Europaudvalget 2001
KOM (2001) 0007
Offentligt
1442356_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 12.01.2001
KOM(2001) 7 endelig
2001/0007 (ACC)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Fællesskabets holdning i associeringsrådet vedrørende Bulgariens finansielle bidrag
for deltagelse i Socrates-programmet i årene 2001 til 2006
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442356_0002.png
BEGRUNDELSE
Det Europæiske Råd bekræftede på sit møde i Helsingfors i december 1999 den
udvidelsesproces, der blev lanceret på mødet i Luxembourg i december 1997. Den styrkede
førtiltrædelsesstrategi, der blev fastlagt i 1997, blev fastholdt, hvilket indebærer, at de 13
ansøgerlande som et vigtigt led i denne strategi kan deltage i Fællesskabets programmer.
Hvad angår de ti ansøgerlande i Central- og Østeuropa, så er deres deltagelse i Fællesskabets
programmer fastlagt i de respektive Europaaftaler. I henhold til Europaaftalerne fastsættes
vilkårene og betingelserne for disse landes deltagelse af de respektive associeringsråd.
For så vidt angår programmerne vedrørende almen uddannelse, erhvervsuddannelse og unge
har alle central- og østeuropæiske lande i 1999 deltaget i første fase af programmerne
Leonardo da Vinci og Socrates og i Ungdom for Europa-programmet, som udløb i
december 1999. Landenes deltagelse i disse programmer har været et vigtigt element i deres
førtiltrædelsesproces.
Associeringsrådene har endvidere allerede i 2000 truffet afgørelse om, at de kan deltage i
anden fase af
Leonardo da Vinci
og anden fase af
Socrates,
der fra år 2000 afløser de tidligere
programmer. De central- og østeuropæiske lande har således fra begyndelsen deltaget i disse
nye programmer, og de aktiviteter, der er iværksat inden for den første generation af
programmer, har uden afbrydelse kunnet fortsætte inden for de efterfølgende programmer.
I forhold til Socrates-programmet, har associeringsrådene i 2000 ved afgørelser, der finder
anvendelse indtil programmet udløb, fastsat det finansielle bidrag, som hver af de central- og
østeuropæiske lande skal indbetale for deres deltagelse i år 2000, og fastslået, at de respektive
associeringsråd i løbet af 2000 træffer afgørelse om deres finansielle bidrag for de kommende
år. Kommissionen har beregnet bidraget ud fra budgettet for det pågældende program. Alle de
central- og østeuropæiske lande har bekræftet, at de er indforståede hermed, og at de er villige
til at betale deres finansielle bidrag dels over deres statsbudget og dels over deres årlige
Phare-bevilling. Som det blev fastlagt i konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i
Luxembourg den 12.-13. december 1997, er disse landes egne finansielle bidrag fortsat
stigende.
Kommissionen foreslår derfor nu Rådet, at det finansielle bidrag, som hver af de central- og
østeuropæiske lande skal indbetale til Socrates for årene 2001 til 2006, fastsættes i en ny
afgørelse, som fuldender de respektive associeringsråds afgørelser om fastlæggelse af
vilkårene og betingelserne for disse landes deltagelse i Socrates- og Leonardo da Vinci-
programmerne.
Rådet opfordres derfor til at vedtage vedlagte forslag til Rådets afgørelse om Fællesskabets
holdning i associeringsrådet vedrørende Bulgariens finansielle bidrag for deltagelse i
Socrates-programmet i årene 2001 til 2006.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442356_0003.png
2001/0007 (ACC)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Fællesskabets holdning i associeringsrådet vedrørende Bulgariens finansielle bidrag
for deltagelse i Socrates-programmet i årene 2001 til 2006
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 149
og 150 sammenholdt med artikel 300, stk. 2,
under henvisning til forslag fra Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved afgørelse nr. 3/2000 af 2. august 2000 har Associeringsrådet mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken
Bulgarien på den anden side
1
fastlagt vilkårene og betingelserne for Republikken
Bulgariens deltagelse i anden fase af Leonardo da Vinci- og Socrates-programmerne,
og afgørelsen gælder i hele den periode, hvor programmerne gennemføres.
Det fremgår af punkt 2 i bilag II til afgørelse nr. 3/2000, at associeringsrådet i løbet af
2000 fastsætter det finansielle bidrag, som Bulgarien skal indbetale til Den
Europæiske Unions budget for at deltage i programmet fra 2001 til 2006 -
(2)
1
EFT L 248 af 3.10.2000, s. 23.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Den holdning, der bør indtages af Fællesskabet i det associeringsråd, der er oprettet i kraft af
Europaaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side
og Republikken Bulgarien på den anden side vedrørende Bulgariens finansielle bidrag for
deltagelse i Socrates-programmet i årene 2001 til 2006, fremgår af vedlagte udkast til
afgørelse fra associeringsrådet.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442356_0005.png
Udkast
AFGØRELSE nr. .../2001 truffet af associeringsrådet
mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og
Republikken Bulgarien på den anden side
af......
om fastlæggelse af Bulgariens finansielle bidrag for deltagelse i Socrates-programmet i
årene 2001 til 2006
ASSOCIERINGSRÅDET HAR -
under henvisning til Europaaftalen om oprettelse af en associering mellem De Europæiske
Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Bulgarien på den anden
side, om Bulgariens deltagelse i fællesskabsprogrammer, særlig artikel 1 og 2
2
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved afgørelse nr. 3/2000 af 2. august 2000 har Associeringsrådet mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken
Bulgarien på den anden side
3
fastlagt vilkårene og betingelserne for Republikken
Bulgariens deltagelse i anden fase af Leonardo da Vinci- og Socrates-programmerne,
og afgørelsen gælder i hele den periode, hvor programmerne gennemføres.
Det fremgår af punkt 2 i bilag II til afgørelse nr. 3/2000, at associeringsrådet i løbet af
2000 fastsætter det finansielle bidrag, som Bulgarien skal indbetale til Den
Europæiske Unions budget for at deltage i programmet fra 2001 til 2006 -
(2)
2
3
EFT L 317 af 30.12.1995, s. 25.
EFT L 248 af 3.10.2000, s. 23.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442356_0006.png
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
Det finansielle bidrag, som Bulgarien skal indbetale til Den Europæiske Unions budget for at
deltage i Socrates II-programmet for årene 2001 til 2006, er følgende (i EUR):
2001
4 594 000
2002
4 712 000
2003
4 821 000
2004
4 957 000
2005
5 111 000
2006
5 310 000
Artikel 2
Der ansøges om Phare-midler efter følgende skema:
2001
4 044 000
for bidraget til Socrates II-programmet følgende årlige bidrag (i EUR):
2002
3 730 000
2003
3 340 000
2004
3 190 000
2005
3 037 000
2006
2 630 000
Den resterende del af Bulgariens bidrag vil blive afholdt over det bulgarske statsbudget.
Artikel 3
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for associeringsrådets vedtagelse.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På associeringsrådets vegne
Formand
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442356_0007.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
F
ORANSTALTNINGENS BETEGNELSE
Bulgariens deltagelse i Socrates i 2001-2006
2.
B
UDGETPOST
B7-030 - Økonomisk bistand til de associerede lande i Central- og Østeuropa, konto
6091 indtægter fra associerede central- og østeuropæiske landes deltagelse i
fællesskabsprogrammer
3.
R
ETSGRUNDLAG
Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 149 og 150
sammenholdt med artikel 300, stk. 2.
Tillægsprotokollen til Europaaftalen med Bulgarien vedrørende deltagelse i
fællesskabsprogrammer.
Afgørelse nr. 3/2000 af 2. august 2000 truffet af Associeringsrådet mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken
Bulgarien på den anden side, særlig bilag II.
4.
4.1
B
ESKRIVELSE
A
F
F
ORANSTALTNINGEN
Foranstaltningens generelle formål
Europaaftalen med Bulgarien indeholder bestemmelser om Bulgariens deltagelse i
Fællesskabets programmer på en lang række områder, heriblandt
uddannelsesområdet.
Bulgariens deltagelse vil ikke alene bidrage til virkeliggørelsen af Europaaftalens
bestemmelser om økonomisk og kulturelt samarbejde, men også gøre det muligt for
landet at blive fortrolig med de procedurer og metoder, der anvendes i Fællesskabets
programmer.
Bulgarien har siden den 1. april 1999 deltaget i den første fase af Leonardo da Vinci-
og Socrates-programmerne. Bulgariens deltagelse i disse programmer har - i
overensstemmelse med Kommissionens meddelelse "Agenda 2000" af 16. juli 1997
og konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Luxembourg, været en del af den
styrkede førtiltrædelsesstrategi, som skal hjælpe landet til at forberede sig på den
fremtidige tiltrædelse af EU.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der skal som led i beslutningsprocessen til åbning af programmerne træffes en
afgørelse af Associeringsrådet mellem EU og Bulgarien. Associeringsrådets
afgørelse om fastlæggelse af Bulgariens deltagelse i den første generation af
programmer inden for uddannelses- og ungdomsområdet udløb den
31. December 1999. Der er blevet truffet en anden afgørelse af associeringsrådet i
2000, således at Bulgarien kan deltage i den nye generation af programmer med
virkning fra 2000. Ved denne associeringsrådsafgørelse blev Bulgariens finansielle
bidrag til Socrates fastlagt for år 2000, men ikke for tidsrummet 2001 til 2006.
Der er derfor behov for, at associeringsrådet træffer en ny afgørelse til supplering af
den tidligere afgørelse.
4.2
Foranstaltningens varighed og nærmere bestemmelser for dens forlængelse
Indtil udløbet af det pågældende EF-program, dvs. den 31.12.2006.
5.
5.1
5.2
5.3
K
LASSIFIKATION AF UDGIFTERNE
/
INDTÆGTERNE
Ikke-obligatoriske udgifter
Opdelte bevillinger
Indtægtstype
Eftersom det i artikel l06 i Europaaftalen er fastsat, at Bulgarien selv skal afholde
alle udgifter ved deltagelsen, vil landet blive opfordret til at betale et bidrag for
deltagelse i programmet. Da det imidlertid af samme artikel fremgår, at Fællesskabet
kan beslutte at betale et supplement til Bulgariens eget bidrag, er det kun en del af
bidraget, som Bulgarien afholder over statsbudgettet. Den resterende del af landets
bidrag vil blive taget fra landets nationale Phare-program. De pågældende Phare-
midler vil blive konteret post B7-030 og overført til Bulgarien ved hjælp af en
særskilt finansieringsaftale. Sammen med den del, der kommer fra det bulgarske
statsbudget, vil disse midler udgøre Bulgariens nationale bidrag, og herfra vil der
blive foretaget betalinger som svar på Kommissionens årlige indkaldelse af midler.
Når først hele beløbet er betalt af Bulgarien, vil det blive overført til konto 6091
under EU's budgetindtægter.
6.
U
DGIFTERNES
/I
NDTÆGTERNES ART
100% tilskud
Tilskud til samfinansiering med andre offentlige og/eller private tilskudsydere
Der er ingen bestemmelser om, at EF-støtten helt eller delvist tilbagebetales
For så vidt angår indtægterne, er der under konto 6091 truffet foranstaltninger,
hvorefter Bulgariens bidrag skal dække udgifterne ved landets deltagelse.
Indtægten vil blive overført til udgiftsposterne for det pågældende program og
om nødvendigt overført til de relevante poster for driftsudgifter. De samlede
forventede indtægter er anført under punkt 7.4.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442356_0009.png
7.
7.1
F
INANSIELLE VIRKNINGER
Beregningsmetode for de samlede omkostninger ved foranstaltningen (forholdet
mellem omkostningerne pr. enhed og de samlede omkostninger)
Med udgangspunkt i Europaaftalen med Bulgarien er de finansielle og
budgetmæssige bestemmelser for det berørte program følgende: ved Bulgariens
bidrag er to elementer taget i betragtning:
- de påregnede driftsomkostninger, som er blevet beregnet ud fra programbudgettet,
landets anslåede absorptionskapacitet samt tidligere erfaringer med dets deltagelse i
første fase af Socrates-programmet
- de påregnede administrative omkostninger til møder og tjenesterejser. De
forventede administrative omkostninger beløber sig årligt til 50 000 EUR.
Bulgarien vil anvende en del af sit nationale årlige Phare-program som et supplement
til statsbudgettet for at finansiere bidraget til driftsudgifterne.
7.2
Omkostningernes fordeling på foranstaltningens enkelte elementer (i EUR)
2001
2002
4 712 000
982 000
130 000
2003
4 821 000
1 481 000
133 000
2004
4 957 000
1 767 000
137 000
2005
5 111 000
2 074 000
141 000
2006
5 310 000
2 608 000
147 000
I alt
29 505 000
9 534 000
815 000
Socrates
Fra statsbudgettet
heraf
administrationsudgifter - del
B (jf. punkt 7.3)
heraf
administrationsudgifter - del
A (jf. punkt 10)
Fra Phare-midler
4 594 000
550 000
127 000
50 000
50 000
50 000
50 000
50 000
50 000
300 000
4 044 000
3 730 000
3 340 000
3 190 000
3 037 000
2 630 000
19 971 000
7.3
Udgifter til undersøgelser, eksperter m.m. inkluderet i budgettets del B
p.m.: op til et maksimumsbeløb, der står i forhold til bevillingerne af den art i EUR
15-tildelingerne til Socrates, men inden for et loft, der er bestemt af den del af
bidraget, som kommer fra landets statsbudget.
7.4
Forfaldsplan for forpligtelses- /betalingsbevillinger
Beløb, der skal opføres på konto B7-030
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
I alt
Forpligtelses
4 044 000 3 730 000 3 340 000 3 190 000 3 037 000 2 630 000
19 971 000
bevillinger
Betalings-
4 044 000 3 730 000 3 340 000 3 190 000 3 037 000 2 630 000 19 971 000
bevillinger
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442356_0010.png
De forventede årlige indtægter er som følger:
Konto
6091
Den
driftsmæs-
sige del
Den
administra-
tive del
I alt
2001
4 544 000
2002
4 662 000
2003
4 771 000
2004
4 907 000
2005
5 061 000
2006
I alt
5 260 000 29 205 000
50 000
50 000
50 000
50 000
50 000
50 000
300 000
4 594 000
4 712 000
4 821 000
4 957 000
5 111 000
5 310 000 29 505 000
8.
F
ORHOLDSREGLER MOD SVIG
Alle Kommissionens kontrakter, aftaler og andre retlige forpligtelser hjemler kontrol
på stedet fra Kommissionens og Revisionsrettens side. Blandt andet er de, der
begunstiges af foranstaltningerne, forpligtet til at udarbejde rapporter og finansielle
oversigter. Disse analyseres på baggrund af deres indhold og udgifternes
støtteberettigelse i overensstemmelse med formålet med EF-støtten.
Forholdsreglerne mod svig med midlerne under de grundlæggende budgetposter
finder også anvendelse på denne post, dog tilpasset landene i Central- og Østeuropa.
9.
9.1
O
PLYSNINGER OM COST
/
EFFECTIVENESS
Specifikke og kvantificerbare mål, målgruppe
Det centrale mål for Fællesskabets indsats på uddannelsesområdet er at sætte alle
europæiske borgere i stand til at udfolde alle deres muligheder og tage initiativer og
udfolde kreativitet, så de kan deltage fuldt og helt i samfundslivet og i opbygningen
af Europa.
Målgruppen er studerende, lærere, elever,
beslutningstagere inden for uddannelsesområdet.
uddannelsesinstitutioner
og
9.2
Begrundelse for foranstaltningen
Behovet for EF-støtte
På baggrund af de store udgifter til deltagelsen i programmet og Bulgariens
vanskelige budgetsituation er det væsentligt med bistand fra Phare.
Valg af støtteform
Med et bidrag fra statsbudgettet, suppleret med et bidrag fra Phare, vil Bulgariens
inddragelse i det pågældende program give landets borgere mulighed for at
samarbejde med ligestillede i de nuværende EU-medlemsstater. Integreringen af
bulgarske statsborgere i Fællesskabets netværk vil udgøre et konkret bidrag til
forberedelsen af Bulgarien på det fremtidige medlemskab.
Vigtigste usikkerhedsmomenter, som vil kunne få indflydelse på de konkrete
resultater af foranstaltningen
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442356_0011.png
Eftersom projekterne vil blive udvalgt ud fra kvalitetskriterier, vil det kun være
muligt at måle den reelle virkning på grundlag af bulgarske institutioners evne til at
reagere på de opfordringer til indgivelse af forslag, som Kommissionen fremsætter
under programmet.
9.3
Overvågning og evaluering af foranstaltningen
Overvågnings- og evalueringsprocedurerne under Socrates II vil også omfatte
foranstaltninger, der finansieres til gavn for bulgarske støttemodtagere (navnlig for så
vidt angår evalueringen i henhold til afgørelserne om iværksættelse af programmet).
10.
U
DGIFTER TIL ADMINISTRATION
(D
ET ALMINDELIGE BUDGETS DEL A
,
SEKTION III
)
Den faktiske fastsættelse af de nødvendige administrative ressourcer sker ved
Kommissionens årlige afgørelse om ressourcetildeling, bl.a. under hensyntagen til
antallet af ansatte og de supplerende beløb, der måtte være tildelt af
budgetmyndigheden.
10.1
Indvirkningen på antallet af stillinger
Antal ansatte, der skal tilknyttes
forvaltningen af foranstaltningen
faste stillinger
midlertidige
stillinger
heraf
Varighed
Stillingstype
ved
anvendelse af
eksisterende
ressourcer i det
pågældende
general-
direktorat eller
den
pågældende
tjeneste
1
ved
anvendelse af
yderligere
ressourcer
2001-2006
Tjenestemænd eller
midlertidigt ansatte
A
B
C
1
Andre ressourcer
I alt
1
1
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442356_0012.png
10.2
De menneskelige ressourcers samlede finansielle indvirkning
EUR
Beløb
Beregningsmetode (samlede omkostninger for 2001-2006)
1 person x 6 år x 108 000
Tjenestemænd (*)
Midlertidigt ansatte
Andre ressourcer
I alt
648 000
648 000
(*) Ved at udnytte de bestående ressourcer, der kræves til at forvalte foranstaltningen (Beregnet på basis af A1, A2, A4, A5
og A7).
10.3
Forøgelse af andre driftsudgifter som følge af foranstaltningen
EUR
Budgetpost
A-7010 - tjenesterejser
A-7031 - udvalg
A-7030 - andre møder
Beløb
9 000
18 000
18 000
5 000
Beregningsmetode (årlige udgifter til foranstaltningen)
1 100 EUR x 8 tjenesterejser pr. år
Rejse- og opholdsgodtgørelse for 19 deltagere i todages møder*
Rejse- og opholdsgodtgørelse for 19 deltagere i todages møder**
Rejse- og opholdsudgifter for bulgarske eksperter, der deltager i 2
møder af gennemsnitlig 7 dages varighed
I alt
50 000
2 repræsentanter ved 8 møder i udvalg og underudvalg og 1 repræsentant i 3 møder i
underudvalg
∗∗
1 repræsentant ved 19 møder vedrørende Socrates
Ovennævnte udgifter vil blive dækket ind gennem de bidrag (artikel 4, stk. 2, tredje led, i
finansforordningen), som Bulgarien yder (jf. punkt 5.3 og 7.4 i finansieringsoversigten).
12