Europaudvalget 2001-02 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 21
Offentligt
1462791_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 21)
indre marked
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
4. oktober 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Erhvervsministeriets grundnotat vedrørende
Kommissionens 9. oversigt over statsstøtte i den europæiske union, COM (2001) 403, endelig udgave og
Kommissionens resultattavle (scoreboard) vedrørende statsstøtte, COM (2001) 412, endelig udgave.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462791_0002.png
Kommissionens
9. oversigt over
statsstøtte i den europæiske union COM
(2001) 403, endelig udgave, og
Kommissionen resultattavle (scoreboard)
vedrørende statsstøtte - COM (2001) 412,
endelig udgave.
Resumé
2. oktober 2001
Sag 3:1205-0202-24
/hen
Europa-Kommissionen
har
nu
offentliggjort sin 9. oversigt over
statsstøtte i den europæiske union samt
en
resultattavle
(scoreboard)
for
statsstøtte
i
EU.
Dokumenterne
indeholder
oplysninger
om
statsstøtteniveauet i EU og de enkelte
medlemsstater
samt
om
den
statsstøttekontrol, som Kommissionen
udfører.
Af dokumenterne fremgår det, at der
generelt er sket et fald i det samlede
statsstøtteniveau i EU – herunder i
størstedelen af medlemsstaterne. I
Danmark er der sket en mindre stigning i
anvendelsen af statsstøtte i forhold til
BNP samtidig med, at en stigende del af
den danske støtte anvendes til horisontale
formål, der normalt anses for at være i
fællesskabets interesse. Danmark er den
medlemsstat, der anvender mest støtte
orisontale formål (92 %, hvor EU-
gennemsnittet er 34 %). Den danske
støtte anvendes primært til forskning- og
udvikling,
miljøbeskyttelse
og
energibesparelser samt uddannelse og
beskæftigelse.
Til
sammenligning
anvender Frankrig 65 % af støtten på
ikke-horisontale formål til bl.a. redning og
omstrukturering
af
kriseramte
virksomheder, sektorale formål og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462791_0003.png
regionale formål. I Danmark ydes ikke
støtte til redning og omstrukturering.
Derudove r anvendes en mindre del til
skibsværftsstøtte i overensstemmelse med
EU's regler.
Baggrund og indhold
Europa-Kommissionen (Kommissionen) har
nu offentliggjort sin 9. oversigt over statsstøtte i den europæiske union samt en resultattavle (scoreboard) for statsstøtte.
Om dokumenterne bemærkes, at Kommissionen siden 1988 løbende har offentliggjort oversigter over statsstøtteniveauet i
EU - fra 1998 på årlig basis. De væsentligste formål med oversigterne er dels at styrke gennemsigtigheden på
statsstøtteområdet dels at bidrage til, at der hurtigt kan reageres på ændringer i statsstøttemønsteret.
Resultattavlen (scoreboard’et) er et nyt instrument, som udgør et supplement til Kommissionens årlige oversigter over
statsstøtteniveauet i EU. Mens de såkaldte oversigter indeholder mere detaljerede oplysninger om medlemsstaternes
anvendelse af statsstøtte – herunder støtteniveau, formål og form – indeholder resultattavlen færre detaljerede oplysninger. I
stedet gennemgås generelle tendenser og udviklinger med he skabe debat om statsstøttepolitikken.
Den 9. oversigt over statsstøtte i den europæiske union dækker perioden 1995-1999. Resultattavlen fokuserer primært på
perioden 1997-1999, men indeholder også statistisk materiale tilbage til 1990.
Uanset at de to dokumenter i vidt omfang dækker samme periode, er der dog ikke samme resultater i dokumenterne, hvilket
skyldes, at formålene med de to dokumenter er forskelligt, at opgørelserne i resultattavlen er mindre detaljerede og at det
statistiske grundlag er anvendt forskelligt.
Den 9. oversigt over statsstøtteniveauet i EU.
I den 9. oversigt over støtteniveauet i EU anfører Kommissionen, at oversigternes betydning er stigende, da oversigterne
blandt andet medvirker til at øge gennemsigtigheden omkring medlemsstaternes implementering af Kommissionens
beslutninger. Oversigternes betydning er endvidere steget i lyset af konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i
Stockholm i marts i år. På Stockholm-mødet konkluderede medlemsstaterne således , at medlemsstaterne senest i 2003 bør
udvise en nedadgående tendens i statsstøtten i forhold til BNP under hensyn til nødvendigheden af fremover at kanalisere
støtten i retning af horisontale mål af fælles interesse, herunder mod samhørighedsmål.
Kommissionen har derfor i forhold til tidligere udviklet oversigten, således at oversigten kan danne grundlag for de
beslutninger, der måtte være nødvendige for gennemførelse af og overvågning af gennemførelsen af Stockholm-
konklusionerne.
Oplysningerne i den 9. oversigt viser, at det samlede støtteniveau i EU er faldende. Statsstøtten udgjorde således i perioden
1995-1997 i alt 102 mia. EURO mod 90 mia. EURO i perioden 1997-1999. Kommissionen finder dog, at støtteniveauet
fortsat er for højt, og at der derfor er behov for fortsatte reduktioner af dette.
Derudover indeholder oversigten en opgørelse over den samlede statsstøtte pr. indbygger i medlemslandene. Det fremgår
heraf, at Luxembourg og Finland yder mest støtte pr. indbygger. Luxembourg ydede således i perioden 1997-1999 514
EURO (ca. 3.855,- D.kr.) i støtte pr. indbygger, mens den finske støtte pr. indbygger udgjorde 387 EURO (ca. 2.902,- D.kr.) i
samme periode. Danmark er det land, der i samme periode har givet 3. mest statsstø ;tte – nemlig 317 EURO pr. indbygger
(ca. 2.377,- D.kr.) pr. indbygger. Det europæiske gennemsnit udgør 240 EURO (ca. 1800,- D.kr.) pr. indbygger.
Med hensyn til
det samlede støtteniveau til alle sektorer
viser oversigten, at der generelt er sket et fald i statsstøtten opgjort i % i
forhold til BNP. I % i forhold til BNP udgjorde støtten således i 1995-1997 gennemsnitligt i EU 1,43 % mod 1,18 % i 1997-
1999. Samtidig viser oversigten, at det europæiske gennemsnit for støtte pr. beskæftiget i 1995-1997 udgjorde 656 EURO (ca.
4.920,- D.kr.) og ca. 563 EURO (ca. 4.222,- D.kr.) i 1997- 1999.
Også i de enkelte lande er der sket et fald et anvendelsen i støtte – bortset fra i Danmark, Holland, Luxembourg og Irland,
hvor støtten målt i forhold til % af BNP er stigende. I Danmark udgjorde støtten således i perioden 1995-1997 1,07 % af
BNP mod 1,08 % i 1997-1999. Danmark anvender således fjerde- mest statsstøtte i forhold til BNP.
I gennemsnit pr. beskæftiget udgjorde den danske støtte i 1995-1997 599 EURO (ca. 4.492,- D.kr.) mod 622 (ca. 4.665,-
D.kr.) i 1997-1999. Danmark er dermed det land, der bruger 7. mest støtte i pr. beskæftiget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462791_0004.png
Kommissionen anfører, at stigningerne i den danske støtte særligt skyldes den stigende anvendelse af støtte til
miljøbeskyttelse samt uddannelses- og beskæftigelsesforanstaltninger.
Opgørelserne over
den samlede støtte til fremstillingssektoren
viser, at Danmark er det land, der giver næstmest støtte pr.
beskæftiget (i fremstillingssektoren). Danmark ydede således gennemsnitligt i perioden 1997-1999 1453 EURO (ca. 10.897,-
D.kr.) pr. beskæftiget. Kun Irland yder mere med 1.683 EURO pr. beskæftiget i samme periode. Det europæiske gennemsnit
udgjorde i samme periode 916 EURO (ca. 6.870,- D.kr.).
Opgjort på støtteformål viser oversigten, at der er sket en udvikling i støttemønsteret. Komissionen konkluderer således, at
Amsterdam-Traktaten har medført en stigning i den betydning, som både miljøområdet og beskæftigelsesområdet tillægges.
Opgørelserne på støtteformål viser da også, at der er sket stigning i anvendelsen af støtte til såkaldte horisontale form ål –
f.eks. miljø, beskæftigelse, uddannelse, forskning og udvikling samt små og mellemstore virksomheder.
I perioden 1995-1997 anvendtes således gennemsnitligt 27 % af den samlede støtte til fremstillingssektoren i EU til
horisontale formål, mens dette tal i perioden 1997-1999 er steget til 34 %. I Danmark anvendtes 85 % af den danske støtte i
perioden 1995-1997 til horisontale formål mens dette tal i 1997-1999 er steget til 92 %. Danmark er dermed klart det land,
hvor den største del af støtten anvendes til horisontale formål. Holland anven dte i perioden 1997-1999 83 % af den samlede
støtte til fremstillingssektoren til horisontale formål, mens lande som Finland, Irland, og Sverige anvendte henholdsvis 74 %,
65 % og 59 % af den samlede støtte til horisontale formål.
I oversigten noteres det endvidere, at der er sket et fald i anvendelsen af den såkaldte ad hoc støtte, der primært anvendes til
redning- og omstrukturering af kriseramte virksomheder. I perioden 1995-1997 blev der således i alt i EU ydet 8.299 mill.
EURO i ad hoc støtte til fremstillingssektoren, mens dette tal i 1997-1999 er faldet til 3.911 mill. EURO. Tilsvarende er der
sket et fald i ad hoc støtten til servicesektoren fra 4.808 mill. EURO i 1995 -1997 til 3.655 i 1997-1999. Lande som Spanien,
Italien og Frankrig tegner sig for den væsentligste del af ad hoc støtten, mens hverken Danmark, Luxembourg, Sverige eller
UK har ydet sådan støtte til fremstillings- og servicesektoren.
Kommissionen anfører, at faldet i ad hoc støtten blandt andet skyldes, at en række lande i løbet af 1990’erne har afsluttet en
række større omstruktureringer af produktionsvirksomheder og at der er sket en liberalisering af på fly- og finansområdet
samt at omstruktureringsstøtten til det tidligere Østtyskland er faldende. Kommissionen påpeger endvidere, at mønsteret i ad
hoc stø tilsyneladende er ændret, idet ad hoc støtten nu i mindre grad anvendes til redning og omstrukturering af kriseramte
virksomheder og i højere grad til mere horisontale formål.
Udover de generelle tendenser indeholder oversigten nærmere oplysninger om anvendelsen af statsstøtte i forskellige sektorer
– f.eks. i motorkøretøjsindustrien, skibsbygningsindustrien, landbrugs- og fiskerisektoren samt indenfor kultur- og
medieområdet.
Endelig indeholder oversigten som noget nyt en kort landeanalyse, hvor udviklingen i de enkelte lande gennemgås.
I denne anføres der om Danmark, at der i perioden 1997-1999 er sket en mindre stigning i den danske statsstøtte, idet dette
dog er resultatet af en stigning i støtten indtil 1997 som er blevet fulgt af reduktioner indtil 1999. Derudover nævnes det, at
langt den væsentligste del af den danske støtte til fremstillingssektoren er ydet til horisontale formål – særligt forskning og
udvikling og miljøbeskyttelse samt energibespa , primært i form af reduktioner fra CO2-afgifterne. Når man sammenligner
perioden 1995-1997 og perioden 1997-1999 ses det mest markante fald i støtte til skibsbygningsindustrien, ligesom
Kommissionen anfører, at den danske regionalstøtte ligger på det laveste niveau i EU.
Kommissionen anfører endvidere, at i absolutte tal er der sket en stigning i den danske støtte på 50 % i perioden 1990 til
1999. Denne udvikling dækker dog over vigtige udviklinger i støttemønsteret. Støtten til landbrug- og fiskeri er således
halveret mens støtten til fremstillingssektoren er fordoblet. Derudover er støtten til jernbanetransport steget i 1999, ligesom
støtten til servicesektoren er steget. Derudove r ses der markante stigninger i støtten til miljøbeskyttelse og
energiforanstaltninger samt i støtten til uddannelse og bekæmpelse af arbejdsløshed. Endelig noterer Kommissionen sig, at
der frem til 1999 ikke er ydet rednings- og omstruktureringsstøtte i Danmark.
Resultattavlen (scoreboardet)
Resultattavlen, der primært fokuserer på perioden 1997-1999 indeholder som indledningsvis nævnt færre detaljerede
oplysninger end den 9. oversigt. I stedet gennemgås generelle tendenser og udviklinger med henblik på at skabe debat om
statsstøttepolitikken.
Også i resultattavlen slår Kommissionen fast, at det er nødvendigt med en effektiv støttekontrol for at sikre et
velfungerende Indre Marked. I den forbindelse udtrykkes bekymring over det samlede støtteniveau i EU, og
Kommissionen anfører, at uanset at den kan godkende de enkelte statsstøtteordninger, så har den samlede
støtte en betydelig konkurrenceforvridende effekt. Kommissionen henviser ti l, at dette synspunkt er anerkendt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462791_0005.png
af både medlemstaterne og Europa-Parlamentet og dette er blandt andet kommet til udtryk på møder i Det
Europæiske Råd – senest i Stockholm i marts i år.
Resultattavlen er bygget omkring fire hoveddele, idet Kommissionen dog angiver, at den har til hensigt løbende at udvikle
resultattavlen, og det overvejes f.eks. i fremtiden at udarbejde særlige analyser af støtten til landbrug og fiskeri samt til
jernbanetransport.
Resultattavlens første del
indeholder en oversigt over statsstøtteniveauet i EU gennem de seneste 10 år – herunder en
oversigt over statsstøtteniveauet i forhold til BNP i de enkelte medlemsstater.
Det fremgår heraf, at der siden 1990 er sket et generelt fald i statsstøtteniveauet i EU i forhold til BNP. Også
opgørelserne over statsstøtteniveauet i forhold til BNP i de enkelte medlemsstarter viser et generelt fald, idet der dog ses
stigninger i Danmark, Irland, Luxembourg og Holland.
Endelig viser opgørelserne, at der i 1999 generelt i EU skete en relativ kraftig reduktion i andelen af støtte rettet mod
specifikke sektorer, mens der skete en stigning i andelen af støtte rettet mod horisontale formål – f.eks. forskning og
udvikling, miljøbeskyttelse, uddannelse og beskæftigelse samt små og mellemstore virksomheder. Oversigten viser
endvidere, at særlig støtte til forskning og udvikling – men ogs&ari h;tte til miljøbeskyttelse og energibesparelser – har
fået øget betydning gennem de sidste 10 år. Andelen af støtte til små og mellemstore virksomheder har derimod ligget
relativt fast.
Resultattavlens anden del
består af et såkaldt medlemsstatsforum, som på sigt gennem henvisninger til de nationale
hjemmesider skal indeholde oplysninger om medlemsstaternes statsstøttepolitik. På nuværende tidspunkt er der i
resultattavlens medlemsforum indlagt oplysninger fra UK, Italien og Tyskland.
Resultattavlens tredje del
indeholder en oversigt over medlemsstaternes overholdelse af procedurereglerne på
statsstøtteområdet og Kommissionens kontrol. Det fremgår heraf, at der i årene 1997-1999 skete et fald i Kommissionens
antal af sager fra 693 i 1997 til 610 i 1999. Endvidere fremgår det, at der er sket et fald fra 22 % til 17 % i andelen af
sager om ulovlig støtte, det vil sige støtte, der ikke er anmeldt til Kommissionen. Samtidig fremgår det dog, at antallet af
sager (ekskl. sager i landbrugs- og fiskerisektoren), hvor Kommissionen har krævet tilbagebetaling, er fordoblet fra 12 til
24 i perioden 1997-1999.
Opgørelsen viser endvidere, at Kommissionen i perioden 1997-1999 traf beslutning i i alt 1190 sager. Heraf blev der
truffet beslutning uden åbning af formel procedure i 87 % af sagerne. Procedure åbnes i de sager, hvor Kommissionen er
i tvivl om støttens forenelighed med fællesskabet. I de danske sager blev der åbnet procedure i 3 % af sagerne og
Danmark er dermed blandt de lande, hvor der er åbnet procedure i færrest procent af sagerne. T yskland, Grækenland,
Frankrig, Italien og Luxembourg ligger over EU-gennemsnittet, idet der i disse lande er åbnet procedure i mellem 17 og
33 % sagerne.
Med henblik på at resultattavlen kan danne grundlag for en identifikation af de områder, hvor der er behov for en særlig
indsats fra Kommissionens side, indeholder resultattavlens
fjerde del
en gennemgang af særlige områder i statsstøttepolitikken og
placerer medlemsstaterne i forhold til disse.
Denne del af resultattavlen indeholder blandt andet en gennemgang af støtteformål (ekskl. støtte til landbrug- og fiskeri, og
jernbanetransport).
Med hensyn til støtte til horisontale formål anfører Kommissionen, at denne form for støtte normalt anses for mindre
konkurrenceforvridende end støtte til f.eks. særlige sektorer eller krisestøtte. Henset til konklusionerne fra Det Europæiske
Råds møde i Stockholm finder Kommissionen, at det i flere lande bør være et prioriteret mål i statsstøttepolitikken at få rettet
en større andel af statsstøtten mod horisontale formål.
En opgørelse over medlemsstaternes anvendelse af støtte til forskning og udvikling, små og mellemstore virksomheder,
miljøbeskyttelse og energibesparelser viser således stor forskelle i anvendelsen af støtte til disse horisontale formål. I
Danmark anvendes mere end 55 % af den samlede statsstøtte til disse formål. Uanset at der gennem de sidste to år er sket et
fald i andelen af støtte til horisontale formål, er Danmark dermed ét af de lande, der anvender den største andel af støtte til
horisontale formål. Kun Finland og Holland anvender for nuværende en større andel af statsstøtten til horisontale formål –
nemlig ca. 65 % af den samlede støtte. Til sammenligning anvender f.eks. Grækenland, UK og Irland mindre end 20 % af
den samlede statsstøtte på horisontale formål.
Det bemærkes, at når andelen af den støtte, der anvendes til horisontale formål er forskellig i den 9. oversigt og i
resultattavlen, så skyldes det, at i resultattavlen er opgørelsen foretaget i forhold til støtte til alle sektorer bortset fra landbrug,
fiskeri og transport, mens opgørelsen i den 9. oversigt alene er foretaget i relation til støtte til fremstillingssektoren.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462791_0006.png
I resultattavlens
femte del
bestræber Kommissionen sig på at indsætte statsstøttepolitikken i en bredere Indre Markeds
sammenhæng – herunder i forhold til de strukturreformer, der er gennemført i medlemsstaterne.
I dette afsnit af resultattavlen anføres det, at statsstøtte ikke er det eneste politiske instrument, som har virkning på
konkurrencen i Det Indre Marked. Også andre regulatoriske og politiske instrumenter kan forvride konkurrencen og disse
aspekter må derfor efter Kommissionens opfattelse medtages, når man foretager en overordnet vurdering af
konkurrencebetingelserne i Det Indre Marked.
Kommissionen har i den forbindelse udarbejdet opgørelser over situationen i medlemsstaterne på 3 forskellige punkter: 1) En
opgørelse over anvendelsen af statsstøtte i procent forhold til BNP, 2) en opgørelse over samhandlen (eksport + import) i
procent i forhold til BNP og 3) en opgørelse over direkte udenlandske investeringer i procent i forhold til BNP.
Af denne opgørelse, der ikke omfatter statsstøtte til landbrug, fiskeri og jernbanetransport, fremgår det, at Danmark er det
land, hvis statsstøtte udgør den 4. største procentdel af BNP (0,63 %). Kun Irland, Portugal, og Tyskland har et større
støtteniveau i forhold til BNP med henholdsvis 1,01%, 0,82 % og 0,64 %. EU-gennemsnittet ligger på 0,44 % .
Kommissionens opgørelser tyder på, at en reduktion i statsstøtteniveauet kan bidrage til større international
konkurrence gennem øget samhandel og ved at udenlandske investeringer fremmes.
Europa-Parlamentets holdning
Hverken den 9. oversigt eller resultattavlen har været forelagt for Europa-Parlamentet. Det kan dog nævnes, at
Konkurrencekommissær Mario Monti præsenterede ved sin tiltrædelse som Konkurrencekommissær i 1999
Europa-Parlamentet for sine overvejelser omkring tilvejebringelse af større gennemsigtighed på
statsstøtteområdet – herunder i form af et statsstøtteregister og en resultatt /P>
Nærheds- og proportionalitets princippet
Den 9. oversigt og resultattavlen berører ikke nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Gældende dansk ret
Den 9. oversigt og resultattavlen har ikke betydning for dansk ret.
Høring
Kommissionens udkast til resultattavle har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Industri- og Regionalpolitik, hvor en
række ministerier og interesseorganisationer er repræsenteret – blandt andet Arbejdernes Landsorganisation, Dansk Industri
samt Dansk Handel og Service.
I den forbindelse er der udtrykt støtte til resultattavlen. Dansk Industri har samtidig givet udtryk for, at såfremt resultattavlen
på sigt skal erstatte Kommissionens oversigter over statsstøtte til fremstillingssektoren i EU bør flere af oplysningerne i disse
oversigter indarbejdes i resultattavlen.
Lovgivningsmæssige, samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Den 9. oversigt og resultattavlen har ikke lovgivningsmæssige, samfundsøkonomiske eller statsfinansielle
konsekvenser.