Europaudvalget 2001
KOM (2001) 0014
Offentligt
1442363_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 15.01.2001
KOM(2001) 14 endelig
2001/0019 (ACC)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Fællesskabets holdning i associeringsrådet vedrørende Den Slovakiske Republiks
finansielle bidrag for deltagelse i Socrates-programmet og programmet for unge i årene
2001 til 2006
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442363_0002.png
BEGRUNDELSE
Det Europæiske Råd bekræftede på sit møde i Helsingfors i december 1999 den
udvidelsesproces, der blev lanceret på mødet i Luxembourg i december 1997. Den styrkede
førtiltrædelsesstrategi, der blev fastlagt i 1997, blev fastholdt, hvilket indebærer, at de 13
ansøgerlande som et vigtigt led i denne strategi kan deltage i Fællesskabets programmer.
Hvad angår de ti ansøgerlande i Central- og Østeuropa, så er deres deltagelse i Fællesskabets
programmer fastlagt i de respektive Europaaftaler. I henhold til Europaaftalerne fastsættes
vilkårene og betingelserne for disse landes deltagelse af de respektive associeringsråd.
For så vidt angår programmerne vedrørende almen uddannelse, erhvervsuddannelse og unge
har alle central- og østeuropæiske lande i 1999 deltaget i første fase af programmerne
Leonardo da Vinci og Socrates og i Ungdom for Europa-programmet, som udløb i december
1999. Landenes deltagelse i disse programmer har været et vigtigt element i deres
førtiltrædelsesproces.
Associeringsrådene har endvidere allerede i 2000 truffet afgørelse om, at de kan deltage i
anden fase af
Leonardo da Vinci,
anden fase af
Socrates
og det nye program for
Unge,
der fra
år 2000 afløser de tidligere programmer. De central- og østeuropæiske lande har således fra
begyndelsen deltaget i disse nye programmer, og de aktiviteter, der er iværksat inden for den
første generation af programmer, har uden afbrydelse kunnet fortsætte inden for de
efterfølgende programmer.
I forhold til Socrates-programmet og programmet for unge, har associeringsrådene i 2000 ved
afgørelser, der finder anvendelse indtil programmernes udløb, fastsat det finansielle bidrag,
som hver af de central- og østeuropæiske lande skal indbetale for deres deltagelse i år 2000,
og fastslået, at de respektive associeringsråd i løbet af 2000 træffer afgørelse om deres
finansielle bidrag for de kommende år. Kommissionen har beregnet bidraget ud fra
budgetterne for de pågældende programmer. Alle de central- og østeuropæiske lande har
bekræftet, at de er indforståede hermed, og at de er villige til at betale deres finansielle bidrag
dels over deres statsbudget og dels over deres årlige Phare-bevilling. Som det blev fastlagt i
konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Luxembourg den 12.-13. december 1997, er
disse landes egne finansielle bidrag fortsat stigende.
Kommissionen foreslår derfor nu Rådet, at det finansielle bidrag, som hver af de central- og
østeuropæiske lande skal indbetale til Socrates og programmet for unge for årene 2001 til
2006, fastsættes i en ny afgørelse, som fuldender de respektive associeringsråds afgørelser om
fastlæggelse af vilkårene og betingelserne for disse landes deltagelse i henholdsvis Socrates-
og Leonardo da Vinci-programmerne og programmet for unge.
Rådet opfordres derfor til at vedtage vedlagte forslag til Rådets afgørelse om Fællesskabets
holdning i associeringsrådet vedrørende Den Slovakiske Republiks finansielle bidrag for
deltagelse i Socrates-programmet og programmet for unge i årene 2001 til 2006.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442363_0003.png
2001/0019 (ACC)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Fællesskabets holdning i associeringsrådet vedrørende Den Slovakiske Republiks
finansielle bidrag for deltagelse i Socrates-programmet og programmet for unge i årene
2001 til 2006
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 149
og 150 sammenholdt med artikel 300, stk. 2,
under henvisning til forslag fra Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved afgørelse nr. 2/2000 af 24. juli 2000 har Associeringsrådet mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Den Slovakiske
Republik på den anden side
1
fastlagt vilkårene og betingelserne for Den Slovakiske
Republiks deltagelse i anden fase af Leonardo da Vinci- og Socrates-programmerne,
og afgørelsen gælder i hele den periode, hvor programmerne gennemføres.
Ved afgørelse nr. 3/2000 af 19. september 2000 har Associeringsrådet mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Den Slovakiske
Republik på den anden side
2
fastlagt vilkårene og betingelserne for Den Slovakiske
Republiks deltagelse i programmet for unge, og afgørelsen gælder i hele den periode,
hvor programmet gennemføres.
Det fremgår af punkt 2 i bilag II til afgørelse 2/2000 og punkt 1 i bilag II til afgørelse
3/2000, at associeringsrådet i løbet af 2000 fastsætter det finansielle bidrag, som Den
Slovakiske Republik skal indbetale til Den Europæiske Unions budget for at deltage i
programmerne fra 2001 til 2006 -
(2)
(3)
1
2
EFT L 278 af 31.10.2000, s. 17.
EFT L... af ..2001, s. ..
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Den holdning, der bør indtages af Fællesskabet i det associeringsråd, der er oprettet i kraft af
Europaaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side
og Den Slovakiske Republik på den anden side vedrørende Den Slovakiske Republiks
finansielle bidrag for deltagelse i Socrates-programmet og programmet for unge i årene 2001
til 2006, fremgår af vedlagte udkast til afgørelse fra associeringsrådet.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442363_0005.png
Udkast
AFGØRELSE nr. .../2001 truffet af Associeringsrådet
mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Den
Slovakiske Republik på den anden side
af......
om fastlæggelse af Den Slovakiske Republiks finansielle bidrag for deltagelse i Socrates-
programmet og programmet for unge i årene 2001 til 2006
ASSOCIERINGSRÅDET HAR -
under henvisning til tillægsprotokollen til Europaaftalen om oprettelse af en associering
mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Den
Slovakiske Republik på den anden side vedrørende Den Slovakiske Republiks deltagelse i
Fællesskabets programmer, særlig artikel 1 og 2
3
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved afgørelse nr. 2/2000 af 24. juli 2000 har Associeringsrådet mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Den Slovakiske
Republik på den anden side
4
fastlagt vilkårene og betingelserne for Den Slovakiske
Republiks deltagelse i anden fase af Leonardo da Vinci- og Socrates-programmerne,
og afgørelsen gælder i hele den periode, hvor programmerne gennemføres.
Ved afgørelse nr. 3/2000 af 19. september 2000 har Associeringsrådet mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Den Slovakiske
Republik på den anden side
5
fastlagt vilkårene og betingelserne for Den Slovakiske
Republiks deltagelse i programmet for unge, og afgørelsen gælder i hele den periode,
hvor programmet gennemføres.
Det fremgår af punkt 2 i bilag II til afgørelse 2/2000 og punkt 1 i bilag II til afgørelse
3/2000, at associeringsrådet i løbet af 2000 fastsætter det finansielle bidrag, som Den
Slovakiske Republik skal indbetale til Den Europæiske Unions budget for at deltage i
programmerne fra 2001 til 2006 -
(2)
(3)
3
4
5
EFT L 115 af 9.5.1996, s. 43
EFT L 278 af 31.10.2000, s. 17.
EFT L... af ..2001, s. ..
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442363_0006.png
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
Det finansielle bidrag, som Den Slovakiske Republik skal indbetale til Den Europæiske
Unions budget for at deltage i Socrates II-programmet for årene 2001 til 2006, er følgende (i
EUR):
2001
2 398 000
2002
2 459 000
2003
2 515 000
2004
2 586 000
2005
2 665 000
2006
2 768 000
Artikel 2
Det finansielle bidrag, som Den Slovakiske Republik skal indbetale til Den Europæiske
Unions budget for at deltage i programmet for unge for årene 2001 til 2006, er følgende (i
EUR):
2001
1 235 000
2002
1 310 000
2003
1 387 000
2004
1 457 000
2005
1 529 000
2006
1 624 000
Artikel 3
Der ansøges om Phare-midler efter følgende skema:
2001
1 409 000
for bidraget til Socrates II-programmet følgende årlige bidrag (i EUR):
2002
1 205 000
2003
Beløbet
specificeres
senere
2004
Beløbet
specificeres
senere
2005
Beløbet
specificeres
senere
2006
Beløbet
specificeres
senere
for bidraget til programmet for unge følgende årlige bidrag (i EUR):
2002
646 000
2003
Beløbet
specificeres
senere
2001
730 000
2004
Beløbet
specificeres
senere
2005
Beløbet
specificeres
senere
2006
Beløbet
specificeres
senere
Den resterende del af Den Slovakiske Republiks bidrag vil blive afholdt over det slovakiske
statsbudget.
Artikel 4
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for associeringsrådets vedtagelse.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På associeringsrådets vegne
Formand
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442363_0007.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
F
ORANSTALTNINGENS BETEGNELSE
Den Slovakiske Republiks deltagelse i Socrates og Ungdom i 2001-2006
2.
B
UDGETPOST
B7-030 - Økonomisk bistand til de associerede lande i Central- og Østeuropa, konto
6091 indtægter fra associerede central- og østeuropæiske landes deltagelse i
fællesskabsprogrammer
3.
R
ETSGRUNDLAG
Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 149 og 150
sammenholdt med artikel 300, stk. 2.
Tillægsprotokollen til Europaaftalen med Den Slovakiske Republik vedrørende
deltagelse i fællesskabsprogrammer.
Afgørelse nr. 2/2000 af 24. juli 2000 og nr. 3/2000 af 19. september 2000 truffet af
Associeringsrådet mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på
den ene side og Den Slovakiske Republik på den anden side, særlig bilag II.
4.
4.1
B
ESKRIVELSE
A
F
F
ORANSTALTNINGEN
Foranstaltningens generelle formål
Europaaftalen med Den Slovakiske Republik indeholder bestemmelser om Den
Slovakiske Republiks deltagelse i Fællesskabets programmer på en lang række
områder, heriblandt uddannelses- og ungdomsområdet.
Den Slovakiske Republiks deltagelse vil ikke alene bidrage til virkeliggørelsen af
Europaaftalens bestemmelser om økonomisk og kulturelt samarbejde, men også gøre
det muligt for landet at blive fortrolig med de procedurer og metoder, der anvendes i
Fællesskabets programmer.
Den Slovakiske Republik har siden den 1. april 1998 deltaget i den første fase af
Leonardo da Vinci- og Socrates-programmerne og i Ungdom for Europa-
programmet. Den Slovakiske Republiks deltagelse i disse programmer har - i
overensstemmelse med Kommissionens meddelelse "Agenda 2000" af 16. juli 1997
og konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Luxembourg, været en del af den
styrkede førtiltrædelsesstrategi, som skal hjælpe landet til at forberede sig på den
fremtidige tiltrædelse af EU.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der skal som led i beslutningsprocessen til åbning af programmerne træffes en
afgørelse af associeringsrådet mellem EU og Den Slovakiske Republik.
Associeringsrådets afgørelse om fastlæggelse af Den Slovakiske Republiks
deltagelse i den første generation af programmer inden for uddannelses- og
ungdomsområdet udløb den 31. december 1999. Der er blevet truffet to andre
afgørelser af associeringsrådet i 2000, én for Leonardo da Vinci- og Socrates-
programmerne og én for programmet for unge, således at Slovakiet kan deltage i den
nye generation af programmer, med virkning fra 2000. Ved disse to
associeringsrådsafgørelser blev Den Slovakiske Republiks finansielle bidrag til
Socrates og programmet for unge fastlagt for år 2000, men ikke for tidsrummet 2001
til 2006.
Der er derfor behov for, at associeringsrådet træffer en ny afgørelse til supplering af
de tidligere afgørelser.
4.2
Foranstaltningens varighed og nærmere bestemmelser for dens forlængelse
Indtil udløbet af de pågældende EF-programmer, dvs. den 31.12.2006.
5.
5.1
5.2
5.3
K
LASSIFIKATION AF UDGIFTERNE
/
INDTÆGTERNE
Ikke-obligatoriske udgifter
Opdelte bevillinger
Indtægtstype
Eftersom det i artikel 3 i tillægsprotokollen til Europaaftalen er fastsat, at Den
Slovakiske Republik selv skal afholde alle udgifter ved deltagelsen, vil landet blive
opfordret til at betale et bidrag for deltagelse i programmerne. Da det imidlertid af
samme artikel fremgår, at Fællesskabet kan beslutte at betale et supplement til Den
Slovakiske Republiks eget bidrag, er det kun en del af bidraget, som Den Slovakiske
Republik afholder over statsbudgettet. Den resterende del af landets bidrag vil blive
taget fra landets nationale Phare-program. De pågældende Phare-midler vil blive
konteret post B7-030 og overført til Den Slovakiske Republik ved hjælp af en
særskilt finansieringsaftale. Sammen med den del, der kommer fra det slovakiske
statsbudget, vil disse midler udgøre Den Slovakiske Republiks nationale bidrag, og
herfra vil der blive foretaget betalinger som svar på Kommissionens årlige
indkaldelse af midler. Når først hele beløbet er betalt af Den Slovakiske Republik, vil
det blive overført til konto 6091 under EU's budgetindtægter.
6.
U
DGIFTERNES
/I
NDTÆGTERNES ART
100% tilskud
Tilskud til samfinansiering med andre offentlige og/eller private tilskudsydere
Der er ingen bestemmelser om, at EF-støtten helt eller delvist tilbagebetales
For så vidt angår indtægterne, er der under konto 6091 truffet foranstaltninger,
hvorefter Den Slovakiske Republiks bidrag skal dække udgifterne ved landets
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442363_0009.png
deltagelse. Indtægten vil blive overført til udgiftsposterne for de pågældende to
programmer og om nødvendigt overført til de relevante poster for
driftsudgifter. De samlede forventede indtægter er anført under punkt 7.4.
7.
7.1
F
INANSIELLE VIRKNINGER
Beregningsmetode for de samlede omkostninger ved foranstaltningen (forholdet
mellem omkostningerne pr. enhed og de samlede omkostninger)
Med udgangspunkt i Europaaftalen med Den Slovakiske Republik er de finansielle
og budgetmæssige bestemmelser for de to berørte programmer følgende: ved Den
Slovakiske Republiks bidrag er to elementer taget i betragtning:
- de påregnede driftsomkostninger, som er blevet beregnet ud fra program-
budgetterne, landets anslåede absorptionskapacitet samt tidligere erfaringer med dets
deltagelse i første fase af Socrates-programmet og af Ungdom for Europa-
programmet
- de påregnede administrative omkostninger til møder og tjenesterejser. Disse
forventede administrative omkostninger beløber sig årligt til 50 000 EUR for
Socrates og til 19 000 EUR for programmet for unge.
Den Slovakiske Republik vil anvende en del af sit nationale årlige Phare-program
som et supplement til statsbudgettet for at finansiere bidraget til driftsudgifterne.
7.2
Omkostningernes fordeling på foranstaltningens enkelte elementer (i EUR)
2001
Socrates
Fra statsbudgettet
2002
2 459 000
1 254 000
67 000
2003
2 515 000
Specificeres
senere*
2004
2 586 000
Specificeres
senere
2005
2 665 000
Specificeres
senere
2006
2 768 000
Specificeres
senere
I alt
15 391 000
2 243 000
422 000
2 398 000
989 000
66 000
heraf
administrationsudgifter - del
B (jf. punkt 7.3)
heraf
administrationsudgifter - del
A (jf. punkt 10)
Fra Phare-midler
69 000
71 000
73 000
76 000
50 000
50 000
50 000
50 000
50 000
50 000
300 000
1 409 000
1 205 000
Specificeres
senere
Specificeres
senere
Specificeres
senere
Specificeres
senere
2 614 000
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442363_0010.png
Programmet for unge
Fra statsbudgettet
1 235 000
505 000
51 000
1 310 000
664 000
54 000
1 387 000
Specificeres
senere
1 457 000
Specificeres
senere
1 529 000
Specificeres
senere
1 624 000
Specificeres
senere
8 542 000
1 169 000
352 000
heraf
administrationsudgifter - del
B (jf. punkt 7.3)
heraf
administrationsudgifter - del
A (jf. punkt 10)
Fra Phare-midler
57 000
60 000
63 000
67 000
19 000
19 000
19 000
19 000
19 000
19 000
114 000
730 000
646 000
Specificeres
senere
Specificeres
senere
Specificeres
senere
Specificeres
senere
1 376 000
*forholdet mellem Phare-midlerne og midlerne fra statsbudgettet præciseres inden for rammerne af procedurerne
for Phare-programmet
7.3
Udgifter til undersøgelser, eksperter m.m. inkluderet i budgettets del B
p.m.: op til et maksimumsbeløb, der står i forhold til bevillingerne af den art i EUR
15-tildelingerne til Socrates og programmet for unge, men inden for et loft, der er
bestemt af den del af bidraget, som kommer fra landets statsbudget.
7.4
Forfaldsplan for forpligtelses- /betalingsbevillinger
Beløb, der skal opføres på konto B7-030
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
I ALT
Forplig-
2 139 000 1 851 000
specificeres Specificeres Specificeres Specificeres
3 990 000
telsesbe-
senere*
senere
senere
senere
villinger
Betalings-
2 139 000 1 851 000
Specificeres Specificeres Specificeres Specificeres
3 990 000
bevil-
senere
senere
senere
senere
linger
*forholdet mellem Phare-midlerne og midlerne fra statsbudgettet præciseres inden for rammerne af
procedurerne for Phare-programmet
De forventede årlige indtægter er som følger:
Konto
6091
Den
driftsmæs-
sige del
Den
administra-
tive del
I ALT
2001
3 564 000
2002
3 700 000
2003
3 833 000
2004
3 974 000
2005
4 125 000
2006
I ALT
4 323 000 23 519 000
69 000
69 000
69 000
69 000
69 000
69 000
414 000
3 633 000
3 769 000
3 902 000
4 043 000
4 194 000
4 392 000 23 933 000
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.
F
ORHOLDSREGLER MOD SVIG
Alle Kommissionens kontrakter, aftaler og andre retlige forpligtelser hjemler kontrol
på stedet fra Kommissionens og Revisionsrettens side. Blandt andet er de, der
begunstiges af foranstaltningerne, forpligtet til at udarbejde rapporter og finansielle
oversigter. Disse analyseres på baggrund af deres indhold og udgifternes
støtteberettigelse i overensstemmelse med formålet med EF-støtten.
Forholdsreglerne mod svig med midlerne under de grundlæggende budgetposter
finder også anvendelse på denne post, dog tilpasset landene i Central- og Østeuropa.
9.
9.1
O
PLYSNINGER OM COST
/
EFFECTIVENESS
Specifikke og kvantificerbare mål, målgruppe
Det centrale mål for Fællesskabets indsats på uddannelses- og ungdomsområdet er at
sætte alle europæiske borgere i stand til at udfolde alle deres muligheder og tage
initiativer og udfolde kreativitet, så de kan deltage fuldt og helt i samfundslivet og i
opbygningen af Europa.
Målgruppen er studerende, lærere, elever, uddannelsesinstitutioner, ungdomsorgani-
sationer, unge mellem 15 og 25 år fra en eller flere medlemsstater, beslutningstagere
inden for uddannelses- og ungdomsområdet.
9.2
Begrundelse for foranstaltningen
Behovet for EF-støtte
På baggrund af de store udgifter til deltagelsen i programmerne og Den Slovakiske
Republiks vanskelige budgetsituation er det væsentligt med bistand fra Phare.
Valg af støtteform
Med et bidrag fra statsbudgettet, suppleret med et bidrag fra Phare, vil Den
Slovakiske Republiks inddragelse i de pågældende programmer give landets borgere
mulighed for at samarbejde med ligestillede i de nuværende EU-medlemsstater.
Integreringen af slovakiske statsborgere i Fællesskabets netværk vil udgøre et
konkret bidrag til forberedelsen af Den Slovakiske Republik på det fremtidige
medlemskab.
Vigtigste usikkerhedsmomenter, som vil kunne få indflydelse på de konkrete
resultater af foranstaltningen
Eftersom projekterne vil blive udvalgt ud fra kvalitetskriterier, vil det kun være
muligt at måle den reelle virkning på grundlag af slovakiske institutioners evne til at
reagere på de opfordringer til indgivelse af forslag, som Kommissionen fremsætter
under de to programmer.
9.3
Overvågning og evaluering af foranstaltningen
Overvågnings- og evalueringsprocedurerne under Socrates II og programmet for
unge vil også omfatte foranstaltninger, der finansieres til gavn for slovakiske
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442363_0012.png
støttemodtagere (navnlig for så vidt angår evalueringen i henhold til afgørelserne om
iværksættelse af de to programmer).
10.
U
DGIFTER TIL ADMINISTRATION
(D
ET ALMINDELIGE BUDGETS DEL A
,
SEKTION III
)
Den faktiske fastsættelse af de nødvendige administrative ressourcer sker ved
Kommissionens årlige afgørelse om ressourcetildeling, bl.a. under hensyntagen til
antallet af ansatte og de supplerende beløb, der måtte være tildelt af
budgetmyndigheden.
10.1
Indvirkningen på antallet af stillinger
Antal ansatte, der skal tilknyttes
forvaltningen af foranstaltningen
faste stillinger
midlertidige
stillinger
heraf
Varighed
Stillingstype
ved
anvendelse af
eksisterende
ressourcer i det
pågældende
general-
direktorat eller
den
pågældende
tjeneste
1
1
ved
anvendelse af
yderligere
ressourcer
2001-2006
Tjenestemænd eller
midlertidigt ansatte
A
B
C
1
1
Andre ressourcer
I alt
2
2
10.2
De menneskelige ressourcers samlede finansielle indvirkning
EUR
Beløb
Beregningsmetode (samlede omkostninger for 2001-2006)
2 mand x 6 år x 108 000
Tjenestemænd (*)
Midlertidigt ansatte
Andre ressourcer
I alt
1 296 000
1 296 000
(*) Ved at udnytte de bestående ressourcer, der kræves til at forvalte foranstaltningen (Beregnet på basis af A1, A2, A4, A5
og A7).
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442363_0013.png
10.3
Forøgelse af andre driftsudgifter som følge af foranstaltningen
EUR
Budgetpost
A-7010 - tjenesterejser
A 7031 - udvalg
A7030 - andre møder
Beløb
12 000
22 000
26 000
9 000
Beregningsmetode (årlige udgifter til foranstaltningen)
1 100 EUR x 11 tjenesterejser pr. år
Rejse- og opholdsgodtgørelse for 23 deltagere i todages møder*
Rejse- og opholdsgodtgørelse for 27 deltagere i todages møder**
Rejse- og opholdsudgifter for slovakiske eksperter, der deltager i 2
møder af gennemsnitlig 7 dages varighed og 4 todages møder
I alt
69 000
2 repræsentanter ved 10 møder i udvalg og underudvalg (8 for Socrates og 2 for
programmet for unge) og 1 repræsentant i 3 møder i underudvalg (Socrates)
∗∗
2 repræsentanter ved 4 møder (programmet for unge) og 1 repræsentant ved 19 møder
(Socrates)
Ovennævnte udgifter vil blive dækket ind gennem de bidrag (artikel 4, stk. 2, tredje led, i
finansforordningen), som Den Slovakiske Republik yder (jf. punkt 5.3 og 7.4 i
finansieringsoversigten).
13