Europaudvalget 2000
KOM (2000) 0789
Offentligt
1442243_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 30.11.2000
KOM(2000) 789 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET
OG DET ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG
Opfølgning af grønbogen om bekæmpelse af varemærkeforfalskning og piratkopiering i
det indre marked
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442243_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET
OG DET ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG
Opfølgning af grønbogen om bekæmpelse af varemærkeforfalskning og piratkopiering i det indre marked
Resumé
Kommissionen indledte i 1998 en høring af de berørte parter på basis af grønbogen om bekæmpelse af
varemærkeforfalskning og piratkopiering i det indre marked for at få klarlagt de økonomiske følger af dette
fænomen i det indre marked, vurdere den gældende lovgivning på området og finde frem til forholdsregler, der
kan forbedre situationen.
Høringen bekræftede, at varemærkeforfalskning og piratkopiering er et stort problem for de fleste erhvervsgrene
i det indre marked, og at Kommissionen og Den Europæiske Union i almindelighed må tage skridt til at skærpe
og forbedre kampen på EU-plan mod varemærkeforfalskning og piratkopiering i det indre marked.
Denne meddelelse indeholder en
handlingsplan,
der består af hasteforanstaltninger, som Kommissionen inden
længe vil fremsætte forslag til, foranstaltninger på mellemlang sigt og andre initiativer.
Hasteforanstaltninger
(1)
Kommissionen vil forelægge et direktivforslag, som skal forbedre de eksisterende midler til
håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder og fastlægge en overordnet ramme for
informationsudveksling og administrativt samarbejde.
Kommissionen vil på basis af de eksisterende programmer udvikle uddannelsesforanstaltninger for
embedsmænd ved de retshåndhævende myndigheder, herunder også i ansøgerlandene, og
oplysningsforanstaltninger for offentligheden.
Kommissionen vil også fremover prioritere kampen mod varemærkeforfalskning og piratkopiering
højt under tiltrædelsesforhandlingerne.
Kommissionen vil tage initiativ til en undersøgelse for at få fastlagt en metodologi til indsamling,
analyse og sammenligning af data om varemærkeforfalskning og piratkopiering.
Kommissionen planlægger at etablere et kontaktpunkt i Kommissionen, som skal være grænseflade
mellem de forskellige tjenester, der beskæftiger sig med bekæmpelse af varemærkeforfalskning og
piratkopiering, og skabe mere gennemsigtighed og åbenhed udadtil.
(2)
(3)
(4)
(5)
Foranstaltninger på mellemlang sigt
(6)
Kommissionen vil undersøge, om der bør indføres supplerende ordninger for administrativt
samarbejde til bekæmpelse af varemærkeforfalskning og piratkopiering, navnlig indbyrdes mellem de
kompetente nationale myndigheder, men også mellem disse myndigheder og Kommissionen.
Kommissionen vil undersøge, om det er nødvendigt at forelægge forslag til harmonisering af
minimumsstraffene, til udvidelse af Europols beføjelser til også at omfatte bekæmpelse af
varemærkeforfalskning og piratkopiering og til etablering af en struktur, f.eks. et websted, der gør det
muligt at få adgang til de retsafgørelser, de nationale domstole har truffet om emnet.
(7)
Andre initiativer
(8)
Kommissionen retter i denne meddelelse en række henstillinger, bl.a. for at sikre en bedre udnyttelse
af de eksisterende informationssystemer og styrke samarbejdet og udvekslingen af oplysninger
mellem den private sektor og de offentlige myndigheder.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442243_0003.png
I
NDLEDNING
1.
Varemærkeforfalskning og piratkopiering i det indre marked fordrejer handelen og
skaber markedsforstyrrelser, navnlig når de forskelle, der er medlemsstaterne
imellem i håndhævelsen af intellektuelle ejendomsrettigheder, udnyttes. Der er
nemlig stadig store forskelle mellem de enkelte medlemsstaters beskyttelsesniveau
for intellektuelle ejendomsrettigheder, især med hensyn til den faktiske anvendelse af
rettighederne. Det varierer således betydeligt fra medlemsstat til medlemsstat, hvilke
regler der gælder for de midlertidige foranstaltninger, der bl.a. træffes til at bevare
bevismateriale, hvordan man beregner skadeserstatning, og hvilke regler der gælder
for behandling af sager med krav om, at varemærkeforfalskning og piratkopiering
ophører. Nogle medlemsstater kender ikke til midler og procedurer som f.eks.
oplysningspligt og tilbagekaldelse af varer, der ulovligt er bragt i handelen, for
lovovertræderens regning. Sådanne forskelle er til skade for det indre marked og
hæmmer en effektiv bekæmpelse af varemærkeforfalskning og piratkopiering.
Situationen medfører, at erhvervslivet mister tilliden til det indre marked, og vil
dermed også give et fald i investeringerne. Ud over de økonomiske, sociale og
arbejdsmarkedsmæssige følger, fænomenet fører med sig, kan der i stigende grad
iagttages forgreninger til den organiserede kriminalitet og nye former i forbindelse
med Internet. Det er derfor magtpåliggende for Den Europæiske Union at få
bekæmpet fænomenet.
Formålet med denne meddelelse er i form af en handlingsplan at beskrive de
forskellige nye foranstaltninger og initiativer, som Kommissionen agter at træffe for
at forbedre og skærpe kampen mod varemærkeforfalskning og piratkopiering i det
indre marked. Gennemførelsen af handlingsplanen kræver deltagelse af alle berørte
parter, særlig indehaverne af intellektuelle ejendomsrettigheder. Handlingsplanen er -
med henblik på det indre marked - tænkt som et supplement til de foranstaltninger,
der allerede er truffet for at kontrollere varemærkeforfalskede og piratkopierede
varer ved EU's ydre grænser (Rådets forordning (EF) nr. 3295/94 som ændret), og til
de initiativer, der er taget i kampen mod varemærkeforfalskning og piratkopiering
som led i forbindelserne med tredjelande og med hjemmel i multilaterale aftaler
(navnlig TRIPS-aftalen om handelsrelaterede aspekter af intellektuelle
ejendomsrettigheder, der er indgået i WTO-regi
1
).
Kommissionen forelagde den 15. oktober 1998 en grønbog om bekæmpelse af
varemærkeforfalskning og piratkopiering i det indre marked
2
for at rejse en debat om
emnet med alle berørte parter. Der blev i grønbogen set på følgende mulige
indsatsområder: foranstaltninger i den private sektor, effektiviteten af de tekniske
beskyttelses- og identifikationssystemer, sanktionerne og andre midler til
håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder og det administrative samarbejde
mellem de kompetente myndigheder.
Kommissionen modtog mange udtalelser (145) om grønbogen. Den 2.-3. marts 1999
afholdt den sammen med det tyske formandskab for Rådet en offentlig høring i
München for alle berørte parter. Den 3. november 1999 afholdt den et ekspertmøde
2.
3.
4.
1
2
Rådets afgørelse 94/800/EF af 22. december 1994 om indgåelse på Det Europæiske Fællesskabs vegne
af de aftaler, der er resultatet af de multilaterale forhandlinger i Uruguay-rundens regi (1986-1994), for
så vidt angår de områder, der hører under Fællesskabets kompetence, EFT L 336 af 23.12.1994, s. 213.
KOM(1998) 569 endelig udg.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442243_0004.png
med medlemsstaterne. Det Økonomiske og Sociale Udvalg afgav udtalelse om
grønbogen den 24. februar 1999
3
, og Europa-Parlamentet vedtog en beslutning om
grønbogen den 4. maj 2000
4
.
R
EAKTIONERNE PÅ GRØNBOGEN
5
5.
Høringen har bekræftet, at varemærkeforfalskning og piratkopiering har skadelige
virkninger for det indre marked. Fænomenet har et betydeligt og generelt stigende
omfang i det indre marked, selv om det, fordi der er tale om ulovlige aktiviteter, er
vanskeligt at måle dets fulde omfang. Det er et stort problem for alle erhvervsgrene,
fordi varemærkeforfalskning og piratkopiering hæmmer investerings- og
innovationsviljen, medfører tab af arbejdspladser og er til fare for forbrugerne. Ifølge
Counterfeiting Intelligence Bureau,
som Det Internationale Handelskammer
6
har
oprettet, udgør handelen med varemærkeforfalskede og piratkopierede varer 5-7 % af
verdenshandelen - svarende til 200-300 mia. EUR om året og et samlet tab af
200 000 arbejdspladser om året, tal, som ofte nævnes af de berørte parter. Disse
anslår i øvrigt, at fællesskabsvirksomheder med aktiviteter uden for EU mister
400-800 mio. EUR i det indre marked og 2 000 mio. EUR uden for EU. Ifølge flere
berørte erhvervsgrene har varemærkeforfalskning og piratkopiering følgende andel i
% af den lovlige samhandel i det indre marked:
Varemærkeforfalskning/piratkopiering i % af den lovlige samhandel i det indre
marked
Berørte sektorer
Edb
Den audiovisuelle sektor
Tekstilvarer
Musik
Reservedele til biler
Sport og fritid
Fænomenets andel i %
39
16
10-16
10
5-10
5-7
De berørte parter klager over de forskelle, der er i sanktionsordninger, som påvirker
samhandelen medlemsstaterne imellem og har direkte indvirkning på konkurrencen i
det indre marked. Forskellene kan nemlig få indflydelse på, hvor i EU
varemærkeforfalskningen og piratkopieringen finder sted. Der vil være en tendens til,
at varemærkeforfalskede og piratkopierede varer primært bliver fremstillet og solgt i
lande, der skrider mindre virksomt ind over for varemærkeforfalskning og
piratkopiering. Det medfører omlægning af samhandelen, fordrejer konkurrencen og
skaber markedsforstyrrelser. De berørte parter, herunder også medlemsstaterne, ser
derfor helst, at problemet gribes an resolut, og at der tages større initiativer på EU-
niveau.
6.
Kommissionen nærer i det store hele samme ønsker som de berørte parter. De berørte
parters ønsker svarer også til de målsætninger, Kommissionen forfølger i sin politik,
og som tager sigte på at fremme innovation og opfindsomhed i Europa, bl.a. ved
3
4
5
6
EFT C 116 af 28.4.1999, s. 35.
Endnu ikke offentliggjort.
En sammenfattende rapport om reaktionerne på Kommissionens grønbog om varemærkeforfalskning og
piratkopiering findes på webstedet: http://europa.eu.int/comm/internal_market/en/intprop/indprop/.
"Countering
Counterfeiting. A guide to protecting & enforcing intellectual property rights",
Counterfeiting Intelligence Bureau, International Chamber of Commerce, 1997.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442243_0005.png
hjælp af en ensartet og effektiv beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder i det
indre marked.
7.
Reaktionerne på grønbogen viser, at foranstaltningerne i den private sektor kunne
udbygges yderligere, bl.a. samarbejdet med de offentlige myndigheder. De fleste
respondenter lægger vægt på, at der er behov for en bedre koordinering af
databaserne og en øget informationsudveksling på tværs af grænserne, hvilket bør
ske med deltagelse af de nationale myndigheder og erhvervsorganisationerne.
Respondenterne ser generelt positivt på oplysningskampagner om de negative følger
af og farer ved varemærkeforfalskning og piratkopiering. Der er almindelig enighed
om, at erhvervsorganisationer bør have søgsmålskompetence. For så vidt angår de
tekniske beskyttelses- og identifikationssystemer, kræver de berørte parter retsregler,
der forbyder fremstilling og udbredelse af ulovlige tekniske systemer, og som
indeholder retsmidler til brug mod uretmæssig ændring af lovlige systemer. For så
vidt angår multimediaprodukter (cd, cd-rom og dvd), mener rettighedshaverne, at det
bør være påkrævet at anvende identifikationskoder.
Sanktionerne og andre midler til håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder
bør have samme virkning i alle medlemsstater, mener de berørte parter. Nogle går
ind for en harmonisering af sanktionerne og de strafferetlige procedurer. De fleste
respondenter kræver harmoniserede regler for lukning af virksomheder og lagre og
for beslaglæggelse af anlæg og udstyr, der er anvendt i ulovligt øjemed. De berørte
parter klager desuden over, at de nationale foranstaltninger til indsamling af
bevismateriale og søgsmål varierer landene imellem og i øvrigt er utilstrækkelige. De
kræver ensartede procedurer for efterforskning og beslaglæggelse og mere effektive
påbud og forbud på tværs af grænserne. De går også ind for, at alle medlemsstater
indfører faste erstatningsbeløb eller pønalt begrundede erstatninger. De fleste
respondenter stiller sig positivt til, at alle medlemsstater indfører oplysningspligt
7
og
offentliggør domme. Reaktionerne på grønbogen viser, at der er bred enighed om, at
det administrative samarbejde mellem de kompetente nationale myndigheder må
forbedres for at kunne bekæmpe varemærkeforfalskning og piratkopiering i det indre
marked, også når det gælder uddannelse og udveksling af embedsmænd. Det fremgår
af reaktionerne, at Kommissionen bør spille en central rolle på dette område.
8.
K
OMMISSIONENS PÅTÆNKTE INDSATS
9.
Kommissionen skal understrege, at medlemsstaternes offentlige myndigheder uden
tvivl har en vigtig opgave ved bekæmpelsen af varemærkeforfalskning og
piratkopiering, men at hovedansvaret på området ligger hos indehaverne af
intellektuelle ejendomsrettigheder, som selv må være på vagt, f.eks. når de tildeler
licenser og kontrollerer produkternes og tjenesteydelsernes kvalitet.
Kommissionen foreslår, at grønbogen følges op med den forelagte handlingsplan.
Handlingsplanen indeholder hasteforanstaltninger, som Kommissionen inden længe
fremsætter forslag til, foranstaltninger på mellemlang sigt og henstillinger, der indgår
i selve handlingsplanen, og som er rettet mod den private sektor og de offentlige
myndigheder.
10.
7
Personer, der har begået varemærkeforfalskning eller piratkopiering, har pligt til at oplyse de ulovlige
varers oprindelse, distributionskanalerne og navnene på enhver tredjemand, der har været impliceret i
varernes fremstilling og udbredelse.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442243_0006.png
11.
Varemærkeforfalskning og piratkopiering på Internet antager et stadig mere
foruroligende omfang, og Kommissionen vil derfor meget opmærksomt følge
udviklingen på området og efter behov tage passende initiativer i forbindelse med
handlingsplanen.
Foranstaltningerne i handlingsplanen må naturligvis være en integrerende del af de
horisontale initiativer, der tages inden for retlige og indre anliggender, navnlig EU's
strategi for kriminalitetsforebyggelse og -bekæmpelse, således som det fremgår af
Amsterdam-traktaten, konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Tammerfors den
15.-16. oktober 1999
8
og de retningslinjer, Kommissionen har foreslået i
meddelelsen om kriminalitetsforebyggelse, samt aktiviteterne i det europæiske forum
for forebyggelse af organiseret kriminalitet og økonomisk kriminalitet
9
.
12.
H
ASTEFORANSTALTNINGER
Direktiv om håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder
13.
Kommissionen vil forelægge et forslag til direktiv, som skal sikre et mere
velfungerende indre marked på området. TRIPS-aftalen indeholder mindsteregler for
håndhævelsen af intellektuelle ejendomsrettigheder, som anvendes i alle
medlemsstater, og Kommissionen påtænker derfor kun at træffe foranstaltninger med
henblik på at tilvejebringe forbedringer i forhold til TRIPS-aftalen.
Direktivet skal harmonisere medlemsstaternes love og administrative bestemmelser
om håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder og sikre, at de intellektuelle
ejendomsrettigheder, der kan erhverves, nyder en ensartet beskyttelse i det indre
marked. Det forudsættes, at foranstaltninger af denne art iværksættes efter
konkurrencereglerne i traktaten. Direktivet vil bl.a. omhandle:
erhvervsorganisationers ret til at indbringe sager for domstolene for at forsvare
de kollektive interesser, de varetager
10
retlig beskyttelse af de tekniske systemer inden for industriel ejendomsret
11
; de
planlagte retsforskrifter bør forbyde fremstilling og udbredelse af ulovlige
tekniske systemer og indeholde retsmidler til brug mod uretmæssig ændring af
lovlige systemer
muligheden - uden at foregribe de i punkt 21 omhandlede strafferetlige
sanktioner - for om fornødent at lukke virksomheder og lagre, hvor der foregår
varemærkeforfalskning eller piratkopiering, beslaglægge anlæg og udstyr, der
anvendes i ulovligt øjemed, og beslaglægge aktiver og konfiskere fortjenester,
der er opnået ved varemærkeforfalskning og piratkopiering
14.
8
9
10
11
EFT C 124 af 3.5.2000, s. 1.
Det europæiske forum for forebyggelse af organiseret kriminalitet og økonomisk kriminalitet er et
initiativ, Kommissionen har taget for at strukturere det kriminalpræventive arbejde på europæisk plan.
Forummet skal etablere et netværk af sagkyndige og iværksætte initiativer.
Flere medlemsstaters lovgivning indeholder allerede bestemmelser, der indfører en sådan ret.
For så vidt angår ophavsret og beslægtede rettigheder, indeholder Rådets fælles holdning til direktivet
om harmonisering af visse aspekter af ophavsret og beslægtede rettigheder i informationssamfundet
udførlige bestemmelser om retlig beskyttelse af tekniske foranstaltninger. Jf. også artikel 7, stk. 1,
litra c), i Rådets direktiv 91/250/EØF af 14. maj 1991 om retlig beskyttelse af edb-programmer.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442243_0007.png
civilretlige foranstaltninger og procedurer, navnlig for så vidt angår
efterforskning, beslaglæggelse og bevismateriale, som gør det muligt for
rettighedshaverne at sikre, at de intellektuelle ejendomsrettigheder, de
besidder, de facto overholdes i det indre marked
en procedure for tilbagekaldelse af varer, der ulovligt er bragt i handelen, for
lovovertræderens regning; harmoniserede kriterier for beregning af
skadeserstatning; indførelse - under hensyn til databeskyttelsesreglerne, især
reglerne om beskyttelse af personoplysninger - af oplysningspligt og
muligheden for at beslutte at offentliggøre retsafgørelser, der i medlemsstaterne
er truffet i sager om varemærkeforfalskning og piratkopiering
12
udpegning i alle medlemsstaters forvaltninger af et eller flere kontaktpunkter,
der skal tage sig af spørgsmål vedrørende bekæmpelse af
varemærkeforfalskning og piratkopiering i det indre marked (således som det
allerede findes for spørgsmål vedrørende kontrol ved EU's ydre grænser), og
som på én gang er kontaktpunkt for erhvervslivet og tilsynsmyndighederne i de
øvrige medlemsstater, og oprettelse af et kontaktudvalg på EU-niveau, der
består af de nationale kontaktpunkter og har en repræsentant for Kommissionen
som formand, og som har til opgave at videreudvikle samarbejdet, fremme
informationsudvekslingen og behandle alle spørgsmål vedrørende bekæmpelse
af varemærkeforfalskning og piratkopiering i det indre marked, bortset fra
strafferetlige spørgsmål
13
udarbejdelse af en regelmæssig evalueringsrapport om anvendelsen af
direktivet, herunder om effektiviteten af de foranstaltninger, de forskellige
kompetente organer og instanser har truffet.
Kommissionen vil desuden undersøge, om det bør være påkrævet at anvende
identifikationskoder på optiske disketter, og om der bør indføres metoder til kontrol
med anlæggene og produktionen.
Uddannelse og udveksling af embedsmænd
15.
Kommissionen vil, for så vidt angår uddannelse af embedsmænd ved de
retshåndhævende myndigheder, herunder også udveksling af embedsmænd, påse, at
de eksisterende og fremtidige uddannelsesprogrammer udnyttes bedst muligt, og at
der tages større hensyn til spørgsmål vedrørende bekæmpelse af
varemærkeforfalskning og piratkopiering. I den forbindelse inddrages de erfaringer,
toldforvaltningerne har gjort som led i fællesskabsprogrammer som f.eks.
programmet "Told 2002".
12
13
I forbindelse med gennemførelsen af princippet om gensidig anerkendelse af endelige afgørelser i
straffesager overvejes det for øjeblikket at oprette et register over domme, således som det er nævnt i
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Tammerfors.
Kontaktpunkterne og kontaktudvalget tager hensyn til aktiviteterne i det europæiske forum for
forebyggelse af organiseret kriminalitet og økonomisk kriminalitet.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442243_0008.png
Udbygning af uddannelsesforanstaltningerne og den faglige bistand i forhold til
ansøgerlandene
16.
Kommissionen vil også fremover prioritere kampen mod varemærkeforfalskning og
piratkopiering højt under tiltrædelsesforhandlingerne med ansøgerlandene og påse, at
uddannelsesforanstaltningerne og den faglige bistand på området udbygges inden for
rammerne af de eksisterende programmer. Den vil indtrængende opfordre
ansøgerlandene til hurtigt at få etableret passende instrumenter og infrastrukturer til
at kunne sikre en effektiv beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder.
Oplysningsforanstaltninger over for offentligheden
17.
Kommissionen har i fællesskab med det franske formandskab for Rådet, særlig med
direkte støtte fra den franske toldforvaltning, afholdt et europæisk forum for
bekæmpelse af varemærkeforfalskning i Paris den 20.-21. november 2000. I det
omfang, de forhåndenværende midler tillader det, vil den desuden sammen med den
private sektor fremme nationale initiativer, der tages for at oplyse offentligheden om
de negative følger af varemærkeforfalskning og piratkopiering, særlig inden for
forbrugerbeskyttelse, sundhedsbeskyttelse og offentlig sikkerhed. Kommissionens
oplysningsprogrammer vil blive brugt i dette øjemed.
Fastlæggelse af en metodologi til indsamling, analyse og sammenligning af data
18.
Kommissionen vil lade en undersøgelse gennemføre for at få fastlagt en metodologi
til indsamling, analyse og sammenligning af data i det indre marked. Der vil i den
forbindelse navnlig blive taget hensyn til den metode, der blev udviklet til
indsamling af statistiske tolddata i henhold til Rådets forordning (EF) nr. 3295/94 og
1367/95. Metodologien skal være et enkelt, pålideligt og effektivt
evalueringsinstrument, som er let at anvende og gør det muligt for de berørte parter,
medlemsstaterne og Kommissionen at finde frem til og træffe hensigtsmæssige
foranstaltninger til bekæmpelse af fænomenet. De data, der indsamles ved hjælp af
metodologien, kan anvendes ved udarbejdelsen af den i direktivet omhandlede
evalueringsrapport.
Kontaktpunkt i Kommissionen
19.
Der kunne i Kommissionen etableres et kontaktpunkt, der kan sikre større
gennemsigtighed og åbenhed over for virksomhederne og medlemsstaterne om alle
spørgsmål vedrørende varemærkeforfalskning og piratkopiering i det indre marked,
navnlig spørgsmål i forbindelse med anvendelsen af det i punkt 14 omhandlede
direktiv. Dette kontaktpunkt i Kommissionen skulle ikke have konkrete beføjelser,
men fungere som grænseflade mellem Kommissionens enkelte tjenestegrene. Det
ville være et supplement til kontaktpunkterne i medlemsstaternes forvaltninger og
kontaktudvalget (se punkt 14, femte led) samt til det kontaktpunkt, der findes for
anvendelsen af Rådets forordning (EF) nr. 3295/94 som ændret.
F
ORANSTALTNINGER PÅ MELLEMLANG SIGT
Det administrative samarbejde
20.
Kommissionen vil undersøge, om der - i form af en forordning - ud over de
ordninger, der er nævnt i punkt 14, femte led, bør indføres særlige ordninger for
administrativt samarbejde til bekæmpelse af varemærkeforfalskning og
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442243_0009.png
piratkopiering i det indre marked, navnlig indbyrdes mellem de kompetente nationale
myndigheder, men også mellem disse myndigheder og Kommissionen. Hvilke
forslag der skulle være tale om, kunne fastlægges med udgangspunkt i de
eksisterende ordninger for administrativt samarbejde på andre områder, bl.a. inden
for told, landbrug og egne indtægter. Der kunne indføres en ordning med gensidig
bistand
mellem
de
kompetente
nationale
myndigheder
ved
informationsudvekslingen, herunder om konkrete tilfælde af varemærkeforfalskning
og piratkopiering, hvilket skulle ske i overensstemmelse med de gældende regler om
fortrolighed og databeskyttelse. Der kunne desuden foranstaltes fælles undersøgelser
og inspektioner, men også - når Fællesskabets interesser står på spil - etableres et
fællesskabssamarbejde mellem de nationale myndigheder og Kommissionen.
Harmonisering af minimumsstraffene
21.
Kommissionen vil undersøge, om der med hjemmel i TEU-traktatens artikel 34
(afsnit VI) skal forelægges forslag til fastsættelse af mindsteregler for, hvad der
udgør kriminelle handlinger, og hvilke straffe der skal idømmes herfor. Den vil
desuden undersøge mulighederne for at videreudvikle toldforskrifterne på dette
område. Det konkrete initiativ kunne bestå i at tilnærme de minimumsstraffe, der i
medlemsstaterne gælder for krænkelse af intellektuelle ejendomsrettigheder, og
foretage en indbyrdes tilnærmelse af de strafferetlige sanktioner i forbindelse med de
forskellige former for intellektuelle ejendomsrettigheder.
Udvidelse af Europols beføjelser
22.
For så vidt angår spørgsmål om varemærkeforfalskning og piratkopiering, der rækker
ud over første søjle, bør de beføjelser, som Den Europæiske Politienhed (Europol)
råder over i henhold til Europol-konventionen, udvides til også at omfatte
bekæmpelse af varemærkeforfalskning og piratkopiering
14
.
Bedre adgang til oplysninger
23.
For at gøre det lettere for virksomheder og erhvervsorganisationer at få adgang til
oplysninger planlægger Kommissionen at etablere en struktur, f.eks. et websted, hvor
de erhvervsdrivende og de retshåndhævende myndigheder under hensyn til reglerne
om beskyttelse af personoplysninger kan se de retsafgørelser, der offentliggøres i
medlemsstaterne. Der kunne i den forbindelse navnlig tages udgangspunkt i det
informationssystem, der indgår i det europæiske retlige netværk for civil- og
handelssager. Via tidssvarende forbindelser (hyperlinks) skal der være adgang til de
relevante nationale netsteder.
A
NDRE INITIATIVER
Bedre samarbejde mellem den private sektor og de offentlige myndigheder
24.
Kommissionen anbefaler, at de offentlige myndigheder og den private sektor
udnytter de eksisterende offentlige og private databaser og informationssystemer til
bekæmpelse af varemærkeforfalskning og piratkopiering bedre efter de gældende
regler om fortrolighed og databeskyttelse. I denne forbindelse må der gøres en
indsats for at sikre kompatibilitet mellem systemerne og de gateways, der eventuelt
14
Jf. artikel 2, stk. 2, litra 3, i Europol-konventionen, EFT C 316 af 27.11.1995, s. 1.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442243_0010.png
skal etableres mellem dem. Kommissionen støtter nationale og private initiativer, der
tages med henblik på indgåelse af aftaler om samarbejde og informationsudveksling.
Det retlige samarbejde i Europa
25.
Kommissionen vil tage hensyn til eventuelle ønsker, der fremsættes i forbindelse
med de nuværende instrumenter og de igangværende arbejder inden for det civil- og
strafferetlige samarbejde, f.eks. med henblik på oprettelse af det europæiske retlige
netværk for civil- og handelssager, samordning af kriminalitetsbekæmpelsen via
Eurojust, gensidig anerkendelse af endelige afgørelser i straffesager
15
og gensidig
anerkendelse af domme i civil- og handelssager. Inden for rammerne af
regeringskonferencen forelagde Kommissionen den 1. marts 2000 et supplerende
oplæg om reformen af EU's domstolsordning
16
, hvori den giver udtryk for, at man
med hensyn til intellektuelle ejendomsrettigheder underlagt EF-retten og navnlig på
baggrund af den snarlige indførelse af EF-patentet bør overveje at oprette en
specialiseret EF-ret, der skal have kompetence til at afgøre sager om gyldigheden af
et EF-patent og om krænkelser af det.
Mulighederne i forbindelse med særprogrammerne under det femte F&U-rammeprogram
26.
Kommissionen opfordrer de berørte parter til at udnytte de muligheder, der ligger i
EU's særprogrammer under det femte rammeprogram, til at udvikle nye teknologier
og nye tekniske systemer. Der tænkes her bl.a. på særprogrammet for forskning,
teknologisk udvikling og demonstration inden for konkurrence- og bæredygtig
vækst
17
og inden for informationssamfundets teknologier. Den opfordrer desuden de
berørte parter til at deltage i forberedelsen af det sjette rammeprogram og oplyse,
hvilke F&U-formål der kunne støttes i fremtiden.
15
16
17
Jf. Kommissionens meddelelse af 26. juli 2000 (KOM(2000) 495).
KOM(2000) 109 endelig.
Kommissionen har f.eks. i oktober 1999 offentliggjort en indkaldelse af forslag, bl.a. om emner som
referencedatabaser og særlig et verdensomspændende informationssystem til bekæmpelse af
varemærkeforfalskning (EFT C 295 af 15.10.1999, s. 8).
10