Europaudvalget 2001-02 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 193
Offentligt
1462627_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 193)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde ØKOFIN den 16. Oktober 2001
Dette rådsmøde 2375 (12827/01 Presse 363) blev behandlet af Europaudvalget på
mødet den 2001. Dansk delegationsleder: Økonomiminister og minister for nordisk
samarbejde Marianne JELVED og Statssekretær for økonomiske spørgsmål Michael
DITHMER
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
BESKÆFTIGELSESPAKKEN, ØGET ERHVERVSFREKVENS OG AKTIV ALDRING
*
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
?Arbejdsmarkedsorienterede pensionskasser(FO)
*
Hvidvaskning af penge - Resultatet af Forligsudvalgets arbejde(FO)
*
BEKÆMPELSE AF FINANSIERING AF TERRORISME
*
GLOBALISERING OG UDVIKLING
?Kommissorium for Kommissionens rapport om svar på globaliseringens udfordringer
*
INDFØRELSEN AF EUROSEDLER OG -MØNTER
?Erklæring fra Rådet (økofin) til Det Europæiske Råd i Gent vedrørende Kommissionens meddelelse om
forberedelserne til overgangen til euro
*
Mandat til at oprette et informationsnet i forbindelse med overgangen til euro: Rådets konklusioner
*
Levering af euromønter til intern testning i automatindustrien: Rådets konklusioner
*
DEN ØKONOMISKE SITUATION I LUFTFARTSSEKTOREN
*
EVENTUELT
?Pensioner
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
ØKOFIN
?Udveksling af oplysninger og gensidig bistand på pensionsområdet - Rådets konklusioner(FO)
*
Beskatning af renteindtægter fra opsparing - Forhandlinger med tredjelande(FO)
*
Omsætningsafgifter
*
Monetær konvention med Vatikanstaten
*
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
?Ulovlig fremstilling af og handel med skydevåben
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462627_0002.png
FORBINDELSERNE MED DE ASSOCIEREDE CØE-LANDE
?Deltagelse i Kultur 2000-programmet - Letland, Rumænien, Den Tjekkiske Republik
*
MILJØ
*
?Konventionen om den Biologiske Mangfoldighed - Rådets konklusioner
*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. ØKOFIN behandlet på andre rådsmøder siden det foregående
ØKOFINsministerrådsmøde den 10 Juli 2001:
Rådsmøde ALMINDELIE ANLIGGENDER d. 16. Juli 2001 (alm. del – bilag 1700)
Momsbaserede egne indtægter
San Marino-monetær aftale
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, 5. udg.:
Forslag om om at udvide garantirammen for EU-budget til EIB for lån til ikke-medlemslande (FO)
Forslag om forøgelse af vedtaget bistand til forbundrepublikken Jugoslavien(FO)
Bruxelles, den 9. November 2001
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
Press Release: Luxembourg (16-10-2001) - Press: 363 - Nr: 12827/01
12827/01 (Presse 363)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2375. samling i Rådet
- ØKOFIN -
den 16. oktober 2001 i Luxembourg
Formand:
Didier REYNDERS
Kongeriget Belgiens finansminister
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462627_0003.png
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKÆFTIGELSESPAKKEN, ØGET ERHVERVSFREKVENS OG AKTIV ALDRING
*
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
−Arbejdsmarkedsorienterede
pensionskasser
*
*
−Hvidvaskning
af penge - Resultatet af Forligsudvalgets arbejde
BEKÆMPELSE AF FINANSIERING AF TERRORISME
GLOBALISERING OG UDVIKLING
*
−Kommissorium
for Kommissionens rapport om svar på globaliseringens udfordringer
INDFØRELSEN AF EUROSEDLER OG -MØNTER
*
−Erklæring
fra Rådet (økofin) til Det Europæiske Råd i Gent vedrørende Kommissionens meddelelse om
forberedelserne til overgangen til euro
*
−Mandat
til at oprette et informationsnet i forbindelse med overgangen til euro: Rådets konklusioner
−Levering
af euromønter til intern testning i automatindustrien: Rådets konklusioner
DEN ØKONOMISKE SITUATION I LUFTFARTSSEKTOREN
EVENTUELT
−Pensioner
*
*
*
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
ØKOFIN
−Udveksling
af oplysninger og gensidig bistand på pensionsområdet - Rådets konklusioner
−Beskatning
af renteindtægter fra opsparing - Forhandlinger med tredjelande
−Omsætningsafgifter
*
*
*
*
−Monetær
konvention med Vatikanstaten
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
−Ulovlig
fremstilling af og handel med skydevåben
*
FORBINDELSERNE MED DE ASSOCIEREDE CØE-LANDE
−Deltagelse
i Kultur 2000-programmet - Letland, Rumænien, Den Tjekkiske Republik
*
MILJØ
*
−Konventionen
om den Biologiske Mangfoldighed - Rådets konklusioner
*
_________________
Yderligere oplysninger: tlf. 02/285 64.23, 02/285.84.15 eller 02/285 68.08.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462627_0004.png
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien
:
Didier REYNDERS
Alain ZENNER
Danmark
:
Marianne JELVED
Michael DITHMER
Tyskland
:
Caio KOCH-WESER
Grækenland
:
Yannos PAPANTONIOU
Spanien
:
Rodrigo RATO y FIGAREDO
Frankrig
:
Jean-Pierre JOUYET
Irland
:
Charlie McCREEVY
Italien
:
Guilio TREMONTI
Luxembourg
:
M. Luc FRIEDEN
Nederlandene
:
Gerrit ZALM
Østrig
:
Karl-Heinz GRASSER
Portugal
:
Guilherme OLIVEIRA MARTINS
Vasco LAVRADOR
Finland
:
Sauli NIINISTÖ
Sverige
:
Bosse RINGHOLM
Det Forenede Kongerige
:
Gordon BROWN
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Statssekretær for statens finanser og finansielle spørgsmål
Forbundsfinansminister
Finansminister
Justitsminister, minister for statens finanser og budget
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Direktør for statens finanser
Anden viceministerpræsident samt økonomiminister
Økonomi- og finansminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Økonomiminister og minister for nordisk samarbejde
Statssekretær for økonomiske spørgsmål
Finansminister
Kommissær i regeringen
***
Kommissionen
:
Frits BOLKESTEIN
Pedro SOLBES MIRA
Medlem
Medlem
***
Endvidere deltog
:
Philippe MAYSTADT
Johnny ÅKERHOLM
Jean-Philippe COTIS
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
BESKÆFTIGELSESPAKKEN, ØGET ERHVERVSFREKVENS OG AKTIV ALDRING
Rådet påhørte kommissær SOLBES' redegørelse for beskæftigelsespakken af 14. september 2001, som omfatter et
udkast til fælles rapport fra Rådet og Kommissionen om beskæftigelsessituationen, et forslag til Rådets afgørelse om
retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitik for 2002 og Rådets henstilling om gennemførelse af
medlemsstaternes beskæftigelsespolitik.
Rådet påhørte ligeledes en rapport fra formanden for Den Økonomisk-politiske Komité (EPC) om komitéens første
drøftelser vedrørende beskæftigelsespakken, som blev godt modtaget af delegationerne. Formanden for EPC aflagde
også rapport om EPC's første drøftelse af en note fra Kommissionen om øget erhvervsfrekvens og aktiv aldring. Han
oplyste, at nogle delegationer ønsker debatten fokuseret mere på d e aspekter, hvor medlemsstaterne har reelle
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462627_0005.png
handlemuligheder, og at delegationernes synspunkter i nogle tilfælde afviger fra Kommissionens tekster, navnlig med
hensyn til anvendelse af subsidiaritetsprincippet.
Rådet pålagde EPC at fortsætte arbejdet med en rapport om beskæftigelsespakken sammen med Det Stående Udvalg for
Beskæftigelse, så den færdige rapport kan sendes til Rådet (beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik).
Rådet pålagde også EPC at fortsætte arbejdet vedrørende øget erhvervsfrekvens og aktiv aldring på grundlag af et nyt
rapportudkast, som Kommissionen vil kunne forelægge i næste måned. Rapporten skal forelægges Det Europæiske Råd i
Barcelona i foråret 2002. Der skal foreligge en foreløbig rapport herom senest i begyndelsen af 2002.
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
Arbejdsmarkedsorienterede pensionskasser
Rådet noterede sig formandskabets situationsrapport om de arbejdsmarkedsorienterede pensionskasser på baggrund af
Rådets konklusioner af 7. maj. I rapporten har formandskabet bl.a. anført følgende:
– førstebehandlingen af det meste af direktivforslaget (til og med artikel 11) er afsluttet, og arbejdsgruppen
har aftalt en arbejdsmetode for gennemgangen af de sidste artikler. De drejer sig mere specifikt om de
regler, der skal anvendes med hensyn til beregning af de tekniske hensættelser og investeringer samt
medlemskab på tværs af grænserne
– et spørgeskema vedrørende kontrollen med de arbejdsmarkedsorienterede pensionskasser er udarbejdet af
formandskabet og sendt til medlemsstaterne den 3. september 2001 med henblik på at skabe en bedre
gensidig forståelse af de kontrolsystemer, som de arbejdsmarkedsorienterede pensionskasser er underkastet i
medlemsstaterne; man er i gang med at analysere svarene.
Hvidvaskning af penge - Resultatet af Forligsudvalgets arbejde
Rådet noterede sig, hvor langt formandskabet var kommet i forhandlingerne med Europa-Parlamentets ordfører inden for
rammerne af forligsproceduren med hensyn til ændring af direktivet af 1991 om hvidvaskning af penge. Resultatet er et
godt varsel om, at teksten til det nye samlede kompromis, som De Faste Repræsentanters Komité godkendte på mødet
den 10. oktober, også vil kunne godkendes af Europa-Parlamentets delegation på mødet den 17. oktober, og det skulle
således være muligt at nå til en formel vedtagelse af direktivet, hvis formål er at øge 1991-direktivets anvendelsesområde
og udvide dets forpligtelser til også at omfatte visse ikke-finansielle aktiviteter og erhverv, herunder advokat- og
revisorvirksomhed.
Ministrene glædede sig over resultatet og understregede direktivets betydning for bekæmpelsen af finansiering af
terrorisme, og de erklærede sig fast besluttet på, at direktivet snarest skal gennemføres i national ret.
BEKÆMPELSE AF FINANSIERING AF TERRORISME
I overensstemmelse med konklusionerne fra Økofin-Rådets uformelle samling i Liège påhørte Rådet to rapporter, en fra
formandskabet og en fra Kommissionen, om opfølgningen af bekæmpelse af terrorisme på det økonomiske og finansielle
område. Formandskabets rapport omhandler især følgende fire spørgsmål:
1. Status over de undersøgelser, der efter begivenhederne den 11. september 2001 er iværksat af
værdipapirkommissionerne vedrørende eventuel kursmanipulation og ulovlig insiderhandel.
2. Status over drøftelserne om forslaget til direktiv om insiderhandel og kursmanipulation
(markedsmisbrug).
3. Status over forligsproceduren vedrørende forslaget til direktiv om forebyggende foranstaltninger mod
anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge.
4. Initiativer fra formandskabet med henblik på at styrke det multilaterale samarbejde (med FATF, mellem
nationale enheder til bekæmpelse af hvidvaskning, modforanstaltninger over for lande, der ikke er villige til
at samarbejde).
Kommissær BOLKESTEIN understregede betydningen af at vedtage et direktiv om insiderhandel og kursmanipulation i
den foreliggende sammenhæng, EU-Reguleringsudvalgets vigtige rolle i undersøgelserne vedrørende eventuel
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462627_0006.png
kursmanipulation i tilknytning til begivenhederne den 11. september og FATF's nøglerolle i bekæmpelsen af finansiering
af terrorisme. I den forbindelse understregede han navnlig betydningen af, at medlemsstaternes delegationer koordinerer
deres bid rag på mødet i Washington den 30. oktober.
GLOBALISERING OG UDVIKLING
Rådet fulgte finansministrenes drøftelser i Liège op ved at bede Kommissionen udarbejde en undersøgelse vedrørende
globalisering og udvikling og vedtage et kommissorium, for Kommissionens arbejde.
Kommissorium for Kommissionens rapport om svar på globaliseringens udfordringer
Rådet opfordrer Kommissionen til at udarbejde en rapport om globaliseringens fordele og udfordringer og om mulige
svar på disse udfordringer. Rapporten skal fokusere på den finansielle globalisering og undersøge måder, hvorpå man
kan fremme og finansiere udvikling. Rådet ser gerne, at en første foreløbig rapport foreligger inden samlingen den 14.
december 2001. Den foreløbige rapport skal indeholde en detaljeret oversigt over de fors kellige emner for denne og
fremtidige undersøgelser. Den skal samtidig indeholde avancerede oplysninger om finansielle spørgsmål og så vidt
muligt om udviklingsrelaterede spørgsmål. Sidstnævnte kræver naturligvis omfattende konsultationer med relevante
organer. Rådet ser gerne, at den endelige rapport foreligger ved udgangen af februar 2002. Både den foreløbige og den
endelige rapport skal drøftes af Det Økonomiske og Finans ielle Udvalg, inden de forelægges for Rådet.
Følgende områder kan undersøges (der er dog hverken tale om en udtømmende liste eller et forslag til, hvordan
rapporten skal struktureres):
I. Finansiel globalisering
Denne del af rapporten kan omfatte:
1. en analyse af de overordnede fordele ved globalisering på forskellige områder (handel, finans m.fl.)
2. en analyse af virkningerne af den finansielle globalisering, herunder internationale kapitalstrømme, både i
udviklede lande og i udviklingslande
3. en vurdering af igangværende initiativer til at forbedre det internationale finansielle systems effektivitet og
robusthed og til at modvirke volatiliteten på finansmarkederne
4. en vurdering af igangværende initiativer fra det internationale samfunds side til om nødvendigt at imødegå
mulige ulemper og eventuelt misbrug i forbindelse med den finansielle globalisering.
I et mere fremadskuende perspektiv vil rapporten kunne:
1. undersøge, hvordan indsatsen for at forbedre det internationale finansielle systems effektivitet kan uddybes og
fremskyndes, og hvordan mulige ulemper og eventuelt misbrug i forbindelse med den finansielle globalisering kan
imødegås
2. analysere fordele og ulemper ved at indføre beskatning af valutatransaktioner, herunder Tobin-afgift og
lignende forslag
3. undersøge yderligere initiativer til at bekæmpe finansiering af terrorisme og hvidvaskning af penge, herunder
midler til at forbedre gennemsigtigheden i virksomhedernes opbygning.
II. Udvikling
Denne del af rapporten skal analysere de forskellige eksisterende instrumenter, der bidrager til udviklingsprocessen og til
udligning af uligheder, og som er væsentlige i forbindelse med ovennævnte mål (bekæmpelse af finansiering af
terrorisme, bekæmpelse af hvidvaskning af penge, finansiel stabilitet osv.):
1. statslig udviklingsbistand, som ydes målrettet og effektivt (opfyldelse af målet om 0,7% af BNP) på
multilateralt plan, på EU-plan (med stærkt fokus på, hvordan EU-bistanden til tredjelande kan forbedres) og i
fornødent omgang på medlemsstatsplan (bilateral støtte), med henblik på at koordinere Unionens optræden i
forbindelse med udviklingsbistandens finansielle aspekter på FN-konferencen i marts 2002 i Monterey
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462627_0007.png
2. gældsreduktion, herunder HIPC-initiativet
3. den rolle, samhandel og markedsadgang spiller på udviklingsområdet
4. de direkte udenlandske investeringers rolle osv.
Rapporten vil ligeledes kunne undersøge komparative fordele og ulemper ved forskellige kilder til
udviklingsfinansiering, herunder skatteinstrumenter (beskatning af valutatransaktioner, CO2-emissioner, våbeneksport,
"De-Tax" osv.).
INDFØRELSEN AF EUROSEDLER OG -MØNTER
Erklæring fra Rådet (økofin) til Det Europæiske Råd i Gent vedrørende Kommissionens meddelelse
om forberedelserne til overgangen til euro
"Ministrene i Rådet (økofin) ser med tilfredshed på Kommissionens rapport, der indeholder en omfattende analyse af,
hvor langt man er nået med de væsentligste elementer, der har betydning for overgangen:
de forskellige økonomiske aktørers forberedelser (virksomheder, banker, nationale og lokale
forvaltninger og borgere)
de forskellige informationskampagner, der er nødvendige for at forberede befolkningen
produktion af eurosedler og -mønter.
Ministrene er beroligede over, at forberedelserne, herunder forhåndsdistributionen til banker og detailhandlere,
skrider tilfredsstillende frem og bekræfter deres forpligtelse til at arbejde for, at overgangen forløber glat. De
noterer sig navnlig betydningen af:
at øge indsatsen for at informere små og mellemstore virksomheder og lokale myndigheder, da mange stadig er
bagud med forberedelserne;
at optrappe kommunikationsindsatsen, således at borgerne kan gøre sig fortrolige med den nye valutas
karakteristika;
at hjælpe detailhandlerne med at administrere de praktiske aspekter ved indførelsen af den nye valuta, og at
tilskynde dem til at deltage i videredistributionen samt at benytte lejligheden til at øve det personale, der har med
kontantbetalinger at gøre, i brugen af de nye sedler og mønter;
at bidrage til, at de nye pengesedler kommer hurtigt ud til offentligheden fra 1.januar, navnlig ved en nærmest
omgående tilpasning af kontantautomaterne.
Ministrene noterer sig Kommissionens positive vurdering af særlige områder, der er detaljeret beskrevet i
rapporten som f.eks. sikkerhedsforanstaltninger og nødplaner, indsats for at forebygge falskmøntneri, den
anvendte fremgangsmåde til fremme af prisstabilitet, metoder til at bringe den nye valuta i omløb og praktiske
foranstaltninger til at bistå enkeltpersoner.
Endelig beskriver Kommissionens rapport også fyrre forslag til god praksis, som Kommissionen anser for vigtige,
for at operationen lykkes. Ministrene vil, hvor det er relevant og i overensstemmelse med de nationale forhold,
overveje at implementere disse forslag."
Mandat til at oprette et informationsnet i forbindelse med overgangen til euro: Rådets konklusioner
"Rådet opfordrede medlemsstaterne til i samarbejde med Europa-Kommissionen, Den Europæiske Centralbank (ECB)
og eurosystemet at oprette et fælles europæisk net til styring af informationen om overgangen i den periode, hvor
indførelsen af eurosedler og -mønter finder sted. Nettet skal begynde at fungere fra starten af december 2001.
Rådet opfordrede medlemmerne af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg til at udpege et medlem fra hver medlemsstat
til overgangsinformationsnettet. Den udpegede deltager skal med korte mellemrum på grundlag af et kort spørgeskema
give oplysninger om sin medlemsstats fremskridt med hensyn til overgangen. Oplysningerne vil blive samlet og vurderet
af et koordinationshold i Kommissionen i samarbejde med Det Økonomiske og Finansielle Udvalgs sekretariat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462627_0008.png
På grundlag af oplysninger fra dette net og andre kilder opfordrede Rådet Det Økonomiske og Finansielle Udvalg til, i
tæt samarbejde med ECB's Valutaombytningsudvalg (CashCo), at være forberedt til at rådgive Rådet (økofin), bl.a. ved
udarbejdelse af udkast til kommissorium med henblik på at reagere på eventuelle problemer i forbindelse med
overgangen til euroen i den periode, hvor indførelsen af eurosedler og - mønter finder ste d."
Levering af euromønter til intern testning i automatindustrien: Rådets konklusioner
"Rådet og ministrene forsamlet i Rådet vedtog følgende ordninger med henblik på levering af euromønter til
automatindustrien til intern testning af udstyr:
Automatindustrien i euroområdet bør behandles på samme måde som andre detailhandlere med hensyn til bestemmelser
om at få stillet mønter til rådighed inden 1. januar 2002.
Herudover kan bestemte mængder af euromønter inden 1. januar 2002 sælges til producenter af møntgodkendelsesudstyr
og virksomheder, der administrerer, servicerer eller på anden måde justerer møntautomater inden for og uden for
euroområdet, på følgende betingelser:
virksomheden skal være kendt af den myndighed eller institution, der sælger euromønterne, eller godtgøre, at
den behøver euromønterne til testning eller tilpasning af sit udstyr
købte euromønter må kun bruges til testnings- og tilpasningsformål
hver medlemsstat må kun sælge sine egne nationale euromønter
samarbejdspartnerne vil få forbud imod at videregive de købte euromønter til andre tredjeparter inden 1. januar
2002
- samarbejdspartnerne skal opbevare euromønterne sikkert for at undgå tyveri, røveri eller tilintetgørelse, og de
skal sørge for passende forsikring med henblik på risikodækning, og
enhver overtrædelse af forpligtelserne fra de samarbejdspartneres side, der modtager mønter til intern testning,
kan medføre sanktioner for aftalebrud."
DEN ØKONOMISKE SITUATION I LUFTFARTSSEKTOREN
Rådet noterede sig Kommissionens redegørelse for hovedelementerne i de forslag vedrørende luftfartssektoren,
som blev drøftet mere indgående af Rådet (transport og telekommunikation) den 16. oktober.
Kommissionen lagde i sin redegørelse vægt på den enighed, der blev opnået på den uformelle samling i Liège om
principperne for medlemsstaternes interventioner på forsikringsområdet. De kan i princippet accepteres for en
måned, hvorefter situationen vil blive taget op på ny. Med hensyn til den generelle støtte foreslog Kommissionen,
at den udelukkende skal kunne ydes som kompensation for de direkte følger af lukningen af luftrumme t over USA
i fire dage efter begivenhederne den 11. september.
Rådet understregede nødvendigheden af at reagere i enighed med Rådet (transport) på Kommissionens forslag og
bekræftede på ny de principper, som Økofin-ministrene blev enige om i Liège, navnlig at det skal undgås at yde
generel støtte til luftfartsselskaber, som ikke er rentable, at den periode, hvori medlemsstaterne yder forsikring,
bør begrænses mest muligt, og at det er nødvendigt at fremme en tilbagevenden til et fung erende marked på
forsikringsområdet.
I den forbindelse understregede flere af ministrene nødvendigheden af at holde øje med, om de
forsikringspræmier, medlemsstaterne ønsker, ligger på et niveau, der befordrer forsikrernes og forsikringstagernes
tilbagevenden til markedet. Rådet har også til hensigt at foretage månedlige undersøgelser af medlemsstaternes
foranstaltninger på forsikringsområdet og fastsætte en absolut sidste frist for deres udløb til slutningen af
december. Formanden noterede, at der var et klart flertal for snarest muligt at vende tilbage til kommercielle
forsikringer på grundlag af et velfungerende marked.
Med hensyn til kompensation for lukningen af luftrummet over USA bekræftede ministrene en restriktiv
fremgangsmåde. Eventuelle kompensationsforanstaltninger bør være nøje begrænset til de direkte konsekvenser
af lukningen, og deres omfang skal kontrolleres af Kommissionen. I den forbindelse gav Rådet udtryk for, at det
først og fremmest ønsker at undgå enhver risiko for at indføre generelle støtteordninger til denne sektor.
Rådet påhørte også en redegørelse fra Philippe MAYSTADT, formand for Den Europæiske Investeringsbank (EIB),
om EIB's forpligtelser over for luftfartssektoren, herunder navnlig sektorens ønsker om finansiering.
EVENTUELT
Pensioner
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462627_0009.png
Rådet noterede sig delegationernes bemærkninger vedrørende mål og arbejdsmetoder på pensionsområdet.
Bemærkningerne skal navnlig gøre det muligt for Udvalget for Økonomisk Politik og Udvalget for Social Beskyttelse at
fortsætte deres drøftelser med henblik på at udarbejde en rapport til Det Europæiske Råd i Laeken.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en
afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets mødeprotokol; disse
erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Pressetjenesten.
ØKOFIN
Udveksling af oplysninger og gensidig bistand på pensionsområdet - Rådets konklusioner
Rådet godkendte følgende konklusioner om afskaffelse af skattemæssige hindringer
for grænseoverskridende ydelse af arbejdsmarkedsorienteret pension
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1) GLÆDER SIG OVER Kommissionens meddelelse af 19. april 2001 om afskaffelse af skattemæssige
hindringer for grænseoverskridende ydelse af arbejdsmarkedsorienteret pension
2) UNDERSTREGER, at det lægger stor vægt på at forbedre udvekslingen af oplysninger om
arbejdsmarkedsorienteret pension som et middel til at sikre medlemsstaternes skatteindtægter på et
indre marked med større grænseoverskridende arbejdskraftsmobilitet
3) TILSLUTTER SIG Kommissionens forslag om, at der finder konsultationer sted i det udvalg, der er
omhandlet i artikel 9, stk. 1, i direktivet om gensidig bistand med henblik på at overveje meddelelsen
yderligere og navnlig iværksættelsen af forslagene om udveksling af oplysninger om
arbejdsmarkedsorienteret pension
4) ANMODER dette udvalg om at aflægge rapport til Rådet om de i punkt 3 omhandlede drøftelser
inden udgangen af 2002
5) UNDERSTREGER nødvendigheden af at gøre noget ved tilfælde af dobbeltbeskatning og dobbelt
skattefritagelse, som skyldes forskelle mellem medlemsstaternes systemer for beskatning af
arbejdsmarkedsorienteret pension
6) ANMODER Coreper om at sikre en bedre koordination af sameksistensen af forskellige systemer for
beskatning af arbejdsmarkedsorienteret pension ved at udvikle ordninger for afskaffelse af
dobbeltbeskatning og dobbelt skattefritagelse inden for arbejdsmarkedsorienteret pension og aflægge
rapport til Rådet inden udgangen af 2002."
Beskatning af renteindtægter fra opsparing - Forhandlinger med tredjelande
Rådet vedtog en afgørelse om mandat til forhandlinger med de seks vigtigste tredjelande om beskatning af
renteindtægter fra opsparing, nemlig USA, Schweiz, Liechtenstein, Monaco, Andorra og San Marino, for at sikre, at
de pågældende lande vedtager foranstaltninger svarende til dem, der vil blive anvendt inden for Fællesskabet i
overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Feira og Økofin-Rådet den 26.-27. november
2000.
Omsætningsafgifter
Rådet vedtog to beslutninger om bemyndigelse af Forbundsrepublikken Tyskland til at indgå en aftale med
henholdsvis Republikken Polen og Den Tjekkiske Republik indeholdende foranstaltninger, der fraviger artikel 2 og 3
i Rådets sjette direktiv (77/388/EØF) af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om
omsætningsafgifter.
(Dok. 12227/01 og 12228/01)
Monetær konvention med Vatikanstaten
Delegationerne noterede sig den monetære konvention, der er indgået mellem Den Italienske Republik og
Vatikanstaten, og som berettiger sidstnævnte til fra 1. januar 1999 at bruge euroen som sin officielle valuta i
overensstemmelse med forordning (EF) nr. 1103/97 og forordning (EF) nr. 974/98, og besluttede at offentliggøre
aftalen i De Europæiske Fællesskabers Tidende.
I medfør af denne konvention giver Vatikanstaten med virkning fra 1. januar 2002 eurosedler og -mønter status
som lovlige betalingsmidler, og den forpligter sig til at lade Fællesskabets regler om europengesedler og -mønter
finde anvendelse i Vatikanstaten og til at følge samme tidsplan som Den Italienske Republik for indførelsen af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462627_0010.png
europengesedler og -mønter. Vatikanstaten forpligter sig desuden til at trække sine egne liresedler og -mønter ti
lbage efter samme tidsplan som Den Italienske Republik.
(Dok. 11551/01)
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Ulovlig fremstilling af og handel med skydevåben
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse på Det Europæiske Fællesskabs vegne af protokollen om bekæmpelse
af ulovlig fremstilling af og handel med skydevåben og dele, komponenter og ammunition hertil, der er knyttet til
De Forenede Nationers konvention om bekæmpelse af grænseoverskridende organiseret kriminalitet.
(Dok. 11718/01)
FORBINDELSERNE MED DE ASSOCIEREDE CØE-LANDE
Deltagelse i Kultur 2000-programmet - Letland, Rumænien, Den Tjekkiske Republik
Rådet tilsluttede sig tre udkast til afgørelse, truffet af associeringsrådene med hhv. Letland, Rumænien og Den
Tjekkiske Republik, som giver de tre lande mulighed for at deltage i det nye fællesskabsprogram "Kultur
2000" (som omfatter perioden 2000-2004) og fastlægger vilkårene og betingelserne for deres deltagelse.
(Dok. UE-LV 863/01, UE-RO 1811/01 og UE-CZ 1709/01)
MILJØ
Konventionen om den Biologiske Mangfoldighed - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner om adgang og retfærdig fordeling af fordele med henblik på mødet i Ad hoc-
gruppen vedrørende Konventionen om den Biologiske Mangfoldighed (den 22.-26. oktober 2001 i Bonn):
"1. Den Europæiske Union erkender, at adgangen til genetiske ressourcer er af afgørende betydning
for opfyldelsen af den voksende verdensbefolknings behov med hensyn til fødevarer og sundhed samt
på andre områder. EU har en forpligtelse til at opfylde alle formålene med konventionen om den
biologiske mangfoldighed, herunder det tredje formål, som er en rimelig og retfærdig fordeling af de
fordele, udnyttelsen af de genetiske ressourcer resulterer i. De tte burde bidrage til bevarelse og
bæredygtig udnyttelse af den biologiske mangfoldighed.
2. Den Europæiske Union giver udtryk for sin tilfredshed med beslutning V/26, der er truffet af
parterne i konventionen om den biologiske mangfoldighed, om at indkalde til et møde i en åben ad
hoc-arbejdsgruppe vedrørende adgang og retfærdig fordeling af fordele med mandat til at udarbejde
retningslinjer og andre virkemidler til forelæggelse for 6. partskonference og ser ligeledes med
tilfredshed på arbejdet i Ekspertpanelet vedrørende Adgang og Retf& aelig;rdig Fordeling af Fordele.
3. Den Europæiske Union er enig om, at de retningslinjer, der udarbejdes for adgang og retfærdig
fordeling af fordele, skal ledsages af andre virkemidler såsom adfærdskodekser, indikatorer,
modelaftaler samt sektorspecifikke retningslinjer udarbejdet af andre organisationer.
4. Den Europæiske Union ser frem til de drøftelser, der skal finde sted i ovennævnte arbejdsgruppe, og
takker Tyskland for at have tilbudt at være vært for gruppens møde i Bonn den 22.-26. oktober 2001.
5. Den Europæiske Union mener, at retningslinjerne bør tage sigte på at bistå parterne og relevante
interessenter med alt efter behov at udarbejde lovgivningsmæssige, administrative og politiske
foranstaltninger samt aftalemæssige ordninger om adgang og retfærdig fordeling af fordele.
Retningslinjerne bør lette adgangen for brugerne ved at forbedre gennemskuelighed og retssikkerhed
og ved at nedbringe transaktionsomkostninger. De bør samtidig un derstøtte og videreudvikle
principperne om forudgående informeret samtykke og gensidigt aftalte vilkår samt være et middel til
at gøre det lettere for leverandørerne at opnå en retfærdig fordeling af de fordele, udnyttelsen af de
genetiske ressourcer resulterer i. Sådanne fordele kan være pengemæssige eller ikke-pengemæssige
og kan fordeles på kort, mellemlang eller lang sigt.
6. Retningslinjerne bør gælde for et meget bredt område: alle genetiske ressourcer, der er omfattet af
konventionen om den biologiske mangfoldighed og hertil knyttet traditionel viden, innovationer og
praksis bør være omfattet.
7. Den Europæiske Union finder, at retningslinjerne bør være tilstrækkeligt fleksible til kunne passe til
ordninger for adgang og retfærdig fordeling af fordele for forskellige brugere og forskellige
anvendelser. Der bør derfor tilstræbes en fin balance i det detailniveau, der skal afspejles i
retningslinjerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462627_0011.png
8. Retningslinjerne skal være frivillige. Der bør dog være et stærkt engagement i udformning af
retningslinjer, der vil opfylde kravene i konventionen om den biologiske mangfoldighed og være
acceptable for parter og interessenter.
9. Den Europæiske Union mener, at det er vigtigt at sikre sammenhæng og et gensidigt
understøttende forhold mellem retningslinjerne og andre igangværende udviklinger, f.eks. i De
Forenede Nationers Levnedsmiddel- og Landbrugsorganisation (FAO), Verdensorganisationen for
Intellektuel Ejendomsret (WIPO) og Verdenshandelsorganisationen (WTO).
10. Det multilaterale system, der drøftes i forbindelse med revisionen af FAO's internationale
overenskomst om plantegenetiske ressourcer for fødevarer og landbrug, bør navnlig tages i
betragtning. Udarbejdelsen af retningslinjer angående aspekter, der vedrører beskyttelse af traditionel
viden og intellektuelle ejendomsrettigheder, bør endvidere tage hensyn til og have et gensidigt
understøttende forhold til arbejdet i WIPO's mellemstatslige komité ;.
11. Den Europæiske Union finder, at en fuldstændig og korrekt gennemførelse af artikel 15 er meget
vigtig, og opfordrer Kommissionen og medlemsstaterne til at tage de politiske, administrative og
lovgivningsmæssige foranstaltninger op til fornyet behandling på grundlag af resultaterne af 6.
partskonference i april 2002.
12. På den baggrund opfordrer Den Europæiske Union ad hoc-arbejdsgruppen til at udarbejde og
understøtte en række udkast til retningslinjer og andre virkemidler vedrørende adgang og retfærdig
fordeling af fordele til forelæggelse med henblik på afsluttende drøftelser og vedtagelse på 6.
partskonference under konventionen om den biologiske mangfoldighed, der skal afholdes den 8.-19.
april 2002 i Haag."
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462627_0012.png