Europaudvalget 2000
KOM (2000) 0394
Offentligt
1441880_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 12.7.2000
KOM(2000) 394 endelig
2000/0185 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om adgang til abonnentnet
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441880_0002.png
BEGRUNDELSE
Som reaktion på konklusionerne fra Det Europæiske Råds ekstraordinære møde i Lissabon
den 23.-24. marts 2000 og med henvisning til de opfølgningstiltag, som Kommissionen
forpligtede sig til i sin meddelelse om resultaterne af den offentlige høring om
1999-revurderingen og retningslinjerne for de nye rammebestemmelser, fremsætter
Kommissionen nærværende forordning om adgang til abonnentnet for at gennemtvinge, at
operatører med en stærk markedsposition senest den 31. december 2000 giver andre udbydere
adgang til deres kobberabonnentkredsløb, både i form af fuld adgang og fælles brug.
Abonnentkredsløbet er det fysiske kredsløb mellem kunden og teleoperatørens lokalcentral
eller tilsvarende anlæg i abonnentnettet. Abonnentnettet er fortsat et af de segmenter af det
liberaliserede telekommunikationsmarked, hvor der er mindst konkurrence, og er et af de
områder, der har været genstand for den undersøgelse om telesektoren, Kommissionen
iværksatte i oktober 1999
1
. Hvis alle nytilkomne udbydere på markedet får adgang til de
etablerede selskabers abonnentkredsløb, øges konkurrencen og den teknologiske innovation
på abonnentnetniveau, og dette vil igen stimulere konkurrencen på udbuddet af et komplet sæt
af teletjenester, fra taletelefoni til bredbåndsmultimedietjenester og højhastighedsadgang til
Internettet. Dermed bliver der sat skub i e-handel og e-business i Europa.
Kommissionen har allerede vedtaget en ikke-bindende henstilling
2
om adgang til abonnentnet,
samt en tilhørende meddelelse
3
, men de nationale tilsynsmyndigheder i medlemsstaterne har
tilkendegivet, at de kan få svært ved at nå det mål, som Det Europæiske Råd har opstillet, hvis
der ikke foreligger et fast retsgrundlag, ud fra hvilket de kan stille krav om adgang til
abonnentnet.
Formålet med forordningen er at tilvejebringe retsgrundlaget for at kunne gennemtvinge, at
operatører med en stærk markedsposition senest den 31. december 2000 giver adgang til
abonnentnettet.
1
2
3
Denne sektorundersøgelse er iværksat i henhold til artikel 12 i Rådets forordning 17/62/EØF og
vedrører tre områder: udbud af og priser på faste kredsløb, roamingtjenester samt adgang til og brug af
abonnentkredsløb for privatkunder.
Kommissionens henstilling 2000/417/EF af 25. maj 2000 om adgang til abonnentnet.
Meddelelse fra Kommissionen om adgang til abonnentnet (KOM(2000) 237 endelig af 26.4.2000).
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441880_0003.png
2000/0185 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om adgang til abonnentnet
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 95,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale Udvalg
2
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
3
,
henhold til proceduren i traktatens artikel 251
4
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I konklusionerne fra det Det Europæiske Råds ekstraordinære møde i Lissabon
den 23. og 24. marts 2000 noterer Det Europæiske Råd, at det er nødvendigt, at
erhvervslivet og borgerne har adgang til en billig kommunikationsinfrastruktur i
verdensklasse og en bred vifte af tjenesteydelser, for at Europa kan drage det fulde
udbytte af vækst- og jobskabelsespotentialet i den digitale vidensbaserede økonomi.
Det Europæiske Råd opfordrer medlemsstaterne til sammen med Kommissionen at
arbejde på at indføre større konkurrence på abonnentnetniveau inden udgangen af 2000
og sikre adgang til de etablerede operatørers abonnentkredsløb med henblik på at
nedbringe priserne på brug af Internettet betydeligt. Det Europæiske Rådsmøde i Feira
den 20. juni 2000 udtrykte sin støtte til handlingsplanen for
eEurope
5
, som anfører
adgangen til abonnentnet som en prioritet på kort sigt.
Abonnentkredsløbet er det fysiske kobberkredsløb i abonnentnettet, der forbinder
kunden med operatørens lokalcentral, koncentrator eller tilsvarende anlæg. Som det
fremgår af Kommissionens femte rapport om gennemførelsen af lovpakken for
telesektoren
6
, er abonnentnettet fortsat et af de segmenter af det liberaliserede
telekommunikationsmarked, hvor der er mindst konkurrence. De nye udbydere på
markedet har ikke en udbredt alternativ netinfrastruktur og kan ikke med de traditionelle
teknologier opnå de stordrifts- og omfangsfordele, som operatører, der er anmeldt som
(2)
1
2
3
4
5
6
EFT C
EFT C
EFT C
EFT C
KOM(2000) 330 endelig.
KOM(1999) 537 endelig.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441880_0004.png
værende i besiddelse af en stærk markedsposition på fastnetområdet (anmeldte
operatører) har. Årsagen er, at netoperatørerne har opbygget deres gamle
kobberabonnentnet over en længere periode, hvor de var beskyttet af eksklusiv-
rettigheder og var i stand til at finansiere deres investeringsomkostninger gennem
monopolpriser.
(3)
Europa-Parlamentets resolution af 13. juni 2000 om Kommissionens meddelelse
vedrørende 1999-revurderingen af telekommunkationssektoren
7
understreger vigtig-
heden af at give sektoren mulighed for at udvikle infrastrukturer, som fremmer væksten
inden for elektronisk kommunikation, og af reguleringstiltag, som understøtter denne
vækst. I resolutionen noterer Europa-Parlamentet sig, at adgang til abonnentnettet i
øjeblikket mest berører netoperatører, som har en stærk markedsposition, og at
investeringer i alternativ infrastruktur skal kunne give mulighed for en rimelig
rentabilitet, idet dette kan fremme udbredelsen i områder med ringe udbredelse.
Udbud af nye abonnentlinjer i form af lyslederkabler med høj kapacitet direkte til større
kunder er et specifikt marked, der er ved at udvikle sig under konkurrencevilkår med
nye investeringer, og derfor vedrører denne forordning ikke adgang til
lyslederabonnentlinjer.
Det vil ikke være økonomisk rentabelt for nye udbydere at duplikere det tidligere
monopolselskabs kobberabonnentnetinfrastruktur i dets helhed og inden for en rimelig
tidshorisont, og de alternative infrastrukturer (f.eks. kabel-tv-net, satellitnet, trådløse
abonnentnet) giver generelt ikke samme funktionalitet og dækning som det etablerede
selskabs net.
Et krav om adgang til kobberabonnentkredsløb bør kun omfatte de netoperatører, som
de nationale tilsynsmyndigheder har udpeget. Kommissionen har allerede offentliggjort
en første liste af netoperatører på fastnetområdet, som er meddelt som værende i
besiddelse af en stærk markedsposition
8
.
Selv om kommercielle forhandlinger er den foretrukne metode til at indgå aftale om de
tekniske og prismæssige spørgsmål vedrørende adgang til abonnentkredsløb, viser
erfaringen, at der i de fleste tilfælde er behov for indgreb fra myndighederne på grund af
den manglende balance i forhandlingsstyrken mellem den nye udbyder og den anmeldte
operatør, og på grund af manglen på alternativer. Anmeldte operatører bør stille
oplysninger til rådighed og give adgang til andre på samme vilkår og af samme kvalitet,
som er gældende for deres egne tjenester og for tjenester, der udbydes af datterselskaber
eller partnere. Til dette formål bør de under den nationale tilsynsmyndigheds kontrol
offentliggøre et fyldestgørende standardtilbud på adgang til abonnentkredsløb inden for
en kort tidsfrist og helst på Internettet, således at der skabes gennemskuelige og ikke-
diskriminerende markedsvilkår. I sådanne tilfælde kan den nationale tilsynsmyndighed i
overensstemmelse med EF-reglerne gribe ind på eget initiativ for at fastsætte
betingelser, herunder priser, med det formål at sikre interoperabilitet mellem tjenesterne
og opnå størst mulig økonomisk effektivitet og størst mulige fordele for slutbrugerne.
Reglerne for omkostningsberegning og prisfastsættelse for adgang til abonnentkredsløb
og tilhørende faciliteter (f.eks. samhusning og fast transmissionskapacitet) bør være
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
7
8
AS-0145/2000.
EFT C 112 af 23.4.1999, s. 2.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441880_0005.png
gennemskuelige, ikke-diskriminerende og objektive for at sikre retfærdige vilkår.
Reglerne for prisfastsættelse bør sikre, at leverandøren af abonnentkredsløbet kan få
dækket de relevante omkostninger samt opnå en rimelig fortjeneste. Disse regler bør
endvidere fremme en retfærdig og bæredygtig konkurrence og sikre, at der ikke opstår
konkurrencefordrejning, og navnlig at der ikke er nogen margenklemme mellem
priserne på den anmeldte operatørs detail- og engrostjenester. I den forbindelse er det
vigtigt at høre konkurrencemyndighederne.
(9)
Kommissionen har i sin henstilling 2000/417/EF af 25. maj 2007 "Adgang til
abonnentnet: Konkurrence om udbud af et komplet sæt af elektroniske
kommunikationstjenester, herunder bredbåndsmultimedietjenester og højhastigheds-
adgang til Internettet"
9
og meddelelsen af 26. april 2008
10
opstillet detaljerede
bestemmelser om adgang til abonnentnet med henblik på at bistå de nationale
tilsynsmyndigheder i at sikre en retfærdig regulering af de forskellige former for adgang
til abonnentkredsløb, og klarlægge, hvordan de eksisterende EF-bestemmelser skal
anvendes.
(10) Målsætningen om at skabe harmoniserede rammer for adgang til abonnentnet med
henblik på at fremme konkurrencen om udbuddet af en billig kommunikations-
infrastruktur i verdensklasse og en bred vifte af tjenesteydelser for alle virksomheder og
privatpersoner i EF kan ikke opfyldes af medlemsstaterne i tide og med tilstrækkelig
sikkerhed og ensartethed i henhold til gældende national ret eller EF-lovgivning; i
overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet og proportionalitetsprincippet, således
som fastlagt i traktatens artikel 5, gennemføres målsætningen derfor bedre på
fællesskabsplan i kraft af denne forordning. Forordningen begrænser sig til det omfang,
der er nødvendigt for at nå målene, og går ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at
nå dem -
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Anvendelsesområde
1.
I denne forordning fastlægges vilkår for operatørers pligt til at give adgang til deres
abonnentkredsløb; pligten gælder for operatører af faste offentlige telefonnet, som de
nationale tilsynsmyndigheder har anmeldt til Kommissionen som værende i besiddelse
af en stærk markedsposition på faste offentlige telefonnet i overensstemmelse med de
relevante EF-bestemmelser (herefter benævnt "anmeldte operatører").
Forordningen tilsidesætter ikke anmeldte operatørers pligt til i overensstemmelse med
EF-bestemmelserne at overholde princippet om ikke-diskrimination, når de bruger det
faste offentlige telefonnet til at levere tredjeparter højhastighedsadgang og
transmissionsydelser, som også leveres til egne tjenester.
2.
9
10
EFT L 156 af 29.6.2000, s. 44.
KOM(2000) 237 endelig.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 2
Definitioner
I denne forordning forstås ved:
a)
b)
"abonnentkredsløb": det fysiske kobberkredsløb i abonnentnettet, der forbinder
kunden med operatørens lokalcentral, koncentrator eller tilsvarende anlæg
"adgang til abonnentkredsløb": både fuld adgang til abonnentkredsløb og fælles brug
af abonnentkredsløb; det indebærer ikke nogen ændring af ejerskabet til
kobberabonnentkredsløbet
"fuld adgang til abonnentkredsløb": adgang til den etablerede operatørs
kobberabonnentkredsløb, hvor den nye udbyder råder over hele frekvensspektret på
kobberkredsløbet og kan tilbyde slutbrugeren et komplet sæt af tale- og datatjenester
"fælles brug af abonnentkredsløb": adgang til ikke-talefrekvensspektret på et
kobberkredsløb, via hvilket det etablerede selskab leverer basistelefonitjenester til
slutbrugeren. Denne samtidige adgang tillader en ny udbyder at anvende teknologier
såsom ADSL (asymmetrisk digital abonnentledning) til at levere slutbrugeren
tillægstjenester som f.eks. højhastighedsadgang til Internettet
"samhusning": tilrådighedsstillelse af de fysiske og tekniske ressourcer, der er
nødvendige for at den nye udbyder kan placere og tilslutte sit udstyr under rimelige
forhold og således få adgang til abonnentkredsløbet.
Artikel 3
Principper for fuld adgang til abonnentkredsløb
1.
Anmeldte operatører skal senest den 31. december 2000 give andre udbydere fuld
adgang til deres abonnentkredsløb på gennemskuelige, retfærdige og ikke-
diskriminerende vilkår. Anmeldte operatører tilbyder konkurrenter de samme
faciliteter, som de selv eller deres associerede selskaber nyder godt af, på samme
vilkår og i samme periode.
Anmeldte operatører giver adgang til ethvert muligt termineringspunkt på
kobberabonnentkredsløbet, eller en del heraf, enten i lokalcentralen, koncentratoren
eller et tilsvarende anlæg, hvor den nye udbyder kan placere og tilslutte sit eget
netudstyr og sine egne netfaciliteter med henblik på levering af tjenesteydelser til
kunden.
Anmeldte operatører offentliggør senest den 31. december 2000 et standardtilbud for
adgang til abonnentkredsløb og tilhørende faciliteter, herunder samhusning,
tilstrækkelig transmissionskapacitet, der indeholder en beskrivelse af, hvad tilbuddet
omfatter, og de tilhørende vilkår, herunder priser, under hensyntagen til listen i bilaget
til henstilling 2000/471/EF.
c)
d)
e)
2.
3.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 4
Myndighedstilsyn
1.
Så længe der ikke er tilstrækkelig konkurrence på abonnentnettet til at forhindre
urimeligt høje priser, sikrer de nationale tilsynsmyndigheder, at prisen for adgang til
abonnentkredsløb overholder princippet om omkostningsægthed. De nationale
tilsynsmyndigheder er kompetente til om nødvendigt at pålægge ændringer af
standardtilbuddet for adgang til abonnentkredsløb, herunder priser.
Når de nationale tilsynsmyndigheder vedtager regler for fastsættelse af priser og priser
på adgang til abonnentkredsløb, skal de sørge for, at reglerne fremmer en retfærdig og
bæredygtig konkurrence.
2.
De nationale tilsynsmyndigeder er kompetente til at løse tvister mellem selskaber
inden for de områder, der er omfattet af denne forordning, på en hurtig, retfærdig og
gennemskuelig måde.
Artikel 5
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft på tredjedagen efter offentliggørelsen i De Europæiske
Fællesskabers Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
formand
[…]
På Rådets vegne
formand
[…]
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441880_0008.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
Denne forordning har ingen finansielle virkninger.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KONSEKVENSANALYSE
FORSLAGETS KONSEKVENSER FOR VIRKSOMHEDERNE, HERUNDER ISÆR
SMÅ OG MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER (SMV)
F
ORSLAGETS TITEL
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om adgang til abonnentnet.
D
OKUMENTETS REFERENCENUMMER
F
ORSLAGET
1.
Hvorfor er der i betragtning af nærhedsprincippet behov for en EF-lovgivning på
området, og hvad er hovedformålet?
Forordningen er et af elementerne i det nye regelsæt, der har til formål at sikre, at den
elektroniske kommunikationssektor fortsat udvikler sig som et konkurrencebaseret marked,
der bringer fordele for alle virksomheder og enkeltpersoner i EU, som anvender elektroniske
kommunikationstjenester. Forordningen tager sigte på at sikre, at de etablerede selskaber giver
nye udbydere adgang til deres abonnentkredsløb - et tiltag, som høringen viste stærk støtte til.
Fastlæggelsen af denne forpligtelse i en særlig forordning gør det muligt at gennemføre den
foreslåede foranstaltning i alle medlemsstater senest den 31. december 2000.
Der er bred enighed om, at det er vigtigt at konsolidere det indre marked på dette område, og
det anerkendes, at den mest effektive måde at opnå dette på, er ved at tilpasse de eksisterende
bestemmelser.
K
ONSEKVENSER FOR VIRKSOMHEDERNE
2.
Hvem berøres af forslaget?
Virksomheder i alle størrelsesklasser vil drage fordel af den øgede konkurrence, de innovative
tilbud på markedet og det forbedrede pris/kvalitetsforhold, som bestemmelserne om adgang til
abonnentnet vil tilvejebringe.
Hvis alle nytilkomne udbydere på markedet får adgang til de etablerede selskabers
abonnentkredsløb, øges konkurrencen og den teknologiske innovation på abonnentnetniveau,
og dette vil igen stimulere konkurrencen på udbuddet af et komplet sæt af teletjenester, fra
taletelefoni til bredbåndsmultimedietjenester og højhastighedsadgang til Internettet. Dermed
bliver der sat skub i e-handel og e-business i Europa.
3.
Hvilke foranstaltninger skal virksomhederne træffe i henhold til forslaget?
Ifølge forslaget skal operatører, som de nationale tilsynsmyndigheder har anmeldt som
værende i besiddelse af en stærk markedsposition inden for faste offentlige telefonnet, give
andre udbydere adgang til de abonnentkredsløb, de kontrollerer, på gennemskuelige,
retfærdige og ikke-diskriminerende vilkår.
4.
Hvilke økonomiske virkninger forventes forslaget af få?
Forslaget har til formål at stimulere væksten i sektoren og således skabe nye job inden for
sektoren og på de tilknyttede markeder.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det skal sikre, at det europæiske marked for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
fortsat byder på attraktive investeringsmuligheder på globalt plan.
Forslaget vil styrke konkurrenceevnen blandt virksomhederne i sektoren, især hvad angår
højhastighedsadgang til Internettet, og ved at øge effektiviteten i virksomhederne vil det
gavne økonomien som helhed, idet alle virksomheder har behov for effektive
kommunikationsinfrastrukturer.
5.
Indeholder forslaget foranstaltninger, som går ud på at tage hensyn til de små og
mellemstore virksomheders særlige situation (begrænsede eller afvigende
krav osv.) ?
Forslaget indholder ingen særlige foranstaltninger for SMV.
H
ØRING
6.
Liste over organisationer, som er hørt om forslaget, og en kortfattet redegørelse for
deres væsentligste synspunkter.
Kommissionen har søgt råd om mange aspekter af disse forslag som led i revurderingen af
kommunikationslovgivningen i november 1999 (jf. KOM(1999) 539 endelig). 229 organisa-
tioner og enkeltpersoner reagerede på den offentlige høring. En liste over disse findes på
følgende internetadresse:
http://www.ispo.cec.be/infosoc/telecompolicy/review99/comments/comments.html.
De vigtigste synspunkter er opsummeret i meddelelsen om resultaterne af den offentlig høring
(KOM(2000) 239 endelig). En liste over bidragene om adgang til abonnentnet findes på
følgende internetadresse:
http://www.ispo.cec.be/infosoc/telecompolicy/unbundall/commentlst.html.
10