Europaudvalget 2000
KOM (2000) 0505
Offentligt
1441982_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 06.09.2000
KOM(2000) 505 endelig
2000/0222 (ACC)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Fællesskabets holdning i associeringsrådet vedrørende Rumæniens deltagelse i
Fællesskabets finansielle instrument for miljøet (LIFE).
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441982_0002.png
BEGRUNDELSE
Det Europæiske Råd bekræftede på sit møde i Helsingfors i december 1999 den
udvidelsesproces, der blev lanceret på mødet i Luxembourg i december 1997. Betydningen af
den styrkede førtiltrædelsesstrategi, der blev fastlagt i 1997, blev understreget på ny. Som et
vigtigt led i denne strategi kan de 13 ansøgerlande deltage i Fællesskabets programmer.
Hvad de ti ansøgerlande i Central- og Østeuropa angår, er deres deltagelse i Fællesskabets
programmer fastlagt i de respektive Europaaftaler. I henhold til Europaaftalerne opstilles
vilkårene og betingelserne for disse landes deltagelse af de respektive associeringsråd.
For så vidt miljøet angår, deltog Rumænien i den anden fase af LIFE i 1999. Landets
deltagelse har været et vigtigt element i dets førtiltrædelsesproces. Associeringsrådets
afgørelse, der fastsætter de nærmere bestemmelser for denne deltagelse, udløb den 31.
december 1999, ligesom også Rådets forordning om den anden fase af LIFE.
Tredje fase af LIFE, vil om kort tid afløse anden fase. Ifølge forordningen om oprettelse af
den tredje fase af LIFE skal LIFE være åben for deltagelse fra CØE-landene (artikel 6) fra
2000, men som følge af de forsinkelser, der er indtrådt i Parlamentets og Rådets vedtagelse
heraf, vil deltagelsen først kunne lade sig gøre fra 2001.
Rumænien har allerede bekræftet, at det er rede til at deltage i de nye programmer fra og med
2001 og betale sit finansielle bidrag, dels over sit statsbudget, dels over sin årlige Phare-
bevilling.
De vigtigste emner, der tages op i det foreslåede udkast til associeringsrådets afgørelse, er
som følger:
For projekter og foranstaltninger, der forelægges af deltagere fra Rumænien, gælder samme
betingelser, regler og procedurer for LIFE som for medlemsstaterne, navnlig hvad angår
indgivelse, vurdering og udvælgelse af ansøgninger, de nationale myndigheders ansvar
med hensyn til gennemførelsen af programmerne samt aktiviteterne i forbindelse med
overvågningen af deres deltagelse i programmerne.
Rumænien skal hvert år betale et bidrag i henhold til associeringsrådets afgørelser. Der
finder ingen tilbagebetaling sted, hvis der ved årets udgang ikke er disponeret over det
fulde bidrag til de udvalgte projekter.
Som anført i konklusionerne af Det Europæiske Råd i Luxembourg, vil rumænske
eksperter blive indbudt til at deltage som observatører i LIFE-udvalgene med hensyn til de
spørgsmål, som vedrører dem.
Afgørelsen vil gælde fra den 1. januar 2000 til programmernes udløb og træder i kraft på
dagen for deres vedtagelse.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvis associeringsrådets afgørelser træffes i god tid, vil Rumænien, som led i den styrkede
førtiltrædelsesstrategi, kunne fortsætte sin aktive deltagelse i dette interne
fællesskabsinstrument uden afbrydelser. Afgørelsen har derfor stor politisk betydning.
Rådet opfordres derfor til at vedtage vedlagte forslag til afgørelser om Fællesskabets holdning
i det pågældende associeringsråd.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441982_0004.png
2000/0222 (ACC)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Fællesskabets holdning i associeringsrådet vedrørende Rumæniens deltagelse i
Fællesskabets finansielle instrument for miljøet (LIFE).
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel 175, stk. 1, sammenholdt med artikel 300, stk. 2,
under henvisning til forslag fra Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Tillægsprotokollen til Europaaftalen om oprettelse af en associering mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken
Rumænien på den anden side blev indgået ved Rådets og Kommissionens afgørelse af
4. december 1995.
I henhold til tillægsprotokollens artikel 1 kan Rumænien deltage i Fællesskabets
rammeprogrammer, særprogrammer, projekter eller andre foranstaltninger, bl.a. på
miljøområdet, og i henhold til artikel 2 fastsætter associeringsrådet de vilkår og
betingelser, der skal gælde for Rumæniens deltagelse i disse aktiviteter.
Som fastsat i associeringsrådets afgørelse nr. 1/98 af 15. september 1998 om
associering mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene
side og Rumænien på den anden side
1
har Rumænien siden 1. januar 1999 deltaget i
det finansielle instrument for miljøet, LIFE.
I henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. .../2000) af ... 2000
om det finansielle instrument for miljøet (LIFE)
2
, særlig artikel 6, er LIFE åben for
deltagelse fra ansøgerlandene i Central- og Østeuropa i overensstemmelse med
betingelserne i de associeringsaftaler, der er indgået med disse lande, og på grundlag
af bestemmelserne i de relevante associeringsråds afgørelser -
(2)
(3)
(4)
1
2
EFT L 35 af 9.2.1999, s. 1.
EFT L ... af ... 2000, s. ..
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Den holdning, som Fællesskabet bør indtage i det associeringsråd, der blev oprettet ved
Europa-aftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side
og Rumænien på den anden side, vedrørende Rumæniens deltagelse i det finansielle
instrument for miljøet (LIFE), fremgår af vedlagte udkast til associeringsrådets afgørelse.
Udfærdiget i Bruxelles,
På Rådets vegne
Formand
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441982_0006.png
Udkast til
AFGØRELSE NR. .../2000 TRUFFET AF ASSOCIERINGSRÅDET
Associeringen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene
side og Republikken Rumænien på den anden side -
om fastlæggelse af vilkårene og betingelserne for Republikken Rumæniens deltagelse i
det finansielle instrument for miljøet (LIFE)
ASSOCIERINGSRÅDET HAR -
under henvisning til Europaaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres
medlemsstater på den ene side og Republikken Rumænien på den anden side
3
,
under henvisning til tillægsprotokollen til Europaaftalerne om oprettelse af en associering
mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Rumænien
på den anden side vedrørende Rumæniens deltagelse i Fællesskabets programmer, særlig
artikel 1 og 2
4
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I henhold til artikel 1 i nævnte tillægsprotokol kan Rumænien deltage i Fællesskabets
rammeprogrammer, særprogrammer, projekter og andre foranstaltninger, bl.a. på
miljøområdet.
I henhold til artikel 2 i nævnte tillægsprotokol fastlægger associeringsrådet vilkårene
og betingelserne for Rumæniens deltagelse i de i artikel 1 nævnte aktiviteter.
Som fastsat i associeringsrådets afgørelse nr. 1/98 af 15. september 1998 om
associering mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene
side og Rumænien på den anden side
5
har Rumænien siden 1. januar 1999 deltaget i
det finansielle instrument for miljøet, LIFE -
(2)
(3)
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
Rumænien deltager fra den 1. januar 2001 i det finansielle instrument for miljøet (i det
følgende benævnt LIFE) i henhold til de vilkår og betingelser, der er fastsat i bilag I og II,
som udgør en integrerende del af denne afgørelse.
3
4
EFT L 357 af 31.12.1994, s. 2.
EFT L 317 af 30.12.1995, s. 40.
5
EFT L 35 af 9.2.1999, s. 1.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 2
Denne afgørelse gælder i hele perioden for gennemførelsen af tredje fase af LIFE, fra og med
den 1. januar 2001.
Artikel 3
Forslag, der indgives af Rumænien til Kommissionen inden den 31. oktober 2000 for LIFE-
Natur og inden den 30. november 2000 for LIFE-Miljø, vil kunne tages i betragtning med
henblik på vurdering.
Artikel 4
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for associeringsrådets vedtagelse heraf.
Udfærdiget i Bruxelles,
På associeringsrådets vegne
Formand
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441982_0008.png
BILAG I
Vilkår og betingelser for Rumæniens deltagelse i det finansielle instrument for miljøet
(LIFE)
1.
Rumænien deltager i alle foranstaltningerne i LIFE i overensstemmelse med de mål,
kriterier, procedurer og frister, der er fastlagt i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. ../2000 af .. 2000 om LIFE.
2.
For at deltage i programmet indbetaler Rumænien hvert år et bidrag til Den Europæiske
Unions almindelige budget efter betingelserne i bilag II.
Associeringsudvalget kan justere dette bidrag for at undgå ubalance på budgettet under
gennemførelsen af LIFE, hvis dette er nødvendigt for at tage hensyn til udviklingen i LIFE
eller ændringer i Rumæniens absorptionskapacitet.
3.
Vilkårene og betingelserne for indgivelse, vurdering og udvælgelse af ansøgninger fra
støtteberettigede institutioner, organisationer og enkeltpersoner i Rumænien er de samme
som dem, der finder anvendelse for støtteberettigede institutioner, organisationer og
enkeltpersoner i Fællesskabet.
Kommissionen kan tage rumænske eksperter i betragtning, når den i henhold til de
relevante bestemmelser i afgørelsen om programmets oprettelse udpeger uafhængige
eksperter, som skal bistå med projektvurderingen.
4.
For at afspejle fællesskabsdimensionen af LIFE bør de transnationale projekter og
aktiviteter, der foreslås af Rumænien, i det omfang det er relevant, indbefatte mindst én
partner fra et af Fællesskabets medlemsstater.
5.
Fællesskabets medlemsstater og Rumænien bestræber sig inden for de gældende
bestemmelser mest muligt for at lette fri bevægelighed og ophold for eksperter og andre
dertil beføjede personer mellem Rumænien og Fællesskabet i forbindelse med deltagelse i
aktiviteter, der er omfattet af denne afgørelse.
6.
Aktiviteter, der er omfattet af denne afgørelse, skal i Rumænien være fritaget for indirekte
skatter, told, forbud og restriktioner for varer og tjenesteydelser, der skal anvendes i
forbindelse med sådanne aktiviteter.
7.
Uden at dette berører Europa-Kommissionens og Revisionsretten for De Europæiske
Fællesskabers ansvar for overvågning og evaluering af programmet i henhold til artikel 9 i
forordning (EF) .. 2000 (LIFE), vil Rumæniens deltagelse i programmet blive løbende
overvåget af Kommissionen og Rumænien på grundlag af et partnerskab. Rumænien
deltager i alle andre særlige aktiviteter, som Fællesskabet iværksætter i denne
sammenhæng.
8.
I overensstemmelse med Fællesskabets finansforordninger skal kontrakter indgået med
instanser i Rumænien indeholde bestemmelser om kontrol- og revisionsforanstaltninger,
der gennemføres af Kommissionen og Revisionsretten eller under disses ansvar. Der kan
foretages finansiel revision med henblik på at kontrollere sådanne instansers indtægter og
udgifter i forbindelse med deres kontraktlige forpligtelser over for Fællesskabet. Af hensyn
til samarbejdet og den gensidige interesse yder de rumænske myndigheder enhver rimelig
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og gennemførlig bistand, der under de givne omstændigheder måtte være nødvendig eller
hensigtsmæssig til gennemførelsen af sådanne kontrol- og revisionsforanstaltninger.
9.
Uden at dette berører de procedurer, der er omhandlet i artikel 3, stk. 7, og i artikel 11 i
forordning (EF) nr. ../2000, deltager repræsentanter for Rumænien som observatører i de
relevante udvalg for de spørgsmål, der vedrører dem. Repræsentanterne for Rumænien er
ikke til stede ved afstemning i udvalgene.
10.Det
sprog, der anvendes i alle kontakter med Kommissionen i forbindelse med
ansøgningsprocessen, kontrakter, rapporter, der skal forelægges, og andre administrative
arrangementer i forbindelse med programmerne, skal være et af Fællesskabets officielle
sprog.
11.Fællesskabet
og Rumænien kan når som helst opsige gennemførelsen af aktiviteter i
henhold til denne afgørelse med 12 måneders skriftligt varsel. Projekter og aktiviteter, der
er i gang på tidspunktet for opsigelsen, fortsætter, indtil de er fuldført på de i de
pågældende aftaler fastlagte betingelser.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441982_0010.png
BILAG II
Rumæniens finansielle bidrag til LIFE
1. Rumæniens finansielle bidrag til Den Europæiske Unions budget for deltagelse i LIFE
beløber sig til 2 280 000 for hvert af de to første regnskabsår. Dette beløb omfatter
supplerende omkostninger af administrativ art.
Rumæniens bidrag for den efterfølgende periode vil blive fastsat af associeringsrådet i
løbet af 2002.
2. Rumænien betaler det ovennævnte bidrag, dels over det rumænske statsbudget, dels over
Rumæniens nationale Phare-program. Under iagttagelse af en særlig Phare-
programmeringsprocedure vil de ansøgte Phare-midler blive overført til Rumænien på
grundlag af en særskilt finansieringsaftale. Sammen med den del, der kommer fra det
rumænske statsbudget, vil disse midler udgøre Rumæniens nationale bidrag, hvorfra
Rumænien vil foretage betalinger i overensstemmelse med Kommissionens årlige
indkaldelser af midler.
3. Der ansøges om Phare-midler efter følgende tidsplan:
Den resterende del af Rumæniens bidrag dækkes over det rumænske statsbudget.
4. Finansforordningen vedrørende Den Europæiske Unions almindelige budget finder
anvendelse, bl.a. hvad angår forvaltningen af Rumæniens bidrag.
De rumænske repræsentanters og eksperters rejse- og opholdsudgifter i forbindelse med
deltagelse som observatører i arbejdet i det udvalg, der henvises til i bilag I, punkt 9, eller
andre møder i tilknytning til gennemførelsen af LIFE, vil blive refunderet af
Kommissionen på samme grundlag og efter samme procedure, som er gældende for ikke-
statslige eksperter fra Den Europæiske Unions medlemsstater.
5. Efter denne afgørelses ikrafttræden og ved begyndelsen af hvert af de følgende år sender
Kommissionen Rumænien en indkaldelse af midler svarende til landets bidrag til LIFE i
henhold til denne afgørelse.
Dette bidrag vil blive udtrykt i euro og skal indbetales til en af Kommissionens EUR-
bankkonti.
Rumænien betaler sit bidrag i overensstemmelse med indkaldelsen af midler:
- senest den 1. april for den del, der finansieres over dets statsbudget, forudsat at
Kommissionen har sendt indkaldelsen af midler før den 1. marts, eller senest en måned
efter, at indkaldelsen af midler er sendt, hvis senere
- senest den 1. april for den del, der finansieres over Phare, forudsat at de tilsvarende beløb
er blevet sendt til Rumænien senest på dette tidspunkt, eller senest inden for en frist på 30
dage efter, at disse midler er blevet sendt til Rumænien.
10
-
-
1 093 000 til bidraget til LIFE for det første år 2001
1 093 000 for det andet år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Enhver forsinkelse ved betalingen af bidraget vil medføre, at Rumænien skal betale renter
af det udestående beløb fra forfaldsdagen. Rentesatsen svarer til den sats, som Den
Europæiske Centralbank anvender på sine transaktioner i euro i den måned, hvor
forfaldsdatoen ligger, forhøjet med 1,5 procentpoint.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441982_0012.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
F
ORANSTALTNINGENS BETEGNELSE
Rumæniens deltagelse i det finansielle instrument for miljøet (LIFE).
2.
B
UDGETPOST
B 4-3200A, B 4-3201A og B7-030 (Økonomisk bistand til de associerede lande i
Central- og Østeuropa) og 6091 (Indtægter fra ansøgerlandenes deltagelse i
fællesskabsprogrammer)
3.
R
ETSGRUNDLAG
Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Økonomiske Fællesskab, særlig artikel
175, stk. 1, sammenholdt med artikel 300, stk. 2.
Tillægsprotokollen til Europaaftalen med Rumænien vedrørende deltagelse i
fællesskabsprogrammer.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. ../2000 af .. 2000 om det
finansielle instrument for miljøet (LIFE), særlig artikel 6.
4.
4.1
B
ESKRIVELSE AF FORANSTALTNINGEN
Foranstaltningens generelle mål
Tillægsprotokollerne til Europaaftalen med Rumænien indeholder bestemmelser om
Rumæniens deltagelse i fællesskabsprogrammer på en lang række områder, herunder
miljøet.
I tråd med Kommissionens meddelelse "Agenda 2000" af 16. juli 1997 og med
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Luxembourg har Rumæniens deltagelse i
LIFE været led i den styrkede førtiltrædelsesstrategi, som støtter landets
forberedelser til dets kommende tiltrædelse af Unionen.
Rumæniens deltagelse i LIFE vil ikke alene bidrage til forberedelsen af landets
kommende tiltrædelse af Unionen og til virkeliggørelsen af Europaaftalens
bestemmelser om økonomisk og miljømæssigt samarbejde, men vil også give landet
mulighed for at gøre sig fortroligt med de procedurer og metoder, der anvendes i
Fællesskabets programmer.
Rumænien har deltaget i LIFE siden den 1. januar 1999. Beslutningsprocessen for
åbning af programmerne indebærer, at der træffes en afgørelse i associeringsrådet,
hvori Unionen og Rumænien har sæde. Associeringsrådets afgørelse af
15. september 1998 om Rumæniens deltagelse i LIFE udløb den 31. december 1999.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dette nye udkast til associeringsrådets afgørelse skal give Rumænien mulighed for
fortsat at kunne deltage og sikre, at der er kontinuitet mellem den nye tredje fase af
LIFE og den foregående fase. I lighed med den første afgørelse fastsætter denne
afgørelse bl.a. betingelserne for Rumæniens finansielle bidrag og praktiske regler for
deltagelse i LIFE.
4.2
Foranstaltningens varighed og nærmere bestemmelser for dens forlængelse
Indtil udløbet af det pågældende fællesskabsprogram, dvs. den 31. december 2004.
5.
5.1
5.2
5.3
K
LASSIFIKATION AF UDGIFTERNE
/
INDTÆGTERNE
Ikke-obligatoriske udgifter
Opdelte bevillinger
Indtægtstype
Eftersom det i artikel 3 i tillægsprotokollen til Europaaftalen er fastsat, at Rumænien
selv skal afholde udgifterne til dets deltagelse, vil landet blive opfordret til at betale
et bidrag til deltagelse i programmet. Da det imidlertid i samme artikel hedder, at
Fællesskabet i givet fald kan betale et supplement til Rumæniens eget bidrag, vil
Rumænien kun bidrage med en del af beløbet over sit statsbudget. Den resterende del
af landets bidrag vil blive taget fra landets nationale Phare-program. De pågældende
Phare-midler vil blive konteret post B7-030 og overført til Rumænien ved hjælp af en
særskilt finansieringsaftale. Sammen med den del, der kommer fra det rumænske
statsbudget, vil disse midler udgøre Rumæniens nationale bidrag, og herfra vil der
blive foretaget betalinger i overensstemmelse med Kommissionens årlige
indkaldelser af midler. Når først hele beløbet er betalt af Rumænien, vil det blive
overført til konto 6091 på EU's budgetindtægter.
6.
U
DGIFTERNES
/
INDTÆGTERNES ART
– 100% tilskud
– Tilskud til samfinansiering med andre offentlige og/eller private tilskudsydere
– Der er ingen bestemmelser om, at hele fællesskabsbidraget eller en del deraf
refunderes
– Med hensyn til indtægter konteres Rumæniens bidrag til dækning af
omkostningerne ved landets deltagelse konto 6091. Indtægten vil blive allokeret
udgiftsposterne for det pågældende program. De samlede forventede indtægter er
anført under punkt 7.4.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441982_0014.png
7.
7.1
F
INANSIELLE VIRKNINGER
Metode til omkostningsberegning (forhold mellem enhedsomkostninger og
samlede omkostninger)
Med udgangspunkt i tillægsprotokollen til Europaaftalen med Rumænien er de
finansielle og budgetmæssige bestemmelser for det pågældende program følgende:
Ved fastsættelse af Rumæniens bidrag er to elementer taget i betragtning:
- de påregnede driftsomkostninger, som med hensyn til LIFE-budgettet (foreløbigt
budgetforslag for LIFE 2000) er baseret på BNP pr. indbygger vægtet med
købekraftspariteten, landets anslåede absorptionskapacitet samt tidligere erfaringer
med deltagelsen i LIFE
- de påregnede administrative omkostninger til møder og tjenesterejser. Disse
forventede administrative omkostninger beløber sig årligt til
12 000 for
tjenesterejser og deltagelse i møder (kapitel A) og 68 000 for projektovervågning
(kapitel B)
(Rumænien vil anvende en del af sit nationale årlige Phare-program som supplement
til sit statsbudget for at finansiere bidraget til driftsudgifterne.)
7.2
Omkostningernes fordeling på de enkelte elementer
Kilde: statsbudget
Heraf administrative omkostninger del A
(jf. punkt 10)
Heraf administrative omkostninger del B
(jf. punkt 7.3)
Kilde: Phare
Bidrag i alt
7.3
1 187 000
12 000
68 000
1 093 000
2 280 000
1 187 000
12 000
68 000
1 093 000
2 280 000
Driftsudgifter til undersøgelser, eksperter osv., der er indeholdt i budgettets del
B
Op til et maksimumsbeløb, der står i forhold til bevillingerne af denne art i EUR 15-
tildelingerne til programmet (højst 5%), men inden for et loft, der svarer til den del af
bidraget, der kommer fra landets statsbudget.
7.4
Forfaldsplan over forpligtelses- og betalingsbevillinger
Beløb, der skal opføres på konto B7-030
1.093.000 i 2001 og det samme beløb for 2002 i forpligtelsesbevillinger og i
betalingsbevillinger.
14
2001 ( )
2002 ( )
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441982_0015.png
De beregnede årlige indtægter for 2001 og 2002 er som følger:
2.280.000, hvoraf 2 200 000 til driftsomkostninger og 80 000 til administrative
omkostninger.
8.
F
ORHOLDSREGLER MOD SVIG
Alle Kommissionens kontrakter, aftaler og andre retlige forpligtelser rummer
bestemmelser om kontrolbesøg på stedet af Kommissionen og Revisionsretten. Bl.a.
er de instanser, der modtager støtte under foranstaltningerne, forpligtet til at indsende
beretninger og finansieringsoversigter. Disse analyseres ud fra deres indhold og
udgifternes berettigelse, set på baggrund af formålet med Fællesskabets finansiering.
Forholdsreglerne mod svig med midlerne under de grundlæggende budgetposter
finder også anvendelse på denne post, dog tilpasset landene i Central- og Østeuropa.
9.
9.1
O
PLYSNINGER OM COST
-
EFFECTIVENESS
Specifikke og kvantificerbare mål; målgruppe
Formålet med at åbne det finansielle instrument LIFE for Rumænien er at give landet
de samme fordele som Fællesskabets medlemsstater.
Hvad angår LIFE-Natur, er det specifikke mål først og fremmest at fremme
foranstaltninger til identifikation, vedligeholdelse eller genopretning af naturlige
levesteder og til bevaring af vilde dyr og planter af betydning for Fællesskabet
og/eller Europa.
Hvad angår foranstaltninger, der ikke vedrører naturbeskyttelse, er målene navnlig:
at bistå med at indkredse de mest hensigtsmæssige infrastrukturinvesteringer, der
behøves til at føre Fællesskabets miljølovgivning ud i livet og gennemføre
demonstrationsaktioner, hvorved Fællesskabets miljøbidrag kan udnyttes bedre
at bidrage til en bæredygtig udvikling i industrien ved at
demonstrationsprojekter for innovative renere teknikker og metoder
fremme
at fremme bedre arealanvendelse, ved at der tages hensyn til miljø og bæredygtig
udvikling, således at de socioøkonomiske aktiviteter, navnlig i byområderne,
bliver mindre forurenende.
Hvad endelig ledsageforanstaltninger angår, er formålet at sikre, at bistanden fra
LIFE giver det størst mulige udbytte i forhold til udgifterne, og at eventuelt svig
forhindres.
I overensstemmelse med erfaringerne med LIFE ydes støtten til følgende:
den private sektor (SMV'er, forretningspartnerskaber), f.eks. ny teknologi og
genanvendelse af affald
den offentlige sektor (lokale og centrale myndigheder)
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441982_0016.png
partnerskab mellem den private og den offentlige sektor
ikke-statslige organisationer og sammenslutninger, navnlig på regionalt/lokalt
plan
universiteter (hovedsagelig for naturbeskyttelse).
9.2
Begrundelse
– Behov for finansiel støtte fra Fællesskabet
I betragtning af de store udgifter ved deltagelsen i programmet og Rumæniens
vanskelige budgetsituation er bistand fra Phare af stor betydning.
– Valg af støtteform
Med et bidrag fra statsbudgettet, suppleret med et bidrag fra Phare, vil Rumæniens
deltagelse i LIFE give de rumænske interessenter mulighed for at samarbejde, så
de kan gøre sig fortrolige med EU's regelsæt på miljøområdet. LIFE vil derfor
tjene et dobbelt formål: at forsyne Rumænien med et passende grundlag på dette
område og inddrage de rumænske instanser i Fællesskabets netværk, hvilket vil
udgøre et konkret bidrag til forberedelsen af Rumæniens kommende
medlemsskab.
– De vigtigste usikkerhedsmomenter, som vil kunne påvirke de konkrete resultater
af foranstaltningen
Eftersom projekterne vil blive udvalgt ud fra kvalitetskriterier, vil det kun være
muligt at måle den reelle virkning på grundlag af rumænske virksomheders,
instansers og ikke-statslige organisationers evne til at reagere på de indkaldelser
af forslag, Kommissionen vil udsende under LIFE.
9.3
Tilsyn og evaluering
Tilsyns- og evalueringsprocedurerne for LIFE (som anført i LIFE-forordningen) vil
også gælde de rumænske støttemodtagere.
10.
U
DGIFTER TIL ADMINISTRATION
(
BUDGETTETS SEKTION
A,
DEL
III)
Den faktiske tilvejebringelse af de fornødne administrative midler afhænger af
Kommissionens årlige beslutning om ressourceallokeringen under hensyntagen til det
personale og de yderligere bevillinger, som bevilges af budgetmyndigheden.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441982_0017.png
10.1
Indvirkning på antallet af stillinger
Personale, der kræves til
forvaltning af foranstaltningen
Faste stillinger
Midlertidige
stillinger
Ressource
Varighed
Stillingstype
Ved
anvendelse af
eksisterende
ressourcer i de
pågældende
afdelinger
0,3
0,2
0,5
Ved
anvendelse af
yderligere
ressourcer
2000-2004
Tjenestemænd og
midlertidigt ansatte
A
B
C
0,3
0,2
0,5
I alt
10.2
Samlet finansiel virkning af de menneskelige ressourcer
Beløb i
Beregningsmetode (samlede udgifter til foranstaltningen for
perioden 2001-2004) i
0.5 mand x 4 år x 108 000
Tjenestemænd*
I alt
216 000
216 000
(*) Ved at udnytte de bestående ressourcer, der kræves til at forvalte foranstaltningen
(beregnet på basis af A, A,2, A4, A5 og A6)
10.3
Forøgelse af andre administrative udgifter som følge af foranstaltningen
Beløb i
Beretningsmetode (årlige udgifter til foranstaltningen) i
1.100 EUR x 4 tjenesterejser årligt
Rejse- og opholdsudgifter for 1 deltager i 4 todagesmøder (2
LIFE
-
Natur og 2
LIFE
-Miljø)
Rejse- og opholdsudgifter for 1 deltager i 3 endagesmøder
Budgetpost
A 7010 -tjenesterejser
A 7031 -udvalg
4 400
4 400
A 7030 - andre møder
3 200
I alt
12 000
Ovennævnte udgifter vil blive dækket gennem de bidrag (artikel 4, stk. 2, tredje led, i
finansforordningen), som Rumænien yder (jf. punkt 5.3 og 7.4 i finansieringsoversigten).
17