Europaudvalget 2001
KOM (2000) 0839
Offentligt
1442292_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 18.01.2001
KOM(2000) 839 endelig
2000/0331 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om mulighed for offentlig deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af
visse planer og programmer på miljøområdet og om ændring af
Rådets direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF
(Forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442292_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
1.1
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Generelle betragtninger
I alle medlemsstater træffer offentlige myndigheder og andre organer hyppigt beslutninger,
som kan få en væsentlig indflydelse på miljøet samt på menneskers sundhed og
velbefindende. Fællesskabets lovgivning på miljøområdet omfatter bestemmelser, som
vedrører denne form for beslutningstagning. Lovgivningen omfatter Rådets direktiv
85/337/EØF
1
om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet
("VVM-direktivet") og Rådets direktiv 96/61/EF
2
om integreret forebyggelse og bekæmpelse
af forurening ("IPPC-direktivet").
Det bliver stadig tydeligere, at en effektiv offentlig deltagelse i beslutningsprocessen på
miljøområdet har flere fordele. Det giver offentligheden mulighed for at fremsætte udtalelser
og give udtryk for betænkeligheder, som kan være relevante for beslutningerne, og gør det
muligt for beslutningstageren at tage hensyn til disse udtalelser og betænkeligheder, således at
ansvarlighed og gennemsigtighed i beslutningsprocessen fremmes og offentlighedens
opmærksomhed omkring miljøspørgsmål øges. Dette øger beslutningsprocessen ansvarlighed
og gennemsigtighed og bidrager til offentlighedens opmærksomhed omkring miljøspørgsmål.
Kommissionen finder derfor, at offentlig deltagelse i beslutningsprocessen på miljøområdet
bør fremmes. Ud over enkeltpersoners deltagelse bør deltagelse af sammenslutninger,
organisationer og grupper af offentligheden generelt eller dele af offentligheden fremmes,
især af ikke-statslige organisationer, som fremmer miljøbeskyttelse.
Betydningen af at fremme en øget offentlig deltagelse i miljøbeslutningsprocessen blev
anerkendt på internationalt niveau i FN/ECE-konventionen om adgang til oplysninger,
offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og domstolsprøvelse på
miljøområdet (Århus-konventionen), som Fællesskabet undertegnede den 25. juli 1998, og
som alle medlemsstater også har undertegnet. Kommissionen har til hensigt at ratificere
konventionen. Inden dette sker skal de relevante bestemmelser i fællesskabslovgivningen i
overensstemmelse med den sædvanlige praksis tilpasses til bestemmelserne i konventionen.
Dette forslag til ét enkelt direktiv om ændring af en række eksisterende direktiver vil bidrage
til denne proces.
1.2
Miljømålsætninger, som skal opfyldes
Artikel 2 i EF-traktaten fastsætter, at Fællesskabet bl.a. har til opgave at fremme et højt
niveau for miljøbeskyttelse og forbedring af miljøkvaliteten. Med henblik herpå skal
Fællesskabet indføre en miljøpolitik (artikel 3, stk. 1, litra l) i EF-traktaten. Denne politik skal
bidrage til at fremme følgende målsætninger:
– bevarelse, beskyttelse og forbedring af miljøkvaliteten
– beskyttelse af menneskers sundhed
– en forsigtig og rationel udnyttelse af naturressourcerne
1
2
EFT L 175 af 5.7.1985, s. 40, ændret ved direktiv 97/11/EF (EFT L 73 af 14.3.1997, s. 5).
EFT L 257 af 10.10.1996, s. 26.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442292_0003.png
– fremme på internationalt plan af foranstaltninger til løsning af regionale og globale
miljøproblemer.
Offentlig deltagelse i miljøbeslutningsprocessen bidrager til at nå disse mål. Den forbedrer
beslutningernes kvalitet og gør, at offentligheden lettere kan acceptere de endelige resultater.
Den bidrager også til at øge offentlighedens opmærksomhed og interesse for miljøspørgsmål.
Desuden er det især på baggrund af mange miljøafgørelsers grænseoverskridende natur især
ønskeligt, at der findes en harmoniseret fremgangsmåde for procedurerne for offentlig
deltagelse i hele Fællesskabet, så offentligheden i nogle medlemsstater ikke stilles ringere end
i andre medlemsstater.
Ved at tilpasse EF-lovgivningen til de relevante bestemmelser i Århus-konventionen er
forslaget en del af den proces, der skulle føre til Fællesskabets ratificering af konventionen.
2.
VALG AF OG BEGRUNDELSE FOR RETSGRUNDLAGET
Som anført ovenfor har forslaget til formål at fremme målsætningerne for Fællesskabets
miljøpolitik, som defineret i artikel 174 i EF-traktaten. Forslaget er derfor baseret på
artikel 175, stk. 1) (den fælles beslutningsprocedure) i traktaten, som er det specifikke
retsgrundlag for Fællesskabets politik på miljøområdet.
3.
3.1
NÆRHEDSPRINCIPPET OG PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Målene for den foreslåede aktion i forhold til Fællesskabets forpligtelser
I henhold til artikel 2 i traktaten har Fællesskabet bl.a. til opgave at fremme et højt niveau for
miljøbeskyttelse og forbedring af miljøkvaliteten. Med henblik herpå har Fællesskabet siden
midten af 1970'erne udviklet en omfattende, gældende fællesskabsret på miljøområdet.
Fællesskabets miljølovgivning vedrører både medlemsstater og Kommissionen. På den ene
side er det medlemsstaternes ansvar at gennemføre Fællesskabets miljølovgivning både i
lovgivningen og i praksis. På den anden side er det Kommissionens opgave at kontrollere
gennemførelsen, overensstemmelsen og den effektive anvendelse af den pågældende
lovgivning, især ved at anvende beføjelserne i henhold til artikel 221, 226 og 228 i EF-
traktaten. En udvidet offentlig deltagelse i miljøbeslutningsprocessen bidrager til en øget
offentlig opmærksomhed omkring miljøspørgsmål og øger derved miljøbeskyttelsen og
forbedringen af miljøkvaliteten i hele Fællesskabet.
Derudover undertegnede Fællesskabet i juni 1998 Århus-konventionen (som nu er blevet
undertegnet af alle medlemsstater). Ved at undertegne konventionen viste Fællesskabet, at det
overholdt sine forpligtelser til at fremme effekten af sin egen miljøpolitik, især gennem øget
offentlig opmærksomhed omkring og deltagelse i beslutningsprocessen. Ratificeringen af
Århus-konventionen er en politisk prioritet for Kommissionen.
Forslaget går ud på at videreføre tilpasningen af fællesskabslovgivningen til de bestemmelser
i Århus-konventionen, der vedrører offentlig deltagelse. Det vil sætte Fællesskabet i stand til
at opfylde dets internationale forpligtelser og bane vejen for Det Europæiske Fællesskabs
ratificering af konventionen.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442292_0004.png
3.2
Hvad er fællesskabsdimensionen af problemet?
Fællesskabet har udviklet en betydelig lovgivning på miljøområdet for at opfylde de mål for
miljøpolitikken, der er fastlagt i EF-traktaten. VVM-direktivet og i mindre grad IPPC-
direktivet omfatter bestemmelser om, at offentligheden skal informeres og rådspørges, inden
der træffes relevante afgørelser. Disse bestemmelser er et praktisk udgangspunkt, men de skal
forbedres. Bestemmelser om offentlig deltagelse bør også indføres i andre direktiver på
miljøområdet.
Offentlighedens interesse for miljøbeskyttelse er stigende og borgerne ønsker med rette at få
indflydelse på vigtige beslutninger, som berører deres eget og fremtidige generationers liv.
Miljøproblemer går meget ofte på tværs af grænserne. Borgerne, NGO'er og offentligheden
generelt bør være i stand til at deltage i miljøbeslutningsprocessen på de samme
grundlæggende betingelser og vilkår i hele Fællesskabet. Fællesskabets aktion er derfor
nødvendig for at kunne gennemføre denne målsætning.
3.3
Hvad er den mest effektive løsning i forhold til medlemsstaternes og
Fællesskabets muligheder?
Det er nødvendigt at foretage en aktion på fællesskabsniveau for at sikre, at de
grundlæggende procedurer for offentlig deltagelse i miljøbeslutningsprocessen er de samme i
alle medlemsstater, så fordelen ved en sådan deltagelse er til rådighed i hele Fællesskabet
også i forbindelse med grænseoverskridende projekter. Desuden er Fællesskabets aktion
nødvendig for at sikre Fællesskabets ratifikation af Århus-konventionen.
Forslaget fastsætter de nødvendige minimumskrav til effektiv offentlig deltagelse i
gennemførelsen af de målsætninger, der er fastlagt i EF-traktaten på miljøområdet og
overlader det til medlemsstaterne at fastsætte i detaljer, hvordan ordningerne skal
gennemføres i praksis, og derved overholdes nærhedsprincippet.
3.4
Hvad ville omkostningen ved at Fællesskabet ikke foretog nogen aktion være?
Hvis Fællesskabet ikke foretog nogen aktion, ville det betyde, at Fællesskabet ikke ville
kunne ratificere Århus-konventionen, og at det derfor ikke ville være i stand til at overholde
sine internationale forpligtelser.
3.5
Hvilke instrumenter står til rådighed for Fællesskabet med henblik på at
imødekomme disse målsætninger?
Tilpasningen af den eksisterende fællesskabslovgivning til artikel 6 i Århus-konventionen
kræver, at VVM- og IPPC-direktiverne ændres. (Det blev også overvejet, om det var
nødvendigt at sikre offentlig deltagelse i forbindelse med visse tilladelser, som gives i
henhold til Rådets direktiv 91/271/EØF
3
om rensning af byspildevand, idet der ikke er nogen
specifik procedure herfor i dette direktiv på nuværende tidspunkt. Det blev besluttet, at da alle
sådanne tilladelser, der falder ind under artikel 6, stk. 1, litra a) i konventionen under alle
omstændigheder ville være omfattet af en VVM-vurdering, var det ikke nødvendigt at ændre
dette direktiv).
3
EFT L 135 af 30.5.1991, s. 40, ændret ved diretkiv 98/15/EF (EFT L 67 af 7.3.1998, s. 29).
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442292_0005.png
I forbindelse med artikel 7 i konventionen er det nødvendigt at indføre bestemmelser om
offentlig deltagelse i udarbejdelsen og gennemgangen af visse planer og programmer, som
skal udarbejdes i henhold til en række eksisterende direktiver. Forslag til direktiv om
vurdering af visse planer og programmers virkning på miljøet ("SMV-forslaget") og Europa-
Parlamentets og Rådets nyligt vedtagne direktiv om rammerne for Fællesskabets
vandpolitiske foranstaltninger (vandrammedirektivet)
4
, indeholder allerede bestemmelser,
som opfylder artikel 7, og vil omfatte en række planer og programmer. For andre planer og
programmer, som tydeligt vedrører miljøet, er det nødvendigt at indsætte bestemmelser om
offentlig deltagelse.
På baggrund af ovenstående kan målsætningerne kun opfyldes gennem et eller flere
direktiver. Både med hensyn til tid og ressourcer til alle nødvendige bestemmelser anses det
for at være mere praktisk og effektivt at tilpasse den eksisterende lovgivning til artikel 6 og 7
i konventionen, således at det hele samles i ét enkelt "pakkedirektiv".
3.6
Proportionalitet
På det tidspunkt, hvor bestemmelserne om en vis grad af offentlig deltagelse blev medtaget i
VVM- og IPPC-direktiverne, ansås Fællesskabets aktion i form af en retsakt for at være
proportional med det forfulgte mål. Bestemmelserne fastsatte minimumskrav og overlod det
til medlemsstaterne at definere de detaljerede ordninger. De nuværende bestemmelser bør
udvikles og ajourføres på baggrund af Århus-konventionen, men den grundlæggende
fremgangsmåde bør opretholdes.
4.
OMKOSTNINGERNE FOR MEDLEMSSTATERNE VED AT GENNEMFØRE
FORSLAGET
Da alle medlemsstater og Fællesskabet allerede har undertegnet konventionen, og da
Fællesskabet har til hensigt at ratificere konventionen, skaber forslaget ikke nye omkostninger
for medlemsstaterne ud over de omkostninger, der vil skyldes gennemførelsen i national
lovgivning af konventionens bestemmelser.
Forslaget fastsætter de generelle krav i henhold til Århus-konventionen, men overlader det til
medlemsstaterne frit at udforme gennemførelsen i henhold til deres specifikke situationer.
Dette er også effektivt set ud fra nærhedsprincippet.
På denne baggrund har man ikke forsøgt at foretage en samlet vurdering af omkostningerne
ved gennemførelsen. Der vil imidlertid være omkostninger ved gennemførelsen i forbindelse
med angivelse af oplysninger og udadrettede aktiviteter, samt ved organisering og analyse af
input fra den offentlige deltagelse og den mulige fremkomst af alternativer til de oprindelige
beslutningsforslag. En effektiv og praktisk styring af offentlig deltagelse i miljøbeslutnings-
processen vil også kræve en analyse af den eksisterende informationsflow og
beslutningsproces med hensyn til at fastslå, hvorledes de bedst kan tilpasses og/eller ændres.
Dette vil heller ikke være gratis. Men fordelene ved offentlig deltagelse i
miljøbeslutningsprocessen kan også være betydelige, da den burde gøre det muligt at foretage
en bedre identificering af de behov, som politikken bør opfylde.
4
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets vandpolitiske
foranstaltninger (2000/60/EF). Endnu ikke offentliggjort i EFT.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442292_0006.png
Vurderinger af eksisterende bestemmelser om offentlig deltagelse i miljøbeslutnings-
processen
5
peger i retning af en række fordele, såsom at fjerne dårlige forslag, mindske
antallet af dokumentation i de efterfølgende led, støtte innovation, hjælpe beslutningstagere til
at træffe bedre beslutninger, indbygge tillid hos de omgivende samfund, undgå eller løse
kostbare konflikter og mindske dobbeltarbejde. I sidste instans kræver bedre beslutninger,
dvs. beslutninger som imødekommer Fællesskabets behov, samtidig med at de mindsker
bivirkningerne for miljøet, det integrerede perspektiv, som kun nås ved at involvere
Fællesskabet som helhed.
Imidlertid understreger vurderingerne også, at for at fordelene kan materialiseres, er det
vigtigt, at de regeludstedende myndigheder systematisk identificerer og henvender sig til de
parter, som vil blive mest berørt af et forslag, indsamler oplysninger og ideer fra dem og
besvarer inputtet fra dem ved faktisk at ændre eller tilføje alternativer. Der vil blive undgået
omkostninger og forsinkelser, og fordelene vil blive maksimeret, i det omfang de
regeludstedende myndigheder proaktivt konsulterer offentligheden, inden der træffes
beslutninger, og tilpasser deres beslutningsprocedurer til offentlighedens deltagelse, f.eks. ved
at udarbejde korte og tydelige dokumenter til offentlige konsultationsformål og indføre
tilpassede uddannelsesordninger for offentligt ansatte. Effekten og effektiviteten ved offentlig
deltagelse afhænger i høj grad af, hvorvidt de dertil knyttede procedurer integreres i de
pågældende myndigheders strategiske planlægning (i stedet for at blive tilføjet ved slutningen
af proceduren).
Erfaringerne med offentlig deltagelse tyder også på, at kontrol med effektiviteten af de
eksisterende bestemmelser øger chancerne for, at de ikke kun vil blive brugt effektivt, men
også forbedret i tidens løb. Derfor ville medlemsstaterne gøre vel i systematisk at indhente
oplysninger om, f.eks. hvilken virkning procedurer med offentlig deltagelse har på det
endelige resultat af tilladelsesprocedurer, planer og programmer og på hyppigheden af og de
faktiske omkostninger ved retssager, hvor man påklager legaliteten af handlinger eller
undladelser, som er omfattet af de foreslåede bestemmelser om offentlig deltagelse.
5.
RESULTATERNE AF KONSULTATIONERNE MED INTERESSEREDE
PARTER
Kommissionens tjenestegrene udsendte et arbejdspapir, hvori de skitserede deres vigtigste
forslag til at tilpasse EF-lovgivningen til bestemmelserne i den anden søjle i konventionen i
juni 2000. På grundlag af dette dokument blev der afholdt konsultationsmøder med NGO'er
og industriens repræsentanter den 22. juni 2000 og med embedsmænd fra medlemsstaterne
den 10. juli 2000. Generelt blev arbejdsdokumentet vel modtaget, og Kommissionen har i
forslaget, hvor det har været relevant, taget hensyn til de fremsatte kommentarer.
Følgende NGO'er deltog i konsultationsmødet:
Bird Life International
EEB (Det Europæiske Miljøkontor)
World Wildlife Fund
5
(USA)
National Environmental Policy Act – A Study of Its Effectiveness after Twenty-Five Years,
Council on Environmental Quality, Executive Office of the President, januar 1997, jf.
http://ceq.eh.doe.gov/nepa/nepa25fn.pdf.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442292_0007.png
Desuden fremsatte EEB skriftlige kommentarer.
Følgende repræsentanter for industrien deltog i konsultationsmødet:
CEFIC (Det Europæiske Råd for Sammenslutninger af Kemiske Industrier)
EUREAU (Unionen af vandforsyningsforeninger)
Eurocommerce
European Property Federation
Den tyske mineindustri.
Derudover fremsatte CEFIC, EUREAU, og FEPORT (Federation of European Private
Port Operators) skriftlige kommentarer.
Ud over at deltage i mødet for medlemsstaternes repræsentanter den 10. juli fremsendte
Østrig, Tyskland, Nederlandene og Det Forenede Kongerige skriftlige kommentarer.
6.
6.1
DETALJERET FORKLARING TIL FORSLAGET
Offentlig deltagelse i planer og programmer (Artikel 1)
6.1.1 Formål
Artikel 7 i Århus-konventionen indeholder bestemmelser om offentlig deltagelse i planer,
programmer og politikker vedrørende miljøet. I forbindelse med vurderingen af, hvorledes
fællesskabets miljølovgivning kunne tilpasses til artikel 7, gennemgik Kommissionen den
eksisterende relevante fællesskabslovgivning og tog hensyn til de synspunkter som
medlemsstaterne fremsatte på det første møde blandt de undertegnende parter i konventionen
(Moldova i april 1999) samt til parternes intentioner, særlig i forbindelse med artikel 6 og 7 i
konventionen. Den tog også hensyn til bestemmelserne om offentlig deltagelse i SMV-
forslaget og det for nyligt vedtagne vandrammedirektiv.
Kommissionen finder, at den formanende henvisning i slutningen af artikel 7 til offentlig
deltagelse i udarbejdelsen af politikker er "blød lovgivning", og at den ikke kræver nogen
fællesskabslovgivning.
For derfor at tilpasse den eksisterende lovgivning til artikel 7 foreslår den, at der indføres en
procedure for offentlig deltagelse i forbindelse med visse direktiver, som vedrører
udarbejdelse af planer eller programmer, som klart vedrører miljøet. Desuden overvejes det
yderligere, om anden fællesskabslovgivning bør ændres og i så fald, hvorledes dette bedst kan
gøres.
6.1.2 Forslag
Forslaget indeholder bestemmelser om en procedure for offentlig deltagelse vedrørende
planer eller programmer, som skal udarbejdes i henhold til følgende bestemmelser i
fællesskabslovgivningen:
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442292_0008.png
a)
b)
c)
d)
e)
f)
Artikel 7, stk. 1 i Rådets direktiv 75/442/EØF om affald
6
Artikel 6 i Rådets direktiv 91/157/EØF om batterier og akkumulatorer, der indeholder
farlige stoffer
7
Artikel 5 i Rådets direktiv 91/676/EØF om beskyttelse af vand mod forurening
forårsaget af nitrater, der stammer fra landbruget
8
Artikel 6 stk. 1 i Rådets direktiv 91/689/EØF om farligt affald
9
Artikel 14 i Rådets direktiv 94/62/EF om emballage og emballageaffald
10
Artikel 8, stk. 3 i Rådets direktiv 96/62/EF om vurdering og styring af luftkvalitet
11
(herunder de planer, der er henvist til i artikel 3, stk. 4, artikel 5, stk. 4 og 5 i Rådets
direktiv 1999/30/EF om luftkvalitetsgrænseværdier for svovldioxid, nitrogendioxid og
nitrogenoxider, partikler og bly i luften
12
)
Artikel 14 i Rådets direktiv 99/31/EF om deponering af affald
13
.
g)
De foreslåede bestemmelser kræver, at medlemsstater træffer de fornødne foranstaltninger til
at sikre, at offentligheden tidligt og effektivt får mulighed for at deltage i udarbejdelsen (og
revisionen) af de planer og programmer, der er opstillet ovenfor. I denne forbindelse har
udtrykket "offentligheden" samme betydning som i artikel 2, stk. 4 i Århus-konventionen.
I denne forbindelse skal medlemsstaterne sikre, at:
a)
offentligheden informeres (ved offentlig bekendtgørelse eller andre egnede midler) om
forslag til sådanne planer eller programmer eller deres revision, og at de relevante
oplysninger vedrørende sådanne forslag stilles til rådighed for offentligheden
offentligheden har ret til at fremkomme med kommentarer og udtalelser, inden der
træffes beslutninger om planer og programmer
der skal tages behørigt hensyn til resultaterne af den offentlige deltagelse, når
afgørelserne træffes.
b)
c)
De detaljerede foranstaltninger vedrørende en sådan deltagelse, herunder identificering af den
offentlighed, som kan deltage, overlades det til medlemsstaterne at fastsætte, idet der tages
hensyn til formålene med forslaget, som er at sikre så bred en deltagelse af offentligheden
som mulig, herunder NGO'er, som fremmer miljøbeskyttelse, under hensyntagen til de særlige
omstændigheder ved sagen. Da tidsrammerne er af stor betydning for, at der kan finde en
effektiv deltagelse sted, er det et specifikt krav, at der er tilstrækkelig tid til hver af de
forskellige etaper i den krævede offentlige deltagelse.
6
7
8
9
10
11
12
13
EFT L 194 af 25.7.75, s. 39. Direktivet er ændret ved direktiv 91/156/EØF (EFT L 78 af 18.3.91,
s. 32).
EFT L 78 af 26.3.91, s. 38. Direktivet er ændret ved direktiv 98/101/EF (EFT L 1 af 5.1.99, s. 1) og er
blevet suppleret ved direktiv 93/86/EØF (EFT L 264 af 23.10.93, s. 51).
EFT L 375 af 31.12.91, s. 1.
EFT L 377 af 31.12.91, s. 20. Direktivet er ændret ved direktiv 94/31/EF (EFT L 168 af 2.7.94, s. 28).
EFT L 365 af 31.12.94, s. 10.
EFT L 296 af 21.11.1996, s. 55.
EFT L 163 af 29.6.99, s. 41.
EFT L 182 af 16.7.1999, s. 1.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.2
Ændring af VVM-direktivet (artikel 2)
6.2.1 Mål
Artikel 6 i Århus-konventionen indeholder bestemmelser med hensyn til offentlig deltagelse i
afgørelser om de specifikke aktiviteter, der er opført i bilag I til konventionen og aktiviteter,
som ikke er opført på denne liste, men som kan have en væsentlig indvirkning på miljøet.
Listen over aktiviteter i konventionens bilag I var hovedsagelig baseret på de aktiviteter, der
var opført i bilag I til VVM-direktivet og bilag I til IPPC-direktivet. Disse direktiver bør
ændres for at forberede Fællesskabets ratificering af konventionen, så det sikres, at de fuldtud
er i overensstemmelse med artikel 6.
VVM-direktivet indeholder bestemmelser om, at projekter, der kan have en væsentlig
virkning på miljøet (defineret i direktivets artikel 4), skal være omfattet af et krav om
tilladelse (som defineret i direktivets artikel 1) og en vurdering af virkningen. Denne
Vurdering af Virkninger på Miljøet (VVM) er omhandlet i detaljer i direktivets artikel 5-10.
Direktivets artikel 2, stk. 2 fastsætter, at VVM kan indgå i medlemsstaternes gældende
procedurer for projektgodkendelse eller i de procedurer, der skal udarbejdes for at opfylde
direktivets målsætninger.
Forslaget går ud på, at man skal koncentrere sig om de væsentlige aspekter i konventionen, og
således udvide eller sikre rettighederne til offentlig deltagelse i visse tilfælde af
miljøbeslutningsprocessen. Det foreslåede direktivs art og kravene om nærhedsprincippet
viser, at det ikke er nødvendigt at medtage alle detaljer fra konventionens bestemmelser, da
nogle af disse kan have haft til formål at give eksempler på bedste praksis eller at illustrere
forskellene mellem konventionsparternes retssystemer.
6.2.2 Definitioner (artikel 2, stk. 1)
Af hensyn til de senere omfattende bestemmelser er definitionen i artikel 2, stk. 4 i Århus-
konventionen på "offentligheden" blevet indføjet i VVM-direktivet. Definitionen i
konventionens artikel 2, stk. 5 på "den berørte offentlighed" indføjes også og tilpasses, så den
kan opfylde dette særlige direktivs formål. Derfor er "den berørte offentlighed" her defineret
som den del af offentligheden, som er berørt af, kan blive berørt af eller har en interesse i
projektgodkendelsesproceduren.
6.2.3 Offentlig deltagelse (artikel 2, stk. 2 og 3)
Artikel 6 i VVM-direktivet indeholder allerede nogle bestemmelser om høring og
underretning af offentligheden. Artikel 8 i direktivet omhandler det aspekt af deltagelsen, som
vedrører hensyntagen til resultatet af høringerne, og artikel 9 omhandler oplysning om
afgørelsen, når denne er truffet.
Det er nødvendigt at tilpasse direktivets bestemmelser yderligere til bestemmelserne i
artikel 6 i konventionen. Derfor erstatter forslaget direktivets artikel 6, stk. 2 og 3 med nye
stykker, som er afledt af artikel 6 i konventionen. Den foreslåede nye artikel 6, stk. 2, i
direktivet fastsætter, at medlemsstaterne skal træffe de nødvendige foranstaltninger til at
sikre, at den berørte offentlighed tidligt og på en effektiv måde får mulighed for at deltage i
godkendelsesproceduren. Medlemsstaterne vil ved gennemførelsen af dette krav kunne
vedtage vidtrækkende og nye foranstaltninger, idet selve forslaget kun angiver
minimumskravene.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den nye artikel 6, stk. 3 i direktivet kræver hovedsagelig, at offentligheden informeres om
følgende forhold (som alle er taget fra artikel 6, stk. 2 i Århus-konventionen):
(a)
(b)
(c)
ansøgningen om tilladelse eller godkendelse
det forhold, at projektet er omfattet af en procedure vedrørende vurdering af
virkningen på miljøet, og eventuelt det forhold, at artikel 7 er gældende
oplysninger om de kompetente myndigheder, der er ansvarlig for at træffe afgørelsen,
eller hvorfra der kan indhentes relevante oplysninger eller hvortil kommentarer (eller
spørgsmål) kan rettes
karakteren af mulige afgørelser eller udkastet til afgørelsen, hvis et sådant foreligger
alle oplysninger, der er indhentet i henhold til artikel 5
de vigtigste rapporter og vejledninger, der er indgivet til de kompetente myndigheder
under godkendelsesproceduren, herunder enhver udtalelse vedrørende ansøgningen,
der er fremsat af de myndigheder, der er hørt i henhold til artikel 6, stk. 1
angivelse af hvornår, hvor og hvordan de relevante oplysninger vil blive stillet til
rådighed
oplysninger om hvilke foranstaltninger der er truffet for offentlig deltagelse og høring
i den nationale lovgivning.
(d)
(e)
(f)
(g)
(h)
Offentligheden generelt skal underrettes om disse sager, således at enkeltpersoner og
organisationer får lejlighed til at identificere sig selv om berørte eller havende interesse i den
pågældende projekttilladelsesprocedure. Dog forventes det, at de detaljerede foranstaltninger,
som medlemsstaterne fastlægger, vil spille en rolle med hensyn til at definere den
offentlighed, der er målgruppe.
Det foreslås, at offentligheden tidligt i projekttilladelsesproceduren underrettes om
ovenstående forhold (enten ved offentlig bekendtgørelse eller andre egnede midler) og senest
så snart oplysningerne foreligger. Formålet er at vise, at den kompetente myndighed ikke
ligger inde med alle oplysninger straks fra begyndelsen af proceduren.
Nogle medlemmer af offentligheden kan have nok i de oplysende aspekter af deltagelsen. De
får at vide, hvad der sker, og kan overveje, hvordan et forslag vil berøre dem personligt eller
miljøet generelt. De ønsker måske at stille mere detaljerede spørgsmål eller ønsker ikke at
foretage sig noget yderligere. Ikke desto mindre er det et vitalt aspekt af deltagelsen, at den
berørte offentlighed (hvadenten der er tage om enkeltpersoner eller grupper, herunder også
miljøbeskyttelsesgrupper) får reel mulighed for at fremsætte kommentarer og udtalelser,
inden der træffes en beslutning vedrørende en ansøgning om projektgodkendelse. Dette aspekt
er medtaget som et krav i et nyt stk. 4 i artikel 6 i direktivet.
De foreslåede ændringer til artikel 6 i VVM-direktivet fastlægger de minimumskrav, der
stilles, for at sikre en effektiv offentlig deltagelse, hvorimod fastlæggelsen af de detaljerede
arrangementer til information og høring af offentligheden bør overlades til medlemsstaterne
(et nyt stk. 5 i artikel 6). Der gives en vis vejledning, med hensyn til hvordan dette bør gøres, i
nogle eksempler som f.eks. at give oplysninger i form af plakatopsætning eller
offentliggørelse i lokale dagblade; at gennemføre høringer i form af fremlæggelse af skriftlige
indlæg eller ved afholdelse af offentlige høringer. Imidlertid skal der fastlægges rimelige
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tidsrammer i betragtning af disses betydning for en effektiv deltagelse, således at der er
tilstrækkelig tid til gennemførelse af hver af de forskellige etaper af deltagelsen som anført i
forslaget.
6.2.4 Vurdering af grænseoverskridende virkning på miljøet (artikel 2, stk. 3-6)
Et projekt, hvortil der kræves tilladelse til gennemførelse, kan have væsentlige virkninger for
miljøet i andre medlemsstater end i den, på hvis område det tænkes gennemført. Det er klart
ønskeligt, at de andre berørte medlemsstater får lejlighed til at deltage i den procedure, der
fører til afgørelsen om et projekt, og især at den berørte offentlighed i de pågældende andre
medlemsstater får mulighed for at give udtryk for deres mening. Artikel 7 i VVM-direktivet
indeholder allerede nogle bestemmelser herom, men den pågældende artikel bør ændres, så
den afspejler de ændringer, der er foretaget de andre steder i VVM-direktivet, som
gennemfører artikel 6 i Århus-konventionen. Formålet med disse ændringer er at øge
effektiviteten af offentlighedens grænseoverskridende deltagelse.
Artikel 7 indeholder på nuværende tidspunkt bestemmelser om grænseoverskridende
deltagelse i proceduren vedrørende vurdering af virkningerne på miljøet. Vurderingen af
virkningerne på miljøet udgør en meget væsentlig del af proceduren omkring tilladelse til
gennemførelse, men er kun en del af den pågældende procedure. Hvis VVM-direktivet ændres
som foreslået, vil den pågældende procedure også komme til at omfatte udvidede ordninger
om offentlig deltagelse og høring. I forbindelse med den grænseoverskridende deltagelse
vurderes det, at det er mere hensigtsmæssigt at fokusere på proceduren om tilladelse til
gennemførelse som helhed. Derfor erstattes henvisningerne i artikel 7, stk. 1, og 2 i VVM-
direktivet til "vurdering af virkningerne på miljøet" ved artikel 2, stk. 3, litra a), i
direktivforslaget med en henvisning til proceduren for tilladelse til gennemførelse.
Artikel 2, stk. 3, litra b), i forslaget ændrer beskrivelsen af de oplysninger, som den
medlemsstat, på hvis område projektet planlægges gennemført, skal sende til enhver
medlemsstat, som sandsynligvis vil blive væsentligt berørt af projektet. I stedet for den
nuværende beskrivelse i artikel 7, stk. 2 i VVM-direktivet skal alle oplysninger, som kræves
afgivet eller stillet til rådighed i henhold til ændringsforslaget til artikel 6 i direktivet,
fremsendes.
Artikel 2, stk. 3, litra c), i forslaget ændrer artikel 7, stk. 5 i VVM-direktivet, så det kræves, at
medlemsstaterne i en grænseoverskridende sag skal træffe detaljerede foranstaltninger med
henblik på gennemførelse af artikel 7. Det er en optakt til bestemmelser, som kræver, at de
pågældende foranstaltninger bliver af en sådan art, at den berørte offentlighed på den berørte
medlemsstats område vil være i stand til at deltage effektivt i proceduren om tilladelse til
gennemførelse af projektet.
Det vurderes, at artikel 9 i VVM-direktivet allerede er passende tilpasset til artikel 6, stk. 9 i
Århus-konventionen undtagen i forbindelse med grænseoverskridende tilfælde. Hvad angår
disse tilfælde ændrer forslagets artikel 2, stk. 4 direktivets artikel 9, så det kræves, at en
medlemsstat, der er blevet hørt i henhold til artikel 7 i direktivet, skal træffe de nødvendige
foranstaltninger til at sikre, at oplysningerne om den endelige beslutning stilles til rådighed
for den berørte offentlighed på dens eget område.
6.2.5 Klage og domstolsprøvelse (artikel 2, stk. 5)
Artikel 9, stk. 2 og 4 i konventionen kræver, at parterne skal sikre, at den berørte offentlighed
har adgang til ved en domstol og/eller et andet uafhængigt organ at få prøvet lovligheden af
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
enhver handling eller undladelse, som er omfattet af bestemmelserne i konventionens
artikel 6. Procedurerne skal være hurtige og ikke uoverkommeligt dyre. For at færdiggøre
tilpasningen af VVM-direktivet til konventionen og for at gøre de i forslaget fastsatte
rettigheder til offentlig deltagelse effektive, er det nødvendigt med bestemmelser, som
afspejler artikel 9, stk. 2 og stk. 4 i konventionen.
Ved artikel 2, stk. 5 i forslaget indsættes der derfor en ny artikel 10a i VVM-direktivet, i
henhold til hvilken medlemsstaterne inden for rammerne af den nationale relevante
lovgivning skal sikre, at den berørte offentlighed har adgang til ved en domstol og/eller et
andet ved lov etableret organ at få prøvet den materielle og processuelle lovlighed af enhver
afgørelse, handling eller undladelse, der er omfattet af bestemmelserne om offentlig deltagelse
i VVM-direktivet. Disse procedurer skal være hurtige og ikke uoverkommeligt dyre.
Da definitionen på "den berørte offentlighed" omfatter ikke-statslige organisationer, der
arbejder for at fremme miljøbeskyttelse, skal medlemsstaterne vedtage foranstaltninger, der
sikrer, at deres nationale retssystemer anerkender disse organisationers ret til at få adgang til
domstolsprøvelse.
6.2.6 Projekter der er omfattet af vurderingen af virkninger på miljøet (artikel 2,
stk. 6)
Ved artikel 4, stk. 1 i VVM-direktivet indføres bilag I, som indeholder en liste over projekter,
for hvilke vurderingen af virkningerne for miljøet er obligatorisk. Artikel 2, stk. 6 i forslaget
ændrer dette bilag I, så det tilpasses til stk. 22 i bilag I til Århus-konventionen. Virkningen er,
at enhver ændring eller udvidelse af projekter, der er opført i bilag I til VVM-direktivet, gør
en vurdering af virkningerne for miljøet påkrævet, når ændringen eller udvidelsen i sig selv
opfylder de relevante kriterier eller grænser, der er fastsat i de foregående stykker i det
pågældende bilag.
6.3.
Ændring af IPPC-direktivet (artikel 3)
6.3.1 Formål
Med sigte på at mindske eller forebygge forureningen indføres der i IPPC-direktivet
procedurer for tilladelser til anlæg, hvor der udføres en eller flere af de aktiviteter, der er
opført i bilag I til direktivet. Artikel 15 i direktivet indeholder visse bestemmelser om
oplysning og høring af offentligheden, men det var nødvendigt at foretage ændringer i højere
grad at tilpasse direktivet til artikel 6 i Århus-konventionen.
6.3.2 Definitioner (artikel 3, stk. 1)
Væsentlige ændringer i et anlægs funktion kræver også en godkendelse i henhold til IPPC-
direktivet. Udtrykkene "driftsændring" og "væsentlig ændring" er defineret i direktivets
artikel 2, pkt. 10. For at tilpasse direktivets bestemmelser til stk. 22 i bilag I til Århus-
konventionen, ændrer artikel 2, stk. 1, litra a) i forslaget definitionerne i IPPC-direktivets
artikel 2, stk. 10, idet det anføres, at enhver ændring eller udvidelse af et anlæg anses for at
være væsentlig, når ændringen eller udvidelsen i sig selv opfylder de relevante kriterier eller
grænser, der er fastsat i bilag I til direktivet. I det tilfælde kræves der en godkendelse, som
skal være omfattet af offentlig deltagelse. Det skal understreges, at andre ændringer eller
udvidelser også kan anses for at være "væsentlige" i henhold til den eksisterende definition.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Af hensyn til de senere materielle bestemmelser indføjes definitionen på '"offentligheden" i
artikel 2, stk. 4 i Århus-konventionen, i artikel 2 i IPPC-direktivet. Definitionen i artikel 2,
stk. 5 i konventionen på "den berørte offentlighed" indføjes også med passende ændringer for
at opfylde formålet i dette specielle direktiv. Derfor defineres "den berørte offentlighed" her
som den del af offentligheden, som er berørt af, kan blive berørt af eller har en interesse i
beslutningsprocessen om udstedelse eller ajourføring af en godkendelse eller af
godkendelsesvilkårene.
6.3.3 Ansøgninger om godkendelse (artikel 3, stk. 2)
Artikel 6, stk. 1 i IPPC-direktivet kræver, at medlemsstaterne sikrer, at ansøgninger om
godkendelse indeholder en beskrivelse af forskellige forhold. For at afspejle artikel 6, stk. 6,
litra e) i Århus-konventionen foreslås det, at artikel 6, stk. 1 i direktivet ændres, så det kræves,
at en ansøgning om godkendelse omfatter en beskrivelse af de væsentligste alternativer, som
ansøgeren har undersøgt. Det skal understreges, at dette kun henviser til alternativer, som
ansøgeren rent faktisk har undersøgt.
6.3.4 Offentlig deltagelse (artikel 3, stk. 3 og 6)
Selv om artikel 15 i IPPC-direktivet indeholder nogle bestemmelser om adgang til
oplysninger og offentlighedens indsigt i godkendelsesproceduren, så er disse bestemmelser
ikke fuldstændig tilpasset til kravene i konventionens artikel 6. Forslaget ændrer derfor
artikel 15, så den bliver i overensstemmelse med konventionen. Bortset fra en række mindre
ændringer for at overholde den specifikke terminologi i IPPC-direktivet, vil bestemmelserne
om offentlig deltagelse, som skal indføjes i det pågældende direktiv, ligge tæt op ad de
bestemmelser, der er foreslået vedrørende VVM-direktivet. Artikel 3, stk. 3, i forslaget
erstatter artikel 15, stk. 1 i IPPC-direktivet med en bestemmelse, som kræver, at
medlemsstaterne skal træffe de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at den berørte
offentlighed tidligt og på en effektiv måde får mulighed for at deltage i beslutningsprocessen
vedrørende godkendelser eller godkendelsesvilkårene. For at sikre en klar skelnen mellem
offentlig deltagelse og de oplysninger, der skal stilles til rådighed for offentligheden om
resultatet af godkendelsesproceduren, vil bestemmelserne i anden del af artikel 15, stk. 1 blive
overflyttet til et nyt stk. 5, jf. pkt. 6.3.5 nedenfor. Det indfører også et nyt bilag V, hvori der
fastsættes detaljerede bestemmelser om offentlig deltagelse. Det nye bilag indsættes ved
forslagets artikel 3, stk. 6.
De detaljerede bestemmelser i det nye bilag V følger det mønster, der er beskrevet for VVM-
direktivet og beskrevet i pkt. 6.1.3 ovenfor, men med følgende forskelle:
Det fastsættes, at offentligheden informeres om ansøgningen om godkendelse eller eventuelt
forslaget om ajourføring af en godkendelse eller godkendelsesvilkårene. Offentligheden skal
klart kun have oplysning om nationale eller grænseoverskridende vurderinger af virkningerne
på miljøet, hvis det er relevant i et givet tilfælde; men det er vigtigt, at offentligheden får
oplysning om, hvorvidt afgørelsen er omfattet af grænseoverskridende konsultationer i
overensstemmelse med artikel 17 i IPPC-direktivet. Dette vil fremme samarbejdet eller
koordineringen mellem medlemmerne af den berørte offentlighed, herunder ikke-statslige
organisationer på miljøområdet i de forskellige berørte medlemsstater.
Resten af bestemmelserne om offentlig deltagelse svarer til, hvad der er indført i forbindelse
med VVM-direktivet.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.3.5 Procedurer efter at afgørelsen er truffet (artikel 3, stk. 3, litra b))
For at tilpasse IPPC-direktivet til artikel 6, stk. 9 i Århus-konventionen, tilføjes der ved
artikel 3, stk. 3, litra b), i forslaget et nyt stk. 5 til artikel 15 i IPPC-direktivet, således at når
der er truffet en afgørelse, skal den kompetente myndighed underrette offentligheden og stille
følgende oplysninger til rådighed for offentligheden:
a)
b)
afgørelsens indhold (herunder en kopi af godkendelsen og af vilkårene samt eventuelle
senere ajourføringer); og
de begrundelser og overvejelser, som afgørelsen er baseret på.
6.3.6 Adgang til klage og domstolsprøvelse (artikel 3, stk. 4)
For at tilpasse IPPC-direktivet til artikel 9, stk. 2 og 4 i Århus-konventionen indføjes der ved
artikel 3, stk. 4, i forslaget en ny artikel 15a i direktivet for at give den berørte offentlighed
adgang til en procedure for at få afgørelsen prøvet, som svarer til den procedure, der er
beskrevet i punkt 6.2.5 ovenfor.
6.3.7 Grænseoverskridende konsultationer (artikel 3, stk. 5)
Driften af et anlæg, for hvilket der kræves godkendelse i henhold til IPPC-direktivet, kan have
en betydelig, negativ indvirkning på en anden medlemsstats miljø end den medlemsstat, på
hvis område driften skal foregå. Artikel 17 i det pågældende direktiv indeholder bestemmelser
om grænseoverskridende konsultationer i sådanne tilfælde.
Artikel 17 i direktivet ændres, så det afspejler de ændringer, der er foreslået i artikel 15, som
beskrevet i pkt. 6.3.4 ovenfor. I artikel 17, stk. 1 erstattes henvisningen til oplysninger, der er
forelagt i henhold til artikel 6 i IPPC-direktivet, med en reference til de oplysninger, der
afgives eller stilles til rådighed i henhold til bilag V. Dette vil resultere i, at der bliver
fremsendt flere oplysninger til den medlemsstat, som konsulteres.
Artikel 17 ændres også for at sikre, at resultaterne af grænseoverskridende konsultationer
bliver taget i betragtning, når en kompetent myndighed når frem til en afgørelse om
godkendelse. Endelig ændres artikel 17, så det sikres, at en medlemsstat, som er blevet
konsulteret, har ret til at få adgang til de oplysninger, som en kompetent myndighed skal
afgive i henhold til den foreslåede nye artikel 15, stk. 5 i direktivet, når den har truffet en
afgørelse. Den pågældende medlemsstat skal give oplysningerne videre til sine egne
statsborgere.
6.4
Supplerende bestemmelser (Artikel 4-6)
Forslaget kræver, at medlemsstaterne træffer alle nødvendige foranstaltninger til at
efterkomme direktivet inden den [dato indføjes].
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442292_0015.png
2000/0331 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om mulighed for offentlig deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af
visse planer og programmer på miljøområdet og om ændring af
Rådets direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 175,
stk. 1,
under henvisning til Kommissionens forslag
1
,
under henvisning til udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale Udvalg
2
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
3
,
i henhold til fremgangsmåden i traktatens artikel 251
4
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
Fællesskabets lovgivning på miljøområdet skal bidrage til bevarelse, beskyttelse og
forbedring af miljøkvaliteten og beskyttelse af menneskers sundhed.
Fællesskabets miljølovgivning omfatter bestemmelser, som bemyndiger offentlige
myndigheder og andre organer til at træffe beslutninger, som kan få en væsentlig
indflydelse på miljøet samt på menneskers sundhed og velbefindende.
En effektiv offentlig deltagelse i beslutningsprocessen giver offentligheden mulighed
for at fremsætte udtalelser og give udtryk for betænkeligheder, som kan være relevante
for beslutningerne, og som beslutningstageren kan tage hensyn til, således at
ansvarlighed og gennemsigtighed i beslutningsprocessen fremmes og offentlighedens
opmærksomhed omkring miljøspørgsmål øges.
En sådan deltagelse, herunder deltagelse af sammenslutninger, organisationer og
grupper, især ikke-statslige organisationer, som fremmer miljøbeskyttelse, bør derfor
fremmes.
(3)
(4)
1
2
3
4
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442292_0016.png
(5)
Den 25. juni 1998 undertegnede Det Europæiske Fællesskab FN/ECE-konventionen
om adgang til oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til
klage og domstolsprøvelse på miljøområdet (Århus-konventionen). Fællesskabets
lovgivning skal derfor behørigt tilpasses til konventionen, så Fællesskabet kan
ratificere denne.
Et af konventionens formål er at sikre retten til offentlig deltagelse i visse
beslutningsprocesser på miljøområdet med henblik på at bidrage til at beskytte ethvert
menneskes ret til at leve i et miljø, der er passende for hans eller hendes sundhed og
trivsel.
Artikel 6 i Århus-konventionen indeholder bestemmelser om offentlig deltagelse i
forbindelse med afgørelser vedrørende de konkrete aktiviteter, der er opført i
konventionens bilag I, og aktiviteter, som ikke er indeholdt i bilag I, men som kan
have væsentlig indvirkning på miljøet.
Artikel 7 i Århus-konventionen indeholder bestemmelser om offentlig deltagelse i
planer, programmer og politikker vedrørende miljøet.
Artikel 9, stk. 2 og stk. 4 i Århus-konventionen indeholder bestemmelser om adgang
til ved en domstol eller ved andre procedurer at få prøvet den materielle og
processuelle lovlighed af enhver afgørelse, handling eller undladelse, der er omfattet
af bestemmelserne om offentlig deltagelse i konventionens artikel 6.
Der bør fastsættes bestemmelser vedrørende visse direktiver på miljøområdet, som
kræver, at medlemsstaterne skal fremlægge planer og programmer vedrørende miljøet,
så der sikres offentlig deltagelse i overensstemmelse med bestemmelserne i Århus-
konventionen, særlig dens artikel 7.
Rådets direktiv 85/337/EØF
5
om vurdering af visse offentlige og private projekters
indvirkning på miljøet, og Rådets direktiv 96/61/EF
6
om integreret forebyggelse og
bekæmpelse af forurening bør ændres, så de fuldtud opfylder bestemmelserne i Århus-
konventionen, særlig dennes artikel 6 og artikel 9, stk. 2 og stk. 4.
I overensstemmelse med nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet i traktatens
artikel 5, kan målene i dette direktiv ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af
medlemsstaterne, men kan på grund af omfang og virkninger bedre gennemføres af
Fællesskabet. Dette direktiv begrænser sig til det mest nødvendige for at nå disse mål
og er ikke mere omfattende end, hvad der kræves hertil -
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1
Offentlig deltagelse i planer og programmer
1.
I denne artikel forstås ved "offentligheden" en eller flere fysiske eller juridiske
personer og i henhold til national lovgivning eller praksis disses foreninger,
organisationer eller grupper.
5
6
EFT L 175 af 5.7.1985, s. 40, ændret ved direktiv 97/11/EF (EFT L 73 af 14.3.1997, s. 5).
EFT L 257 af 10.10.1996, s. 26.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Medlemsstaterne sikrer, at offentligheden tidligt og på en effektiv måde får mulighed
for at deltage i udarbejdelsen og ajourføringen af de planer eller programmer, som
kræves udarbejdet i henhold til bestemmelserne i bilag I til dette direktiv.
Medlemsstaterne sikrer med henblik herpå, at:
a)
offentligheden informeres ved offentlige opslag eller andre egnede midler om
forslag til sådanne planer eller programmer eller ændringer heraf, og at de
relevante oplysninger vedrørende sådanne forslag stilles til rådighed for den
offentligheden kan fremkomme med kommentarer og udtalelser, inden der
træffes afgørelser om planerne og programmerne
der ved disse afgørelser tages behørigt hensyn til resultaterne af den offentlige
deltagelse.
b)
c)
3.
Medlemsstaterne skal udpege den del af offentligheden, der kan deltage som
omhandlet i stk. 2, herunder ikke-statslige organisationer, som arbejder for
miljøbeskyttelse.
Medlemsstaterne fastsætter foranstaltninger med henblik på at sikre bred deltagelse fra
offentligheden deltagelse i overensstemmelse med denne artikel.
Der skal fastsættes rimelige tidsrammer, der er tilstrækkelige til gennemførelse af de
forskellige etaper af offentlighedens deltagelse som fastsat i denne artikel.
Artikel 2
Ændring af direktiv 85/337/EØF
I direktiv 85/337/EØF foretages følgende ændringer:
1.
I artikel 1, stk. 2 indsættes følgende definitioner:
"Offentligheden:
En eller flere fysiske eller juridiske personer og i henhold til national lovgivning eller
praksis disses foreninger, organisationer eller grupper.
Den berørte offentlighed:
Den del af offentligheden, som er berørt af, kan blive berørt af eller har en interesse i
beslutningsprocesser, der vedrører miljøet; med sigte på denne definition skal ikke-
statslige organisationer, der arbejder for at fremme miljøbeskyttelse, og som
imødekommer alle krav efter national lovgivning, anses for at have en interesse".
2.
Artikel 6 ændres således:
a)
Stk. 2 og 3 affattes således:
"2. Medlemsstaterne sikrer, at den berørte offentlighed tidligt og på en effektiv
måde får mulighed for at deltage i tilladelsesproceduren. Stk. 3, 4 og 5
anvendes i forbindelse med denne deltagelse.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Offentligheden skal ved offentligt opslag eller andre egnede midler
informeres om følgende tidligt under tilladelsesproceduren og senest så snart
oplysningerne foreligger:
a)
b)
c)
ansøgningen om tilladelse
det forhold, at projektet er omfattet af en procedure vedrørende
vurdering af virkningen på miljøet, og eventuelt at artikel 7 gælder
de kompetente myndigheder, der har ansvaret for at træffe afgørelsen,
eller hvorfra der kan indhentes relevante oplysninger eller hvortil
kommentarer eller spørgsmål kan rettes
karakteren af mulige afgørelser eller udkastet til afgørelsen, hvis et
sådant foreligger
alle oplysninger, der er indhentet i henhold til artikel 5
de vigtigste rapporter og anbefalinger, der er indgivet til den
kompetente myndighed eller myndigheder under tilladelsesproceduren,
herunder enhver udtalelse vedrørende ansøgningen, der er fremsat af
myndigheder, der er hørt i henhold til stk. 1
hvornår, hvor og hvordan de relevante oplysninger stilles til rådighed
hvilke foranstaltninger der er truffet med henblik på offentlig
deltagelse, jf. stk. 5".
d)
e)
f)
g)
h)
b)
Følgende indsættes som stk. 4 og 5:
"4. Den berørte offentlighed skal have ret til at fremsætte kommentarer og
udtalelser over for den kompetente myndighed eller myndigheder, inden
afgørelsen vedrørende tilladelsen træffes.
5. Ordningerne til information af offentligheden (f.eks. ved opslag inden for en
vis radius eller offentliggørelse i lokale dagblade) og høring af den berørte
offentlighed (f.eks. ved skriftlig forelæggelse eller rundspørge) fastlægges af
medlemsstaterne. Der skal fastlægges rimelige tidsrammer, der er
tilstrækkelige til gennemførelse af de forskellige etaper, der omhandles i denne
artikel".
3.
Artikel 7 ændres således:
a)
b)
I stk. 1 ændres "proceduren for vurdering af virkningerne på miljøet" til
"tilladelsesproceduren".
Stk. 2 affattes således:
"2. Hvis en medlemsstat, som modtager oplysninger i medfør af stk. 1, angiver,
at den agter at deltage i tilladelsesproceduren, skal den medlemsstat, på hvis
område projektet påtænkes udført, hvis den ikke allerede har gjort det, sende
den berørte medlemsstat de oplysninger, der skal gives eller stilles til rådighed
i henhold til artikel 6, stk. 3 og 5".
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
c)
Stk. 5 affattes således:
"5. De nærmere bestemmelser for gennemførelsen af bestemmelserne i denne
artikel fastlægges af de berørte medlemsstater og skal være af en sådan
karakter, at de giver den berørte offentlighed på den berørte medlemsstats
område mulighed for effektivt at deltage i tilladelsesproceduren vedrørende
projektet".
4.
Artikel 9, stk. 2, affattes således:
"2. Den eller de kompetente myndigheder underretter alle medlemsstater, der er blevet
hørt i overensstemmelse med artikel 7, og sender dem de oplysninger, der henvises til
i stk. 1 i denne artikel.
De hørte medlemsstater sikrer, at de pågældende oplysninger stilles til rådighed for
den berørte offentlighed på deres område".
5.
Følgende indsættes som artikel 10a:
"Artikel 10a
Medlemsstaterne sikrer inden for rammerne af deres nationale lovgivning, at den
berørte offentlighed har adgang til ved en domstol eller et andet ved lov nedsat organ
at få prøvet den materielle og processuelle lovlighed af enhver afgørelse, handling
eller undladelse, der er omfattet af dette direktivs bestemmelser om offentlig
deltagelse.
Disse procedurer skal være effektive og ikke uoverkommeligt dyre".
6.
Bilag I ændres i overensstemmelse med bilag II til dette direktiv.
Artikel 3
Ændring af direktiv 96/61/EF
I direktiv 96/61/EF foretages følgende ændringer:
1.
Artikel 2 ændres således:
a)
Følgende afsnit indsættes i nr. 10:
"I forbindelse med litra b) anses enhver ændring eller udvidelse af et anlæg for
at være væsentlig, når ændringen eller udvidelsen i sig selv opfylder de
relevante kriterier eller tærskelværdier, der er fastsat i bilag I"
b)
Følgende indsættes som nr. 13 og 14:
"13. "offentligheden": en eller flere fysiske eller juridiske personer og i
henhold til national lovgivning eller praksis disses foreninger, organisationer
eller grupper
14. "den berørte offentlighed": den del af offentligheden, som er berørt af, kan
blive berørt af eller har en interesse i beslutningsprocesser om udstedelse eller
ajourføring af en tilladelse eller af vilkårene herfor; med sigte på denne
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
definition skal ikke-statslige organisationer, der arbejder for at fremme
miljøbeskyttelse, og som imødekommer alle krav efter national lovgivning,
anses for at have en interesse".
2.
I artikel 6, stk. 1, første afsnit, indsættes følgende led:
"- de væsentligste alternativer, som ansøgeren har undersøgt, i form af et resumé".
3.
Artikel 15 ændres således:
a)
Stk. 1, affattes således:
"1. Medlemsstaterne sikrer, at den berørte offentlighed tidligt og på en effektiv
måde får mulighed for at deltage i beslutningsprocessen vedrørende udstedelse
eller ajourføring af godkendelsen eller godkendelsesvilkårene. Proceduren i
bilag V finder anvendelse i forbindelse med denne deltagelse".
b)
Følgende stk. 5 indsættes:
"5. Når der er truffet en afgørelse, underretter den kompetente myndighed i
overensstemmelse med de relevante procedurer offentligheden og stiller
følgende oplysninger til rådighed for den:
a)
b)
4.
afgørelsens indhold, herunder en kopi af godkendelsen og af vilkårene
samt eventuelle senere ajourføringer; og
de begrundelser og overvejelser, som afgørelsen er baseret på".
Følgende artikel indsættes som artikel 15a:
"Artikel 15a
Adgang til klage og domstolsprøvelse
Medlemsstaterne sikrer inden for rammerne af deres nationale lovgivning, at den
berørte offentlighed har adgang til ved en domstol eller ved et andet ved lov nedsat
organ at få prøvet den materielle og processuelle lovlighed af enhver afgørelse,
handling eller undladelse, der er omfattet af dette direktivs bestemmelser om offentlig
deltagelse.
En sådan procedure skal være effektiv og ikke uoverkommeligt dyr".
5.
Artikel 17 ændres således:
a)
I stk. 1 affattes første punktum således:
"Såfremt en medlemsstat konstaterer, at driften af et anlæg vil kunne få en
betydelig, negativ indvirkning på en anden medlemsstats miljø, eller såfremt
en medlemsstat, der kunne blive påvirket deraf i betydeligt omfang, fremsætter
anmodning herom, meddeler den medlemsstat, på hvis område der blev ansøgt
om godkendelse i henhold til artikel 4 eller artikel 12, stk. 2, den anden
medlemsstat de oplysninger, der skal gives eller stilles til rådighed i henhold til
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bilag V, samtidig med at den stiller disse til rådighed for sine egne
statsborgere".
b)
Følgende stk. 3 og 4 tilføjes:
"3. Den kompetente myndighed skal, når den træffer afgørelse vedrørende
ansøgningen, tage hensyn til resultaterne af de konsultationer, der omhandles i
stk. 1. og 2.
4. Den kompetente myndighed underretter den medlemsstat, som er blevet hørt
i henhold til stk. 1, om den afgørelse, der er blevet truffet vedrørende
ansøgningen, og tilstiller den de oplysninger, der omhandles i artikel 15, stk. 5.
Den pågældende medlemsstat træffer de nødvendige foranstaltninger til at
sikre, at disse oplysninger stilles til rådighed for den berørte offentlighed på
dens eget område".
6.
Bilag V indsættes i overensstemmelse med bilag III til dette direktiv.
Artikel 4
Gennemførelse
Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft for at
efterkomme dette direktiv inden den 31. december 2002. De underretter straks Kommissionen
herom.
Disse love og bestemmelser skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning til dette direktiv
eller skal ved offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning. De nærmere regler for
henvisningen fastsættes af medlemsstaterne.
Artikel 5
Ikrafttræden
Dette direktiv træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i De Europæiske
Fællesskabers Tidende.
Artikel 6
Adressater
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442292_0022.png
BILAG I
BESTEMMELSER FOR DE PLANER OG PROGRAMMER, DER ER ANFØRT I
ARTIKEL 3
a)
b)
c)
d)
e)
f)
Artikel 7, stk. 1 i Rådets direktiv 75/442/EØF om affald
1
Artikel 6 i Rådets direktiv 91/157/EØF om batterier og akkumulatorer, der indeholder
farlige stoffer
2
Artikel 5, stk. 1 i Rådets direktiv 91/676/EØF om beskyttelse af vand mod forurening
forårsaget af nitrater, der stammer fra landbruget
3
Artikel 6 stk. 1 i Rådets direktiv 91/689/EØF om farligt affald
4
Artikel 14 i Rådets direktiv 94/62/EF om emballage og emballageaffald
5
Artikel 8, stk. 3, i Rådets direktiv 96/62/EF om vurdering og styring af luftkvalitet
6
(herunder de planer, der er henvist til i artikel 3, stk. 4, artikel 5, stk. 4 og 5 i Rådets
direktiv 1999/30/EF om luftkvalitetsgrænseværdier for svovldioxid, nitrogendioxid og
nitrogenoxider, partikler og bly i luften
7
)
Artikel 14 i Rådets direktiv 99/31/EF om deponering af affald
8
.
g)
1
2
3
4
5
6
7
8
EFT L 194 af 25.7.1975, s. 39. Direktivet er ændret ved direktiv 91/156/EØF (EFT L 78 af 18.3.1991,
s. 32).
EFT L 78 af 26.3.1991, s. 38. Direktivet er ændret ved direktiv 98/101/EF (EFT L 1 af 5.1.1999, s. 1)
og er blevet suppleret ved direktiv 93/86/EØF (EFT L 264 af 23.10.1993, s. 51).
EFT L 375 af 31.12.1991, s. 1.
EFT L 377 af 31.12.1991, s. 20. Direktivet er ændret ved direktiv 94/31/EF (EFT L 168 af 2.7.1994,
s. 28).
EFT L 365 af 31.12.1994, s. 10.
EFT L 296 af 21.11.1996, s. 55.
EFT L 163 af 29.6.1999, s. 41.
EFT L 182 af 16.7.1999, s. 1
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442292_0023.png
BILAG II
I direktiv 85/337/EØF, bilag I tilføjes følgende stk. 22:
"22. Enhver ændring eller udvidelse af projekter, der er opført i dette bilag, såfremt en sådan
ændring eller udvidelse i sig selv opfylder de relevante kriterier eller grænser, der er fastsat i
dette bilag".
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442292_0024.png
BILAG III
I direktiv 96/61/EF tilføjes følgende bilag V:
"Bilag V
Offentlig deltagelse i beslutningsprocessen
1.
Offentligheden informeres tidligt i en beslutningsprocedure (ved offentlig
bekendtgørelse eller ved egnede midler) eller senest så snart oplysningerne
foreligger, om følgende:
a)
ansøgningen om godkendelse eller eventuelt forslaget om ajourføring
af en godkendelse eller godkendelsesvilkårene, herunder i alle tilfælde
en beskrivelse af de punkter, der er anført i artikel 6, stk. 1
i relevante tilfælde det forhold, at en afgørelse er omfattet af en
national eller grænseoverskridende procedure til vurdering af
virkningerne på miljøet eller konsultationer mellem medlemsstater i
overensstemmelse med artikel 17
oplysninger om de kompetente myndigheder, der har ansvaret for at
træffe afgørelsen eller hvorfra alle relevante oplysninger kan indhentes
eller hvortil kommentarer (eller spørgsmål) kan rettes
karakteren af mulige afgørelser eller udkast til afgørelsen, hvis en
sådan foreligger
eventuelt oplysninger vedrørende et forslag til ajourføring af en
tilladelse eller vilkårene for tilladelsen
de væsentligste rapporter og anbefalinger, der er indgivet til den
kompetente myndighed i forbindelse med beslutningstagningen
angivelse af hvornår, hvor og hvordan de relevante oplysninger vil
blive stillet til rådighed
oplysninger om hvilke foranstaltninger der er truffet for offentlig
deltagelse og konsultation i henhold til stk. 4 ovenfor.
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
2.
3.
4.
Den berørte offentlighed har ret til at fremsætte kommentarer og udtalelser til
den kompetente myndighed, inden der træffes en afgørelse.
Ved den endelige afgørelse skal der tages hensyn til resultaterne af de
konsultationer, der er afholdt i henhold til dette bilag.
De detaljerede ordninger til information af offentligheden (f.eks. ved
plakatopsætning inden for en vis radius eller offentliggørelse i lokale dagblade)
og høring af den berørte offentlighed (f.eks. ved skriftlige forelæggelser eller
ved offentlig høring) fastlægges af medlemsstaterne. Der skal fastlægges
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rimelige tidsrammer, så der er tilstrækkelig tid til hver af de forskellige etaper i
dette bilag."
25