Europaudvalget 2000
KOM (2000) 0661
Offentligt
1442126_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 20.10.2000
KOM(2000) 661 endelig
2000/0270 (CNS)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om indgåelse af en aftale mellem Fællesskabet og Republikken Cypern om vilkårene og
betingelserne for Cyperns deltagelse i Fællesskabets programmer på områderne
erhvervsuddannelse, almen uddannelse og ungdomsanliggender
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442126_0002.png
BEGRUNDELSE
Det Europæiske Råd bekræftede på sit møde i Helsingfors i december 1999 den udvidel-
sesproces, der blev lanceret på mødet i Luxembourg i december 1997. Betydningen af den
styrkede førtiltrædelsesstrategi, der blev fastlagt i 1997, blev understreget på ny, hvilket
indebærer, at de 13 ansøgerlande kan deltage i Fællesskabets programmer som et vigtigt led i
denne strategi.
Inden for områderne erhvervsuddannelse, almen uddannelse og ungdomsanliggender har
Cypern deltaget i den første fase af Leonardo da Vinci- og Socrates-programmerne, samt i
Ungdom for Europa-programmet som følge af de aftaler, der blev indgået med Fællesskabet,
og som udløb den 31. december 1999.
Anden fase af Leonardo da Vinci, anden fase af Socrates og et nyt program for unge afløser
de tidligere programmer. Ifølge afgørelserne om oprettelse af disse nye programmer kan
Cypern deltage i programmerne.
Da Cyperns deltagelse i Fællesskabets programmer ikke er omhandlet i den pågældende
associeringsaftale, skal vilkår og betingelser for deltagelse fastlægges i en aftale med Fælles-
skabet. Kommissionens tjenestegrene har gennemført forhandlinger med Cypern på grundlag
af Rådets direktiver af 14. februar 2000.
Cypern har bekræftet, at det fra 2001 gerne vil deltage i anden fase af Leonardo da Vinci og
Socrates samt i programmet for unge, og at dets finansielle bidrag afholdes delvis over stats-
budgettet, delvis over førtiltrædelsesmidlerne. Som det blev fastlagt i konklusionerne fra Det
Europæiske Råds møde i Luxembourg den 12.-13. december 1997, stiger den del af landets
finansielle bidrag, der afholdes over statsbudgettet, jævnt fra 2001 til 2006.
Vilkår og betingelser for Cyperns deltagelse vil være de samme som for Malta og de 10
ansøgerlande fra Central- og Østeuropa, hvor lignende aftaler eller afgørelser, der blev truffet
af associeringsrådene, er trådt i kraft.
De hovedemner, der tages op i den foreslåede aftale, er følgende:
For projekter og initiativer, som foreslås af deltagerne fra Cypern, gælder samme
betingelser, regler og procedurer for disse programmer som for medlemsstaterne, hvad
angår: indgivelse, vurdering og udvælgelse af ansøgninger og projekter, de nationale
instansers ansvar med hensyn til gennemførelsen af programmerne samt aktiviteter i
forbindelse med overvågningen af deres deltagelse i programmerne.
Cypern skal hvert år betale et bidrag til programmerne, som det er fastsat i aftalen.
Cypern får ikke dette bidrag refunderet, hvis resultaterne ved udgangen af året ikke står
mål med det indbetalte bidrag.
I analogi med de retningslinjer, Det Europæiske Råd i Luxembourg har fastlagt for de
andre ansøgerlande, vil Cypern blive indbudt til at deltage som observatør i program-
udvalgene med hensyn til de punkter, som vedrører det.
Denne aftale gælder fra den 1. januar 2001, og indtil programmerne slutter.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En sådan tidlig godkendelse af aftalen vil give Cypern mulighed for at blive fuldt ud inte-
greret i EF-net og andre aktiviteter vedrørende erhvervsuddannelse, almen uddannelse og
ungdomsanliggender.
Rådet opfordres derfor til inden udgangen af 2000 at vedtage vedlagte forslag til afgørelse om
indgåelse af aftalen og til at meddele de cypriotiske myndigheder, at Det Europæiske Fælles-
skab har afsluttet sin del af de procedurer, der er nødvendige for, at aftalen kan træde i kraft.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442126_0004.png
2000/0270 (CNS)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om indgåelse af en aftale mellem Fællesskabet og Republikken Cypern om vilkårene og
betingelserne for Cyperns deltagelse i Fællesskabets programmer på områderne
erhvervsuddannelse, almen uddannelse og ungdomsanliggender
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 149
og 150 sammenholdt med artikel 300, stk. 2, og artikel 300, stk. 3, første afsnit,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
2
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Cyperns deltagelse i Fællesskabets programmer udgør et vigtigt element i førtiltrædel-
sesstrategien for Cypern, der er omhandlet i Rådets forordning (EF) nr. 555/2000 af
13. marts 2000 om iværksættelsen af foranstaltninger som led i førtiltrædelses-
strategien for Republikken Cypern og Republikken Malta
3
.
Ifølge Rådets afgørelse 1999/382/EF af 26. april 1999 om iværksættelse af anden fase
af Fællesskabets handlingsprogram for erhvervsuddannelse Leonardo da Vinci
4
, særlig
artikel 10, Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 253/2000/EF af 24. januar
2000 om iværksættelse af anden fase af Fællesskabets handlingsprogram for almen
uddannelse Socrates
5
, særlig artikel 12, og Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse
nr. 1031/2000/EF af 13. april 2000 om oprettelse af EF-handlingsprogrammet for
unge
6
, særlig artikel 11, skal disse programmer være åbne for deltagelse for Cypern.
I overensstemmelse med de forhandlingsdirektiver, Rådet vedtog den 14. februar
2000, har Kommissionen på Det Europæiske Fællesskabs vegne forhandlet om en
aftale, der gør det muligt for Cypern at deltage i disse programmer.
Denne aftale bør godkendes -
(2)
(3)
(4)
1
2
3
4
5
6
EFT C …
EFT C …
EFT L 68 af 16.3.2000, s. 3.
EFT L 146 af 11.6.1999, s. 33.
EFT L 28 af 3.2.2000, s. 1.
EFT L 117 af 18.5.2000, s. 1.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
Aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Cypern om vilkårene og betingelserne for
Cyperns deltagelse i Fællesskabets programmer på områderne erhvervsuddannelse, almen
uddannelse og ungdomsanliggender godkendes hermed på vegne af Det Europæiske
Fællesskab.
Teksten til aftalen er knyttet til denne afgørelse.
Artikel 2
Formanden for Rådet bemyndiges til at udpege de(n) person(er), der er beføjet til at
undertegne aftalen med bindende virkning for Fællesskabet.
Artikel 3
Formanden for Rådet fremsender på Fællesskabets vegne den meddelelse, der er omhandlet i
artikel 4 i aftalen.
Artikel 4
Denne afgørelse offentliggøres i De Europæiske Fællesskabers Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles,
På Rådets vegne
Formand
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442126_0006.png
UDKAST TIL AFTALE
mellem Det Europæiske Fællesskab og Republikken Cypern
om fastlæggelse af vilkårene og betingelserne for Republikken Cyperns deltagelse i
Fællesskabets programmer på områderne erhvervsuddannelse, almen uddannelse og
ungdomsanliggender
DET EUROPÆISKE FÆLLESSKAB,
på den ene side, og
REPUBLIKKEN CYPERN, i det følgende benævnt Cypern,
på den anden side,
HAR -
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ifølge Rådets afgørelse 1999/382/EF af 26. april 1999 om iværksættelse af anden fase
af Fællesskabets handlingsprogram for erhvervsuddannelse Leonardo da Vinci
7
, særlig
artikel 10, Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 253/2000/EF af 24. januar
2000 om iværksættelse af anden fase af Fællesskabets handlingsprogram for almen
uddannelse Socrates
8
, særlig artikel 12, og Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse
nr. 1031/2000/EF af 13. april 2000 om oprettelse af EF-handlingsprogrammet for
unge
9
, særlig artikel 11, skal disse programmer være åbne for deltagelse for Cypern.
Cypern har udtrykt ønske om at deltage i disse programmer.
Cyperns deltagelse i disse programmer udgør et vigtigt tiltag i førtiltrædelsesstrategien
for Cypern, der er omhandlet i Rådets forordning (EF) nr. 555/2000 af 13. marts 2000
om iværksættelsen af foranstaltninger som led i førtiltrædelsesstrategien for
Republikken Cypern og Republikken Malta
10
-
(2)
(3)
VEDTAGET AT INDGÅ FØLGENDE AFTALE:
Artikel 1
Cypern deltager fra 2001 i anden fase af EF-programmerne Leonardo da Vinci og Socrates (i
det følgende benævnt "Leonardo da Vinci II" og "Socrates II") og i EF-handlingsprogrammet
for unge (i det følgende benævnt "programmet for unge") i henhold til de vilkår og betin-
gelser, der er fastlagt i bilag I og II, som udgør en integrerende del af denne aftale.
7
8
9
10
EFT L 146 af 11.6.1999, s. 33.
EFT L 28 af 3.2.2000, s. 1.
EFT L 117 af 18.5.2000, s. 1.
EFT L 68 af 16.3.2000, s. 3.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 2
Denne aftale gælder fra den 1. januar 2001, til programmerne slutter.
Artikel 3
Denne aftale gælder på den ene side for områder, hvor traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab finder anvendelse og på de betingelser, der er fastsat i nævnte traktat,
og på den anden side for Cyperns område.
Artikel 4
Denne aftale træder i kraft på den dag, de kontraherende parter har givet meddelelse om, at
deres respektive procedurer er afsluttet.
Artikel 5
Denne aftale er udfærdiget i to eksemplarer på dansk, engelsk, finsk, fransk, græsk, italiensk,
nederlandsk, portugisisk, spansk, svensk og tysk, idet hver af disse tekster har samme
gyldighed.
Udfærdiget i Bruxelles,
For De Europæiske Fællesskaber
For Republikken Cypern
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442126_0008.png
BILAG I
Vilkår og betingelser for Cyperns deltagelse i
Leonardo da Vinci II, Socrates II og programmet for unge
1.
Cypern deltager i aktiviteterne i Leonardo da Vinci II, Socrates II og programmet for
unge (i det følgende benævnt "programmerne") i overensstemmelse med de mål,
kriterier, procedurer og frister, som er fastsat i Rådets afgørelse 1999/382/EF af
26. april 1999, Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 253/2000/EF af
24. januar 2000 og Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1031/2000/EF af
13. april 2000 om disse EF-handlingsprogrammer, medmindre andet fremgår af
denne aftale. Cypern deltager i alle aktiviteterne i programmerne, undtagen visse
aktiviteter i programmet for unge, der er forbeholdt samarbejde med tredjelande, som
ikke fuldt ud kan deltage i programmet.
I overensstemmelse med bestemmelserne i artikel 5 i afgørelserne om Leonardo da
Vinci II, Socrates II og programmet for unge og med bestemmelserne om
medlemsstaternes og Europa-Kommissionen ansvar over for de nationale kontorer
for Leonardo da Vinci, Socrates og programmet for unge, skal Cypern indføre
passende strukturer til en samordnet forvaltning af gennemførelsen af programmets
aktioner på nationalt plan og træffe de foranstaltninger, der er nødvendige for at sikre
passende midler til disse kontorer, som vil få programstøtte til deres aktiviteter.
Cypern træffer alle andre foranstaltninger, der er nødvendige, for at programmerne
kan fungere effektivt på nationalt plan.
For at deltage i programmerne betaler Cypern hvert år et bidrag til Den Europæiske
Unions almindelige budget efter de betingelser, der er anført i bilag II.
Associeringsrådet kan i givet fald for at tage hensyn til programudviklingen eller
udviklingen i Cyperns absorptionskapacitet tilpasse dette bidrag for at undgå ubalan-
ce på budgettet under gennemførelsen af programmerne.
4.
Vilkårene og betingelserne for indgivelse, vurdering og udvælgelse af ansøgninger
fra støtteberettigede institutioner, organisationer og enkeltpersoner i Cypern er de
samme som dem, der finder anvendelse for berettigede institutioner, organisationer
og enkeltpersoner i Fællesskabet.
Når der skal udpeges uafhængige eksperter, kan Kommissionen bede Cypriotiske
eksperter om at bistå ved projektevalueringen afhængigt af de relevante bestem-
melser i afgørelserne om iværksættelse af programmerne.
5.
For at sikre, at programmerne har en fællesskabsdimension, og at de er berettigede til
at modtage finansiel støtte fra Fællesskabet, skal projekter og aktiviteter omfatte
mindst en partner fra en af Fællesskabets medlemsstater.
For de mobilitetsaktiviteter, der henvises til i bilag I, afsnit III.1, i afgørelsen om
Leonardo da Vinci II, for de decentraliserede aktioner i afgørelserne om Socrates og
programmet for unge samt for den finansielle støtte til aktiviteterne i de nationale
kontorer, der er oprettet i overensstemmelse med ovenstående punkt 2, vil midlerne
blive tildelt Cypern på baggrund af den årlige programbudgetoversigt, som er
vedtaget på fællesskabsplan, og af Cyperns bidrag til programmet. Den finansielle
2.
3.
6.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
støtte til aktiviteterne i de nationale kontorer må ikke overstige 50 % af budgettet for
de nationale kontorers arbejdsprogram.
7.
Fællesskabets medlemsstater og Cypern vil inden for rammerne af de eksisterende
bestemmelser gøre alt, hvad der står i deres magt, for at fremme fri bevægelighed og
ophold for studerende, lærere, erhvervsstuderende, erhvervslærere, universitetsad-
ministratorer, unge og andre støtteberettigede personer, som rejser mellem Cypern og
Fællesskabets medlemsstater i forbindelse med deltagelse i aktiviteter, som er om-
fattet af denne aftale.
Aktiviteter, som er omfattet af denne aftale, skal i Cypern være fritaget for indirekte
skatter, told, forbud og restriktioner vedrørende import og eksport af varer og tjene-
steydelser, der er beregnet til at blive anvendt under sådanne aktiviteter.
Uden at dette berører Kommissionen for De Europæiske Fællesskabers og Revisions-
retten for De Europæiske Fællesskabers ansvar for tilsyn og evaluering af program-
merne i henhold til afgørelserne om Leonardo da Vinci II, Socrates II og programmet
for unge (henholdsvis artikel 13, 14 og 13), føres der løbende tilsyn med Cyperns
deltagelse i programmerne på partnerskabsbasis mellem Kommissionen for De Euro-
pæiske Fællesskaber og Cypern. Cypern forelægger Kommissionen relevante rappor-
ter og medvirker ved andre særlige aktiviteter, som Fællesskabet tager initiativ til i
denne sammenhæng.
I overensstemmelse med Fællesskabets finansforordninger indeholder kontrakter, der
indgås med eller af Cypriotiske instanser, bestemmelser om kontrol- og revisions-
foranstaltninger, der gennemføres af Kommissionen og Revisionsretten eller under
disses ansvar. Der kan foretages finansiel revision med det formål at kontrollere
sådanne instansers indtægter og udgifter i forbindelse med deres kontraktlige
forpligtelser over for Fællesskabet. Af hensyn til samarbejdet og den gensidige
interesse yder de relevante Cypriotiske myndigheder enhver rimelig og gennemførlig
bistand, der måtte være nødvendig eller hensigtsmæssig under de givne omstændig-
heder, ved gennemførelsen af sådanne kontrol- og revisionsforanstaltninger.
Bestemmelserne om medlemsstaternes og Kommissionens ansvar i forhold til de
nationale kontorer for Leonardo da Vinci, Socrates og programmet for unge, som
Kommissionen har vedtaget, vil finde anvendelse på forbindelserne mellem Cypern,
Kommissionen og de Cypriotiske nationale kontorer. I tilfælde af uregelmæs-
sigheder, forsømmelighed eller svig, som kan tillægges de Cypriotiske nationale
kontorer, er det de Cypriotiske myndigheder, der er ansvarlige for de midler, der ikke
er dækning for.
11.
Uden at dette berører de procedurer, der er omhandlet i artikel 7 i afgørelsen om
Leonardo da Vinci II og artikel 8 i afgørelserne om Socrates II og om programmet
for unge, deltager repræsentanterne for Cypern, som observatører i programud-
valgene for de punkter, der vedrører dem. Disse udvalg træder sammen uden repræ-
sentanterne for Cypern for de øvrige punkters vedkommende, samt når der holdes
afstemning.
Det sprog, der anvendes i forbindelse med al kontakt med Kommissionen, for så vidt
angår ansøgningsprocedure, kontrakter, rapporter, der skal indgives, og andre admi-
nistrative ordninger i forbindelse med programmet, skal være et af Fællesskabets
officielle sprog.
9
8.
9.
10.
12.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.
Fællesskabet og Cypern kan opsige gennemførelsen af aktiviteter i henhold til denne
aftale på et hvilket som helst tidspunkt med 12 måneders skriftligt varsel. Projekter
og aktiviteter, der er i gang på tidspunktet for opsigelsen, fortsætter, indtil de er
fuldført i henhold til vilkårene i denne aftale.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442126_0011.png
BILAG II
Cyperns finansielle bidrag til
Leonardo da Vinci II, Socrates II and programmet for unge
1.
Leonardo da Vinci
Det finansielle bidrag, som Cypern skal indbetale til Den Europæiske Unions budget
for at deltage i Leonardo da Vinci II-programmet, er følgende (i EUR):
2001
497 000
2.
Socrates
Det finansielle bidrag, som Cypern skal indbetale til Den Europæiske Unions budget
for at deltage i Socrates II-programmet, er følgende (i EUR):
2001
681 000
3.
2002
697 000
2003
712 000
2004
731 000
2005
753 000
2006
780 000
2002
529 000
2003
552 000
2004
574 000
2005
603 000
2006
626 000
Programmet for unge
Det finansielle bidrag, som Cypern skal indbetale til Den Europæiske Unions budget
for at deltage i programmet for unge, er følgende (i EUR):
2001
533 000
2002
565 000
2003
598 000
2004
627 000
2005
658 000
2006
698 000
4.
Cypern betaler ovennævnte bidrag delvis over det cypriotiske statsbudget, og delvis
over Cyperns førtiltrædelsesmidler. Under iagttagelse af en særlig programmerings-
procedure i henhold til Rådets forordning om iværksættelsen af foranstaltninger som
led i førtiltrædelsesstrategien for Republikken Cypern og Republikken Malta vil de
førtiltrædelsesmidler, der er ansøgt om, blive overført til Cypern ved hjælp af en
særskilt finansieringsaftale. Disse midler udgør sammen med den del, der hentes fra
Cyperns statsbudget, Cyperns nationale bidrag, hvorfra det foretager betalinger efter
Kommissionens årlige indkaldelse af midler.
Der ansøges om førtiltrædelsesmidler efter følgende skema:
for bidraget til Leonardo da Vinci II-programmet følgende årlige bidrag (i
EUR):
2002
200 000
2003
200 000
2004
200 000
2005
200 000
2006
150 000
5.
2001
200 000
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442126_0012.png
for bidraget til Socrates II-programmet følgende årlige bidrag (i EUR):
2002
350 000
2003
300 000
2004
300 000
2005
200 000
2006
150 000
2001
400 000
for bidraget til programmet for unge følgende årlige bidrag (i EUR):
2002
300 000
2003
250 000
2004
200 000
2005
200 000
2006
150 000
2001
400 000
Den resterende del af Cyperns bidrag vil blive dækket af det cypriotiske statsbudget.
6.
Finansforordningen vedrørende Den Europæiske Unions almindelige budget finder
anvendelse, bl.a. hvad angår forvaltningen af Cyperns bidrag.
De rejse- og opholdsudgifter, som Cyperns repræsentanter og eksperter har i for-
bindelse med deltagelse i arbejdet som observatører i de udvalg, der er omtalt i
bilag I, punkt 11, eller i andre møder, der vedrører gennemførelse af programmerne,
vil blive refunderet af Kommissionen på samme grundlag og efter samme
procedurer, som i øjeblikket er gældende for ikke-statslige eksperter fra
medlemsstaterne i Den Europæiske Union.
7.
Efter denne aftales ikrafttræden og ved begyndelsen af hvert af de følgende år sender
Kommissionen Cypern en indkaldelse af midler svarende til landets bidrag til udgif-
terne til hvert af de respektive programmer i henhold til denne aftale.
Dette bidrag vil blive udtrykt i euro og skal indbetales til en af Kommissionens EUR-
bankkonti.
Cypern betaler sit bidrag i overensstemmelse med indkaldelsen af midler:
senest 1. maj for den del, der finansieres over dets statsbudget, forudsat at
Kommissionen har sendt indkaldelsen af midler før 1. april, eller senest en
måned efter, at indkaldelsen af midler er sendt, hvis senere
senest 1. maj for den del, der finansieres over førtiltrædelsesmidlerne, forudsat
at de tilsvarende beløb er blevet sendt til Cypern senest på dette tidspunkt, eller
senest inden for en frist på 30 dage efter, at disse midler er blevet sendt til
Cypern.
Enhver forsinkelse ved betalingen af bidraget vil medføre, at Cypern skal betale
renter af det udestående beløb fra forfaldsdagen. Rentesatsen svarer til den sats, som
Den Europæiske Centralbank anvender på sine transaktioner i euro i den måned, hvor
forfaldsdatoen ligger, forhøjet med 1.5 procentpoint.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442126_0013.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
FORANSTALTNINGENS BETEGNELSE
Cyperns deltagelse i Leonardo da Vinci, Socrates og programmet for unge.
2.
B
UDGETPOST
B7-041 Førtiltrædelsesstrategi for Cypern
6091 Indtægter fra ansøgerlandenes deltagelse i fællesskabsprogrammer.
3.
RETSGRUNDLAG
Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 149 og 150
sammenholdt med artikel 300.
Rådets afgørelse 1999/382/EF af 26. april 1999 om iværksættelse af anden fase af
Leonardo da Vinci-programmet, særlig artikel 10.
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 253/2000/EF af 24. januar 2000 om
iværksættelse af anden fase af Socrates-programmet, særlig artikel 12.
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1031/2000/EF af 13. april 2000 om
oprettelse af EF-handlingsprogrammet for unge, særlig artikel 11.
4.
4.1
BESKRIVELSE AF FORANSTALTNINGEN
Foranstaltningens generelle mål
På linje med Kommissionens meddelelse "Agenda 2000" af 16.7.1997 og konklu-
sionerne af Det Europæiske Råds møde i Luxembourg vil ansøgerlandenes deltagelse
i disse programmer være en del af den styrkede førtiltrædelsesstrategi, som skal
hjælpe landene til at forberede sig på den fremtidige tiltrædelse af Unionen.
Beslutningsprocessen med henblik på en åbning af programmerne indebærer, at der
indgås en aftale mellem Fællesskabet og Cypern.
Aftalen indeholder betingelser, især vedrørende Cyperns finansielle bidrag, og
praktiske regler for deltagelse i disse programmer.
4.2
Foranstaltningens varighed og nærmere bestemmelser for dens forlængelse/
fornyelse
Indtil udløbet af de pågældende EF-programmer, dvs. den 31.12.2006.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
5.1
5.2
5.3
K
LASSIFIKATION AF UDGIFTERNE
/
INDTÆGTERNE
Ikke-obligatoriske udgifter
Opdelte bevillinger
Indtægtstype:
Cypern opfordres til at betale et bidrag for sin deltagelse i programmerne. Kun en del
af bidraget kommer fra Cyperns statsbudget. Den resterende del af Cyperns bidrag
vil blive taget fra det finansielle instrument vedrørende førtiltrædelsesstrategien for
Cypern. De pågældende førtiltrædelsesmidler vil blive konteret post B7-041 og
overført til Cypern ved hjælp af en særskilt finansieringsaftale. Disse midler udgør
sammen med den del, der hentes fra Cyperns statsbudget, Cyperns nationale bidrag,
hvorfra det foretager betalinger efter Kommissionens årlige indkaldelse af midler.
Når først hele beløbet er betalt af Cypern, vil det blive overført til post 6091 på EU's
budgetindtægter.
6.
UDGIFTERNES/INDTÆGTERNES ART
100% tilskud.
Tilskud til samfinansiering med andre offentlige og/eller private tilskudsydere.
Der er ingen bestemmelser om, at hele fællesskabsbidraget eller en del deraf
refunderes.
For så vidt angår indtægterne, er der under konto 6091 truffet foranstaltninger
med henblik på, at Cyperns bidrag skal dække udgifterne til landets deltagelse.
Indtægten vil blive allokeret udgiftsposterne i forbindelse med de tre relevante
programmer, og om nødvendigt allokeret de relevante poster for driftsudgifter.
De samlede forventede indtægter er anført under punkt 7.4.
7.
7.1
FINANSIELLE VIRKNINGER
Metode for omkostningsberegning (forhold mellem enhedsomkostninger og
samlede omkostninger)
De finansielle og budgetmæssige bestemmelser for de tre berørte programmer er
følgende: ved Cyperns bidrag er to elementer taget i betragtning:
De påregnede driftsomkostninger, som er blevet beregnet ud fra program-
budgetterne, landets anslåede absorptionskapacitet samt tidligere erfaringer
med andre ansøgerlandes deltagelse i første fase af programmerne.
De påregnede administrative omkostninger til møder og tjenesterejser. Disse
forventede administrative omkostninger beløber sig årligt til 24 000 EUR for
Leonardo da Vinci, 50 000 EUR for Socrates og 19 000 EUR for programmet
for unge.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442126_0015.png
Cypern vil anvende en del af sine førtiltrædelsesmidler som et supplement til
statsbudgettet for at finansiere bidraget til driftsudgifterne.
7.2
Omkostningernes fordeling på foranstaltningens elementer (i EUR)
2001
Leonardo da Vinci
fra statsbudgettet
heraf
administrationsudgifter - del
B (jf. punkt 7.3)
heraf
administrationsudgifter - del
A (jf. punkt 10)
fra førtiltrædelsesmidler
2002
529 000
329 000
17 000
2003
552 000
352 000
18 000
2004
574 000
374 000
18 000
2005
603 000
403 000
19 000
2006
626 000
476 000
20 000
I ALT
3 381 000
2 231 000
108 000
497 000
297 000
16 000
24 000
24 000
24 000
24 000
24 000
24 000
144 000
200 000
681 000
281 000
18 000
200 000
697 000
347 000
18 000
200 000
712 000
412 000
18 000
200 000
731 000
431 000
19 000
200 000
753 000
553 000
20 000
150 000
780 000
630 000
20 000
1 150 000
4 354 000
2 654 000
113 000
Socrates
fra statsbudgettet
heraf
administrationsudgifter - del
B (jf. punkt 7.3)
heraf
administrationsudgifter - del
A (jf. punkt 10)
fra førtiltrædelsesmidler
50 000
50 000
50 000
50 000
50 000
50 000
300 000
400 000
533 000
133 000
22 000
350 000
565 000
265 000
23 000
300 000
598 000
348 000
24 000
300 000
627 000
427 000
25 000
200 000
658 000
458 000
27 000
150 000
698 000
548 000
28 000
1 700 000
3 679 000
2 179 000
149 000
Programmet for unge
fra statsbudgettet
heraf
administrationsudgifter - del
B (jf. punkt 7.3)
heraf
administrationsudgifter - del
A (jf. punkt 10)
fra førtiltrædelsesmidler
19 000
19 000
19 000
19 000
19 000
19 000
114 000
400 000
300 000
250 000
200 000
200 000
150 000
1 500 000
7.3
Operationelle udgifter til undersøgelser, eksperter osv., der er indeholdt i
budgettets del B
p.m.: i forhold til bevillingerne af den art i EUR 15-tildelingerne til Leonardo da
Vinci, Socrates og programmet for unge, men inden for et loft, der svarer til den del
af bidraget, som kommer fra landets statsbudget.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442126_0016.png
7.4
Forfaldsplan for forpligtelsesbevillinger/og betalingsbevillinger
Beløb, der skal konteres konto B7-041
2000
2001
2002
750 000
2003
700 000
2004
600 000
2005
450 000
2006
I ALT
4 350 000
Forpligtelses
1 000 000 850 000
-bevillinger
Betalings-
bevillinger
1 000 000 850 000
750 000
700 000
600 000
450 000
4 350 000
De forventede årlige indtægter er som følger:
Budgetpost
6091
2001
2002
2003
2004
2005
2006
I ALT
Den driftsmæssige
1 618 000 1 698 000 1 769 000 1 839 000 1 921 000 2 011 000 10 856 000
del
Den administrative
93 000
del
I ALT
93 000
93 000
93 000
93 000
93 000
558 000
1 711 000 1 791 000 1 862 000 1 932 000 2 014 000 2 104 000 11 414 000
8.
FORHOLDSREGLER MOD SVIG
Alle Kommissionens kontrakter, aftaler og andre retlige forpligtelser hjemler kontrol
på stedet fra Kommissionens og Revisionsrettens side. Blandt andet er de, der
begunstiges af foranstaltningerne, forpligtet til at udarbejde rapporter og finansielle
oversigter. Disse analyseres på baggrund af deres indhold og udgifternes støtte-
berettigelse i overensstemmelse med sigtet med fællesskabsfinansieringen.
Forholdsreglerne mod svig med midlerne under de grundlæggende budgetposter
finder også anvendelse på denne post, tilpasset Cypern.
9.
9.1
OPLYSNINGER OM COST/EFFECTIVENESS
Specifikke og kvantificerbare mål - målgruppe
Formålet med at åbne programmerne Leonardo da Vinci II, Socrates II og pro-
grammet for unge for Cypern er at give landet de samme fordele, som Fællesskabets
medlemsstater allerede har. Det centrale mål for Fællesskabets indsats på uddan-
nelses- og ungdomsområdet er at sætte alle europæiske borgere i stand til at udfolde
alle deres muligheder og tage initiativer og udfolde kreativitet, så de kan deltage
fuldt og helt i samfundslivet og i opbygningen af Europa. Dette mål er baseret på den
gradvise etablering af et åbent europæisk område for uddannelse og ungdoms-
anliggender.
På området for erhvervsuddannelse er hovedformålet med Leonardo da Vinci-
programmet at gennemføre en erhvervsuddannelsespolitik, der støtter og supplerer
medlemsstaternes indsats. De vigtigste formål med programmet er:
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at støtte forbedringen af erhvervsuddannelsessystemerne og -ordningerne i
medlemsstaterne ved at forbedre kvaliteten af den erhvervsforberedende ud-
dannelse og de unges overgang til arbejdslivet, at forbedre kvaliteten af med-
lemsstaternes efteruddannelsesordninger, at støtte erhvervsorientering og -vej-
ledning, at fremme lige muligheder for mænd og kvinder inden for erhvervs-
uddannelse, at højne kvaliteten af erhvervsuddannelsestiltag for personer, der
er dårligt stillet på arbejdsmarkedet, f.eks. som følge af socio-økonomiske,
geografiske eller etniske faktorer eller som følge af fysiske eller psykiske han-
dicap eller mangel på kvalifikationer eller utilstrækkelige kvalifikationer, så
disse personer risikerer social udstødning;
at støtte forbedring af erhvervsuddannelsesforanstaltninger, herunder samar-
bejde mellem universiteter og erhvervsliv, vedrørende virksomheder og ar-
bejdstagere: nyskabende tiltag inden for erhvervsuddannelse, med henblik på at
tage højde for den teknologiske udvikling og dennes indvirkning på arbejdet og
de nødvendige kvalifikationer og færdigheder, investering i efteruddannelse for
arbejdstagere, overførsel af teknologiske nyskabelser i tilknytning til et samar-
bejde mellem virksomheder og universiteter på området for efteruddannelse,
fremme af lige muligheder for mænd og kvinder
at støtte udvikling af sproglige færdigheder, viden og spredning af nyskabende
metoder på området for erhvervsuddannelse.
På undervisningsområdet er hovedmålet med Socrates II-programmet at bidrage til
udviklingen af en kvalitetspræget undervisning ved at tilskynde til samarbejde mel-
lem medlemsstaterne. Programmets specifikke mål er:
at udvikle den europæiske dimension i studierne på alle niveauer for på basis af
medlemsstaternes kulturarv at styrke idéen om, at vi er borgere i Europa
at øge og forbedre kendskabet til sprogene i Den Europæiske Union, navnlig
dem, som er mindst udbredt, og som der sjældent undervises i, for at øge
forståelsen og solidariteten blandt befolkningerne i Den Europæiske Union
samt fremme undervisningens tværkulturelle dimension
at fremme et bredt og intensivt samarbejde i medlemsstaterne mellem
institutioner på alle uddannelsestrin ved at udnytte deres intellektuelle og
pædagogiske potentiale
at fremme lærernes mobilitet med henblik på at tilføre uddannelserne en
europæisk dimension og bidrage til at forbedre lærernes kvalifikationer
at fremme de studerendes mobilitet ved at give dem mulighed for at
gennemføre en del af deres studier i en anden medlemsstat for at bidrage til at
fremme den europæiske dimension i uddannelsen
at tilskynde til kontakt mellem elever i Den Europæiske Union og samtidig
fremme den europæiske dimension i undervisningen
at fremme den akademiske anerkendelse af eksamensbeviser, studieperioder og
andre kvalifikationer med henblik på at lette udviklingen af et åbent europæisk
uddannelsessamarbejdsområde
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at fremme åben undervisning og fjernundervisning som led i aktiviteterne
under Socrates-programmet
at fremme udveksling af information og erfaringer, for at forskellene mellem
og de særlige kendetegn ved medlemsstaternes uddannelsessystemer kan blive
en kilde til gensidig berigelse og stimulering.
På området ungdomspolitik er det overordnede mål for programmet for unge at
bidrage til alle unges uddannelsesproces ved hjælp af aktiviteter, der supplerer dem,
der foregår i medlemsstaterne, eller som gennemføres på fællesskabsplan på området
for undervisning og uddannelse. Programmet har følgende specifikke mål:
at øge udvekslingen af unge mellem 15 og 25 år fra en eller flere medlems-
stater
at støtte initiativer og nyskabende projekter, der er af interesse for Fælles-
skabet, eller som er tværnationale, og som igangsættes af unge for unge og
giver dem mulighed for at spille en aktiv og anerkendt rolle i samfundet og
udvikle deres personlige evner, kreativitet, solidaritetsfølelse og selvstændig-
hed
at skabe gunstige betingelser for, at disse møder bliver af høj kvalitet, og sikre
kvaliteten af alle aktioner, der iværksættes i henhold til programmet
at støtte uddannelsen af ungdomsledere for at gøre det muligt for de unge at
drage nytte af fælles, kvalitetsprægede aktioner i tilknytning til de overordnede
mål for programmet
at intensivere samarbejdet mellem medlemsstaterne og mellem disse og Kom-
missionen gennem udveksling af erfaringer og gennem fælles initiativer på
fællesskabsplan for derved at støtte medlemsstaterne i deres bestræbelser på at
forbedre kvaliteten af tilbud og foranstaltninger til fordel for unge og herunder
specielt etablere aktiviteter, der skal informere de unge om programmets
målsætninger
at styrke solidaritetsfølelsen ved at fremme de unges aktive deltagelse og inte-
gration i samfundet og stimulere erhvervelse af nye færdigheder og kom-
petencer hos unge gennem en personlig læreproces ved at deltage i tværnatio-
nale aktiviteter som led i europæisk volontørtjeneste, som er til fordel for lokal-
samfundene.
9.2
Begrundelse
Behov for finansiel støtte fra Fællesskabet
På baggrund af de store udgifter til deltagelsen i programmerne og Cyperns vanske-
lige budgetsituation er det væsentligt med bistanden fra førtiltrædelsesmidler.
Valg af støtteform
Med bidraget fra statsbudgettet, suppleret med et bidrag fra førtiltrædelsesmidlerne,
vil Cyperns inddragelse i de omtalte programmer sætte landets borgere i stand til at
samarbejde med deres modparter i de nuværende EU-medlemsstater. Integreringen af
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442126_0019.png
cypriotiske statsborgere i Fællesskabets netværk vil udgøre et konkret bidrag til for-
beredelsen af Cypern på det fremtidige medlemskab.
Vigtigste usikkerhedsmomenter, som vil kunne få indflydelse på de konkrete
resultater af foranstaltningen.
Eftersom projekterne vil blive udvalgt ud fra kvalitetskriterier, vil det kun være
muligt at måle den reelle virkning på grundlag af de cypriotiske firmaers og
institutioners evne til at reagere på de indkaldelser af forslag, der vil komme fra
Kommissionen under de tre programmer.
9.3
Tilsyn og evaluering
Tilsyns- og evalueringsprocedurerne, der er indbygget i programmerne Leonardo da
Vinci II, Socrates II og programmet for unge (især med hensyn til evaluering, der er
omhandlet i afgørelserne om iværksættelse af programmerne), vil også omfatte de
operationer, der finansieres til fordel for cypriotiske støttemodtagere.
10.
UDGIFTER TIL ADMINISTRATION (DET ALMINDELIGE BUDGETS
SEKTION III,
DEL
A)
Den faktiske afsættelse af de nødvendige administrative ressourcer sker ved Kommissionens
årlige afgørelse om ressourcetildeling, bl.a. under hensyntagen til antallet af ansatte og de
supplerende beløb, der måtte være tildelt af budgetmyndigheden.
10.1
Virkninger for antallet af stillinger
Antal ansatte, der skal forvalte
foranstaltningen
faste stillinger
midlertidige
stillinger
Kilde
Gyldigheds-
periode
2000-2006
Stillingstype
Ved
anvendelse af
eksisterende
ressourcer i det
pågældende
generaldirekto-
rat eller den
pågældende
tjeneste
1
1
1
ved
anvendelse af
yderligere
ressourcer
Tjenestemænd eller
midlertidigt ansatte
A
B
C
1
1
1
Andre ressourcer
I ALT
3
3
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442126_0020.png
10.2
De supplerende menneskelige ressourcers samlede finansielle indvirkning
EUR
Beløb
Beregningsmetode (samlede omkostninger for 2001-2006)
3 mand x 6 år x 108 000
Tjenestemænd (*)
Midlertidigt ansatte
Andre ressourcer
I ALT
1 944 000
1 944 000
(*) Ved at udnytte de bestående ressourcer, der kræves til at forvalte foranstaltningen.
(Beregnet på basis af A1, A2, A4, A5 og A7)
10.3
Forøgelse af andre udgifter til administration som følge af foranstaltningen
EUR
Budgetpost
A-7010 - tjenesterejser
A 7031 - udvalg
A-7030 - andre møder
Beløb
17 000
30 000
35 000
11 000
Beregningsmetode (samlede årlige omkostninger ved aktionen)
1100 EUR x 15 tjenesterejser pr. år
Rejse- og opholdsgodtgørelse for 31 deltagere i to-dages møder*
Rejse- og opholdsgodtgørelse for 37 deltagere i to-dages møder**
Rejse- og opholdsgodtgørelse for cypriotiske eksperters deltagelse i
6 møder à 7 dage i gennemsnit
I ALT
93 000
2 repræsentanter til 14 møder i udvalg og underudvalg (8 for Socrates, 4 for Leonardo da
Vinci og 2 for programmet for unge) og 1 repræsentant i 3 møder i underudvalg (Socrates).
∗∗
2 repræsentanter til 5 møder (Leonardo da Vinci) og 4 møder (programmet for unge) og
1 repræsentant i 19 møder (Socrates).
Ovennævnte udgifter vil blive dækket ind gennem de bidrag (artikel 4, stk. 2, tredje led, i
finansforordningen), som Cypern yder (jf. punkt 5.3 og 7.4 i finansieringsoversigten).
20