31.7.2001
DA
De Europæiske Fællesskabers Tidende
C 213 E/255
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om kvaliteten af benzin og dieselolie og om
ændring af direktiv 98/70/EF
(2001/C 213 E/13)
(EØS-relevant tekst)
KOM(2001) 241 endelig udg. 2001/0107(COD)
(Forelagt af Kommissionen den 11. maj 2001)
EUROPA-PARLAMENTET OG R¯DET FOR DEN EUROP˘ISKE
UNION HAR
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Fællesskab, særlig artikel 95,
under henvisning til forslag fra Kommissionen,
under henvisning til udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale
Udvalg,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget,
(6) For vejgående motorkłretłjer anvendes i stadig hłjere
grad katalysatorer som middel til at opfylde emissions-
grænserne i Rådets direktiv 70/220/EØF (
2
) om foranstalt-
ninger mod luftforurening forårsaget af emissioner fra
kłretłjsmotorer med styret tænding og Rådets direktiv
88/77/EØF (
3
) om foranstaltninger mod luftforurening
forårsaget af emissioner fra dieseldrevne kłretłjsmotorer.
En nedskæring i svovlindholdet i benzin og dieselolie kan
derfor ventes at få stłrre virkninger på udstłdningsgassen
end ændringer i de andre brændstofparametre.
efter proceduren i traktatens artikel 251, og
ud fra fłlgende betragtninger:
(1) Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/70/EF af 13.
oktober 1998 om kvaliteten af benzin og dieselolie og
om ændring af Rådets direktiv 93/12/EF (
1
) fastsætter
miljłspecifikationer for brændstoffer.
(2) I henhold til traktatens artikel 95 skal forslag fra Kommis-
sionen inden for bl.a. sundhed og miljłbeskyttelse, der
vedrłrer det fælles markeds oprettelse og funktion,
bygge på et hłjt miljłbeskyttelsesniveau.
(7) Indfłrelsen af brændstoffer med lavere svovlindhold vil
forbedre de nye kłretłjsteknologiers brændstofeffektivitet
og fłre til en væsentlig mindskelse i emissionen af
konventionelle luftforurenende stoffer fra bestående kłre-
tłjer. Disse fordele skal afvejes mod den łgede emission af
CO
2
, som fremstilling af svovlfri benzin og diesel
medfłrer.
(8) Der błr defor træffes foranstaltninger til, at der indfłres
og sikres og adgang til svovlfrie brændstoffer. Fiskale
foranstaltninger har vist sig at være et effektivt middel
til at fremme indfłrelsen af brændstoffer af bedre kvalitet,
i overensstemmelse med de enkelte medlemsstaters behov
og prioriteringer.
(3) I henhold til direktiv 98/70/EF skal der foretages en revi-
sion af direktivet under hensyntagen til kravene i Fælles-
skabets luftkvalitetsnormer og dermed forbundne målsæt-
ninger og med henblik på at supplere de obligatoriske
specifikationer, der allerede er fastsat i direktivets bilag
III og IV.
(9) Da der som fłlge af dette direktiv sikres adgang til svovl-
frie brændstoffer, vil bilfabrikanterne, når de nuværende
miljłtilsagn tages op til revision i 2003, have mulighed
for at afgive tilsagn om væsentlige yderligere fremskridt
hen imod Fællesskabets mål på 120 g/km for de gennem-
snitlige CO
2
-emissioner for nye biler.
(4) En nedskæring i svovlindholdet i benzin og dieselolie kan
bidrage til at nå disse målsætninger.
(5) Det er klart dokumenteret, at svovl i benzin og dieselolie
svækker effektiviteten af katalysatorteknologien til efter-
behandling af udstłdningsgassen.
(
1
) EFT L 350 af 28.12.1998, s. 58. Senest ændret ved Kommissionens
direktiv 2000/71/EF, (EFT L 287 af 14.11.2000, s. 46).
(10) Der skal fra den 1. januar 2005 være adgang til tilstrække-
lige mængder af svovlfri benzin og dieselolie baseret på en
ligelig geografisk fordeling, så der sikres fri bevægelighed
for nye biler, der kræver disse brændstoffer. Samtidig skal
det sikres, at reduktionen i emissionerne fra nye biler
mere end opvejer de yderligere emissioner, som fremstil-
ling af svovlfrie brændstoffer medfłrer.
(
2
) EFT L 76 af 6.4.1970, s. 1. Senest ændret ved Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2001/1/EF (EFT L 35 af 6.2.2001, s. 34).
3
) EFT L 36 af 9.2.1988, s. 33. Senest ændret ved Europa-Parlamentets
(
og Rådets direktiv 1999/96/EF (EFT L 44 af 16.2.2000, s. 1).