Europaudvalget 2001-02 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 189
Offentligt
1462631_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 189)
udenrigsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
15. november 2001
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 16. november 2001 – dagsordenspunkt rådsmøde
(udenrigsministre) den 19.-20. november 2001 – vedlægges Udenrigsministeriets reviderede notat vedrørende
dagsordenspunkt 5.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462631_0002.png
REVIDERET AKTUELT NOTAT
Udenrigsministeriet
Nordgruppen
Til:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
N.5, 400.E.16.CE/9
CC:
Fra:
Bilag:
Udenrigsministeriet
Rådsmøde (udenrigsministre) den 19.-20.
november 2001:
Dagsordenspunkt 5:
EU's udvidelse
Dato:
14. november 2001
Emne:
Revideret udgave af aktuelt notat forud for samme rådsmøde. Nye afsnit er markeret med fed.
(SEC (2001) 1744-1756)
Der ventes en drøftelse af udvidelsen på grundlag af Kommissionens årlige fremskridtsrapporter for de enkelte ansøgerlande
og et sammenfattende dokument (strategipapir) for udvidelsen,
der blev fremlagt den 13. november 2001.
For de ti central- og østeuropæiske lande samt Cypern og Malta, der forhandler om medlemskab, er rapporterne overvejende
positive.
Alle 12 kandidatlande, der har indledt forhandlinger, opfylder fortsat det politiske Københavnskriterium. Der er i landene
sket en styrkelse af de demokratiske institutioner og den offentlige administration, en forbedring i beskyttelsen af
menneskerettighederne samt fremskridt i integrationen af mindretal i løbet af det seneste år. Kommissionen påpeger, at
indsatsen for at reformere og styrke retsvæsnet er begyndt at bære frugt, men at der fort sat er behov for en styrkelse af
denne for at sikre gennemførelse og overholdelse af EU’s acquis.
Det økonomiske Københavnskriterium består af kravet om en fungerende markedsøkonomi og kravet om at kunne modstå
konkurrencepresset i det indre marked. Ligesom i 2000 opfylder alene Cypern og Malta begge krav. Estland, Letland, Litauen,
Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn opfylder alle kravet om en fungerende markedsøkonomi. Kommissionen
forventer, at disse lande alle vil kunne modstå konkurrencepresset fra det indre marked på kort sigt, forudsat at de fortsætter
og i nogle tilfælde intensiverer de reformtiltag, som påpeges i de enkelte fremskridtsrapporter. Bulgarien er tæt på at være en
fungerende markedsøkonomi og vil kunne modstå konkurrencepresset fra det indre marked på mellemlangt sigt, forudsat at
reformindsatsen videreføres og intensiveres. Rumænien opfylder fortsat ikke kravene, men har for første gang gjort
afgørende fremskridt.<>
Også i år konstaterer Kommissionen betydelige fremskridt i kandidatlandenes tilpasning af den nationale lovgivning til EU’s
acquis.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462631_0003.png
Kommissionens samlede vurdering
er, at ingen kandidatlande i dag opfylder tiltrædelseskriterierne, men – forudsat at det
nuværende forhandlingstempo opretholdes – forventer Kommissionen at kunne give anbefalinger om, hvilke lande der er
klar til tiltrædelse i fremskridtsrapporterne i 2002. Det er Kommissionens forventning, at EU i overensstemmelse med
tidsplanen fra DER/Gøteborg burde være klar til at afslutte r under det danske formandskab i 2002 med de lande, som
opfylder kriterierne, med henblik på tiltrædelse i 2004. Forhandlinger med de lande, som ikke optages i første runde, vil
fortsætte efter de eksisterende principper. Kommissionen vil i sit strategipapir i 2002 fremkomme med en opdateret
arbejdsplan ("road map") for de resterende lande.
Kommissionen konstaterer, at "road map" fra strategipapiret i 2000 har fungeret efter hensigten. Fastlæggelsen af EU’s
fælles positioner inden for tidsfristerne har sendt et positivt signal til kandidatlandene. I overensstemmelse med "road
map" vil Kommissionen i starten af 2002 præsentere udkast til fælles positioner for landbrug, regionalpolitik og
budgetmæssige spørgsmål på grundlag af det eksisterende EU-acquis incipperne fra DER/Berlin. Det tilkendegives, at
udvidelsesforhandlingerne vil kunne afsluttes uafhængigt af fastlæggelsen af de finansielle perspektiver for EU efter
2006. Kommissionen anfører, at DER/Berlin fastlagde en klar ramme for de finansielle aspekter af udvidelsen samt at
denne ramme fra DER/Berlin muliggør optagelse af op til 10 lande i 2004.
Kommissionen påpeger behovet for en tilstrækkelig administrativ kapacitet i kandidatlandene med henblik på
implementering af EU’s acquis og anbefaler iværksættelse af en handlingsplan for opbygning af administrativ og juridisk
kapacitet.
Kommissionen konkluderer, at Cypern-konfliktens parter må udnytte muligheden for at finde en løsning på
den politiske konflikt inden afslutningen af Cyperns optagelsesforhandlinger. I denne forbindelse er det særlig
vigtigt, at den tyrk-cypriotiske side genoptager sit engagement i FN-processen. Endvidere opfordres Tyrkiet til
at virke aktivt for at tilvejebringe en løsning. Der henvises til, at det følger af konklusionerne fra
DER/Helsinki, at såfremt der ikke inden afslutningen af optagelsesforhandlingerne er fundet en løsning vil
Rådet træffe beslutning uden at en politisk løsning er en forhåndsbetingelse.
Kommissionen konstaterer, at Tyrkiet fortsat ikke opfylder det politiske Københavnskriterium, men fremhæver visse positive
udviklingstræk, herunder især vedtagelsen af en række forfatningsændringer bl.a. på menneskerettighedsområdet,
undertegnelse af Europarådskonventioner vedr. bekæmpelse af korruption og hvidvask af penge, vedtagelsen af en
fængselsreform samt vedtagelsen af et ø ;konomisk genopretningsprogram.
Opmærksomheden kan nu i stigende grad rettes mod en effektiv implementering af reformerne. Samtidigt konstateres det, at
forholdene i marken fortsat kan forbedres. Der er behov for yderligere fremskridt f.s.v.a. respekten for
menneskerettighederne, mindretalsrettigheder og militærets politiske rolle. Tyrkiet opfordres til fortsatte politiske og
økonomiske reformer med henblik på at leve op til Københavns-kriterierne og prioriteterne i tiltrædelsespart nerskabet. For
at bidrage hertil lægger Kommissionen op til en mere detaljeret gennemgang af tyrkisk lovgivning og tidsperspektivet for
tilpasning af acquiset.
Folketingets Europaudvalg har senest modtaget aktuelt notat om sagen forud for rådsmødet (udenrigsministre) den 8.-9.
oktober 2001.
Udenrigsministeriet