Europaudvalget 2000
KOM (2000) 0882
Offentligt
1442333_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 27.12.2000
KOM(2000) 882 endelig
NIOGTYVENDE FINANSBERETNING
om
DEN EUROPÆISKE UDVIKLINGS-
OG GARANTIFOND FOR LANDBRUGET
EUGFL
GARANTISEKTIONEN
- REGNSKABSÅRET 1999 -
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
RESUMÉ ...............................................................................................................................4
1.
1.1.
1.1.1.
1.1.2.
1.1.3.
1.1.4.
1.1.5.
1.1.6.
1.1.7.
1.1.8.
1.2.
1.2.1.
1.2.2.
UDVIKLING I EU-FINANSIERINGEN AF MARKEDERNE ................................4
Budgetprocedure.......................................................................................................4
Foreløbigt budgetforslag ...........................................................................................4
Ændringsskrivelse.....................................................................................................4
Budget ......................................................................................................................5
Gennemførelse af budgettet ......................................................................................5
Overførsler fra kapitel til kapitel inden for undersektion B1 ......................................5
Ændrings- og tillægsbudgetter ..................................................................................6
Anmodning om ikke-automatisk fremførsel af bevillinger til regnskabsåret 2000......6
Garantisektionens andel af Den Europæiske Unions almindelige budget ...................7
Udgifternes fordeling efter økonomisk art .................................................................7
Restitutioner .............................................................................................................7
Interventioner ...........................................................................................................7
1.2.2.1. Udligningsstøtte......................................................................................................10
1.2.2.2. Udgifter til intervention i form af oplagring ............................................................10
1.2.2.3. Tilbagekøb og ligestillede foranstaltninger..............................................................10
1.2.2.4. Omstillingspræmier.................................................................................................10
1.3.
1.4.
2.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
3.
3.1.1.
3.1.2.
3.2.
3.3.
4.
Udgifternes fordeling efter sektor............................................................................10
Fordeling pr. medlemsstat .......................................................................................11
LIKVIDITET OG FORVALTNING AF BEVILLINGERNE .................................15
Budget ....................................................................................................................15
Bevillingernes situation...........................................................................................16
Forskud...................................................................................................................16
Nedsættelse af forskud.............................................................................................16
KONTROLAKTIVITETER....................................................................................17
Integreret forvaltnings- og kontrolsystem (IFKS) ....................................................17
Udvikling i reglerne om IFKS i 1999 ......................................................................17
Kontrolkontorer for olivenolie.................................................................................18
Medfinansiering af øget kontrol ..............................................................................18
REGNSKABSAFSLUTNING ................................................................................18
SÆRLIGE BEMÆRKNINGER ...........................................................................................20
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442333_0003.png
NIOGTYVENDE FINANSBERETNING
om den Europæiske Udviklings- og Garantifond for Landbruget EUGFL
Garantisektionen - regnskabsåret 1999 -
TABEL 1
GENNEMSNITLIGE OMREGNINGSKURSER FOR REGNSKABSÅRET 1999
(jf. bilag 16)
DET EUROPÆISKE
FÆLLESSKAB
B
DK
D
EL
SP
F
IRL
I
LUX
NL
A
P
FIN
S
UK
1 EUR
40,335560
7,439393
1,955406
325,175392
166,380128
6,557934
0,787469
1 936,155764
40,330757
2,203658
13,757502
200,474899
5,945171
9,214029
0,686409
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
RESUMÉ
AF
DEN NIOGTYVENDE FINANSBERETNING
OM EUGFL,
GARANTISEKTIONEN
1.
UDVIKLING I EF-FINANSIERINGEN AF MARKEDERNE
1.1. Budgetprocedure
1.1.1. Foreløbigt budgetforslag
Kommissionen vedtog det foreløbige budgetforslag (FBF) den 30 april 1998.
Bevillingsbehovet på grundlag af FBF for 1999 blev anslået til 40 440 mio. EUR og
dermed til 4 748 mio. EUR under landbrugsretningslinjen (45 188 mio. EUR).
1.1.2. Ændringsskrivelse
Den 28. oktober 1998 vedtog Kommissionen en ændringsskrivelse, hvor der dels
blev taget hensyn til den ugunstige udvikling i landbrugskonjunkturerne og dels til
den seneste landbrugslovgivning, der medførte en mindre stigning i udgifterne.
Den ugunstige udvikling i
landbrugskonjunkturerne
medførte en samlet stigning i
de forventede udgifter i forhold til FBF på 436 mio. EUR:
+
Korn(+
1 007 mio. EUR)
Fald i verdensmarkedspriserne, der affødte større behov for bevillinger til
eksportrestitutioner og offentlig oplagring
Sukker(+
236 mio. EUR)
Større eksportrestitutioner som følge af faldet i verdensmarkedspriserne
Fåre- og gedekød
(- 255 mio EUR)
Stigning i gennemsnitsprisen på EF-markedet
Mælk og mejeriprodukter
(- 237 mio. EUR)
Mindre markedsført mælkemængde
Oksekød
(- 221 mio. EUR)
Færre ansøgninger om handyrspræmier, der delvis opvejes af en stigning i
restitutionernes niveau.
+
-
-
-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De supplerende bevillingsbehov som følge af den senest vedtagne
landbrugslovgivning
androg 77 mio. EUR, hvoraf et beløb på 49 mio. EUR vedrørte
Rådets beslutning om
prispakken.
De bevillingsbehov, der blev fastlagt i ændringsskrivelsen, androg således 40 953
mio. EUR og overskred FBF med 513 mio. EUR. Der blev opført et beløb på
105 mio. EUR i kapitel B0-40 "Formålsbestemte reserver".
1.1.3. Budget
Den 24. november indgik Rådet og Europa-Parlamentet en aftale på grundlag af de
forslag, som Kommissionen fremsatte samme dag.Resultaterne var følgende.
Ændringsskrivelsen blev vedtaget, men den foreslåede forhøjelse på 513 mio. EUR
blev opvejet af en målrettet nedsættelse til et tilsvarende beløb i kornsektoren. Denne
nedsættelse opnås ved besparelser som følge af en betydelig stigning i
verdensmarkedspriserne for korn siden udarbejdelsen af ændringsskrivelsen.
Bevillingerne til miljøforanstaltninger i landbruget blev forhøjet med 20 mio. EUR
(der er opført på reserven i kapitel B0-40). Beløbet blev hentet fra kontoen for
værdinedskrivning af kornlagre.
Overførsel til kapitel B0-40 af et beløb på 80 mio. EUR, der hentes fra sektorerne for
frugt og grøntsager samt mælk og mejeriprodukter.
De
bevillinger,
som formanden for Europa-Parlamentet vedtog den 17. december
1998, androg for EUGFL, Garantisektionen, 40 440 mio. EUR (herunder et beløb på
205 mio. EUR i kapitel B0-40).
1.1.4. Gennemførelse af budgettet
I regnskabsåret 1999 blev 39 540,8 mio. EUR af bevillingerne til EUGFL,
Garantisektionen brugt, dvs. 97,8 % af bevillingerne i budgettets undersektion B1.
Udgifterne lå 899,2 mio. EUR under de oprindelige bevillinger.
I ovennævnte udgifter er der taget hensyn til Kommissionens nedsættelser af
forskuddene (nedsættelser af de månedlige refusioner) til medlemsstaterne.
Udgifterne er stigende, eftersom de i 1998 androg 38 748 mio. ECU (forøgelse på
2%).
1.1.5. Overførsler fra kapitel til kapitel inden for undersektion B1
I regnskabsåret 1999 blev der kun to gange foretaget overførsler fra kapitel til kapitel
inden for EUGFL, Garantisektionen.
Den første
overførsel nr. 46/99
blev foreslået budgetmyndigheden efter sommeren.
Den var nødvendig for at øge bevillingerne i følgende kapitler:
B1-14 -
B1-22 -
B1-23 -
Spindplanter og silkeorme
Fåre- og gedekød
Svinekød, æg og fjerkrækød
(+60 mio EUR)
(+120 mio EUR)
(+50 mio EUR).
Samtlige berørte bevillinger androg 230 mio. EUR, dvs. 0,6% af bevillingerne til
EUGFL, Garantisektionen.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den anden
overførsel nr. 73/99
blev foreslået budgetmyndigheden i december 1999
som følge af betalingen af udgifter i løbet af regnskabsåret. Denne overførsel
vedrørte et samlet beløb på 339,3 mio. EUR. Den tog sigte på at forøge bevillingerne
hovedsageligt i to kapitler:
B1-11 -
B1-31 -
Sukker
Fødevareprogrammer
(+180 mio EUR)
(+55 mio EUR).
Det supplerende bevillingsbehov i de andre sektorer var ikke særligt stort.
1.1.6. Ændrings- og tillægsbudgetter
Finansieringsreglerne åbner mulighed for, at budgetmyndigheden kan forelægges
forslag om ændringer af det oprindelige budget i forbindelse med ændrings- og
tillægsbudgetter (ÆTB). Denne mulighed blev udnyttet i regnskabsåret 1999, og
efter aftale med de to grene af Budgetmyndigheden foreslog Kommissionen
ÆTB
nr. 4/99,
hvor der blev fjernet et beløb på 200 mio. EUR fra bevillingerne til
EUGFL, Garantisektionen, for at styrke andre dele af budgettet. Marginen mellem de
bevillinger, der er opført på budgettet, og det forventede forbrug af bevillingerne ved
regnskabsårets udgang gjorde det muligt at fjerne dette beløb, uden at det får
betydning for finansieringen af Garantisektionens landbrugsudgifter. ÆTB gjorde det
bl.a. muligt at finansiere visse aktioner i forbindelse med opbygningen af Kosovo.
Under trepartsmødet den 7. september, der gik forud for vedtagelsen af ÆTB
nr. 4/99, foreslog Kommissionen desuden de to grene af budgetmyndigheden i
princippet
ÆTB nr. 5/99
for at dække supplerende behov ved at hente et
supplerende beløb på 202 mio. EUR fra bevillingerne til EUGFL, Garantisektionen.
1.1.7. Anmodning om ikke-automatisk fremførsel af bevillinger til regnskabsåret 2000
I begyndelsen af kalenderåret 2000 foreslog Kommissionen budgetmyndigheden en
ikke-automatisk fremførsel af bevillinger fra regnskabsåret 1999. Kommissionen kan
foreslå budgetmyndigheden fremførsel af bevillinger (ikke-automatisk fremførsel af
bevillinger) for bevillinger, der ikke er indgået forpligtelse for, ved regnskabsårets
udgang, når bevillingerne i de pågældende konti på det følgende regnskabsårs budget
ikke kan dække behovet.
Kommissionen har anmodet om fremførsel af bevillinger for at dække det
supplerende behov i regnskabsåret 2000, der skyldes Italiens sene betaling (130 mio.
EUR) af den første årlige rate af den agromonetære støtte i 1999. På budgettet for
2000 er der kun afsat bevillinger til anden rate på 101 mio. EUR. Som følge af den
sene betaling af første rate vil anden rate sandsynligvis også blive betalt senere end
oprindelig antaget, dvs. i regnskabsåret 2001. Anmodningen om fremførsel af
bevillinger vil således vedrøre et beløb på 29 mio. EUR.
Kommissionen har desuden anmodet om fremførsel af bevillinger til et beløb af ca.
4 mio. EUR for at dække udgifter til kontrol i forbindelse med fødevarehjælpen til
Rusland. Tilsynet, kontrollen, evalueringen og revisionen vedrørende de mængder,
der blev tilvejebragt i regnskabsåret 1999, skal fortsættes i regnskabsåret 2000 for at
sikre en effektiv afvikling af aktionen. Da der ikke er afsat nogen bevilling hertil på
budgettet for 2000, er det nødvendigt at foreslå budgetmyndigheden en fremførsel af
bevillinger.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.1.8. Garantisektionens andel af Den Europæiske Unions almindelige budget
I regnskabsåret 1999 er andelen af Garantisektionens udgifter i Den Europæiske
Unions almindelige budget 49,9% (se graf 1A og 1B), en procentsats, der ikke
afviger fra de foregående års procentsats.
1.2.
Udgifternes fordeling efter økonomisk art
I forhold til de samlede udgifter i 1999, nemlig 39 540,8 mio. EUR, udgjorde
udgifterne til eksportrestitutioner 5 572,8 mio. EUR (14,1%) og udgifterne til
interventioner 33 968,0 mio. EUR (85,9%) (se de nærmere detaljer i bilag nr. 5).
Sidste år på 1998-budgettet udgjorde udgifterne til eksportrestitutioner af et beløb på
i alt 38 748,1 mio. ECU 4 826,4 mio. ECU (12,5%) og udgifterne til interventioner
33 921,8 mio. ECU (87,5%).
1.2.1. Restitutioner (bilag 5)
Det fald i udgifterne til eksportrestitutioner, der blev konstateret igennem flere år, er
ophørt.
1.2.2. Interventioner (bilag 6)
Efter artikel 3, stk. 1, i forordning (EØF) nr. 729/70 henhører under interventioner
(33 968,0 mio. EUR i 1999) ikke blot oplagringsstøtte (1 568,3 mio EUR i 1999 eller
4,6% af de samlede udgifter til intervention), tilbagekøb (346,2 mio. EUR eller
1,0%), men også og især udligningsstøtte (31 923,8 mio. EUR eller 94,0%) samt
omstillingspræmier (154,3 mio. EUR eller 0,5%) (se bilag nr. 6).
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442333_0008.png
FIGUR 1A
UDVIKLING I GARANTISEKTIONENS UDGIFTER
50000
45000
40000
35000
30000
25000
RETNINGSLINJE
20000
UDG. INDEN FOR RETNINGSLINJEN
15000
TOTALE UDGIFTER (1)
10000
5000
0
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
(1) Siden 1993 finansieres alle udgifterne inden for retningslinjen.
Disse udgifter indludere ikke ikke-automatisk overførte bevillinger.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442333_0009.png
FIGUR 1B
UDVIKLING I GARANTISEKTIONENS ANDEL AF DET SAMLEDE BUDGET
100000
90000
80000
70000
Mio ECU/Euro
60000
50000
40000
30000
20000
10000
58%
58%
53%
54%
55%
52%
50%
46%
49%
50%
0
1990
1991
1992
1993
1994
1995
%
1996
1997
1998
1999
UDGIFTER EU I ALT
UDGIFTER EUGFL GAR.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442333_0010.png
1.2.2.1. Udligningsstøtte
Udligningsstøtte er fortsat den mest udbredte interventionsform (bilag nr.7).
Under dette udgiftsområde henhører støtte, der ydes for produktion (der omfatter
hektarstøtte, jordudtagning, præmie for handyr og ammekøer, støtte, som blev indført
eller udbygget ved reformen af den fælles landbrugspolitik), forarbejdning,
markedsføring samt jordudtagning og indkomststøtte.
1.2.2.2. Udgifter til intervention i form af oplagring
Udgifterne til intervention i form af oplagring (bilag nr. 6) nåede op på 1 568,3 mio.
EUR eller 4,6% af de samlede interventioner (regnskabsåret 1994: 4,4%,
regnskabsåret 1995: 1,3%, regnskabsåret 1996: 4,3%, regnskabsåret 1997: 4,6% og
regnskabsåret 1998: 5,2%). Denne interventionsform omfatter udgifter til såvel privat
som offentlig oplagring (se de nærmere detaljer om udgifter i bilag 10a).
Af det samlede beløb på 1 568,3 mio. EUR androg udgifterne til privat oplagring
562,2 mio. EUR og udgifterne til offentlig oplagring 1 006,2 mio. EUR.
Støtten til privat oplagring berører især sukkersektoren (342,8 mio. EUR), men
udgifterne i denne sektor dækkes ved opkrævning af lagerafgifter hos
sukkerfabrikanterne (se bilag nr. 13). Derefter kommer udgifterne til oplagring af
mejeriprodukter (114,4 mio. EUR), udgifterne til svinekød (45,9 mio. EUR) samt
udgifterne til vinprodukter/alkohol (41,3 mio. EUR).
1.2.2.3. Tilbagekøb og ligestillede foranstaltninger
Tilbagekøb og dermed ligestillede transaktioner (346,2 mio. EUR) vedrører kun et
begrænset antal sektorer - vinprodukter (destillation) (247,7 mio. EUR), frugt og
grøntsager (90,6 mio. EUR) og fiskerivarer (7,9 mio. EUR). Deres andel af de
samlede interventioner udgør 1,0% mod 1,2% i regnskabsåret 1998.
1.2.2.4. Omstillingspræmier
Omstillingspræmierne (154,3 mio. EUR) vedrører kun tobak (93,7 mio. EUR), frugt
og grøntsager (29,7 mio. EUR), andre aktioner til fordel for animalske produkter
(16,4 mio. EUR), vinprodukter (9,0 mio EUR) og mælk og mejeriprodukter (5,6 mio.
EUR). De udgør 0,5% af de samlede interventioner mod 0,4% i regnskabsåret 1998.
1.3.
Fordeling af udgifterne pr. sektor (bilag nr.4 og 21b)
For
vegetabilske produkter (kapitel 10 til 18)
er udgifterne 0,8% lavere end
budgetbevillingerne. Denne forholdsvise ringe afvigelse dækker dog over højst
forskellige forhold. For
sukker og spindplanter
var udgifterne større end
bevillingerne især som følge af forringelsen af verdensmarkedspriserne. Til gengæld
lå udgifterne lavere end budgetbevillingerne for
andre produkter.
For
olivenolie
er
det betalingsforsinkelserne samt nedsættelsen af forskuddene til Grækenland, der
forklarer bevillingsforbruget. For
frugt og grøntsager
forklarer mindre tilbagekøb
(blomkål, ferskner, appelsiner og æbler) samt lavere udgifter til støtte til bananer det
lave forbrug af bevillinger. Den gode situation på markedet for
vin
samt den mindre
succes med programmerne for rydning er grunden til besparelserne i denne sektor.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442333_0011.png
Endelig med hensyn til
tobak
har en ændring af reglerne for tidsplanen for
udbetaling af præmierne ført til lavere udgifter end bevilget.
Der blev konstateret betydelige besparelser for
animalske produkter (kapitel 20
til 26)
på ca. 226 mio. EUR. Et genopsving i forbruget af
oksekød
førte til
besparelser. Til gengæld blev der konstateret større udgifter til
fårekød
og
svinekød.
For disse to sektorer er situationen på det indre marked, der er præget af lavere priser
end forventet, årsagen til overskridelsen af bevillingerne. For
mælk
lå udgifterne på
det laveste niveau siden begyndelse af 1980'erne. Det lave udgiftsniveau blev nået
takket være en indtægt på 498 mio. EUR fra tillægsafgiften, der gjorde det muligt at
finansiere større udgifter end forventet til afsætning og oplagring.
Der blev også lavere udgifter (216,6 mio. EUR) til
tilknyttede foranstaltninger
(kapitel 30 til 39).
Lidt mindre end halvdelen kan forklares ved supplerende
indtægter i forbindelse med
regnskabsafslutningen.
Endelig med hensyn til
agromonetær støtte
gjorde Det Forenede Kongerige kun delvis sine rettigheder
gældende, og Italien foretog en sen udbetaling af støtten.
For ledsageforanstaltningerne (kapitel 50)
svarede udgifterne praktisk talt til
bevillingerne.
Denne situation endte med et samlet underforbrug på 899,2 mio. EUR eller
ca. 2,2%
af budgetbevillingerne.
Det skal bemærkes, at næsten halvdelen af den lavere udgift
(432 mio. EUR) kan forklares ved nedsættelsen af forskuddene til medlemsstaterne.
Fordelingen i de andre sektorer er vist i graf 2.
1.4.
Fordeling pr. medlemsstat (graf 3)
Med 9 348,3 mio. EUR eller over 23% af udgifterne var Frankrig fortsat den største
modtager af støtte fra EUGFL, Garantisektionen. Derefter kom langt bagefter
Tyskland (5 727,7 mio. EUR), Spanien (5 231,1 mio. EUR), Italien (4 656,4 mio.
EUR) og Det Forenede Kongerige (3 922,2 mio. EUR).
I det femte år efter tiltrædelsen (det fjerde regnskabsår, hvor de nye medlemsstater
modtog den fulde støtte) modtog Østrig 839 mio. EUR (843 mio. ECU i 1998),
Finland 559,7 mio. EUR (576 mio. ECU i 1998) og Sverige 734,8 mio. EUR
(770 mio. ECU i 1998).
Bilag nr. 2b viser udgifterne pr. kapitel og medlemsstat (sammenfatning af bilag
nr. 2) og bilag nr. 21a udviklingen siden 1984 (i beløb og andel).
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442333_0012.png
G ARANTISE KTIO NE N - UDG IFTSFO RDELING PR. S EKTO R
(M io E uro - regnskabsåret 1999)
Andre produkter
2286,5
A ndre foranstaltninger
2788,1
S vinekoed, aeg,
fjerkraekoed432,8
Fåre- og gedekø d
1894,3
O ksekø d
4578,6
Markafgrø der
17865,9
Mejeriprodukter: 2510,1
Tobak: 911,1
Vin: 614,6
O livenolie
2091,8
Frugt og grø nsager
1454,1
S ukker
2112,8
Total: 39540,8 M io Euro
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442333_0013.png
FIGUR 2B
UDGIFTER KONTERET PR. MEDLEMSSTAT
10.000,0
9.000,0
8.000,0
7.000,0
Mio ECU/Euro
6.000,0
5.000,0
4.000,0
1998 EUR 15 = 38748 Mio ECU
1999 EUR 15 = 39540 Mio Euro
*Direkte betalinger
3.000,0
2.000,0
1.000,0
0,0
B
DK
D
EL
E
F
IRL
I
L
NL
A
P
FIN
S
UK
CE*
* Direkte betalinger
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442333_0014.png
FIGUR 3
KONTEREDE UDGIFTERS PR. MEDLEMSSTAT
S 2%
FIN 1%
UK 10%
CE* 0%
B 3%
P 2%
DK 3%
A 2%
D 15%
NL 3%
L 0%
EL 6%
12%
E 13%
IRL 4%
F 24%
*) Direkte betalinger
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
2.1.
LIKVIDITET OG FORVALTNING AF BEVILLINGERNE
Budget
Budgettet for regnskabsåret 1999 blev vedtaget den 17. december 1998 og omfattede
bevillinger på 40 940 mio. EUR til EUGFL, Garantisektionen, herunder 205 mio.
EUR i kapitel B0-40 “Formålsbestemte reserver“ og 500 mio. EUR i den monetære
reserve.
Ved ændrings- og tillægsbudget nr. 4/99, der blev vedtaget den 16. september 1999,
blev der fjernet 200 mio. EUR fra bevillingerne til EUGFL, Garantisektionen, for at
styrke andre dele af budgettet. Bevillingerne blev taget fra bevillingerne i kapitel
B0-40 “Formålsbestemte reserver“ - 105 mio. EUR og i kapitel B1-37 "Afslutning af
regnskaber for tidligere regnskabsår" - 95 mio. EUR.
Ved ændrings- og tillægsbudget nr. 5/99, der blev vedtaget den 18. november 1999,
blev der fjernet 202 mio. EUR fra bevillingerne til EUGFL, Garantisektionen, for at
styrke andre dele af budgettet Bevillingerne blev taget fra bevillingerne i kapitel B0-
40 "Formålsbestemte reserver" - 100 mio. EUR, i kapitel B1-12 "Olivenolie" –
30 mio. EUR, i kapitel B1-15 "Frugt og grøntsager" - 30 mio. EUR og i kapitel B1-
21 "Oksekød" - 42 mio. EUR.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442333_0016.png
2.2.
Bevillingernes situation
Situationen for bevillingerne kan sammenfattes således (i mio. EUR):
Bevillinger,
-1999-
budgettet
Bevillinger,
der ikke er
fremført
automatisk
fra 1998 til
1999
400,0
-
0,0
0,0
400,0
Samlede
bevillinger
Bevillinger, der
er fremført
automatisk fra
1998 til 1999
A.
Budget oprindeligt/
fremførsler (1)
Monetær reserve
ÆTB nr. 4/99
ÆTB nr. 5/99
Disponible bevillinger/
fremførsler
B.
Forpligtelser
Frigørelser
Konteringer som betaling
Automatisk fremførte
bevillinger i 2000
C.
Ikke-automatisk fremførte
bevillinger i 2000
D.
Annullerede bevillinger
(1)
40 940,0
-500.0
-200,0
-202,0
40 038,0
41 340,0
-500,0
-200,0
-202,0
40 438,0
15,6
-
-
-
15,6
39 540,8
-
39 435,5
105,3
335,5
-
335,5
0,0
39 876,3
-
39 771,0
105,3
-
-1,7
9,3
0,0
33,1
0,0
33,1
-
464,1
64,5
528.6
4,5
herunder bevillingerne i kapitel B0-40 og den monetære reserve.
2.3.
Forskud
For regnskabsåret 1999 vedtog Kommissionen tretten beslutninger om forskud,
herunder tolv normale forskud og et ekstraordinært forskud, for at tilpasse
forskuddene til de samlede udgifter i regnskabsåret.
2.4.
Nedsættelse af forskud
Efter artikel 13 i Rådets beslutning 94/729/EF om budgetdisciplin, hvor
Kommissionen bemyndiges til at nedsætte eller midlertidigt indstille de månedlige
forskud til medlemsstaterne, hvis en medlemsstats udgiftsopgørelser eller oplysninger
ikke giver Kommissionen mulighed for at kontrollere, om de indgåede forpligtelser
om midlerne er i overensstemmelse med EF-reglerne, besluttede Kommissionen at
nedsætte forskuddene med – 462,3 mio. EUR. Korrektionerne skyldes:
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for - 337,1 mio. EUR's vedkommende især Spaniens, Grækenlands og Italiens
manglende opkrævning af tillægsafgiften for mælk i produktionsårene 1997/98 og
1998/99
for - 110,97 mio. EUR's vedkommende svagheder i Grækenlands og Portugals
integrerede system og i Grækenlands kontrol
for – 15,98 mio. EUR's vedkommende udgifter, der blev betalt ud over de fastsatte
lofter og efter udløbet af de fastsatte frister
for + 2,1 mio. EUR's vedkommende tilbagebetaling af opkrævet tillægsafgift for
mælk i produktionsårene 1994/95, 1995/96 og 1996/97, som EUGFL allerede
indkasserede ved nedsættelserne af forskuddene i de foregående regnskabsår
for andre korrektioner på - 0,37 mio. EUR's vedkommende forskellige regns-
kabsfejl.
3.
3.1.1.
KONTROLAKTIVITETER
Integreret forvaltnings- og kontrolsystem (IFKS)
Det integrerede forvaltnings- og kontrolsystem (IFKS) blev indført parallelt med
reformen af den fælles landbrugspolitik, for at Kommissionen kunne råde over
effektive instrumenter til at bekæmpe den øgede risiko for uregelmæssigheder og svig
i forbindelse med det stigende antal direkte betalinger.
IFKS består hovedsageligt af alfanumeriske systemer for identifikation af dyr og
marker, der gør det muligt at foretage edb-krydskontrol og f.eks. undgå, at der
indgives flere ansøgninger for den samme mark og/eller det samme dyr. IFKS
omfatter en ordning med proportionale sanktioner, der kan gå så langt som til en
fuldstændig afvisning af en ansøgning.
IFKS dækker sektorerne hovedafgrøder, udtagne arealer, foderarealer, ris, bælgsæd,
dyrepræmier og direkte betalinger, der nu er fastsat i forbindelse med mælkekvoterne.
Generaldirektoratet for Landbrug fulgte indførelsen af IFKS ved talrige besøg i
medlemsstaterne for at støtte og kontrollere dem. Generaldirektoratets afdeling for
regnskabsafslutning foretager fortsat kontrol i de femten medlemsstater og undersøger
der, hvordan IFKS fungerer.
3.1.2.
Udvikling i reglerne om IFKS i 1999
Forordning (EØF) nr. 3887/92 blev ændret ved forordning (EF) nr. 1678/98 og (EF)
nr. 2801/1999. Hovedformålet med disse forordninger var at præcisere visse
forpligtelser med hensyn til kontrol af dyr og arealer, fastsætte bestemmelser for
reformen af den fælles landbrugspolitik, give medlemsstaterne mulighed for at
fastsætte nationale bestemmelser, der muliggør elektronisk fremsendelse af
støtteansøgninger i forbindelse med det integrerede system og fastsætte regler for
overdragelse af en bedrift.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I 1999 foreslog Kommissionen også ændringer i Rådets grundforordning (EØF)
nr. 3508/92, der blev vedtaget af Rådet ved forordning (EF) nr. 1593/2000 af 17. juli
2000. Forordningen tager dels sigte på at inkorporere den nye lovgivning, der følger af
Agenda 2000, i IFKS og dels at forbedre visse aspekter af IFKS.
3.2.
Kontrolkontorer for olivenolie
De fire kontrolkontorer for olivenolie: Italien, Grækenland, Spanien og Portugal
udførte deres opgaver i produktionsåret 1998/99 efter planerne i
handlingsprogrammerne og de foreløbige opgørelser, som medlemsstaternes
myndigheder og Kommissionen havde godkendt. Medlemsstaterne fulgte dog generelt
ikke i tilstrækkelig grad de forslag til sanktioner, som kontorerne meddelte dem.
3.3.
Medfinansiering af øget kontrol
Fællesskabet medfinansierer medlemsstaternes udgifter til nye handlingsprogrammer,
der følger af nye EU-forpligtelser, og som tager sigte på at forbedre strukturen i og
effektiviteten af kontrollen af Garantisektionens udgifter.
Det tredje år, hvor ordningen anvendes, bekræfter den betydning, som
medlemsstaterne tillægger indførelsen af nye kontrolsystemer. De fleste programmer
vedrører identifikation og registrering af kvæg. EF's finansielle tilskud blev fastsat til
15 000 000 EUR for 1999. I det tredje år, hvor ordningen anvendes, har Danmark,
Sverige og Det Forenede Kongerige ikke fremlagt programmer til medfinansiering.
4.
R
EGNSKABSAFSLUTNING
I regnskabsåret 1999 vedtog Kommissionen seks beslutninger om regnskabsafslutning
for EUGFL, Garantisektionen. Det drejer sig allerførst om de to beslutninger
1999/187/EF og 1999/596/EF, som Kommissionen vedtog henholdsvis den 3. februar
1999 og den 28. juli 1999 om regnskabsafslutning for regnskabsåret 1995. De to
beslutninger vedrørte en finansiel korrektion på 557 mio. EUR.
I forbindelse med regnskabsafslutningen for regnskabsåret 1998 blev beslutning
1999/327/EF vedrørende en finansiel korrektion på 38,2 mio. EUR vedtaget den
18. maj 1999.
Derudover blev der vedtaget tre andre beslutninger om regnskabsafslutning i
forbindelse med den nye regnskabsafslutning, nemlig beslutning 1999/186/EF,
1999/350/EF og 1999/603/EF af henholdsvis den 10. marts 1999, den 28. maj 1999 og
den 4. september 1999 til en samlet finansiel korrektion på 205,7 mio. EUR.
Det øvrige arbejde i 1999 vedrørte hovedsageligt følgende områder:
fortsættelse af proceduren for regnskabsafslutning for regnskabsårene 1996,
1997 og 1998, herunder udarbejdelsen af den sammenfattende rapport
(dok. VI/10529/99)
gennemførelse af dialoger med alle medlemsstater om resultaterne af
kontrolbesøgene vedrørende de finansielle procedurer i artikel 5, stk. 2, litra c), i
forordning (EØF) nr. 729/70
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442333_0019.png
deltagelse i COCOBU’s arbejde i Europa-Parlamentet i forbindelse med
decharge for 1993-, 1994- og 1995-budgettet
Revisionsrettens udtalelse om beslutningen om regnskabsafslutning for
regnskabsåret 1995
Revisionsrettens revisionserklæring om udgifter for EUGFL, Garantisektionen,
for regnskabsåret 1998
tilrettelæggelse og gennemførelse af kontrolbesøg i forbindelse med
regnskabsafslutningen for regnskabsårene 1998 og 1999 eller 24 måneder forud
for den officielle fremsendelse af brevet med bemærkninger
ændring af forordning (EØF) nr. 3508/92 om et integreret system for forvaltning
og kontrol af visse EF-støtteordninger
tilsyn med indførelsen i medlemsstaterne
Informationssystem (GIS) for olivenolie og vin
af
Det
Geografiske
besøg i de nye ansøgerlande i forbindelse med SAPARD og førtiltrædelses-
screeningen
aktiv deltagelse efter forespørgsler fra forligsorganet som følge af indvendinger,
som medlemsstaterne fremsatte i forbindelse med regnskabsafslutningen for
regnskabsårene 1995, 1996 og 1998.
********
Bilagene til beretningen findes på webstedet
http://europa.eu.int/comm/dg06/fin/finrep99/index_en.htm.
Et arbejdsdokument om Garantisektionens aktiviteter i regnskabsåret 1999 foreligger på
fransk, engelsk og tysk.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
SÆRLIGE BEMÆRKNINGER
1.
For at følge udviklingen i den fælles landbrugspolitik og finansieringen heraf
foretages der hvert år ændringer i kontoplanen. I 1994 blev visse udgifter således
ikke længere bogført i samme kapitel som i 1993:
1993
Udgifter til korn
Udgifter til ris
Kapitel 10 -
korn og ris
Kapitel 10 -
korn og ris
Kapitel 12 -
fedtstoffer
Kapitel 12 -
fedtstoffer
Kapitel 13 -
proteinafgrøder
Kapitel 13 -
proteinafgrøder
Kapitel 15 -
frugt og grøntsager
Kapitel 40 -
jordudtagning
1994
Kapitel 10 -
markafgrøder
Kapitel 18 -
andre vegetabilske
produkter
Kapitel 12 -
olivenolie
Kapitel 10 -
markafgrøder
Kapitel 10 -
markafgrøder
Kapitel 13 -
tørret foder
tørrede grøntsager
Kapitel 13 -
tørret foder
tørrede grøntsager
Kapitel 10 -
markafgrøder
Udgifter til olivenolie
Udgifter til olieafgrøder
Udgifter til protein-
afgrøder
Udgifter til tørret foder
Udgifter til tørrede
grøntsager
Udgifter til jordudtag-
ning
Dette giver anledning til at ændre strukturen for gruppering af udgifter i de
efterfølgende oversigtstabeller (bilag nr. 3, 4, 8 og 25b).
For at undgå forvridninger ved sammenligningen af historiske serier, dvs. at man
tror, at der er tale om en betydelig ændring i udgifterne fra et år til et andet for en
given sektor, mens der blot er tale om en ændret opstilling, er følgende princip blevet
fulgt:
den seneste kontoplan anvendes (1999 i denne beretning)
aggregaterne for tidligere år omregnes efter denne kontoplan.
Dette medfører imidlertid, at visse subtotaler i denne beretning er forskellige fra dem,
der blev offentliggjort i beretningerne for de tidligere år. Eksempel:
Udgifterne for 1990 i kapitel 10 "korn og ris" androg 3 884,6 mio. ECU (bilag nr. 3 i
den treogtyvende finansberetning, s. 145). Det drejer sig her om en "rigtig" udgift i
bogføringsmæssig forstand efter kontoplanen for 1990, hvor udgifterne var grupperet
anderledes end i den nuværende kontoplan.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For at muliggøre sammenligninger blev udgifterne for 1990 i kapitel 10
"markafgrøder" omregnet til 7 834,5 mio. ECU i denne beretning (bilag nr. 3).
Dette tal fremkom på følgende måde:
udgifter i 1990 i det tidligere kapitel 10 "korn og ris"
- udgifter i 1990 for ris
+ udgifter i 1990 for olieafgrøder
+ udgifter i 1990 for olieafgrøder
- udgifter i 1990 for tørret foder
+ udgifter i 1990 for jordudtagning
ny total for udgifterne i 1990 i kapitel 10 "markafgrøder":
3 884,6
- 85,1
+ 3 477,0
+ 834,8
- 298,0
+ 21,2
------------
7 834,5
Der blev ikke gennemført vigtige ændringer i kontoplanen i forbindelse med 1999-
budgettet. Ændringerne tog især sigte på at forbedre budgetoverskueligheden.
Derfor og for at tydeliggøre konteringen af inddrevne beløb, indkasserede straffebeløb
og renter, inddragne sikkerheder samt beløb, som medlemsstaten tilbageholder som
EF's tilskud til omkostninger ved retsager, der indledes for at inddrive beløb, der er
uretmæssigt udbetalt, er der nu indført en passende modtagelsesstruktur i hvert
relevant kapitel.
2.
Visse totaler eller subtotaler for udgifterne i tabellerne i bilagene afviger undertiden
med 0,1 mio. EUR fra det aritmetiske beløb, der fremkommer ved at addere alle
linjer eller kolonner. Dette skyldes afrundingerne. De samlede beløb udtrykkes
nemlig i almindelighed i mio. EUR, mens beregningerne foretages med beløbene i
euro.
21