Europaudvalget 2001-02 (1. samling)
EUU Alm.del INFO-note I 3
Offentligt
Europaudvalget
(Info-note I 3)
(Offentligt)
_____________________________________________
AMU, Alm. del - bilag 11 (Løbenr. 775)
SOU, Alm. del - bilag 32 (Løbenr. 776)
Til
udvalgenes medlemmer og stedfortrædere
Grønbog om virksomhedernes sociale ansvar
Resumé
Hvad kan EU gøre for at fremme udviklingen af virksomhedernes sociale ansvar ? Skal der udvikles en europæisk
ramme for, hvordan man fremmer, måler og kontrollerer ansvaret ? Og hvilke rolle skal henholdsvis virksomhederne,
arbejdsmarkedets parter og de offentlige myndigheder have ?
Det er nogle af de spørgsmål, som EU-kommissionen ønsker at få sat en debat i gang om. Til det formål har
Kommissionen den 18. juli 2001 fremlagt en Grønbog om virksomhedernes sociale ansvar. Denne note beskriver kort og
i hovedpunkter Grønbogens baggrund, formål og indhold.
Kommissionen opfordrer alle – og dermed også Folketingets medlemmer – til at bidrage til debatten. De, der bidrager,
får indflydelse på, hvordan Kommissionens og EU's politik på området kommer til at se ud i fremtiden. Der er svarfrist
den 31. december 2001.
Baggrund
Grønbogen er et bidrag til Lissabon-strategien, som Stats- og Regeringscheferne blev enige om i marts 2000. I den
sociale dagsorden for 2000-2005, som blev vedtaget på Nice-topmødet i december 2001, er det således også anført, at
virksomhedernes sociale ansvar skal styrkes. Grønbogen er endvidere et bidrag til strategien om bæredygtig udvikling,
som blev vedtaget på Göteborg-topmødet i juni 2001, og som supplerer Lissabon-strategie n.
Formål
Formålet med grønbogen er at debattere, hvordan man
•
•
•
•
på europæisk plan kan fremme udvikling af virksomhedernes sociale ansvar både i EU og internationalt,
får det bedste ud af allerede eksisterende erfaringer,
fremmer nye metoder og skaber større gennemsigtighed, samt
skaber pålidelige evalueringer.
Indhold
Grønbogen fokuserer hovedsagelig på virksomhedernes ansvar på det sociale område. Grønbogen kommer
dog samtidig ind på begrebet "den tredobbelte bundlinje", der betyder, at virksomhederne ud over
økonomiske hensyn også frivilligt tager sociale og miljømæssige hensyn.
Grønbogens indeholder 2 hovedafsnit:
Første afsnit beskriver definitionen og betydningen af virksomhedernes sociale ansvar. Til det formål deler
Grønbogen det sociale ansvar op i to dimensioner; den interne dimension, dvs. ansvaret i forhold til