Europaudvalget 2002
KOM (2001) 0056
Offentligt
1443605_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 1.10.2002
KOM(2002) 541/2 endelig
2001/0033 (COD)
Corrigendum
L’acronyme 2000/0033 (COD) est remplacé par l’acronyme
2001/0033 (COD).
Ændret
forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om uddannelse af erhvervschauffører til godstransport og personbefordring ad landevej
(forelagt af Kommissionen i henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443605_0002.png
BEGRUNDELSE
A.
1.
Principper
I februar 2001 forelagde Kommissionen et forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om uddannelse af erhvervschauffører til godstransport og
personbefordring ad landevej (KOM(2001) 56 endelig - 2001/0033 (COD)), som
skulle vedtages ved den fælles beslutningsprocedure i henhold til artikel 251 i
traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab.
Den 17. januar 2002 vedtog Europa-Parlamentet en række ændringer ved
førstebehandlingen. Kommissionen fremsatte derefter sin holdning til hver af
disse ændringer og angav, hvilke den umiddelbart kunne acceptere, hvilke den
indholdsmæssigt og/eller med redaktionelle ændringer kunne acceptere, hvilke
den delvis kunne acceptere og hvilke, der var uacceptable.
På grundlag af ovenstående har Kommissionen udarbejdet dette ændrede
forslag.
Kommissionen har foretaget tre typer ændringer, der er begrundet i
nedenstående bemærkninger.
For det første er en række nye bestemmelser blevet accepteret uden ændringer
efter førstebehandlingen i Europa-Parlamentet. De har til formål at forbedre de
tekniske definitioner eller at afbalancere og tydeliggøre teksten og at præcisere
visse punkter i forslaget.
For det andet har Kommissionen accepteret visse substantielle ændringer,
samtidig med at der er foretaget mindre redaktionelle ændringer, bl.a. for at
forbedre sammenhængen med andre dele af forslaget eller for mere præcist at
definere visse betingelser, begrænsninger eller undtagelser.
For det tredje har Kommissionen medtaget visse dele af ændringerne fra
førstebehandlingen, når den har fundet, at de var i overenssstemmelse med
forslagets formål og når disse dele udgjorde en tillægsværdi, hvorimod det ikke
var tilfældet for forslaget i sin helhed.
B.
Bemærkninger til de accepterede ændringer
2.
3.
4.
Artikler
Artikel 1
Ændringsforslag 1 tilføjer chauffører fra tredjelande og er en tydeligere udformning af
artikel 1 og 2.
Artikel 3
Ændringsforslag 3 er delvis medtaget for at fjerne afstandsbegrænsningen på en radius
på 50 kilometer, som det reelt er vanskeligt at kontrollere.
Artikel 4
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443605_0003.png
Denne artikel er blevet omformuleret på baggrund af ændringsforslag 4. Det er
hensigtsmæssigt at fastlægge, at en chauffør, som deltager i en erhvervsuddannelse,
allerede som praktikant kan føre et køretøj, inden han har bestået en eksamen i faglige
kvalifikationer. Denne undtagelse bør dog gælde for et begrænset område (den
pågældende medlemsstats område) og være tidsmæssigt begrænset(uddannelsen skal
mindst vare 6 måneder og højst 3 år).
Artikel 6, stk. 3
Ændringsforslag 6 a) er en nyttig tydeliggørelse. Muligheden for at kunne samordne de
uddannelser, der fører til kørekort, og de uddannelser, der er fastsat inden for
rammerne af dette forslag, gør det muligt i højere grad at tage hensyn til lokale og/eller
personlige behov. Ændringsforslag 6 b) er accepteret indholdsmæssigt, men er blevet
omformuleret "omvendt", så man udelukker gentagelser i uddannelsen til erhvervelse
af kørekort og uddannelserne inden for rammerne af dette forslag.
Artikel 6, stk. 5
Ændringsforslag 7 afhjælper en mangel i det oprindelige forslag og er på linje med
strukturen og målene i denne artikel.
Artikel 7, stk. 1 og 2
Ændringsforslag 8 og 9 præciserer, at man rent faktisk skal have bestået den anførte
eksamen. Der er således tale om en nyttig præcisering på linje med Kommissionens
forslag.
Artikel 8, stk. 2 (ny)
Ændringsforslag 11 giver større fleksibilitet ved tilrettelæggelsen af videreuddannelsen,
samtidig med at minimumsvarigheden af en uddannelsesdag fastlægges, således at man
undgår uddannelser af for kort varighed, som kun har begrænset pædagogisk virkning.
Artikel 8, stk. 3
Ændringsforslag 12 er en nyttig præcisering, der er på linje med Kommissionens
forslag.
Artikel 9, stk. 2 (ny)
Ændringsforslag 14 præciserer uddannelsesstedet for chauffører fra tredjelande, som
ikke har deres sædvanlige bopæl i en medlemsstat. Denne ændring er således en direkte
konsekvens af ændringsforslag 1, som har udvidet anvendelsesområdet for
Kommissionens forslag.
Artikel 9, stk. 3
Ændringsforslag 15 udfylder et hul i det oprindelige forslag og er på linje med forslagets
formål.
Artikel 13 (ny)
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443605_0004.png
Ændringsforslag 43 fastsætter, at der skal foretages en evaluering tre år efter det af
Kommissionen foreslåede direktivs ikrafttræden. Kommissionen kan i princippet
acceptere en sådan evaluering, idet ændringsforslaget ikke indeholder nogen
bestemmelser, som påvirker Kommissionens initiativret. Det synes hensigtsmæssigt at
vurdere gennemførelsen af dette direktiv for at fastslå, om harmoniseringen på
fællesskabsniveau har gjort det muligt at nå de målsætninger, som Kommissionen havde
fastsat. Ændringsforslaget er blevet omformuleret, så bl.a. tidspunktet for denne
evaluering er blevet udsat.
Bilag
Bilag, afdeling 1
Afdeling 1, uddannelsesprogrammet, i bilaget til Kommissionens forslag er blevet
omformuleret i henhold til modellen i ændringsforslag 16, 17 og 18. Den struktur, som
Europa-Parlamentet har foreslået, er klarere: Der er blevet indført en tydelig skelnen
mellem godstransport og personbefordring, og målene for hvert punkt i denne afdeling
er blevet fastsat. Samtidig er afdeling 1 blevet omformuleret i lyset af ændringsforslag 6,
så der ikke er gentagelser i forhold til uddannelsen til erhvervelse af kørekort.
Bilag, afdeling 4
Indførelsen af en uafhængig instans, der har ansvaret for gennemførelsen af eksaminer,
er velbegrundet og er en tilføjelse, som er på linje med Kommissionens forslag.
Bilag, afdeling 5
Ændringsforslag 24 respekterer Kommissionens oprindelige forslag, samtidig med at
der indføres lidt mere fleksibilitet med hensyn til undervisernes tidligere
erhvervserfaring. Det har bl.a. vist sig, at det ville være vanskeligt at rekruttere
undervisere, hvis man opretholdt kravet om en erhverserfaring på 5 år som
erhvervschauffør.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443605_0005.png
2001/0033 (COD)
Ændret
forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om uddannelse af erhvervschauffører til godstransport og personbefordring ad landevej
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 71,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale Udvalg
2
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
3
,
i henhold til fremgangsmåden i traktatens artikel 251, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Rådets direktiv 76/914/EØF af 16. december 1976 om minimumsniveauet for
uddannelse af visse førere af køretøjer i transport ad landevej
4
og Rådets forordning
(EØF) nr. 3820/85 af 20. december 1985 om harmonisering af visse bestemmelser på
det sociale område inden for vejtransport
5
har bidraget til øget harmonisering af
bestemmelserne om erhvervsuddannelsen.
Der er dog fortsat visse forskelle mellem medlemsstaternes lovgivninger, og der er
derfor behov for en mere vidtgående harmonisering på dette område for at gennemføre
Fællesskabets politikker med hensyn til arbejdskraftens frie bevægelighed,
etableringsfriheden, den frie udveksling af tjenesteydelser og den fælles
transportpolitik.
I henhold til forordning (EØF) nr. 3820/85 gælder kravet om erhvervsuddannelse i
øjeblikket kun for en lille del af erhvervschaufførerne. De fleste erhvervschauffører
udøver deres erhverv alene på grundlag af kørekortet.
En fuldstændig grunduddannelse i den i direktiv 76/914/EØF og forordning (EØF) nr.
3820/85 nævnte forstand, som er tilpasset de aktuelle behov inden for
vejtransportsektoren, er fortsat den referencestandard, der skal nås på lang sigt. De
fordele, som indrømmes de chauffører, der har gennemgået en sådan uddannelse, bør
(2)
(3)
(4)
1
2
EFT C af ..., s. ..
EFT C af ..., s. ..
3
EFT C af ..., s. ..
4
EFT nr. L 357 af 29. december 1976, s. 36.
5
EFT L 370 af 31. december 1985, s. 1.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443605_0006.png
derfor udvides, således at de pågældende chauffører får adgang til visse kategorier af
køretøjer i en yngre alder.
(5)
Kravet om, at alle nye chauffører skal have en så høj standard, kan i første omgang
skabe forvridninger på arbejdsmarkedet. Det vil derfor være hensigtsmæssigt at
indføre en minimumsgrunduddannelse, således at der kan kræves en begrænset, men
relevant og effektiv uddannelse af alle nye chauffører uden hensyntagen til alder eller
køretøjskategori.
Den obligatoriske erhvervsuddannelse må tage sigte på systematisk undervisning i de
sikkerhedsbestemmelser, der skal overholdes under kørslen, og når køretøjet holder
stille. Et øget kendskab til defensiv kørsel - imødegåelse af farer, hensyntagen til andre
trafikanter - som går hånd i hånd med et rationelt brændstofforbrug, vil få positive
virkninger både for samfundet og for transportsektoren selv. Den obligatoriske
erhvervsuddannelse bør endvidere styrke overholdelsen af transport- og
færdselslovgivningen og de arbejdsretlige regler, herunder bestemmelserne om køre-
og hviletid samt arbejdstid. Endelig bør erhvervsuddannelsen omfatte emner, som er
væsentlige for erhvervschauffører, f.eks. sundhed, sikkerhed, service og logistik. Det
vil være hensigtsmæssigt at inddrage erhvervslivet og de relevante sektorer i
udformningen og gennemførelsen af dette uddannelsesprogram.
De erhvervschauffører, som udøver deres erhverv inden dette direktivs ikrafttræden,
bør bevare deres erhvervede rettigheder. Der bør indføres en efter- og
videreuddannelse, som giver disse chauffører såvel som nye chauffører mulighed for
at ajourføre deres viden og forbedre deres færdigheder med hensyn til sikkerhed og
erhvervsretlige regler.
Dette direktiv berører ikke Rådets direktiv 91/439/EØF om kørekort
6
, ændret ved
Kommissionens direktiv 2000/56/EF
7
, Rådets direktiv 94/55/EF om transport af farligt
gods ad vej
8
, senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/61/EF
9
,
og Rådets direktiv 96/26/EF om adgang til erhvervet godstransport ad landevej og
erhvervet personbefordring ad landevej
10
, ændret ved Rådets direktiv 98/76/EF
11
.
For ikke at begrænse arbejdsmarkedets parters muligheder for, navnlig i forbindelse
med kollektive overenskomster, at fastsætte bestemmelser, som er mere gunstige for
arbejdstagerne, indeholder bilaget minimumskrav for erhvervsuddannelsen.
Da de foranstaltninger, der er nødvendige for at tilpasse bilaget til dette direktiv til den
tekniske udvikling, er generelle foranstaltninger i henhold til artikel 2 i Rådets
afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for
udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen
12
, bør de
vedtages efter forskriftsproceduren i artikel 5 i den nævnte afgørelse.
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
6
7
EFT L 237 af 24.8.1991, s.1.
EFT L 237 af 21.9.2000, s. 45.
8
EFT 319 af 12.12.1994, s. 7.
9
EFT L 279 af 1.11.2000, s. 40.
10
EFT L 124 af 23.5.1996, s. 1.
11
EFT L 277 af 14.10.1998, s. 17.
12
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443605_0007.png
(11)
(12)
Det er nødvendigt at ændre bilag I og Ia til Rådets direktiv 91/439/EØF ved at indføje
de koder, der svarer til den obligatoriske uddannelse.
Direktiv 76/914/EF skal ophæves -
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1
Anvendelsesområde
Dette direktiv finder anvendelse på erhvervschauffører
udøvelsen af erhvervet som
chauffør til godstransport eller personbefordring ad landevej er undergivet de bestemmelser,
som medlemsstaterne vedtager i overensstemmelse med de fælles regler i dette direktiv.
i EU,
som er:
(a) statsborgere i en medlemsstat
(b) tredjelandsstatsborgere, som lovligt er ansat i eller beskæftiges af en virksomhed,
med hjemsted i en medlemsstat,
herefter benævnt "chauffører", og som inden for Fællesskabet udfører transport ad
offentlig vej ved anvendelse af
- køretøjer, hvortil der kræves kørekort inden for kategori C1, C1+E, C, C+E, som
defineret i direktiv 91/439/EØF, eller et tilsvarende anerkendt kørekort,
- køretøjer, hvortil der kræves kørekort inden for kategori D1, D1+E, D, D+E, som
defineret i direktiv 91/439/EØF, eller et tilsvarende anerkendt kørekort.
Artikel 2
Definitioner
I dette direktiv forstås ved:
a) "Chauffør til godstransport ad landevej": chauffør, som udfører godstransport mod
vederlag
b) "chauffør til personbefordring
personbefordring mod vederlag
ad
landevej":
chauffør,
som
udfører
c) "kørekort til køretøjer af kategori C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE": de i direktiv
91/439/EØF fastsatte kategorier af kørekort
d) "sædvanlig bopæl": bopælen, således som den er defineret i artikel 9 i direktiv
91/439/EØF.
Artikel 3
Undtagelser
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443605_0008.png
1. Dette direktiv finder ikke anvendelse på chauffører, der fører:
a) Køretøjer, hvis højest tilladte hastighed ikke overstiger 30 km i timen
b) køretøjer, der benyttes af de væbnede styrker, civilbeskyttelsestjenesten,
brandvæsenet og ordensmagten eller er under disse tjenesters kontrol
c) køretøjer, der prøvekøres på veje med henblik på teknisk udvikling, reparation
eller vedligeholdelse, og nye eller ombyggede køretøjer, som endnu ikke er taget i
brug
d) køretøjer, der benyttes til ikke-erhvervsmæssig varetransport i privat øjemed
(e) køretøjer, der benyttes til transport af materiel eller udstyr, som skal anvendes
under udøvelsen af erhvervet som chauffør, inden for en radius af 50 km fra deres
sædvanlige hjemsted, forudsat at kørslen af køretøjerne ikke er chaufførens
hovedaktivitet, og at anvendelsen af undtagelsesbestemmelsen ikke skader de mål,
der forfølges med dette direktiv. Medlemsstaterne kan gøre anvendelsen af denne
undtagelsesbestemmelse betinget af, at der indhentes individuel tilladelse.
2. De i dette direktiv fastsatte bestemmelser vedrørende krav, der svarer til kravene i direktiv
96/26/EF, gælder ikke for aspiranter til grunduddannelsen, som på datoen for nærværende
direktivs ikrafttræden opfylder kravene i direktiv 96/26/EF.
Artikel 4
Uddannelsespligt
For at drive erhverv som chauffør til godstransport eller personbefordring ad landevej er det
nødvendigt at have gennemført grunduddannelsen
med bestået afsluttende eksamen
og
deltage i
opfylde kravet om
efter- og videreuddannelsen som fastsat i dette direktiv.
En medlemsstat kan imidlertid give en chauffør tilladelse til at køre på sit territorium,
inden den afsluttende eksamen for grunduddannelsen er bestået, i en periode på mellem
mindst seks måneder og højst tre år, hvor den pågældende er beskæftiget inden for
rammerne af en vekseluddannelse. Ovennævnte eksamen kan i forbindelse med
vekseluddannelsen bestås trinvis.
Ved uddannelsens afslutning udstedes et bevis, på grundlag af hvilket de kompetente
myndigheder på anmodning af bevisets indehaver indføjer den til uddannelsen svarende
fællesskabskode i kørekortet.
Artikel 5
Erhvervede rettigheder
Med forbehold af fællesskabsbestemmelserne og de nationale bestemmelser om
minimumsalder og kørekortkategori er chauffører til godstransport eller personbefordring ad
landevej, som udøver deres erhverv på datoen for dette direktivs ikrafttræden eller har udøvet
deres erhverv i tre år inden for de fem år, der går forud for dette direktivs ikrafttræden, fritaget
for forpligtelsen til at følge en grunduddannelse.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443605_0009.png
Artikel 6
Grunduddannelse
1. Enhver, der vil have adgang til at drive erhverv som chauffør til godstransport eller
personbefordring ad landevej efter dette direktivs ikrafttræden, skal følge en grundlæggende
erhvervsuddannelse som fastsat i bilaget til dette direktiv.
2. Den grundlæggende erhvervsuddannelse består af en fuldstændig grunduddannelse eller en
minimumsgrunduddannelse, afhængigt af minimumsalder og køretøjskategori. Den eneste
forskel på disse to grunduddannelser, som er fastsat i bilaget til dette direktiv, er uddannelsens
varighed og dybden i de emner, der undervises i.
3. For at få adgang til grunduddannelsen skal ansøgeren være indehaver af det relevante
kørekort. Dog er det ikke nødvendigt at være indehaver af det pågældende kørekort for at få
adgang til den fuldstændige grunduddannelse, som gives til unge under 18 år som led i en
erhvervsuddannelse.
Grunduddannelsen kan udformes som en del af en
erhvervsuddannelse, der muliggør direkte erhvervelse af kørekortet
4. Chauffører til godstransport ad landevej kan udøve deres erhverv:
a) Fra det fyldte 18. år:
i) Med køretøjer af kategori C og C+E, forudsat at de har gennemgået en
fuldstændig grunduddannelse
ii) med køretøjer af kategori C1 og C1+E, forudsat at de har gennemgået en
minimumsgrunduddannelse.
b) Fra det fyldte 21. år med køretøjer af kategori C og C+E, forudsat at de har
gennemgået en minimumsgrunduddannelse.
5. Chauffører til personbefordring ad landevej kan udøve deres erhverv:
a) Fra det fyldte 18. år:
i) Med køretøjer af kategori D og D+E, der benyttes til rutekørsel med personer på en
strækning, der ikke overstiger 50 km, forudsat at de har gennemgået en fuldstændig
grunduddannelse
ii) med køretøjer af kategori D1 og D1+E, forudsat at de har gennemgået en
fuldstændig grunduddannelse.
b) Fra det fyldte 21. år:
i) Med køretøjer af kategori D og D+E, forudsat at de har gennemgået en fuldstændig
grunduddannelse
(ii) med køretøjer af kategori D og DE, der benyttes til rutekørsel med personer
på en strækning, der ikke overstiger 50 km, forudsat at de har gennemgået en
minimumsgrunduddannelse
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443605_0010.png
iii) med køretøjer af kategori D1 og D1+E, forudsat at de har gennemgået en
minimumsgrunduddannelse.
c) Fra det fyldte 24. år med køretøjer af kategori D og D+E, forudsat at de har
gennemgået en minimumsgrunduddannelse.
6. Chauffører til godstransport og personbefordring ad landevej, som har gennemgået en
fuldstændig grunduddannelse for en af de i stk. 4 og 5 fastsatte kategorier af køretøjer, er
fritaget for at følge en grunduddannelse for de øvrige kategorier af køretøjer, der er fastsat i de
nævnte stykker.
Chauffører til godstransport, som udvider eller ændrer deres aktiviteter for at udføre
personbefordring, eller omvendt, skal ikke gentage de dele, der er fælles for de fastsatte
uddannelser.
Artikel 7
Kontrol af kundskaberne
(1)
Det fælles uddannelsesafsnit af minimumsgrunduddannelsen afsluttes med en eksamen
i faglige kvalifikationer.
Efter
at have bestået
denne eksamen følger
erhvervschaufføraspiranten den specifikke uddannelse i en virksomhed eller i en
godkendt uddannelsesinstitution. Efter afslutningen af de to uddannelsesafsnit, dvs.
fællesuddannelsen
og
den
specifikke
uddannelse,
udstedes
et
minimumsgrunduddannelsesbevis.
Det fælles uddannelsesafsnit af den fuldstændige grunduddannelse afsluttes med en
eksamen
i faglige kvalifikationer.
Efter
at have bestået
denne eksamen følger
erhvervschaufføraspiranten den specifikke uddannelse i en virksomhed eller i en
godkendt uddannelsesinstitution. Efter afslutningen af de to uddannelsesafsnit, dvs.
fællesuddannelsen og den specifikke uddannelse, udstedes et kvalifikationsbevis.
Artikel 8
Erhvervsmæssig efter- og videreuddannelse
1. Den erhvervsmæssige efter- og videreuddannelse tager sigte på at give personer, som på
datoen for dette direktivs ikrafttræden driver erhverv som chauffør, mulighed for at ajourføre
kundskaber, som er væsentlige for deres virke, idet der lægges særlig vægt på
færdselssikkerhed og rationelt forbrug af brændstoffer.
2.
Den erhvervsmæssige efter- og videreuddannelse gives i en samlet periode.
Efter- og
videreuddannelsen har en varighed på 35 timer hvert femte år. Dette
undervisningsprogram udformes på en sådan måde, at en del mindst omfatter 7 timer.
3.
2. Erhvervschauffører til godstransport eller personbefordring ad landevej skal følge en
erhvervsmæssig efter- og videreuddannelse, således som den er defineret i bilaget til dette
direktiv. Efter- og videreuddannelsen tilrettelægges på baggrund af kravene til
erhvervschaufføren i henhold til en evalueringssamtale. Formålet med uddannelsen er at
uddybe og repetere visse punkter i grunduddannelsesprogrammet, som er blevet identificeret
under evalueringssamtalen,
samt aspekter, der specielt vedrører den pågældende sektor.
10
(2)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443605_0011.png
4.
Efter uddannelsens afslutning får chaufføren et efter- og videreuddannelsesbevis.
5.Chauffører
til godstransport eller personbefordring ad landevej, som udøver deres erhverv
på datoen for dette direktivs ikrafttræden eller har udøvet deres erhverv i tre år inden for de
fem år, der går forud for dette direktivs ikrafttræden, følger den erhvervsmæssige efter- og
videreuddannelse ved den første fornyelse af kørekortet og under alle omstændigheder inden
fem år efter dette direktivs ikrafttræden.
Artikel 9
Uddannelsessted og uddannelsesbevisernes gyldighed
1. Chaufførerne følger den erhvervsmæssige grunduddannelse og den erhvervsmæssige efter-
og videreuddannelse i den medlemsstat, hvor de har deres sædvanlige bopæl, eller hvor de
kan godtgøre at have været studerende i en periode på mindst seks måneder.
2. Chauffører fra tredjelande, der arbejder for en virksomhed, der er etableret i en eller
flere medlemsstater, og som ikke har deres sædvanlige bopæl i Fællesskabet, følger den
relevante uddannelse i den medlemsstat, hvor virksomheden er etableret.
3.Minimumsgrunduddannelsesbeviset,
kvalifikationsbeviset
og
efter-
og
videreuddannelsesbeviset
anerkendes
af
samtlige
medlemsstater.
Efter-
og
videreuddannelsesbeviset gælder i højst fem år.
Ved virksomhedsskifte medregnes allerede
gennemført erhvervsmæssig efter- og videreuddannelse.
4.Beviser,
som medlemsstaterne har udstedt på grundlag af gældende nationale bestemmelser
inden gennemførelsen af dette direktiv, anerkendes som uddannelsesbeviser
faglige
kvalifikationsbeviser
i henhold til dette direktiv.
Artikel 10
Fællesskabskoder
Til listen over de harmoniserede fællesskabskoder i bilag I og Ia til direktiv 91/439/EØF føjes
følgende koder:
95.
96.
97.
Indehaver af minimumsgrunduddannelsesbevis.
Indehaver af kvalifikationsbevis.
Indehaver af efter- og videreuddannelsesbevis.
Artikel 11
Tilpasning til den videnskabelige og tekniske udvikling
De ændringer, der er nødvendige for at tilpasse bilaget til den videnskabelige og tekniske
udvikling, vedtages efter proceduren i artikel 12.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443605_0012.png
Artikel 12
Udvalg
1.
Kommissionen bistås af "udvalget for kørekort", som blev fastsat ved artikel 7b i direktiv
91/439/EØF.
2.
Såfremt der henvises til dette stykke, finder forskriftsproceduren i artikel 5 i Rådets
afgørelse 1999/468/EF anvendelse, jf. dog bestemmelserne i artikel 7, stk. 3, og i artikel 8 i
samme afgørelse.
3.
Den i artikel 5, stk. 6, i afgørelse 1999/468/EF nævnte frist fastsættes til tre måneder.
Artikel 12 bis
Rapport
Otte år efter dette direktivs ikrafttræden forelægger Kommissionen Europa-
Parlamentet, Rådet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget en rapport
med en første vurdering af gennemførelsen af dette direktiv, særlig med hensyn til
ækvivalensen mellem de forskellige ordninger for grunduddannelsen i henhold til artikel
6. Der fremsættes i givet fald relevante forslag sammen med rapporten.
Artikel 13
Gennemførelse
Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft for at
efterkomme dette direktiv inden den 1. januar 2004. De underretter straks Kommissionen
herom.
Når medlemsstaterne vedtager disse love og administrative bestemmelser, skal de indeholde
en henvisning til dette direktiv, eller de skal ved offentliggørelsen ledsages af en sådan
henvisning. De nærmere regler for denne henvisning fastsættes af medlemsstaterne.
Artikel 14
Ophævelse
Direktiv 76/914/EØF ophæves fra den 1. januar 2004.
Artikel 15
Ikrafttræden
Dette direktiv træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i De Europæiske
Fællesskabers Tidende.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 16
Destinatarer
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443605_0014.png
BILAG
MINIMUMSKRAV TIL ERHVERVSUDDANNELSE
Afdeling 1. Uddannelsens indhold
1. Videreuddannelse i fornuftig kørsel med hovedvægten på sikkerheden
Alle kørekort
1.1.
Mål: Kendskab til transmissionens egenskaber med henblik på optimal
udnyttelse
motorers drejningsmoment-, effekt- og brændstofforbrugskurver, optimalt
køreområde på omdrejningstælleren samt diagrammer for gearenes overlapning
1.2.
Mål: Kendskab til de tekniske forhold og sikkerhedsanordningernes funktion
med henblik på kontrol med køretøjet, minimering af slitage og forebyggelse af
funktionsforstyrrelser
særlige kendetegn ved pneumatisk/hydraulisk bremsesystem, ydergrænser for
brug af bremser og retarder, kombineret brug af bremser og retarder, bedste
valg af hastighed og gear, brug af køretøjets inerti, brug af forskellige måder til
at nedsætte hastigheden og bremsning ved kørsel ned ad bakke samt optræden
ved funktionssvigt
1.3.
Mål: Optimering af brændstofforbruget
Optimering af brændstofforbruget ved anvendelse af, hvad der er lært under
ovenstående punkt 1.1 og 1.2.
Kørekort C,
C+E, C1, C1+E
1.4.
Mål: Læsning af køretøjet under overholdelse af sikkerhedsforskrifterne og
hensigtsmæssig brug af køretøjet
Kræfter på køretøjet under kørsel, brug af forskellige gear alt efter køretøjets
belæsningstilstand og vejens længdeprofil, beregning af køretøjets eller
vogntogets nyttelast, beregning af lastrummets størrelse, placering af godset,
følgerne af for stort akseltryk, køretøjets stabilitet og tyngdepunkt,
emballagetyper og palletter
Hovedkategorier af gods, der kræver surring, sikrings- og surringsteknikker,
brug af surringsremme, kontrol af surringsanordningerne, brug af udstyr til
godshåndtering samt brug af presenning.
Kørekort D,
D+E, D1, D1+E
1.5.
Mål: Passagerernes sikkerhed og komfort
Beregning af bevægelser i længde- og sideretning, hensyn til andre på vejen,
placering på vejbanen, blød opbremsning, kørsel med overhæng, udnyttelse af
særlige infrastrukturer (offentlige pladser, reserverede kørebaner), håndtering af
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443605_0015.png
konflikter mellem kørselssikkerhed og chaufførens øvrige opgaver, kontakt med
passagererne, særlige omstændigheder i forbindelse med transport af bestemte
grupper af passagerer (handicappede, børn).
1.6.
Mål: Læsning af køretøjet under overholdelse af sikkerhedsforskrifterne og
hensigtsmæssig brug af køretøjet
Kræfter på køretøjet under kørsel, brug af forskellige gear alt efter køretøjets
belæsningstilstand og vejens længdeprofil, beregning af køretøjets eller
vogntogets nyttelast, placering af godset, følgerne af for stort akseltryk,
køretøjets stabilitet og tyngdepunkt.
2. Anvendelse af regler
Alle kørekort
2.1.
Mål: Kendskab til vejtransportens sociale kontekst og reglerne herfor
Specifikke arbejdstidsregler for transport; forordning (EØF) nr. 3820/85 og nr.
3821/85 og deres principper, anvendelse og konsekvenser samt straf for mangelfuld,
ukorrekt eller svigagtig brug af fartskriver; kendskab til vejtransportens sociale og
socialretlige kontekst: Rettigheder og pligter for chauffører med hensyn til grund-,
videre- og efteruddannelse.
Kørekort C,
C+E, C1, C1+E
2.2.
Mål: Kendskab til reglerne for godstransport
transporttilladelser, forpligtelser i henhold til standardkontrakter for godstransport,
udfærdigelse af dokumenter, der giver en kontrakt konkret form, internationale
transporttilladelser, forpligtelser i henhold til CMR-konventionen, udfærdigelse af
internationalt fragtbrev, krydsning af landegrænser, speditører samt særlige
ledsagedokumenter til gods
Kørekort D,
D+E, D1, D1+E
2.3.
Mål: Kendskab til reglerne for personbefordring
transport af særlige grupper, sikkerhedsudstyr i bussen, sikkerhedsseler, lastning af
køretøjet
3. Sundhed, færdselssikkerhed og miljøsikkerhed, service og logistik
Alle kørekort
3.1.
Mål: Opmærksomhed på færdselsrisici og arbejdsulykker
Arbejdsulykkestyper på transportområdet, statistikker for færdselsulykker,
indblanding af store køretøjer samt menneskelige, materielle og økonomiske følger
3.2.
Mål: Forebyggelse af menneskesmugling
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443605_0016.png
Menneskesmugling og illegal immigration: Generel information, følger for
chaufføren, forebyggende foranstaltninger, checkliste samt lovgivning om
transportvirksomhedens ansvar
3.3.
Mål: Imødegåelse af helbredsrisici
Ergonomi: Farlige bevægelser og stillinger, fysisk kondition, øvelser i håndtering af
gods samt personlige værnemidler
3.4.
Mål: Et sundt livsmønster
Sunde og afbalancerede spisevaner, virkninger af alkohol, medicin og andre stoffer,
der kan ændre adfærden, symptomer på træthed og stress og disses årsager og
virkninger samt den grundlæggende betydning af skift mellem arbejde og hvile
3.5.
Mål: Vurdering af nødsituationer
Adfærd i nødsituationer: Vurdering af situationen, imødegå forværring af ulykken,
tilkalde hjælp, yde tilskadekomne førstehjælp, reaktion ved brand, evakuering af
passagerer i lastbil/bus, garantere alle passagerers sikkerhed, reaktioner ved
aggression samt grundprincipperne for udfyldelse af fælles skadeanmeldelse
3.6.
Mål: Adfærdsmåder, der bidrager til at højne en servicevirksomheds image
Chaufførens optræden og image: Betydningen for virksomheden af kvaliteten af den
ydelse, chaufføren leverer, chaufførens forskellige roller, forskellige personer, som
chaufføren kommer i kontakt med, vedligeholdelse af køretøjet, tilrettelæggelse af
arbejdet samt de kommercielle og finansielle virkninger af tvister.
Kørekort C,
C+E, C1, C1+E
3.7.
Mål: Kendskab til vejgodstransportens økonomiske kontekst og organisationen af
markedet
vejgodstransport i forhold til andre godstransportmåder (tog, fly, skibe), forskellige
vejgodstransportaktiviteter (transport for tredjemands regning, egen virksomhed,
transportrelaterede aktiviteter), hovedtyper af vejgodstransportvirksomheder og
transportrelaterede aktiviteter og deres organisation, specialisering inden for transport
(tank, kontrolleret temperatur) samt sektorens udvikling (diversificering af ydelser,
kombination af bane og vej, underentreprise osv.)
Kørekort D,
D+E, D1, D1+E
3.8.
Mål: Kendskab til den økonomiske kontekst for personbefordring ad landevej og de
relevante regler på markedet
Personbefordring ad landevej i forhold til andre former for personbefordring (tog,
privatbil), forskellige former for personbefordring ad landevej, krydsning af
landegrænser (international transport), hovedtyper af virksomheder, der udøver
personbefordring ad landevej, og deres organisation.
Afdeling 2 - Gunduddannelsens opbygning
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443605_0017.png
Den grundlæggende erhvervsuddannelse består af to dele, en almindelig del, der er fælles for
alle chauffører, men har forskellige moduler for godstransport og passagerbefordring, og en
specifik del, der finder sted i en virksomhed i den sektor, hvor chaufføren skal arbejde, eller i
en godkendt uddannelsesinstitution.
Den fælles del omfatter bl.a. videreuddannelse i fornuftig kørsel med hovedvægten på
sikkerheden, anvendelse af transport- og færdselsregler og sociale regler, samt begreberne
sundhed, sikkerhed, service og logistik, som beskrevet i dette bilag.
Under den specifikke uddannelse skal det stof, der er indlært under den fælles del, bringes i
umiddelbar praktisk anvendelse ved arbejde som erhvervschauffør. Denne del af uddannelsen
omfatter de samme emner som den fælles del, men i relation til den pågældende virksomhed
eller sektor. På denne måde gennemfører den nye chauffør en del af sin uddannelse med den
køretøjstype, han senere skal anvende, han lærer om specifikke regler, kontrakter og
dokumenter, og han lærer om den specifikke logistikkæde. Ved denne form for specifik
uddannelse inddrages virksomhederne i grunduddannelsen af chauffører.
Afdeling 3 - Uddannelsens varighed
Minimumsgrunduddannelsen har en varighed på 140 timer for den fælles del og 70 timer for
den specifikke del.
Den fuldstændige grunduddannelse har en varighed på 420 timer for den fælles del og 210
timer for den specifikke del.
For hver af ovennævnte uddannelser skal punkt 1.1, 1.2 og 1.3 hver tegne sig for mindst 30%
af tiden, idet den resterende tid fordeles efter den pågældende chaufførprofil.
Mindst halvdelen af ud dannelsestiden i punkt 1.1 skal benyttes på praktisk kørsel i et køretøj
af den pågældende kategori, som opfylder kravene til prøvekøretøjer i direktiv 91/439/EØF.
Da flere personer samtidig kan deltage i praktisk kørsel i samme køretøj, bør det fremhæves,
at de enkelte chauffører skal have mindst 10 køretimer hver.
Den erhvervsmæssige efter- og videreuddannelse har en varighed på 35 timer hvert 5. år.
Uddannelsen tilrettelægges efter den pågældende chaufførprofil.
Afdeling 4 - Kontrol af kundskaberne
Minimumsgrunduddannelsen afsluttes med en eksamen
i faglige kvalifikationer inden for
den viden, der er opnået under uddannelsen. Denne eksamen afholdes af en instans, som
er uafhængig af uddannelsesinstitutionen. Ved denne eksamen
kontrolleres
det,
om
eleverne har tilegnet sig den fornødne viden inden for de vigtigste punkter af pensum.
Kun chauffører, der har bestået denne eksamen i faglige kvalifikationer, får efter
gennemførelse af både den fælles del og den specifikke del udstedt et
minimumsgrunduddannelsesbevis.
Den fuldstændige grunduddannelse afsluttes med en eksamen
i faglige kvalifikationer inden
for den viden, der er opnået under uddannelsen, og
som skal omfatte alle de vigtigste
punkter af uddannelsens pensum, idet der stilles mindst ét spørgsmål i hvert af afsnittene i
punkt 1.1, 1.2 og 1.3.
Denne eksamen afholdes af en instans, som er uafhængig af
uddannelsesinstitutionen.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443605_0018.png
Kun chauffører, der har bestået eksamen i faglige kvalifikationer, får efter
gennemførelse af både den fælles del og den specifikke del udstedt et bevis for
fuldstændig grunduddannelse.
Afdeling 5 - Godkendelse af uddannelsen
5.1. Undervisningen i den fælles del af grunduddannelsen og i efter- og videreuddannelsen
skal godkendes af den kompetente myndighed. Godkendelse kan kun meddeles efter skriftlig
ansøgning. Ansøgningen skal vedlægges følgende dokumenter:
5.1.1.
5.1.2.
5.1.3.
5.1.4.
Et detaljeret uddannelsesprogram med angivelse af, hvilke fag der undervises i, en
undervisningsplan og, hvilke undervisningsmetoder der vil blive anvendt
Undervisernes kvalifikationer og kompetenceområder
Oplysninger om undervisningslokaler,
praktikdelen og køretøjspark
undervisningsmaterialer,
udstyr
til
Betingelser for deltagelse i undervisningen (antal deltagere)
5.2. Den kompetente myndighed meddeler skriftligt sin godkendelse på følgende vilkår:
5.2.1.
5.2.2.
5.2.3.
5.2.4.
at uddannelsen gennemføres i overensstemmelse med de dokumenter, der er vedlagt
ansøgningen
at den kompetente myndighed kan udsende dertil bemyndigede personer til at
overvære undervisning og eksaminer
at den kompetente myndighed i god tid underrettes om, hvornår og hvor hvert kursus
afholdes
at godkendelsen kan inddrages, hvis vilkårene for den ikke opfyldes.
Uddannelsesstedet skal garantere, at underviserne har indgående kendskab til den seneste
udvikling i regler og uddannelseskrav vedrørende erhvervsuddannelse og tager hensyn til den.
De skal
som et led i en særlig udvælgelsesprocedure påvise, at de er i besiddelse af
undervisningskundskaber og pædagogisk viden og tilstrækkelig evne til og erfaring i at
føre det pågældende køretøj.
De skal have mindst 5 års erhvervschaufførerfaring
og
have
gennemgået den fuldstændige grunduddannelse og efter- og videreuddannelsen og være i
besiddelse af undervisningskundskaber og pædagogisk viden. Undervisningsprogrammet skal
udformes som anført i godkendelsen med udgangspunkt i emnerne i punkt 1.1, 1.2 og 1.3.
18