Europaudvalget 2001-02 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 94
Offentligt
1462722_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 94)
transportministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
TRU, Alm. del - bilag 67 (Løbenr. 1253)
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere.
Hvidbog om EU’s transportpolitik frem til 2010
Vedlagt fremsendes en dansk udgave den nye hvidbog, som EU-Kommissionen tiltrådte 12. september 2001: "Den
europæiske transportpolitik frem til 2010 – De svære valg", KOM(2001)370. Hvidbogen er en bred introduktion til
mulige fremtidige transportpolitikker i Europa og dermed også introduktion til mulige politiktiltag i de enkelte
medlemslande.
Regeringens synspunkter på transport-hvidbogen
Regeringen har 5. oktober fremsendt et grundnotat om hvidbogen , som er omdelt på alm. del - bilag 17. Forud for
rådsmødet om telekommunikation og transport 15. – 16. oktober 2001 oversendte regeringen et samlenotat, omdelt på
alm. del - bilag 12, hvor der også indgik en kortfattet stillingtagen til hvidbogen. Udvalget har bedt ministeren oversende
talepapiret vedr. samrådet, der fandt sted på udvalgsmødet, torsdag 11.oktober 2001.
Andre bilag modtaget vedr. hvidbogen
EU-konsulenten Vibeke Sylvests notat om de politiske retningslinier, der var grundlaget for udarbejdelsen af hvidbogen,
er omdelt til Trafikudvalget i august (2000-2001, alm. del - bilag 961).
DTL (Danmarks Transport Logistik) har netop tilsendt udvalget sine synspunkter på hvidbogen, omdelt på alm. del –
bilag 26.
Forespørgselsdebat F 5
Der er endvidere anmeldt en forespørgsel af Margrete Auken m.fl. om hvidbogen til Trafikministeren, Miljøministeren
og Økonomiministeren. Debatten er planlagt til at finde sted i folketingssalen 1. november 2001.
Nogle af hovedlinjerne i EU-transport-hvidbogen:
• Mere konvergens / harmonisering mellem landenes standarder/normer, regler, vejledninger, papirgange og afgifter på
transportområderne.
• Europæiske løsninger fremmes, der hvor nationale ikke er tilstrækkelige. Som led heri viser Kommissionen
interesse for at få tranportlovgivningen frigjort fra eenstemmighedskravet, så EU-lovgivningsændringer på
transportområdet fremover i højere grad kan ske med flertalsafgørelser.
• Bedre samvirke mellem de forskellige transportformerne.
- Styrket interoperationalitet mellem landenes transportsystemer.
• Transportpriserne skal afspejle de fulde omkostninger incl. energi-, miljø- og sociale omkostninger, hvilket man
forventer vil medvirke til et skift i transportformer. Hvidbogen nævner, at luftfarten hidtil har været særligt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462722_0002.png
lempeligt beskattet. EU finder også, at der er behov for harmoniseringsbestræbelser for olieafgifter på den
kommercielle transport, tilmed en harmonisering på et højere niveau end det nuværende gennemsnitlige niveau..
• Transportsikkerheden skal styrkes, man har som målsætning, at man skal nå en halvering af ulykkesraten inden
2010. Der planlægges en række initiativer, bl.a. vil man indbygge mere intelligens i trafiksystemerne.
Arbejdsforholdene og trafiksikkerheden vil blive set i sammenhæng, hvilket også forventes at fremme
trafiksikkerheden. Der ønskes en øget kontrol med køre- og hviletidsbestemmelser, herunder udveksling af
oplysninger mellem medlemsl andene.
• Den stigende trafikprop-dannelse på transportvejene skal imødegås, bl.a. ved udbygningen af de transeuropæiske
netværk, og forøgelse af støtten til TEN, der ifølge Kommissionen fremover skal have 20 pct. i EU-støtte.
• Jernbane og vandvejstransport skal fremmes. Kommissionen vil indføre krydssubsidiering, så
øgede vejtransportafgifter kan bruges til fremme af bane- og vandvejstrafikken.
• På jernbaneområdet ønskes evt. etableret en "struktur" (EU-institution) til fremme af et sådant samarbejde,
herunder udarbejdelse af fælles regler, procedurer og sikkerhed. Liberaliseringen på jernbaneområdet forventes
fortsat. Man ønsker EU-jernbanereguleringen overført til det indre marked.
• Hurtige faste fragtlinier ønskes etableret i større omfang, ligesom man ønsker coaster-trafikken revitaliseret.
• Vejtransportlovgivningen ønskes forbedret, og Kommissionen vil fremlægge et harmoniseringsforslag.. EU ønsker
at fremme specialiseringen. Galileo-projektet skal færdiggøres. Afgiftssystemer skal harmoniseres, og pålæg af
miljø- og sociale omkostninger på vejtransporten forventes at mindske denne sektors markedsandel efter 2010, og
at fremme bane- og vandtransport.
• Der skal etableres et fælles europæisk luftrum og en liberalisering af slots-tildelingen. Afgiftsjusteringer bruges
aktivt som styringsinstrument for bl.a. udnyttelse af korridorkapaciteten.
• Styrke brugernes rettigheder og interesser, herunder sikre at de generelle principper for ledelse af
transportsystemerne sikrer brugerne en kvalitetstransport. EU ønsker f.eks. udstedelsen af integrerede billetter
fremmet.
• EU ønsker også bl.a. at justere statsstøttereglerne til transport til yderregioner og mindre øer, for at sikre
forbrugerinteresser også på dette område.
Transportsektoren er bundet til olie
Grønbogen "På vej mod en europæisk strategi for energiforsyningssikkerhed, KOM(2000)769" er omdelt til
Trafikudvalget på alm. del - bilag 41. Den har på flere områder inspireret den vedlagte hvidbog om transport.
I en oversigt over transportsektorens energibehov, klargøres det, at det er meget vanskeligt at bedømme de fremtidige
behov for energi til transportsektoren. Det er en væsentlig pointe, at transportmarkedet er meget bundet til olien. Således
bruger transportsektoren ca. to tredjedele af olieproduktionen, og ikke mindre en 98 pct. af transportmarkedet er
afhængig af olien (s. 16 ff.) .
Hvidbogen drøftet med jernbaneordførere fra Bundestag
På et møde 8. oktober 2001 i København havde medlemmer af Trafikudvalget møde med kollegerne fra den tyske
forbundsdags trafikudvalg. Man kom også kort ind på hvidbogen, som havde interesse for alle EU-medlemslande i
Europa. De tyske ordførere inviterede det danske udvalg til Berlin i december eller januar , hvor hvidbogen også kunne
blive taget op.
Man drøftede også kort den kommende omlægning af afgiften for lastbiltrafikken i Tyskland fra Euro-vignette-systemet
til en afstandsafhængig national afgiftsordning, og ønskede en uddybning heraf ved et kommende møde.
Der var enighed om, at man skulle undersøge mulighederne for et bredere samarbejde mellem trafikudvalgene, evt. et
såkaldt trafik-COSAC., som tidligere har været drøftet med tyskerne. Der har været overvejelser om at invitere til et
sådant europæisk møde under det danske EU-formandskab efteråret 2002. Deltagere kunne være repræsentanter for de
europæiske landes nationale trafikudvalg. De fleste af hvidbogsperspektiverne vil stadig være under debat også næste år,
og vil derfor kunne være et væsentligt udgangspunkt også for en sådan debat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462722_0003.png
Europa-Parlamentet har haft sin første drøftelse af hvidbogen
Trafikkommissæren har allerede under sidste samling i Strasbourg aflagt EP besøg for at fremlægge hvidbogen og drøfte
den.
Med venlig hilsen
Finn Skriver Frandsen,
udvalgssekretær.