Europaudvalget 2002
KOM (2000) 0716
Offentligt
1443102_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 10.1.2002
KOM(2001) 821 endelig
2000/0286 (COD)
UDTALELSE FRA KOMMISSIONEN
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, tredje afsnit, litra c),
om Europa-Parlamentets ændringer til Rådets fælles holdning til
forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den
Europæiske Fødevareautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed
OM ÆNDRING AF KOMMISSIONENS FORSLAG
i henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443102_0002.png
BEGRUNDELSE
Ifølge EF-traktatens artikel 251, stk. 2, tredje afsnit, litra c), skal Kommissionen afgive
udtalelse om de ændringer, Europa-Parlamentet har foreslået ved andenbehandlingen.
Under punkt 4 udtaler Kommissionen sig om Europa-Parlamentets 28 ændringsforslag til den
fælles holdning. Kommissionen noterer sig desuden den lovgivningsmæssige beslutning,
rettet til Rådet, vedrørende kriterierne for Autoritetens hjemsted.
1.
B
AGGRUND
Kommissionens vedtagelse af forslaget: 8. november 2000
1
Udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale Udvalg : 28. marts 2001
2
Udtalelse fra Regionsudvalget: 14. juni 2001
3
Europa-Parlamentets udtalelse ved førstebehandlingen: 12. juni 2001
4
Politisk enighed i Rådet: 28. juni 2001
(enstemmigt uden Kommissionen)
Oversendelse af det ændrede forslag: 8. august 2001
5
Vedtagelse af den fælles holdning: 17. september 2001
6
Meddelelse fra Kommissionen om den fælles holdning: 18. september 2001
7
Vedtagelse af Parlamentets indstilling ved andenbehandlingen: 11. december 2001
F
ORMÅLET MED FORSLAGET
2.
Forordningen fastlægger overordnede principper, definitioner og krav til fødevarer og foder i
almindelighed og til fødevare- og fodersikkerheden i særdeleshed på fællesskabsniveau og på
nationalt plan for at sikre, at det indre marked fungerer effektivt med et højt
beskyttelsesniveau. Det danner grundlag for en sammenhængende helhedsmetode til
regulering af fødevarekæden.
Der oprettes en uafhængig europæisk fødevareautoritet/-myndighed, der får en central opgave
med at gennemføre denne fremgangsmåde.
Der fastsættes procedurer for forhold, der har direkte eller indirekte indflydelse på fødevare-
og fodersikkerheden.
1
2
3
4
5
6
7
KOM(2000) 716 endelig, 2000/0286(COD), af 8.11.2000.
EFT C 155 af 29.5.2001, s. 32.
CDR/2001/64.
A5-0198/2001 endelig af 12.6.2001.
EFT C 304 E af 30.10.2001, s. 273.
EFT C
SEK(2001) 1406 endelig af 18. september 2001.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443102_0003.png
3.
D
EN FÆLLES HOLDNING
Næsten alle de ændringer, som Rådet vedtog, og som omfatter mange af Europa-Parlamentets
ændringsforslag, er i overensstemmelse med forslagets grundlæggende målsætninger og blev
godkendt af Kommissionen. Nogle af ændringerne var imidlertid ikke i tråd med
Kommissionens holdning. Således var den artikel i den fælles holdning, som henviser til
Fødevareautoritetens/-myndighedens bestyrelse, væsensforskellig fra Kommissionens forslag.
Kommissionen kunne derfor ikke gå ind for den fælles holdning.
Ved førstebehandlingen blev alle tre institutioner endvidere enige om, at det hurtige
varslingssystem fortsat skulle administreres af Kommissionen og ikke af
Fødevareautoriteten/-myndigheden.
Det oprindelige forslag om almindelig fødevarelovgivning er stort set uændret, selv om der er
sket en betydelig omorganisering af teksten, idet visse artikler er ordnet mere logisk, således
at principperne er adskilt fra kravene. Definitionerne blev præciseret; det gælder navnlig
definitionerne af fødevarer, fødevarelovgivning, sporbarhed og primærproduktion, og andre
ændringer vedrørende import og eksport af fødevarer og foder og krav til fødevare- og
fodersikkerhed kunne accepteres. Den fælles holdning bibragte større klarhed med hensyn til
forbindelserne mellem eksisterende fødevarelovgivning og principper i almindelig
fødevarelovgivning og ny lovgivning.
4.
4.1.
HOLDNING
ANDENBEHANDLINGEN
K
OMMISSIONENS
TIL
P
ARLAMENTETS
ÆNDRINGSFORSLAG
VED
Ændringsforslag, som Kommissionen har accepteret
Europa-Parlamentet og Rådet har arbejdet tæt sammen med Kommissionen for at finde
kompromisløsninger på de problemer, der var i den fælles holdning. Som følge heraf kan
Kommissionen acceptere alle Europa-Parlamentets ændringsforslag til den fælles holdning.
Det vigtigste holdningsforskelle, der er blevet løst, vedrører den måde, bestyrelsen
sammensættes og udvælges på, og den måde, den administrerende direktør udvælges på
(ændringsforslag 16, 37, 38 og 40). Ændringsforslagene gør det klarere, hvordan
bestyrelsesmedlemmerne og den administrerende direktør udvælges.
Kommissionen
kan
acceptere
ændringsforslagene
vedrørende
åbenhed
hos
Fødevareautoriteten/-myndigheden og de ændringsforslag, der indebærer klare forskrifter for
procedurerne, idet de er i overensstemmelse med Kommissionens overordnede målsætninger i
det oprindelige forslag fra Kommissionen (ændringsforslag 13, 14, 19, 21, 39, 41, 42 og 43).
Ændringsforslagene vedrørende Fødevareautoritetens/-myndighedens gebyrer og budget kan
accepteres, idet de tager hensyn til artikel 49, som indeholder regler om EØS-/EFTA-landenes
finansielle bidrag, og da gebyrer for tilladelser kun kan indføres i fremtiden på grundlag af en
yderligere rapport (ændringsforslag 22, 23). For så vidt angår ændring 24 kan Kommissionen,
på trods af den upassende henvisning til fælles beslutningsprocedure, acceptere denne
ændring som del af det samlede kompromis.
Kommissionen kan desuden godkende, at navnet
Fødevaresikkerhedsmyndighed (ændringsforslag 1).
ændres
til
Den
Europæiske
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443102_0004.png
Ændringsforslagene vedrører desuden en række fødevarelovgivningsmæssige spørgsmål.
Europa-Parlamentets ændringsforslag vedrørende internationale forpligtelser og rettigheder,
rettighederne under traktaten og eksisterende retlige procedurer og praksis kan accepteres, da
de ikke ændrer formålet og den overordnede betydning af teksten (ændringsforslag 7, 31 og
44). Ændringsforslagene om klarere retlige bestemmelser om den overordnede procedure for
risikoanalyse kan ligeledes accepteres (ændringsforslag 32 og 33). De små ændringsforslag
vedrørende forordningens formål kan også accepteres (ændringsforslag 29 og 30).
Ændringsforslag 26 kan accepteres, da der således bliver konsekvens i procedurerne
vedrørende fødevarer og foder, der ikke er sikkert.
De ændringsforslag, der gør fødevare- og foderstofvirksomhedernes ansvarsområder klarere,
kan ligeledes accepteres af Kommissionen, idet de indebærer en nyttig afklaring med henblik
på gennemførelsen af forordningen (ændringsforslag 10 og 34).
Kommissionen støttede idéen om anmeldelse af overtrædelser ved førstebehandlingen og
støtter fortsat disse ændringsforslag ved andenbehandlingen, og den er enig i, at den nye
formulering er juridisk klar. (Ændringsforslag 35 og 36).
4.2.
Ingen
5.
K
ONKLUSION
Ændringsforslag, som Kommissionen ikke har accepteret
I overensstemmelse med EF-traktatens artikel 250, stk. 2, ændrer Kommissionen sit forslag
som anført ovenfor.
4