Europaudvalget 2000
KOM (2000) 0407
Offentligt
1441892_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 12.7.2000
KOM(2000) 407 endelig
2000/0187 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS BESLUTNING
om et regelsæt for radiospektrumpolitikken i Det Europæiske Fællesskab
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441892_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
Indledning
Formål
Forslaget har til formål at sikre ensartet adgang til og effektiv udnyttelse af
radiospektrum, hvor det er nødvendigt for at gennemføre Fællesskabets
politikker inden for områder som f.eks. kommunikation, transport, tv- og
radiospredning samt forskning og teknologisk udvikling (FTU).
Inden for de institutionelle systemer til forvaltning af radiospektrum bør man
være mere opmærksom på både Fællesskabets og erhvervslivets og brugernes
interesser i EU. Det er nødvendigt på baggrund af, hvor vidtgående politiske
konsekvenser adgang til samt tildeling og anvendelse af radiospektrum har for
indførelse og levering af paneuropæiske kommunikationstjenester i
Fællesskabet, f.eks. GALILEO (satellitbaseret radionavigation), lufttrafik-
kontrol, digital tv og radio samt jordobservationstjenester.
Grundlag
Forslaget bygger på erfaringer med Fællesskabets beslutninger inden for
satellitbaserede personkommunikationstjenester (S-PCS) og det universelle
mobiltelekommunikationssystem (UMTS). Med beslutningerne blev der opnået
politisk enighed om målsætningerne inden for disse områder, og
retsbestemmelserne giver Den europæiske konference af post- og teleadmini-
strationer (CEPT) mandat til at harmonisere radiospektret for disse kommuni-
kationssystemer og til at sikre, at medlemsstaterne gennemfører de vedtagne
harmoniseringsforanstaltninger.
Den offentlige høring om grønbogen om radiospektrumpolitikken i Fælles-
skabet viste, at man støttede drøftelse af visse radiospektrumpolitikspørgsmål
på fællesskabsplan, så der kan etableres et regelsæt, som sikrer ensartet
anvendelse af radiospektrum til gennemførelse af Fællesskabets politikker,
forudsat at der tages behørigt hensyn til de gældende institutionelle ordninger
for forvaltning af radiospektrum, og til at beskytte Fællesskabets interesser i
international sammenhæng.
I øjeblikket foregår samordning af radiospektrumanvendelse på verdensplan i
Den Internationale Telekommunikationsunion (ITU, der har 189 lande som
medlemmer) og ved de verdensomspændende radiokommunikations-
konferencer (WRC) samt, på europæisk plan, i CEPT (43 medlemmer). Set på
baggrund af globaliseringen af radiomarkedet burde samordning på højeste
niveau medføre stordriftsfordele (dvs. lavere omkostninger til udstyr) samt
Europa-dækkende og global adgang til tjenester (dvs. international roaming),
da samordningsindsatsen rækker ud over Fællesskabets grænser.
Det foreliggende forslag tænkes at supplere snarere end erstatte de
forvaltningsaktiviteter af spektrum, der gennemføres af ITU/WRC, CEPT og
medlemsstaterne. Spektrumforvaltning er teknisk kompliceret og gennemføres
bedst så tæt på markedet som muligt (nærhedsprincippet og proportionalitets-
princippet). Det er dog nødvendigt, at man kompletterer spektrumforvaltningen
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441892_0003.png
med politiske drøftelser om behovet for at nå fælles mål for så vidt angår
harmonisering af anvendelsen af radiospektrum inden for de berørte områder.
Hvor der er behov for harmonisering, er det også nødvendigt at have
retssikkerhed og passende procedurer til at give CEPT mandat til at udarbejde
foranstaltninger til harmonisering af spektrum inden for Europa og tilsvarende
forslag til ITU/WRC. Retssikkerhed er også påkrævet for at sikre, at
medlemsstaterne gennemfører aftalte harmoniseringsforanstaltninger.
Dækning
Den økonomiske, teknologiske og reguleringsmæssige udvikling inden for
radiokommunikation har medført en stærk stigning i efterspørgslen efter
spektrum, navnlig fra kommunikationssektoren, hvor der er brug for spektrum
til realiseringen af informationssamfundet. Der er vedtaget en række
fællesskabsforanstaltninger med sigte på at sikre nok spektrum til kommunika-
tionssektoren.
Hidtil har radiospektrumbehov inden for andre områder af fællesskabs-
politikken (f.eks. jord- og satellitbaseret tv- og radiospredning, vej-, bane- luft-
og søtransport, positionsbestemmelse, navigation, tidsangivelse, jordob-
servation, og radioastronomi) ikke været genstand for fællesskabslovgivning.
Det foreliggende forslag søger at tilvejebringe det nødvendige politiske og
retlige grundlag for at sikre, at radiospektrum er og vil være til rådighed, så
Fællesskabets politikker inden for disse områder kan gennemføres.
2.
Målsætninger
Forslaget har til formål at tilvejebringe et politisk og retligt regelsæt i
Fællesskabet, som medvirker til, at harmonisering af anvendelsen af
radiospektrum kan nås inden for de politiske områder kommunikation, tv-
/radiospredning, transport og FTU, der er af betydning for Fællesskabets
politiske målsætninger, samtidig med at erfaringen og ekspertisen i CEPT og
ITU/WRC udnyttes fuldt ud.
Forslagets vigtigste mål er:
– at tilvejebringe et politisk forum, som kan tilpasses den teknologiske,
markeds- og reguleringsmæssige udvikling inden for radiokommuni-
kationsområdet, og som på passende vis tillader konsultation af alle berørte
radiospektrumbrugergrupper. Dette forum, kaldet Tjenestemandsgruppen
for Spektrumpolitik, der også omfatter repræsentanter fra medlemsstaterne,
bør rådgive Kommissionen om behovet for at harmonisere anvendelsen af
radiospektrum inden for de forskellige områder af Fællesskabets politikker.
Foruden spektrumallokeringsspørgsmål vil gruppen blive opfordret til at
drøfte tildelingen af spektrum, dvs. hvorledes spektrum bedst fordeles inden
for og på tværs af forskellige brugergrupper og lande
– at tilvejebringe de retlige rammer for harmonisering af spektrum, hvor det er
nødvendigt, hvilket giver Kommissionen mulighed for at give CEPT mandat
til med bistand fra et spektrumudvalg og på basis af råd fra det politiske
forum retsgyldigt at sikre gennemførelsen af de løsninger, man når til
enighed om i CEPT på grundlag af mandaterne fra Kommissionen
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441892_0004.png
– at sikre koordineret og rettidig information om radiospektrums anvendelse
og tilgængelighed i EU
– at sikre udarbejdelsen af passende fællesskabs- og europæiske holdninger
med henblik på internationale forhandlinger om spektrum (f.eks. ITU/WRC)
inden for områder, der er omfattet af fællesskabspolitikker.
3.
Løsningsforslag
Spektrumpolitikspørgsmål behandles i fællesskabssammenhæng i stedet
for i eksterne organer
Den korrekte gennemførelse af de fællesskabspolitikker, som kræver
radiospektrum, bringes måske i fare, hvis der ikke fuldt ud tages hensyn til
rådigheden over spektrum. Dette kan ikke afgøres på et teknisk niveau eller i
eksterne organer som CEPT eller ITU/WRC. Spørgsmål om behov for og
adgang til spektrum bør afgøres, hvor Fællesskabets politiske aftaler indgås, så
der er harmoniseret spektrum til rådighed til Fællesskabets politikker.
Forslaget har til formål at sikre, at der tages tilstrækkeligt hensyn til behov
for radiospektrum til Fællesskabets politikker.
Afvejning af spektrumbehov for de forskellige sektorer på grundlag af
omfattende oplysninger
Antallet af ansøgninger om anvendelse af radiospektrum stiger, hvilket kan
medføre konflikter, hvor radiospektrum er en knap ressource. I øjeblikket er
der intet politisk forum, hvor de forskellige politikkers behov kan drøftes og
afvejes på passende vis på grundlag af omfattende økonomiske, tekniske og
sociale data. Visse kommercielle spektrumbrugergrupper søger at sikre sig
rådighed over spektrum inden for overvejende tekniske organer som CEPT og
ITU/WRC, hvilket sommetider sker på bekostning af ikke-kommercielle
brugergrupper, som i langt mindre grad er repræsenteret i disse organer. I
denne situation er samfundspolitiske beslutninger påkrævet, så der kan ske en
korrekt afvejning af behovene på områder, hvor kommercielle og ikke-
kommercielle interesser konkurrerer om adgang til og anvendelse af den
samme del af spektret.
Forslaget søger at sikre, at spektrumbehovene til de forskellige
fællesskabspolitikker afvejes på passende vis, så der kan træffes
velbegrundede afgørelser om fordelingen af den knappe ressource.
En rammebeslutning frem for sektorspecifikke foranstaltninger
Hvor det har været nødvendigt, både kan og bliver spektrumanvendelsen til
Fællesskabets politikker afstemt på grundlag af enkeltbeslutninger inden for
hver sektor. Det har dog en række ulemper, hvoraf den vigtigste er den lange
og tunge institutionelle procedure, som risikerer at forsinke indførelsen af ny
teknologi og tjenester. Beslutningsforslaget tager sigte på, at man når til
enighed
om
generelle
målsætninger,
dvs.
harmonisering
af
radiospektrumanvendelsen, og om procedurer, som skal gælde for alle de
berørte områder af fællesskabspolitikken
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441892_0005.png
Med det foreliggende forslag sikres, at anvendelsen af radiospektrum
harmoniseres i henhold til aftalte procedurer.
Sikring af adgang til oplysninger om radiospektrumanvendelse
Adgang til oplysninger om spektrumanvendelse bliver en kritisk faktor i
Tjenestemandsgruppen for Spektrums arbejde med at afgøre, hvor der kræves
harmonisering af radiospektrumanvendelse.
Medlemsstaterne bør derfor meddele de væsentlige oplysninger om
anvendelsen af radiospektrum i et fælles format for Fællesskabet.
Tvungen gennemførelse frem for frivillige tilsagn
På baggrund af Den Europæiske Unions og medlemsstaternes internationale
handelsforpligtelser samt for at være virksomme bør foranstaltninger, som
sigter mod en harmoniseret radiospektrumanvendelse, gennemføres på en
hensigtsmæssig måde. I øjeblikket er det kun delvis tilfældet, når der er tale om
CEPT-foranstaltninger, som dens 43 medlemslande, herunder EU-
medlemsstaterne, opfordres til at gennemføre på frivillig basis. Denne situation
giver ikke eventuelle investorer tilstrækkelig sikkerhed. På de områder, hvor
medlemsstaterne er enige om behovet for at harmonisere anvendelsen af
radiospektrum til et bestemt formål, bør de også foretage det nødvendige for at
gennemføre sådanne aftaler i henhold til beslutningens bestemmelser.
På områder, hvor der er politisk enighed om at
harmonisere
radiospek-
trumanvendelsen af hensyn til gennemførelsen af de berørte fællesskabs-
politikker, bør retsgyldige bestemmelser sikre medlemsstaternes passende
gennemførelse af foranstaltninger.
EF-holdninger i stedet for nationale holdninger ved internationale
forhandlinger
Beslutninger om adgang til radiospektrum har konsekvenser for handlen, og
Den Europæiske Union og dens medlemsstater har påtaget sig en række
forpligtelser inden for Verdenshandelsorganisationen for så vidt angår
spektrumpolitik. I spørgsmål om spektrumforvaltning, hvor Fællesskabet har
enekompetence, er det kun Fællesskabet, som kan afgive eksterne tilsagn i de
internationale fora for spektrumforvaltning som f.eks. Den Internationale
Telekommunikationsunion, hvor det er Kommissionen, der er bemyndiget til at
forhandle.
Til trods for sin rolle inden for handel, er Fællesskabet ikke direkte impliceret i
internationale forhandlinger om spektrumforvaltning. Som følge heraf
koordineres medlemsstaternes holdninger vedrørende rådighed over spektrum
ikke systematisk ved internationale forhandlinger. Fællesskabet bør sikre, at
der forud for sådanne forhandlinger, vedtages fælles holdninger om de mål, der
skal nås. Hvis det på grund af reglerne i internationale fora ikke er muligt for
Fællesskabet at præsentere Fællesskabets holdninger, bør formanden for Rådet
præsentere dem.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441892_0006.png
Forslaget søger at sikre, at man om nødvendigt når til enighed om fælles
holdninger inden for Fællesskabet i forbindelse med internationale
forhandlinger, hvor radiospektrum drøftes, med henblik på at beskytte
Fællesskabets interesser internationalt.
4.
Beskrivelse af de foreslåede artikler
Artikel 1 - Formål
Artikel 1 beskriver formålet med beslutningen; den gælder for alle
spektrumanvendelser - ikke kun kommunikation - og sigter mod at etablere
politiske og juridiske rammer, som sikrer ensartet adgang til og effektiv
anvendelse af radiospektrum, hvor dette er nødvendigt for at gennemføre
Fællesskabets politikker, og som afvejer de forskellige typer af
spektrumanvendelse, som har betydning for Fællesskabets politikker. Samtidig
skal den sørge for koordineret og rettidig meddelelse af oplysninger vedrørende
anvendelse af og adgang til radiospektrum i Fællesskabet samt beskyttelse af
Fællesskabets interesser på internationalt plan, hvor radiospektrumanvendelse
har konsekvenser for Fællesskabets politikker.
Artikel 2 - Definitioner
Artikel 2 giver definerer begreberne radiospektrum, allokering og tildeling af
spektrum.
Artikel 3 - Tjenestemandsgruppe for radiospektrumpolitik
Med artikel 3 oprettes en Tjenestemandsgruppe for Spektrumpolitik, som
omfatter højtstående repræsentanter udpeget af medlemsstaterne, og som kan
konsultere spektrumbrugergrupper.
Artikel 4 - Gruppens arbejde
I artikel 4 defineres gruppens arbejde, som er at bidrage til udarbejdelsen af en
generel tværsektorisk spektrumpolitik med henblik på gennemførelsen af
målsætningerne for Fællesskabets politikker.
Artikel 5 - Radiospektrumudvalg
Med artikel 5 nedsættes et radiospektrumudvalg, der skal bistå Kommissionen,
som led i fastlæggelsen af et regelsæt for spektrumharmonisering.
Artikel 6 - Harmoniseringsforanstaltninger
I artikel 6 beskrives det regelsæt, der sikrer effektiv gennemførelse af
harmoniseringsforanstaltninger i Fællesskabet, under hensyntagen til gruppens
generelle politiske anbefalinger. Dette omfatter også muligheden for, at
Kommissionen tildeler CEPT harmoniseringsmandater, og at gennemførelse af
resultatet af sådanne mandater er obligatorisk for medlemsstaterne, samt at der
kan gennemføres alternative foranstaltninger, hvor CEPT ikke når resultater.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 7 - Adgang til oplysninger om spektrumallokering og -tildeling
Artikel 7 pålægger medlemsstaterne at meddele oplysninger om adgang til og
anvendelse af spektrum på deres område. Bilaget til beslutningen indeholder
yderligere beskrivelse af oplysningerne. Det er nødvendigt at harmonisere
præsentationen af oplysningerne.
Artikel 8 - Relationer med tredjelande og internationale organisationer
I artikel 8 fastsættes Kommissionens og medlemsstaternes forpligtelser i
forhold til tredjelande og internationale organisationer, hvor spektrumpolitik
hovedsageligt forhandles eller drøftes som et led bredere forhandlinger. Om
nødvendigt pålægges medlemsstaterne at koordinere deres holdninger ved
internationale forhandlinger med henblik på at opfylde nærværende beslutnings
målsætninger.
Artikel 9 - Notifikation
Artikel 9 pålægger medlemsstaterne at meddele Kommissionen alle
oplysninger, der kræves til verificering af, at de opfylder deres forpligtelser i
henhold til beslutningen.
Artikel 10 - Fortrolighed
Artikel 10 pålægger fortrolighed i visse tilfælde.
Artikel 11 - Beretning
Artikel 11 pålægger Kommissionen til at aflægge en årlig beretning til Rådet
og Europa-Parlamentet om gennemførelsen af beslutningen.
Artikel 12 - Gennemførelse
Artikel 12 fastsætter, at medlemsstaterne skal tage de nødvendige skridt til at
opfylde deres forpligtelser i henhold til beslutningen.
Artikel 13 - Ikrafttrædelse
Artikel 13 bestemmer beslutningens ikrafttrædelsestidspunkt.
Artikel 14 - Adressater
Artikel 14 bestemmer, at det er medlemsstaterne, som er beslutningens
adressater.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441892_0008.png
2000/0187 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS BESLUTNING
om et regelsæt for radiospektrumpolitikken i Det Europæiske Fællesskab
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel 95,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale Udvalg
2
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
3
,
henhold til proceduren i traktatens artikel 251
4
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Kommissionen forelagde den 10. november 1999 sin meddelelse for Europa-
Parlamentet, Rådet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget
5
,
om den videre udvikling inden for radiospektrumpolitik, som bygger på
resultaterne af den offentlige høring i forbindelse med Grønbogen om
radiospektrumpolitik set i sammenhæng med Fællesskabets politik inden for
områderne telekommunikation, radio-/tv-spredning, transport og FTU
6
.
Meddelelsen støttedes af Europa-Parlamentet
7
. Den understregede behovet for
tiltag på fællesskabsniveau med henblik på at nå frem til en harmoniseret og
velafvejet radiospektrumanvendelse i Fællesskabet med sigte på at realisere det
indre markeds principper i Fællesskabet og på at beskytte Fællesskabets
interesser i international sammenhæng.
Om nødvendigt må der fastlægges politiske principper for anvendelsen af
radiospektrum på fællesskabsniveau, så Fællesskabets politiske målsætninger
kan nås, navnlig inden for områderne kommunikation, tv- og radiospredning,
transport og forskning, som alle i varierende grad er afhængige af at anvende
radiospektrum, samtidig med at der opretholdes en høj sundhedsstandard for
borgerne. På grundlag af disse principper koordineres og harmoniseres
anvendelsen af radiospektrum på fællesskabsniveau, inden for de områder, hvor
det er nødvendigt, så Fællesskabets målsætninger kan opfyldes. I visse tilfælde
kan koordinering og harmonisering på fællesskabsplan også bidrage til
(2)
1
2
3
4
5
6
7
EFT C
EFT C
EFT C
EFT C
KOM(1999) 538 endelig.
KOM(1998) 596 endelig.
A5-0122/2000.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
harmonisering og koordinering af anvendelsen af radiospektrum på verdensplan.
Samtidig kan der ydes passende teknisk støtte nationalt.
(3)
Spektrumpolitik kan ikke udelukkende baseres på tekniske parametre, men må
også tage hensyn til økonomiske, politiske, kulturelle, sundhedsmæssige og
sociale aspekter. Desuden kan den tiltagende mangel på tilgængeligt
radiospektrum give øgede konflikter mellem de forskellige radiospektrum-
brugergrupper inden for sektorer som kommunikation, tv- og radiospredning,
transport, politi, militær og videnskabelig forskning. Spektrumpolitikken må
tage hensyn til alle sektorer og afveje deres respektive behov mod hinanden.
Beslutningen må ikke indskrænke medlemsstaternes ret til at indføre
restriktioner, som måtte være nødvendige af hensyn til den offentlige orden eller
sikkerhed.
Med sigte på at fastlægge generelle politiske målsætninger for
spektrumanvendelse bør der nedsættes et passende rådgivende organ, der under
formandskabet samler højtstående repræsentanter udpeget af medlemsstaterne,
som er ansvarlige for de forskellige sektorer, der anvender eller påvirkes af
anvendelsen af radiospektrum som f.eks. kommunikation, tv- og radiospredning,
audiovisuelle tjenester, transport, forskning og teknologisk udvikling samt
sikkerhedspolitik, forsvar og politi, der kan berøres indirekte. Gruppen rådgiver
Kommissionen, både på eget initiativ og på anmodning fra Kommissionen om
behovet for harmonisering af radiospektrumanvendelse set i sammenhæng med
Fællesskabets politikker samt om reguleringsmæssige og andre spørgsmål i
forbindelse med radiospektrumanvendelse, som har konsekvenser for
Fællesskabets politikker, herunder f.eks. proceduren ved tildeling af rettigheder
til brug af spektrum, adgang til oplysninger, rådighed over spektrum,
genopdyrkning, flytning, valuering og effektiv anvendelse af radiospektrum
samt beskyttelse af folkesundheden. Med dette mål for øje bør hver national
delegation have et samlet overblik over alle politiske aspekter, som påvirker
spektrumanvendelse i deres hjemland, set i forhold til de spørgsmål, som
diskuteres i gruppen.
Gruppen inddrager industriens og alle berørte brugeres holdninger, både
kommercielle og ikke-kommercielle, samt andre interessegrupper til den
teknologiske samt markeds- og reguleringsmæssige udvikling, som har
konsekvenser for radiospektrumanvendelse. Spektrumbrugere bør kunne
forelægge så omfattende oplysninger, som de mener er nødvendige. Gruppen
kan beslutte at indkalde repræsentanter for spektrumbrugergrupper til
gruppemøder, hvor det er nødvendigt, for at belyse situationen inden for en
enkelt sektor.
Kommissionen bør jævnligt aflægge beretning til Europa-Parlamentet og Rådet
om, hvilke resultater der nås under beslutningen, om de politiske målsætninger
for radiospektrum i Fællesskabet samt om planlagte fremtidige tiltag. Det giver
mulighed for at give passende politisk støtte til de politiske målsætninger.
Den tekniske forvaltning af radiospektrum omfatter også harmonisering og
allokering af radiospektrum. Harmoniseringen skal afspejle de krav, som følger
af de generelle politiske principper, der er fastlagt på fællesskabsniveau. En
koordineret indførelse i Fællesskabet af systemer, som anvender radiospektrum,
er afhængig af de forskellige nationale fremgangsmåder ved tildeling af
9
(4)
(5)
(6)
(7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441892_0010.png
spektrum og udstedelse af tilladelser, herunder prissætning af spektrum og
gebyrer for tilladelser. Disse spørgsmål bør derfor drøftes og om nødvendigt
harmoniseres på fællesskabsniveau.
(8)
Fællesskabets fremgangsmåde bør også omfatte samarbejde med radio-
spektrumeksperter
fra
nationale
myndigheder
med
ansvar
for
radiospektrumforvaltning.
Med
udgangspunkt
i
erfaringerne
med
mandateringsprocedurer fra specifikke sektorer i Europa-Parlamentets og Rådets
beslutning nr. 710/97/EF af 24. marts 1997 om en koordineret fremgangsmåde
for godkendelse inden for satellitbaserede personkommunikationstjenester i
Fællesskabet, som (S-PCS)
8
, ændret ved beslutning nr. 1215/2000/EF
9
, og
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning 128/1999/EF af 14. december 1998
om koordineret indførelse af mobil- og trådløs kommunikation i
Det Europæiske Fællesskab (UMTS)
10
, må der etableres et permanent, stabilt og
ensartet regelsæt på fællesskabsniveau, som sikrer ensartet adgang til radiospek-
trumanvendelse, og som giver den fornødne retssikkerhed. Harmoni-
seringsforanstaltninger skal vedtages på grundlag af mandater til nationale
eksperter, som agerer i passende spektrumforvaltningsorganer, herunder CEPT.
Hvor det er nødvendigt, bør Kommissionen kunne gøre resultaterne af sådanne
mandater obligatoriske for medlemsstaterne, og i tilfælde hvor resultaterne af
mandater ikke er tilfredsstillende, bør den kunne træffe hensigtsmæssige
alternative foranstaltninger. Det vil navnlig gælde den nødvendige
harmonisering af radiospektrum til gennemførelsen af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv nr. ../../.. af …. om tilladelser for elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester
11
.
Tilstrækkelige oplysninger om nuværende og fremtidige planer, allokering og
tildeling af radiospektrum samt vilkårene for adgang til og udnyttelse af hele
radiospektret er væsentlige elementer for politiske og investeringsbeslutninger.
Det samme gælder for teknologisk udvikling, som medfører nytildeling af
spektrum, samt forvaltningsteknikker og frekvenstildelingsmetoder. Udviklingen
af langsigtede strategier forudsætter, at man har den rette forståelse af
betydningen af teknologiske fremskridt. Oplysningerne må derfor gøres
tilgængelige i Fællesskabet, uden at dette indskrænker beskyttelsen af fortrolige
forretnings- og personoplysninger, i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 97/66/EF af 15. december 1997 om behandling af personoplysninger og
beskyttelse af privatlivets fred inden for telesektoren
12
. Det er en forudsætning
for gennemførelsen af en tværsektoriel spektrumpolitik, at oplysninger om hele
radiospektret gøres tilgængelige. Med henblik på en generel harmonisering af
spektrumanvendelse i Fællesskabet og i Europa må sådanne oplysninger samles
på europæisk niveau i et brugervenligt format.
Der er derfor behov for at komplettere eksisterende krav inden for Fællesskabet
og internationalt til offentliggørelse af oplysninger om radiospek-
trumanvendelse. Internationalt indeholder referencedokumentet om regulerings-
principper, der er forhandlet inden for rammerne af Verdenshandels-
EFT L 105 af 23.4.1997, s. 4.
EFT L 139 af 10.6.2000, s. 1.
EFT L 17 af 22.1.1999, s. 1.
EFT L
EFT L 24 af 30.1.1998, s. 1.
(9)
(10)
8
9
10
11
12
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441892_0011.png
organisationens gruppe for basisteletjenester, også krav om offentliggørelse af
den nuværende allokering af frekvensbånd. Kommissionens direktiv 96/2/EF af
16. januar 1996 om ændring af direktiv 90/388/EØF for så vidt angår mobil- og
personkommunikation
13
(mobildirektivet), pålægger medlemsstaterne hvert år at
offentliggøre eller efter anmodning forelægge allokeringsoversigter for
frekvenser, herunder planer om fremtidig udvidelse af frekvenserne, men
direktivet omfatter kun mobil- og personkommunikationstjenester. Desuden
pålægger Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/5/EF af 9. marts 1999
om radio- og teleterminaludstyr samt gensidig anerkendelse af udstyrets
overensstemmelse
14
, samt Europa-parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF af
22. juni 1998 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske standarder
og forskrifter
15
, ændret ved direktiv 98/48/EF
16
, medlemsstaterne at meddele
Kommissionen, hvilke grænseflader, de har udstedt regler for, så reglernes
overensstemmelse med fællesskabslovgivningen kan kontrolleres.
(11)
Mobildirektivet lå til grund for vedtagelsen af de første foranstaltninger inden
for CEPT som f.eks. ERC-beslutningen (ERC/DEC/(97)01)
17
om
offentliggørelse af nationale oversigter over radiospektrumallokeringer. Det må
sikres, at CEPT's afgørelser afspejler fællesskabspolitiske behov, og at de har det
fornødne retsgrundlag, så de kan gennemføres i Fællesskabet. Med sigte herpå
må der vedtages særlige foranstaltninger i Fællesskabet, både hvad angår
procedure og indhold.
Virksomheder i Fællesskabet bør på lige fod og uden diskrimination have
adgang til spektrum i tredjelande. Da radiospektrum er et nøgleelement for
erhvervslivets udvikling og aktiviteter i offentlighedens interesse, må det også
sikres, at Fællesskabets behov for radiospektrum afspejles i international
planlægning.
Gennemførelse af Fællesskabets politikker nødvendiggør måske koordinering af
radiospektrumanvendelse, hvilket navnlig gælder levering af kommuni-
kationstjenester, heunder roaming i hele Fællesskabet. Desuden indebærer visse
typer spektrumanvendelse en geografisk dækning, som går ud over en
medlemsstats grænser og giver mulighed for grænseoverskridende tjenester, som
ikke kræver nogen flytning af personer, f.eks. satellitbaserede kommuni-
kationstjenester. Fællesskabet bør derfor være tilstrækkeligt repræsenteret inden
for alle aktiviteter i de berørte internationale organisationer og konferencer
vedrørende radiospektrum, navnlig inden for ITU og dens verdensomspændende
radiokommunikationskonferencer
18
. I internationale forhandlinger bør medlems-
staterne og Fællesskabet udarbejde fælles aktionslinjer og samarbejde tæt i hele
forhandlingsprocessens forløb, så Fællesskabet internationalt optræder som en
enhed. Som følge heraf bør medlemsstaterne understøtte Fællesskabet ved
sådanne forhandlinger, navnlig på grundlag af de procedurer, der er anført i
Rådets konklusioner af 3. februar 1992 for den verdensomspændende
(12)
(13)
13
14
15
16
17
18
EFT L 20 af 26.1.1996, s. 59.
EFT L 91 af 7.4.1999, s. 10.
EFT L 204 af 21.7.1998, s. 37.
EFT L 217 af 5.8.1998, s. 18.
Jf. http://www.ERC.dk.
Kommissionen beretttede om de interesser, der står på spil ved WRC, i KOM(1997) 304 endelig,
KOM(1998) 298 endelig og KOM(2000) 86 endelig.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441892_0012.png
administrative radiokonference og bekræftet i Rådets konklusioner af
22. september 1997 og 2. maj 2000. I disse internationale forhandlinger
fastlægger Kommissionen, de mål, der skal nås i forbindelse med Fællesskabets
politikker, med henblik på at opnå Rådets støtte til de holdninger, som
medlemsstaterne bør gå ind for på internationalt niveau. Medlemsstaterne
vedlægger ethvert tilsagn, som de afgiver til en aftale eller forskrift i
internationale fora, der styrer eller beskæftiger sig med spektrumforvaltning, en
fælles erklæring, som siger, at de opfylder alle aftaler og anvender alle
forskrifter i overensstemmelse med deres forpligtelser i henhold til traktaten.
(14)
Spektrums internationale karakter kan gøre det nødvendigt at indgå en række
aftaler med tredjelande, hvilket også har konsekvenser for anvendelsen af
frekvensbånd og planer om deling, navnlig for så vidt angår handel og
markedsadgang
bl.a.
inden
for
rammerne
af
Verdenshandels-
organisationen (WTO), fri bevægelse for og anvendelse af udstyr, kommuni-
kationssystemer med regional eller global dækning som satelitter, sikkerheds- og
nødoperationer, transportsystemer, tv- og radiospredningsteknologi, samt
forskningsapplikationer som radioastronomi og jordobservation.
Da de oplysninger, som de nationale tilsynsmyndigheder måtte få adgang til i
forbindelse med spektrumpolitik og -forvaltning, kan være særligt kommercielt
følsomme, må der fastlægges fælles principper for disse nationale tilsyns-
myndigheder med hensyn til forretningshemmeligheder.
På baggrund af Den Europæiske Unions og medlemsstaternes internationale
handelsforpligtelser, bør medlemsstaterne gennemføre disse fælles rammer for
spektrumpolitik, navnlig via de nationale myndigheder og meddele alle
oplysninger til Kommissionen, som kræves for at vurdere den korrekte
gennemførelse i hele Fællesskabet.
De gældende beslutninger inden for UMTS og S-PCS forbliver i kraft indtil
deres udløb, idet de udgør retsgrundlaget for de igangværende
harmoniseringsforanstaltninger og særlige tiltag inden for UMTS og S-PCS.
I medfør af artikel 2 i Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om
fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennem-
førelsesbestemmelser, der tillægges Kommissionen
19
, bør der fastsættes gennem-
førelsesbestemmelser til nærværende beslutning efter rådgivnings-proceduren i
artikel 3 i nævnte afgørelse, og som derfor bør vedtages i henhold til
forskriftsproceduren i afgørelsens artikel 5 -
(15)
(16)
(17)
(18)
19
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
VEDTAGET FØLGENDE BESLUTNING:
Artikel 1
Formål
Beslutningens formål er:
a) at skabe de politiske rammer til at kunne behandle den strategiske planlægning og
harmoniseringen af radiospektrumanvendelse inden for Fællesskabet, under
hensyntagen til navnlig de økonomiske, sundheds- og samfundsmæssige, kulturelle,
videnskabelige, sociale og tekniske aspekter i Fællesskabets politikker samt
radiospektrumbrugergruppers forskellige interesser, med henblik på at optimere
spektrumanvendelsen og undgå skadelig interferens
b) at etablere et sæt procedurer, som sikrer den effektive gennemførelse af
radiospektrumpolitik i Fællesskabet, og navnlig indarbejde en generel metode til
harmonisering af radiospektrumanvendelse
c) at sikre koordineret og rettidig information om radiospektrums anvendelse og
tilgængelighed i Fællesskabet
d) at beskytte Fællesskabets interesser i internationale forhandlinger, hvor radio-
spektrumanvendelse har konsekvenser for Fællesskabets politikker.
Beslutningen finder anvendelse, uden at de særlige regler, som er vedtaget af
medlemsstaterne eller Fællesskabet vedrørende indholdet af audiovisuelle programmer
beregnet til den almindelige offentlighed, eller bestemmelserne i direktiv 1999/5/EF
samt medlemsstaternes ret til at indføre restriktioner, som måtte være nødvendige af
hensyn til den offentlige orden eller sikkerhed, berøres heraf.
Artikel 2
Definitioner
I denne beslutning gælder følgende definitioner:
a) Radiospektrum omfatter mindst radiobølger i frekvensområdet 9 KHz til 3000 GHz;
radiobølger er elektromagnetiske bølger, som bevæger sig gennem rummet uden
kunstig styring
b) Ved "allokering af et radiofrekvensbånd" forstås indførelse af et radiofrekvensbånd i
et register over radiofrekvensallokeringer, således at det kan anvendes til en eller
flere typer tjenester i henhold til fastlagte vilkår
c) Ved "tildeling af en radiofrekvens" forstås den tilladelse, som en myndighed giver
til at anvende en radiofrekvens i henhold til fastsatte vilkår.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 3
Tjenestemandsgruppen for radiospektrumpolitikken
Med henblik på den strategiske planlægning og harmonisering af radio-
spektrumanvendelse inden for Fællesskabet bistås Kommissionen af en rådgivende
gruppe kaldet Tjenestemandsgruppen for Spektrumpolitik.
Gruppen sammensættes af højststående repræsentanter for medlemsstaterne og
Kommissionens repræsentant og mødes mindst to gange årligt under Rådets
formandskab. Kommissionen varetager sekretariatet for Gruppen.
Gruppen konsulterer, efter eget skøn, repræsentanter fra de forskellige sektorer eller
borgere, hvis aktiviteter påvirkes af eller forudsætter anvendelsen af radiospektrum i
Fællesskabet og Europa.
Artikel 4
Gruppens arbejde
Gruppen bidrager til formulering, forberedelse og gennemførelse af en
radiospektrumpolitik ved at viderebringe synspunkter til Kommissionen, enten efter
Kommissionens anmodning eller på eget initiativ, samt bidrager til udarbejdelse af
Kommissionens beretning i henhold til artikel 11.
Gruppens aktiviteter omfatter navnlig:
a) overvågning af udviklingen inden for anvendelse af og adgang til radiospektrum i
Fællesskabet samt nationalt, regionalt og i resten af verden
b) gennemgang af nuværende behov og foregribning af fremtidige behov for
radiospektrum til kommercielle og ikke-kommercielle applikationer i Fællesskabet,
navnlig på grundlag af radiospektrums strategiske, økonomiske, teknologiske,
politiske, sundhedsmæssige, sociale og kulturelle aspekter, med henblik på at
opfylde Fællesskabets politiske målsætninger, rådgivning af Kommissionen om
strategisk planlægning af radiospektrumanvendelse, og om nødvendigt, afvejning af
de forskellige brugeres behov for radiospektrum
c) rådgivning af Kommissionen om reguleringsmæssige, internationale, tekniske,
økonomiske og politiske udviklinger med konsekvenser for radio-
spektrumanvendelse samt om behovet for harmoniseringsforanstaltninger for radio-
spektrumanvendelse på fællesskabsniveau med henblik på at gennemføre
Fællesskabets politikker
d) vurdering af behovet for at udarbejde fælles, europæiske forslag til internationale
forhandlinger
e) bistand ved udarbejdelsen af Kommissionens årlige beretning om udviklings-
tendenser, som har konsekvenser for den nuværende eller fremtidige anvendelse af
radiospektrum i Fællesskabet
f) opmuntring til udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om udviklingen
inden for radiospektrumanvendelsen i Fællesskabet.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 5
Radiospektrumudvalg
1. Kommissionen bistås af et udvalg, herefter benævnt Radiospektrumudvalget, der
består af repræsentanter udpeget af medlemsstaterne, og som har en repræsentant for
Kommissionen som formand. Udvalget fungerer i henhold til Rådets
afgørelse 1999/468/EF.
2. Når der henvises til nærværende stykke, finder den i artikel 3 i
afgørelse 1999/468/EF omhandlede rådgivningsprocedure anvendelse i overens-
stemmelse med samme afgørelses artikel 7 og 8.
3. Når der henvises til nærværende stykke, finder den
afgørelse 1999/468/EF
omhandlede
forskriftsprocedure
overensstemmelse med samme afgørelses artikel 7 og 8.
i artikel 5
anvendelse
i
i
Det i artikel 5, stk. 6, i afgørelse 1999/468/EF omhandlede tidsrum er på 3 måneder.
Artikel 6
Harmoniseringsforanstaltninger
1. Om nødvendigt, og under hensyntagen til eventuelle anbefalinger fra Gruppen,
foreslår Kommissionen foranstaltninger til harmonisering af radio-
spektrumanvendelse, tildelingsprocedurer og -vilkår samt adgang til oplysninger om
radiospektrumanvendelse.
2. Til dette formål giver Kommissionen CEPT mandater, som beskriver den pålagte
opgave og tidsplanen for den. Kommissionen bistås af Radiospektrumudvalget i
henhold til artikel 5, stk. 2.
3. På grundlag af det arbejde, der udføres i henhold til stk. 2, beslutter Kommissionen,
om resultaterne af mandatet er tilfredsstillende, og hvis det er tilfældet, kan den
beslutte at gøre resultaterne obligatoriske for medlemsstaterne, som skal gennemføre
dem inden for en nærmere fastsat tidsramme. Afgørelserne offentliggøres i De
Europæiske Fællesskabers Tidende. Kommissionen bistås i forbindelse med
nærværende stk. (3) af Radiospektrumudvalget i henhold til artikel 5.
4. Uanset stk. 3 kan Kommissionen, hvis Kommissionen eller en medlemsstat mener,
at det udførte arbejde på grundlag af et mandat tildelt i henhold til stk. 2 ikke
forløber tilfredsstillende set i forhold til den vedtagne tidsplan, eller hvis
resultaterne af mandatet ikke er acceptable, vedtage foranstaltninger til opfyldelse af
mandatet i henhold til proceduren i artikel 5, stk. 3.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 7
Adgang til oplysninger om spektrumallokering og -tildeling
Medlemsstaterne offentliggør hurtigst muligt de oplysninger, der er anført i bilaget, og
sørger for, at oplysningerne ajourføres.
Medlemsstaterne træffer desuden foranstaltninger til at etablere en passende database
med henblik på at gøre disse oplysninger tilgængelige for offentligheden i et ensartet
format.
Artikel 8
Relationer med tredjelande og internationale organisationer
1. Kommissionen overvåger udviklingen i tredjelande og internationale organisationer
inden for radiospektrum, som kan have konsekvenser for denne beslutnings
gennemførelse.
2. Medlemsstaterne meddeler Kommissionen alle de jure- eller de facto-hindringer,
som tredjelande eller internationale organisationer lægger i vejen for gennem-
førelsen af denne beslutning.
3. Kommissionen aflægger jævnligt beretning til Europa-Parlamentet og Rådet om
anvendelsen af stk. 1 og stk. 2 og fremsætter om nødvendigt forslag til
foranstaltninger, som har til formål at sikre opfyldelsen af denne beslutnings mål-
sætninger. Hvor det er nødvendigt, aftales fælles holdninger med henblik på at sikre
koordinering inden for Fællesskabet blandt medlemsstaterne.
4. Foranstaltninger, som iværksættes i henhold til stk. 1, 2 og 3, indskrænker ikke
Fællesskabets og medlemsstaternes forpligtelser i henhold til internationale aftaler
på området.
Artikel 9
Notifikation
Medlemsstaterne meddeler Kommissionen sådanne oplysninger, som den anmoder om
for at kunne kontrollere gennemførelsen af denne beslutning. Medlemsstaterne
underretter navnlig hurtigst muligt Kommissionen om gennemførelsen af resultaterne af
mandater i henhold til artikel 6, stk. 3.
Artikel 10
Fortrolighed
1. Medlemsstaterne må ikke videregive oplysninger, som er omfattet af tavshedspligt,
navnlig oplysninger om virksomheder og om disses forretningsforbindelser eller
omkostningsforhold.
2. Stk. 1 anfægter ikke den ret, som de nationale tilsynsmyndigheder har til at
videregive oplysninger, når det er vigtigt for, at de kan udføre deres opgaver, men
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
de skal i den forbindelse tage hensyn til virksomheders legitime interesse i at
beskytte deres forretningshemmeligheder.
3. Stk. 1 udelukker ikke offentliggørelse af oplysninger om vilkår for tildeling af
brugsret til spektrum, som ikke omfatter fortrolige oplysninger.
Artikel 11
Beretning
Kommissionen aflægger hvert år beretning til Europa-Parlamentet og Rådet om udførte
aktiviteter og vedtagne foranstaltninger i henhold til denne beslutning, om resultaterne
af Gruppens arbejde samt om planlagte fremtidige tiltag i henhold til nærværende
beslutning.
Artikel 12
Gennemførelse
Medlemsstaterne træffer alle de nødvendige administrative foranstaltninger for at
gennemføre denne beslutning og alle deraf følgende foranstaltninger.
Artikel 13
Ikrafttrædelse
Denne beslutning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
De Europæiske Fællesskabers Tidende.
Artikel 14
Adressater
Denne beslutning er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
formand
På Rådets vegne
formand
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441892_0018.png
BILAG
I henhold til artikel 7, og uden at dette berører meddelelsespligten i henhold til
direktiv 1999/5/EF og 98/34/EF, offentliggøres følgende oplysninger:
1.
Oplysninger om frekvensallokering og -tildeling omfatter følgende oplysninger:
– nuværende allokeringer og tildelinger af radiospektrum samt vilkårene for
radiospektrumanvendelse, herunder, hvor det er praktisk muligt,
begrænsninger af driftseffekt, signal og alle andre tekniske begrænsninger
– planer om ændringer af eksisterende allokeringer, som dækker mindst to år
frem, herunder planer om flytning og tidspunkt for revurdering af allokering
– placering og geografisk dækning knyttet til allokeringsplanerne
– den faktiske tjeneste, hvis forskellig fra den allokerede, og faktisk anvendelse
af spektret
– bånd reserveret til nye tjenester.
2.
Under forbehold af bestemmelser i særlig lovgivning vedrørende
kommunikationsnet og -tjenester skal offentliggørelsen indeholde procedurerne
for tildeling af rettigheder til at anvende spektrum samt planlagte ændringer af
vilkårene for at anvende spektrum. Det omfatter alle typer forpligtelser, afgifter
og finansielle omkostninger forbundet med radiospektrumanvendelsen, herunder
forvaltningsgebyrer, brugerafgifter og procedurer for tildeling af spektrum
(herunder auktioner).
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441892_0019.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
F
ORANSTALTNINGENS BETEGNELSE
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om et regelsæt for
radiospektrumpolitikken i Det Europæiske Fællesskab
2.
B
UDGETPOST
B5-302
3.
R
ETSGRUNDLAG
EF-traktatens artikel 95
4.
4.1
B
ESKRIVELSE AF FORANSTALTNINGEN
Foranstaltningens generelle formål
Formålet er at etablere de politiske rammer til at kunne rådgive Kommissionen
om markedsmæssige, teknologiske og internationale udviklinger, der har
konsekvenser for anvendelsen af radiospektrum inden for de
fællesskabspolitiske områder kommunikation, tv- og radiospredning, transport
og FTU; at nedsætte en Tjenestemandsgruppe for Spektrumpolitik; at
tilvejebringe et regelsæt i Fællesskabet med henblik på at sikre den effektive
gennemførelse af radiospektrumpolitik i Fællesskabet, og på at muliggøre
harmonisering af radiospektrumanvendelsen med bistand fra et
Radiospektrumudvalg; at sikre koordineret og rettidig information om
radiospektrums anvendelse og tilgængelighed i Fællesskabet; samt at beskytte
Fællesskabets interesser i internationale handels- og radiokom-
munikationsforhandlinger.
4.2
Foranstaltningens varighed
forlængelse/fornyelse
og
nærmere
bestemmelser
for
dens
Beslutningen er ikke tidsbegrænset.
5.
5.1
5.2
6.
K
LASSIFIKATION AF UDGIFTERNE
/
INDTÆGTERNE
Ikke-obligatoriske udgifter
Opdelte bevillinger
U
DGIFTERNES
/
INDTÆGTERNES ART
Tjenesteydelseskontrakt for undersøgelser.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441892_0020.png
7.
7.1
F
INANSIELLE VIRKNINGER
Beregningsmetode for de samlede omkostninger ved foranstaltningen
(forholdet mellem gennemsnitsomkostningerne pr. enhed og de samlede
omkostninger)
Der er behov for undersøgelser udført af uafhængige eksterne sagkyndige vedrørende
spektrumanvendelsens generelle politiske aspekter samt spektrumharmoniserings tekniske
aspekter og informationsindsamling. Undersøgelsernes pris afhænger af den ønskede
detaljeringsgrad og deres omfang.
7.2
Omkostningernes fordeling på foranstaltningens elementer
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (løbende priser)
Elementer
År
2002
n+1
n+2
n+3
n+4
n+5 og
følg.
regn-
skabsår
0,600
Tjenestemandsgruppen for
Spektrumpolitik
4 undersøgelser á 0,150
Radiospektrumudvalg
4 undersøgelser á 0,100
Adgang til oplysninger
2 undersøgelser á 0,200 de
første to år; derefter
2 undersøgelser á 0,100
Internationale forhandlinger
3 undersøgelser á 0,150
I alt
0,600
0,600
0,600
0,600
0,600
0,400
0,400
0,400
0,400
0,400
0,200
0,400
0,200
0,400
0,200
0,400
0,200
0,450
1,850
0,450
1,850
0,450
1,650
0,450
1,650
0,450
1,650
0,450
1,650
7.3
Udgifter til undersøgelser, eksperter m.m. opført i budgettets del B
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (løbende priser)
År
2002
n+1
n+2
n+3
n+4
n+5 og
følg.
regn-
skabsår
1,650
I alt
– Undersøgelser
– Information og
kommunikation
I alt
1,850
Kendes
ikke
1,850
1,850
1,650
1,650
1,650
1,850
1,650
1,650
1,650
1,650
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441892_0021.png
7.4
Forfaldsplan for forpligtelses-/betalingsbevillinger
mio. EUR
År
2002
n+1
n+2
n+3
n+4
n+5 og
følg.
regn-
skabsår
1,650
I alt
Forpligtelsesbevillinger
Betalingsbevillinger
år n
n+1
n+2
n+3
n+4
n+5
og følgende regnskabsår
I alt
1,850
1,110
1,850
0,740
1,110
1,650
1,650
1,650
0,740
0,990
0,660
0,990
0,660
0,990
0,660
0,990
1,650
1,110
1,850
1,730
1,650
1,650
8.
F
ORHOLDSREGLER MOD SVIG
– Før udbetaling skal Kommissionen kontrollere alle udbetalinger vedrørende
tjenester, indledende undersøgelser, gennemførlighedsstudier eller
evalueringer, hvorved der tages hensyn til gældende kontraktlige
forpligtelser, økonomiske principper samt god finansierings- og ledelses-
praksis. Alle aftaler og kontrakter, som indgås mellem Kommissionen og
betalingsmodtagere, skal indeholde forholdsregler mod svig (overvågning,
rapporteringspligt osv.).
– Derudover kan Kommissionens tjenestegrene og Revisionsretten
gennemføre interne eller eksterne revisioner i overensstemmelse med
traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab.
9.
9.1
O
PLYSNINGER OM OMKOSTNINGSEFFEKTIVITET
Specifikke og kvantificerbare mål, målgruppe
– Forslaget har til formål at sikre ensartet adgang til og effektiv udnyttelse af
radiospektrum, hvor det er nødvendigt for at gennemføre Fællesskabets
politikker inden for områder som f.eks. kommunikation, transport, tv- og
radiospredning samt forskning og teknologisk udvikling (FTU).
– målgruppe: det oplyses, udspecificeret på de enkelte formål, hvem der i
sidste ende får gavn af Fællesskabets støtte, og hvem der formidler den.
Undersøgelser gennemføres af uafhængige eksperter, som engageres efter
udvælgelse. I møderne deltager nationale tjenestemænd og eksperter.
9.2
Begrundelse for foranstaltningen
Fællesskabets finansielle støtte kræves til fire vigtige formål: til
Tjenestemandsgruppen for Spektrumpolitiks og Radiospektrumudvalgets
etablering og virke, til harmonisering af oplysninger og til internationale
forhandlinger. Der kan også blive behov for at gennemføre enkeltundersøgelser
vedrørende særlige harmoniseringsspørgsmål.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441892_0022.png
For at kunne fastlægge politiske målsætninger for spektrumanvendelse i
relation til Fællesskabets politiske målsætninger, herunder koordinering og
harmonisering på fællesskabsniveau, bør der nedsættes en Tjenestemandsgrupe
for Spektrumpolitik. Gruppen inddrager industriens og alle berørte brugeres
holdninger til teknologiske samt markeds- og reguleringsmæssige udviklinger i
forbindelse med radiospektrum.
Samarbejdet med nationale radiospektrumsagkyndige tager udgangspunkt i
erfaringerne med mandateringsprocedurer fra specifikke sektorer som S-PCS
1
og UMTS
2
, så der etableres et permanent, stabilt og ensartet regelsæt på
fællesskabsniveau, som sikrer ensartet adgang til og anvendelse af
radiospektrum. Et Radiospektrumudvalg bestående af nationale sagkyndige bør
derfor bistå Kommissionen vedrørende spektrumharmonserings tekniske
aspekter. Det vil navnlig medføre, at der gives harmoniseringsmandater til
passende spektrumforvaltningsorganer som f.eks. CEPT.
Tilstrækkelige oplysninger om planer, allokering og tildeling af radiospektrum
samt vilkårene for adgang til og udnyttelse af hele radiospektret er væsentlige
elementer for politiske og investeringsbeslutninger. Sådanne oplysninger må
derfor gøres tilgængelige i Fællesskabet på et harmoniseret grundlag, om
nødvendigt med bistand fra Kommissionen.
Fællesskabets fælles holdninger bør også fremmes tilstrækkeligt inden for alle
berørte internationale organisationer og konferencer vedrørende radiospektrum,
navnlig inden for ITU og de verdensomspændende radiokommu-
nikationskonferencer.
I internationale forhandlinger, bør medlemsstaterne og Fællesskabet enes om
en fælles linje og samarbejde tæt i løbet af hele forhandlingsprocessen, så
Fællesskabets fremstår som en enhed bevares i international sammenhæng, og
Kommissionen får mulighed for i givet fald at forhandle både på Fællesskabets
og medlemsstaternes vegne.
Efter grundig evaluering, i nogle tilfælde over flere år, ser det ud til at den
valgte løsning bygger på anerkendte erfaringer inden for visse områder af
spektrumanvendelse, og at nærhedsprincippet fuldt ud er overholdt. Der kræves
også indsats fra medlemsstaternes og CEPT's side i form af mandater til CEPT.
Beslutningsforslaget bygger videre på erfaringerne med mandaterings-
procedurer, der er indsamlet inden for enkeltområder som S-PCS
3
og UMTS
4
på grundlag af nationale bidrag; harmoniseringstiltag i henhold til beslutningen
1
2
3
4
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 710/97/EF af 24. marts 1997 om en koordineret
fremgangsmåde for godkendelse inden for satellitbaserede personkommunikationstjenester i
Fællesskabet, (EFT L 105 af 23.4.1997, s. 4).
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning 128/1999/EF af 14. december 1998 om koordineret
indførelse af mobil- og trådløs kommunikation (UMTS) i Det Europæiske Fællesskab
(EFT L 17 af 22.1.1999, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 710/97/EF af 24. marts 1997 om en koordineret
fremgangsmåde for godkendelse inden for satellitbaserede personkommunikationstjenester i
Fællesskabet, (EFT L 105 af 23.4.1997, s. 4).
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning 128/1999/EF af 14. december 1998 om koordineret
indførelse af mobil- og trådløs kommunikation (UMTS) i Det Europæiske Fællesskab
(EFT L 17 af 22.1.1999, s. 1).
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441892_0023.png
en gavnlig virkning på erfaringsindsamling i medlemsstaterne og igangværende
tiltag
Det er usikkert, hvor effektive de harmoniseringstiltag, som igangsættes med
ordningen, vil være. Erfaringerne fra bestemte sektorer viser, at resultaterne
som regel er meget positive, uden at der skabes store finansielle risici for
Fællesskabet.
9.3
Overvågning og evaluering af foranstaltningen
Hvert år forelægger Kommissionen Europa-Parlamentet og Rådet en beretning,
hvori de opnåede resultater efter gennemførelsen af beslutningen, præsenteres.
Resultaterne af evalueringen vil give vigtigt input til opfølgnings-
foranstaltninger inden for spektrumharmonisering.
10.
U
DGIFTER TIL ADMINISTRATION
(D
ET
A
LMINDELIGE BUDGETS SEKTION
III,
DEL
A)
Den faktiske mobilisering af de fornødne administrative ressourcer vil afhænge
af Kommissionens årlige beslutning vedrørende ressourceallokeringen, som vil
tage hensyn til det antal ansatte og de supplerende beløb, som
budgetmyndigheden godkender.
10.1
Indvirkningen på antallet af stillinger
Stillingstype
Antal ansatte, der skal tilknyttes
forvaltningen af foranstaltningen
Faste stillinger Midlertidige
stillinger
Heraf
Eksisterende
ressourcer i det
pågældende
generaldirektor
at eller den
pågældende
tjeneste
2
Yderligere
ressourcer
Varighed
Tjenestemænd eller
midlertidig ansatte
Andre ressourcer
I alt
A
B
C
7
5
Ubegrænset
7
2
5
Ubegrænset
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441892_0024.png
10.2
De supplerende menneskelige ressourcers samlede finansielle indvirkning
EUR
Tjenestemænd
Midlertidigt ansatte
Andre ressourcer (anfør
budgetpost)
I alt
Beløb
580 515
Beregning
5 tjenestemænd á 116 103
580 515
10.3
Forøgelse af andre driftsudgifter som følge af foranstaltningen
EUR
Budgetpost A0-7010
Rejser til medlemsstater,
CEPT- og ITU-møder og
disses arbejdsgrupper samt
for drøftelser med
tredjelande
Møder i
Tjenestemandsgruppen for
Spektrumpolitik
Møder
i
Radiospektrumudvalget
I alt
Beløb
70 000
Beregning
35 rejser á 2 000
60 000
3 møder i Gruppen á 20 000
4 møder i Udvalget á 20 000
5
80 000
210 000
5
Omkostningerne opfylder kriterierne i Kommissionens meddelelse af 22.4.1992 (SEK(92) 769).
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KONSEKVENSANALYSE
FORSLAGETS KONSEKVENSER FOR VIRKSOMHEDERNE, HERUNDER
ISÆR SMÅ OG MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER (SMV)
F
ORSLAGETS TITEL
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning
radiospektrumpolitikken i Det Europæiske Fællesskab
D
OKUMENTETS REFERENCENUMMER
KOM(2000) yyy endelig.
F
ORSLAGET
1.
Hvorfor er der i betragtning af nærhedsprincippet behov for en EF-lovgivning
på området, og hvad er hovedformålet?
Det er nødvendigt at fastlægge politiske principper for anvendelsen af
radiospektrum på fællesskabsniveau, så Fællesskabets politiske målsætninger
kan nås, navnlig inden for områderne kommunikation, tv- og radiospredning,
transport og forskning, som alle i varierende grad er afhængige af at anvende
radiospektrum.
På grundlag af disse principper koordineres og harmoniseres anvendelsen af
radiospektrum på fællesskabsniveau, inden for de områder, hvor det er
nødvendigt, så Fællesskabets målsætninger kan opfyldes. I visse tilfælde kan
koordinering og harmonisering på fællesskabsplan også bidrage til
harmonisering og koordinering af anvendelsen af radiospektrum på
verdensplan. Samtidig kan der ydes passende teknisk støtte nationalt.
K
ONSEKVENSER FOR VIRKSOMHEDERNE
2.
Hvem berøres af forslaget?
– hvilke erhverssektorer berøres? Radiospektrum anvendes i mange sektorer,
navnlig inden for kommunikation, tv-og radiospredning, transport og
forskning.
– Berøres SMV i højere grad end store virksomheder? Koncentrationen er
forskellig fra sektor til sektor. Inden for kommunikation er især
mobilkommunikation en koncentreret sektor, medens transport, tv- og
radiospredning og FTU omfatter et stort antal små og mellemstore
virksomheder.
– Er de berørte virksomheder koncentreret i bestemte regioner i EF?
Radiospektrum anvendes i hele Fællesskabet uden nogen form for særlig
geografisk koncentration.
om et
regelsæt
for
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
Hvilke foranstaltninger skal virksomhederne træffe i henhold til forslaget?
Beslutningen er ikke rettet til virksomhederne, som dog indirekte nyder godt af
etableringen af et generelt forum, som drøfter spektrumpolitikspørgsmål, og af
den øgede sikkerhed for så vidt angår harmonisering af spektrumanvendelsen
inden for Fællesskabet.
4.
Hvilke økonomiske virkninger forventes forslaget af få?
– beskæftigelsen: spektrumanvendelse er navnlig inden for kommunikation en
vigtig kilde til jobskabelse.
– investeringer og etablering af nye virksomheder: aktiviteter, som er knyttet
til spektrumanvendelse, er inde i en rivende udvikling; øget sikkerhed med
hensyn til spektrumanvendelse vil formodentlig fremme yderligere
investeringer.
– virksomhedernes konkurrenceevne: effektiv udnyttelse af spektrum burde
gavne virksomhederne; de nyder godt af forbedret kommunikation, herunder
mobil- og trådløs kommunikation, og af forbedrede transportfaciliteter, FTU
og tv- og radiospredning.
5.
Indeholder forslaget foranstaltninger, som går ud på at tage hensyn til de små
og mellemstore virksomheders særlige situation (begrænsede eller afvigende
krav osv.)?
Ja. Fællesskabets spektrumpolitik vil skulle tage hensyn til fælles-
skabspolitikkernes særlige behov; tv- og radiospredningssektoren omfatter
f.eks. et stort antal SMV, som anvender radiospektrum, og deres behov vil
skulle vurderes overordnet med henblik på at sikre en korrekt afvejning af
spektrumanvendelsen.
H
ØRING
6.
Liste over organisationer, som er hørt om forslaget, og en kortfattet redegørelse
for deres væsentligste synspunkter.
En offentlig høring blev gennemført på grundlag af grønbogen om
radiospektrumpolitik KOM(1998) 596 endelig. Der er modtaget over
140 bidrag i forbindelse med høringen. Bidragydernes navne er anført i med-
delelsen om resultaterne af høringen (KOM(1999) 538 endelig).
26