Europaudvalget 2001
KOM (2000) 0831
Offentligt
1442798_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 27.08.2001
KOM(2001) 502 endelig
2000/0338 (COD)
Ændret forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om foranstaltninger på området bistand til hjemstedsfordrevne i udviklingslandene i
Asien og Latinamerika
(forelagt af Kommissionen i henhold til EF-traktatens
artikel 250, stk. 2)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ændret forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om foranstaltninger på området bistand til hjemstedsfordrevne i udviklingslandene i
Asien og Latinamerika
1.
B
AGGRUND
Europa-Parlamentet oprettede i 1984 to budgetposter (B7-302 og B7-312) til bistand
til hjemstavnsfordrevne, men først i 1997 fremsatte Kommissionen et forslag til en
forordning (nr. 443/97), fordi disse budgetposter skulle have et retsgrundlag.
Denne forordning udløb i slutningen af 1999. Kommissionen påbegyndte
udarbejdelsen af en ny forordning allerede i 1999, men det blev besluttet at anmode
om forlængelse af forordning nr. 443 (forordning 1880/2000 af 17. juli 2000) og
sideløbende hermed forberede den nye forordning. Forlængelsen blev offentliggjort i
EFT den 7. september 2000. Europa-Parlamentet og Rådet anmodede om en
uafhængig evaluering, som Kommissionen færdiggjorde i september 2000.
I december 2000 forelagde Kommissionen Rådet og Europa-Parlamentet et forslag til
en ny forordning om bistand til hjemstavnsfordrevne (KOM(2000)831 endelig –
2000/0338 COD). Forslaget har til formål at hjælpe hjemstavnsfordrevne (flygtninge,
fordrevne og personer, som tidligere har været flygtninge eller fordrevne, og som er
vendt tilbage) samt demobiliserede soldater i udviklingslandene i Asien og
Latinamerika ved at skabe de bedst mulige vilkår for deres integrering eller
reintegrering.
Europa-Parlamentet vedtog sin udtalelse (førstebehandling) på plenarsamlingen den
5. juli 2001. Kommissionen erklærede under samlingen, at den godkender alle
ændringsforslagene.
2.
G
ENNEMGANG AF ÆNDRINGSFORSLAG
Kommissionen er rede til at lade alle ændringsforslag (1 til 32), som Europa-
Parlamentet vedtog på sin plenarsamling den 5. juli 2001, indgå i sit ændrede forslag.
2.1.
Betragtninger (ændringsforslag 1 til 12)
Den ordlyd, som Europa-Parlamentet foreslår anvendt i betragtningerne, tydeliggør
og uddyber formålet med forordningen. Ændringsforslag 11 er en konsekvens af
ændringsforslag 31, som begrænser forordningens varighed.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.2.
Kapitel I (artikel 1-6 og ændringsforslag 13-20)
De foreslåede ændringer forbedrer definitionerne, gør teksten mere læsevenlig,
understreger betydningen af demokrati og menneskerettigheder, fremhæver
nødvendigheden af at hjælpe udsatte grupper og tydeliggør forordningens rolle i det
fortsatte nødhjælps-, genopbygnings- og udviklingsarbejde.
Ændringsforslag 20 tydeliggør, hvilke begrænsninger der er for finansiering af fast
ejendom. Køb af fast ejendom er generelt set ikke en omkostning, der er
støtteberettiget, men ifølge de finansielle bestemmelser, der er knyttet til
standardkontrakterne for bistand til tredjelande, kan der gøres undtagelser, hvis det er
en forudsætning for selve gennemførelsen af foranstaltningen. Europa-Parlamentets
tekst gentager ordlyden af de finansielle bestemmelser.
2.3.
Kapitel II (artikel 7-14 og ændringsforslag 21-26)
Ændringsforslagene forbedrer generelt set forordningens bestemmelser om kontrol
og overvågning.
Ændringsforslag 22 understreger, at overholdelse af menneskerettighederne har
betydning for valget af partnere.
Ændringsforslag 26 ajourfører teksten ved at tage højde for den nylige reform af
bistand til tredjelande og omtaler landestrategien som nøglen til koordinering.
2.4.
Kapitel III (artikel 15-18 og ændringsforslag 27-27a)
Ændringsforslag 27 fastsætter finansieringsrammen for gennemførelsen af
forordningen som fastsat i den interinstitutionelle aftale af 6. maj 1999 (sektion E,
artikel 33). Kommissionen tager til efterretning, at Europa-Parlamentet ønsker at
øremærke ekstrabevillinger til foranstaltninger, der skal gennemføres under denne
forordning, udover det allerede planlagte beløb.
Ændringsforslag 28 forenkler proceduren for ekstrabevillinger.
2.5.
Kapitel IV (artikel 19-20 og ændringsforslag 28-31)
Ændringsforslag 28-30 forbedrer forordningens bestemmelser om rapportering, idet
der tages højde for, at programmet strækker sig over flere regnskabsår, og gives en
bedre beskrivelse af, hvilke oplysninger der skal forelægge.
Herudover foreslår Europa-Parlamentet, at der fastsættes en frist for forordningens
gyldighed (ændringsforslag 31). Kommissionen foreslog oprindeligt, at forordningen
skulle være gyldig i ubegrænset tid for at undgå tilbagevendende diskussioner om
forhold, der sandsynligvis ikke vil ændre sig væsentligt. Den finder dog, at
december 2004 er et acceptabelt kompromis navnlig i betragtning af, at
ALA-forordningen er under revision, og at der i den forbindelse vil blive set på
muligheden for at inkorporere spørgsmålet om "hjemstavnsfordrevne" i en særskilt
geografisk ordning.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
K
ONKLUSION
I henhold til artikel 250, stk. 2, i EF-traktaten ændrer Kommissionen sit forslag i
overensstemmelse med ovenstående bemærkninger.
4