Europaudvalget 2001
KOM (2001) 0006
Offentligt
1442355_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 12.01.2001
KOM(2001) 006 endelig
2001/0006 (ACC)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Fællesskabets holdning i associeringsrådet vedrørende Polens finansielle bidrag for
deltagelse i Socrates-programmet og programmet for unge i årene 2001 til 2006
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442355_0002.png
BEGRUNDELSE
Det Europæiske Råd bekræftede på sit møde i Helsingfors i december 1999 den
udvidelsesproces, der blev lanceret på mødet i Luxembourg i december 1997. Den styrkede
førtiltrædelsesstrategi, der blev fastlagt i 1997, blev fastholdt, hvilket indebærer, at de 13
ansøgerlande som et vigtigt led i denne strategi kan deltage i Fællesskabets programmer.
Hvad angår de ti ansøgerlande i Central- og Østeuropa, så er deres deltagelse i Fællesskabets
programmer fastlagt i de respektive Europaaftaler. I henhold til Europaaftalerne fastsættes
vilkårene og betingelserne for disse landes deltagelse af de respektive associeringsråd.
For så vidt angår programmerne vedrørende almen uddannelse, erhvervsuddannelse og unge
har alle central- og østeuropæiske lande i 1999 deltaget i første fase af programmerne
Leonardo da Vinci og Socrates og i Ungdom for Europa-programmet, som udløb i december
1999. Landenes deltagelse i disse programmer har været et vigtigt element i deres
førtiltrædelsesproces.
Associeringsrådene har endvidere allerede i 2000 truffet afgørelse om, at de kan deltage i
anden fase af
Leonardo da Vinci,
anden fase af
Socrates
og det nye program for
Unge,
der fra
år 2000 afløser de tidligere programmer. De central- og østeuropæiske lande har således fra
begyndelsen deltaget i disse nye programmer, og de aktiviteter, der er iværksat inden for den
første generation af programmer, har uden afbrydelse kunnet fortsætte inden for de
efterfølgende programmer.
I forhold til Socrates-programmet og programmet for unge, har associeringsrådene i 2000 ved
afgørelser, der finder anvendelse indtil programmernes udløb, fastsat det finansielle bidrag,
som hver af de central- og østeuropæiske lande skal indbetale for deres deltagelse i år 2000,
og fastslået, at de respektive associeringsråd i løbet af 2000 træffer afgørelse om deres
finansielle bidrag for de kommende år. Kommissionen har beregnet bidraget ud fra
budgetterne for de pågældende programmer. Alle de central- og østeuropæiske lande har
bekræftet, at de er indforståede hermed, og at de er villige til at betale deres finansielle bidrag
dels over deres statsbudget og dels over deres årlige Phare-bevilling. Som det blev fastlagt i
konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Luxembourg den 12.-13. december 1997, er
disse landes egne finansielle bidrag fortsat stigende.
Kommissionen foreslår derfor nu Rådet, at det finansielle bidrag, som hver af de central- og
østeuropæiske lande skal indbetale til Socrates og programmet for unge for årene 2001 til
2006, fastsættes i en ny afgørelse, som fuldender de respektive associeringsråds afgørelser om
fastlæggelse af vilkårene og betingelserne for disse landes deltagelse i henholdsvis Socrates-
og Leonardo da Vinci-programmerne og programmet for unge.
Rådet opfordres derfor til at vedtage vedlagte forslag til Rådets afgørelse om Fællesskabets
holdning i associeringsrådet vedrørende Polens finansielle bidrag for deltagelse i Socrates-
programmet og programmet for unge i årene 2001 til 2006.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442355_0003.png
2001/0006 (ACC)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Fællesskabets holdning i associeringsrådet vedrørende Polens finansielle bidrag for
deltagelse i Socrates-programmet og programmet for unge i årene 2001 til 2006
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 149
og 150 sammenholdt med artikel 300, stk. 2,
under henvisning til forslag fra Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved afgørelse nr. 2/2000 af 28. juli 2000 har Associeringsrådet mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken
Polen på den anden side
1
fastlagt vilkårene og betingelserne for Republikken Polens
deltagelse i anden fase af Leonardo da Vinci- og Socrates-programmerne, og
afgørelsen gælder i hele den periode, hvor programmerne gennemføres.
Ved afgørelse nr. 3/2000 af 19. september 2000 har Associeringsrådet mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken
Polen på den anden side
2
fastlagt vilkårene og betingelserne for Republikken Polens
deltagelse i programmet for unge, og afgørelsen gælder i hele den periode, hvor
programmet gennemføres.
Det fremgår af punkt 2 i bilag II til afgørelse nr. 2/2000 og punkt 1 i bilag II til
afgørelse nr. 3/2000, at associeringsrådet i løbet af 2000 fastsætter det finansielle
bidrag, som Polen skal indbetale til Den Europæiske Unions budget for at deltage i
programmerne fra 2001 til 2006 -
(2)
(3)
1
2
EFT L 236 af 20.9.2000, s. 26.
EFT L 273 af 26.10.2000, s. 23.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Den holdning, der bør indtages af Fællesskabet i det associeringsråd, der er oprettet i kraft af
Europaaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side
og Republikken Polen på den anden side vedrørende Polens finansielle bidrag for deltagelse i
Socrates-programmet og programmet for unge i årene 2001 til 2006, fremgår af vedlagte
udkast til afgørelse fra associeringsrådet.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442355_0005.png
Udkast
AFGØRELSE nr. .../2001 truffet af Associeringsrådet
mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og
Republikken Polen på den anden side
af......
om fastlæggelse af Polens finansielle bidrag for deltagelse i Socrates-programmet og
programmet for unge i årene 2001 til 2006
ASSOCIERINGSRÅDET HAR -
under henvisning til tillægsprotokollen til Europaaftalen om oprettelse af en associering
mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken
Polen på den anden side vedrørende Polens deltagelse i Fællesskabets programmer, særlig
artikel 1 og 2
3
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved afgørelse nr. 2/2000 af 28. juli 2000 har Associeringsrådet mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken
Polen på den anden side
4
fastlagt vilkårene og betingelserne for Republikken Polens
deltagelse i anden fase af Leonardo da Vinci- og Socrates-programmerne, og
afgørelsen gælder i hele den periode, hvor programmerne gennemføres.
Ved afgørelse nr. 3/2000 af 19. september 2000 har Associeringsrådet mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken
Polen på den anden side
5
fastlagt vilkårene og betingelserne for Republikken Polens
deltagelse i programmet for unge, og afgørelsen gælder i hele den periode, hvor
programmet gennemføres.
Det fremgår af punkt 2 i bilag II til afgørelse nr. 2/2000 og punkt 1 i bilag II til
afgørelse nr. 3/2000, at associeringsrådet i løbet af 2000 fastsætter det finansielle
bidrag, som Polen skal indbetale til Den Europæiske Unions budget for at deltage i
programmerne fra 2001 til 2006 –
(2)
(3)
3
4
5
EFT L 317 af 30.12.1995, s. 35.
EFT L 236 af 20.9.2000, s. 26.
EFT L 273 af 26.10.2000, s. 23.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442355_0006.png
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
Det finansielle bidrag, som Polen skal indbetale til Den Europæiske Unions budget for at
deltage i Socrates II-programmet for årene 2001 til 2006, er følgende (i EUR):
2001
2002
2003
2004
2005
2006
12 960 000
13 295 000
13 604 000
13 990 000
14 429 000
14 995 000
Artikel 2
Det finansielle bidrag, som Polen skal indbetale til Den Europæiske Unions budget for at
deltage i programmet for unge for årene 2001 til 2006, er følgende (i EUR):
2001
2002
2003
2004
2005
2006
3 453 000
3 666 000
3 885 000
4 082 000
4 283 000
4 553 000
Artikel 3
Der ansøges om Phare-midler efter følgende skema:
2001
8 004 000
for bidraget til Socrates II-programmet følgende årlige bidrag (i EUR):
2002
7 549 000
2003
7 048 000
2004
Beløbet
specificeres
senere
2005
Beløbet
specificeres
senere
2006
Beløbet
specificeres
senere
for bidraget til programmet for unge følgende årlige bidrag (i EUR):
2002
2 078 000
2003
2 010 000
2004
Beløbet
specificeres
senere
2001
2 129 000
2005
Beløbet
specificeres
senere
2006
Beløbet
specificeres
senere
Den resterende del af Polens bidrag vil blive afholdt over det polske statsbudget.
Artikel 4
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for associeringsrådets vedtagelse.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På associeringsrådets vegne
Formand
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442355_0007.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
F
ORANSTALTNINGENS BETEGNELSE
Polens deltagelse i Socrates og Ungdom i 2001-2006
2.
B
UDGETPOST
B7-030 - Økonomisk bistand til de associerede lande i Central- og Østeuropa, konto
6091 indtægter fra associerede central- og østeuropæiske landes deltagelse i
fællesskabsprogrammer
3.
R
ETSGRUNDLAG
Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 149 og 150
sammenholdt med artikel 300, stk. 2.
Tillægsprotokollen til Europaaftalen
fællesskabsprogrammer.
med
Polen
vedrørende
deltagelse
i
Afgørelse nr. 2/2000 af 28. juli 2000 og nr. 3/2000 af 19. september 2000 truffet af
Associeringsrådet mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på
den ene side og Republikken Polen på den anden side, særlig bilag II.
4.
4.1
B
ESKRIVELSE
A
F
F
ORANSTALTNINGEN
Foranstaltningens generelle formål
Europaaftalen med Polen indeholder bestemmelser om Polens deltagelse i
Fællesskabets programmer på en lang række områder, heriblandt uddannelses- og
ungdomsområdet.
Polens deltagelse vil ikke alene bidrage til virkeliggørelsen af Europaaftalens
bestemmelser om økonomisk og kulturelt samarbejde, men også gøre det muligt for
landet at blive fortrolig med de procedurer og metoder, der anvendes i Fællesskabets
programmer.
Polen har siden den 1. marts 1998 deltaget i den første fase af Leonardo da Vinci- og
Socrates-programmerne og i Ungdom for Europa-programmet. Polens deltagelse i
disse programmer har - i overensstemmelse med Kommissionens meddelelse
"Agenda 2000" af 16. juli 1997 og konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i
Luxembourg, været en del af den styrkede førtiltrædelsesstrategi, som skal hjælpe
landet til at forberede sig på den fremtidige tiltrædelse af EU.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der skal som led i beslutningsprocessen til åbning af programmerne træffes en
afgørelse af associeringsrådet mellem EU og Polen. Associeringsrådets afgørelse om
fastlæggelse af Polens deltagelse i den første generation af programmer inden for
uddannelses- og ungdomsområdet udløb den 31. december 1999. Der er blevet truffet
to andre afgørelser af associeringsrådet i 2000, én for Leonardo da Vinci- og
Socrates-programmerne og én for programmet for unge, således at Polen kan deltage
i den nye generation af programmer, med virkning fra 2000. Ved disse to
associeringsrådsafgørelser blev Polens finansielle bidrag til Socrates og programmet
for unge fastlagt for år 2000, men ikke for tidsrummet 2001 til 2006.
Der er derfor behov for, at associeringsrådet træffer en ny afgørelse til supplering af
de tidligere afgørelser.
4.2
Foranstaltningens varighed og nærmere bestemmelser for dens forlængelse
Indtil udløbet af de pågældende EF-programmer, dvs. den 31.12.2006.
5.
5.1
5.2
5.3
K
LASSIFIKATION AF UDGIFTERNE
/
INDTÆGTERNE
Ikke-obligatoriske udgifter
Opdelte bevillinger
Indtægtstype
Eftersom det i artikel 3 i tillægsprotokollen til Europaaftalen er fastsat, at Polen selv
skal afholde alle udgifter ved deltagelsen, vil landet blive opfordret til at betale et
bidrag for deltagelse i programmerne. Da det imidlertid af samme artikel fremgår, at
Fællesskabet kan beslutte at betale et supplement til Polens eget bidrag, er det kun en
del af bidraget, som Polen afholder over statsbudgettet. Den resterende del af landets
bidrag vil blive taget fra landets nationale Phare-program. De pågældende Phare-
midler vil blive konteret post B7-030 og overført til Polen ved hjælp af en særskilt
finansieringsaftale. Sammen med den del, der kommer fra det polske statsbudget, vil
disse midler udgøre Polens nationale bidrag, og herfra vil der blive foretaget
betalinger som svar på Kommissionens årlige indkaldelse af midler. Når først hele
beløbet er betalt af Polen, vil det blive overført til konto 6091 under EU's
budgetindtægter.
6.
U
DGIFTERNES
/I
NDTÆGTERNES ART
100% tilskud
Tilskud til samfinansiering med andre offentlige og/eller private tilskudsydere
Der er ingen bestemmelser om, at EF-støtten helt eller delvist tilbagebetales
For så vidt angår indtægterne, er der under konto 6091 truffet foranstaltninger,
hvorefter Polens bidrag skal dække udgifterne ved landets deltagelse.
Indtægten vil blive overført til udgiftsposterne for de pågældende to
programmer og om nødvendigt overført til de relevante poster for
driftsudgifter. De samlede forventede indtægter er anført under punkt 7.4.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442355_0009.png
7.
7.1
F
INANSIELLE VIRKNINGER
Beregningsmetode for de samlede omkostninger ved foranstaltningen (forholdet
mellem omkostningerne pr. enhed og de samlede omkostninger)
Med udgangspunkt i Europaaftalen med Polen er de finansielle og budgetmæssige
bestemmelser for de to berørte programmer følgende: ved Polens bidrag er to
elementer taget i betragtning:
- de påregnede driftsomkostninger, som er blevet beregnet ud fra program-
budgetterne, landets anslåede absorptionskapacitet samt tidligere erfaringer med dets
deltagelse i første fase af Socrates-programmet og af Ungdom for Europa-
programmet
- de påregnede administrative omkostninger til møder og tjenesterejser. Disse
forventede administrative omkostninger beløber sig årligt til 50 000 EUR for
Socrates og til 19 000 EUR for programmet for unge.
Polen vil anvende en del af sit nationale årlige Phare-program som et supplement til
statsbudgettet for at finansiere bidraget til driftsudgifterne.
7.2
Omkostningernes fordeling på foranstaltningens enkelte elementer (i EUR)
2001
2002
13 295 000
5 746 000
370 000
2003
13 604 000
6 556 000
378 000
2004
13 990 000
Specificeres
senere*
389 000
2005
14 429 000
Specificeres
senere
402 000
2006
14 995 000
Specificeres
senere
417 000
I alt
83 273 000
17 258 000
2 317 000
Socrates
Fra statsbudgettet
12 960 000
4 956 000
361 000
heraf
administrationsudgifter - del
B (jf. punkt 7.3)
heraf
administrationsudgifter - del
A (jf. punkt 10)
Fra Phare-midler
50 000
50 000
50 000
50 000
50 000
50 000
300 000
8 004 000
7 549 000
7 048 000
Specificeres
senere
Specificeres
senere
Specificeres
senere
22 601 000
Programmet for unge
Fra statsbudgettet
3 453 000
1 324 000
144 000
3 666 000
1 588 000
153 000
3 885 000
1 875 000
162 000
4 082 000
Specificeres
senere*
170 000
4 283 000
Specificeres
senere
179 000
4 553 000
Specificeres
senere
190 000
23 922 000
4 787 000
998 000
heraf
administrationsudgifter - del
B (jf. punkt 7.3)
heraf
administrationsudgifter - del
A (jf. punkt 10)
Fra Phare-midler
19 000
19 000
19 000
19 000
19 000
19 000
114 000
2 129 000
2 078 000
2 010 000
Specificeres
senere
Specificeres
senere
Specificeres
senere
6 217 000
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442355_0010.png
*forholdet mellem Phare-midlerne og midlerne fra statsbudgettet præciseres inden for rammerne af procedurerne
for Phare-programmet
7.3
Udgifter til undersøgelser, eksperter m.m. inkluderet i budgettets del B
p.m.: op til et maksimumsbeløb, der står i forhold til bevillingerne af den art i EUR
15-tildelingerne til Socrates og programmet for unge, men inden for et loft, der er
bestemt af den del af bidraget, som kommer fra landets statsbudget.
7.4
Forfaldsplan for forpligtelses- /betalingsbevillinger
Beløb, der skal opføres på konto B7-030
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
I ALT
Forplig-
10 133 000 9 627 000 9 058 000
Specificeres Specificeres Specificeres
28 818 000
telsesbe-
senere*
senere
senere
villinger
Betalings-
10 133 000 9 627 000 9 058 000
Specificeres Specificeres Specificeres
28 818 000
bevil-
senere
senere
senere
linger
*forholdet mellem Phare-midlerne og midlerne fra statsbudgettet præciseres inden for rammerne af
procedurerne for Phare-programmet
De forventede årlige indtægter er som følger:
Konto
6091
Den
driftsmæs-
sige del
Den
administra-
tive del
I ALT
2001
16 344 000
2002
16 892 000
2003
17 420 000
2004
18 003 000
2005
18 643 000
2006
I ALT
19 479 000 106 781 000
69 000
69 000
69 000
69 000
69 000
69 000
414 000
16 413 000
16 961 000
17 489 000
18 072 000
18 712 000
19 548 000 107 195 000
8.
F
ORHOLDSREGLER MOD SVIG
Alle Kommissionens kontrakter, aftaler og andre retlige forpligtelser hjemler kontrol
på stedet fra Kommissionens og Revisionsrettens side. Blandt andet er de, der
begunstiges af foranstaltningerne, forpligtet til at udarbejde rapporter og finansielle
oversigter. Disse analyseres på baggrund af deres indhold og udgifternes
støtteberettigelse i overensstemmelse med formålet med EF-støtten.
Forholdsreglerne mod svig med midlerne under de grundlæggende budgetposter
finder også anvendelse på denne post, dog tilpasset landene i Central- og Østeuropa.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.
9.1
O
PLYSNINGER OM COST
/
EFFECTIVENESS
Specifikke og kvantificerbare mål, målgruppe
Det centrale mål for Fællesskabets indsats på uddannelses- og ungdomsområdet er at
sætte alle europæiske borgere i stand til at udfolde alle deres muligheder og tage
initiativer og udfolde kreativitet, så de kan deltage fuldt og helt i samfundslivet og i
opbygningen af Europa.
Målgruppen er studerende, lærere, elever, uddannelsesinstitutioner, ungdomsorgani-
sationer, unge mellem 15 og 25 år fra en eller flere medlemsstater, beslutningstagere
inden for uddannelses- og ungdomsområdet.
9.2
Begrundelse for foranstaltningen
Behovet for EF-støtte
På baggrund af de store udgifter til deltagelsen i programmerne og Polens vanskelige
budgetsituation er det væsentligt med bistand fra Phare.
Valg af støtteform
Med et bidrag fra statsbudgettet, suppleret med et bidrag fra Phare, vil Polens
inddragelse i de pågældende programmer give landets borgere mulighed for at
samarbejde med ligestillede i de nuværende EU-medlemsstater. Integreringen af
polske statsborgere i Fællesskabets netværk vil udgøre et konkret bidrag til
forberedelsen af Polen på det fremtidige medlemskab.
Vigtigste usikkerhedsmomenter, som vil kunne få indflydelse på de konkrete
resultater af foranstaltningen
Eftersom projekterne vil blive udvalgt ud fra kvalitetskriterier, vil det kun være
muligt at måle den reelle virkning på grundlag af polske institutioners evne til at
reagere på de opfordringer til indgivelse af forslag, som Kommissionen fremsætter
under de to programmer.
9.3
Overvågning og evaluering af foranstaltningen
Overvågnings- og evalueringsprocedurerne under Socrates II og programmet for
unge vil også omfatte foranstaltninger, der finansieres til gavn for polske
støttemodtagere (navnlig for så vidt angår evalueringen i henhold til afgørelserne om
iværksættelse af de to programmer).
10.
U
DGIFTER TIL ADMINISTRATION
(D
ET ALMINDELIGE BUDGETS DEL A
,
SEKTION III
)
Den faktiske fastsættelse af de nødvendige administrative ressourcer sker ved
Kommissionens årlige afgørelse om ressourcetildeling, bl.a. under hensyntagen til
antallet af ansatte og de supplerende beløb, der måtte være tildelt af
budgetmyndigheden.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442355_0012.png
10.1
Indvirkningen på antallet af stillinger
Antal ansatte, der skal tilknyttes
forvaltningen af foranstaltningen
faste stillinger
midlertidige
stillinger
heraf
Varighed
Stillingstype
ved
anvendelse af
eksisterende
ressourcer i det
pågældende
general-
direktorat eller
den
pågældende
tjeneste
1
1
ved
anvendelse af
yderligere
ressourcer
2001-2006
Tjenestemænd eller
midlertidigt ansatte
A
B
C
1
1
Andre ressourcer
I alt
2
2
10.2
De menneskelige ressourcers samlede finansielle indvirkning
EUR
Beløb
Beregningsmetode (samlede omkostninger for 2001-2006)
2 mand x 6 år x 108 000
Tjenestemænd (*)
Midlertidigt ansatte
Andre ressourcer
I alt
1 296 000
1 296 000
(*) Ved at udnytte de bestående ressourcer, der kræves til at forvalte foranstaltningen (Beregnet på basis af A1, A2, A4, A5
og A7).
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442355_0013.png
10.3
Forøgelse af andre driftsudgifter som følge af foranstaltningen
EUR
Budgetpost
A-7010 - tjenesterejser
A 7031 - udvalg
A7030 - andre møder
Beløb
12 000
22 000
26 000
9 000
Beregningsmetode (årlige udgifter til foranstaltningen)
1 100 EUR x 11 tjenesterejser pr. år
Rejse- og opholdsgodtgørelse for 23 deltagere i todages møder*
Rejse- og opholdsgodtgørelse for 27 deltagere i todages møder**
Rejse- og opholdsudgifter for polske eksperter, der deltager i 2
møder af gennemsnitlig 7 dages varighed og 4 todages møder
I alt
69 000
2 repræsentanter ved 10 møder i udvalg og underudvalg (8 for Socrates og 2 for
programmet for unge) og 1 repræsentant i 3 møder i underudvalg (Socrates)
∗∗
2 repræsentanter ved 4 møder (programmet for unge) og 1 repræsentant ved 19 møder
(Socrates)
Ovennævnte udgifter vil blive dækket ind gennem de bidrag (artikel 4, stk. 2, tredje led, i
finansforordningen), som Polen yder (jf. punkt 5.3 og 7.4 i finansieringsoversigten).
13