Europaudvalget 2001-02 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 26
Offentligt
1462786_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 26)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 2 (Løbenr. 185)
Skatteministeriet
J.nr. 5.2001-218-150
Den
Spørgsmål 336 336
Til
Folketingets Skatteudvalg
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 336 af 25. september 2001.
(Alm. del - bilag 823).
Frode Sørensen
/K. Aasberg Karlsen
Spørgsmål:
Af vedlagte artikel fra Ungdom & Idræt, nr. 26, den 20. september 2001 fremgår bl.a., at EU-reglerne bevirker, at
Danmark ikke kan forhøje momsgrænserne for foreninger alene. Hvis grænsen hæves, skal det være for alle også det
private erhvervsliv.
Ministeren bedes redegøre nærmere for, hvilke begrænsninger EU-reglerne lægger på mulighederne for at ændre
momsloven med hensyn til frivillige foreninger m.v.
a) Ministeren bedes herunder oplyse, hvilke begrænsninger der er i mulighederne for at hæve bundgrænsen på 20.000 kr.
for frivillige foreninger m.v. Efter momslovens § 49, skal der ikke foretages momsregistrering eller betales moms, når de
samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 20.000 kr. årligt.
b) Hvis det efter EU-reglerne ikke er muligt at hæve bundgrænsen på 20.000 kr. for frivillige foreninger m.v., bedes
ministeren redegøre om baggrunden for – herunder de relevante EU-bestemmelser – at der efter momslovens § 49 gælder
særlige grænser med hensyn til marketenderier og kantiner (bundgrænse på 30.000 kr.), blindes salg af varer og ydelser
(bundgrænse på 110.000 kr.) og kunstneres førstegangssa unstgenstande (bundgrænse på 300.000 kr.).
c) Ministeren bedes redegøre for, hvilke muligheder EU-reglerne giver med hensyn til at udvide momsfritagelserne for
frivillige foreninger m.v., jf. momslovens § 13.
Svar:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462786_0002.png
6. momsdirektiv indeholder i artikel 24 bestemmelser for en særordning for afgiftsfritagelse af mindre virksomheder.
Artikel 24, stk. 2, giver retningslinierne for medlemslandenes fritagelser i form af momsregistreringsgrænser efter årlig
omsætning. Retningslinierne gælder indtil en fælles (harmoniseret) afgiftsordning for små virksomheder vedtages.
I artikel 24, stk. 2, litra a, 1. afsnit, fastsættes, at medlemslandene kan opretholde visse afgiftsfritagelser, som man havde
da 6. momsdirektiv trådte i kraft. I Danmark havde vi en momsfritagelse for marketenderier og kantiner m.fl., hvis årlige
omsætning ikke oversteg 30.000 kr. Denne bestemmelse er opretholdt, og beløbsgrænsen er forblevet uændret.
I artikel 24, stk. 2, litra a, 2. afsnit, fastsættes blandt andet, at de medlemslande, som ved 6. momsdirektivs ikrafttræden
anvendte afgiftsfritagelser for mindre virksomheder, hvis virksomhedernes årlige omsætning var mindre end
modværdien i national valuta af 5.000 europæiske regningsenheder (ERE), kan forhøje grænsen til 5.000 ERE.
Den danske registreringsgrænse var på daværende tidspunkt på 10.000 kr., hvilket var under direktivets maxgrænse på
5.000 ERE. Registreringsgrænsen blev senere forhøjet til de gældende 20.000 kr. Vi er således i en situation, hvor vi
indenfor de EU-retlige regler må forhøje grænsen, men ikke over et vist niveau – der i dag er ca. 80.000 kr.
De medlemslande, der før 6. momsdirektivs ikrafttræden havde en registreringsgrænse over et beløb, der svarede til
5.000 ERE, kan bibeholde grænsen, og alene forhøje den med henblik på at opretholde dens faktiske værdi.
Den særlig omsætningsgrænse, der i momsloven findes for kunstneres førstegangssalg af egne kunstværker på 300.000
kr. årligt, er baseret på en Råds- og Kommissionserklæring. I Danmark havde vi allerede før indtræden i EF en
afgiftsfritagelse for kunstneres salg af egne værker, men efter vedtagelsen i 1994 af Rådets direktiv 94/5 vedrørende
brugte varer, kunstgenstande mv., kunne denne fritagelse ikke længere opretholdes. Imidlertid erklærede Rådet og
Kommissionen i forbindelse med direktivets vedtagelse, at Danmark, indtil de fælles afgiftsordninger for små
virksomheder er vedtaget, kan fortsætte med at afgiftsfritage salget, såfremt en vis omsætningsgrænse ikke overstiges.
Med andre ord måtte vi "konvertere" afgiftsfritagelsen til en særlig momsregistreringsgrænse.
Den momsregistreringsgrænse der findes for blindes salg af varer og ydelser er baseret på 6. momsdirektivs artikel 28,
stk. 3, litra b, jf. bilag F, nr. 7, der giver de medlemslande, der før vedtagelsen af 6. momsdirektiv havde en
afgiftsfritagelse for blindes salg af varer og ydelser, tilladelse til at opretholde en sådan fritagelse, under forudsætning af,
at den ikke medfører konkurrencefordrejning af betydning. For at tage hensyn til konkurrenceasp ektet har vi valgt kun at
afgiftsfritage blindes salg af varer og ydelser, hvis den årlige omsætning ikke overstiger 110.000 kr.
På baggrund af ovennævnte EU-regler skønnes det, at det næppe vil være i overensstemmelse med 6. momsdirektiv at
indføre nye registreringsgrænser for visse former for virksomhed – f.eks. for frivillige foreninger.
6. momsdirektiv indeholder i artikel 13 regler om afgiftsfritagelser i indlandet og disse regler er gennemført i
momslovens § 13. Artikel 13 A, stk. 1, litra a til q vedrører fritagelser til fordel for visse former for virksomhed af almen
interesse. Momslovens § 13 indeholder med hjemmel i artikel 13 en række fritagelser for forskellige typer af foreninger.
Af relevans kan nævnes:
- § 13, stk. 1, nr. 4, fritager foreningers og organisationers levering af ydelser og varer i nær tilknytning hertil til deres
medlemmer i disses fælles interesse og mod et kontingent. Foreningen må ikke arbejde med gevinst for øje, formålet skal
være af politisk, fagforeningsmæssig, religiøs, patriotisk, filosofisk eller filantropisk karakter eller vedrøre borgerlige
rettigheder og fritagelsen må ikke kunne fremkalde konkurre ncefordrejning. § 13, stk. 1, nr. 4 er en gennemførelse af
direktivets artikel 13 A, stk. 1, litra l.
- § 13, stk. 1, nr. 5, fritager ydelser i nær tilknytning til udøvelsen af sport eller fysisk træning, der præsteres af
virksomheder, der ikke drives med gevinst for øje, til fordel for sports- og idrætsudøvere. § 13, stk. 1, nr. 5 er en
gennemførelse af direktivets artikel 13 A, stk. 1, litra m.
- § 13, stk. 1, nr. 18, fritager varer og ydelser i forbindelse med afholdelse af velgørende arrangementer. § 13, stk. 1, nr.
18 er en gennemførelse af direktivets artikel 13 A, stk. 1, litra o.
Idet spørgsmålene er stillet i forbindelse med mediernes omtale af en evt. momsfritagelse for almennyttige foreninger
koncentreres besvarelsen af spørgsmål c) omkring momslovens § 13, stk. 1, nr. 18 og direktivets art. 13 A, stk. 1, litra o.
Direktivets artikel 13 A, stk. 1, litra o fritager ydelser og varer, der leveres af bl.a. velgørende og på anden måde
almennyttige foreninger i forbindelse med indsamlingsarrangementer til egen fordel under forudsætning af, at denne
fritagelse ikke vil kunne fremkalde konkurrencefordrejning. Medlemsstaterne kan fastsætte enhver nødvendig
begrænsning for at varetage hensynet til konkurrenceaspektet. I momslovens nr. 18 (samt momsbekendtgør elsen) er der
fastsat en række betingelser og begrænsninger for fritagelsen af velgørende arrangementer under hensyntagen til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462786_0003.png
konkurrenceaspektet, hvilket indsnævrer anvendelsen af litra o. Herunder kan nævnes, at der skal ansøges om
afgiftsfritagelse forud for arrangementet, og at der kun kan opnås fritagelse for maksimalt 12 arrangementer årligt.
Under henvisning til direktivets litra o vil jeg inden længe fremsætte et forslag om en løbende momsfritagelse for
velgørende og på anden måde almennyttige foreningers salg af varer og ydelser i forbindelse med afholdelse af
foreningens aktiviteter dog under forudsætning af, at fritagelsen ikke vil kunne fremkalde konkurrencefordrejning.