Europaudvalget 2000
KOM (2000) 0517
Offentligt
1441992_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 06.09.2000
KOM(2000) 517 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om Medlemsstaternes anvendelse af Rådets direktiv 95/50/EF om indførelse af ensartede
kontrolprocedurer i forbindelse med transport af farligt gods ad vej
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441992_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om Medlemsstaternes anvendelse af Rådets direktiv 95/50/EF om indførelse af ensartede
kontrolprocedurer i forbindelse med transport af farligt gods ad vej
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
INDLEDNING
BAGGRUND
DIREKTIV 95/50/EF
MEDLEMSSTATERNES GENNEMFØRELSE AF DIREKTIVET
RAPPORTER FRA MEDLEMSSTATERNE
BEREGNING AF DATA
KONTROLNIVEAUET I MEDLEMSSTATERNE
ANDELEN AF TRANSPORTOPERATIONER, DER OVERTRÆDER LOVEN
TYPE OVERTRÆDELSE
TYPE SANKTIONER
KONKLUSIONER
MEDLEMSSTATERNES FORANSTALTNING TIL IMPLEMENTERING
AF DIREKTIV 95/50/EF
RESUME VEDRØRENDE KONTROL, OVERTRÆDELSER
SANKTIONER I DEN EUROPÆISKE UNION
KONTROLNIVEAU OG ANDEL AF OVERTRÆDELSER
ANTAL
KONTROLLER
OG
KONTROLLEREDE KØRETØJER
ANDEL
AF
UDENLANDSKE,
OG
BILAG I:
BILAG II:
BILAG III:
BILAG IV:
BILAG V:
BILAG VI:
KONTROLLER I FORHOLD TIL OVERTRÆDELSER
OVERTRÆDELSER EFTER TYPE
BILAG VII: SANKTIONER EFTER TYPE
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441992_0003.png
1. INDLEDNING
Rådets direktiv 95/50/EF om ensartede kontrolprocedurer i forbindelse med transport af
farligt gods ad vej blev vedtaget den 6. oktober 1995
1
og medlemsstaterne skulle sætte alle de
nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft for at efterkomme direktivet senest
den 1. januar 1997.
Denne rapport fra Kommissionen bygger på rapporter fra medlemsstaterne, og det er den
første rapport om anvendelse af Rådets direktiv 95/50/EF i medlemsstaterne.
Direktivet fastsætter, at hver enkelt medlemsstat for hvert kalenderår og senest 12 måneder
efter årets udløb indsender en rapport til Kommissionen om direktivets anvendelse
2
.
Medlemsstaternes første rapport vedrørende 1997 skulle derfor afsendes senest den 1. januar
1999 og rapporten for året 1998 senest den 1. januar 2000.
Direktiv 95/50/EF fastsætter også, at Kommissionen i 1999 og derefter mindst hvert tredje år
skal sende Europa-Parlamentet og Rådet en beretning om medlemsstaternes anvendelse af
direktivet
3
. Da ikke alle medlemsstaterne har opfyldt deres forpligtelse vedrørende året 1997
og for at få et mere fuldstændigt billede af situationen på området ønskede Kommissionen
også at inkludere tallene for 1998 i denne rapport. Seneste tidsfrist for rapporter fra
medlemsstaterne for året 1998 var den 1. januar 2000, så Kommissionen kunne først
forelægge denne rapport i 2000. Kommissionen føler dog, at denne rapport er mere gavnlig og
berettiger forsinkelsen, da den er mere fuldstændig.
2. BAGGRUND
Rådets direktiv 94/55/EF af 21. november 1994 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om transport af farligt gods ad vej
4
i ændret form
5
indførte
harmoniserede bestemmelser for transport af farligt gods mellem medlemsstaterne og national
transport inden for medlemsstaternes grænser.
De tekniske bilag til direktiv 94/55/EF er indholdsmæssigt identiske med de tekniske bilag til
den internationale ADR-aftale
6
. Direktiv 94/55/EF transponerer derfor de tekniske
bestemmelser i ADR til EF-lov, idet disse bestemmelser fastlægger ensartede bestemmelser
for sikker international transport af farligt gods ad vej. Direktivets merværdi ligger deri, at det
også udvider disse bestemmelser til at omfatte national trafik for at harmonisere de forhold,
hvorunder farligt gods transporteres ad vej, for hele Fællesskabet og det forbedrer derfor
samtidig færdselssikkerheden på nationalt plan.
1
2
3
4
5
6
EFT L 249 af 17.10.1995, s. 35.
Første sætning i artikel 9 i direktivet.
Andet afsnit i artikel 9 i direktivet.
EFT L 319 af 12.12.1994, s. 7, bilag A og B til direktivet er offentliggjort i EFT L 275 af 28.10.1996.
Direktivet ændret ved Rådets direktiv 96/86/EF af 13. december 1996 om tilpasning til den tekniske
udvikling af Rådets direktiv 94/55/EF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
transport af farligt gods ad vej (EFT L 335 af 24.12.1996, s. 43, ændringer til bilag A og B
offentliggjort i EFT L 251 af 15.9.1997) og Kommissionens direktiv 1999/47/EF af 21. maj 1999 om
anden tilpasning til den tekniske udvikling af Rådets direktiv 94/55/EF om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om transport af farligt gods ad vej (EFT L 169 af 5.7.1999, s. 1).
Den europæiske konvention om international transport af farligt gods ad vej, som blev indgået i Geneve
den 30. september 1957, i ændret form, idet den seneste version er fra 1999.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I bilag A til direktiv 94/55/EF opføres de former for farligt gods, der kan transporteres ad vej,
og der fastsættes bestemmelser for emballering, mærkning og beskrivelse af godset i
transportdokumenterne. Bilag B fastsætter bestemmelser om køretøjer og
transportoperationer.
3. DIREKTIV 95/50/EF
Rådet vedtog den 6. oktober 1995 direktiv 95/50/EF om indførelse af ensartede
kontrolprocedurer i forbindelse med transport af farligt gods ad vej i den kontekst, der skabtes
ved direktiv 94/55/EF, og for yderligere at forbedre sikkerhedsniveauet for transport af farligt
gods og at sikre, at der udføres kontrol i tilstrækkelig grad og på harmoniseret måde. Dette
direktiv indeholder den harmoniserede checkliste, som medlemsstaterne anvender, samt en
harmoniseret liste over overtrædelser. Dette gør det muligt at foretage en pålidelig
sammenligning af medlemsstaternes håndhævelse.
Denne ensartede kontrol vedrører alle vejtransportaktiviteter forbundet med farligt gods på en
medlemsstats territorium eller gods, som kommer til en medlemsstats territorium fra
tredjelande uafhængigt af køretøjets registreringsland. Det er formålet med direktivet at sikre,
at et repræsentativt antal af ladninger med farligt gods, der transporteres ad vej, kontrolleres
ved hjælp af stikprøver, idet kontrollen foregår på en betydelig del af vejnettet.
Som en forebyggende foranstaltning eller efter at der er blevet konstateret overtrædelser, som
bringer færdselssikkerheden i fare, kan kontrol også udføres på virksomhedernes områder.
4. MEDLEMSSTATERNES GENNEMFØRELSE AF DIREKTIVET
Ved udgangen af 1999 havde alle medlemsstater, undtagen Irland, meddelt de nationale
foranstaltninger til gennemførelse af vejkontroldirektivet. Det må dog bemærkes, at ikke alle
medlemsstater - trods den lange periode, der var afsat til lovgivningsprocessen - var rede med
deres foranstaltninger på den fastsatte dato. En liste over medlemsstaternes lovgivning til
gennemførelse af direktivet foreligger i bilag I.
5. RAPPORTER FRA MEDLEMSSTATERNE
Følgende medlemsstater har indsendt rapport for 1997 og/eller 1998: Belgien, Danmark,
Tyskland, Spanien, Frankrig, Italien, Luxembourg, Nederlandene, Østrig, Finland, Sverige og
Det Forenede Kongerige. Man har ikke modtaget rapport fra Grækenland, Irland og Portugal.
Ved udarbejdelse af rapporterne blev medlemsstaterne opfordret til at bruge de harmoniserede
overtrædelseskoder i bilag II til direktivet og at forelægge rapporten i overensstemmelse med
direktivets bilag III. Ikke alle medlemsstater fulgte dette mønster. Nogle medlemsstater brugte
koderne fra checklisten (bilag I til direktivet), andre brugte deres eget grupperingssystem for
overtrædelser. Disse oplysninger måtte derfor konverteres til harmoniserede koder. Med
hensyn til overtrædelser, der ikke svarede til nogen af de 13 koder, anvendtes kode 14 som
"andre overtrædelser".
Der foreligger et resume af rapporterne i bilag II til denne rapport. Det resumerende skema
indeholder oplysninger om antallet af kontrollerede køretøjer, type overtrædelse samt antal og
type sanktioner, idet alle er opdelt geografisk (uafhængigt af, om det kontrollerede køretøj er
registreret i den medlemsstat, hvor kontrollen blev udført, eller i en anden medlemsstat eller i
et tredjeland). Under sanktionstype klassificerede man tilfælde, hvor yderligere kørsel blev
forbudt, til overtrædelserne var fuldt ud afhjulpet som advarsler.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441992_0005.png
6. BEREGNING AF DATA
Medlemsstaterne var i rapporterne forpligtet til at anslå mængden af transport af farligt gods i
ton eller i ton-kilometer. Denne oplysning blev anvendt i alle beregningerne. For de
medlemsstater, som ikke gav disse oplysninger, anvendte man en andel på 8%
7
af alt
transporteret gods til vurdering af mængden af transporteret farligt gods
8
. Endvidere anvendte
man i beregningerne en gennemsnitlig tur på 110 kilometer
9
og en gennemsnitlig last af farligt
gods på 10 ton
10
.
Antallet af ture blev beregnet på grundlag af disse oplysninger. Dette tal sammenholdes med
antallet af kontroller i landet, og man opnår således kontrolhyppigheden, dvs. i form af antal
ture pr. kontrolleret køretøj. Dette resumeres i bilag III.
7. KONTROLNIVEAUET I MEDLEMSSTATERNE
Et af direktivets mål er forbedring af sikkerhedsniveauet ved at sikre et tilstrækkeligt
kontrolniveau. For at kunne skønne denne faktor bedre opdelte man den beregnede
kontrolhyppighed i medlemsstaterne i fire grupper. Dette gør det også nemmere at
sammenligne håndhævelsesaktiviteterne i medlemsstaterne. Skemaet indeholdende denne
opdeling foreligger i bilag III.
Medlemsstaterne grupperes således:
I
Tyskland, Spanien, Nederlandene, Østrig
og
Sverige
kontrolleres køretøjer
gennemsnitligt mere end en gang for hver 500 ture. Det betyder, at sandsynligheden for
kontrol er over
0,2 %
i disse lande.
I
Frankrig, Luxembourg
og
Finland
kontrolleres køretøjer gennemsnitligt mere end en gang
for hver 1000 ture. Dette betyder, at sandsynligheden for kontrol er over
0,1 %
i disse lande.
I
Belgien
og
Det Forenede Kongerige
11
kontrolleres køretøjer gennemsnitligt mere end en
gang for hver 2000 ture. Dvs., at sandsynligheden for kontrol er over
0,05 %
i disse lande.
I
Danmark
og
Italien
kontrolleres køretøjer under en gang for hver 4000 ture. Dvs., at
sandsynligheden for kontrol er under
0,025 %
i disse lande.
7
8
9
10
11
Det vides, at transport af farligt gods udgør fra 6 til 10% af den samlede mængde transporterede gods,
på grundlag af hvilket man beregnede mængden af transporteret farligt gods. Den valgte gennemsnitlige
værdi på 8% giver i realiteten samme resultat for grupperinger af medlemsstater i det følgende kapitel
som mindste og største værdi på henholdsvis 6% og 10%.
Oplysninger om al transporteret gods hidrører fra den statistiske lommebog "1999 EU Transport in
Figures", som udgives af Eurostat.
Dette er det bekendte gennemsnitlige tal for medlemsstaterne, idet den korteste gennemsnitlig kørsel er
på ca. 90 km og den længste gennemsnitlige kørsel på ca. 130 km.
Dette var den gennemsnitlige reelle last for alle kontrollerede køretøjer i en medlemsstat. Hvis man
også tager hensyn til, at størstedelen af transport af farligt gods omfatter stoffer i klasse 3, brændbare
flydende stoffer, navnlig brændsel, som transporteres i tankbiler med en kapacitet på 10-30 ton, og som
normalt tager tilbageturen som tomkørsel, når man til samme gennemsnitlige tal, dvs. 10 ton.
Det Forenede Kongerige angiver, at ca. 1500 kontroller er blevet foretaget ud over tallet i deres rapport,
men at UK ikke havde statistikker over disse kontroller. Tallet er derfor ikke blevet inkluderet i
beregningen, men Det Forenede Kongeriges gruppering ville ikke have ændret sig, selv om tallet var
blevet inkluderet.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På grundlag af disse oplysninger kan man konkludere, at hyppigheden i de lande, hvor der
foretages kontrol oftest, er over 10 gange større end i de lande, hvor der foretages mindst
kontrol.
For at vurdere, hvorvidt der foreligger ligebehandling, når det drejer sig om kontrol af
indenlandske og udenlandske vognmænd, gives der en oversigt over kontrol i den enkelte
medlemsstat og andelen af udenlandske køretøjer i bilag IV. Denne andel varierer ganske
betydeligt. Da den højeste andel (ca. 40% og derover) af udenlandske køretøjer foregår i
transitlande (Belgien, Luxembourg, Nederlandene og Østrig) forekommer andelen stadig
rimelig i betragtning af den geografiske beliggenhed. Det kan derfor konkluderes, at der ikke
er nogen antydning af, at kontrollen ikke i denne henseende er afbalanceret
8. ANDELEN AF TRANSPORTOPERATIONER, DER OVERTRÆDER LOVEN
Den andel af transportoperationer, der overtræder loven, beregnes med anvendelse af alle
overtrædelser (køretøj, fører, dokumentation eller transporteret gods) forbundet med det
kontrollerede køretøj og i de fleste tilfælde går man ud fra, at der kun er en overtrædelse pr.
køretøj. Da der kan være tale om mere end en overtrædelse pr. køretøj, kan dette medføre et
kunstigt højt tal. På den anden side passer denne andel præcist for Belgien og Sverige med et
tal der er sammenligneligt med den andel, der er beregnet for de andre medlemsstater.
Oplysninger om andelen af overtrædelser foreligger i bilag III.
Afhængigt af land, kunne man konstatere, at fra 10 til over 80 % af de kontrollerede køretøjer
har overtrådt loven, hvilket klart viser, at kontrol på vejen er nødvendig og udgør et vigtigt
instrument til at forbedre sikkerhed ved transport af farligt gods.
Medlemsstaterne opdeles i fire grupper efter andel af overtrædelser. Medlemsstaterne opdeles
således:
I
Spanien
og
Frankrig
konstaterede man, at
10%
af de kontrollerede køretøjer overtrådte
loven.
I
Tyskland, Italien, Luxembourg
og
Det Forenede Kongerige
overtrådte ca.
20%
af de
kontrollerede køretøjer loven.
I
Danmark
og
Sverige
overtrådte ca.
30 %
af de kontrollerede køretøjer loven.
I
Belgien, Nederlandene, Østrig
og
Finland
overtrådte over
40%
af de kontrollerede
køretøjer loven.
Ingen korrelation kan konstateres ved sammenligning af hyppigheden (andelen) af kontrol
med andelen af overtrædelser. Dette fremgår af diagrammet i bilag V.
9. TYPE OVERTRÆDELSE
Overtrædelsestyperne kategoriseres i henhold til 13 harmoniserede koder i bilag II til
direktivet. Herudover anvendtes kode 14 for overskridelser, som ikke svarer til nogen af de 13
definerede kategorier. Følgende 14 koder anvendes:
1.
2.
Gods ikke tilladt til transport.
Manglende afsendererklæring om, at gods og emballage er godkendt til transport.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
Køretøjer, hvor der ved kontrollen konstateres udsivning af farlige stoffer på grund af
utæt tank eller emballage.
Køretøjer, hvor godkendelsescertifikat mangler eller ikke er forskriftsmæssigt.
Køretøjer, hvor korrekte
forskriftsmæssige.
orangefarvede
skilte
mangler
eller
ikke
er
Køretøjer, hvor sikkerhedsanvisninger mangler eller er ukorrekte.
Mangelfuldt køretøj eller emballage.
Fører mangler forskriftsmæssigt bevis for gennemført kursus i transport af farlige
stoffer ad vej.
Køretøjer, hvor ildslukker mangler.
Køretøjer eller kolli, hvor forskriftsmæssig faremærkning mangler.
Køretøjer, hvor transportdokumenter/ledsagedokumenter eller deklarering af det
transporterede farlige gods ikke er forskriftsmæssig.
Køretøjer, hvor
forskriftsmæssig.
bilateral
aftale/multilateral
aftale
mangler
eller
ikke
er
Overfyldning af tank.
Andre overtrædelser.
Tallene vedrørende overtrædelser er angivet i bilag II og i skemaet i bilag VI.
Det største antal overtrædelser, dvs. overtrædelser, som skriver sig for mere end 5% af
overtrædelserne er:
7.
9.
5.
11.
14.
Mangelfuldt køretøj eller emballage.
Køretøjer, hvor ildslukker mangler.
Køretøjer, hvor korrekte
forskriftsmæssige.
orangefarvede
skilte
mangler
eller
ikke
er
Køretøjer, hvor transportdokumenter/ledsagedokumenter eller deklarering af det
transporterede farlige gods ikke er forskriftsmæssig.
Andre overtrædelser.
Hver af disse skriver sig for fra 5 til 43 % af de samlede antal indberettede overskridelser.
De typer overtrædelser, som ikke forekommer i nævneværdig grad, dvs. som udgør under 1%
af overtrædelserne er:
2.
1.
Manglende afsendererklæring om, at gods og emballage er godkendt til transport.
Gods ikke tilladt til transport.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
12.
13.
Køretøjer, hvor der ved kontrollen konstateres udsivning af farlige stoffer på grund af
utæt tank eller emballage.
Køretøjer, hvor
forskriftsmæssig.
bilateral
aftale/multilateral
aftale
mangler
eller
ikke
er
Overfyldning af tank.
Det kan på grundlag af disse resultater konkluderes, at ikke alle overtrædelseskoder i bilag II
til direktivet er velvalgte, da den største del af overtrædelserne må klassificeres som "andre
overtrædelser". Dette er blandt andet forbundet med den omstændighed, at der ikke i
overtrædelseskoderne er taget hensyn til mange af punkterne i checklisten i bilag I til
direktivet, som anvendes af håndhævelsesmyndighederne. For eksempel angives kun
manglende ildslukker i henhold til den harmoniserede kode ved kontrol af køretøjets og
førerens udstyr og alle andre fejl, må derfor klassificeres som "andre overtrædelser". Nogle
overtrædelser af koderne forekommer tilsyneladende slet ikke, f.eks. overfyldning af tank.
Man bør derfor overveje at ændre bilag I og bilag II til direktivet.
10. TYPE SANKTIONER
Medlemsstaterne anvender fire forskellige slags sanktioner,
retsforfølgelse og fængselsstraf.
dvs.
advarsel,
bøde,
De hyppigst anvendte sanktioner pålægges direkte af håndhævelsesmyndighederne. De
omfatter mundtlig og skriftlig advarsel, som eventuelt ledsages af forbud mod at fortsætte
kørslen, til overtrædelsen er blevet afhjulpet, og en bøde.
Retsforfølgelse kan medføre frifindelse, en bøde og slutresultatet er i nogle tilfælde
fængselsstraf.
Bøde er den mest anvendte sanktion og repræsenterer ca. 70% af alle sanktioner. Derefter
kommer advarsler med eller uden krav om afhjælpning, som anvendes i en fjerdedel af
tilfældene. Retsforfølgelse er blevet rapporteret for lidt under 5% af tilfældene, mens
fængselsstraf forekommer meget sjældent, ca. en gang pr. to tusind. Dette fremgår af tabellen
i artikel 2 og skemaet i bilag VII.
Statistikker over sanktioner viser, at de fleste overtrædelser ikke er for alvorlige, da
retsforfølgelse og navnlig fængselsstraffe er sjældne, men ca. 70% er tilstrækkeligt alvorlige
til, at der skal betales bøde.
11. KONKLUSIONER
De fleste af medlemsstaterne udførte kontrol ved vejsiden om transport af farligt gods i 1997
og 1998. Denne kontrol har vist sig at være meget gavnlig af flere grunde.
Når der udføres kontrol betyder det, at de virksomheder, der beskæftiger sig med transport af
farligt gods, fra begyndelsen er mere indstillet på at overholde bestemmelserne. For at denne
kontrol kan være afskrækkende må der selvfølgelig være tilstrækkelig megen kontrol.
At kontrollen er berettiget fremgår klart af det antal køretøjer, for hvilke man ved kontrol
konstaterede overtrædelser. Man kunne for mellem 10 og 80 % af de kontrollerede køretøjer
(i henhold til medlemsstaterne) konstatere overtrædelser, med et EU-gennemsnit på ca. 20%.
Dette viser klart, at kontrolhyppigheden med fordel kan øges i nogle lande, selvom der ikke
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kan konstateres nogen direkte sammenhæng mellem kontrolhyppigheden og antallet af
overtrædelser.
Antallet af enkeltkontroller pr. 1000 køretøjer varierer betydeligt medlemsstaterne imellem.
Nogle medlemsstater udførte desværre ingen kontrol i perioden 1997-1998 (eller har i hvert
fald ikke indsendt en rapport om kontrol til Kommissionen). I de mest aktive medlemsstater
foretages ca. 10 gange oftere kontrol end i de mindst aktive medlemsstater. I de fleste
medlemsstater kontrolleres mindst et køretøj pr. 1000 køretøjer. Et sådant kontrolniveau er
tilsyneladende tilfredsstillende både med henblik på at forbedre sikkerheden ved transport af
farligt gods og med henblik på at sikre en mere harmoniseret praksis i hele Den Europæiske
Union.
I halvdelen af landene kunne man konstatere, at over 30% af de kontrollerede køretøjer
overtrådte lovgivningen, hvilket er et påfaldende højt tal. De hyppigste overtrædelser er
mangelfuldt køretøj eller emballage, manglende ildslukker, manglende orangefarvede skilte,
som viser at køretøjet transporterer farligt gods, manglende transportdokumenter vedrørende
transport af farligt gods og forskellige ikke-klassificerede overtrædelser. På den anden side er
der overtrædelser, som næsten aldrig forekommer, f.eks. manglende afsendelseserklæring,
transport af ikke-tilladt gods, udsivning og anvendelse af køretøjer, der ikke er omfattet af
bilaterale eller multilaterale aftaler. Der blev kun rapporteret et tilfælde i EU om overfyldning
af tank.
Mange overtrædelser blev klassificeret under "andre" på grund af manglende
overensstemmelse mellem den checkliste, håndhævelsesmyndighederne brugte, og de
harmoniserede koder. Dette kunne berettige en eventuel ændring af begge lister. For bedre at
harmonisere kontrol ved vejsiden om transport af farligt gods i Den Europæiske Union har
Kommissionen til hensigt at undersøge muligheden for at ændre bilag I og II til direktiv
95/50/EF. Dette kan mest hensigtsmæssigt gøre i samarbejde med medlemsstaterne efter
vedtagelse af forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv
95/50/EF, som indfører et forskriftsudvalg til tilpasning af disse bilag til de tekniske
fremskridt.
Den mest anvendte sanktion var en bøde efterfulgt af en advarsel, som evt. blev suppleret med
et forbud mod at fortsætte kørslen, medmindre overtrædelsen blev afhjulpet.
Kommissionen ønsker på grundlag af denne rapport at understrege, at kontrol ved vejsiden er
et effektivt instrument til at afdække problemer forbundet med sikkerhed ved transport af
farligt gods og indirekte til at forbedre den, og Kommissionen anbefaler derfor, at
medlemsstaterne bør udføre kontrol på et niveau, der svarer til, at et køretøj gennemsnitligt
kontrolleres mindst en gang for hver 1000 kørsel. Kommissionen ønsker også at gøre
medlemsstaterne opmærksom på, at de harmoniserede overtrædelseskoder bør anvendes i
rapporterne.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441992_0010.png
BILAG I
MEDLEMSSTATERNES FORANSTALTNING TIL IMPLEMENTERING AF DIREKTIV
95/50/EF
Belgien
B
Arrêté royal du 19.10.1998 portant exécution de la directive 95/50/CE du Conseil du
6.10.1995 concernant des procédures uniformes en matière de contrôle des transports de
marchandises dangereuses par route/Koninklijk besluit van 19.10.1998 ter uitvoering van de
richtlijn 95/50/EG van de Raad van 6.10.1995 betreffende uniforme procedures voor de
controle op het vervoer van gevaarlijke goederen over de weg
Moniteur belge/Belgisch Staatsblad, 26.11.1998 p. 37941
Ikrafttrædelse: 1.1.1999.
Danmark
DK
- Bekendtgørelse nr. 762 af 20.8.1996 om vejtransport af farligt gods. Trafikmin.,4.kt.,j.nr.
1995-4402-32. Lovtidende A 1996 hæfte nr. 132 udgivet den 30.8.1996 s. 4579. OBEK
- Trafikministeriets cirkulære nr. 151 af 4.10.1996 om kontrol med vejrtransport af farligt
gods. Trafikmin., j.nr. 1995-4402-32. OCIR
Ikrafttrædelse: 1.1.1997.
Tyskland
D
Verordnung über die Kontrollen von Gefahrguttransporten auf der Strasse und in den
Unternehmen GGKontrollV vom 27. Mai 1997, Bundesgesetzblatt Jahrgang 1997 Teil I Nr.
35, 9.6.1997
Ikrafttrædelse: 1.9.1997.
Grækenland
GR
Ikrafttrædelse: 11.10.1999.
Spanien
E
Resolución de 21.11.1996, de la Dirección General de Ferrocarriles y Transportes por
Carretera, sobre la inspección y control por riesgos inherentes al transporte de mercancías
peligrosas por carretera, Boletín Oficial del Estado número 303 de 17.12.1996 Página 37328
(Marginal 28065)
Ikrafttrædelse: 1.1.1997.
10
ςητ
ςό θιρα Α ΚΕΦ
256/99,
209
11.10.1999
ςό θιρα α γατάι∆ όκιρδεορΠ
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Frankrig
F
Circulaire du Ministère du 20.10.1997 portant transposition de la directive 95/50/CE du
Conseil du 6.10.1995 concernant des procédures uniformes en matière de contrôle des
transports de marchandises dangereuses par route, Journal Officiel du 4.12.1997 Page 17502
Ikrafttrædelse: 4.12.1997 (Lovgivning om emnet fandtes allerede før denne dato).
Irland
IRL
The Carriage of Dangerous Goods by Road Act, 1998, Number 43 of 1998. Dette er blot det
første skridt. Direktivet er endnu ikke blevet implementeret.
Italien
I
Decreto interministeriale del 3.3.1997, attuazione della direttiva 95/50/CE del Consiglio
dell'Unione europea concernente l'adozione di procedure uniformi in materia di controlli su
strada di merci pericolose, Gazzetta Ufficiale - Serie generale - del 3.4.1997 n. 77 pag. 34
Ikrafttrædelse: 1.1.1997.
Luxembourg
L
-
Règlement grand-ducal du 12.7.1996 modifiant le règlement grand-ducal du
10.4.1986 sur les transports par route de marchandises dangereuses, Mémorial grand-
ducal A Numéro 57 du 27.8.1996, page 1774
Règlement ministériel du 12.8.1996 modifiant le règlement ministériel du 30.6.1982
sur l'instruction, l'examen et les cours de recyclage prévus pour l'obtention du
certificat de formation spéciale ADR, Mémorial Grand-Ducal A Numéro 68 du
3.10.1996, page 2030
-
Ikrafttrædelse: 1.1.1997.
Nederlandene
NL
Regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen 1997, 29.11.1996, Staatscourant 235 of
4.12.1996
Ikrafttrædelse: 1.1.1997.
Østrig
A
145. Bundesgesetz, mit dem ein Gefahrgutbeförderungsgesetz erlassen wird sowie das
Kraftfahrgesetz 1967 und die Straßenverkehrsordnung 1960 geändert werden,
Bundesgesetzblatt für die Republik Österreich, Nr. 145/1998 ausgegeben am 20.8.1998
Ikrafttrædelse: 1.9.1998.
Portugal
P
Decreto-Lei n.° 77/97 de 5.4.1997, Diário da República I Série A n.° 80 de 5.4.1997, página
1551
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ikrafttrædelse: 5.5.1997.
Finland
FIN
-
-
Laki vaarallisten aineiden kuljetuksesta/Lag om transport av farliga ämnen (719/94),
2.8.1994
Liikenneministeriön päätös vaarallisten aineiden tiekuljetusten valvomiseksi
suoritettavista tarkastuksista/Trafikministeriets beslut om kontroller för övervakning
av vägtransporter av farliga ämnen (705/96), 1.10.1996
Asetus vaarallisten aineiden kuljetuksesta tiellä/Förordning om transport av farliga
ämnen på väg (632/96), 16.8.1996
Landskapslag om tillämpning av vissa i riket gällande författningar rörande transport
av farliga ämnen (34/76), 1.7.1976, ändring (62/95), 27.7.1995
Landskapsförordning om tillämpning i landskapet Åland av riksförfattningar om
transport av farliga ämnen (66/95), 27.7.1995, ändring (72/96), 7.11.1996
-
-
-
Ikrafttrædelse: 1.1.1997.
Sverige
S
-
-
-
Lag om transport av farligt gods, Svensk författningssamling (SFS) 1982:821
Förordning om transport av farligt gods, Svensk författningssamling (SFS) 1982:923
Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om polisens tillsyn över väg- och
terrängtransporter av farligt gods, Rikspolisstyrelsens författningssamling (RPSFS)
1996:10 FAP 338-1
Ikrafttrædelse: 1.1.1997.
Det Forenede Kongerige
UK
Health and Safety at Work etc. Act 1974
Ikrafttrædelse: 1.1.1997 hvad angår direktiv 95/50/EC.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441992_0013.png
BILAG II
RESUME VEDRØRENDE KONTROL, OVERTRÆDELSER OG SANKTIONER I DEN
EUROPÆISKE UNION
Registreringsland:
Antal kontrollerede køretøjer
Antal overtrædelser
Type overtrædelse
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Gods ikke tilladt
Manglende afsendererklæring
Udsivning
Manglende
godkendelsescertifikat
Ingen orangefarvede skilte
Ingen sikkerhedsanvisninger
Mangelfuldt køretøj eller
emballage
Manglende forskriftsmæssigt
bevis
Manglende ildslukker
40
81
26
952
4459
416
626
781
603
263
7237
14
0
19217
34833
6292
21011
1732
-
79
29114
15
49
6
491
1509
127
119
243
133
93
1723
0
1
6521
11086
2048
5916
351
-
10
8325
11
8
1
316
777
57
103
196
42
73
953
0
0
3870
6407
1109
3589
214
-
-
4912
160
445
243
1045
2907
1907
2875
1212
4371
2591
6350
100
0
6405
30691
3701
5381
17
30
-
9129
226
583
276
2804
9652
2507
3723
2432
5149
3020
16263
114
1
36013
83017
13150
35897
2314
30
89
51480
Kontrolland
282577
34833
Andre
Ikke-
EU-lande EU
66032
11086
32048
6407
Ukendt
4594
30691
I alt
385251
83017
%
0,3%
0,7%
0,3%
3,4%
11,6%
3,0%
4,5%
2,9%
6,2%
3,6%
19,6%
0,1%
0,0%
43,4%
100,0%
25,5%
69,7%
4,5%
0,1%
0,2%
100,0%
10. Manglende faremærkning
11. Manglende
transportdokumenter
12. Ikke dækket af aftale
13. Overfyldning af tank
14. Andet
I alt
Type sanktion
Advarsel
Bøde
Retsforfølgelse
Fængselsstraf
Ukendt
I alt
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441992_0014.png
BILAG III
KONTROLNIVEAU OG ANDEL AF OVERTRÆDELSER
Antal
Afrundet værdi Antal køretøjer
kontrollerede
for
kontrolleret pr.
køretøjer: et kontrollerede
10 000 ture
køretøj pr.
køretøjer: et
køretøj pr.
Belgien
Danmark
Tyskland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Irland
Italien
Luxembourg
Nederlandene
Østrig
Portugal
Finland
Sverige
Det Forenede Kongerige
Gennemsnit
Vægtet gennemsnit
1879
4563
171
-
269
882
-
8386
565
380
194
-
577
188
1476
1628
220
2000
4000
500
-
500
1000
-
4000
1000
500
500
-
1000
500
2000
5
3
20
-
20
10
-
3
10
20
20
-
10
20
5
Andel
køretøjer
med
overtræ-
delser
55%
28%
18%
-
12%
10%
-
24%
22%
37%
83%
-
50%
30%
22%
33%
22%
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441992_0015.png
BILAG IV
ANTAL KONTROLLER OG ANDEL AF UDENLANDSKE, KONTROLLEREDE
KØRETØJER
Medlemsstat
Køretøjernes registreringssted
Kontrol- Andet EU-
land
land
Belgien
Danmark
Tyskland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Irland
Italien
Luxembourg
Nederlandene
Østrig
Portugal
Finland
Sverige
1402
478
175986
-
45317
15633
-
1763
188
3508
6282
-
2994
14205
-
28
301
1988
2258
-
135
1273
192
66032
-
6
0
291
3220
-
196
486
14
32048
4594
-
709
47
53142
-
5959
Ikke-EU
land
10
1
27163
-
661
3928
-
-
Ukendt
Samlet antal
Andel
udenlandske
køretøjer
50%
9%
31%
-
13%
20%
-
2%
62%
39%
47%
-
10%
11%
1%
27%
666
2787
526
256291
-
51937
19561
-
1797
489
5787
11760
-
3325
15964
15027
385251
Det Forenede
14821
Kongerige
Samlet antal
282577
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441992_0016.png
BILAG V
KONTROLLER I FORHOLD TIL OVERTRÆDELSER
0,45
0,4
0,35
0,3
Andel overtrædelser
0,25
Kontroller
Overtrædelser
0,2
0,15
0,1
0,05
0
B
DK
D
E
F
I
L
NL
A
FIN
S
UK
Kontrolhyppighed
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441992_0017.png
10,0%
15,0%
20,0%
25,0%
30,0%
35,0%
40,0%
45,0%
0,0%
1. Gods ikke tilladt
2. Manglende
afsendererklæring
3. Udsivning
4. Manglende
godkendelsescertifikat
5. Ingen orangefarvede skilte
6. Ingen
sikkerhedsanvisninger
7. Mangelfuldt køretøj eller
emballage
8. Manglende
forskriftsmæssigt bevis
9. Manglende ildslukker
5,0%
BILAG VI
OVERTRÆDELSER EFTER TYPE
17
10. Manglende faremærkning
11. Manglende
transportdokumenter
12. Ikke dækket af aftale
13. Overfyldning af tank
14. Andet
Andel af overtræ delser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441992_0018.png
BILAG VII
SANKTIONER EFTER TYPE
70,0%
60,0%
50,0%
40,0%
Andel
30,0%
20,0%
10,0%
0,0%
Advarsel
Bøde
Retsforfølgelse
Fængselsstraf
18