muligheden for at verificere kunders momsregistreringsnummer også bør
udvides til at omfatte disse leverandører.
Da direktiv 95/7/EF, som omhandler leveringsstedet for tjenesteydelser vedrørende
sagkyndig vurdering af eller arbejde udført på løsøregenstande, blev vedtaget, blev
forordningen ikke ajourført, således at medlemsstaterne kunne bekræfte gyldigheden af et
momsregistreringsnummer over for en person, der leverer disse tjenesteydelser. Det
bliver der nu mulighed for med nærværende forslag.
Som en handelsfremmende foranstaltning er det nødvendigt, at bekræftelsen af
gyldigheden af momsregistreringsnumre kan foregå ad elektronisk vej. Med henblik
herpå indfører forslaget denne mulighed ved en afgørelse fra Kommissionen, som træffes
inden for rammerne af Kommissionens udøvelse af sine gennemførelsesbeføjelser.
Rådet har besluttet at ændre procedurerne for Kommissionens udøvelse af
gennemførelsesbeføjelser, og da det nu er nødvendigt at ændre forordningen, benyttes
anledningen til at ajourføre komitologiprocedurerne.
Kommissionen fremsætter dette forslag i henhold til traktatens artikel 95, fordi der med
foreslåede foranstaltninger ikke er tale om fiskale harmoniseringsbestemmelser, men om
at sikre, at det indre marked fungerer for tjenesteydelser, der leveres ad elektronisk vej.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ved at vælge artikel 95 som retsgrundlag følger Kommissionen sit forslag til forordning
218/92/EØF af 19. juni. 1990 (KOM(90) 183), hvor den allerede forslog EF-traktatens
artikel 100 A (nuværende artikel 95) som et passende retsgrundlag.
Traktatens artikel 95 er retsgrundlaget for vedtagelse af "foranstaltninger med henblik på
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser, der
vedrører det indre markeds oprettelse og funktion". I henhold til stk. 2 i artikel 95 finder
stk. 1 ikke anvendelse på fiskale bestemmelser. Retsgrundlaget for harmonisering af
indirekte skatter er EF-traktatens artikel 93.
Ifølge Kommissionens opfattelse kan undtagelsen i stk. 2 kun udelukke anvendelse af
den generelle regel i stk. 1 i artikel 95 i de tilfælde, hvor de fiskale bestemmelser udgør
hovedmålet for den foreslåede foranstaltning. Det kunne for eksempel være tilfældet,
hvis den foreslåede retsakt vedrørte definitionen af en afgiftspligtig person eller
afgiftssatsen.
Forordning 218/92/EØF og de hertil foreslåede ændringer omfatter ikke sådanne
bestemmelser. De har alene til formål at fremme det administrative samarbejde mellem
medlemsstaterne ved at indføre fælles regler for udveksling af oplysninger og for
adgangen til disse oplysninger. Det forhold, at selve oplysningerne kan bruges til en
korrekt afgiftsansættelse, betyder ikke, at beskatning som sådan udgør det primære mål
for forordning 218/92/EØF og de hertil foreslåede ændringer.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441839_0020.png
2000/0147 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 218/92 om administrativt samarbejde
inden for området indirekte skatter (moms)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel
95,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
14
,
under henvisning til udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale Udvalg
15
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
16
,
i henhold til fremgangsmåden i traktatens artikel 251
17
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
For at sikre en korrekt anvendelse af artikel 9, stk. 2, litra f), i Rådets direktiv
77/388/EØF
18
skal leverandøren sørge for gennem relevante data fra en
uafhængig kilde at verificere, at hans kunde er en afgiftspligtig person, der er
etableret i Fællesskabet.
Sådanne relevante data er tilgængelige i medlemsstaterne i form af elektroniske
databaser med et register over personer, der har fået et momsregistreringsnummer
i den pågældende medlemsstat.
Det er nødvendigt, at de procedurer til bekræftelse af gyldigheden af
momsregistreringsnummeret for en bestemt person, også omfatter dem, der er
involveret i levering af visse ydelser ad elektronisk vej.
Det er derfor nødvendigt at udvide det fælles system til udveksling af visse
oplysninger om transaktioner inden for Fællesskabet, der er omhandlet i artikel 6 i
forordning (EØF) nr. 218/92.
(2)
(3)
(4)
14
15
16
17
18
EFT C , , s. .
EFT C , , s. .
EFT C , , s. .
EFT C , , s. .
EFT L 145 af 13.6.1977, s. 1, senest ændret ved Rådets direktiv 1999/85/EF.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441839_0021.png
(5)
Formålet med forordning (EØF) nr. 218/92 er ikke at harmonisere
afgiftsbestemmelserne, men at sikre, at det indre marked kan fungere ved at
fremme det administrative samarbejde mellem nationale administrationer inden
for området indirekte skatter. Nærværende ændringsforslag har samme formål.
Bestemmelsen om udvalgsproceduren bør ændres for at tage hensyn til Rådets
afgørelse 1999/468/EF
19
af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for
udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen.
Forordning (EØF) nr. 218/92 bør følgelig ændres -
(6)
(7)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
I Rådets forordning (EØF) nr. 218/92 foretages følgende ændringer:
(1) Artikel 2, niende led, affattes således:
“ - levering af tjenesteydelser inden for Fællesskabet: levering af tjenesteydelser, der er
omfattet af bestemmelserne i artikel 9, stk. 2, litra e) og f), eller artikel 28b, punkt C, D,
E og F, i direktiv 77/388/EØF ”
(2) I artikel 4, stk. 1, fjerde punktum, ændres ordene "Efter fremgangsmåden i artikel 10"
til ordene "Efter den fremgangsmåde, der henvises til i artikel 10, stk. 2,"
(3) Artikel 6, stk. 4, affattes således:
“4.
Den kompetente myndighed i hver medlemsstat skal sikre, at personer, der er
involveret i leveringer af goder eller tjenesteydelser inden for Fællesskabet, har
mulighed for at få bekræftet gyldigheden af et momsregistreringsnummer for en
bestemt person. Under iagttagelse af betingelser, som udvalget fastlægger, skal
Kommissionen i overensstemmelse med artikel 10, stk. 2, tillade, at en sådan
bekræftelse leveres ad elektronisk vej."
(4) I andet afsnit i artikel 7, stk. 1, ændres ordene "I overensstemmelse med
fremgangsmåden i artikel 10" med ordene "I overensstemmelse med den
fremgangsmåde, der henvises til i artikel 10, stk. 2,"
(5) Artikel 10 affattes således:
Artikel 10
1.
Kommissionen bistås af et stående udvalg vedrørende administrativt samarbejde
inden for området indirekte skatter (i det følgende benævnt "udvalget"), der består
af repræsentanter for medlemsstaterne, og som har Kommissionens repræsentant
som formand.
19
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Når der henvises til denne artikel, finder forskriftsproceduren i artikel 5 i afgørelse
1999/468/EF anvendelse under overholdelse af bestemmelserne i artikel 7, stk. 3, i
samme afgørelse.
Det tidsrum, der er omhandlet i artikel 5, stk. 6, i afgørelse 1999/468/EF, fastsættes
til 3 måneder.
Artikel 2
3.
Denne forordning træder i kraft på syvendedagen efter offentliggørelsen i
De Europæiske
Fællesskabers Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver
medlemsstat.
Udfærdiget i Bruselles, den …..
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441839_0023.png
2000/0148 (CNS)
Forslag til
RÅDETS DIREKTIV
om ændring af direktiv 77/388/EØF hvad angår merværdiafgiftssystemet for visse
tjenesteydelser, der leveres ad elektronisk vej
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel
93,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
20
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
21
under henvisning til udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale Udvalg
22
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
De nuværende momsregler for visse tjenesteydelser, der leveres ad elektronisk
vej, i artikel 9 i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om
harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det
fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag
23
er ikke
tilstrækkelige til at omfatte sådanne tjenester, der forbruges i Fællesskabet, og de
kan heller ikke hindre konkurrenceforvridning på dette område.
For at det indre marked kan fungere tilfredsstillende, bør en sådan
konkurrenceforvridning fjernes, og der bør indføres nye, harmoniserede regler for
denne type aktiviteter. På området for elektronisk handel bør der navnlig ske
beskatning af disse tjenester i Fællesskabet, når de leveres mod vederlag og
anvendes af kunder, som er etableret her, og de bør ikke beskattes, hvis de
anvendes uden for Fællesskabet.
Med henblik herpå skal visse tjenesteydelser, der leveres ad elektronisk vej til
personer etableret i Fællesskabet eller til aftagere etableret i tredjelande,
principielt beskattes på aftagerens sted. Indførelse af en særregel for bestemmelse
af stedet for leveringen, kræver, at der fastsættes en definition af, hvornår
tjenester leveres “ad elektronisk vej”.
(2)
(3)
20
21
22
23
EFT C , , s. .
EFT C , , s. .
EFT C , , s. .
EFT L 145 af 13.6.1977, s. 1, senest ændret ved Rådets direktiv 1999/85/EF.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(4)
For at gøre det lettere at overholde de afgiftsmæssige forpligtelser bør
erhvervsdrivende, der er etableret uden for Fællesskabet, have mulighed for at
vælge en enkelt momsregistrering i Fællesskabet.
Når en leverandør uden for EU bliver momsregistreret på denne måde i en af EU's
medlemsstater, vil det kun gælde i forhold til dette direktiv, og der er ikke tale om
etablering i henhold til artikel 43 eller 48 i EF-traktaten eller til andre
fællesskabsdirektiver, og en leverandør uden for EU vil ikke kunne nyde godt af
frihederne i det indre marked, som er fastsat i EF-traktaten eller i
fællesskabsdirektiver blot ved at blive momsregistreret.
Under iagttagelse af de betingelser medlemsstaterne fastsætter, bør de tillade, at
momsopgørelser og -angivelser kan sendes ad elektronisk vej.
Af hensyn til administrativ forenkling bør leverancer af tjenester ad elektronisk
vej inden for en øvre grænse, der viser en ubetydelig økonomisk aktivitet i
Fællesskabet, falde ind under en særlig ordning for små virksomheder, og denne
grænse bør om nødvendigt revideres og ændres.
Hvis stedet for leveringen ændres, må der ske en tilpasning på dette område af
direktiv 77/388 med hensyn til vilkårene for definitionen af, hvem der er
ansvarlig for momsen og de heraf følgende forpligtelser.
Det forekommer hensigtsmæssigt at gøre det klart, hvilken afgiftssats der skal
anvendes på tjenesteydelser, der leveres ad elektronisk vej, hvilket i princippet vil
være den normale momssats.
Direktiv 77/388/EØF bør derfor ændres tilsvarende -
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1
I direktiv 77/388/EØF foretages følgende ændringer:
(1) I artikel 9, stk. 2, indsættes som litra f):
“f)
ved stedet for levering ad elektronisk vej af tjenesteydelser, som er anført i
stk. 2, litra c), første led, samt af software, edb, edb-ydelser, herunder
web-hosting, web-design eller lignende ydelser, og information forstås det
sted, hvor kunden har etableret hjemstedet for sin virksomhed eller har et
fast forretningssted, hvortil ydelsen leveres, eller i mangel af et sådant sted
det sted, hvor han har sin permanente adresse eller normale bopæl, når
disse tjenesteydelser leveres af en afgiftspligtig person, som er
-
-
etableret i Fællesskabet, til kunder, der er etableret uden for
Fællesskabet, eller
etableret i Fællesskabet, til afgiftspligtige personer, der er etableret
i Fællesskabet, men ikke i samme land som leverandøren, eller
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
etableret i Fællesskabet, til personer, der er etableret i
Fællesskabet.
Men når disse tjenesteydelser leveres af en afgiftspligtig person, der er
registreret i henhold til gældende bestemmelser for ikke-afgiftspligtige
personer, der er etableret i Fællesskabet, forstås ved leveringsstedet for
disse ydelser det sted, hvor leverandøren har etableret hjemstedet for sin
virksomhed eller har et fast forretningssted, hvorfra ydelsen leveres. I
denne bestemmelse anses en afgiftspligtig person, der er etableret uden for
Fællesskabet,
for
at
have
et
fast
forretningssted
i
registreringsmedlemsstaten for ydelser, der er omfattet af denne
bestemmelse og leveret under den registrering.
I denne bestemmelse forstås ved “levering ad elektronisk vej” en transmission, der er
sendt og modtaget på bestemmelsesstedet ved hjælp af edb-udstyr (herunder digital
kompression) og lagring af data, og udelukkende transmitteret og modtaget med kabel,
radio eller optiske eller andre elektroniske midler, herunder tv-spredning som defineret i
direktiv EØF/89/552 og radiospredning.”
(2) I artikel 12, stk. 3, litra a), indsættes følgende fjerde afsnit:
Med undtagelse af radio- og tv-modtagelse, som er omhandlet i kategori 7
i bilag H, finder tredje afsnit ikke anvendelse på de ydelser, der henvises
til i artikel 9, stk. 2, litra f).
(3) I artikel 24 indsættes følgende som stk. 2a):
“2a) Medlemsstaterne fritager personer, der leverer tjenesteydelser omhandlet
under artikel 9, stk. 2, litra f), tredje led, for afgifter, når disse
tjenesteydelser er deres eneste leveringer til Fællesskabet, og deres årlige
omsætning ikke overstiger 100 000 EUR.
Dette loft beregnes som fastsat i stk. 4.”
(4) I artikel 28g ændres artikel 21, stk. 1, således:
(a) I litra a) indsættes følgende afsnit:
“Når en leverandør af tjenesteydelser anført under artikel 9, stk. 2, litra f), har
handlet i god tro og af sig selv ved hjælp af relevante data fra en uafhængig kilde,
blandt andet gennem det individuelle nummer omhandlet i artikel 22, stk. 1, litra
c), har verificeret, at hans kunde er en afgiftspligtig person, der er etableret i
Fællesskabet, skal medlemsstaterne sørge for, at leverandøren bliver fritaget for
afgiftspligten, og at afgiften skal betales af den person, til hvem tjenesteydelsen er
leveret.”
(b) Litra b) affattes således:
b) aftageren af en i artikel 9, stk. 2, litra e) og f), første afsnit, andet og
tredje led, omhandlet tjenesteydelse eller aftageren, der er momsregistreret
i indlandet, af en ydelse i henhold til artikel 28b, punkt C, D, E og F,
omhandlet tjenesteydelse, når tjenesteydelsen leveres af en afgiftspligtig
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
person, der er etableret i udlandet; med forbehold af artikel 21, stk. 1, litra
a), tredje afsnit, kan medlemsstaterne dog bestemme, at den, der leverer
tjenesteydelsen, hæfter solidarisk for afgiftens erlæggelse
(5) I artikel 28h foretages følgende ændringer i artikel 22, stk. 1:
(a) Litra a), affattes således:
“a)
Enhver afgiftspligtig person skal anmelde påbegyndelse, ændring og
ophør af sin virksomhed som afgiftspligtig. Med forbehold af betingelser,
som medlemsstaterne fastsætter, kan de tillade, at sådanne anmeldelser
foretages ad elektronisk vej.”
(b) I stk. 1 indsættes følgende som litra f):
“f)
En afgiftspligtig person, der er etableret uden for Fællesskabet, og som
leverer tjenesteydelser ad elektronisk vej som defineret i artikel 9, stk. 2,
litra f), tredje led, til ikke-afgiftspligtige personer, der er etableret i
Fællesskabet, ud over den øvre grænse, der er fastsat i artikel 24, stk. 2a),
skal lade sig momsregistrere i en medlemsstat, hvortil han leverer
tjenesteydelser.
På grundlag af en rapport fra Kommissionen skal Rådet senest den 31.
december 2003 tage denne bestemmelse op til fornyet overvejelse. Rådet
træffer på forslag af Kommissionen med enstemmighed afgørelse om,
hvilke ændringer det er nødvendigt at foretage.”
(c) Stk. 4, litra a), affattes således:
“a)
Enhver afgiftspligtig person skal indgive en angivelse inden for en af
medlemsstaterne nærmere fastsat frist. Denne frist må højst være på to
måneder regnet fra udløbet af hver afgiftsperiode. Afgiftsperioden
fastsættes af medlemsstaterne til en, to eller tre måneder. Medlemsstaterne
kan dog fastsætte andre perioder, der imidlertid ikke må overstige et år.
Med forbehold af betingelser, som medlemsstaterne selv fastsætter, kan de
tillade, at sådanne angivelser indgives ad elektronisk vej.”
(d) Stk. 6, litra a), affattes således:
“a)
Medlemsstaterne kan kræve, at den afgiftspligtige person indgiver en
angivelse indeholdende alle de i stk. 4 nævnte oplysninger vedrørende
samtlige transaktioner i det foregående år. Denne angivelse skal ligeledes
indeholde alle nødvendige oplysninger til brug for eventuelle berigtigelser.
Med forbehold af betingelser, som medlemsstaterne selv fastsætter, kan de
tillade, at sådanne angivelser indgives ad elektronisk vej.”
(6) I bilag H, kategori 7, ændres ordene “Radio- og tv-modtagelse.” til ordene: “Radio-
og tv-modtagelse, herunder tv-radiospredningsvirksomhed i henhold til direktiv
89/552/EØF.”.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel
2
1.
Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administrative
bestemmelser i kraft for at efterkomme dette direktiv inden den 1. januar
2001. De underretter Kommissionen herom.
Disse love og bestemmelser skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning
til dette direktiv eller skal ved offentliggørelsen ledsages af en sådan
henvisning. De nærmere regler for henvisningen fastsættes af
medlemsstaterne.
2.
Medlemsstaterne meddeler Kommissionen teksten til de nationale
retsforskrifter, som de udsteder på det område, der er omfattet af dette
direktiv.
Artikel
3
Dette direktiv træder i kraft på tyvendedagen for offentliggørelsen i De
Europæiske Fællesskabers Tidende.
Artikel 4
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles,
På Rådets vegne
Formand
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KONSEKVENSANALYSE
VIRKNINGERNE AF FORSLAGET PÅ ERHVERVSLIVET MED SÆRLIG
HENVISNING TIL SMÅ OG MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER (SMV'er)
F
ORSLAGETS BETEGNELSE
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 77/388/EØF hvad angår
merværdiafgiftssystemet for visse tjenesteydelser, der leveres ad elektronisk vej.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning
(EØF) nr. 218/92 om administrativt samarbejde inden for området indirekte skatter
(moms).
D
OKUMENTREFERENCENUMMER
F
ORSLAGENE
1.
Hvorfor er der i betragtning af nærhedsprincippet behov for en EF-lovgivning på
området, og hvad er hovedformålet?
Der er alvorlige problemer med at anvende momsen korrekt for transaktioner,
der indebærer levering af produkter i digital form over elektroniske net. Disse
problemer kan kun løses ved at ændre Fællesskabets momslovgivning,
hovedsageligt fordi transaktioner af den art slet ikke var forudset, da den
gældende lovgivning blev opstillet, og de nuværende bestemmelser afspejler
dette. De heraf følgende problemer har to sider. I første omgang kan der være
tale om tab af skatteindtægter, hvilket ganske vis ikke er særligt markant i dag,
men tabet vil sandsynligvis hurtigt vokse. For det andet, og det giver
umiddelbart anledning til større bekymring, virker de nuværende regler
diskriminerende for EU-virksomheder i forhold til erhvervsdrivende fra
tredjelande og kan dermed forhindre udviklingen af e-handel i Fællesskabet. De
betyder nemlig, at størstedelen af de digitale produkter, der sælges af en
europæisk leverandør, bliver beskattet i Europa, selvom de sælges til en kunde i
et tredjeland, hvorimod de samme produkter, når de sælges til en endelig
forbruger i EU af en leverandør, der er etableret uden for EU, ikke bliver
beskattet.
Det, der nu foreslås, er en ændring af de af bestemmelserne i sjette
momsdirektiv, der omhandler leveringsstedet for tjenesteydelser, således at
elektronisk leverede ydelser, der leveres til forbrug i EU, pålægges EU-moms,
men når de leveres til forbrug uden for EU, er de fritaget for moms.
I forbindelse med ændringerne i beskatningsstedet foreslås der en række
foranstaltninger, der skal gøre det lettere og mere enkelt for erhvervslivet at
overholde de fiskale forpligtelser, de har. For de handlende er moms en afgift,
som de selv skal angive, og som i høj grad er baseret på frivillig efterlevelse af
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
reglerne. Derfor må systemet være så ligetil som muligt, og de foreslåede
foranstaltninger er udformet ud fra denne præmis.
Hvis der ikke gribes ind nu, vil det betyde at de nuværende bestemmelser
yderligere underbygger den diskrimination, som EU-virksomheder er udsat for i
forbindelse med e-handel.
K
ONSEKVENSER FOR VIRKSOMHEDERNE
2.
Hvem berøres af forslaget?
– Hvilke erhvervssektorer berøres? Virksomheder, der driver online elektronisk
handel.
– Hvilken størrelse virksomhed (hvor stor er andelen af små og mellemstore
virksomheder)? Alle virksomhedsstørrelser.
– Er de berørte virksomheder koncentreret i bestemte regioner i Fællesskabet?
Nej.
3.
Hvilke foranstaltninger skal virksomhederne træffe i henhold til forslaget?
For så vidt angår transaktioner mellem virksomheder (og de udgør op til 90% i
værdi af onlinetransaktioner) vil implementeringen af disse ændringer ikke give
særlige problemer, eftersom det er modtagerselskabet, der skal tage sig af de
skattemæssige konsekvenser på grundlag af den fastlagte reverse charge-
procedure (eller selvangivelse). Når det drejer sig om salg til private forbrugere,
skal EU-leverandører allerede nu være registreret, og de vil derfor ikke blive
pålagt nye forpligtelser. For at de nye regler skal kunne gennemføres inden for
rammerne af det nuværende afgiftssystem, vil det imidlertid være nødvendigt, at
leverandører fra lande uden for EU, der foretager levering af sådanne produkter
til private forbrugere i EU, lader sig momsregistrere og fører momsregnskab
over deres salg hertil.
4.
Hvilke økonomiske virkninger forventes forslaget at få?
– For beskæftigelsen?
– Ved at stille erhvervsdrivende fra EU lige med andre erhvervsdrivende vil e-
handlen
kunne
vokse
i
Fællesskabet
og
dermed
skabe
beskæftigelsesmuligheder.
– For investeringerne og oprettelsen af nye virksomheder?
– Resultatet kan kun være positivt.
– For virksomhedernes konkurrenceevne?
– De nuværende bestemmelser stiller helt klart EU-virksomheder dårligere i
konkurrencemæssig henseende, især virksomheder, der leverer til private
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forbrugere eller til kunder, der er etableret uden for EU. Forslaget skal
afhjælpe dette.
5.
Indeholder forslaget foranstaltninger, der tager højde for SMV'ernes særlige
situation (lempeligere eller særlige krav)?
Forslaget fritager specielt små leverandører fra lande uden for EU (med en
omsætning i Fællesskabet på mindre end 100 000 EUR) Desuden kan
bestemmelserne vedrørende momsregistrering og indgivelse af momsangivelser
online give udgiftsbesparelser, som relativt set vil betyde mere for netop små
virksomheder.
H
ØRING AF DE BERØRTE KREDSE
6.
Liste over organisationer, som er hørt om forslaget, og en kortfattet redegørelse
for deres væsentligste synspunkter.
Under udarbejdelsen af forslaget var der omfattende høringer af erhvervslivet –
både direkte med de berørte virksomheder og gennem repræsentative
organisationer. Listen over parter, der er blevet hørt, er på over 100, og nogle af
de vigtigste organisationer var Global Business Dialogue on Electronic
Commerce, European Public Telecommunications Network Operators
Association, Confédération Fiscale Européenne, Fédération des Experts
Comptables Européens, International Communications Round Table, Federation
of European Direct Marketing, UNICE, Eurocommerce, European Mortgage
Federation, European Convergent Networks Association samt forskellige ad
hoc-grupper som f.eks. Electronic Commerce Tax Study Group.
Reaktionerne har generelt været positive over for Kommissionens forslag. Det
anses for at være den rigtige måde at tage problemet op på, men det blev
fremført, at reglerne burde være så enkle at anvende som muligt, og at der skulle
være så lidt bureaukrati som muligt.
30