Europaudvalget 2001
KOM (2001) 0119
Offentligt
1442458_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 2.3.2001
KOM(2001) 119 endelig
0(''(/(/6( )5$ .200,66,21(1
7,/ 5c'(7 2* (8523$3$5/$0(17(7
()UDPPHVWUDWHJLHQ IRU OLJHVWLOOLQJ PHOOHP P QG RJ NYLQGHU
$UEHMGVSURJUDP IRU 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442458_0002.png
,  ,QGOHGQLQJ
EU har i mange år været forpligtet til at fremme ligestilling mellem mænd og kvinder, da
dette princip har været indskrevet i traktaten siden 1957. For at fremme denne politik vedtog
Kommissionen i juni 2000 en EF-rammestrategi for ligestilling mellem mænd og kvinder
1
.
Fællesskabets indsats for fremme af ligestilling mellem mænd og kvinder i perioden 2001 til
2005 kommer til udtryk i en samlet strategi, som omfatter alle fællesskabspolitikker, som har
til formål at fremme ligestilling mellem mænd og kvinder. I den periode arbejder
Kommissionen gradvist hen mod at nå de mål, som er beskrevet i rammestrategien, ved at
involvere alle Kommissionens tjenestegrene i arbejdet.
Rammestrategien samler og koordinerer Kommissionens forskellige initiativer og
programmer under én paraply, og skal bygge på klare vurderingskriterier,
ligestillingsvurdering og -evaluering, overvågningsredskaber og benchmarking. Denne nye
strategi profilerer de mange forskellige fællesskabsforanstaltninger, der findes til fremme af
ligestillingen mellem mænd og kvinder, ligesom den sikrer den overordnede sammenhæng
ved at afdække eventuelle overlapninger og dermed øge foranstaltningernes effektivitet og
synlighed såvel i som uden for Kommissionen.
Strategien understøttes af et årligt arbejdsprogram, hvis formål det er at bestemme og
sammenkæde de prioriterede aktiviteter, som hver enkelt tjenestegren planlægger hvert år,
med henblik på at:
omsætte ideelle endelige mål, som de er beskrevet i rammestrategien, til realistiske
og målelige trin eller faser
muliggøre måling af fremskridt med hensyn til gennemførelsen af rammestrategien
og løbende intern evaluering,
tilvejebringe et grundlag for afrapportering og øge synligheden af Kommissionens
indsats for at opnå ligestilling mellem mænd og kvinder.
Arbejdsprogrammet om ligestilling omfatter proaktive tiltag, dvs. justering af politikkerne i
form af integrering af kønsaspektet og/eller reaktive tiltag i form af gennemførelse af konkrete
foranstaltninger, der sigter mod at forbedre kvindernes situation i samfundet. De mål, som
hver enkelt af Kommissionens tjenestegrene har, er derfor delt op mellem en indsats for at
integrere kønsperspektivet i de politiske initiativer og specifikke foranstaltninger rettet mod
kvinder.
Da det årlige arbejdsprogram udarbejdes i samarbejde mellem Kommissionens tjenestegrene,
bruges de forpligtelser, som hver enkelt tjenestegren indgår, som resultatindikator for den
pågældende tjenestegren. Udviklingen og resultaterne overvåges af kommissærernes
ligestillingsgruppe med støtte fra tjenestegrenenes fælles ligestillingsgruppe. Årsberetningen
om ligestilling mellem mænd og kvinder indeholder hvert år oplysninger om de opnåede
resultater.
1
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget - "På vej mod en EF-rammestrategi for ligestilling mellem mænd og kvinder (2001-
2005)" KOM (2000) 335 endelig.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
,,  5DPPHVWUDWHJLHQV LQGVDWVRPUnGHU
Rammestrategien omfatter følgende indsatsområder:

/
,*(67,//,1* 3c $5%(-'60$5.('(7
Der fokuseres her på forskelle mellem mænds og kvinders vilkår på arbejdsmarkedet og på,
hvad der kan gøres for at rette op på situationen. Målene består i at øge kvindernes
erhvervsfrekvens, at nedbringe arbejdsløsheden blandt kvinder samt at gøre op med det
kønsopdelte arbejdsmarked og i betragteligt omfang udrydde lønforskellen, som stadig er på
20 %.

/
,*(/,* '(/7$*(/6( 2* 5(356(17$7,21
Der er ikke tilstrækkelig mange kvinder i beslutningstagende organer. Der er derfor behov for
strategier og instrumenter, som kan sikre kvinderne større indflydelse og repræsentation i alle
sammenhænge, hvor der træffes beslutninger om politiske, økonomiske og sociale
anliggender, bl.a. i forbindelserne med tredjelande og i udviklingssamarbejdet.

6
$00( $'*$1* 7,/ 62&,$/( 5(77,*+('(5 )25 .9,1'(5 2* 01'
Her er formålet at inddrage kønsaspektet i politikkerne på alle områder, som kvinder er i
berøring med i deres dagligdag, f.eks. transport, folkesundhed og bekæmpelse af andre former
for forskelsbehandling, for at forbedre forvaltningen af fællesskabslovgivningen navnlig
vedrørende social sikring, forældreorlov, barselsorlov og arbejdstid og finde måder og midler
til lettere at forene arbejdsliv og familieliv.

/
,*(67,//,1* , 6$0)81'6/,9(7
Indsatsen på dette område gælder håndhævelsen af kvinders menneskerettigheder gennem
fremme af kvinders menneskerettigheder, håndhævelse af retten til lige muligheder og
styrkelse af indsatsen mod vold mod kvinder og handel med kvinder.


1'5,1* $) .‘1652//(0‘1675( 2* )25'200(
Indsatsen her angår de stereotype roller, som mænd og kvinder tillægges, og behovet for at
ændre adfærdsmønstre, holdninger, normer og værdier for at tage højde for udviklingen i
kønsrollerne i samfundet. Med aktiviteterne tilstræber man, at kønsaspektet tilgodeses i
navnlig uddannelses-, kultur-, videnskabs-, medie-, ungdoms- og idrætspolitikken.
,,,  3ULRULWHUHGH IRUDQVWDOWQLQJHU L 
Ud over de initiativer vedrørende specifikke politikker, som er anført i bilaget, gennemfører
alle Kommissionens tjenestegrene følgende prioriterede aktiviteter:
Gennemførelse af en vurdering af de ligestillingsmæssige virkninger på en række
udvalgte politikområder, hvor man hidtil ikke har gennemført en integrering af
ligestillingsaspektet, dvs. man tager det forhold i betragtning, at politikker, som på
overfladen synes at være kønsneutrale, kan have forskellige konsekvenser for
henholdsvis mænd og kvinder. Det skal gøres i den forudgående fase, hvor man
gennemfører den politiske analyse og planlægningen, samt i gennemførelses- og
evalueringsfasen.
3
 , GHQ VDPPHQK QJ RSIRUGUHV LV U NYLQGHU WLO HQWHQ DW LQGVHQGH IRUVODJ HOOHU DW Y UH PHG WLO DW LQGVHQGH GLVVH – ,9  /LJHVWLOOLQJ L XGYDOJ NRPLWpHU RJ HNVSHUWJUXSSHU Gennemførelsen af Kommissionens afgørelse 2000/407/EF af 19. juni 20002, som har til formål at øge ligestillingen i udvalg, komitéer og ekspertgrupper er en synlig manifestation af Kommissionens ligestillingspolitik. Afgørelsen finder anvendelse i forhold til både eksisterende og nye udvalg, komitéer og grupper, og det fastsættes, at både mænd og kvinder skal være repræsenteret med mindst 40 %. For at opnå dette, særlig hvad angår allerede eksisterende udvalg, komitéer og grupper, kan man, når medlemmer skal erstattes (eller når et medlems mandatperiode udløber), tilgodese ligestillingen mellem kønnene. I den sammenhæng minder alle de af Kommissionens tjenestegrene, som beskæftiger sig med sådanne udvalg, komitéer og grupper, derfor medlemsstaterne, arbejdsmarkedets parter og erhvervsorganisationerne om at foreslå fire navne (omfattende mindst én person af hvert køn), således at Kommissionen kan opnå ligestilling mellem kønnene, når den udpeger medlemmer. Efter den første gennemgang af den nuværende fordeling i udvalgene, komitéerne og grupperne kan man se, at der kan gøres fremskridt med hensyn til ligestilling: . ¡ Q V IR U G H OLQ J L X G Y D OJ R J N R P LW p H U 120 100 80 60 40 20 0 KT AR R G M D % k v in d e r % mæ nd M å lo m r å d e TR EN TD EM PL JR EN AG C TR SA N G G G G D D G D D D Som beskrevet i meddelelsen vedrørende afgørelsen3 bliver gennemførelsen af afgørelsen beskrevet i en rapport med statistikker, og de af Kommissionens tjenestegrene, som ikke har forbedret kønsfordelingen, bliver bedt om at redegøre for grundene hertil. 2 3 EFT L 154 af 27.6.2000, s. 34-35 2000/C 203/03, EFT C 203 af 18.7.2000, s. 4 - 5 4 D G D G FI SH I R O C "> PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442458_0004.png
Da en vurdering af de ligestillingsmæssige virkninger kræver kønsopdelte data
vedrørende de relevante politikområder, indsamler de enkelte tjenestegrene sådanne
data og opdeler systematisk alle statistikker vedrørende enkeltpersoner efter køn.
I alle indkaldelser af forslag og interessetilkendegivelser henvises der til
Fællesskabets ligestillingspolitik, og det anføres, at især kvinder opfordres til at
indsende forslag/interessetilkendegivelser eller at deltage i indsendelsen af disse. Det
kunne f.eks. formuleres som følger: "'HW
(XURS LVNH ) OOHVVNDE KDU WLO IRUPnO DW
IUHPPH OLJHVWLOOLQJ PHOOHP P QG RJ NYLQGHU RJ VNDO L IRUELQGHOVH PHG DOOH VLQH
DNWLYLWHWHU IRUV¡JH DW IMHUQH XOLJKHGHU PHOOHP N¡QQHQH DUWLNHO  RJ  L ()WUDNWDWHQ



, GHQ VDPPHQK QJ RSIRUGUHV LV U NYLQGHU WLO HQWHQ DW LQGVHQGH IRUVODJ HOOHU DW Y UH
PHG WLO DW LQGVHQGH GLVVH
,9  /LJHVWLOOLQJ L XGYDOJ NRPLWpHU RJ HNVSHUWJUXSSHU
Gennemførelsen af Kommissionens afgørelse 2000/407/EF af 19. juni 2000
2
, som har til
formål at øge ligestillingen i udvalg, komitéer og ekspertgrupper er en synlig manifestation af
Kommissionens ligestillingspolitik. Afgørelsen finder anvendelse i forhold til både
eksisterende og nye udvalg, komitéer og grupper, og det fastsættes, at både mænd og kvinder
skal være repræsenteret med mindst 40 %. For at opnå dette, særlig hvad angår allerede
eksisterende udvalg, komitéer og grupper, kan man, når medlemmer skal erstattes (eller når et
medlems mandatperiode udløber), tilgodese ligestillingen mellem kønnene.
I den sammenhæng minder alle de af Kommissionens tjenestegrene, som beskæftiger sig med
sådanne udvalg, komitéer og grupper, derfor medlemsstaterne, arbejdsmarkedets parter og
erhvervsorganisationerne om at foreslå fire navne (omfattende mindst én person af hvert køn),
således at Kommissionen kan opnå ligestilling mellem kønnene, når den udpeger medlemmer.
Efter den første gennemgang af den nuværende fordeling i udvalgene, komitéerne og
grupperne kan man se, at der kan gøres fremskridt med hensyn til ligestilling:
. ¡ Q V IR U G H OLQ J L X G Y D OJ R J N R P LW p H U
120
100
80
60
40
20
0
KT
AR
R
G
M
D
% k v in d e r
% mæ nd
M å lo m r å d e
TR
EN
TD
EM
PL
JR
EN
AG
C
TR
SA
N
G
G
G
G
D
D
G
D
D
D
Som beskrevet i meddelelsen vedrørende afgørelsen
3
bliver gennemførelsen af afgørelsen
beskrevet i en rapport med statistikker, og de af Kommissionens tjenestegrene, som ikke har
forbedret kønsfordelingen, bliver bedt om at redegøre for grundene hertil.
2
3
EFT L 154 af 27.6.2000, s. 34-35
2000/C 203/03, EFT C 203 af 18.7.2000, s. 4 - 5
4
D
G
D
G
FI
SH
I
R
O
C