Europaudvalget 2001-02 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 144
Offentligt
1462674_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 144)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
5. november 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljø- og Energiministeriets grundnotat om forslag
til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om 23. ændring af Rådets direktiv 76/769/EØF vedrørende
begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer og præparater (stoffer, der er klassificeret
som kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske), KOM (2001) 256 endl. udgave – 2001/0110
(COD).
MILJØstyrelsen
2. november 2001
Kemikaliekontoret J.nr M 1034-0051
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462674_0002.png
LOH/12.kt,
GRUNDNOTAT
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om 23. ændring af Rådets direktiv 76/769/EØF vedrørende
begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer og præparater (stoffer, der er klassificeret som
kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske), KOM ( 2001) 256 endl. udgave – 2001/0110 (COD)
1. Status
Kommissionen oversendte den 14. maj 2001 ovennævnte forslag til Rådet.
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (indre marked) den 26.november 2001.
Forslaget er en udvidelse med en række stoffer af det eksisterende forbud mod anvendelse til privat brug af
visse stoffer og præparater, der er klassificeret som kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske i
kategori 2 - såkaldt CMR-stoffer.
Disse stoffer er optaget på bilag I til Rådets direktiv 76/769/EØF vedrørende begrænsning af markedsføring
og anvendelse af visse farlige stoffer og præparater.
Ved stoffer og præparater i kategori 1, er der videnskabeligt påvist effekter på mennesker, mens kategori 2
betyder, at der er en stærk formodning om, at der er effekter på mennesker jf. resultater fra dyreforsøg. Stoffer
og præparater kan ligeledes være i kategori 3, hvor man ud fra dyreforsøg har en mistanke om effekt på
mennesker.
Forslaget har hjemmel i artikel 95 i TEF (tidligere artikel 100) og skal derfor vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i artikel 251 i TEF (tidligere artikel
189B).
Forslaget skal ses i lyset af, at Kommissionen ifølge direktiv 94/60/EØF er forpligtet til at forelægge
Europaparlamentet og Rådet forslag til nye CMR-stoffer til bilag I i direktiv 76/769/EØF senest 6
måneder efter offentliggørelsen af nye klassificeringer som kræftfremkaldende, mutagene eller
reproduktionstoksiske i kategori 1 eller 2 i forbindelse med Rådets direktiv 67/548/EØF om ti
lnærmelse af lovgivning om klassificering, emballering og etikettering af farlige stoffer; bilag 1.
Med Kommissionens 25. og 26 tilpasning til den tekniske udvikling af direktiv 67/548/EØF
(tilpasningsdirektiver 98/98/EF og 2000/32/EF) blev der indføjet 25 stoffer klassificeret som enten
kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske i kategori 2 i bilag 1 til direktiv
67/548/EØF. Danmark stemte for disse tilpasninger.
1. Formål og indhold
Forslagets overordnede formål er øget beskyttelse af forbrugernes sundhed og opretholdelse af det indre
marked. Formålene udmøntes ifølge Kommissionen ved at udvidde tillægget med kræftfremkaldende,
mutagene eller reproduktionstoksiske stoffer til bilag I i direktiv 76/769/EØF med de stoffer, der ved den
25. og 26 tilpasning til den tekniske udvikling af direktiv 67/548/EØF blev klassificeret som
kræftfremkaldende, m utagene eller reproduktionstoksiske. Forbrugernes anvendelse af disse stoffer
forbydes således.
Forslaget omhandler 14 kræftfremkaldende stoffer, 3 mutagene stoffer og 8 reproduktionstoksiske
stoffer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462674_0003.png
De pågældende stoffer allerede i dag omfattet af et markedsføringsforbud til private jf. bekendtgørelse
nr. 1065 af 30. november 2000 om klassificering, emballering, mærkning, salg og opbevaring af kemiske
stoffer og produkter.
Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at et højt beskyttelsesniveau for forbrugernes sundhed og sikkerhed kun kan nås
ved at fastlægge ensartede forskrifter for markedsføring af stoffer og præparater, der er klassificeret
som kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske.
For så vidt angår proportionaliteten anfører Kommissionen, at nærværende direktivforslag vil medføre
fordele i form af beskyttelse af forbrugernes sundhed, og at denne opnås med små omkostninger.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser: Forslaget er allerede implementeret i dansk lovgivning ved
bekendtgørelse nr. 1065 af 30. november 2000 om klassificering, emballering, mærkning, salg og
opbevaring af kemiske stoffer og produkter.
Økonomiske og administrative konsekvenser: Forslaget skønnes ikke at have væsentlige økonomiske
konsekvenser for henholdsvis erhvervsliv, forbrugere, stat, amter og kommuner, idet stoffernes allerede
er omfattet af et forbud mod salg til private.
Beskyttelsesniveau: Forslaget vurderes at have en neutral indvirkning på beskyttelsesniveauet i
Danmark, da salg af CMR-stofferne i bilag I i direktiv 67/548/EØF allerede er forbudt til private i
Danmark. Forslaget formodes at forbedre beskyttelsesniveauet i Europa.
5. Høring
Forslaget har været sendt til høring i EF-specialudvalget.
Specialarbejderforbundet har meddelt, at man støtter forslaget. Greenpeace har udtalt, at man mener at
alle stoffer som er klassificeret som kræftfremkaldende, mutagegne eller reproduktionstoxiske ikke
alene skal forbydes til privat brug men forbydes generelt.