Europaudvalget 2001
KOM (2000) 0840
Offentligt
1442914_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 26.10.2001
KOM(2001) 626 endelig
2000/0336 (COD)
Ændret forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/68/EF om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om foranstaltninger mod emission af
forurenende luftarter og partikler fra forbrændingsmotorer til montering i mobile ikke-
vejgående maskiner
(forelagt af Kommissionen i henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442914_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
B
AGGRUND
Fremsendelse af forslaget til Rådet og Europa-Parlamentet
(KOM(2000) 840 endelig udg. - 2000/0336 (COD))
i henhold til EF-traktatens artikel 251:
Offentliggørelse af Kommissionens oprindelige forslag
Udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale Udvalg
Europa-Parlamentets udtalelse - førstebehandling
2.
F
ORMÅL MED
K
OMMISSIONENS FORSLAG
18. december 2000
26. juni 2001
11. juli 2001
2. oktober 2001
Forslaget har til formål at udvide anvendelsesområdet for det gældende direktiv om
emissioner fra motorer med kompressionstænding til montering i ikke-vejgående maskiner
(direktiv 97/68/EF) så det også kommer til at omfatte gnisttændingsmotorer (plæneklippere,
kædesave, hækklippere, kanttrimmere, pumper, generatorer mv.). Der produceres årligt ca.
25 mio. af sådanne motorer på verdensplan og de tegner sig for 10-15% af de samlede VOC
emissioner i Fællesskabet. Ændringsforslaget bidrager til at nå målene for luftkvaliteten, især
hvad angår ozondannelse.
Forslagets hovedelementer er:
En totrinsmetode for grænseværdier vil gælde efter direktivets ikrafttrædelse (trin I) og
2004-2010 afhængig af motorklasse (trin II)
Et udjævnings- og hensættelsessystem samt særordninger for små fabrikanter og små
motorkategorier, for at opnå ensartethed på verdensplan.
3.
3.1.
K
OMMISSIONENS HOLDNING TIL
E
UROPA
-P
ARLAMENTETS ÆNDRINGER
Ændringsforslag, som Kommissionen har accepteret
Ændringsforslag 19 tydeliggør definitionen på "markedsføring". Det ændrer ikke på
indholdet.
Ændringsforslag 20 erstatter et tidligere ændringsforslag fra Miljøudvalget. Dermed
accepteres Kommissionens oprindelige forslag.
Ændringsforslag 18 og 22 giver medlemsstaterne mulighed for at bruge mærkning og
økonomiske incitamenter. Formuleringen er på linje med hvad der allerede er accepteret i
tilsvarende direktiver.
Ændringsforslag 23 gør teksten tydeligere men ændrer ikke på indholdet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ændringsforslag 25 fastslår, at medlemsstaterne skal gennemføre direktivet i den nationale
lovgivning inden 18 måneder efter direktivets ikrafttræden i stedet for på en bestemt dato. Det
er ikke en væsentlig ændring.
Ændringsforslag 26 fastslår, at Kommissionen skal undersøge, om der er behov for yderligere
lovgivning på området.
Ændringsforslag 28 fremrykker datoerne for gennemførelse af trin II en lille smule.
Ændringsforslags 21, 24 og 27 flytter de alternative typegodkendelsesmåder fra artikel 7 til et
nyt bilag. Det ændrer ikke noget indholdsmæssigt men øger klarheden.
Ændringsforslag 30 (del 1) bemyndiger Kommissionen til, gennem udvalget for tilpasning til
den tekniske udvikling, at undtage visse produkter, som i teknisk henseende ikke kan opfylde
trin II.
3.2.
Ændringsforslag, som Kommissionen ikke har accepteret
Ændringsforslag 2, 3, 6, 7, 8, 12, 15 og 17 omhandler udjævnelses- og hensættelsessystemet,
og fjerner det fra forslaget. Skønt Kommissionen afviser ændringsforslaget, har den indikeret,
at den er villig til at finde løsninger til udjævnelses- og hensættelsessystemet, der indeholder
den tilsigtede fleksibilitet, globale overensstemmelse og miljøfordele.
Ændringsforslag 29 undtager på ubestemt tid et stort antal gnisttændingsmotorer fra
direktivets anvendelsesområde, og ikke blot fra trin II. Det undergraver fuldstændigt
forslagets miljøfordele.
3.3.
Ændret forslag
Under hensyntagen til EF-traktatens artikel 250, stk. 2, ændrer Kommissionen sit forslag som
anført ovenfor.
3