Europaudvalget 2004
KOM (2000) 0566
Offentligt
1444691_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 26.1.2004
KOM(2004) 40 endelig
2000/0233 (COD)
UDTALELSE FRA KOMMISSIONEN
i medfør af EF-traktatens artikel 251, stk. 2, tredje afsnit, litra c),
om Europa-Parlamentets ændringsforslag til Rådets fælles holdning om
forlag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om måleinstrumenter
OM ÆNDRING AF KOMMISSIONENS FORSLAG
i henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2000/0233 (COD)
UDTALELSE FRA KOMMISSIONEN
i medfør af EF-traktatens artikel 251, stk. 2, tredje afsnit, litra c),
om Europa-Parlamentets ændringsforslag til Rådets fælles holdning om
forlag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om måleinstrumenter
1.
I
NDLEDNING
Ifølge EF-traktatens artikel 251, stk. 2, tredje afsnit, litra c), skal Kommissionen afgive
udtalelse om de ændringer, Europa-Parlamentet har foreslået ved andenbehandlingen.
Kommissionens udtalelse om Parlamentets ændringsforslag fremsættes nedenfor.
2.
-
-
-
-
-
-
B
AGGRUND
Kommissionens forslag til direktiv blev forelagt for Europa-Parlamentet og Rådet
den 15. september 2000 (KOM(2000)566 endelig / 2000/0233 (COD)).
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg afgav udtalelse den 28. februar
2001.
Ved førstebehandlingen den 3. juli 2001 afgav Europa-Parlamentet udtalelse med 29
ændringsforslag.
Kommissionen vedtog et ændret forslag den 6. februar 2002 (KOM(2002) 0037).
Rådet vedtog enstemmigt og med Kommissionens støtte sin fælles holdning den 22.
juli 2003.
Den 17. december 2003 vedtog Europa-Parlamentet ved andenbehandlingen en
beslutning med 27 ændringsforslag til den fælles holdning.
F
ORMÅLET MED FORSLAGET
3.
I 1970’erne er en række måleinstrumenter blevet harmoniseret frivilligt. Medlemsstaterne
havde lov til at opretholde nationale bestemmelser parallelt med de harmoniserede
fællesskabsbestemmelser, der var baseret på direktiver efter ”den gamle metode”. Disse
direktiver er ikke blevet ajourført med hensyn til den teknologiske udvikling.
I mellemtiden har medlemsstaterne i varierende grad udvidet nationale tekniske
bestemmelser, der ofte helt eller delvist bygger på internationale anbefalinger. Sådanne
nationale bestemmelser medfører en fragmentering af det indre marked.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For at opnå fuld harmonisering, udvide omfanget af Fællesskabets harmonisering og
modernisere procedurerne for overensstemmelsesvurdering er det derfor nødvendigt at
ajourføre fællesskabsbestemmelserne, så de kommer til at omfatte fabrikantens anvendelse af
et godkendt og kontrolleret kvalitetssystem som et alternativ til tredjeparters certificering af
produkter.
Forslaget vedrører markedsføring og ibrugtagelse af måleinstrumenter, som er underkastet
retlig metrologisk kontrol. Det har de karakteristika, som svarer til den nye metode. Forslaget
(den fælles holdning) ophæver 10 eksisterende fællesskabsdirektiver.
I overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet harmoniserer forslaget ikke national
lovgivning, der pålægger retlig måling. Dette forbliver medlemsstaternes kompetenceområde
og kan derfor være forskellig fra medlemsstat til medlemsstat. Hvis måling pålægges, må den
imidlertid kun udføres med et instrument, der er i overensstemmelse med forslaget.
4.
K
OMMISSIONENS UDTALELSE OM
P
ARLAMENTETS ÆNDRINGSFORSLAG
vedtog
27
ændringsforslag
til
Rådets
fælles
holdning
ved
Europa-Parlamentet
andenbehandlingen.
Kommissionen accepterer de ændringer, Europa-Parlamentet har foreslået. Ændringerne er i
overensstemmelse med målene i Kommissionens oprindelige forslag og Rådets fælles
holdning.
4.1.
Ændringsforslag, som Kommissionen har accepteret
De ændringer, som Europa-Parlamentet har foreslået kan opdeles som følger:
Ændringsforslag vedrørende subsidiaritet/frivillighed
I ændringsforslag 1, 2 og 8
præciseres det, at direktivet giver medlemsstaterne
mulighed for ikke at regulere måleopgaver med anvendelse af instrumenter
omfattet af direktivet, men i sådanne tilfælde skal medlemsstaterne underrette
Kommissionen om grundene hertil. Sådan underretning bidrager til at undgå
unfair konkurrence med instrumenter, der er underlagt regulering.
Ændringsforslag 9, 10, 14, 17 andet afsnit og 26
er ændringer af formuleringen
for klarheds skyld og i overensstemmelse med ændringsforslag 1, 2 og 8.
Kommissionen accepterer ændringsforslag 1, 2, 8, 9, 10, 14 og 17, andet afsnit, samt 26, fordi
de præciserer det underliggende subsidiaritetsbegreb, der allerede kommer til udtryk i
Kommissionens forslag og den fælles holdning. Indførelsen af en forpligtelse for
medlemsstaterne til at underrette Kommissionen om måleopgaver, der ikke reguleres, vil føre
til større gennemsigtighed på fællesskabsniveau.
Ændringsforslag vedrørende instrumenter, der er i brug:
Ændringsforslag 25 og 29
fjerner bestemmelser, i henhold til hvilke
medlemsstaterne kunne opretholde deres krav til instrumenter, der er omfattet af
direktivet, men som allerede er i brug.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det væsentlige krav om holdbarhed kræver generelt, at instrumenters metrologiske
egenskaber skal være stabile over et tidsrum. Det kan derfor være på sin plads med en
betragtning (ændringsforslag 29), mens en artikel om krav til instrumenter, der er taget i brug,
ikke falder ind und dette direktiv, der vedrører instrumenter, der tages i brug for første gang
(ændringsforslag 25). Kommissionen accepterer ændringsforslag 25 og 29.
Ændringsforslag vedrørende underenheder:
Med ændringsforslag 4, 5 og 13
indføres henvisninger til underenheder, idet det
præciseres, at disse separat kan være underlagt direktivets procedurer for
overensstemmelsesvurdering.
Kommissionen accepterer ændringsforslag 4, 5 og 13, fordi disse præciserer procedurerne for
underenheder og er på linje med den fælles holdning.
Ændringer vedrørende revidering af proceduren for overensstemmelsesvurdering:
Ændringsforslag 6 og 27
indfører kravet om konsekvent anvendelse af
overensstemmelsesvurderingsprocedurer, som det er udtrykt i Rådets resolution af
10. november 2003, og Kommissionen opfordres til at vurdere, om procedurerne
anvendes konsekvens og om nødvendigt foreslå ændringer.
Med
ændringsforslag 32
indføres en fælleserklæring fra Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen vedrørende revision af procedurer for
overensstemmelsesvurdering og vedrørende Kommissionens hensigt om at
fremsætte de nødvendige forslag i denne forbindelse.
Kommissionen accepterer ændringsforslag 6, 27 og 32. Det har været særlig vigtigt for
Europa-Parlamentet at sikre en hurtig revidering af Rådets afgørelse om
overensstemmelsesvurdering og at sikre kohærensen mellem direktiver med hensyn til
certificering. Kommissionen er indstillet på at revidere den nye fremgangsmåde og vil, hvis
det er nødvendigt, foreslå ændringer til direktivet før dets gennemførelse, således som det
også er anført i dens arbejdsprogram for 2004. Ved at indføre de respektive referencer i
direktivet understreger Kommissionen den vægt, som den tillægger denne revision.
Ændringsforslag vedrørende indarbejdelse af bilag II og III i direktivets artikler:
Ændringsforslag 15, 16, 17 første afsnit, 18 og 19
vedrører indarbejdelsen af
teksten i bilag III i direktivet som artikel 8 a og teksten i bilag II som artikel 9 a.
Kommissionen accepterer ændringsforslag 15, 16, 17 første afsnit, 18 og 19, da der er tale om
layout-ændringer, der ikke ændrer selve indholdet i Kommissionens forslag og den fælles
holdning.
Ændringer vedrørende udvalget for måleinstrumenter og uddelegerede opgaver:
Med
ændringsforslag 30
indføjes en betragtning, der understreger, at berørte
parter bør høres med hensyn til aktiviteterne i udvalget for måleinstrumenter.
Med
ændringsforslag 24
slettes to af de arbejdsopgaver, der oprindeligt var
uddelegeret til Kommissionen.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen accepterer ændringsforslag 30 og 24. Kommissionen
administrativ praksis, at medlemsstaterne hører berørte parter og
regelmæssigt hensigtsmæssige høringer. Ændringsforslag 30 er et
administrative praksis. Med hensyn til uddelegering af arbejdsopgaver til
denne acceptere ændringsforslag 24.
anser det for god
gennemfører selv
udtryk for denne
Kommissionen kan
Ændringsforslag med hensyn til formodning om overensstemmelse og normative OIML-
dokumenter:
I
ændringsforslag 31
præciseres det i definitionen af ”normativt dokument", at
OIML-dokumenter er underlagt proceduren i artikel 13, stk. 1, med hensyn til
opnåelse af formodning om overensstemmelse.
I
ændringsforslag 20, 22 og 23
præciseres det, at også dele af normative OIML-
dokumenter kan identificeres og offentliggøres i en liste i henhold til direktivets
artikel 13, stk. 1.
Ændringsforslag 21
er en omformulering af den oprindelige bestemmelse, der
skulle præcisere de forskellige løsningsmuligheder med hensyn til opfyldelse af
de væsentlige krav og især begrebet formodet overensstemmelse.
Kommissionen accepterer ændringsforslag 31, 20, 21, 22 og 23, idet disse ændringsforslag
præciserer og tydeliggør Kommissionens forslag og den fælles holdning.
4.2.
Ændringsforslag, som Kommissionen har afvist
Ingen ændringsforslag er blevet afvist af Kommissionen.
5.
K
ONKLUSION
I henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2, ændrer Kommissionen sit forslag som angivet
ovenfor.
5