Europaudvalget 2000
KOM (2000) 0786
Offentligt
1442240_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 29.11.2000
KOM(2000) 786 endelig
2000/0304 (CNS)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-
PARLAMENTET
Forebyggelse af kriminalitet i EU
Overvejelser om fælles retningslinjer og forslag om fællesskabsstøtte
Forslag til
RÅDETS BESLUTNING
om indførelse af et tilskyndelses-, udvekslings-, uddannelses- og samarbejdsprogram
inden for forebyggelse af kriminalitet (Hippokrates)
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-
PARLAMENTET
Forebyggelse af kriminalitet i EU
Overvejelser om fælles retningslinjer og forslag om fællesskabsstøtte
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
2.1.
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
4.
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
4.5.
5.
Indledning .................................................................................................... 3
Baggrund og definitioner .............................................................................. 4
Den juridiske og politiske baggrund.............................................................. 4
Definitioner .................................................................................................. 6
Begrebet kriminalitet ................................................................................ 6
Begrebet forebyggelse .............................................................................. 7
Elementer i en europæisk strategi ................................................................. 8
Overensstemmelse med nærhedsprincippet................................................... 8
Målsætninger................................................................................................ 8
Principper..................................................................................................... 9
Instrumenter ............................................................................................... 11
Udvikling af kriminalitetsforebyggelse i EU's politikker............................. 11
Afprøvning af lovgivningsmæssige forslag: "crime proofing"..................... 14
Forbedring af kendskabet til kriminelle fænomener .................................... 14
Oprettelse af et netværk mellem aktører for forebyggelse ........................... 16
Oprettelse af et finansieringsinstrument ...................................................... 18
Konklusion................................................................................................. 20
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442240_0003.png
1.
I
NDLEDNING
Alle EU’s medlemsstater har i de to seneste årtier været vidne til en betydelig differentiering
af kriminaliteten, hvis omfang fortsat er foruroligende stort, hvad enten den er rettet mod
borgerne og deres ejendele, mod erhvervslivet eller MOD den offentlige sektor. Dette
fænomen koster virksomhederne dyrt (menneskelige omkostninger for ofrene samt sociale,
politiske og økonomiske omkostninger). Globaliseringen og liberaliseringen af markederne
for varer, tjenesteydelser og kapital har været de hidtil største vækstfaktorer i Europa, men de
har samtidig banet vej for en udbredelse af den organiserede grænseoverskridende
kriminalitet.
Ofte opstår der uafhængigt af kriminaliteten en følelse af utryghed i borgernes individuelle
eller kollektive bevidsthed. Denne følelse svarer altså ikke nødvendigvis til virkeligheden,
men er alligevel af afgørende betydning for EU-borgernes vurdering af deres livskvalitet.
På denne baggrund er det blevet klart for myndighederne, at der er grænser for virkningerne
af retssystemets traditionelle undertrykkende foranstaltninger, og de har i forskelligt omfang
og på forskellig vis udviklet kriminalpræventive initiativer.
Forebyggelse af kriminalitet har stået på EU’s dagsorden over specifikke tiltag siden 1996. På
en konference i Stockholm undersøgte man således forebyggelse af kriminalitet i forbindelse
med den økonomiske integration i Europa, men også forebyggelse af kriminalitet i forbindelse
med social udstødelse. Der blev derefter holdt en række seminarer (i Bruxelles i 1996, i
Nordwijk i 1997, i London i 1998), som markerer trin i udviklingen af en fælles EU-holdning
til forebyggelse. En af de væsentlige henstillinger, man nåede frem til, var, at man skulle
sørge for udveksling af knowhow og erfaringer mellem landene. Udveksling af god praksis
har siden da været et tilbagevendende tema og udgangspunktet for samarbejdet om
forebyggelse af kriminalitet.
Hvad angår bekæmpelse af organiseret kriminalitet, som er det område, hvor EU har været
mest aktiv, peger man i den handlingsplan, Det Europæiske Råd vedtog i Amsterdam i 1997,
blandt andet på forebyggende foranstaltninger som supplement til bekæmpelsen. EU's strategi
for begyndelsen af det nye årtusinde
1
, som blev vedtaget den 29. marts 2000 som opfølgning
af handlingsplanen fra 1997, styrker denne dimension yderligere.
Amsterdam-traktaten gør det muligt at iværksætte et mere globalt og frivilligt initiativ på EU-
plan. Formålet med denne meddelelse er at bidrage til den drøftelse af EU’s politik på
forebyggelsesområdet, der blev indledt den 4. og 5. maj 2000 på den ministerkonference i
Praia da Falésia, det portugisiske formandsskab havde taget initiativ til. Kommissionen
oplyste på denne konference, at den ville forelægge en meddelelse om forebyggelse af
kriminalitet, der indeholdt forslag om fællesskabsfinansiering. Med dette dokument, som vil
blive sendt til høring i alle de berørte institutioner og organer, opfylder den sit tilsagn.
1
EFT C 124 af 3.5.2000, s. 1-33.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
2.1.
B
AGGRUND OG DEFINITIONER
Den juridiske og politiske baggrund
Amsterdam-traktaten og Det Europæiske Råds møde i Tammerfors
Amsterdam-traktaten udgør en milepæl, idet forebyggelse af kriminalitet (ikke blot
organiseret kriminalitet) i dens artikel 29 nævnes blandt de EU-initiativer, der skal medvirke
til at skabe et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed. Forebyggelsen af kriminalitet,
som hidtil hovedsagelig har været rettet mod organiseret kriminalitet, bør fremover gøres
mere generel.
Det Europæiske Råd understregede i konklusion nr. 41 og 42 fra sit møde i Tammerfors
vigtigheden af denne målsætning:
"41. Det Europæiske Råd opfordrer til, at kriminalpræventive aspekter integreres i
foranstaltningerne til bekæmpelse af kriminalitet, og til en yderligere udbygning af
nationale kriminalpræventive programmer. Der bør udvikles og fastlægges fælles
prioriteter for kriminalitetsforebyggelse i EU's eksterne og interne politik, og der bør
tages hensyn hertil, når der udarbejdes ny lovgivning.
42.
Der bør i højere grad ske udveksling af bedste praksis, netværket af kompetente nationale
kriminalpræventive myndigheder bør udbygges, og samarbejdet mellem nationale
kriminalpræventive organisationer styrkes, og det bør undersøges, om der er basis for et
fællesskabsfinansieret program med henblik herpå. De første prioriteter for dette
samarbejde kan eventuelt være ungdoms- og bykriminalitet samt narkotikarelateret
kriminalitet."
Europa-Parlamentet har ligeledes ved flere lejligheder anmodet Rådet og medlemsstaterne om
at træffe foranstaltninger til at forebygge kriminalitet, især narkokriminalitet i byerne.
Konferencen i Praia da Falésia
Det portugisiske formandskab afholdt den 4. og 5. maj 2000 en konference på ministerplan
for at starte en drøftelse af, hvordan man kan udnytte de muligheder, Amsterdam-traktaten
åbner, og føre konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Tammerfors ud i livet. På
konferencen blev der lejlighed til:
– at danne sig et overblik over den nuværende situation vedrørende EU-institutionernes og
de internationale organisationers initiativer, projekter og holdninger
– at undersøge situationen i EU på grundlag af en første oversigt over de nationale erfaringer
– at udstikke retningslinjer for kommende aktioner på forebyggelsesområdet på EU-plan.
På grund af forbindelserne mellem organiseret og anden kriminalitet konkluderede man på
konferencen, at en EU-strategi for forebyggelse af kriminalitet bør omfatte begge aspekter,
selv om det kan blive nødvendigt at iværksætte specifikke foranstaltninger for organiseret
kriminalitet.
Rådets resolution om forebyggelse af organiseret kriminalitet
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Efter de første henstillinger om forebyggelse af organiseret kriminalitet i handlingsplanen fra
1997 ønskede Rådet, at EU skulle gå videre. I en resolution, der blev vedtaget i december
1998, opfordrede Rådet Kommissionen og Europol til inden udgangen af 2000 sammen at
udarbejde en rapport med forslag til initiativer på EU-plan til forebyggelse af organiseret
kriminalitet. Denne rapport skal indeholde nogle konkrete forslag til supplering af de
elementer, der allerede indgår i strategien for begyndelsen af det nye årtusinde.
Et første seminar med deltagelse af repræsentanter for de offentlige myndigheder, den
akademiske verden, erhvervslivet og civilsamfundet i øvrigt blev afholdt i Haag i november
1999. Det portugisiske formandskab organiserede sammen med Kommissionen og Europol en
anden konference i maj 2000 i Costa da Caparica for at fortsætte den dialog, man havde
påbegyndt i Haag og udpege elementerne i en EU-strategi. Det finske formandskab afholdt i
juli 1999 en konference om de retshåndhævende myndigheders rolle i forbindelse med
forebyggelse på det mere specifikke område narkokriminalitet.
Det arbejdsdokument fra Kommissionen og Europol, der vil blive fremlagt senere, er baseret
på konklusionerne fra disse forskellige seminarer samt undersøgelserne af eksisterende
praksis i medlemsstaterne og resultaterne af specifikke undersøgelser finansieret under
Falcone-programmet. Man foreslår en forebyggelsesstrategi baseret på analyse og
forebyggelse af muligheder for at begå noget kriminelt, og gennemførelsen vil dermed tage
udgangspunkt i indførelse af de strukturer til at undersøge og analysere oplysninger om
organiseret kriminalitet, der er nødvendige for at give EU's institutioner og medlemsstaterne
bedre muligheder for at forebygge organiseret kriminalitet.
Forebyggelse som led i EU's og det internationale samfunds arbejde
EU har gentagne gange behandlet spørgsmålet om forebyggelse af kriminalitet, især i
forbindelse med bestemte typer forbrydelser, som f.eks. menneskehandel og seksuel
udnyttelse af børn. Det er dog også blevet behandlet horisontalt, som f.eks. i:
– Kommissionens meddelelse af 14. juli 1999 om ofre for kriminalitet i EU
– Kommissionens meddelelse om gensidig anerkendelse af endelige afgørelser inden for to
områder, der er nyttige for forebyggelsen, nemlig gensidig anerkendelse af visse
forfaldsbestemmelser og af strafferetlige afgørelser
– EU's handlingsplan for bekæmpelse af narkotikamisbrug (2000-2004), hvori forebyggelse
af narkomani og narkosmugling spiller en vigtig rolle
– Kommissionens meddelelse om bedrageri mod Fællesskabets budget, der blev vedtaget
den 28. juni 2000, og som omhandler en global strategi på dette område. Derfor behandles
dette spørgsmål ikke i denne meddelelse. Gennemførelsen af denne globale strategi vil
blandt andet kræve en ændring af fællesskabsteksterne for bedre at kunne bekæmpe svindel
samt en udvikling af en samarbejdskultur, der egner sig til at forhindre korruption.
Kommissionen finder, at det desuden er vigtigt at udnytte det arbejde, der er gjort, og de
erfaringer, man har indhentet, i forskellige internationale fora, og sikre overensstemmelsen
mellem EU's initiativer og især Europarådets og FN's. Denne multilaterale dimension er af
særlig betydning for bekæmpelsen af den grænseoverskridende organiserede kriminalitet, og i
den forbindelse vil FN's konvention og de tilhørende protokoller, som Kommissionen har
deltaget fuldt ud i forhandlingerne om, danne en passende ramme om en styrkelse af det
internationale samarbejde.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442240_0006.png
Dette arbejde og disse overvejelser har fået Kommissionen til at anlægge en global
indfaldsvinkel i denne meddelelse, der præsenterer en strategi for forebyggelse af alle former
for kriminalitet.
2.2.
2.2.1.
Definitioner
Begrebet kriminalitet
Kriminalitet omfatter ulovlige handlinger foretaget af enkeltpersoner eller spontane
sammenslutninger af personer. Begrebet dækker imidlertid over forskellige kategorier:
– egentlig kriminalitet, dvs. handlinger, der i national ret er defineret som forbrydelser (f.eks.
drab, voldtægt og visse former for ulovlig handel)
– kriminalitet, der involverer en mindre alvorlig, men hyppigere forekommende strafbar
handling (f.eks. tyveri, hæleri, overfald, bedrageri eller underslæb)
– vold, der har tendens til at sprede sig til alle mulige miljøer (skoler, stadioner, offentlig vej,
private hjem ...)
– asocial adfærd, der ikke nødvendigvis udgør en strafbar handling, men som i forskellige
former tilsammen kan skabe et klima præget af spændinger og utryghed.
I kraft af sin specifikke karakter defineres organiseret kriminalitet i artikel 1
2
i den fælles
aktion fra december 1998
3
om at gøre det strafbart at deltage i en kriminel organisation i Den
Europæiske Unions medlemsstater:
– "... ved en kriminel organisation [forstås] en struktureret sammenslutning af en vis
varighed, bestående af mere end to personer, som handler i forening med henblik på at
begå strafbare handlinger, som kan medføre frihedsstraf eller sikkerhedsforanstaltning af
en varighed på mindst fire år eller en strengere straf
– uanset om de nævnte strafbare handlinger er et mål i sig selv eller et middel til at opnå
økonomisk vinding, og i givet fald til at øve uberettiget indflydelse på offentlige
myndigheders virke
-
de strafbare handlinger, der er henvist til, omfatter de strafbare handlinger, der er
omhandlet i artikel 2 i Europol-konventionen samt i bilaget hertil (alvorlige internationale
forbrydelser som narkosmugling, menneskehandel, smugling af indvandrere, af
2
"(a)
(b)
(c)
3
Denne definition ligger meget tæt på den, der blev udarbejdet i forbindelse med FN's kommende
konvention om grænseoverskridende organiseret kriminalitet:
"organiseret kriminel gruppe": en struktureret gruppe bestående af tre eller flere personer, som har
bestået i et vist tidsrum, og som handler i forening med det formål at begå en eller flere af de i denne
konvention omhandlede alvorlige forbrydelser eller kriminelle handlinger med henblik på direkte eller
indirekte at opnå en økonomisk eller anden materiel fordel
"alvorlig forbrydelse": en kriminel handling, der har en strafferamme på mindst fire års
frihedsberøvelse, eller som kan straffes med strengere straf
"struktureret gruppe": en gruppe, der ikke er vilkårligt dannet med henblik på umiddelbart at begå en
kriminel handling, hvis medlemmers roller ikke nødvendigvis er formelt defineret, hvis sammensætning
ikke nødvendigvis er fast, og hvis struktur ikke nødvendigvis er nærmere fastlagt".
Rådets fælles aktion af 21.12.1998, EFT L 351 af 29.12.1998, s. 1.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
radioaktive stoffer, af biler m.m.), og som kan medføre frihedsstraf af en varighed på
mindst fire år eller en strengere straf."
2.2.2.
Begrebet forebyggelse
Definition
Der findes en lang række definitioner på forebyggelse af kriminalitet. I denne meddelelse
foreslår Kommissionen følgende definition:
Forebyggelse af kriminalitet omfatter alle aktiviteter, der bidrager til at fjerne eller mindske
kriminalitet som socialt fænomen både kvantitativt og kvalitativt, enten gennem permanente
og strukturerede samarbejdsforanstaltninger, eller gennem ad hoc-initiativer. Disse
aktiviteter udøves af alle de aktører, der kan forventes at medvirke til forebyggelse, dvs.
lokale folkevalgte, retshåndhævende myndigheder og domstole, sociale myndigheder,
uddannelsessystemet, repræsentanter for diverse sammenslutninger, industrien, bankerne og
den private sektor, forskere og videnskabsmænd samt den brede befolkning gennem medierne.
Specialiserede undersøgelser viser, at der findes forskellige indfaldsvinkler til forebyggelse.
Man kan enten fokusere på ofrene, på ophavsmændene til de kriminelle handlinger, på
personer eller sociale grupper, der er særligt udsat, eller på risikosituationer.
Man kan således skelne mellem tre kategorier af foranstaltninger, afhængigt af om de har som
mål:
at begrænse mulighederne ved at gøre det vanskeligere og mere risikabelt at være
kriminel og at mindske de kriminelles fordele ved kriminalitet
at mindske de sociale og økonomiske faktorer, der giver grobund for kriminalitet
at oplyse og beskytte ofrene og forebygge, at mennesker bliver ofre for kriminalitet.
Sammenfaldende nationale erfaringer
Medlemsstaterne accepterer stort set forebyggelse som et supplerende element i
retsforfølgningspolitikken, og der meldes allerede om opmuntrende resultater. På baggrund af
de nuværende aktiviteter bemærker Kommissionen, at der er nogle konstanter, der indgår i
strategierne, som generelt:
søger at styrke tværfaglige indfaldsvinkler
omfatter
forebyggende
foranstaltninger,
sikkerhedspolitikker
og
såkaldte
"ledsagepolitikker" (politik for politi og domstole, socialpolitik, undervisningspolitik,
forskningspolitik ...)
tilskynder til partnerskaber mellem aktørerne i forebyggelsen, fordi forebyggelsen kun
er effektiv, hvis den inddrager alle samfundslag.
Disse principper, som alle medlemsstaterne kan tilslutte sig, gør det muligt allerede nu at tale
om en "europæisk model" for forebyggelse af kriminalitet.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442240_0008.png
3.
3.1.
E
LEMENTER I EN EUROPÆISK STRATEGI
Overensstemmelse med nærhedsprincippet
Medlemsstaterne har et afgørende ansvar for forebyggelse af kriminalitet. De er ansvarlige for
de forskellige nationale politikker for kriminalitetsbekæmpelse, så som strafferet,
socialpolitik, uddannelsespolitik, byplanlægning, skattepolitik m.m. Hvad angår generel
kriminalitet, går tendensen i øvrigt i retning af udvikling af forebyggende foranstaltninger så
tæt som muligt på de berørte, en lang række nye lokale og kontraktbaserede foranstaltninger,
"community policing", retsmyndigheder og politi i nærområder, samt partnerskaber mellem
partnere med helt forskellig baggrund.
Alligevel kan et EU-initiativ tilføre disse politikker en reel merværdi.
På den ene side er problematikken med den grænseoverskridende organiserede kriminalitet
anerkendt som et spørgsmål af fælles interesse for medlemsstaterne, som vedrører både
fællesskabsinstrumenterne og det retlige og politimæssige samarbejde. På den anden side
pegede Det Europæiske Råds møde i Tammerfors allerede på fælles træk ved den generelle
kriminalitet. Der er ofte tale om bykriminalitet med forbindelse til narko, og der er i
foruroligende grad tale om ungdomskriminalitet. En detaljeret analyse i samtlige EU-
medlemsstater ville utvivlsomt pege på andre konstanter.
I øvrigt synes forebyggelsesmetoderne at nærme sig hinanden, selv om der ikke er
tilstrækkeligt kendskab hertil ud over det lokale, regionale eller nationale område. Udveksling
af erfaringer og god praksis, der har givet gode resultater inden for andre områder af retlige og
indre anliggender, ville gøre det muligt at forbedre afhjælpningen af sådanne problemer.
EU's strategi bør derfor omfatte to niveauer:
For det første skal den rettes mod den nationale forebyggelsespolitik. For at opfylde
ovenstående målsætninger skal medlemsstaterne afgive tilsagn om at intensivere deres
bestræbelser for at forebygge såvel organiseret som anden kriminalitet. Med henblik herpå
bør de vedtage eller styrke nationale forebyggelsesstrategier. Det arbejde med at udarbejde en
oversigt over medlemsstaternes politik og med udveksling af oplysninger og erfaringer
mellem medlemsstaterne, som blev påbegyndt på konferencen i Praia da Falésia, bør
fortsættes. Dermed skulle man kunne fastslå, hvad der kan gennemføres på EU-plan.
For det andet vil disse politikker blive suppleret af en EU-aktion, der ikke skal træde i stedet
for nationale, regionale eller lokale initiativer, men bidrage til at løfte ansvarsbyrden og gøre
det lettere at gennemføre nationale foranstaltninger ved at udpege spørgsmål af fælles
interesse.
3.2.
Målsætninger
Kommissionen mener for det første, at for at opnå størst mulig effektivitet, bør bekæmpelse af
kriminalitet foregå globalt og baseres på en kombination af repressive og præventive
instrumenter, idet hurtige, tilpassede og forholdsmæssige sanktioner samt et effektivt tilsyn
med håndhævelsen af straffen i sig selv virker afskrækkende og dermed forebyggende. I
denne forbindelse er det vigtigt, at medlemsstaterne straffer overtrædelser af
fællesskabslovgivningen, når det er påkrævet.
Det skal dernæst understreges, at forebyggelse pr. definition drejer sig om handlinger, som
endnu ikke er begået, og kræver agtpågivenhed, hvilket kan føre til indførelse af
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442240_0009.png
sikkerhedsbestemmelser, der virker for hæmmende for borgerne. Man bør især sikre sig, at
EU's forebyggelsesforanstaltninger overholder de grundlæggende retsprincipper og de
borgerlige frihedsrettigheder.
Eftersom man med forebyggelsesstrategien søger at beskytte såvel borgeren som samfundet,
bør EU sætte sig følgende målsætninger:
at begrænse antallet af muligheder for at begå kriminalitet, at øge den kriminelles risiko
for at blive opdaget og straffet, at mindske mulighederne for at drage fordel af en
kriminel handling
at svække de faktorer, der tilskynder folk til at begå kriminalitet og til at begå
kriminalitet igen
at undgå, at folk bliver ofre for kriminalitet, dvs. alle de faktorer, der gør en person i en
sårbar position mere udsat for at blive offer for kriminalitet
at mindske utryghedsfølelsen
at styrke og udbrede en lovlighedskultur og en kultur, som forebygger konflikter
at styrke god offentlig forvaltning ("good governance") og især forebygge korruption
at forhindre, at de kriminelle miljøer trænger ind i samfundets økonomiske strukturer.
Da der er tale om en ny EU-politik, mener Kommissionen, at der bør foretages en prioritering
under hensyntagen til retningslinjerne fra Det Europæiske Råd i Tammerfors og konferencen i
Praia da Falésia. Hvad angår generel kriminalitet, bør man i første række være opmærksom på
by-, ungdoms- og narkokriminalitet. For den organiserede kriminalitets vedkommende bør de
prioriterede foranstaltninger rettes mod kriminalitet, der udnytter avanceret teknologi,
narkohandel, menneskehandel, især udnyttelse af kvinder, seksuel udnyttelse af børn,
økonomisk kriminalitet og falskmøntneri med euroen.
3.3.
Principper
For at opfylde disse målsætninger må EU's strategi i lyset af de allerede indledte overvejelser
tage udgangspunkt i tre forhold:
(1)
Kendskab:
En forbedring af forståelsen af kriminelle fænomener med hovedvægten
på identifikation af nye kriminelle tendenser, analyse af virkningerne af de
forebyggende foranstaltninger, evaluering af og delagtiggørelse i nationale erfaringer
og national praksis.
Partnerskaber:
En udvikling af samarbejde og netværk mellem aktørerne i det
forebyggende arbejde på alle planer, europæisk, nationalt og lokalt. Der bør samtidig
lægges stor vægt på oplysning om begrebet forebyggelse, udveksling af oplysninger,
iværksættelse af foranstaltninger og opfølgning heraf, herunder videreformidling af
resultaterne.
Tværfaglighed:
Instrumenterne bør i højere grad supplere hinanden, for at man kan
starte projekter, og for at man kan udvikle forebyggelsesteknikker og -metoder,
herunder ikke mindst begrænse mulighederne for at begå kriminalitet.
(2)
(3)
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvad angår organiseret kriminalitet, vil en supplerende analyse foretaget af Kommissionen og
Europol af hensyn til visse specifikke forhold samt nogle direkte anmodninger fremsat af
Rådet i dets resolution fra december 1998 blive præsenteret senere.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442240_0011.png
4.
I
NSTRUMENTER
For at gennemføre denne strategi foreslår Kommissionen følgende foranstaltninger og
horisontale instrumenter:
4.1.
Udvikling af kriminalitetsforebyggelse i EU's politikker
En lang række EU-politikker er ikke rettet specielt mod forebyggelse af kriminalitet, men
bidrager alligevel hertil ved at styrke den økonomiske og sociale samhørighed, vækst og
beskæftigelse eller et gennemsigtigt økonomisk miljø.
I sin resolution fra december 1998 om forebyggelse af organiseret kriminalitet og i
konklusionerne fra konferencen på højt niveau i maj 2000 om forebyggelse af kriminalitet
anmodede Rådet Kommissionen om at evaluere de eksisterende fællesskabspolitikker og -
instrumenters bidrag til forebyggelse af kriminalitet. Efter denne evaluering ønsker
Kommissionen at udvikle en mere struktureret fremgangsmåde, der tillader mere systematisk
brug af fællesskabspolitikkerne og -instrumenterne.
Der er især tale om følgende politikker.
-
Regulering af økonomiske og finansielle aktiviteter
Den politik til kontrol med og regulering af økonomiske aktiviteter, som er indført på
fællesskabsplan, især i forbindelse med det indre marked, bidrager til at forebygge svindel,
korruption og kriminalitet. I denne forbindelse er instrumenter, som skal gøre offentlige
kontrakter mere gennemsigtige, forhindre brug af finansielle kredsløb til hvidvaskning af
penge, eller som vedrører åbenhed i forbindelse med kommercielle transaktioner, ansættelse
af ledere med moral, kontrol med transport af farligt gods, transport eller
kommunikationsmidler og databehandling af særlig betydning.
Kommissionen har allerede fremsat forslag om forebyggelse af svindel med
betalingsinstrumenter
4
, af hvidvaskning af penge
5
, af svindel med offentlige kontrakter
6
, om
varemærkeforfalskning og piratkopiering
7
. Der vil blive udarbejdet nye forslag eller foretaget
tilbundsgående undersøgelser af andre prioriterede sektorer.
Således gav Rådet (Økofin/RIA) den 17. oktober Kommissionen bemyndigelse til at
undersøge muligheden for at styrke de eksisterende nationale bestemmelser om kontrol med
grænseoverskridende pengebevægelser og gøre dem mere ensartede. Kommissionen blev i
øvrigt opfordret til at pege på foranstaltninger, der kunne løse de vanskeligheder, man i vid
4
5
6
7
Kommissionen regner med at vedtage en handlingsplan på dette område inden årets udgang.
Forslaget om ændring af direktiv af 10. juni 1991 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af
det finansielle system til hvidvaskning af penge er under behandling.
Ud over det forslag om ændring af fællesskabsordningen for offentlige kontrakter, som Rådet i
øjeblikket behandler, har Kommissionen nedsat en arbejdsgruppe, der skal undersøge behovet for
supplerende foranstaltninger, f.eks. udarbejdelse af sortlister og udveksling af oplysninger om
tilbudsgivere.
Der vil blive iværksat en handlingsplan efter grønbogen om bekæmpelse af varemærkeforfalskning og
piratkopiering på det indre marked, der blev vedtaget den 15. oktober 1998.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442240_0012.png
udstrækning har på internationalt plan med tomme selskaber og andre retligt uklare
selskabsformer i kampen mod hvidvaskning af penge
8
.
-
Socialpolitik
Det Europæiske Råd i Lissabon den 23. og 24. marts 2000 opstillede bekæmpelse af social
udstødelse som et strategisk mål for EU. Da forebyggelse af kriminalitet indgår i den
europæiske sociale model, der blev godkendt i Lissabon, forekommer det naturligt at skabe
bedre forbindelse mellem programmet mod social udstødelse og strategien for forebyggelse af
kriminalitet. Kommissionens vedtagelse af en ny social dagsorden, hvor hovedvægten lægges
på højere livskvalitet, også kvalitativt, kan fra denne synsvinkel åbne muligheder, især for
forebyggelse af narkomani.
Bekæmpelse af racisme og fremmedhad, et andet vigtigt aspekt af bekæmpelsen af
diskrimination, indgår ligeledes i målsætningen om forebyggelse. Bekæmpelsen skal ske
gennem social, økonomisk og kulturel integration af indvandrere, gennem uddannelse, især
uddannelse til et multikulturelt samfund, og ved at modarbejde alle former for diskrimination
(på boligområdet, på arbejdsmarkedet, ved adgang til uddannelser ...). Det program,
Kommissionen har udarbejdet, omfatter først og fremmest en handlingsplan, der skal fremme
udveksling af oplysninger, erfaring og god praksis
9
.
-
Byplanlægning
Kommissionen understreger ligesom Parlamentet og Regionsudvalget vigtigheden af en
politik til forebyggelse af kriminalitet. I henhold til artikel 4, stk. 1 og 7, i forordning
nr. 1260/1999 om vedtagelse af generelle bestemmelser for strukturfondene kan
Kommissionen på forslag fra medlemsstaten opføre vanskeligt stillede byområder, især
områder med høj kriminalitet, på listen over mål nr. 2-områder. Endvidere kan
foranstaltninger rettet mod vanskeligt stillede byområder integreres i mere generelle
programmer, der er iværksat i enten mål nr. 1- eller mål nr. 2-områder gennem multisektoral
regionalpolitik
10
. Endelig afspejler Urban-initiativet, der modtager finansiering fra EFRU, og
som efter sin lancering i 1994 blev fornyet i 1999, denne vilje til at støtte lokale initiativer og
foranstaltninger, især i kriseramte bydele i storbyer
11
. Urban kan desuden fungere som
overgang fra nye fremgangsmåder med begrænset udbredelse til et integreret initiativ med
deltagelse i de vigtigste strukturfondsprogrammer.
I fremtiden bør hovedvægten lægges på kriminalitet som følge af dårlig byplanlægning. Især
bør situationen med hensyn til utryghed og/eller kriminalitet være blandt indikatorerne i de
undersøgelser, storbyerne i EU med jævne mellemrum foretager.
-
Regionalpolitikken
8
9
10
11
Rådet anmodede Kommissionen om at få forelagt en rapport om mulighederne for at indføre
minimumskriterier for gennemsigtighed for forskellige selskabstyper (især trusts og fonde) for bedre at
kunne afgøre, hvem der har økonomiske rettigheder.
Målsætningen med dette program, der løber i perioden 2001-2006, ligger direkte op ad den målsætning
om forebyggelse, der er behandlet her, og drøftelserne fortsætter i Rådet og Parlamentet.
Jf. "Bæredygtig byudvikling i Den Europæiske Union: Rammer for handling", (KOM(98) 605 af
28.10.1998) og Kommissionens meddelelse "Strukturfondene og deres samordning med
Samhørighedsfonden - Retningslinjer for programmer for perioden 2000-2006", del III.1.
De pågældende byområder, byer eller bydele, skal opfylde mindst tre kriterier, blandt andet høj
arbejdsløshed, en høj grad af fattigdom og udstødelse, et højt antal indvandrere, medlemmer af etniske
mindretal eller flygtninge, et lavt uddannelsesniveau, høj kriminalitet og særligt dårlige miljøforhold.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442240_0013.png
Fællesskabet yder støtte til initiativer til fremme af den økonomiske og sociale samhørighed,
som indirekte bidrager til at forebygge kriminalitet. Mere direkte kan der allerede gives
adgang til EFRU gennem nationale programmer til støtte for initiativer til bekæmpelse og
forebyggelse af kriminalitet. Det vigtigste eksempel er det program om sikkerhed for
udvikling af Mezzogiorno, som Italien fremlagde i forbindelse med forberedelserne af mål
nr. 1 for 1994-1999 og igen i 2000-2006. Der er endnu tale om et enkelt tilfælde, der afspejler
de strukturelle problemer, der påvirker de sociale forhold og bestemmer de økonomiske
aktiviteter i denne region.
I øvrigt giver Interreg-initiativet, som også finansieres af EFRU, mulighed for mere
målrettede indgreb mod EU's interne og eksterne grænser og i grænseegne, især når der er tale
om byudvikling, bekæmpelse af social udstødelse eller retligt og administrativt samarbejde.
Selv om man i samhørighedspolitikken ikke i øjeblikket taler om forebyggelse af kriminalitet
som målsætning, er det heller ikke udelukket, at man kan overveje projekter på dette område,
der på et senere tidspunkt kunne blive en fuldgyldig del af regionalpolitikken.
-
Forskningspolitikken
Der findes allerede specifikke forskningsprogrammer, som omhandler netsikkerhed og
bekæmpelse af IT-kriminalitet. I forbindelse med det europæiske forskningsrum (2000-2006)
vil Kommissionen undersøge mulighederne for at udnytte især ny teknologi til forebyggelse
af generel kriminalitet.
Hvad angår økonomisk og social forskning, giver det femte rammeprogram for forskning
12
mulighed for at undersøge årsagerne til sociale problemer, den statistiske baggrund og
sammenligne god praksis. Der er således nedsat en arbejdsgruppe for at undersøge
problemerne med vold i skoler og byer, narko eller den generelle følelse af utryghed og de
svar, de europæiske lande har afgivet. Nye initiativer kunne f.eks. være at undersøge, hvordan
man gør forebyggelsespolitikken effektiv.
-
Informationssamfundet
Kommissionens kommende meddelelse om, hvordan man kan gøre informationssamfundet
sikrere ved at bekæmpe IT-kriminalitet, vil indeholde et forslag til et overordnet initiativ til at
øge netsikkerheden, herunder på Internettet.
Kommissionen ser gerne, at man opfører en hurtig gennemførelse af foranstaltningerne og
henstillingerne i dens meddelelse blandt EU's prioriteter. Den vil derfor tage kontakt med de
berørte miljøer, erhvervslivet, forbrugerne og politiet og dermed samtidig danne sig et billede
af behovet for nye retlige instrumenter.
-
Ekstern politik
Fællesskabets samarbejds- og bistandsprogrammer omfatter allerede i vid udstrækning
kriminalitetsbekæmpelse. Kommissionen foreslår, at EF/EU fortsætter sin indsats på de
forskellige internationale fora, især i FN og Europarådet. Den minder endvidere om, at
Fællesskabet har til hensigt at tilslutte sig FN's konvention om bekæmpelse af
grænseoverskridende organiseret kriminalitet og dens to protokoller om bekæmpelse af
12
Rådets og Europa-Parlamentets afgørelse 1999/182/EF, EFT L 26 af 1.2.1999, s. 27.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442240_0014.png
menneskehandel og smugling af indvandrere. Der bør tages hensyn til den ekspertise, OSCE
har samlet, især med hensyn til sikkerhed og styrkelse af retsstaten.
Kommissionen mener, at det ville være nyttig at styrke samarbejdet med visse tredjelande
gennem allerede eksisterende netværk og internationale fora, som f.eks. det anerkendte Centre
International pour la Prévention de la Criminalité
13
(det internationale center for forebyggelse
af kriminalitet). Endelig bliver der behov for en gradvis associering af ansøgerlandene til EU's
arbejde inden for forebyggelse af kriminalitet. Phare-programmerne, som forbereder
ansøgerlandene på at tiltræde EU, benyttes allerede til at finansiere præventive
foranstaltninger
14
. Kommissionen vil fuldt ud udnytte mulighederne for, at lade disse lande
deltage i de forskellige eksisterende og kommende instrumenter og programmer, især dem der
omtales i denne meddelelse (finansieringsprogrammet, forum for forebyggelse ...).
Miljøpolitik
De forskellige initiativer eller ad hoc-foranstaltninger, der iværksættes på grund af
forpligtelser i henhold til Fællesskabets eller den internationale miljølovgivning, bidrager
allerede til bekæmpelsen af miljøkriminaliteten (der omfatter ulovlig handel med truede vilde
dyre- og plantearter og produkter fremstillet heraf, udslip og illegal transport af radioaktivt
affald og radioaktive stoffer, ulovlig forurening og bortskaffelse og oplagring af affald,
herunder transport af farlige affaldsstoffer ind og ud af EU, og ulovlig handel med stoffer, der
nedbryder ozonlaget). Imidlertid vil gennemførelsen af disse initiativer og foranstaltninger
blive lettet af bedre samarbejde og udveksling af oplysninger og erfaringer mellem de
forskellige aktører. Endvidere går miljøkriminaliteten på tværs af landegrænserne. Der er tale
om et globalt fænomen, som man bedre kan bekæmpe gennem samarbejde med
ansøgerlandene og tredjelande.
Som ovennævnte eksempler viser, åbner de nuværende fællesskabspolitikker og -instrumenter
allerede en lang række muligheder for at handle. For bedre at udnytte dem i det forebyggende
arbejde vil Kommissionen søge at skabe bedre sammenhæng mellem de kriminalpræventive
elementer, der allerede indgår i disse politikker og instrumenter.
4.2.
Afprøvning af lovgivningsmæssige forslag: “crime proofing”
Dette emne blev behandlet både i konklusionerne fra topmødet i Tammerfors og fra
konferencen i Praia da Falésia. Selv om begrebet endnu ikke er defineret
15
, især ikke i forhold
til "fraud proofing"
16
, kan det defineres som vurdering af, hvor "vandtætte" eksisterende eller
påtænkte lovgivningsmæssige tekster er over for kriminelle handlinger.
13
14
15
16
CIPC, er oprettet for at bistå byer og lande med at bekæmpe kriminalitet og utryghed og består af byer,
nationale præventive organisationer og institutter og støttes af flere medlemsstater, blandt andet
Frankrig, Portugal, Det Forenede Kongerige og Nederlandene.
Som eksempel kan nævnes Phare-programmet til bekæmpelse af narkotika i flere lande, Phare-
programmet for grænseoverskridende samarbejde eller programmet om modernisering af
toldvæsenerne.
De første resultater af en undersøgelse finansieret under Falcone-programmet vil foreligge inden
udgangen af 2000.
Da der er tale om at forebygge svindel med fællesskabsbudgettet, meddelte Kommissionen i en
meddelelse af 28. juni 2000, at Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF) vil oprette et
instrument til mere systematisk evaluering af kvaliteten af lovgivningen, der vil "afgive udtalelse i såvel
de forberedende som de efterfølgende faser i beslutningstagningen i forbindelse med
lovgivningsmæssige initiativer, som direkte eller indirekte har konsekvenser for beskyttelsen af
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442240_0015.png
Denne vurdering kan foretages ved udarbejdelse af enhver form for ny lovgivning eller
beslutning enten på EU-plan eller i medlemsstaterne. På dette tidspunkt skal man pege på,
hvilke muligheder for at begå noget kriminelt, der står åbne.
Kommissionen varetager vurderingen af, hvilke muligheder for at begå kriminalitet de
lovgivningsmæssige forslag vil give. Forberedelsen af indførelsen af euroen er et eksempel på
planlægning, der tog højde for, hvilke risici der ville opstå med den fælles mønt.
Højdepunkterne i vurderingen er ikke blot høringen af de andre tjenestegrene, men også den
fase, hvor lovgivningen forberedes, der eventuelt kan gå helt tilbage til redigeringen af et
høringsdokument (meddelelse, grønbog eller hvidbog).
Medlemsstaterne bør foretage en lignende undersøgelse af deres anvendelse af nationale
regler for udarbejdelse af lovtekster og andre bestemmelser.
Imidlertid er risikoen for kriminel udnyttelse ikke begrænset til nye tekster. Den eksisterende
lovgivning bør ligeledes vurderes. Det gælder både fællesskabslovgivningen og de
internationale instrumenter, Kommissionen har tiltrådt. Hvis det ikke er realistisk at foreslå en
fuldstændig screening af denne lovgivning, kan man i det mindste forestille sig en
risikoanalyse for de store lovområder for at finde frem til dem, der er mest udsat for kriminel
udnyttelse, og udarbejde henstillinger for at lukke hullerne. Kommissionen kunne desuden
inddrage denne vurdering i udarbejdelsen af rapporter om gennemførelse af
fællesskabslovgivningen, for i givet fald at kunne fremsætte forslag om at gøre lovgivningen
sikrere eller supplerende forslag, især hvad angår politiet og domstolene.
Uanset om denne vurdering foretages forudgående eller efterfølgende, bliver der behov for en
styrkelse af bestemmelserne om intern høring og om Kommissionens analyse. En seriøs
undersøgelse bør inddrage specialister og fagfolk, især fra politiet og domstolene. På dette
område bør man indføre udveksling af oplysninger mellem eksperter og oprette videncentre.
4.3.
Forbedring af kendskabet til kriminelle fænomener
Sammenlignelige data
I den handlingsplan for bekæmpelse af organiseret kriminalitet, som Det Europæiske Råd
vedtog i Amsterdam i juni 1997, erkender man, at der er behov for data indsamlet og
analyseret på europæisk plan. Medlemsstaterne og Kommissionen blev opfordret til at indføre
eller identificere "en ordning for indsamling og analyse af data, der er således indrettet, at den
kan give et billede af den organiserede kriminalitet i medlemsstaterne og hjælpe de
retshåndhævende myndigheder i bekæmpelsen heraf" (henstilling nr. 2). I handlingsplanen
fastlægges desuden betingelserne for at opfylde denne målsætning, og medlemsstaterne
opfordres til at benytte fælles normer for indsamling og analyse af data. Europol og
medlemsstaterne imødekom dette i forbindelse med udarbejdelsen af årsrapporten om den
organiserede kriminalitet i EU.
Hvad angår generel kriminalitet, er mangelen på pålidelige og sammenlignelige data om
kriminelle fænomener i de europæiske lande en hindring for at sammenligne politikker for
bekæmpelse og forebyggelse af kriminalitet på nationalt plan. Selv om en sådan
sammenligning ville have sine begrænsninger, ville den være et vigtigt middel til at efterprøve
politikkerne og evaluere god praksis, som det er blevet understreget på forskellige seminarer.
Fællesskabernes finansielle interesser, med henblik på at sikre dem mod svig og korruption"
(KOM(2000) 358, s. 7.).
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På grund af paralleller eller ligheder mellem visse situationer i medlemsstaterne bør der på
trods af de stadig markante retlige forskelle og det stigende sammenfald mellem de nationale
politikker gøres en indsats for at gøre dataene mere sammenlignelige såvel kvantitativt som
kvalitativt. Europarådet og FN er begyndt at beskæftige sig hermed, især hvad angår data om
generel kriminalitet.
Da der er tale om mange forskellige typer brugere med forskellige behov, som i øvrigt skulle
ændre sig i takt med gennemførelsen af Amsterdam-traktaten, skal foranstaltningerne være
tværfaglige og samtidig inddrage forskellige aktører, som f.eks. Kommissionen (især
Eurostat), Europol og Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og
Narkotikamisbrug, for at man kan undgå dobbeltarbejde og sikre, at indsatsen og resultaterne
i højere grad supplerer hinanden.
En række initiativer er på vej. På narkoområdet anmodedes Rådet og Kommissionen i EU's
handlingsplan (2000-2004) om på grundlag af det arbejde, der er udført af Europol og Det
Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug, at udarbejde en fælles
definition af narkorelateret kriminalitet, for at gøre det muligt at foretage objektive
sammenligninger af det antal kriminelle handlinger, der har forbindelse med narko. Hvad
angår racisme og fremmedhad, har Det Europæiske Overvågningscenter for Racisme og
Fremmedhad ligeledes til opgave at indsamle statistiske oplysninger.
Indikatorer
Objektive og relevante indikatorer er af afgørende betydning for en strategi, som skal tage
udgangspunkt i et bedre kendskab til kriminelle fænomener. Af hensyn til indgåelse af
partnerskaber skal disse indikatorer være relevante for såvel de offentlige myndigheder som
de grupper og enheder, der er sårbare over for kriminalitet.
De hidtidige undersøgelser og seminarer har vist, hvilket bidrag en forøgelse af dataene af
forskellig oprindelse kunne yde, både for forståelse af disse fænomener og for en ajourføring
af billedet af nye kriminelle tendenser. På dette område ville det indebære en sikker merværdi
at supplere de traditionelle informationskilder med data fra især private miljøer.
Udarbejdelse af en forebyggelsesstrategi tæt på borgerne kræver desuden en analyse af
utryghedsfølelsen og dens udvikling. Blandt de undersøgelser, der skal foretages på dette
område, udgør meningsmålinger en nyttig informationskilde. I 1996 blev der udarbejdet et
Eurobarometer om europæiske borgeres tryghedsfornemmelse. Kommissionen vil foretage
sådanne meningsmålinger med jævne mellemrum.
Evaluering af praksis
For at kunne udveksle erfaringer og god praksis må man først evaluere dem efter fælles
kriterier for at fastslå, om og i givet fald på hvilke betingelser de kan overtages eller
generaliseres.
Hvad angår organiseret kriminalitet, er man i gang med at undersøge de vigtigste kriterier og
procedurer for at muliggøre udveksling. Målet med denne undersøgelse er at foreslå en teknik
til evaluering af national praksis, der belyser, under hvilke betingelser erfaringerne er
indhentet, og hvilke elementer man kunne overtage.
Konklusionerne af denne undersøgelse kunne være nyttige for analysen af god praksis med
hensyn til forebyggelse af generel kriminalitet. Der bør desuden tages hensyn til det arbejde,
der er udført under det tyske formandskab, med at udarbejde en EU-manual for god praksis.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.4.
Oprettelse af netværk mellem aktører inden for forebyggelse
Oprettelse af et europæisk forum for forebyggelse af organiseret kriminalitet
Den fremgangsmåde, der foreslås i denne meddelelse, er i det store og hele baseret på at
mobilisere aktørerne inden for forebyggelse og etablere netværk mellem dem, uanset om det
drejer sig om "almindelig" eller grænseoverskridende kriminalitet.
Der er mange spørgsmål at belyse. De oplysninger, der skal udveksles, er ikke af samme
karakter, og de samme eksperter kan ikke uden videre behandle så forskellige spørgsmål som
socialrådgivning og cyberkriminalitet. Hvor det inden for småkriminalitet især er
arbejdsmarkedets parter, der skal sættes i forbindelse med de offentlige myndigheder, er
forebyggelsen på områder som økonomisk og finansiel kriminalitet, og ikke mindst
organiseret kriminalitet, afhængig af kontakt med økonomi og erhvervsliv.
Kommissionen tilslutter sig det franske formandskabs og Sveriges forslag om at oprette et
europæisk præventivt netværk rettet mod by-, ungdoms- og narkokriminalitet. Oprettelsen af
dette netværk, som indgik i de prioriteter, der blev fastsat på Det Europæiske Råds møde i
Tammerfors, vil være et skridt i retning af gennemførelsen af strategien og bør ske i
overensstemmelse med de øvrige forslag, der er fremsat i forbindelse med denne strategi.
Med hensyn til organiseret kriminalitet bemærker Kommissionen, at man først lige er begyndt
at gøre de økonomiske og finansielle kredse og visse erhverv, som er særligt udsat for
risikoen for korruption eller for at blive indblandet i hvidvaskning af penge eller svindel,
bevidste om faren og omkostningerne ved kriminalitet. Initiativer som rundbordssamtalen for
europæiske erhvervsfolk om sikkerhedsspørgsmål og forebyggelse af kriminalitet eller det
europæiske charter for sårbare erhverv, der blev undertegnet den 27. juli 1999, bør støttes på
EU-plan, og man bør finde en mulighed for at forlænge dem.
Da der synes at være behov for et initiativ, foreslår Kommissionen, at man opretter et
europæisk forum for forebyggelse af organiseret kriminalitet. Da der er tale om meget
forskellige områder, som f.eks. smugling af lovlige og ulovlige varer, cyberkriminalitet,
korruption, finansiel kriminalitet, miljøkriminalitet eller visse vigtige erhvervs nøglerolle,
kræver forebyggelse af organiseret og økonomisk kriminalitet, at dette forum kan samle
forskellige grupper afhængigt af de spørgsmål, der behandles, og eventuelt oprette
specialiserede arbejdsgrupper.
Det er især vigtigt, at repræsentanter for europæiske institutioner og organer, der arbejder med
forebyggelse, nationale koordineringsorganer, de mest berørte offentlige myndigheder og ikke
mindst domstolene og politiet, de lokale/regionale myndigheder og repræsentanter for de
økonomiske og finansielle kredse deltager i dette forum. Desuden bør de mest berørte
sammenslutninger og erhvervsfolk, som f.eks. de liberale erhverv, medierne og
sikkerhedstjenester indkaldes afhængigt af de behandlede emner.
Det Europæiske Forum for Forebyggelse af Organiseret Kriminalitet søger at inddrage alle
sine partnere i debatten om forebyggelse og at tilskynde til initiativer og pilotprojekter af
europæisk dimension, som kan føre til projekter, der opfylder betingelserne i
finansieringsprogrammet. Blandt disse projekter kan nævnes indførelse af de redskaber og
instrumenter, der er beskrevet i den fælles analyse, Kommissionen og Europol har foretaget.
Forummets rolle
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442240_0018.png
Det Europæiske Forum for Forebyggelse af Organiseret Kriminalitet er et
kommissionsinitiativ, som i første række tager sigte på at strukturere det forebyggende
arbejde på EU-plan. Der er tale om en ramme for etablering af et netværk af eksperter og for
iværksættelse af initiativer. Ligesom forummet søger at fremme og koordinere dialogen om
forebyggelse på EU-plan, bør der oprettes koordinerende strukturer på nationalt plan, når de
ikke allerede findes, både i den offentlige administration og i civilsamfundet. Omfanget og
effektiviteten af dialogen på EU-plan afhænger i høj grad af, hvor godt disse strukturer kan
supplere hinanden.
Det Europæiske Forum for Forebyggelse af Organiseret Kriminalitet bør desuden tage kontakt
med andre diskussionsfora eller arbejdsgrupper inden for de forskellige sektorer på EU-plan
17
og internationalt og bidrage til deres arbejde.
Forummet bør:
-
-
-
-
-
kunne hjælpe EU-institutionerne og medlemsstaterne med at besvare spørgsmål om
forebyggelse af denne form for kriminalitet
bidrage til at udpege nye kriminelle tendenser
gøre det lettere at udveksle oplysninger om forebyggelsesinitiativer
bidrage til oprettelse og drift af ekspertisecentre (videncentre, netværk, databaser) med
specifikke emneområder
bidrage til at udpege forsknings-, uddannelses- og evalueringsområder.
Kommissionen vil gerne indrette forummet på en sådan måde, at driften kun kræver en let
struktur, som Kommissionens tjenestegrene kan være ansvarlig for.
Videreformidling af oplysninger
Kommissionen vil sammen med sine partnere undersøge behovet for at oprette et websted om
forebyggelse, som kan give lettere adgang til oplysninger om EU's og medlemsstaternes
politik og praksis og muliggøre udveksling af oplysninger i samarbejde med netværkene for
forebyggelse i hele EU.
4.5.
Oprettelse af et finansieringsinstrument
På Det Europæiske Råds møde i Tammerfors opfordrede stats- og regeringscheferne til, at
man overvejede finansiel støtte fra EU til gennemførelse af strategien om forebyggelse af
kriminalitet. Kommissionen er kommet til den konklusion, at et finansieringsinstrument vil
tilføre medlemsstaternes foranstaltninger merværdi, som den meddelte på konferencen i Praia
da Falésia.
Formålet med dette instrument vil være at gennemføre den strategi, der er beskrevet i denne
meddelelse. Som det fremgår af konklusion nr. 41 og 42 fra topmødet i Tammerfors, bør man
inddrage alle former for kriminalitet og støtte de foranstaltninger, der omtales i denne
meddelelse, efter nærmere fastsatte kriterier. Ved fastsættelsen af prioriteterne bør man
17
Inden for miljøbeskyttelse kunne det f.eks. være arbejdet i Impel-netværket, og inden for bekæmpelse af
svig og beskyttelse af Fællesskabets finansielle interesser kunne det være arbejdet i Cocolaf.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ligeledes tage hensyn til de foranstaltninger, der foreslås i Kommissionens og Europols fælles
arbejdsdokument om forebyggelse af organiseret kriminalitet.
EU-interventionen får form af et ad hoc-finansieringsinstrument. Foranstaltningerne bliver
åbne for ansøgerlandene på samme vilkår som dem, der gælder for medlemsstaterne.
Uanset hvilken form man vælger, skal finansieringsinstrumentet bestå af to dele, en for
grænseoverskridende organiseret kriminalitet og en for generel kriminalitet.
Følgende foranstaltninger kunne således modtage støtte fra finansieringsinstrumentet og drage
fordel af arbejdet i det europæiske kriminalpræventive netværk og Det Europæiske Forum for
Forebyggelse af Organiseret og Økonomisk Kriminalitet:
Møder og seminarer
Undersøgelser og forskning
: det vil dreje sig om at nå frem til et bedre kendskab til
fænomenet (jf. "problem-oriented policing" eller "knowledge-based crime prevention").
Pilotprojekter:
finansieringsinstrumentet kan bidrage til finansiering af nyskabende
projekter af europæisk dimension (f.eks. videncentre og databaser)
Udveksling af god praksis.
Som for de øvrige foranstaltninger under afsnit IV vil finansieringsinstrumentet blive forvaltet
af Kommissionen med bistand fra et forvaltningsudvalg bestående af medlemsstaternes
repræsentanter. Udvalget vil hvert år fastsætte prioriteterne for finansieringsinstrumentet og
udtale sig om Kommissionens forslag til anvendelse af bevillingerne. Projekterne vil kunne
finansieres med op til 70%, hvilket vil åbne mulighed for at støtte projekter udarbejdet af
ikke-statslige partnere.
Finansieringsinstrumentet vil blive betragtet som et pilotprojekt iværksat ved en afgørelse
efter EU-traktatens artikel 34 i første omgang for en toårig periode (2001-2002). Da der er
tale om finansiering, er det klogt at starte forsigtigt. Et årsbudget på 1 mio. EUR forekommer
rimeligt, indtil der foreligger samlede forslag fra Kommissionen om alle de programmer, den
forvalter.
Endelig vil man kunne fastlægge de første prioriteter i løbet af 2001. Den konference, der vil
blive afholdt under det svenske formandskab i februar 2001, kunne bruges til at fastsætte de
første konkrete prioriteter, og dermed kunne man udnytte finansieringsinstrumentet, så snart
afgørelsen herom er truffet.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
K
ONKLUSION
Kommissionen opfordrer Europa-Parlamentet, Rådet, Regionsudvalget og Det Økonomiske
og Sociale Udvalg til at behandle denne meddelelse og fremsætte deres bemærkninger om den
strategi for bekæmpelse af kriminalitet, Kommissionen foreslår.
På grund af den foreslåede fremgangsmåde, som tager udgangspunkt i, at alle parter, der
medvirker til forebyggelse, skal tage del i fastlæggelsen af nye foranstaltninger, opfordrer
Kommissionen samtidig sammenslutninger, især erhvervssammenslutninger, og
organisationer, der repræsenterer industrien og servicesektoren, samt alle andre organisationer
eller sammenslutninger, der repræsenterer civilsamfundet, og som kan være berørt, til at stifte
bekendtskab med denne meddelelse og fremsætte deres bemærkninger over for
Kommissionen.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442240_0021.png
BEGRUNDELSE
1.
INDLEDNING
I Amsterdam-traktaten, der trådte i kraft den 1. maj 1999, opstillede man en målsætning for
EU om at give borgerne et højt tryghedsniveau i et område med frihed, sikkerhed og
retfærdighed. Denne målsætning blev fremhævet på Det Europæiske Råds møde i
Tammerfors den 15. og 16. oktober 1999 inden for en lang række områder, blandt andet i
forbindelse med forebyggelse af organiseret og anden kriminalitet. Konklusion nr. 41 og 42
fra Det Europæiske Råds møde lyder således:
"41. Det Europæiske Råd opfordrer til, at kriminalpræventive aspekter integreres i
foranstaltningerne til bekæmpelse af kriminalitet, og til en yderligere udbygning af
nationale kriminalpræventive programmer. Der bør udvikles og fastlægges fælles
prioriteter for kriminalitetsforebyggelse i EU's eksterne og interne politik, og der bør
tages hensyn hertil, når der udarbejdes ny lovgivning.
42.
Der bør i højere grad ske udveksling af bedste praksis, netværket af kompetente nationale
kriminalpræventive myndigheder bør udbygges, og samarbejdet mellem nationale
kriminalpræventive organisationer styrkes, og det bør undersøges, om der er basis for et
fællesskabsfinansieret program med henblik herpå. De første prioriteter for dette
samarbejde kan eventuelt være ungdoms- og bykriminalitet samt narkotikarelateret
kriminalitet."
På grundlag heraf har Kommissionen forelagt Europa-Parlamentet, Rådet, Regionsudvalget
og Det Økonomiske og Sociale Udvalg en meddelelse om forebyggelse af kriminalitet i EU. I
denne meddelelse bekræftes det, at EU har brug for et nyt program, der kan tilskynde til
samarbejde mellem alle offentlige eller private organer, der beskæftiger sig med organiseret
og anden kriminalitet, som opfølgning på konklusion nr. 42 fra Det Europæiske Råds møde i
Tammerfors.
For at programmet skal ligne de øvrige programmer, Kommissionen forvalter, og for at gøre
dette nye initiativ mere synligt foreslår man at kalde programmet Hippokrates efter den
legendariske grundlægger af lægevidenskaben, hvis motto var "det er bedre at forebygge end
at helbrede".
Indførelsen af dette program er i overensstemmelse med Kommissionens mere langsigtede
planer, idet den i øjeblikket overvejer en omlægning af samtlige programmer under EU-
traktatens afsnit VI for at afpasse dem bedre efter EU's politiske arbejdsprogram for retlige og
indre anliggender og for bedre at efterleve nye retningslinjer om at forenkle den finansielle
forvaltning ved at benytte større instrumenter.
2.
FORSLAGET TIL AFGØRELSE
Forslaget til Rådets afgørelse om indførelse af Hippokrates-programmet er baseret på
Kommissionens erfaringer med forvaltning af lignende programmer inden for retlige og indre
anliggender, som Oisin, Falcone, Stop og Grotius. Redigeringen af forslaget til afgørelse er
inspireret af de fremsatte forslag til nyt retsgrundlag for de tre programmer, der udløber ved
årets udgang. Den harmoniserede redigering af retsgrundlaget gør teksterne mere læselige og
åbner mulighed for en samlet omlægning af disse finansieringsinstrumenter. Derfor er
afslutningsdatoen i forslaget til afgørelse om Hippokrates-programmet den samme som for de
øvrige programmer, Kommissionen forvalter, nemlig den 31. december 2002.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den påtænkte struktur svarer til strukturen af de øvrige programmer, Kommissionen forvalter
inden for retlige og indre anliggender, som er forelagt Rådet med henblik på en fornyelse.
Forslaget til afgørelse koncentrerer sig således om de bestemmelser, der er påkrævede for at
iværksætte programmet, mens alt vedrørende programmets årlige prioriteter og planlagte
aktioner henvises til de årlige arbejdsprogrammer, som udarbejdes af udvalget.
I overensstemmelse med den interinstitutionelle aftale af 6. maj 1999 (punkt 34) er det
finansielle referencegrundlag ikke nævnt i forslaget til afgørelse. Kommissionen vil dog
foreslå, at det fastsættes til 2 mio. EUR. Dette beløb virker rimeligt, da der er tale om
iværksættelse af en ny foranstaltning på grundlag af en ny EU-politik. Beløbet til finansiering
af programmet bør begrænses i første omgang for at give mulighed for at vurdere interessen,
inden man eventuelt foreslår en fornyelse og en forhøjelse af beløbet.
Som for de øvrige programmer foreslår Kommissionen, at man begrænser
samfinansieringssatsen til 70% for de projekter, der indgives af medlemsstaterne, for at få de
projektansvarlige til at foretage en korrekt vurdering af omkostningerne og for at undgå
enhver risiko for ikke at udtømme bevillingerne. Den foreslår dog, at programmet parallelt
skal kunne finansiere specifikke aktioner og supplerende foranstaltninger, der er nyttige for at
opfylde målsætningerne, og at finansieringssatsen herfor kan gå helt op til 100%.
Programmets målsætninger præsenteres med vilje i generelle vendinger i forslaget
afgørelse. Det skyldes dels, at reaktionerne på Kommissionens meddelelse endnu ikke
kendt, dels at finansieringen i vid udstrækning afhænger af de prioriteter, der fastsættes i
årlige arbejdsprogrammer, der igen er forbundet med de generelle politiske prioriteter
resultattavlen.
til
er
de
Programmet vil blive forvaltet på samme måde som de øvrige programmer inden for retlige
og indre anliggender. Ligesom i forbindelse med de øvrige interventionsprogrammer vil et
udvalg hjælpe Kommissionen med forvaltningen. De gældende procedurer svarer til dem, der
er beskrevet i Rådets afgørelse af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for
udøvelse af de gennemførelsesbeføjelser, der er tillagt Kommissionen. I praksis synes
anvendelsen af rådgivnings- eller forvaltningsprocedurer at passe udmærket til forvaltning af
programmer under tredje søjle, selv om de umiddelbart kun gælder for instrumenter under
første. Forvaltningsproceduren benyttes således ved vedtagelsen af det årlige arbejdsprogram
og eventuelle specifikke aktioner, mens rådgivningsproceduren bruges ved godkendelse af
projekter indgivet af de projektansvarlige og til supplerende foranstaltninger.
3.
ANALYSE AF DE ENKELTE ARTIKLER
Artikel 1
I artikel 1 indføres Hippokrates-programmet for en toårig periode fra og med den 1. januar
2001.
Artikel 2
I artikel 2 fastsættes programmets generelle målsætninger som led i opfyldelsen af den
overordnede målsætning for Den Europæiske Union i henhold til EU-traktatens artikel 29.
Programmet tager således sigte på at styrke samarbejdet mellem alle offentlige eller private
organer i medlemsstaterne, der beskæftiger sig med forebyggelse af organiseret og anden
kriminalitet. Der er desuden mulighed for at lade ansøgerlandene deltage i de aktioner,
programmet yder støtte til.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 3
I artikel 3 beskrives de organer, der kan modtage finansiering under programmet, og hvilke
betingelser projekterne skal opfylde med hensyn til europæisk dimension, især hvad angår det
antal medlemsstater, der mindst skal deltage i tilrettelæggelsen. Det hedder endvidere, at
programmet kan finansiere specifikke aktioner eller supplerende foranstaltninger, der gør det
muligt at opfylde disse målsætninger.
Artikel 4
I artikel 4 defineres, hvilke typer foranstaltninger der kan samfinansieres under programmet.
Artikel 5
I artikel 5 redegøres der for de generelle regler for den finansielle forvaltning af programmet
samt for finansiering af projekter.
Artikel 6
Artikel 6 omhandler gennemførelsen af programmet, der skal foregå i samarbejde med
medlemsstaterne. I stk. 3 nævnes de forskellige gennemførelsesforanstaltninger, som
Kommissionen skal forberede, mens reglerne for udvalgets vurdering af projekterne fremgår
af stk. 4. Det anføres desuden, hvilke procedurer der gælder for hver af de store kategorier af
gennemførelsesforanstaltninger. I stk. 5 nævnes de generelle kriterier for vurdering og
udvælgelse af projekter, for at give potentielle projektansvarlige inspiration til at forberede
deres foranstaltninger. Disse kriterier danner grundlag for Kommissionens forslag om
godkendelse eller afvisning af projekter.
Artikel 7
I henhold til artikel 7 bistås Kommissionen i forvaltningen af programmet af et udvalg
bestående af en repræsentant for hver medlemsstat. Det understreges, at repræsentanter for
ansøgerlandene desuden kan inviteres til informationsmøder efter udvalgsmøderne.
Artikel 8
I artikel 8 henvises der til den rådgivningsprocedure, der fastlægges i afgørelse 1999/468/EF.
Artikel 9
I artikel 9 henvises der til den forvaltningsprocedure, der fastlægges i afgørelse 1999/468/EF.
Artikel 10
I artikel 10 får Kommissionen pålæg om hvert år at evaluere foranstaltningerne for at
gennemføre programmet og forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en årsrapport om
gennemførelsen heraf.
Artikel 11
I henhold til artikel 11 træder programmet i kraft på den dato, hvor afgørelsen offentliggøres i
De Europæiske Fællesskabers Tidende.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2000/0304 (CNS)
Forslag til
RÅDETS BESLUTNING
om indførelse af et tilskyndelses-, udvekslings-, uddannelses- og samarbejdsprogram
inden for forebyggelse af kriminalitet (Hippokrates)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Union, særlig artikel 34, stk. 2, litra c),
under henvisning til Kommissionens initiativ af ... 2000,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I artikel 29 i traktaten om Den Europæiske Union hedder det, at Unionen har som mål
at give borgerne et højt tryghedsniveau i et område med frihed, sikkerhed og
retfærdighed gennem udformning af fælles handling mellem medlemsstaterne, især for
at bekæmpe organiseret og anden kriminalitet.
I konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Tammerfors opfordrer man til at
styrke samarbejdet om kriminalitetsbekæmpelse og til at undersøge mulighederne for
at indføre et program finansieret af Fællesskabet for at støtte dette samarbejde.
Erfaringerne fra forvaltningen af andre interventionsprogrammer finansieret af
Fællesskabet, som Oisin eller Falcone, bekræfter interessen i at opføre et lignende
instrument inden for forebyggelse af kriminalitet på De Europæiske Fællesskabers
budget.
Ved at betragte alle kriminelle fænomener under ét, uanset om de vedrører organiseret
eller anden kriminalitet, kan man sikre, at EU's intervention bliver så effektiv som
muligt.
Kompleksiteten af de kriminelle fænomener i medlemsstaterne og de mange
forskellige præventive foranstaltninger, medlemsstaterne allerede har iværksat, gør det
nødvendigt at anlægge tværfaglige indfaldsvinkler baseret på kendskab til
kriminaliteten.
Dette program er ligesom de øvrige programmer inden for retlige og indre anliggender
åbent for ansøgerlandene, idet de har mulighed for at deltage i projekter, der modtager
støtte under programmet.
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442240_0025.png
(7)
I henhold til artikel 2 i Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse
af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbestemmelser, der tillægges
Kommissionen
18
, skal de foranstaltninger, der er nødvendige for at gennemføre denne
afgørelse, der er nævnt i dens artikel 3, stk. 1 og stk. 3, andet led, vedtages efter den
rådgivningsprocedure, der er beskrevet i artikel 3 i afgørelse 1999/468/EF.
Da de foranstaltninger, der er nødvendige for at gennemføre denne afgørelse, der er
nævnt i dens artikel 3, stk. 3, første led, og i artikel 6, stk. 3, første led, er
forvaltningsforanstaltninger som defineret i artikel 2 i Rådets afgørelse 1999/468/EF
af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de
gennemførelsesbestemmelser, der tillægges Kommissionen
19
, skal disse
foranstaltninger vedtages efter den forvaltningsprocedure, der er beskrevet i
afgørelsens artikel 4 -
(8)
VEDTAGET FØLGENDE BESLUTNING:
Artikel 1
Indførelse af programmet
1.
2.
Ved denne afgørelse indføres samarbejdsprogrammet Hippokrates, der omhandler
forebyggelse af kriminalitet.
Programmet indføres for perioden fra og med den 1. januar 2001 til og med den
31. december 2002, hvorefter det kan forlænges.
Artikel 2
Programmets målsætninger
1.
Programmet bidrager til at opfylde den generelle målsætning om at give borgerne et
højt tryghedsniveau i et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed. Det tager
således sigte på at styrke samarbejdet mellem alle offentlige eller private organer i
medlemsstaterne, der beskæftiger sig med forebyggelse af organiseret eller anden
kriminalitet.
Ansøgerlandene kan deltage i projekterne for at stifte bekendtskab med EU's
resultater på dette område og forberede sig på deres tiltrædelse. Andre tredjelande
kan ligeledes deltage, når det tjener formålet med projekterne.
Artikel 3
Adgang til programmet
1.
Programmet samfinansierer projekter indgivet af offentlige eller private organer i
EU's medlemsstater, der beskæftiger sig med forebyggelse af kriminalitet.
2.
18
19
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23.
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
For at kunne modtage samfinansiering skal projekterne omfatte mindst tre
medlemsstater eller to medlemsstater og et ansøgerland og tage sigte på at opfylde de
målsætninger, der er nævnt i artikel 2.
Programmet kan endvidere finansiere:
– specifikke aktioner af særlig interesse i henhold til programmets prioriteter eller
for samarbejdet med ansøgerlandene
– supplerende foranstaltninger, f.eks. seminarer, ekspertmøder eller andre initiativer
til videreformidling af oplysninger indsamlet i forbindelse med programmet.
Artikel 4
Programmets aktioner
3.
Programmet omfatter følgende former for aktioner:
– Uddannelse
– Udveksling og praktikophold
– Undersøgelser og forskning
– Møder og seminarer
– Videreformidling af de resultater, der opnås i forbindelse med programmet.
Artikel 5
Finansiering af programmet
1.
2.
3.
De årlige bevillinger godkendes af budgetmyndigheden inden for rammerne af de
finansielle overslag.
Samfinansiering af et projekt under programmet udelukker enhver finansiering under
et andet program finansieret af De Europæiske Fællesskabers budget.
Finansieringsafgørelserne indebærer, at der indgås finansieringsaftaler mellem
Kommissionen og de projektansvarlige. Både afgørelserne og aftalerne er underlagt
Kommissionens finanskontrol og revision ved Revisionsretten.
Det tilskud, der ydes over fællesskabsbudgettet, må ikke overstige 70% af de
samlede projektomkostninger.
De specifikke aktioner og supplerende foranstaltninger, der er nævnt i artikel 3,
stk. 3, kan dog finansieres 100% inden for det loft på 10% af det årlige rammebeløb,
der er afsat til hver af disse to kategorier.
Artikel 6
Gennemførelse af programmet
26
4.
5.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
2.
3.
Kommissionen er ansvarlig for forvaltningen og gennemførelsen af programmet i
samarbejde med medlemsstaterne.
Programmet forvaltes af Kommissionen i overensstemmelse med finansforordningen
af 21. december 1977 vedrørende De Europæiske Fællesskabers almindelige budget.
I forbindelse med gennemførelsen af programmet:
udarbejder Kommissionen et årligt arbejdsprogram, der omfatter de specifikke
målsætninger og tematiske prioriteter samt eventuelt en liste over specifikke
aktioner og supplerende foranstaltninger
vurderer og udvælger Kommissionen
projektansvarlige, der er nævnt i artikel 3.
projekter
indgivet
af
de
1. Kommissionen forelægger det udvalg, der er nævnt i artikel 7, udkast til de
foranstaltninger, der skal iværksættes for at gennemføre programmet. Behandlingen af de
projektansvarliges udkast og supplerende foranstaltninger foregår efter den
rådgivningsprocedure, der er nævnt i artikel 8. Behandlingen af det årlige arbejdsprogram
og de specifikke aktioner foregår efter den forvaltningsprocedure, der er nævnt i artikel 9.
2. Kommissionen vurderer og udvælger projekter indgivet med henblik på finansiering under
programmet efter følgende kriterier:
overensstemmelse med programmets målsætninger
den europæiske dimension og ansøgerlandenes muligheder for at deltage
foreneligheden med det arbejde, der er påbegyndt eller planlagt i forbindelse
med EU’s politiske prioriteter inden for forebyggelse af kriminalitet
komplementariteten med andre tidligere, aktuelle eller kommende samarbejds-
projekter
den projektansvarliges evne til at gennemføre projektet
projektets egentlige kvalitet med hensyn til udformning, tilrettelæggelse,
præsentation og forventede resultater
størrelsen af den støtte, der anmodes om fra programmet, og dens
overensstemmelse med de forventede resultater
virkningen af de forventede resultater for programmets målsætninger.
Artikel 7
Udvalg
1.
Kommissionen bistås af et udvalg, kaldet "Hippokrates-udvalget", der består af en
repræsentant for hver af EU's medlemsstater, og som har Kommissionens
repræsentant som formand.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
3.
Det udvalg, der er nævnt i artikel 8 og 9, vedtager sine vedtægter efter forslag fra
formanden.
Kommissionen kan invitere repræsentanter for ansøgerlandene til informationsmøder
efter udvalgsmøderne.
Artikel 8
Rådgivningsprocedure
Når der henvises til denne artikel, gælder rådgivningsproceduren i artikel 5 i afgørelse
1999/468/EF under overholdelse af bestemmelserne i artikel 7, stk. 3, i denne afgørelse.
Artikel 9
Forvaltningsprocedure
1
Når der henvises til denne artikel, gælder forvaltningsproceduren i artikel 4 i
afgørelse 1999/468/EF under overholdelse af bestemmelserne i artikel 7, stk. 3, i
denne afgørelse.
Det tidsrum, der omtales i artikel 4, stk. 3, i afgørelse 1999/468/EF, fastsættes til tre
måneder.
Artikel 10
Evaluering
1.
2.
Kommissionen evaluerer hvert år den indsats, der er gjort for at gennemføre
programmet i det forgangne år.
Hvert år aflægger Kommissionen rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om
programmets gennemførelse. Den første rapport aflægges senest den 31. juli 2002.
Artikel 11
Ikrafttrædelse
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for offentliggørelsen i De Europæiske Fællesskabers
Tidende.
Denne beslutning er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
2.
På Rådets vegne
Formand
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442240_0029.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
FORANSTALTNINGENS BETEGNELSE
Forslag til Rådets afgørelse om indførelse af et tilskyndelses-, udvekslings-,
uddannelses- og samarbejdsprogram inden for forebyggelse af kriminalitet
(Hippokrates)
2.
BUDGETPOST
B5-820
3.
RETSGRUNDLAG
EU-traktatens artikel 34
4.
4.1
BESKRIVELSE AF FORANSTALTNINGEN
Foranstaltningens generelle formål
Foranstaltningen tager sigte på at fremme den europæiske strategi for forebyggelse af
kriminalitet, der er en af EU's prioriteter i henhold til EU-traktatens artikel 29. Den er
et af midlerne til at opfylde målsætningerne om at skabe et område med frihed,
sikkerhed og retfærdighed i EU gennem tættere og mere effektivt samarbejde om
forebyggelse af kriminalitet. Den tager udgangspunkt i konklusion nr. 41 og 42 fra
Det Europæiske Råds møde i Tammerfors den 15. og 16. oktober 1999, hvori man
opfordrer til tættere samarbejde på dette område, især ved at undersøge mulighederne
for et program finansieret af Fællesskabet.
Kommissionen har sideløbende offentliggjort en generel meddelelse om dette emne,
hvori den konkluderer, at der er behov for et finansieringsinstrument til at understøtte
den europæiske strategi, den foreslår.
Dette instrument, kaldet Hippokrates-programmet, tager sigte på at styrke
samarbejdet mellem alle offentlige eller private organer i medlemsstaterne, der
beskæftiger sig med forebyggelse af organiseret eller anden kriminalitet. Programmet
er således åbent for alle de berørte parter på et tværfagligt grundlag.
Programmet samfinansierer uddannelsesforanstaltninger, udvekslings- og
praktikprogrammer, møder, konferencer og seminarer, undersøgelser og forskning
samt videreformidling af resultaterne af de finansierede aktioner på europæisk plan.
4.2
Foranstaltningens varighed
forlængelse/fornyelse
og
nærmere
bestemmelser
om
dens
Programmet løber i to år (2001-2002). Det sker for at give Kommissionen lejlighed
til at undersøge, om det er muligt at slå de eksisterende programmer (Grotius, Oisin,
Falcone og Stop) sammen til et enkelt rammeprogram under EU-traktatens afsnit VI,
som Hippokrates-programmet derefter kan integreres i.
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
5.1
5.2
5.3
6.
KLASSIFIKATION AF UDGIFTERNE/INDTÆGTERNE
IOU
OB
UDGIFTER: 2 MIO. EUR
UDGIFTERNES ART
– støtte til samfinansiering sammen med andre offentlige eller private kilder op til
70% af de samlede projektomkostninger for foranstaltninger, der indgives forslag
om af projektansvarlige fra medlemsstaterne
– støtte på 100% til specifikke aktioner om prioriterede aspekter af europæisk
interesse, og til supplerende foranstaltninger inden for loftet på 10% af det årlige
budget for hver af disse to kategorier.
7.
7.1
FINANSIELLE VIRKNINGER
Beregningsmetode for de samlede omkostninger ved foranstaltningen (forholdet
mellem gennemsnitsomkostningerne pr. enhed og de samlede omkostninger)
Det finansielle referencegrundlag til gennemførelsen af dette program er på 2 mio.
EUR for perioden 2001-2002.
Det svarer til et overslag over de bevillinger, der er nødvendige for at iværksætte en
ny foranstaltning, der i de to første år nødvendigvis får karakter af et pilotprojekt.
Dette overslag er baseret på den andel af projekterne, der i de senere år har modtaget
støtte under de eksisterende programmer om forebyggelse af kriminalitet (især Oisin
og Falcone). Denne andel på mellem 20 og 25% skal fordeles på et årligt beløb for de
to programmer på 5 mio. EUR, hvilket svarer til et overslag på 1 mio. EUR om året
til finansiering af Hippokrates-programmet.
7.2
Omkostningernes fordeling på foranstaltningens elementer
Fordelingen på foranstaltningens elementer afhænger af, hvilke projekter
medlemsstaterne indgiver. Programmet vil blive forvaltet gennem årlige
arbejdsprogrammer, hvori man vil lægge vægt på behovet for at finde en balance
mellem seminarer og konferencer på den ene side og udvekslinger og undersøgelser
eller forskning på den anden i overensstemmelse med konklusionerne af den
evaluering af de øvrige programmer, som GD for Retlige og Indre Anliggende
forvalter, der blev foretaget i 1999-2000. Det vil endvidere være ønskværdigt at
lægge vægt på undersøgelser og forskningsaktiviteter på et område, hvor det er af
afgørende betydning for gennemførelsen af den europæiske strategi, at man får
kendskab til kriminelle fænomener. Derfor kunne man forestille sig følgende
vejledende fordeling for 2001-2002:
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442240_0031.png
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (løbende priser)
Fordeling
Regn-
skabsår
2001
Regn-
skabsår
2002
n+2
n+3
n+4
n+5 og
følgende
regn-
skabsår
I alt
Seminarer, konferencer,
informationsmøder
Udvekslings- og
praktikprogrammer
Undersøgelser og
forskning
Dokumentation/
information
I alt
0,50
0,50
1,00
0,40
0,10
0,40
0,10
0,80
0,20
1,00
1,00
2,00
7.3
Udgifter til undersøgelser, eksperter m.m. inkluderet i budgettets del B
Ikke relevant
7.4
Forfaldsplan for forpligtelses-/betalingsbevillinger
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR
Regn-
skabsår
2001
Regn-
skabsår
2002
n+2
n+3
n+4
n+5 og
følgende
regn-
skabsår.
I alt
Forpligtelses-
bevillinger
Betalingsbevillinger
Regnskabsår n
n+1
n+2
n+3
n+4
n+5
og følgende
regnskabsår
I alt
1,00
1,00
2,00
2,00
0,70
1,10
0,20
0,70
1,10
0,20
2,00
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.
FORHOLDSREGLER MOD SVIG
De generelle bestemmelser om bekæmpelse af svig gælder. Desuden er der planlagt
stikprøvekontroller på stedet.
9.
9.1
OPLYSNINGER OM OMKOSTNINGSEFFEKTIVITET
Specifikke og kvantificerbare mål, målgruppe
Specifikke målsætninger:
Ud over den overordnede målsætning om at styrke
samarbejdet om forebyggelse af kriminalitet vil man i de årlige
arbejdsprogrammer for Hippokrates fastsætte prioriteter, der vil blive knyttet så
tæt som muligt til resultattavlen for udviklingen i skabelsen af et område med
frihed, sikkerhed og retfærdighed i EU (Kommissionens meddelelse til Rådet og
Europa-Parlamentet). Uden at foregribe det første arbejdsprogram, som skal
fastlægges af programmets forvaltningsudvalg, kan man pege på følgende
overordnede emner:
– At forbedre kendskabet til kriminelle fænomener i medlemsstaterne såvel inden
for organiseret som generel kriminalitet.
– At fremme fælles praksis i medlemsstaterne på forebyggelsesområdet.
– At skabe arbejdsmæssige relationer og gensidig tillid mellem de myndigheder, der
beskæftiger sig med forebyggelse, på et tværfagligt grundlag.
– At skabe debat om, hvordan man kan forbedre samarbejdet, og om eksperimentale
arbejdsmetoder.
– At sammenligne gensidige tendenser inden for kriminalitet og effektiviteten af
forebyggelsen.
– At videreformidle information om resultaterne af projekterne til hele Europa.
Målgruppe:
Alle offentlige eller private organer i medlemsstaterne, der
beskæftiger sig med forebyggelse af kriminalitet, med en mulighed for at
associere partnere i ansøgerlandene eller myndigheder eller eksperter fra andre
tredjelande, hvis deltagelse er nødvendig for aktionens gennemførelse. I
forbindelse med seminarer eller konferencer er den endelige støttemodtager
normalt en offentlig myndighed i en medlemsstat eller i undtagelsestilfælde en
offentlig myndighed fra et ansøgerland sammen med projektansvarlige fra to
medlemsstater. I forbindelse med undersøgelser eller forskning kan den endelige
støttemodtager være et offentligt eller privat organ eller en uafhængig ekspert. I så
fald er det de procedurer, der gælder for offentlige kontrakter, der afgør, hvem der
kan modtage finansiering.
9.2
Begrundelse for foranstaltningen
Behovet for EF-støtte, især i henhold til nærhedsprincippet:
For at opfylde de
målsætninger, der blev fastsat i Amsterdam-traktaten og på Det Europæiske Råds
møde i Tammerfors inden for forebyggelse af kriminalitet, for at styrke
udviklingen af faglige relationer på tværfagligt grundlag mellem organer i
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
medlemsstaterne, for at tilskynde til oprettelse af et netværk af projektansvarlige,
sikre den grænseoverskridende dimension og videreformidle resultaterne på
europæisk plan.
– Valg af interventionsform
* fordele i forhold til andre mulige foranstaltninger (komparative fordele):
videreformidling af resultaterne på europæisk plan, dækning af de
projektansvarliges behov på europæisk plan, bedre koordinering mellem
målgrupperne.
* beskrivelse af eventuelle lignende foranstaltninger på EF-plan eller nationalt
plan:
på EF-plan findes der ikke andre specifikke aktioner, og på nationalt plan
er aktionerne begrænsede og gør det ikke muligt at opnå netværksvirkning eller
at udbrede kendskabet til god praksis til andre dele af Europa.
*
forventede afledte virkninger og multiplikatoreffekt:
synergi og merværdi på
europæisk plan
Vigtigste usikkerhedsmomenter, som vil kunne få indflydelse på de konkrete
resultater af foranstaltningen
Erfaringerne med de forudgående aktioner viser,
at der ikke findes sådanne usikkerhedsmomenter. Der har tværtimod i flere år
været en stigende efterspørgsel i EU's medlemsstater, hvilket har vist sig på
seminarer afholdt med EU-støtte (f.eks. den ministerkonference, der blev afholdt
under det portugisiske formandskab i maj 2000 om forebyggelsesspørgsmål) og
en stigende interesse i hele Europa for denne type aktion med henblik på at skabe
et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed i Europa.
9.3
Overvågning og evaluering af foranstaltningen
– Resultatindikatorer
*output-indikatorer (omfanget af de iværksatte aktiviteter):
analyse og
videreformidling af projektresultaterne, oprettelse af transnationale partner-
skaber.
* virkningsindikatorer for hver enkelt målsætning:
forbedring af kendskabet til
kriminelle fænomener (antal undersøgelser og forskningsinitiativer og deres
kvalitet såvel absolut som i forhold til programmets målsætninger), vækst i
antallet af konkrete samarbejdsforanstaltninger (antal uddannelsesforanstalt-
ninger, udvekslinger, konferencer eller seminarer), effektiv videreformidling af
de aktioner, der er finansieret under programmet.
Hvordan og hvor hyppigt foregår evalueringen?
internt hvert år globalt; eksternt
globalt.
Vurdering af resultaterne (i tilfælde af fortsættelse eller fornyelse af en
eksisterende foranstaltning)
Intern og ekstern uafhængig evaluering positiv,
resultater i overensstemmelse med målsætningerne, behov for at fortsætte
påbegyndte aktioner, stigende efterspørgsel efter projektansvarlige.
33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442240_0034.png
10.
UDGIFTER TIL ADMINISTRATION (DET ALMINDELIGE BUDGETS
SEKTION III, DEL A)
Behovet for menneskelige og administrative ressourcer skal dækkes af
tildelingen til det ansvarlige GD
10.1
Indvirkningen på antallet af stillinger
Antal ansatte, der skal tilknyttes
forvaltningen af foranstaltningen
Faste stillinger
Midlertidige
stillinger
heraf
Varighed
Stillingstype
Ved anvendelse
af eksisterende
ressourcer i det
pågældende
generaldirek-
torat eller den
pågældende
tjeneste
0.5
Ved anven-
delse af ekstra
ressourcer
Tjenestemænd eller
midlertidigt ansatte
A
0.5
2 år
B
C
Andre ressourcer
I alt
0,5
0,5
0,5
0.5
2 år
2 år
1,5
1.5
2 år
Det anføres, hvornår de ekstra ressourcer skal stilles til rådighed.
10.2
De supplerende menneskelige ressourcers samlede finansielle indvirkning
(EUR)
Beløb
Tjenestemænd
Midlertidigt ansatte
Andre ressourcer (anfør
budgetpost)
I alt
Beregning
Beløbene svarer til de samlede udgifter til de supplerende stillinger i foranstaltningens
samlede løbetid, hvis foranstaltningen er af bestemt varighed, og til udgifterne i 12 måneder,
hvis den er af ubestemt varighed.
34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442240_0035.png
10.3
Forøgelse af andre driftsudgifter som følge af foranstaltningen, navnlig udgifter
til møder i ekspertudvalg og -grupper
(EUR)
Konto(nummer og tekst)
A0 7031
Beløb
48 000
Beregning
15 eksperter X 2 udvalgsmøder X 800 X 2 år
I alt
48 000
Beløbene svarer til de samlede udgifter til foranstaltningen, hvis den er af bestemt varighed,
og til udgifterne i 12 måneder, hvis den er af ubestemt varighed.
35