Europaudvalget 2001
KOM (2000) 0498
Offentligt
1441977_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 06.09.2000
KOM(2000) 498 endelig
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 5/96 om indførelse af en endelig antidumpingtold på
importen af mikrobølgeovne med oprindelse i Folkerepublikken Kina, Republikken
Korea, Malaysia og Thailand
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441977_0002.png
BEGRUNDELSE
1
Denne fornyede undersøgelse vedrørende mikrobølgeovne med oprindelse i
Republikken Korea blev indledt i henhold til artikel 11, stk. 3, i grundforordningen
vedrørende antidumping efter en anmodning fra en koreansk producerende eksportør,
LG Electronics Inc.
Anmodningen var begrænset til en undersøgelse af, hvorvidt det fortsat var
nødvendigt at opretholde tolden på det nuværende niveau for at modvirke dumping
fra det pågældende selskab (der blev derfor ikke foretaget nogen undersøgelse
vedrørende skade og Fællesskabets interesser).
Efter offentliggørelsen af en meddelelse om indledning af den fornyede undersøgelse
i De Europæiske Fællesskabers Tidende indgav en anden koreansk eksporterende
producent, Daewoo Electronics Co. Ltd, en fyldestgørende anmodning om at blive
inddraget i den fornyede undersøgelse.
Det blev konstateret, at ingen af selskaberne eksporterede til dumpingpriser i
undersøgelsesperioden (april 1998 til marts 1999).
På denne baggrund, sammenholdt med undersøgelsesresultaterne vedrørende
sandsynligheden for fornyet dumping (baseret på de to selskabers produktion og
kapacitet i Korea, rentabilitet og dumpingeksport til markeder uden for EU samt
produktion i Fællesskabet), foreslås det, at den nuværende antidumpingtold
nedsættes for begge selskaber til den dumpingmargen, der blev konstateret for disse
selskaber i undersøgelsesperioden, dvs. 0,0%.
De gældende dumpingmargener for alle andre koreanske eksportører på mellem
3,3% og 24,4% ændres ikke.
2.
3.
4.
5.
6.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441977_0003.png
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 5/96 om indførelse af en endelig antidumpingtold på
importen af mikrobølgeovne med oprindelse i Folkerepublikken Kina, Republikken
Korea, Malaysia og Thailand
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 384/96 af 22. december 1995 om beskyttelse
mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab
1
, særlig
artikel 11, stk. 3,
under henvisning til forslag fra Kommissionen forelagt efter høring af Det Rådgivende
Udvalg, og
ud fra følgende betragtninger:
A. PROCEDURE
1.
(1)
Tidligere procedure
Efter en undersøgelse, der indledtes i december 1993 ("den oprindelige undersøgelse")
i henhold til artikel 7 i Rådets forordning (EF) nr. 2423/1988
2
, indførte Rådet i januar
1996 (forordning (EF) nr. 5/96
3
) en endelig antidumpingtold på importen af
mikrobølgeovne med oprindelse i bl.a. Republikken Korea. Tolden fandt anvendelse
for alle koreanske eksporterende producenter og var på mellem 3,3% og 24,4%.
I december 1996 indledte Kommissionen en undersøgelse af, om denne told var blevet
omgået af de eksporterende producenter
4
. Denne undersøgelse blev imidlertid afsluttet
i marts 1998 uden at ændre de gældende antidumpingforanstaltninger (Kommissionens
afgørelse 98/225/EF
5
).
Anmodning om fornyet undersøgelse
I februar 1999 indgav den koreanske eksporterende producent LG Electronics Inc. en
anmodning om fornyet undersøgelse af den gældende antidumpingtold. Anmodningen
(2)
2.
(3)
1
2
3
4
5
EFT L 56 af 6.3.1996, s. 1. Forordningen er senest ændret ved forordning (EF) nr. 905/98 (EFT L 128
af 30.4.1998, s. 18).
EFT L 209 af 2.8.1988, s. 1.
EFT L 2 af 4.1.1996, s. 1.
EFT C 19 af 18.1.1997, s. 3.
EFT L 85 af 20.3.1998, s. 29.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441977_0004.png
var begrænset til en undersøgelse af, om det fortsat var nødvendigt at opretholde
tolden på det nuværende niveau for at modvirke dumping fra det pågældende selskab.
(4)
Selskabet hævdede, at omstændighederne havde ændret sig betydeligt for selskabets
vedkommende efter indførelsen af den oprindelige foranstaltning, bl.a. på grund af
mindskede produktionsomkostninger og en deraf følgende lavere normal værdi, og at
dette betød, at det ikke længere var nødvendigt at opretholde tolden for at modvirke
dumping. Selskabet hævdede endvidere, at de lavere omkostninger skyldtes varige
strukturelle ændringer, og at det ikke var sandsynligt, at der igen ville dumping sted i
fremtiden.
Undersøgelse
Kommissionen fastlog efter høring af Det Rådgivende Udvalg, at der forelå
tilstrækkelige beviser til at indlede en begrænset fornyet undersøgelse, og den
iværksatte derfor en sådan undersøgelse
6
("den fornyede undersøgelse") i
overensstemmelse med artikel 11, stk. 3, i forordning (EF) nr. 384/96
("grundforordningen").
I meddelelsen gav Kommissionen også andre eksporterende producenter i Korea
mulighed for at anmode om en fornyet undersøgelse af deres antidumpingtoldsatser,
såfremt de inden for den fastsatte frist kunne forelægge tilstrækkelige beviser for, at
det ikke længere var nødvendigt at opretholde den told, der var indført over for dem,
på det nuværende niveau for at modvirke dumping.
Kun en enkelt koreansk eksporterende producent, Daewoo Electronics Co. Ltd, indgav
en sådan anmodning inden for den pågældende frist og forelagde de nødvendige
umiddelbare beviser. Selskabet blev derfor inddraget i den fornyede undersøgelse.
Kommissionen underrettede også officielt den repræsentative sammenslutning af EF-
producenterne og repræsentanterne for eksportlandet om indledningen af den fornyede
undersøgelse. Alle direkte berørte parter fik lejlighed til at tilkendegive deres
synspunkter skriftligt og til at anmode om at blive hørt mundtligt inden for den frist,
der var fastsat i meddelelsen om indledning af den fornyede undersøgelse.
Med henblik på at indhente de oplysninger, som Kommissionen anså for nødvendige
for at gennemføre undersøgelsen og fastlægge sandsynligheden for fortsat eller fornyet
dumping, sendte den spørgeskemaer til de to berørte koreanske eksporterende
producenter og i påkommende tilfælde til deres datterselskaber i Fællesskabet.
Der blev foretaget kontrolbesøg med henblik på at efterprøve besvarelserne af
spørgeskemaerne hos følgende selskaber:
Producenter i Republikken Korea:
- LG Electronics Inc, Seoul (“LGE”)
- Daewoo Electronics Co. Ltd, Seoul (“DWE”)
Importører i Fællesskabet:
3.
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
6
EFT C 167 af 15.6.1999, s. 5.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- Daewoo Electronics Benelux b.v, Dordrecht, Nederlandene
- Daewoo Electronics S.A, Paris, Frankrig
- Daewoo Electronics Sales UK Ltd, Wokingham, Det Forenede Kongerige
(11)
Undersøgelsen af, om dumpingen var fortsat efter indførelsen af den endelige told i
den oprindelige undersøgelse, blev baseret på oplysninger vedrørende perioden fra den
1. april 1998 til den 31. marts 1999 ("undersøgelsesperioden").
B. DEN PÅGÆLDENDE VARE OG SAMME VARE
1.
(12)
Den pågældende vare
Den pågældende vare, der er omfattet af denne fornyede undersøgelse, er den samme
som i de to tidligere undersøgelser, dvs. mikrobølgeovne, som i øjeblikket tariferes
under KN-kode 8516 50 00.
Samme vare
Som i de to tidligere undersøgelser blev det fastslået, at mikrobølgeovne, der
fremstilles i Korea og sælges på hjemmemarkedet, har egenskaber og
anvendelsesformål, der ligger tæt op ad mikrobølgeovne, der eksporteres til
Fællesskabet, og at de derfor kan betragtes som samme vare i overensstemmelse med
artikel 1, stk. 4, i grundforordningen.
C.
1.
(14)
Indledende bemærkninger
Formålet med denne fornyede undersøgelse er at fastslå, om det er nødvendigt at
opretholde antidumpingtolden over for de eksporterende producenter for at modvirke
dumping (jf. artikel 11, stk. 3, i grundforordningen).
Med henblik herpå må det fastlægges, om selskaberne har fortsat deres
dumpingeksport efter vedtagelsen af antidumpingforanstaltningerne i den oprindelige
undersøgelse, og om der er sandsynlighed for fortsat eller fornyet dumping, hvis
antidumpingtolden fjernes eller ændres.
Derfor blev der først foretaget en undersøgelse af, om de to koreanske eksporterende
producenter eksporterede til dumpingpriser i undersøgelsesperioden.
Normal værdi
For at fastsætte den normale værdi blev det først undersøgt, om det samlede salg af
mikrobølgeovne på hjemmemarkedet var repræsentativt for hver af de berørte
eksporterende producenter (dvs. om det tegnede sig for mindst 5% af det samlede
eksportsalg af mikrobølgeovne til Fællesskabet for hver producent - jf. artikel 2, stk. 2,
i grundforordningen). Det blev konstateret, at begge eksporterende producenter havde
solgt betydeligt flere mikrobølgeovne i Korea end til Fællesskabet.
DUMPING
2.
(13)
(15)
(16)
2.
(17)
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(18)
Derefter blev det undersøgt, om det samlede salg på hjemmemarkedet af hver model af
de pågældende mikrobølgeovne, der var identisk med eller svarede til den model, der
eksporteredes til Fællesskabet, udgjorde mindst 5% af eksportsalget af den
pågældende model.
Det blev konstateret, at den ene af de eksporterende producenter havde haft
tilstrækkeligt salg på hjemmemarkedet af modeller, der svarede til de eksporterede
modeller, til at opfylde kriteriet på 5%. Det blev derefter fastslået, om dette salg også
havde fundet sted i normal handel (jf. artikel 2, stk. 4, i grundforordningen). Det blev
konstateret, at salget på hjemmemarkedet til priser, der var højere end
produktionsomkostningerne, udgjorde mindst 80% af salget af hver model, og den
normale værdi blev derfor fastsat på grundlag af den vejede gennemsnitlige salgspris,
der rent faktisk betaltes for alle salg på hjemmemarkedet af den pågældende model.
Det blev konstateret, at den anden eksporterende producent ikke havde haft salg på
hjemmemarkedet af modeller, der var identiske med eller svarede til de modeller, der
eksporteredes til Fællesskabet. Det blev derfor overvejet at fastsætte den normale
værdi for dette selskab på grundlag af salgspriserne på hjemmemarkedet for den anden
samarbejdsvillige producent i Korea (jf. artikel 2, stk. 1, i grundforordningen). Da der
ofte er væsentlige forskelle i de fysiske og tekniske egenskaber for de
mikrobølgeovne, der sælges af de to eksporterende producenter, og det derfor ville
være nødvendigt at foretage betydelige justeringer af priserne for at tage højde for
disse forskelle, blev denne fremgangsmåde imidlertid hverken anset for rimelig eller
praktisk.
I stedet blev den normale værdi beregnet på grundlag af den anden producents
produktionsomkostninger for hver af de pågældende eksporterede modeller plus et
rimeligt beløb til dækning af salgs- og administrationsomkostninger og andre
generalomkostninger ("SG&A-omkostninger") samt fortjeneste (jf. artikel 2, stk. 3, 5
og 6, i grundforordningen).
De SG&A-omkostninger, der blev lagt til produktionsomkostningerne for de
pågældende eksporterede modeller, var baseret på den eksporterende producents
omkostninger i forbindelse med det samlede salg af mikrobølgeovne på det koreanske
marked, der som nævnt ovenfor blev anset for repræsentativt i denne forbindelse.
Den anvendte fortjenstmargen blev beregnet på grundlag af selskabets vejede
gennemsnitlige fortjenstmargen for de modeller af mikrobølgeovne, der solgtes i
tilstrækkelige mængder i normal handel på det koreanske marked.
Eksportpris
I de tilfælde, hvor eksportsalget fandt sted direkte til uafhængige importører i
Fællesskabet, blev eksportpriserne fastlagt på grundlag af de priser, som disse ikke-
forretningsmæssigt forbundne importører havde betalt eller skulle betale (jf. artikel 2,
stk. 8, i grundforordningen).
I de tilfælde, hvor eksporten fandt sted til importører i Fællesskabet, der var
forretningsmæssigt forbundet med den eksporterende producent i Korea, blev priserne
imidlertid anset for upålidelige (jf. artikel 2, stk. 9, i grundforordningen). I stedet blev
eksportpriserne beregnet på grundlag af den pris, hvortil den forretningsmæssigt
forbundne importør videresolgte varen til en uafhængig køber, med justering for alle
(19)
(20)
(21)
(22)
(23)
3.
(24)
(25)
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
omkostninger, der påløb mellem importen og videresalget, herunder told og
antidumpingtold, samt en rimelig fortjenstmargen.
(26)
Da der ikke forelå nogen nye oplysninger om, at rentabiliteten i denne branche var
ændret, blev det ved beregning af eksportpriserne anset for rimeligt at bevare den
fortjenstmargen på 5%, der blev benyttet som led i de to tidligere undersøgelser.
Sammenligning
For at sikre en rimelig sammenligning blev der i overensstemmelse med artikel 2, stk.
10, i grundforordningen for hver eksporterende producent taget behørigt hensyn i form
af justeringer til forskelle, der påvistes at påvirke priserne og dermed prisernes
sammenlignelighed. Der blev således foretaget justeringer for forskelle i fysiske
karakteristika, importafgifter, rabatter, afslag, handelsled, transport og dermed
forbundne omkostninger, emballering, kredit og kundeservice, provision og
valutaomregning.
Den normale værdi ab fabrik, der var fastsat for hver af selskabernes modeller, blev
sammenlignet ab fabrik på grundlag af vejede gennemsnit med de eksportpriser, der
var fastsat for disse modeller (jf. artikel 2, stk. 11, i grundforordningen).
Dumpingmargen
Sammenligningen mellem de normale værdier og eksportpriserne, udtrykt som en
procentdel af cif-prisen frit Fællesskabets grænse, viste følgende dumpingmargener:
- LG Electronics Inc 0,0%
- Daewoo Electronics Co. Ltd
0,0%
4.
(27)
(28)
5.
(29)
D. SANDSYNLIGHED FOR FORNYET DUMPING
1.
(30)
Indledende bemærkninger
Selv om det som tidligere nævnt blev konstateret, at ingen af de eksporterende
producenter, der var omfattet af den fornyede undersøgelse, eksporterede til
dumpingpriser i undersøgelsesperioden, måtte der endvidere foretages en begrundet
vurdering af, om der igen ville finde dumping sted, hvis antidumpingtolden blev
fjernet eller ændret for disse selskaber.
I den forbindelse undersøgte Kommissionen spørgsmålet om ledig
produktionskapacitet i Korea samt udviklingen i de to selskabers salg af
mikrobølgeovne i Korea og Fællesskabet samt på andre eksportmarkeder. Det blev
desuden undersøgt, om sådanne salg til markeder uden for Fællesskabet var urentable
eller fandt sted til dumpingpriser, og hvilke mulige incitamenter, der ville være for de
to eksporterende producenter til at genoptage dumpingeksporten til Fællesskabets
marked.
Kapacitetsudnyttelse
Det fremgik af en undersøgelse af de foreliggende oplysninger samt af de oplysninger,
der blev modtaget og efterprøvet ved kontrolbesøg på stedet, at de pågældende to
eksporterende producenters produktionsanlæg med hensyn til mikrobølgeovne i Korea
7
(31)
2.
(32)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
næsten udnyttede kapaciteten fuldt ud, og at der kun var begrænset mulighed for
yderligere produktion.
3.
Salg
(a) Mængde
(33)
Det blev også konstateret i undersøgelsen, at både LGE's og DWE's salgsmængder i
Korea faldt mellem 1997 og undersøgelsesperioden, hvilket tilsyneladende skyldes
overforsyning og faldende efterspørgsel på markedet.
På eksportsiden faldt LGE's salg til Fællesskabet efter indførelsen af de midlertidige
og de endelige antidumpingforanstaltninger. Selskabet måtte derfor finde andre
markeder til sine koreansk fremstillede mikrobølgeovne, hvilket lykkedes, og dets
eksportsalg til lande uden for Fællesskabet steg således til næsten samme niveau som
det, der tidligere blev opnået i Korea og Fællesskabet.
Hvad angår DWE var det bemærkelsesværdigt, at dets eksport til markeder uden for
Fællesskabet faldt en smule mellem 1997 og undersøgelsesperioden. I modsætning til
LGE øgede selskabet imidlertid sin eksport til Fællesskabet efter indførelsen af den
midlertidige antidumpingtold i et sådant omfang, at salget næsten fuldstændigt
opvejede selskabets mindskede salg i Korea og på eksportmarkeder uden for
Fællesskabet.
(b) Priser
(36)
For at vurdere om der ville være nogen incitamenter for selskaberne til i stedet for
deres nuværende eksport til lande uden for Fællesskabet at eksportere til Fællesskabet
til dumpingpriser, hvis antidumpingtolden blev fjernet eller ændret, blev der endvidere
foretaget en prisanalyse af en repræsentativ stikprøve af modeller af mikrobølgeovne,
som hvert selskab fremstiller i Korea og eksporterer til disse markeder.
For næsten alle de valgte modeller blev det konstateret, at den gennemsnitlige
salgspris til uafhængige kunder i lande uden for Fællesskabet var højere end
produktionsomkostningerne for den pågældende model. Samlet set var den fortjeneste,
der blev konstateret for disse modeller af mikrobølgeovne, betydelig.
Desuden blev der på grundlag af den ovennævnte generelle metode til at fastlægge, om
der fandt dumpingeksport sted til Fællesskabet i undersøgelsesperioden, foretaget en
undersøgelse af, om salget til markeder uden for Fællesskabet fandt sted til
dumpingpriser. Det skal bemærkes, at det heller ikke ved denne undersøgelse kunne
påvises, at de to berørte selskaber havde dumpingeksport til disse andre markeder.
Konklusion vedrørende sandsynligheden for fornyet dumping
(a) LG Electronics Inc
(39)
LGE har ikke forsøgt at skjule, at dets begrundelse for at anmode om den fornyede
undersøgelse er, at selskabet ville eksportere større mængder af mikrobølgeovne til
Fællesskabet, hvis den nuværende antidumpingtold blev nedsat. Spørgsmålet er derfor,
om en sådan øget eksport fortsat ville ligge over dumpingniveau.
(34)
(35)
(37)
(38)
4.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(40)
Ved en vurdering heraf skal der tages højde for, om selskabet vil gøre brug af sin
begrænsede ledige produktionskapacitet i Korea i forbindelse med dette salg og/eller
omlægge produktionen og salget af de mikrobølgeovne, der på nuværende tidspunkt
eksporteres til lande uden for Fællesskabet.
Det fremgik af undersøgelsen, at LGE's koreanske fabrik nu er rettet mod at producere
modeller af høj kvalitet, som er mere sofistikerede og har flere tekniske egenskaber
end de billigere og mere solgte mikrobølgeovne af lavere kvalitet (som den også
producerede i Korea i den oprindelige undersøgelsesperiode). Som led i den
nuværende undersøgelse blev dumpingberegningerne fra den oprindelige undersøgelse
gennemgået. Heraf fremgik det, at LGE's modeller af mikrobølgeovne af høj kvalitet
og med høje eksportpriser enten ikke blev eksporteret til dumpingpriser til
Fællesskabet eller blev eksporteret med meget lave dumpingmargener i forhold til
modellerne af lavere kvalitet.
Denne udvikling fortsatte i den nuværende undersøgelsesperiode, og
undersøgelsesresultaterne viste som nævnt ovenfor, at de modeller af mikrobølgeovne
af høj kvalitet, der fremstilles af LGE, ikke blev solgt på Fællesskabets marked til
dumpingpriser.
Hvis selskabet øger produktionen i Korea, vil det desuden sandsynligvis kunne opnå
stordriftsfordele, hvilket vil medføre lavere produktionsomkostninger pr. enhed og
dermed endnu mindre sandsynlighed for fornyet dumping i fremtiden.
Med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt LGE har noget incitament til at omlægge
eksporten af koreansk fremstillede mikrobølgeovne fra andre tredjelande til
Fællesskabet, hvis antidumpingtolden fjernes eller ændres, skal det huskes på, at denne
eksport til disse lande var rentabel og ikke fandt sted til dumpingpriser. Selv om der
foreligger en mulighed for, at selskabet vil omlægge denne eksport af mikrobølgeovne
til Fællesskabet med henblik på at sælge dem til dumpingpriser, ville LGE være
nødsaget til at nedsætte deres priser betydeligt og dermed deres fortjeneste, hvilket der
ikke synes at være nogen økonomisk begrundelse for.
Ved en vurdering af sandsynligheden for, at selskabet igen vil eksportere til
dumpingpriser til Fællesskabet, skal der desuden tages højde for, at LGE er en vigtig
producent af mikrobølgeovne i Fællesskabet. Da selskabets produktion i Fællesskabet
på nuværende tidspunkt tegner sig for 10-20% af det samlede salg i Fællesskabet af
mikrobølgeovne med oprindelse i EU, er det Kommissionens opfattelse, at LGE i
fremtiden vil være mindre tilbøjelig til at destabilisere de gældende priser eller på
anden vis skade Fællesskabets marked, hvor selskabet nu er en vigtig aktør, ved at
eksportere fra Korea til lave priser.
På baggrund af ovenstående anses det derfor for usandsynligt, at selskabets fremtidige
eksport til Fællesskabet vil finde sted til dumpingpriser.
(b) Daewoo Electronics Co. Ltd
(41)
(42)
(43)
(44)
(45)
(46)
(47)
Som det var tilfældet med LGE, undersøgte Kommissionen spørgsmålet om, hvorvidt
DWE's salg af mikrobølgeovne, både hvis der er tale om nuværende og øgede
salgsmængder, fortsat vil finde sted til priser, der ligger over dumpingniveau, hvis den
nuværende antidumpingtold fjernes eller ændres.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(48)
Det er værd at bemærke, at selskabet ifølge undersøgelsen havde øget sit eksportsalg
til Fællesskabet til rentable priser, der lå over dumpingniveau, på et tidspunkt, hvor det
var omfattet af antidumpingtold. Desuden opretholdt selskabet en høj
kapacitetsudnyttelse i Korea og havde endvidere rentable eksportsalg til ikke-
dumpingpriser til markeder uden for EU.
Hvad angår spørgsmålet om sandsynligheden for fornyet dumping fra DWE i
fremtiden, hvis den nuværende antidumpingtold fjernes eller ændres, skal det også
bemærkes, at dette selskab ligeledes er blandt de største producenter af
mikrobølgeovne i Fællesskabet, og at dets produktion og salg i Fællesskabet af
mikrobølgeovne med oprindelse i EU er af samme omfang som LGE's.
Da selskabet ikke synes at have økonomiske incitamenter til at vende tilbage til sin
tidligere dumpingpraksis, er det Kommissionens opfattelse, at DWE ligesom LGE i
fremtiden vil være mindre tilbøjelig til at eksportere til dumpingpriser fra Korea og
destabilisere eller på anden vis skade Fællesskabets marked, hvor det er en vigtig
økonomisk aktør.
E.
SKADE OG FÆLLESSKABETS INTERESSER
(49)
(50)
(51)
LGE's oprindelige anmodning om fornyet undersøgelse (og DWE's efterfølgende
anmodning om inddragelse i denne undersøgelse) var i den nuværende undersøgelse
begrænset til en undersøgelse og mulig revision af dumpingmargenen for hvert selskab
i henhold til artikel 11, stk. 3, i grundforordningen, og det var derfor ikke nødvendigt
at undersøge spørgsmålet om skade og Fællesskabets interesser.
F.
KONKLUSION
(52)
På grundlag af ovennævnte kendsgerninger og betragtninger og i lyset af de
nuværende foreliggende oplysninger anses det for rimeligt at konkludere, at det ikke er
sandsynligt, at der igen vil finde dumping sted fra LG Electronics Inc og Daewoo
Electronics Co. Ltd, hvis den nuværende antidumpingtold nedsættes for de to
selskaber til de dumpingmargener, der er fastlagt for dem i denne fornyede
undersøgelse, dvs. 0,0%. Under alle forhold vil de to eksporterende producenter igen
kunne underkastes en fornyet undersøgelse, hvis dette anses for nødvendigt.
Alle berørte parter blev underrettet om de væsentligste kendsgerninger og
betragtninger, der lå til grund for ændringen af den gældende told for de to
eksporterende producenter. Ingen af disse parter fremsatte imidlertid nogen
bemærkninger.
Denne fornyede undersøgelse berører ikke den dato, hvor gyldighedsperioden for
forordning (EF) 5/96 udløber (jf. artikel 11, stk. 2, i grundforordningen), og heller ikke
importørernes ret til at anmode om tilbagebetaling af den antidumpingtold, der er
opkrævet (jf. artikel 11, stk. 8, i grundforordningen) -
(53)
(54)
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441977_0011.png
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
For Republikken Koreas vedkommende affattes tabellen i artikel 1, stk. 2, i forordning (EF)
nr. 5/96 således:
Land
Republikken Korea:
Varer fremstillet af
- Daewoo Electronics Co. Ltd
- LG Electronics Inc.
- Korea Nishin Co. Ltd
- Samsung Electronics Co., Ltd
- andre selskaber
Toldsats
(%)
0,0
0,0
24,4
3,3
24,4
Taric-tillægskode
8829
8830
8831
8832
8833
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
De Europæiske Fællesskabers
Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den […].
På Rådets vegne
Formand
11