Europaudvalget 2001
KOM (2001) 0012
Offentligt
1442361_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 15.01.2001
KOM(2001) 12 endelig
2001/0018 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om 24. ændring af Rådets direktiv 76/769/EØF om begrænsning
af markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer og præparater
(pentabromodiphenylether)
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442361_0002.png
BEGRUNDELSE
INDLEDNING OG BAGGRUND
Pentabromodiphenylether (pentaBDE) er et bromholdigt flammehæmmende stof, som næsten
udelukkende anvendes ved fremstilling af fleksibelt polyurethanskum til møbler og polstring.
Det tilhører en gruppe på ti stoffer med fællesbetegnelsen polybromerede diphenylethere. Der
markedsføres tre polybromerede diphenyletherholdige stoffer, som er flammehæmmende. De
to andre decaBDE og octaBDE anvendes til andre formål end polyurethanskum. Det
foreslåede direktiv vil indføre harmoniserede bestemmelser for markedsføring og anvendelse
af pentaBDE.
Miljørisikoen i forbindelse med pentaBDE er blevet vurderet i overensstemmelse med Rådets
forordning (EØF) nr. 793/93 om vurdering af og kontrol med risikoen ved eksisterende
stoffer. Risikovurderingen viste, at det er nødvendigt at reducere pentaBDE's påvirkning af
miljøet, som opstår i forbindelse med fremstilling og anvendelse af pentaBDE-holdigt
polyurethanskum. Den Videnskabelige Komité for Toksicitet, Økotoksicitet og Miljø
(CSTEE) bekræftede i sine udtalelser af 4. februar 2000 konklusionerne på vurderingen af
pentaBDE, for såvidt angår nødvendigheden af at begrænse påvirkningerne for at beskytte
miljøet. Desuden bekræftede CSTEE i sin udtalelse af 19. juni 2000, at det er et problem, at
brystbørn udsættes for pentaBDE, og at det stigende pentaBDE-niveau i brystmælk muligvis
er et resultat af en endnu ukendt anvendelse af stoffet.
Den xx.xx.2001 vedtog Kommissionen inden for rammerne af forordning (EØF) nr. 793/93
en henstilling vedrørende en strategi for risikobegrænsning, som opstillede restriktioner for
markedsføring og anvendelse af pentaBDE samt varer indeholdende pentaBDE for at
kontrollere miljørisikoen ved fremstilling og anvendelse af polyurethanskum. Den anbefalede
også, at alle foranstaltninger skal træffes under hensyn til det problem, at spædbørn udsættes
for stoffet gennem mælken.
På grundlag af risikovurderingen og den anbefalede risikobegrænsningsstrategi foretaget
inden for rammerne af forordning (EØF) nr. 793/93, og idet der tages højde for
forsigtighedsprincippet (meddelelse fra Kommissionen om forsigtighedsprincippet,
KOM/2000/0001), foreslår Kommissionen at begrænse markedsføringen og anvendelsen af
pentaBDE og af varer, der indeholder pentaBDE.
De kommercielt tilgængelige, teknisk rene diphenylethere er blandingsstoffer, der indeholder
molekyler med varierende antal brominatomer. PentaBDE findes også i teknisk rent
octabromodiphenylether (octaBDE) i lave koncentrationer. Den potentielle risiko ved (teknisk
rent) octaBDE er under vurdering inden for rammerne af forordning (EØF) nr. 793/93, og når
vurderingen er fuldendt, kan eventuelle risikobegrænsende foranstaltninger anbefales.
Der findes analyseteknikker som f.eks. GC-MS (gaskromatografi-massespektrometri), som kan
kvantificere pentaBDE, og disse teknikker kan også skelne mellem teknisk rent octaBDE og
pentaBDE.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
B
EGRUNDELSE AF FORSLAGET UD FRA NÆRHEDSPRINCIPPET
Hvilke formål har den påtænkte handling, set i lyset af EF's forpligtelser?
Forslaget tager sigte på at opretholde det indre marked og beskytte sundheden og miljøet ved
at tage højde for resultaterne fra risikovurderingen.
Hvilke handlingsmuligheder har EF?
Den eneste handlingsmulighed, der er til rådighed, er et forslag om for 24. gang at ændre
direktiv 76/769/EØF.
Er det nødvendigt med ensartede forskrifter, eller er det tilstrækkeligt at opstille de generelle
mål i et direktiv, der derefter gennemføres af medlemsstaterne?
Den foreslåede 24. ændring fastsætter ensartede forskrifter vedrørende pentaBDE for at
opretholde det indre marked. Den garanterer også et højt beskyttelsesniveau for sundhed og
miljø. Den foreslåede 24. ændring er den eneste måde, hvorpå disse mål kan nås. Målværdier
ville være utilstrækkelige.
Å
RSAG TIL FORSLAGET
Risikovurderingen inden for rammerne af forordning (EØF) nr. 793/93 angiver risici ved
pentaBDE samt en strategi for begrænsning af disse risici. Kommissionens forslag
implementerer og harmoniserer risikobegrænsningsstrategien som angivet i forordning (EØF)
nr. 793/93 og forhindrer en opsplitning af det indre marked gennem ensidige handlinger af
medlemsstaterne.
O
MKOSTNINGER OG FORDELE
Omkostninger
Det foreslåede direktiv skønnes kun at medføre mindre problemer for erhvervslivet. Der
findes både teknisk og økonomisk egnede alternativer. Omkostningerne er ubetydelige, både
hvad angår engangsomkostninger til omstilling til et andet produkt og årlige omkostninger
sammenlignet med omsætningen i de berørte sektorer.
Fordele
Fordelene ved forslaget er, at det indre marked opretholdes, og at sundheden og miljøet
beskyttes. Da velegnede alternative flammehæmmende stoffer er tilgængelige, vil forslaget
ikke medføre øget brandmæssig risiko eller øget fare for miljøet.
P
ROPORTIONALITET
Den 24. ændring vil medføre fordele i form af opretholdelse af det indre marked og
beskyttelse af miljøet og sundheden. Dette opnås med små omkostninger.
H
ØRINGER VED UDARBEJDELSEN AF UDKASTET TIL DEN
24.
ÆNDRING
Der blev indhentet udtalelser om forslaget gennem flere møder med deltagelse fra eksperter
fra medlemsstaterne og industrien, som var repræsenteret af CEFIC (European Chemical
Industry Council).
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
F
ORENELIGHED MED TRAKTATEN
Dette forslag sigter på at opretholde det indre marked og på samme tid sikre et højt
beskyttelsesniveau for sundheden og miljøet. Det er således i overensstemmelse med
traktatens artikel 95, stk. 3.
H
ØRING AF
E
UROPA
-P
ARLAMENTET OG DET
Ø
KONOMISKE OG
S
OCIALE
U
DVALG
I overensstemmelse med traktatens artikel 95 anvendes den fælles beslutningsprocedure med
Europa-Parlamentet. Det Økonomiske og Sociale Udvalg skal høres.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442361_0005.png
2001/0018 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om 24. ændring af Rådets direktiv 76/769/EØF om begrænsning
af markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer og præparater
(pentabromodiphenylether)
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 95,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale Udvalg
2
,
i henhold til fremgangsmåden i traktatens artikel 251
3
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
Ifølge traktatens artikel 14 skal der oprettes et område uden indre grænser med fri
bevægelighed for varer, personer, tjenesteydelser og kapital.
Den miljømæssige risiko ved pentabromodiphenylether (pentaBDE) er blevet vurderet
i overensstemmelse med Rådets forordning (EØF) nr. 793/93 af 23. marts 1993 om
vurdering af og kontrol med risikoen ved eksisterende stoffer
4
. Risikovurderingen
påviste nødvendigheden af at begrænse pentaBDE's påvirkning af miljøet. I sin
udtalelse af 4. februar 2000 bekræfter Den Videnskabelige Komité for Toksicitet,
Økotoksicitet og Miljø (CSTEE) konklusionerne på vurderingen af pentaBDE, hvad
angår nødvendigheden af at begrænse påvirkningerne for at beskytte miljøet. Desuden
bekræftede CSTEE i sin udtalelse af 19. juni 2000, at det er et problem, at brystbørn
udsættes for pentaBDE, og at det stigende pentaBDE-niveau i brystmælk muligvis er
et resultat af en endnu ukendt anvendelse af stoffet.
Kommissionen har vedtaget en henstilling
5
inden for rammerne af forordning
(EØF) nr. 793/93 om en risikobegrænsningsstrategi for pentaBDE, som opstiller
restriktioner for markedsføring og anvendelse for at kontrollere miljørisikoen. Det
anbefales også, at alle foranstaltninger bør træffes under hensyn til det problem, at
spædbørn udsættes for stoffet gennem mælken.
(3)
1
2
3
4
5
EFT C
EFT C
EFT C
EFT L 84 af 5.4.1993, s. 1.
EFT C
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442361_0006.png
(4)
(5)
For at beskytte sundheden og miljøet bør markedsføring og anvendelse af pentaBDE
og markedsføring af produkter, som indeholder pentaBDE, forbydes.
De kommercielt tilgængelige, teknisk rene diphenylethere er blandingsstoffer og
indeholder molekyler med varierende antal brominatomer. Teknisk rent
octabromodiphenylether (octaBDE) indeholder pentaBDE men hovedsageligt octaBDE
og heptaBDE. OctaBDE er for tiden genstand for risikovurdering i overensstemmelse
med forordning (EØF) nr. 793/93. Denne risikovurdering er endnu ikke fuldendt, og
selvom risikobegrænsende foranstaltninger muligvis anbefales senere, bør dette forslag
ikke føre til, at teknisk rent octaBDE begrænses.
Forekomsten af pentaBDE i koncentrationer på over 0,1 % kan påvises ved hjælp af
standard-analyseteknikker som f.eks. GC-MS (gaskromatografi-massespektrometri).
Disse teknikker kan skelne mellem teknisk rent octaBDE og pentaBDE.
Dette direktiv berører ikke Fællesskabets minimumsforskrifter for beskyttelse af
arbejdstagerne som fastsat i Rådets direktiv 89/391/EØF af 12. juni 1989 om
iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og
sundhed under arbejdet
6
, og i særdirektiverne vedtaget på grundlag heraf, herunder
Rådets direktiv 90/394/EØF af 28. juni 1990 om beskyttelse af arbejdstagerne mod
risici for under arbejdet at være udsat for kræftfremkaldende stoffer (sjette særdirektiv
i henhold til artikel 16, stk. 1, i direktiv 89/391/EØF)
7
og Rådets direktiv 98/24/EF om
beskyttelse af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet mod risici i
forbindelse med kemiske agenser -
(6)
(7)
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1
Bilag I til direktiv 76/769/EØF ændres hermed som fastlagt i bilaget til dette direktiv.
Artikel 2
Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft for at
efterkomme dette direktiv senest den 31. december 2002 [et
år efter dets ikrafttræden].
De
underretter straks Kommissionen herom.
Medlemsstaterne anvender disse love og administrative bestemmelser fra den 1. juli 2003 [18
måneder efter direktivets ikrafttræden].
Når medlemsstaterne vedtager disse love og bestemmelser, skal de indeholde en henvisning
til dette direktiv, eller de skal ved offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning. De
nærmere regler for denne henvisning fastsættes af medlemsstaterne.
6
7
EFT L 183 af 29.6.1989, s. 1.
EFT L 196 af 26.7.1990, s. 1.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 3
Dette direktiv træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
De Europæiske
Fællesskabers Tidende.
Artikel 4
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den [...]
På Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442361_0008.png
BILAG
Det følgende punkt [XX] tilføjes til Bilag I til direktiv 76/769/EØF:
“[XX] pentabromderivat
diphenylether
C
12
H
5
Br
5
O
2. Varer, eller flammehæmmende dele af varer, må ikke
markedsføres, hvis de indeholder dette stof i
koncentrationer på over 0,1 vægtprocent.
3. Teknisk rent octabromodiphenylether er undtaget for
disse bestemmelser under forudsætning af, at det
indeholder under 5 vægtprocent pentabromderivat af
diphenylether.”
af 1. Må ikke markedsføres eller anvendes som stof eller
som bestanddel af præparater i højere koncentrationer
end 0,1 vægtprocent.
8