Europaudvalget 2001-02 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 127
Offentligt
1462691_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 127)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 80 (Løbenr. 2138)
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere.
EU-skemaoversigt af 30. oktober 2001 til brug for udvalgets møde onsdag den 31. oktober 2001, hvor
økonomiministeren og skatteministeren er indkaldt i samråd vedrørende ECOFIN-rådsmøde 6. november 2001 og
gennemgang af EU-sager er på dagsordenen.
Til brug for udvalgets møde onsdag den 31. oktober 2001, hvor økonomiministeren og skatteministeren forventes i samråd
vedrørende ECOFIN-rådsmødet 6. november 2001, og hvor gennemgang af EU-sager er på dagsordenen vedlægges
skemaoversigt af d.d. over igangværende fiskale EU-forslag/initiativer i Skatteudvalget. Ændringer og tilføljelser i forhold til
seneste skemaoversigt af 9. oktober 2001 (alm. del – bilag 16) er markeret med rift.
Dagsordenspunkt 1. Samråd med økonomiministeren og skatteministeren om samrådsspørgsmål B (dagsordenspunkter for
ECOFIN-rådsmødet den 6. november 2001), jf. alm. del – bilag 53.
For så vidt angår ECOFIN-rådsmødet den 6. november 2001 forventes følgende dagsordenspunkter med relevans for
udvalget:
◦ Kommissionens direktivforslag om punktafgiftsstrukturen og –satserne for forarbejdet tobak KOM(2001)133, jf. skatteministerens
aktuelle notat af 24. oktober 2001 omdelt på alm. del – bilag 79.
◦ Kommissionens meddelelse af 23. oktober 2001 om selskabsbeskatning, jf. skatteministerens notat af 29. oktober 2001 omdelt på alm.
del – bilag 79.
Dagsordenspunkt 2. Gennemgang af EU-bilag.
Det bemærkes, at EU-specialkonsulent Vibeke Sylvest efter aftale med udvalgsformanden deltager i udvalgets møde den 31.
oktober 2001 med sigte på under dagsordenspunkt 2 at give en kort faktuel præsentation af Kommissionens meddelelse om
selskabsbeskatning. Der henvises herom til EU-note af 29. oktober 2001 om Kommissionens meddelelse om
selskabsbeskatning udarbejdet af Vibeke Sylvest (omdelt på alm. del – bilag 76).
EU-bilag, der ikke indgår i EU-skemaoversigten,:
Følgende EU-bilag, der ikke indgår i skemaoversigten fremhæves:
◦ Skatteministerens aktuelle notat af 10. oktober 2001 om Kommissionens oplæg om overvågning af grænseoverskridende pengestrømme.
Oplægget var på dagsordenen på det fælles rådsmøde (økonomi- og finansministre/retlige og indre anliggender samt civilbeskyttelse) den
16. oktober 2001, jf. alm. del – bilag 35.
◦ Statsministerens svar af 5. oktober 2001 på spørgsmål nr. S 3786 stillet af Holger K. Nielsen (SF) om skat på valutatransaktioner, jf. alm.
del – bilag 26.
Med venlig hilsen
Jørgen Nielsen, Liza Christensen,
udvalgssekretær udvalgssekretær.
Oversigt over igangværende fiskale EU-forslag/initiativer i Skatteudvalget
pr. 30. oktober 2001
Forslag/Initiativ
Bilagshenvisninger Sagsforløb/Status
Konsekvenser for
national lovgivning
Særlige
bemærkninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462691_0002.png
I. Direkte skat
Skattepakken
(består af følgende tre dele:
adfærdskodeks, beskatning af
opsparing og beskatning af
renter/royalties).
Skattepakken
EU-landene indgik den 1. december 1997 principaftale
om skattepakken, som består af følgende tre dele:
adfærdskodeks, beskatning af opsparing og beskatning af
renter/royalties.
Det Europæiske Råd i Nice den 7.-9. december 2000
besluttede, at arbejdet med den samlede skattepakke skal
fortsætte med henblik på at opnå fuld enighed om
vedtagelse af direktiverne og gennemførelsen af
skattepakken som en helhed så hurtigt som muligt og
senest ved udgangen af 2002.
ECOFIN 5. juni 2001 besluttede at nedsætte en
arbejdsgruppe på højt niveau, der skal koordinere det
videre arbejde med skattepakken, jf. alm. del – bilag 640
(2000-01). Arbejdsgruppen på højt niveau blev etableret
af COREPER den 13. juni 2001, jf. alm. del - bilag 682
(2000-01).
ECOFIN har den 10. juli 2001 vedtaget en tidsplan for
arbejdet med de enkelte dele af skattepakken frem til
udgangen af 2002. Tidsplanen fremgår af alm. del – bilag
713 (2000-01).
En rapport fra Kommissionen vedrørende alle aspekter af
skattepakken forventes på ECOFIN den 4. december
2001, jf. alm. del – bilag 682 (2000-01).
Skattepakken indgår som en af de væsentligste
prioriteringer under det danske EU-formandskab i 2.
halvår 2002, jf. at skattepakken ifølge tidsplanen skal
vedtages inden udgangen af 2002, jf. alm. del – bilag 792
(2000-01).
----------------------------------------------------------------------
Adfærdskodeksen
Adfærdsgruppen har udarbejdet rapport om undersøgelse
af forskellige skatteordninger i forhold til kodeksen.
Flertallet i gruppen har vurderet de danske holdingregler
strider mod kodeksen. Danmark har argumenteret
herimod, men har alligevel fremsat forslag om ophævelse
af holdingreglerne, jf. det i foråret 2001 vedtagne L 99.
Rapporten blev forelagt ECOFIN 29. november 1999,
men ECOFIN tog ikke stilling til rapporten. Rådet har
den 26. november 2000 opstillet en tidspla n for afvikling
af de skadelige ordninger.
Adfærdsgruppen fortsætter arbejdet med at se på, hvordan
ordninger, som strider mod kodeksen kan
ændres/ophæves, og at nye ordninger ikke indføres i strid
med kodeksen. Gruppen skal endvidere se på EU-
landenes regler og praksis vedr. fastsættelse af interne
afregningspriser, når en international koncerns afdeling i
et EU-land har intern samhandel med andre afdelinger af
samme koncern i andre lande.
Sagen var på ECOFIN 5. juni 2001, hvor Rådet tog
Adfærdsgruppens fremskridtsrapport vedrørende
adfærdskodeksen til efterretning ( Rapporten omhandler
arbejdet i adfærdsgruppen vedr. arbejdet med transfer
pricing, standstill og rollback samt ansøgninger om
forlængelser af sortlistede ordninger efter den
afviklingsfrist 31. december 2005, som blev aftalt på
Rådets møde i november 2000).
(ECOFIN 5. juni 2001 skulle endvidere have taget stilling
til 4 landes ansøgninger om tidsmæssig forlængelse af
sortlistede ordninger efter afviklingsfristen 31. december
2005.) Danmark finder ikke, at der er behov for at
Skatteministerens talepapir forlænge fristen ud over 2005, jf. alm. del – bilag 650
+ lovgivningsmæssige
til samrådet den 5.
konsekvenser, jf.
(2000-01).
september 2001 om
Skatteministeriets statusnotat af
statusnotatet af 29. august Det forventes at ECOFIN-rådet i efteråret 2001 skal
18. januar 2001, jf. alm. del –
2001, jf. alm. del – bilag
drøfte hvorledes, EU-landene afvikler deres sortlistede
bilag 259 (2000-01) og
809 (2000-01).
ordninger, og om de respekterer aftalen om ikke at
indføre nye skadelige ordninger, jf. alm. del – bilag 809
aktuelt notat af 22. november
Økonomiministerens
(2000-01.
2000, jf. alm. del – bilag 142
talepapir til samrådet den
(2000-01)
5. september 2001 om
ECOFIN skal endvidere vurdere gennemførelsen af
regeringens prioriteringer
foranstaltninger vedrørende adfærdskodeksen, herunder
under det danske
de resultater, som er opnået vedr. roll back af skadelige
skatteordninger og vedrørende en evt. forlængelse af
Adfærdskodeks
(Indgår i Skattepakken)
Politisk aftale om at
undgå skadelig
konkurrence vedr.
erhvervsskatter
Regeringen fremsatte
den 10. november
2000 lovforslag om
ændring af de danske
holdingregler med
henblik på at undgå,
at de kan anvendes
til at omgå andre
landes beskatning (L
99). L 99 blev
vedtaget af
Folketinget 3. april
2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462691_0003.png
formandskab, jf. alm. del – fordele ved nogle af disse foranstaltninger ud over 2005,
bilag 792 (2000-01).
jf. alm. del – bilag 792 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Økonoministeriets referat
af ECOFIN-mødet den 10.
juli 2001 incl. talegrundlag
for det danske indlæ og
vedtagne tidsplan for
skattepakken, jf. alm. del –
bilag 713 (2000-01).
Skatteministeriets
redegørelse for
dagsordenspunkter på
ECOFIN den 10. juli 2001
samt oversigt over løbende
ECOFIN-sager og
initiativer i 2. halvår 2001,
jf. alm. del – bilag 682
(2000-01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 5. juni
2001, jf. alm. del – bilag
693 (2000-01).
Økonomiministerens
talepapir til samrådet den
30. maj 2001 om ECOFIN-
møde 5. juni 2001, jf. alm.
del – bilag 650 (2000-01).
Økonomiministeriets
redegørelse for ECOFIN-
mødet den 5. juni 2001, jf.
alm. del –bilag 640 (2000-
01).
Skatteministeriets notat af
28. maj 2001 om
skattepakken, jf. alm. del –
bilag 588 (2000-01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del – bilag
310 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Skatteministeriet aktuelle
notat af 22. november
2000, jf. alm. del – bilag
142 (2000-01).
Adfærdskodeksgruppen skal aflægge rapport til ECOFIN
inden udgangen af 2001, jf. alm. del – bilag 682 (2000-
01).
Skattepakken indgår som en af de væsentligste
prioriteringer under det danske EU-formandskab i 2.
halvår 2002, jf. at skattepakken ifølge tidsplanen skal
vedtages inden udgangen af 2002, jf. alm. del – bilag 792
(2000-01).
Beskatning af opsparing
(Indgår i Skattepakken)
KOM(2001)400
Kommissionen har den
18. juli 2001 fremsat et
nyt direktivforslag KOM
(2001)400 og samtidig
trukket sit direktivforslag
fra 1998 tilbage KOM
(1998)295.
(Vedrørende skattepakken som helhed henvises til omtale + lovgivningsmæssige
heraf ovenfor under adfærdskodeksen).
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
ECOFIN vedtog i juni 2000 konklusioner om, at det
29. maj 1998, jf. alm. del –
langsigtede mål er informationssystemet med henblik på bilag 168 (1997-98, 2. saml.)
at sikre beskatningen af renteindtægter ved
indsamling/udveksling af oplysninger. I overgangsperiode
på 7 år kan dog vælges ordning med opkrævning af
kildeskat.
Økonomiministerens
talepapir til samrådet
den 10. oktober 2001, jf.
alm. del – bilag 41 (2001-
02).
Skatteministeriets aktuelle
notat af 4. oktober 2001
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462691_0004.png
Det nye direktivforslag
svarer til det oprindelige
forslag fra 1998 som
ændret i
overensstemmelse med de
konklusioner, som
ECOFIN er blevet enig
om.
Direktivforslaget skal
begrænse mulighederne
for skatteunddragelse
ved, at en person placerer
sin opsparing i andre EU-
lande og undlader at
oplyse kapitalindtægten
til skattemyndighederne i
bopælsstaten.
Formålet med er at sikre
en effektiv beskatning af
afkast af opsparing, som
en person i et land
modtager fra et andet
land.
ECOFIN 26.-27. november 2000 opnåede politisk
enighed om direktivforslagets væsentlige indhold.
Direktivet skal vedtages, når tilstrækkelige garantier for
anvendelse i 3. lande og afhængige områder, dog senest
Skatteministerens talepapir 31. december-2002.
til samrådet den 5.
september 2001 om
Det svenske formandskab fortsatte forhandlingerne om
statusnotatet af 29. august det tekniske indhold af direktivet. Jf. også
2001, jf. alm. del – bilag
formandsskabets note af 29. marts 2001 om
809 (2000-01).
direktivforslaget om beskatning af renteindtægter –
informationsudveksling, som har til formål at indlede og
Økonomiministerens
fremme drøftelser om de politiske valgmuligheder, der
talepapir til samrådet den
eventuelt skal underkastes en teknisk gennemgang i
5. september 2001 om
forhold til spørgsmålet om informationsudveksling, jf.
regeringens prioriteringer
alm. del – bilag 503 (2000-01) .
under det danske
formandskab, jf. alm. del – Danmark støtter vedtagelsen af opsparingsforslaget – er
bilag 792 (2000-01).
mest interesseret i indberetningssystemet og er derfor
tilfreds med udviklingen.
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
Kommissionen har den 18. juli 2001 fremsat et nyt
2001, jf. alm. del – bilag
direktivforslag og trukket direktivforslaget fra 1998
767 (2000-01).
tilbage. Baggrunden herfor er, at ECOFIN på ovennævnte
møde den 26.-27. november 2000 har fastlagt en
Meddelelse om
approach, hvis endemål er informationsudveksling på et
Kommissionens nye
så bredt internationalt grundlag som muligt. Denne
direktivforslag af 18. juli
approach afviger imidlertid stærkt fra direktivforslaget fra
2001 om en reel
1998 og fra ECOFIN’s konklusioner af 1. december
beskatning af
1997, som 1998-forslaget var baseret p ;, hvorfor
renteindtægter fra
Kommissionen har fundet det mest rigtigt at fremsætte et
opsparing i Fællesskabet,
helt nyt forslag.
jf. alm. del – bilag 717
(2000-01).
ECOFIN skal den 16. oktober 2001 godkende et mandat
om forhandlinger med vigtige 3. lande (USA, Schweiz,
Økonoministeriets referat
Liechtenstein, San Marino, Monaco og Andorra) om, at
af ECOFIN-mødet den 10. de skal anvende tilsvarende forholdsregler som
juli 2001 incl. talegrundlag direktivets til sikring af beskatning af opsparing i disse
for det danske indlæ og
områder.
EU-landenes tilknyttede områder skal give
vedtagne tidsplan for
tilsagn om at anvende de samme foranstaltninger som
skattepakken, jf. alm. del –
EU-landene. Det belgiske formandskab forventes at
bilag 713 (2000-01).
stille forslæag om, at Kommissione får bemyndigelse
til at f&osla sh;re forhandlingerne i tæt forening med
Skatteministeriets
formandsskabet.
Jf. alm. del – bilag 767 (2000-01) og
redegørelse for
alm. del – bilag 13
og 41
(2001-02).
dagsordenspunkter på
ECOFIN den 10. juli 2001
Der forventes løbende drøftelser i ECOFIN af
samt oversigt over løbende
forhandlingerne med tredjelande og forhandlingerne
ECOFIN-sager og
skal være afsluttet inden et rådsmøde i juni 2002., jf.
initiativer i 2. halvår 2001,
alm. del – bilag 41 (2001-02).
jf. alm. del – bilag 682
(2000-01).
Det forventes, at ECOFIN i december 2001 skal træffe en
politisk beslutning om direktivets indhold, jf. alm. del –
Pressemeddelelse vedr.
bilag 809 (2000-01).
ECOFIN-møde 5. juni
2001, jf. alm. del – bilag
Skattepakken indgår som en af de væsentligste
693 (2000-01).
prioriteringer under det danske EU-formandskab i 2.
halvår 2002, jf. at skattepakken ifølge tidsplanen skal
Økonomiministerens
vedtages inden udgangen af 2002, jf. alm. del – bilag 792
talepapir til samrådet den
(2000-01).
30. maj 2001 om ECOFIN-
møde 5. juni 2001, jf. alm.
del – bilag 650 (2000-01).
Økonomiministeriets
redegørelse for ECOFIN-
mødet den 5. juni 2001, jf.
alm. del –bilag 640 (2000-
01).
Skatteministeriets notat af
28. maj 2001 om
skattepakken, jf. alm. del –
bilag 588 (2000-01).
Skatteministerens svar af
30. april 2001 på udvalgets
spm. 207 og 208 om
betydningen af ECOFIN-
rådets konklusioner af 2.
marts 2001 om
grandfather-klausulens
anvendelse i forhold til
direktivforslaget, jf. alm.
del – bilag 517 (2000-01).
Formandsskabets note af
29. marts 2001 om
direktivforslaget om
beskatning af
renteindtægter –
informationsudveksling, jf.
om forhandlinger med 3.
lande, jf. alm. del – bilag
13 (2001-02).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462691_0005.png
alm. del – bilag 503 (2000-
01).
ECOFIN-rådets
konklusioner af 2. marts
2001 om grandfather-
klausulens anvendelse i
forhold til
direktivforslaget, jf. alm.
del – bilag 447 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del – bilag
310 (2000-01).
Skatteministeriet aktuelle
notat af 22. november
2000, jf. alm. del – bilag
142 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 29. maj
1998, jf. alm. del – bilag
168 (1997-98, 2. saml.)
Beskatning af
renter/royalties (Indgår i
Skattepakken)
KOM(1998)67
Formålet med
direktivforslaget er at
begrænse skattemæssige
hindringer for samarbejde
over landegrænser.
Forslaget går ud på, at
landet, hvorfra betalingen
stammer, skal undlade at
opkræve kildeskat, når
betalingen beskattes i det
land, hvor modtagende
selskab er
hjemmehørende (omfatter
kun betalinger mellem
koncernforbundne
selskaber).
(Vedrørende skattepakken som helhed henvises til omtale + lovgivningsmæssige
heraf ovenfor under adfærdskodeksen).
konsekvenser, jf.
Skatteministerens talepapir
Skatteministeriets grundnotat af
til samrådet den 5.
Forhandlingerne om indholdet af dette direktivforslag er
25. august 1998, jf. alm. del –
september 2001 om
stort set afsluttet, men direktivet kan først vedtages
bilag 307 (1997-98, 2. saml.)
statusnotatet af 29. august sammen med vedtagelsen af adfærdskodeksen og
2001, jf. alm. del – bilag
opsparingsforslaget.
809 (2000-01).
Danmark støtter forslaget.
Økonomiministerens
Skattepakken indgår som en af de væsentligste
talepapir til samrådet den
prioriteringer under det danske EU-formandskab i 2.
5. september 2001 om
halvår 2002, jf. at skattepakken ifølge tidsplanen skal
regeringens prioriteringer
vedtages inden udgangen af 2002, jf. alm. del – bilag 792
under det danske
formandskab, jf. alm. del – (2000-01).
bilag 792 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Økonoministeriets referat
af ECOFIN-mødet den 10.
juli 2001 incl. talegrundlag
for det danske indlæ og
vedtagne tidsplan for
skattepakken, jf. alm. del –
bilag 713 (2000-01).
Skatteministeriets
redegørelse for
dagsordenspunkter på
ECOFIN den 10. juli 2001
samt oversigt over løbende
ECOFIN-sager og
initiativer i 2. halvår 2001,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462691_0006.png
jf. alm. del – bilag 682
(2000-01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 5. juni
2001, jf. alm. del – bilag
693 (2000-01).
Økonomiministerens
talepapir til samrådet den
30. maj 2001 om ECOFIN-
møde 5. juni 2001, jf. alm.
del – bilag 650 (2000-01).
Økonomiministeriets
redegørelse for ECOFIN-
mødet den 5. juni 2001, jf.
alm. del –bilag 640 (2000-
01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del –bilag
310 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Skatteministeriet aktuelle
notat af 22. november
2000, jf. alm. del – bilag
142 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 25. august
1998, jf. alm. del – bilag
307 (1997-98, 2. saml.).
Selskabsbeskatning
KOM(2001)582
ECOFIN har i 1999 pålagt
Kommissionen at udarbejde
analyse om selskabsbeskatning
i EU. Analysen skal illustrere
forskelle i EU-landenes
effektive
selskabsbeskatningsniveau og
politiske problemer som følge
heraf. Endvidere skal
identificeres skatteregler, som
hæmmer grænseoverskridende
økonomisk aktivitet mellem
EU-lande.
Kommissionen har på
baggrund heraf den 23.
oktober 2001 fremlagt
meddelelsen "Mod et indre
marked uden
skattehindringer" med
unbdertitlen "En strategi til
at give selskaber et
konsolideret
beskatningsgrundlag for
deres EU-dækkende
aktiviteter KOM(2001)582.
Meddelelsen redegør for
Kommissionens undersøgelse
af de faktiske skattesatser i
EU, der viser at forskellen i
beskatningen skyldes den
lovbestemte skattesats og
ikke selve
beskatningsgrundlaget.
Kommissionen vil nøjes med
at følge udviklingen
Skatteministerens notat
af 29. oktober 2001 om
Kommissionens
meddelelse, jf. alm. del –
bilag 79 (2001-02).
EU-specialkonsulentens
EU-note om
Kommissionens
meddelelse om
selskabsbeskatning, jf.
alm. del – bilag 76 (2001-
02).
Kommissionen forventes at præsentere sin meddelelse om
Meddelelsen i sig selv
selskabsbeskatning på ECOFIN 16. oktober 2001.
indeholder ikke konkrete
forslag, som medfører
[Afhængigt af undersøgelsens nærmere indhold skal
ændringer af dansk
ECOFIN tage stilling til, om der er behov for yderligere
lovgivning, jf. alm. del – bilag
arbejde og eventuelt direktivforslag om ophævelse af
79 (2001-02).
skattemæssige hindringer mod samarbejde mellem
foretagender i forskellige EU-lande.
På denne baggrund er det endvidere muligt, at EU skal
behandle forslag om virksomhedsbeskatning under det
danske EU-formandskab i 2. halvår 2002, jf. alm. del –
Skatteministerens talepapir bilag 809 (2000-01).]
til samrådet den 5.
september 2001 om
statusnotatet af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
809 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Økonomiministerens
talepapir fra samrådet den
2. maj 2001 om det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462691_0007.png
vedrørende skattesatserne
med henvisning til, at det er
medlemsstaterne, der
bestemmer satserne.
Kommissionen påpeger, at
15 forskellige skattesystemer
giver problemer for
virksomheder med
grænseoverskridende
aktiviteter og gør det indre
marked mindre effektivt, og
fremlægger en strategi i to
faser for at fjerne
problemerne. 1. fase består i
en række ændringer og
tilretninger af eksisterende
regler vedr. EU-
selskabsbeskatning. 2.
langsigtede fase går ud på at
skabe et konsolideret
selskabsskattegrundlag i EU
for virksomheder med
aktiviteter i fl ere
medlemsstater, således at
disse gives mulighed for at
opgøre deres
beskatningsgrundlag efter
kun ét regelsæt.
uformelle møde mellem
EU’s økonomi- og
finansministre, jf. alm. del
– bilag 562 (2000-01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del –bilag
310 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Meddelelse om afskaffelse
af skattemæssige
hindringer for
grænseoverskridende
ydelser af
arbejdsmarkedsorienteret
pension
KOM (2001)214
Kommissionen meddelelse af
19. april 2001 om afskaffelse
af skattemæssige hindringer
for grænseoverskridende
ydelser af
arbejdsmarkedsorienteret
pension KOM(2001)214
omfatter både vandrende
arbejdstageres
pensionsordninger og
pensionsordninger, der er
oprettet i en anden
medlemsstat end opretterens
bopælsstat på
oprettelsestidspunktet.
Meddelelsen angår
erhvervsrelaterede
pensionsordninger i
ansættelsesforhold og i et vist
omfang –tillige privat
opsparing i
orsikringsselskaber.
Meddelelsen
-lægger op til en koordineret
tilgang til problemerne
afpasset efter forskellene i
medlemsstaternes regler, frem
for harmonisering.
- stiller krav om afskaffelse af
unødvendigt restriktive eller
diskriminerende skatteregler.
-præsenterer midler til
beskyttelse af
medlemsstaternes
skatteprovenu.
Af meddelelsen fremgår, at
Kommissionen om nødvendigt
ved inddragelse af EF-
domstolen vil tage skridt til
sikring af medlemsstaternes
ligestilling af
pensionsordninger oprettet i
det pågældende medlemsland
henholdsvis i andre
medlemsstater.
Skatteministerens
talepapir
til samrådet den 10.
oktober 2001, jf. alm. del
– bilag 71 (2001-02).
Økonomiministerens
talepapir til samrådet
den 10. oktober 2001, jf.
alm. del – bilag 41 (2001-
02).
Skatteministerens svar af
26. oktober 2001 på spm.
1-2 på L 17, jf. L 17 –
bilag 4 (2001-02)
Skatteministeriets aktuelle
notat af 4. oktober 2001
om forhandlinger med 3.
lande, jf. alm. del – bilag
13 (2001-02).
I 1998 vedtog Rådet direktiv 98/49 om beskyttelse af
supplerende pensionsrettigheder for ansatte og
selvbeskæftigede personer, der flytter inden for De
Europæiske Fællesskaber. Det forudgående
direktivforslag indeholdt en bestemmelse om beskatning
af supplerende pensionsordninger. Skattebestemmelsen
blev udtaget af direktivforslaget. I perioden 1998-2000
har emnet været behandlet i Taxation Policy Group og en
teknisk arbejdsgruppe. I oktober 2000 fremsatte Kommi
ssionen forslag til et direktiv om
arbejdsmarkedsorienteret pensionskassser KOM(200)507.
I den sammenhæng bebudede Kommissionen et
direktivforslag/en meddelelse om beskatning af
pensioner.
Kommissionen har den 19. april 2001 som opfølgning
herpå fremsat meddelelse om afskaffelse af
skattemæssige hindringer for grænseoverskridende
ydelser af arbejdsmarkedsorienteret pension KOM(2001)
214.
Kommissionens meddelelse har
karakter af et diskussionsoplæg,
hvorfor udspillet ikke
umiddelbart har
lovgivningsmæssige
konsekvenser.
En omlægning af de danske
pensionsbeskatningsregler og
pensionsafkastbeskatningsregler
i overensstemmelse med
Kommissionens udspil har
vidtrækkende
lovgivningsmæssige
konsekvenser, mens de negative
statsfinansielle konsekvenser vil
blive søgt begrænset mest
muligt, jf. alm. del – bilag 13
(2001-02).
Skatteministeren har, jf. alm. del – bilag 520, oplyst, at
regeringen overordnet er enig i Kommissionens mål om
at fremme mobiliteten blandt EU’s borgere og det
grænseoverskridende udbud af finansielle tjenesteydelser.
Regeringen mener, at Danmark bør gå aktivt og positivt
Skatteministerens talepapir
ind i de kommende politiske drøftelser om meddelelsen
til samrådet den 5.
og om mulighederne for at indføre et effektivt
september 2001 om
informationsudvekslingssystem Endemålet bør fra dansk
statusnotatet af 29. august
side vær ebringe et grundlag for, at de danske skatteregler
2001, jf. alm. del – bilag
kan ændres, så der indføres fradragsret for indbetalinger
809 (2000-01).
til udenlandske pensionsordninger, mod at der sikres
efterfølgende beskatning.
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
Regeringen er ikke enig med Kommissionen i, at det er i
2001, jf. alm. del – bilag
strid med EU-retten på det foreliggende grundlag at
767 (2000-01).
nægte fradragsret for indbetaling af udenlandske
pensionsordninger. Derfor vil regeringen på det
Skatteministeriets
supplerende aktuelle notat nuværende grundlag fastholde de nuværende
beskatningsregler. Skatteministeren har videre oplyst, at
af 6. juli 2001 bilagt
ved en ændring af den danske lovgivning som nævnt
høringssvar, jf. alm. del –
ovenfor, vil det ikke tjene noget formål for
bilag 710 (2000-01).
Kommissionen at videreføre retssagen mod Danmark.<>
Notatet tillige omdelt på
alm. del – bilag 699 (2000-
(Jf. også tilsvarende oplysninger fra økonomiministeren,
01).
alm. del – bilag 561 (2000-01).)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462691_0008.png
(Kommissionen har allerede i
1991 taget skridt til at rejse sag
mod Danmark med påstand
om, at den forskellige
skattemæssige behandling af
danske og udenlandske
pensionsordninger er
traktatstridig. Egentlig retssag
er endnu ikke anlagt., jf. også
alm. del – bilag 593 (1999-00))
Notita af 3. juli 2001 om
Kommissionens
meddelelse, jf. alm. del –
bilag 688 (2000-01).
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Kommissionens meddelelse af 19. april 2001 var på
ECOFIN 7. maj 2001.
Det belgiske formandskab vil i 2. halvår 2001 undersøge,
om der blandt Rådets medlemmer er stemning for mere
konkrete reaktioner på meddelelsen, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
COREPER og Finansgruppen har drøftet meddelelsen
med fokus på udveksling af oplysninger mellem
medlemslandene. Resultatet af disse drøftelser forelægges
nu Rådet i form af konklusioner på ECOFIN 16. oktober
2001.
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN 7. maj 2001, jf.
alm. del – bilag 644 (2000-
Rådet understreger vigtigheden af en bedre
01).
informationsudveksling med henblik på at sikre
Skatteministerens svar af
medlemslandenes skatteprovenu. Samtidig skal en gruppe
29. maj 2001 på spørgsmål under direktivet for gensidig bistand se på, hvordan en
nr. 237, jf. alm. del – bilag sådan ordning for automatisk udveksling af oplysninger
596 (2000-01).
kan udformes i praksis. gruppen skal rapportere tilbage
inden udgangen af 2002. Finansgruppen fortsætter
Skatteministerens talepapir drøftelserne af andre skatteaspekter, navnlig spørgsmål i
fra samrådet den 2. maj
relation til eventuelle konflikter melle m
2001 (ECOFIN 7. maj
medlemslandenes pensionsbeskatningssystemer, der kan
2001), jf. alm. del – bilag
føre til dobbeltbeskatning eller ingen beskatning.
593).
Det forventes, at der på baggrund af ovenstående indledes
Økonomiministeriets
drøftelser om mulighederne for informationsudveksling
redegørelse for ECOFIN-
på ECOFIN den 16. oktober 2001, jf. alm. del – bilag 682
rådsmødet den 7. maj
(2000-01) og alm. del – bilag 13
og 41
(2001-02).
2001, jf. alm. del –bilag
585 (2000-01).
ECOFIN ventes at vedtage nogle konklusioner, der
understreger vigitigheden af informationsudveksling
Økonomiministerens
på pensionsområdet. Endvidere ventes ECOFIN at
talepapir fra samrådet den
anmode en ekspertgruppe om at belyse, hvordan en
2. maj 2001 om det
ordning med informationsudveksling kan udformes i
uformelle møde mellem
praksis, jf. alm. del – bilag 41 (2001-02).
EU’s økonomi- og
finansministre, jf. alm. del Skatteministeriet har tilsendt udvalget høringssvar over
– bilag 562 (2000-01).
forslaget samt notat herom, jf. alm. del – bilag 710 (2000-
01).
Økonomiministerens
talepapir fra samrådet den
2. maj 2001 om ECOFIN-
rådsmødet den 7. maj
2001, jf. alm. del – bilag
561 (2000-01).
Skatteministerens svar af
30. april 2001 på udvalgets
spm. 204, 205 og 209, jf.
alm. del – bilag 518 (2000-
01) og alm. del – bilag 520
(2000-01).
Økonoministerens og
skatteministerens svar på
spørgsmål nr. S 2496 og S
2500, jf. alm. del – bilag
513 (2000-01).
Skatteministeriets aktuelle
notat af 25. april 2001, jf.
alm. del – bilag 512 og 519
(2000-01).
Kommissionens
meddelelse af 19. april
2001 om afskaffelse af
skattemæssige hindringer
for grænseoverskridende
ydelser af
arbejdsmarkedsorienteret
pension KOM(2001)214,
jf. alm. del – bilag 507
(2000-01)
Kommissionens
pressemeddelelse af 19.
april 2001 om
meddelelsen, jf. alm. del –
bilag 480 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462691_0009.png
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Skatteministeriets notat af
29. juni 2000 om
traktatkrænkelsessagen
mod Danmark vedr.
pensionsbeskatning, jf.
alm. del – bilag 593 (1999-
00)
II. Moms
Elektronisk handel
KOM(2000)349
Kommissionen foreslår
ændring af 6. momsdirektiv og
en forordning om
administrativt samarbejde på
området for indirekte skatter
(moms). Baggrunden er, at
Kommissionen ser behov for at
få fastlagt momsreglerne for
ydelser, der overføres ad
elektronisk vej – typisk via
Internettet. Der lægges op til,
at ydelserne, når de leveres til
forbrugere i EU af
leverandører i EU, skal
pålægges moms i det land,
hvor leverandøren er etabl
Leverandører etableret i 3. land
skal kun momsregistreres i ét
EU-land, og kun når det
samlede salg overstiger
100.000 EUR. Er kunden en
erhvervsvirksomhed hæfter
kunden for momsen. Salg til 3.
lande sker til 0-sats. Det
foreslås, at forordningen om
administrativt samarbejde på
momsområdet ændres, så
virksomheder kan få bekræftet
gyldigheden af momsnumre på
kunderne.
Kommissionen fremsatte den 7. juni 2000 forslag om
moms af elektronisk handel KOM(2000)349.
Skatteministerens svar af
4. oktober 2001 på spm
322 og 323 om EU-
landenes muligheder for
elektronisk
momsregistreringer m.v.,
jf. alm. del – bilag 3
(2001-02).
Skatteministerens talepapir
til samrådet den 5.
september 2001 om
statusnotatet af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
809 (2000-01).
Overordnet er der enighed om afgrænsningen af
elektronisk handel, nærmere bestemt digitale
tjenesteydelser, om at salg af digitale tjenesteydelser ud af
EU skal være momsfritaget (og tilsvarende, at salg i EU
skal være momspligtigt) samt at digitale ydelser (med
undtagelse af "broadcasting" af TV og radio, hvor der kan
anvendes reduceret sats) skal beskattes med normalsatsen.
Der er fortsat uenighed om, hvordan salg til private skal
behandles. Der arbejdes med at belyse forslag til mulige
løsninger.
Ved salg fra 3. lande til private i EU ser der ud til at
kunne opnås enighed om følgende: Sælger en
3.landsvirksomhed til private i flere EU-lande, skal
momsen tilfalde de lande, hvor forbruget finder sted, og
momsen beregnes med den sats, der gælder i det enkelte
forbrugsland. Det er fra dansk side vurderet som værende
tilfredsstillende.
+ lovgivningsmæssige
Udtaget til særlig
konsekvenser,
behandling af
Skatteministeriets grundnotat af udvalget.
19. juli 2000, jf. alm. del – bilag
623 (1999-00) og aktuelt notat
af 22. maj 2001, jf. alm. del –
bilag 586 (2000-01).
Økonomiministerens
talepapir til samrådet den
5. september 2001 om
regeringens prioriteringer
under det danske
formandskab, jf. alm. del – Ved salg fra EU-virksomheder til private i andre EU-
lande går de gældende og foreslåede regler ud på, at
bilag 792 (2000-01).
momsen skal beregnes i salgsvirksomhedens land og ikke
Skatteministeriets
i forbrugslandet. Fra dansk side findes dette
statusnotat af 29. august
uhensigtsmæssigt, og DK har foreslået, at momsen
2001, jf. alm. del – bilag
afregnes i forbrugslandet. Det danske forslag har kun fået
767 (2000-01).
begrænset støtte.
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Det svenske formandskab fremlagde skitse til et
kompromisforslag om en forenklet momsordning for 3.
landsvirksomheders salg til private i EU. Efter forslaget
sker beskatning i de enkelte forbrugslande med
forbrugslandets momssats. 3. landsvirksomhederne skal
efter eget valg identificeres for moms i ét EU-land, og
Pressemeddelelse vedr.
identifikationslandet videreformidler momsindbetalinger
ECOFIN-møde 5. juni
til de respektive forbrugslande. Efter dette forslag sker
2001, jf. alm. del – bilag
der således ikke provenudeling eller momsclearing, men
693 (2000-01).
alene overf& oslash;rsel af momsindbetalinger. For de,
som tilslutter sig ordningen, opnås der fælles
Økonomiministerens
afgiftsperiode og frister for indbetaling af moms. De, der
talepapir til samrådet den
ikke tilslutter sig ordningen, omfattes af de almindelige
30. maj 2001 om ECOFIN- momsregler i de enkelte forbrugslande.
møde 5. juni 2001, jf. alm.
del – bilag 650 (2000-01). Kompromisforslaget opretholder Kommissionens forslag
om, at salg fra EU-virksomheder til kunder i 3. lande skal
Økonomiministeriets
momsfritages og forslaget om, at EU-virksomheders salg
redegørelse for ECOFIN-
til private i andre EU-lande skal beskattes i sælgers
mødet den 5. juni 2001, jf. hjemland med dette lands momssats. Kompromisforslaget
alm. del –bilag 640 (2000- opretholder også forslaget om, at 3. landes virksomheders
01).
salg til EU-erhvervskunder og EU-virksomheders salg til
erhvervskunder i andre EU-lande skal afregnes af køberen
Skatteministeriets
("omvendt betalingspligt for moms" ). Endelig
skemaoversigt af 31. maj
opretholdes forslaget om, at forordningen om
vedrørende den
administrativt samarbejde på momsområdet ændres, så
momsmæssige behandling virksomheder kan få bekræftet gyldigheden af
af salg af digitale
momsnumre på kunderne.
tjenesteydelser, jf. alm. del
– bilag 611 (2000-01).
Danmark støtter det svenske formandskabs rapport og det
svenske kompromisforslag. Danmark vil fortsat arbejde
Skatteministeriets aktuelle for, at også det grænseoverskridende salg fra EU-
notat af 22. maj 2001, jf.
virksomheder til private i andre EU-lande bør beskattes i
alm. del – bilag 586 (2000- forbrugslandet, jf. alm. del – bilag 650 (2000-01).
01).
ECOFIN tog på sit møde den 5. juni 2001 en
statusrapport fra det svenske formandskab om arbejdet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462691_0010.png
Skatteministerens svar af
26. februar 2001 på
Skatteudvalgets spørgsmål
117-121, jf. alm. del –
bilag 339 og 340 (2000-
01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del – bilag
310 (2000-01).
med direktivforslaget til efterretning. Af rapporten
fremgik det, at langt de fleste lande kunne tiltræde
formandsskabets skitse til kompromisforslag. Der er dog
anmeldt forbehold med hensyn til reglerne for EU-
virksomhedernes salg til private i andre EU-lande og ud
fra ønsker om at nå til en enklere momsordning, der
eventuelt omfatter alle OECD-lande. Danmark går fortsat
ind for, at reglerne for EU-virksomheder ændres, så
momsen af disse virksomheders salg til private i andre
EU-lande skal afregnes i forbrugslandet, jf. alm. del –
bilag 809 (2000-01).
Drøftelserne af forslaget fortsætter under det belgiske
formandskab.
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
Sagen er på dagsordenen for ECOFIN den 16. oktober
februar 2001, jf. alm. del – 2001 til drøftelse og 6. november 2001 til politisk
bilag 316 (2000-01).
enighed, jf. alm. del – bilag 767 (2000-01).
Af skatteministerens svar på spm 322 og 323 (alm. del –
bilag 3 (2001-02)) fremgår, at ifølge Told- og
Skattestyrelsens oplysninger har Danmark, Irland,
Spanien, Grækenland og Sverige i dag web- eller
e-mailbaserede systemer til elektroniske
Økonomiministeriets
momsregistreringer, betalingsoverførsler m.v. Østrig
oversigt over ECOFIN-
forventes at have et tilsvarende system klar i 2003. Det
sager, 1. halvår 2001, jf.
fremgår videre, at særordningen for 3.
alm. del – bilag 235 (2000- landesvirksomheders salg til private i EU forudsætter,
01).
enkelte EU-lande kan håndtere elektroniske
momsregistreringer og betalingsoverførsler.
Skatteministerens svar på
spm. 17-19, jf. alm. del –
Direktivforslaget prioriteres af regeringen under det
bilag 114 og 137 (2000-
danske EU-formandskab i 2. halvår 2002, jf. alm. del –
01).
bilag 792 (2000-01).
Skatteministerens svar på
Europaudvalgets spm. 10,
jf. alm. del – bilag 160
(2000-01).
Skatteministeriets aktuelle
notat af 22. november
2000, jf. alm. del – bilag
142 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 19. juli 2000,
jf. alm. del – bilag 623
(1999-00).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Harmonisering af
fradragsregler og
ændrede regler for
tilbagebetaling af moms,
der er betalt i andre EU-
lande
KOM (1998)377
Fradragsforslaget indebærer
bl.a., at moms af udgifter
vedrørende køretøjer skal
kunne fratrækkes fuldt ud, hvis
køretøjet anvendes
erhvervsmæssigt. Endvidere
foreslås delvis fradragsret på
50 pct. moms af
erhvervsmæssige udgifter til
hotel og restaurationsbesøg.
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Kommissionens dobbeltforslag fra juni 1998, KOM
(1998)377 om ændring af fradragsreglerne og af
tilbagebetalingsprocedureren for momsudgifter i andre
EU-lande, har været drøftet ved flere møder på
embedsmandsplan, men der er ikke umiddelbart udsigt til
enighed.
Ikke oplysninger herom.
Momsfradragsretten er baseret på 6. momsdirektiv og
betyder, at alle erhvervsmæssige udgifter i princippet
giver adgang til momsfradrag. Der er imidlertid ikke
enighed om, hvorvidt den generelle regel omfatter
Skatteministerens svar på
udgifter til personbiler og restaurationsbesøg m.v. I dag
udvalgets spm. 134 og
Med forslaget om
gælder derfor en såkaldt standstill-ordning, hvorefter
135, jf. alm. del – bilag
tilbagebetaling foreslås
momslandene kan fortsætte deres gældende praksis.
436 og 437 (2000-01).
bortfald af den forholdsvis
Medlemslandene har svært ved at blive enig om
tunge procedure for
Kommissionens forslag til harmonisering a f afgifterne.
Skatteministerens talepapir Det skyldes bl.a., at en harmonisering efter
tilbagebetaling af
momsudgifter i EU-lande, hvor vedr. EU-samrådet 7.
Kommissionens forslag vil medføre store momsmæssige
februar 2001, jf. alm. del – provenutab for nogle lande, heriblandt Danmark (De
virksomheden ikke er
bilag 316 (2000-01).
momsregistreret. I stedet skal
danske regler på området er forholdsvis restriktive i
disse momsudgaifter godtgøres
forhold til andre EU-lande). Regeringen har taget til
Skatteministeriets
over virksomhedernes
efterretning, at der blandt høringsparterne i Danmark er
statusnotat af 18. januar
momsregnskab i hjemlandet
bred tilslutning til harmoniseringen. Med henvisning til,
2001, jf. alm. del – bilag
med efterfølgende udligning
at denne del af forslaget medfører et stort provenutab for
259 (2000-01).
mellem medlemslandene.
Danmark, som i givet fald sk al erstattes på anden måde,
anbefaler regeringen mindre vidtgående ændringer på
Økonomiministeriets
dette område.
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
De af Kommissionen foreslåede regler for tilbagebetaling
alm. del – bilag 235 (2000- af moms, der er betalt i andre EU-lande (f.eks. danske
01).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462691_0011.png
Skatteministeriets
grundnotat af 31. august
1998, jf. alm. del – bilag
306 (1997-98, 2. saml.).
lastbilers køb af diesel i Tyskland), anses af mange lande
for meget administrativt tungt for både myndigheder og
virksomheder. Der arbejdes p.t. på at udarbejde et
alternativt forslag, som minimerer de administrative
byrder. Regeringen støtter det nuværende arbejde med at
finde en mere administrativ let løsning.
Forslaget er på dagsordenen til drøftelse på ECOFIN 6.
november 2001, jf. alm. del – bilag 767 (2000-01).
Harmonisering af krav til
momsfakturaer
KOM(2000)650
Forslaget indeholder nærmere
regler om forpligtelse til at
udstede momsfaktura, om
fakturaernes indhold, om
elektronisk fakturering og om
opbevaring af fakturaerne.
Kommissionen finder, at den
manglende harmonisering af
kravene til elektronisk
fakturering er en væsentlig
hindring for at anvende nye
faktureringsteknologier i større
omfang.
Skatteministerens talepapir
til samrådet den 5.
september 2001 om
statusnotatet af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
809 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Skatteministerens svar på
udvalgets spm. 146, jf.
alm. del – bilag 428 (2000-
01).
Ikke udtrykkeligt oplysninger
herom, men forskelle mellem
Kommissionen fremsatte i november 2000 forslag til
Kommissionens forslag og
ændring af direktiv 77/388/EØF KOM(2000)650 med
danske regler omtalt i
henblik på forenkling og modernisering og harmonisering Skatteministeriets grundnotat af
af kravene til fakturering vedr. merværdiafgift.
24. januar 2001, jf. alm. del –
Baggrunden er, at Kommissionen finder, at manglende
bilag 278 (2000-01).
harmonisering er en væsentlig hindring for at anvende
nye faktureringsteknologier i større omfang. Reglerne i
EU-landene er meget forskellige i dag, hvilket
besværliggør en harmonisering.
Den danske regering er indstillet på at arbejde positivt for
dette forslag, idet den mener forslaget er til gavn for
erhvervslivet. Høringen af erhvervsorganisatiponer viser
der er bred tilslutning til forslaget, selv om der godt kan
være detaljer, der kan give problemer.
Skatteministeriets oversigtsnotat over høringssvarenes
indhold m.v. er omdelt på alm. del – bilag 428 (2000-01).
I notatet er oplyst, at der i høringssvarene er et udbredt
ønske om, at momsfri virksomheder ikke skal have pligt
til at udstede momsfakturaer, og at der er gode udsigter til
Skatteministeriets
at dette ønske bliver imødekommet. Endvidere er der
grundnotat af 24. januar
ønske om, at de gældende danske krav til hvilke
2001, jf. alm. del – bilag
oplysninger, der skal være på en momsfaktura, ikk des.
278 (2000-01) (tillige
Det er oplyst, at Kommissionen har udvist åbenhed i
omdelt som alm. del –bilag forhold til, hvorvidt leveringsstedet altid skal oplyses.
317).
Også spørgsmålene om længden af en periodevis
fakturering samt mulighederne for elektronisk afregning
Skatteministerens talepapir er omtalt. For så vidt angår spørgsmålet, om
vedr. EU-samrådet 7.
leveringsdatoen altid skal fremgå af momsfakturaen, har
februar 2001, jf. alm. del – regeringen ikke taget endelig stilling.
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Skatteministeren har
givet tilsagn om at
orientere udvalget,
når EU-
forhandlingerne om
direktivforslaget er
længere fremme, jf.
alm. del –bilag 428
(2000-01).
Forslaget
var oprindelig
på dagsordenen til politisk
enighed på ECOFIN 6. november 2001, jf. alm. del –
bilag 767 (2000-01)
men er ikke på den aktuelle
dagsorden for mødet den 6. november 2001.
Momsudvalget
KOM(97)325
Forslaget indebærer, at visse
momsbestemmelser vil kunne
vedtages med kvalificeret
flertal efter en
komitéprocedure. I dag skal
momsregler vedtages med
enstemmighed af Rådet.
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 3. oktober
1997, jf. alm. del – bilag 2
(1997-98, 1. saml.).
I 1997 fremsatte Kommissionen forslag til ændring af
reglerne for momsudvalget KOM(97)325.
Forslaget har mødt modstand fra et flertal af
medlemslande, og har ikke været drøftet under seneste
formandsskaber.
Forventes ikke drøftet under det belgiske formandskab, jf.
alm. del – bilag 767 (2000-01).
Ikke oplysninger herom.
III. Punktafgifter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462691_0012.png
Rammedirektiv for
energibeskatning
KOM(97)30
Det gældende
mineraloliedirektiv omfatter
kun afgift på mineralolie,
hvorimod direktivforslaget
omfatter afgifter på alle former
for energiprodukter, d.v.s.
primært mineralolie, kul,
naturgas og elektricitet.
Endvidere foreslås gældende
obligatoriske afgiftsfritagelser
for skibs- og flytrafik lempet,
så det bliver muligt at beskatte
indenrigsfart samt på bilateral
plan også udenrigsfart.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
14. april 1997, jf. alm. del –
bilag 448 (1996-97) og aktuelt
notat af
22. november 1999, jf. alm. del
– bilag 104 (1999-20).
Skatteministerens talepapir
til samrådet den 5.
september 2001 om
regeringens prioriteringer
under det danske
formandskab, jf. alm. del –
bilag 810 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
til samrådet den 5.
september 2001 om
statusnotatet af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
809 (2000-01).
Kommissionen fremsatte i 1997 et forslag om
rammedirektiv for energiafgifter KOM(97)30, som skal
træde i stedet for det eksisterende mineraloliedirektiv og
et forslag til direktiv om CO2-afgift.
Forslaget har været drøftet under flere formandsskaber,
uden at der er opnået enighed. Der arbejdes stadig på at
finde en kompromisløsning.
Uenigheden om direktivforslaget kan deles i 2 grupper: 1)
de få lande, der principielt er imod energiafgifter,
herunder harmonisering. 2) en lang række lande med
forskellige mere tekniske indvendinger. En række lande
har indført eller er ved at indføre energiafgifter, og hvert
land vælger et system, der passer til landets
Økonomiministerens
energiforsyning, erhvervsstruktur m.v. Det medfører, at
talepapir til samrådet den
der er relativ stor forskel på de enkelte landes
5. september 2001 om
afgiftssystemer, og ingen har lyst til at gennemføre større
regeringens prioriteringer
ændringer i velfungerende systemer. Spørgsmålet om
under det danske
valg af minimumssatser er særlig ømtåeligt, da det kan
formandskab, jf. alm. del – føre til skatteforhøjelser i en lang række medlemslande
bilag 792 (2000-01).
(dog næppe i Danmark).
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Skatteministerens svar af
2. juli 2001 på spørgsmål
nr. 206 med oplysning om
at direktivforslaget er sendt
i høring 15. juni 2001, jf.
alm. del – bilag 676 (2000-
01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 5. juni
2001, jf. alm. del – bilag
693 (2000-01).
De løsningsforslag, der har været overvejet, er gået i
retning af en løsere ramme for energibeskatning med
lange overgangsordninger.
Det svenske formandskab indledte en møderække med
henblik på at aflevere en statusrapport på ECOFIN 5. juni
2001. Det svenske udspil var, at landene nu alene skal
koncentrere sig om at opnå enighed om en struktur for
energiafgifterne. Den vanskelige situation om
minimumssatserne udskydes til senere.
Regeringens holdning er, at der som udgangspunkt bør
opnås enighed om en fælles energibeskatning med
fastsatte fælles minimumssatser, som skal anvendes fra
direktivets ikrafttrædelse. Givet den politiske modstand er
det imidlertid mere realistisk at satse på en løsere ramme i
stil med det svenske udspil, hvorved kan sikres en vis
ensartethed i energibeskatningen. En fælles struktur bør
ikke medføre, at energiforbrug, der i dag beskattes i Da
nmark, efter en harmonisering skal fritages for
energiafgifter.
Endelig er der en stigende fokusering på mulighederne
for et styrket samarbejde mellem et flertal af
medlemslandene, hvis der ikke kan opnås enighed om et
fælles energibeskatningsdirektiv.
Økonomiministerens
talepapir til samrådet den
30. maj 2001 om ECOFIN-
møde 5. juni 2001, jf. alm. Det svenske formandskab har udarbejdet en note af 20.
del – bilag 650 (2000-01). april 2001 til Fiskalgruppen (energibeskatning) om
beskatning af energiprodukter – afgiftslempelser for
energiintensive virksomheder. Formandsskabet
fremhæver følgende artikler i KOM(97)30, som er af
Skatteministerens talepapir betydning herfor, og som skal drøftes nærmere:
til samrådet den 30. maj
differentierede afgiftsniveauer, der er højere end
2001 om ECOFIN-møde 5. minimumssatserne, afgiftsfritagelser for brændstof og
juni 2001, jf. alm. del –
elektricitet til visse industrielle formål, mulighed efusion
bilag 647 (2000-01).
af virksomhedernes afgifter ved opfyldelse af bestemte
kriterier, jf. alm. del – bilag 556 (2000-01).
Økonomiministeriets
redegørelse for ECOFIN-
På det uformelle møde mellem EU’s økonomi- og
mødet den 5. juni 2001, jf. finansministre den 20.-22. april 2001 var der generel
alm. del –bilag 640 (2000- støtte blandt medlemslandene til det svenske
01).
formandsskabs forslag om at intensivere drøftelserne om
en fælles ramme for energibeskatning, jf. alm. del – bilag
Skatteministeriets aktuelle 562 (2000-01).
notat af 23. maj 2001, jf.
alm. del – bilag 587 (2000- Forslaget blev behandlet på ECOFIN 5. juni 2001 uden at
01).
det lykkedes at nå til enighed. Forslaget er sendt tilbage i
arbejdsgruppen, jf. alm. del – bilag 640 (2000-01)
Skatteministerens svar af
22. maj 2001 på udvalgets Det er fortsat den danske opfattelse, at alle muligheder for
spm 201-203 til
fremskridt og harmonisering bør undersøges. Er det ikke
skatteministeren, jf. alm.
muligt at komme igennem med et nyt direktiv, bør alle
del – bilag 576 (2000-01). andre muligheder for mindre vidtgående fremskridt
undersøges, jf. alm. del – bilag 809 (2000-01).
Meddelelse om det
svenske formandsskabs
Forslaget er sat til drøftelse på ECOFIN den 6. november
note af 20. april 2001 om
2001 og den 4. december 2001 til politisk enighed, jf.
beskatning af
alm. del – bilag 767 (2000-01).
energiprodukter –
afgiftslempelser for
Skatteministeren har
oplyst, at det seneste
forhandlingsoplæg
udsendes til høring,
jf. alm. del – bilag
406 (2000-01).
Udvalget har
anmodet om at
modtage et
oversigtsnotat over
høringssvarenes
indhold efter endt
høring, jf. alm. del –
bilag 475 (2000-01).
Skatteministeren har
oplyst, at
direktivforslaget den
15. juni 2001 er
sendt til høring
blandt relevante
organisationer, jf.
alm. del – bilag 676
(2000-01).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462691_0013.png
energiintensive
virksomheder, jf. alm. del
– bilag 556 (2000-01).
Økonomiministerens
talepapir fra samrådet den
2. maj 2001 om det
uformelle møde mellem
EU’s økonomi- og
finansministre, jf. alm. del
– bilag 562 (2000-01).
Skatteministerens svar af
22. marts 2001 på spm.
147-148, jf. alm. del bilag
406 (2000-01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del –bilag
310 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Skatteministeriets aktuelle
notat af 22. november
1999, jf. alm. del – bilag
104 (1999-00).
Skatteministeriets
grundnotat af 14. april
1997, jf. alm. del – bilag
448 (1996-97).
Drøftelserne om energibeskatningen i EU vil have høj
prioritet under det danske EU-formandskab i 2. halvår
2002. I lyset af vanskelighederne med at nå til enighed vil
det danske formandskab dog indtage en afdæmpet
holdning og forfølge en realistisk strategi fokuseret på få
afgrænsede områder, hvor der kan tænkes at kunne skabes
mærkbare fremskridt. Det vil f.eks. være af væsentlig
betydning for Danmark, om man kunn e få skabt større
enighed om direktivforslagets undtagelsesbestemmelser,
behandlingen af vedvarende energi og forholdet til EU’s
statsstøtteregler, jf. alm. del – bilag 792, 809 og 810
(2000-01).
Punktafgiftsstrukturen og
– satserne for forarbejdet
tobak
KOM (2001)133
Kommissionens forslag
KOM (2001)133 af 14.
marts 2001 til Rådets
direktiv om ændring af
direktiv 92/79/EØF,
direktiv 92/80/EØF og
direktiv 95/59/EF for så
vidt angår
punktafgiftsstrukturen og
–satserne for forarbejdet
tobak er udarbejdet på
grundlag af
Kommissionens rapport
af 14. marts 2001 herom
til Rådet og Europa-
Parlamentet.
Forslaget søger at gøre op
med de store
prisforskelle, der er på
tobak i EU-landene, ved
en indbyrdes tilnærmelse
af afgifterne på cigaretter
og andre former for
forarbejdet tobak for
derigennem at mindske
svig og smugling.
Forslaget tager sigte på
generelt at hæve
minimumssatserne for
Skatteministerens
aktuelle notat af 24.
oktober 2001, jf. alm. del
– bilag 79 (2001-02).
Skatteministerens talepapir
til samrådet den 5.
september 2001 om
statusnotatet af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
809 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 24. april
2001, jf. alm. del – bilag
541 (2000-01).
Kommissionens rapport og
direktivforslag omdelt på
alm. del – bilag 402 (2000-
01).
Efter forslaget skal medlemsstaterne senest den 1. januar
2002 sætte de nødvendige love m.v. i kraft.
Forslaget drøftes i øjeblikket i en arbejdsgruppe under
Rådet.
Det belgiske formandskab har meddelt, at forhandlinger
påbegyndt af det svenske formandskab med henblik på at
nå en aftale om tættere harmonisering af punktafgifter på
tobaksvarer, fortsættes under det belgiske formandskab.
Der åbnes endvidere for, at der bliver kigget nærmere på
en rapport om punktafgifter på alkoholiske drikke. Tobak
og alkohol er på dagsordenen for ECOFIN den 6.
november 2001, jf. alm. del – bilag 682 (2000-01).
Den danske regering finder det vigtigt, at der
gennemføres forhøjelser af minimumssatserne. Meget
tyder på, at det vil være muligt at få samtlige
medlemslande med på et kompromis, der betyder en lidt
mindre forhøjelse af minimumssatserne end foreslået – og
ønsket fra dansk side. Der ligger imidlertid et vigtigt
signal heri, da der hidtil – især fra de sydeuropæiske
lande – har været ret stor modstand mod forh&os satser.
Det er den danske opfattelse, at der skulle være mulighed
for at få forslaget vedtaget under det belgiske
formandskab, jf. alm. del – bilag 809 (2000-01).
Rådet har fremsat et kompromisforslag, der
indebærer en fast minimumsafgift på 60 EUR for 1000
cigaretter og 95 EUR for 1.000 cigaretter, der ikke
opfylder kravet om en minimumsværdiafgift på 57
pct. af detailprisen. De faste minimumssatser blev med
kompromisforslaget nedsat fra oprindelig foreslået 70
EUR pr. 1.000 stk. Kompromisforslaget er revideret
efter forelæggelsen for EuropaParlamentet.
Direktivforslaget kræver ikke
lovændringer, idet danske
afgiftssatser overstiger de
foreslåede minimumssatser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
24. april 2001, jf. alm. del –
bilag 541 (2000-01)
samt
aktuelt notat af 24. oktober
2001, jf. alm. del – bilag 79
(2001-02).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462691_0014.png
tobak. Dertil kommer
ændringer af definitioner,
navnlig således at
cigaretlignende produkter
fremover beskattes som
cigaretter. Endelig ændres
afgiftsstrukturen
.
Formandsskabet har den 23. oktober 2001 udsendt et
kompromisforslag, hvorefter implementeringen kan
udsættes til 2005, hvis en umiddelbar implementering
bliver problematisk af økonomiske grunde for en
medlemsstat. Ligeledes foreslås en forhøjelse af
minimumssatserne i 2006 som følge af forventet
inflation samt andre ændringer. Endelig foreslås, at
Kommissionens rapport til Rådet om de nationale
afgiftssatser m.v. skal fremsendes hvert fjerde år, f&
oslash;rste gang primo 2006.
Det fremgår af skatteministerens aktuelle notat af 24.
oktober 2001, at direktivforslaget har været drøftet
med branchen, som har accepteret forslaget, jf. alm.
del – bilag 79 (2001-02).
IV. Bil- og vejafgifter
Afgiftsfritagelse i
forbindelse med flytning
og midlertidig indførsel
KOM(1998)30.
Direktivforslaget omhandler
vægt- og registreringsafgift, og
skal erstatte to direktiver fra
1983. Forslaget vedrører
vægtafgift og
registreringsafgift. For
køretøjer, der indføres i
forbindelse med flytning
foreslås fuldstændig fritagelse
for registreringsafgift og
lignende afgifter under visse
betingelser. Med hensyn til
afgiftsfritagelse ved
midlertidig indførsel foreslås
visse udvidelser af de
eksisterende ordninger, bl.a.
med hensyn ti l leje/leasing
samt andres adgang til at
anvende et midlertidigt indført
køretøj. Endvidere foreslås, at
personer med fast bopæl i ét
land og arbejde i et andet får
adgang til at anvende en
udenlandsk registreret bil, der
stilles til rådighed af den
udenlandske arbejdsgiver.
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Mange medlemslande – herunder Danmark – ser
problemer med forslaget, som alene har været til kort
præsentation i foråret 1998.
Kommissionen har meddelt, at den sidst i 2001 vil
fremlægge en meddelelse om bilbeskatningen i EU, som
muligvis vil nævne nogle af de samme punkter som er
omhandlet i forslaget.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
23. april 1998, jf. alm. del –
bilag 118 (1997-98, 2. saml.).
Skatteministerens talepapir Forslaget forventes ikke taget op af det belgiske
vedr. EU-samrådet 7.
formandskab, jf. alm. del – bilag 767 (2000-01).
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 23. april
1998, jf. alm. del – bilag
118 (1997-98, 2. saml.).
Afgiftslempelse-/fritagelse
for biofuels, der anvendes
som motorbrændstof.
Kommissionen forventes at
fremsætte et direktivforslag,
der – som led i bestræbelserne
på at nedbringe CO2-
udledningen fra
transportsektoren – forventes
at indeholde forslag om
afgiftslempelse eller –
fritagelse for biofuels, der
anvendes som motorbrændstof.
Udvalgets spørgsmål 29
og 30 til
skatteministeren, jf. alm.
del – bilag 57 (2001-02).
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
V. Gensidig bistand og
bekæmpelse af svig
Administrativt
samarbejde på
momsområdet.
KOM(2001)294
Kommissionen har ved forslag
til forordning fremsat 18. juni
2001 foreslået, at der skabes én
retlig ramme for det gensidige
arbejde mellem
medlemslandene på
momsområdet, og at den ny
forordning erstatter, styrker og
moderniserer bestemmelserne i
den gældende forordning.
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Dansk holdning til forslaget og forhandlingsmandat er
endnu ikke fastlagt, men umiddelbart er
Skatteministeriets vurdering, at forslaget synes at kunne
bevirke, at den grænseoverskridende svig på
momsområdet kan bekæmpes mere effektivt end tilfældet
er i dag, jf. alm. del – bilag 767.
Forordningen vil være
umiddelbart gældende og
dermed ikke have
lovgivningsmæssige
konsekvenser. En samtidig
foreslået ændring af direktiv
77/799/EØF vil kræve
bekendtgørelsesændring., jf.
grundnotat af 20. juli 2001,
Skatteministeriet
oplyser, at høring af
erhvervslivet er
skønnet ufornødent,
da det vedrører
samarbejdet mellem
landenes kompetente
myndigheder og
disse og
Kommissionen. Er
Skatteministeriets
grundnotat af 20. juli 2001,
jf. alm. del – bilag 715
.
(2000-01).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462691_0015.png
Formålet er at forbedre
indsatsen mod momssvig ved
at skabe samspil mellem de
administrationer, der er
ansvarlige for anvendelsen og
kontrollen af moms, således at
grænserne mellem skatte- og
afgiftsforvaltningerne
ophæves, og embedsmændene
arbejder sammen, som om de
tilhørte en og samme
forvaltning.
jf.alm. del – bilag 715 (2000-
01).
sendt i høring i
Datatilsynet og
Justitsministeriet, jf.
grundnotat af 20. juli
2001, jf.alm. del –
bilag 715 (2000-01).
Gruppen på højt plan
vedrørende skattesvig
ECOFIN støttede den 25. maj
1999 et spansk forslag om
nedsættelse af en
Rådsarbejdsgruppe, der på
områderne direkte og indirekte
skatter skulle påvise og
undersøge svage punkter i
lovgivning, i mekanismerne
for administrativt samarbejde
og Fællesskabets
kontrolsystemer, og foreslå
hensigtsmæssige
foranstaltninger.
Arbejdsgruppen har udarbejdet en rapport, hvori er
påpeget en række svagheder i forhold til det
Skatteministerens talepapir
svigbekæmpende arbejde på områderne for moms og
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del – direkte skatter. Endvidere er indeholdt anbefalinger om,
hvordan de beskrevne problemer kan mindskes i
bilag 316 (2000-01).
fremtiden.
Økonomiministeriets
Rapporten blev behandlet af ECOFIN 5. juni 2000.
oversigt over ECOFIN-
ECOFIN var tilfreds med rapporten og støttede
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000- anbefalingerne heri. Rådet opfordrede Kommissionen til
at følge rapportens henstillinger og fremlægge konkrete
01).
forslag.
Der vil blive udarbejdet en fælles status for de områder
Kommissionen henholdsvis medlemslandene er
ansvarlige for. Statusen vil blive forelagt ECOFIN.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01)
Ikke oplysninger herom.
Arbejdsgruppens mandat blev fastlagt i september 1999.
VI. Indre Marked
(Told- 1. søjle)
Prækursorer
KOM(1998)22 og KOM(1999)
202
Formålet med
ændringsforslagene er at
etablere en særlig
overvågningsordning for visse
stoffer, der anvendes til ulovlig
fremstilling af syntetisk
narkotika.
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 24. marts
1998, jf. alm. del – bilag
75 (1997-98, 2. samling).
Kommissionens forslag til ændring af forordningen og
ændrede forslag til ændring af direktivet om ulovlig
anvendelse af visse stoffer til fremstilling af narkotika og
psykotrope stoffer (prækursorer), jf. KOM(1998)22 og
KOM(1999)202, drøftes fortsat på embedsmandsniveau.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
24. marts 1998, jf. alm. del –
bilag 75 (1997-98, 2. samling).
VII. Retlige og indre
anliggende (Told – 3.
søjle)
EU-Konventionen om
gensidig bistand og
samarbejde mellem
toldmyndigheder (Napoli
II)
Især på grund af bortfaldet af
kontrollen ved de indre
grænser blev Napoli I
konventionen ændret. Napoli
II-konventionen blev
underskrevet i december 1999.
Formålet med konventionerne
er især at styrke EU-
toldmyndig-hedernes
samarbejde på de områder, der
ikke er omfattet af
Fællesskabets kompetence,
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Frankrig, Grækenland og Sverige er p.t. de eneste lande,
der har ratificeret Napoli II konventionen. I maj 2001
vedtog Folketinget et forslag til lov om Danmarks
tiltrædelse af Napoli II Konventionen. Konventionen
forventes ratificeret i efteråret 2001.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser (jf. L 39).
Regeringen fremsatte
den 4. oktober 2000
forslag til lov om
Danmarks tiltrædelse
af Napoli II
konventionen (L 39).
L 39 blev vedtaget af
Folketinget den 15.
maj 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462691_0016.png
f.eks. bekæmpelse af
narkotika, våben og
børnepornografi.
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01)
VIII. Øvrige.
Nyt beskatningssystem
De Kanariske Øer
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Emnet forventes behandlet på ECOFIN den 4. december
2001.
Forventede tidspunkter for ECOFIN Rådsmøder i 2. halvår 2001 (belgiske formandskab) og forudgående møder i
Europaudvalget og samråd med økonomiministeren og skatteministeren i Skatteudvalget.
Europaudvalgsmøde
Økonomiministeren og skatteministeren i
samråd i Skatteudvalget
Fredag den 6. juli 2001
Intet samråd, men skriftlig orientering
(alm. del – bilag 682 (2000-01))
Onsdag den 10. oktober 2001
Onsdag den 31. oktober 2001
Onsdag den 28. november 2001
Fredag den 12. oktober 2001
Fredag den 2. november 2001
Fredag den 30. november 2001
Tirsdag den 16. oktober 2001
Tirsdag den 6. november 2001
Tirsdag den 4. december 2001
Tirsdag den 10. juli 2001
Rådsmøde (ECOFIN)
Vedrørende det belgiske formandsskabs arbejdsprogram på det fiskale område henvises til Skatteministeriets redegørelse herom, jf. alm. del
– bilag 682 (2000-01) og Økonomiministeriets referat af ECOFIN-mødet den 10. juli 2001, jf. alm. del – bilag 713 (2000-01).
For så vidt angår regeringens foreløbige prioriteringer under det kommende danske EU-formandskab i 2. halvår 2002 henvises til
økonomiministerens og skatteministerens talepapirer fra samrådet den 5. september 2001, jf. alm. del – bilag 792 og 810 (2000-01).
For så vidt angår Kommissionens meddelelse af 23. maj 2001 om de kommende års skattepolitik i EU, som blev debatteret på ECOFIN den
10. juli 2001, henvises til alm. del – bilag 636, 682 og 713 (2000-01).