Europaudvalget 2001
KOM (2001) 0241
Offentligt
1442566_0001.png
31.7.2001
DA
De Europæiske Fællesskabers Tidende
C 213 E/255
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om kvaliteten af benzin og dieselolie og om
ændring af direktiv 98/70/EF
(2001/C 213 E/13)
(EØS-relevant tekst)
KOM(2001) 241 endelig udg. — 2001/0107(COD)
(Forelagt af Kommissionen den 11. maj 2001)
EUROPA-PARLAMENTET OG R¯DET FOR DEN EUROP˘ISKE
UNION HAR —
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Fællesskab, særlig artikel 95,
under henvisning til forslag fra Kommissionen,
under henvisning til udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale
Udvalg,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget,
(6) For vejgående motorkłretłjer anvendes i stadig hłjere
grad katalysatorer som middel til at opfylde emissions-
grænserne i Rådets direktiv 70/220/EØF (
2
) om foranstalt-
ninger mod luftforurening forårsaget af emissioner fra
kłretłjsmotorer med styret tænding og Rådets direktiv
88/77/EØF (
3
) om foranstaltninger mod luftforurening
forårsaget af emissioner fra dieseldrevne kłretłjsmotorer.
En nedskæring i svovlindholdet i benzin og dieselolie kan
derfor ventes at få stłrre virkninger på udstłdningsgassen
end ændringer i de andre brændstofparametre.
efter proceduren i traktatens artikel 251, og
ud fra fłlgende betragtninger:
(1) Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/70/EF af 13.
oktober 1998 om kvaliteten af benzin og dieselolie og
om ændring af Rådets direktiv 93/12/EF (
1
) fastsætter
miljłspecifikationer for brændstoffer.
(2) I henhold til traktatens artikel 95 skal forslag fra Kommis-
sionen inden for bl.a. sundhed og miljłbeskyttelse, der
vedrłrer det fælles markeds oprettelse og funktion,
bygge på et hłjt miljłbeskyttelsesniveau.
(7) Indfłrelsen af brændstoffer med lavere svovlindhold vil
forbedre de nye kłretłjsteknologiers brændstofeffektivitet
og fłre til en væsentlig mindskelse i emissionen af
konventionelle luftforurenende stoffer fra bestående kłre-
tłjer. Disse fordele skal afvejes mod den łgede emission af
CO
2
, som fremstilling af svovlfri benzin og diesel
medfłrer.
(8) Der błr defor træffes foranstaltninger til, at der indfłres
og sikres og adgang til svovlfrie brændstoffer. Fiskale
foranstaltninger har vist sig at være et effektivt middel
til at fremme indfłrelsen af brændstoffer af bedre kvalitet,
i overensstemmelse med de enkelte medlemsstaters behov
og prioriteringer.
(3) I henhold til direktiv 98/70/EF skal der foretages en revi-
sion af direktivet under hensyntagen til kravene i Fælles-
skabets luftkvalitetsnormer og dermed forbundne målsæt-
ninger og med henblik på at supplere de obligatoriske
specifikationer, der allerede er fastsat i direktivets bilag
III og IV.
(9) Da der som fłlge af dette direktiv sikres adgang til svovl-
frie brændstoffer, vil bilfabrikanterne, når de nuværende
miljłtilsagn tages op til revision i 2003, have mulighed
for at afgive tilsagn om væsentlige yderligere fremskridt
hen imod Fællesskabets mål på 120 g/km for de gennem-
snitlige CO
2
-emissioner for nye biler.
(4) En nedskæring i svovlindholdet i benzin og dieselolie kan
bidrage til at nå disse målsætninger.
(5) Det er klart dokumenteret, at svovl i benzin og dieselolie
svækker effektiviteten af katalysatorteknologien til efter-
behandling af udstłdningsgassen.
(
1
) EFT L 350 af 28.12.1998, s. 58. Senest ændret ved Kommissionens
direktiv 2000/71/EF, (EFT L 287 af 14.11.2000, s. 46).
(10) Der skal fra den 1. januar 2005 være adgang til tilstrække-
lige mængder af svovlfri benzin og dieselolie baseret på en
ligelig geografisk fordeling, så der sikres fri bevægelighed
for nye biler, der kræver disse brændstoffer. Samtidig skal
det sikres, at reduktionen i emissionerne fra nye biler
mere end opvejer de yderligere emissioner, som fremstil-
ling af svovlfrie brændstoffer medfłrer.
(
2
) EFT L 76 af 6.4.1970, s. 1. Senest ændret ved Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2001/1/EF (EFT L 35 af 6.2.2001, s. 34).
3
) EFT L 36 af 9.2.1988, s. 33. Senest ændret ved Europa-Parlamentets
(
og Rådets direktiv 1999/96/EF (EFT L 44 af 16.2.2000, s. 1).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442566_0002.png
C 213 E/256
DA
De Europæiske Fællesskabers Tidende
31.7.2001
(11) Fristen for fuldstændig indtrængning på markedet for
svovlfrie brændstoffer błr fastsættes til den 1. januar
2011, så brændstofindustrien får tilstrækkelig tid til at
foretage de nłdvendige investeringer til at tilpasse deres
produktionsplaner. Med den fuldstændige indfłrelse af
svovlfrie brændstoffer fra 2011 vil emissionen af konven-
tionelle forureningsstoffer fra de bestående biler endvidere
mindskes, hvilket vil fłre til en forbedring af luftkvaliteten,
samtidig med at det sikres, at der ikke sker en samlet
stigning i drivhusgasemissionerne.
(18) Direktiv 98/70/EF błr derfor ændres —
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1
I direktiv 98/70/EF foretages fłlgende ændringer:
1. I artikel 2 foretages fłlgende ændringer:
(12) Emissionerne fra motorer i mobile ikke-vejgående
maskiner og landbrugstraktorer skal opfylde grænseværdi-
erne i henholdsvis Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
97/68/EF (
1
) om foranstaltninger mod emission af forure-
nende luftarter og partikler fra forbrændingsmotorer til
montering i mobile ikke-vejgående maskiner og Rådets
direktiv 74/150/EØF (
2
) om typegodkendelse af landbrugs-
og skovbrugshjultraktorer. Opfyldelsen af disse emissions-
grænseværdier vil i stigende grad afhænge af kvaliteten af
de gasolier, der anvendes til disse motorer, hvorfor der må
indfłjes en definition på disse brændstoffer i direktiv
98/70/EF.
a) Nr. 2, andet afsnit, udgår.
b) Som nr. 3 indsættes:
»3. »gasolier, som er bestemt til brug i mobile ikke-
vejgående maskiner og landbrugstraktorer«:
(13) Der błr indfłres et ensartet system for overvågning og
indberetning af brændstofkvaliteten som middel til at
vurdere overholdelsen af de foreskrevne miljłspecifika-
tioner for brændstofkvaliteten.
— ethvert mineraloliebaseret flydende brændstof,
der henhłrer under KN-kode 2710 00 66 til
2710 00 68, bestemt til brug i de i direktiv
97/68/EF og 74/150/EF omhandlede motorer,
og hvor
(14) Der błr fastlægges en procedure til ajourfłring af de
målemetoder, der anvendes til at sikre, at de foreskrevne
brændstofkvalitetsspecifikationer overholdes.
— under 65 volumenprocent (inklusive tab) destil-
lerer ved 250 °C efter ASTM D 86-metoden (eller
hvor destillationsprocenten ikke kan bestemmes
efter ASTM D 86-metoden), og hvor
(15) Bestemmelserne i direktiv 98/70/EF błr ændres under
hensyntagen til Rådets afgłrelse 1999/468/EF om fast-
sættelse af de nærmere vilkår for udłvelsen af de gennem-
fłrelsesbefłjelser, der tilægges Kommissionen (
3
).
— 85 volumenprocent eller derover (inklusive tab)
destillerer ved 350 °C efter ASTM D
86-metoden.«
2. I artikel 3 foretages fłlgende ændringer:
(16) Bestemmelserne i direktiv 98/70/EF błr tages op til revi-
sion under hensyntagen til Fællesskabets nye lovgivning
om luftkvalitet og de dermed forbundne miljłmålsæt-
ninger og til udviklingen af nye forureningsbekæmpelses-
teknologier og med henblik på i givet fald at bekræfte
datoen for fuldstændig indfłrelse af svovlfri diesel, så det
sikres, at der ikke sker en samlet stigning i emissionen af
drivhusgasser.
a) I stk. 2 indsættes som litra d) og e):
(17) Medlemsstaterne błr indfłre bestemmelser om sanktioner
og błder for overtrædelser af direktiv 98/70/EF og sikre,
at de gennemfłres. Sanktionerne skal være effektive, stå i
et rimeligt forhold til overtrædelsen og have en
afskrækkende virkning.
EFT L 59 af 27.2.1998, s. 1.
EFT L 84 af 28.3.1974, s. 10. Senest ændret ved Rådets og Europa-
Parlamentets direktiv 2000/25/EF (EFT L 173 af 12.7.2000, s. 1.)
3
) EFT L 184 af 17.7.1999, s. 1.
(
(
2
)
(
1
)
»d) Uden at dette berłrer bestemmelserne i litra c),
træffer medlemsstaterne de nłdvendige foranstalt-
ninger til at sikre, at blyfri benzin med et svovlind-
hold på hłjst 10 mg/kg (ppm) markedsfłres på deres
område senest fra den 1. januar 2005. Medlemssta-
terne påser, at der er adgang til denne blyfrie benzin
baseret på en afbalanceret geografisk fordeling, og at
den i alle andre henseender er i overensstemmelse
med specifikationerne i bilag III.
e) Medlemsstaterne påser, at blyfri benzin senest den 1.
januar 2011 kun kan markedsfłres på deres område,
såfremt den er i overensstemmelse med miljłspecifi-
kationerne i bilag III, med undtagelse af svovlind-
holdet, som skal være under 10 mg/kg (ppm).«
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442566_0003.png
31.7.2001
DA
De Europæiske Fællesskabers Tidende
C 213 E/257
3. I artikel 4 foretages fłlgende ændringer:
a) I stk. 1 indsættes som litra d) og e):
»d) Uden at dette berłrer bestemmelserne i litra c),
træffer medlemsstaterne de nłdvendige foranstalt-
ninger til at sikre, at dieselolie med et svovlindhold
på hłjst 10 mg/kg (ppm) markedsfłres på deres
område senest fra den 1. januar 2005. Medlemssta-
terne påser, at der er adgang til denne dieselolie
baseret på en afbalanceret geografisk fordeling, og
at den i alle andre henseender er i overensstemmelse
med specifikationerne i bilag IV.
e) Medlemsstaterne påser, med forbehold af bestemmel-
serne i artikel 9, stk. 1, litra a), at dieselolie senest
den 1. januar 2011 kun kan markedsfłres på deres
område, såfremt den er i overensstemmelse med
miljłspecifikationerne i bilag IV, med undtagelse af
svovlindholdet, som skal være under 10 mg/kg
(ppm).«
b) Fłlgende indsættes som nyt stk. 5:
»5. Medlemsstaterne påser, at gasolier, der markeds-
fłres på deres område, og som er bestemt til brug i
mobile ikke-vejgående maskiner og landbrugstraktorer,
indeholder under 2 000 mg/kg (ppm) svovl. Senest fra
den 1. januar 2008 må svovlindholdet i gasolier bestemt
til brug i mobile ikke-vejgående maskiner og landbrugs-
traktorer ikke overstige 1 000 mg/kg (ppm). Medlems-
staterne kan imidlertid kræve en lavere grænse på
500 mg/kg (ppm) eller det samme svovlindhold som
fastsat for dieselolie i dette direktiv.«
4. Artikel 8 affattes således:
»Artikel
8
1.
Medlemsstaterne overvåger på grundlag af analyseme-
toderne i europæisk standard EN 228 og EN 590, at kravene
i artikel 3 og 4 for henholdsvis benzin og dieselolie over-
holdes.
2.
Medlemsstaterne opretter et system for brændstofkvali-
tetsovervågning, som mindst skal opfylde kravene i EN . . .
(nummeret på den nye standard indfłjes, når den er blevet
offentliggjort). Medlemsstaterne kan anvende et andet
system for brændstofkvalitetsovervågning, hvis de kan
bevise, at resultaterne heraf er af tilsvarende kvalitet.
3.
Medlemsstaterne forelægger senest den 30. juni hvert
år et resumØ af deres brændstofkvalitetsdata for det foregå-
ende kalenderår. Det fłrste resumØ forelægges senest den
30. juni 2002. ResumØet udformes efter modellen i EN
. . . (nummeret på den nye standard indfłjes, når den er
blevet offentliggjort). Derudover indberetter medlemssta-
terne den samlede mængde benzin og dieselolie, der er
markedsfłrt på deres område, og den markedsfłrte mængde
af blyfri benzin og dieselolie med et svovlindhold på under
10 mg/kg (ppm). Medlemsstaterne indberetter endvidere
den geografiske udbredelse af markedsfłringen på deres
område af benzin og dieselolie med et svovlindhold på
under 10 mg/kg.«
5. I artikel 9 foretages fłlgende ændringer:
a) Stk. 1 affattes således:
»1.
Kommissionen tager senest den 31. december
2006 brændstofspecifikationerne i direktiv 98/70/EF op
til revision og foreslår om nłdvendigt ændringer hertil i
overensstemmelse med de nuværende og kommende krav
i Fællesskabets luftkvalitetslovgivning og de hermed
forbundne målsætninger. Kommissionen overvejer
navnlig:
a) Nłdvendigheden af at ændre tidsfristen for
fuldstændig indfłrelse af dieselolie med et svovlind-
hold på hłjst 10 mg/kg (ppm) for at sikre, at der
ikke sker en samlet stigning i drivhusgasemissionerne.
I denne analyse tages der hensyn til udviklingen i
raffineringsteknologien, de forventede forbedringer i
kłretłjernes brændstofłkonomi og den hastighed,
hvormed ny brændstofeffektiv teknologi indfłres i
bilparken.
b) Konsekvenserne af ny fællesskabslovgivning, der fast-
sætter luftkvalitetsnormer for stoffer som f.eks. poly-
cykliske aromatiske kulbrinter.
c) Resultatet af den i artikel 10 i direktiv 99/30/EF
omhandlede revision med hensyn til grænseværdierne
for luftens indhold af svovldioxid, nitrogendioxid,
nitrogenoxider, partikler og bly (*).
d) Resultatet af revisionen af de forskellige aftaler med
japanske (**), koreanske (***) og europæiske (****)
bilfabrikanter om nedbringelse af brændstofforbruget
og kuldioxidemissionerne for nye personbiler.
e) Resultatet af revisionen i medfłr af artikel 7 i direktiv
99/96/EF og bekræftelsen af den obligatoriske
NO
x
-emissionsnorm for tunge erhvervskłretłjer.
f) Effektiviteten af ny forureningsbegrænsende teknologi
og udviklingen på de internationale brændstofmar-
keder.
___________
(*) EFT L 163 af 29.6.1999, s. 41.
(**) EFT L 100 af 20.4.2000, s. 57.
(***) EFT L 100 af 20.4.2000, s. 55.
(****) EFT L 40 af 13.2.1999, s. 49.«
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442566_0004.png
C 213 E/258
DA
De Europæiske Fællesskabers Tidende
31.7.2001
6. Som artikel 9a indsættes:
»Artikel
9a
Medlemsstaterne fastsætter de sanktioner, der skal anvendes
i tilfælde af overtrædelse af gennemfłrelsesbestemmelserne
til dette direktiv. Sanktionerne skal være effektive, stå i et
rimeligt forhold til overtrædelsen og have afskrækkende
virkning.«
7. Artikel 10, stk. 1, affattes således:
»De målemetoder, der henvises til i bilag I, II, III og IV til
dette direktiv, er de analysemetoder, der er opstillet i euro-
pæisk standard EN 228 og EN 590. Eventuelle ændringer i
en prłvningsmetode i enten EN 228 eller EN 590 er kun
bindende for medlemsstaterne, hvis den nye metodes nłjag-
tigheds- og præcisionsniveau er mindst lige så hłjt som for
den prłvningsmetode, den erstatter. Behłves der yderligere
tilpasning af disse metoder til den tekniske udvikling, kan
Kommissionen vedtage de fornłdne ændringer efter proce-
duren i artikel 11, stk. 2.«
8. Artikel 11 affattes således:
»Artikel
11
1.
Kommissionen bistås af det ved artikel 12 i direktiv
96/62/EF (*) nedsatte udvalg, der består af repræsentanter
for medlemsstaterne, og som har Kommissionens repræsen-
tant som formand.
2.
Når der henvises til nærværende stykke, finder den i
artikel 5 i afgłrelse 1999/468/EF omhandlede forskriftspro-
cedure anvendelse i overensstemmelse med samme afgł-
relses artikel 7 og 8.
3.
Det i artikel 5 i afgłrelse 1999/468/EF omhandlede
tidsrum er på tre måneder.
___________
(*) EFT L 296 af 21.11.1996, s. 55.«
9. Bilag I til IV erstattes med teksten i bilaget til dette direktiv.
Artikel 2
Medlemsstaterne vedtager og offentliggłr inden den 30. juni
2003 de love og administrative bestemmelser, der er nłdven-
dige for at efterkomme dette direktiv. De underretter straks
Kommissionen herom.
Medlemsstaterne anvender disse bestemmelser fra den 1. januar
2004.
Når medlemsstaterne vedtager disse bestemmelser, skal de inde-
holde en henvisning til dette direktiv, eller de skal ved offent-
liggłrelsen ledsages af en sådan henvisning. De nærmere regler
for denne henvisning fastsættes af medlemsstaterne.
Artikel 3
Dette direktiv træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggł-
relsen i
De Europæiske Fællesskabers Tidende.
Artikel 4
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442566_0005.png
31.7.2001
DA
De Europæiske Fællesskabers Tidende
C 213 E/259
BILAG
»BILAG
I
MILJØSPECIFIKATIONER FOR BR˘NDSTOFFER TIL BRUG I KØRETØJER MED MOTOR MED STYRET
T˘NDING
Type:
Benzin
Parameter
(
1
)
Enhed
Grænseværdier (
2
)
Minimum
Maksimum
Research-oktantal
Motoroktantal
Damptryk, sommer (
4
)
Destillation:
— fordampet ved 100 °C
— fordampet ved 150 °C
Kulbrinter:
— alkener
— aromater
— benzen
Oxygenindhold
Oxygenater
— methanol, stabilisatorer skal være tilsat
— ethanol, stabilisatorer kan være tilsat
— isopropylalkohol
— tertbutylalkohol
— isobutylalkohol
— ethere med 5 kulstofatomer pr. molekyle og derover
— andre oxygenater (
7
)
Svovlindhold
Blyindhold
% v/v
% v/v
% v/v
% v/v
% v/v
% v/v
% v/v
mg/kg
g/l
% v/v
% v/v
% v/v
% m/m
% v/v
% v/v
kPa
95 (
3
)
85
—
—
—
60,0 (
5
)
46,0
75,0
—
—
—
—
—
—
18,0 (
6
)
42,0
1,0
2,7
—
—
—
—
—
—
—
—
—
3
5
10
7
10
15
10
150
0,005
(
1
) Prłvningsmetoderne er de i EN 228 anfłrte metoder. ˘ndringer i en prłvningsmetode i EN 228 er kun bindende for medlems-
staterne, hvis den nye metode giver mindst samme nłjagtighed og mindst samme præcisionsniveau som den prłvningsmetode, den
erstatter.
2
) De anfłrte værdier er »sande værdier«. Opstillingen af grænseværdierne bygger på ISO 4259 »Petroleum products — Determination
(
and application of precision data in relation to methods of test«, og ved fastsættelsen af en minimumsværdi er der medregnet en
minimumsdifference på 2R over nul (R = reproducerbarhed). Resultaterne af de individuelle målinger skal fortolkes på grundlag af
kriterierne i ISO 4259 (offentliggjort i 1995).
3
) Blyfri normalbenzin kan markedsfłres med et minimumsmotoroktantal (MON) på 81 og minimumsresearch-oktantal (RON) på 91.
(
(
4
) Sommerperioden begynder senest 1. maj og slutter tidligst 30. september. For medlemsstater med arktiske klimaforhold begynder
sommerperioden senest den 1. juni og slutter tidligst den 31. august.
5
) For medlemsstater med arktiske klimaforhold er damptrykket begrænset til 70 kPa i sommerperioden.
(
(
6
) Blyfri normalbenzin må markedsfłres med et maksimalt indhold af alkener på 21 %.
(
7
) Andre monovalente alkoholer og ethere, hvis kogeslutpunkt ikke er hłjere end det kogeslutpunkt, der er fastsat i EN 228.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442566_0006.png
C 213 E/260
DA
De Europæiske Fællesskabers Tidende
31.7.2001
BILAG II
MILJØSPECIFIKATIONER FOR BR˘NDSTOFFER TIL BRUG I KØRETØJER MED MOTOR MED KOMPRES-
SIONSST˘NDING
Type:
Dieselolie
Parameter
(
1
)
Enhed
Grænseværdier (
2
)
Minimum
Maksimum
Cetantal
Massefylde ved 15 °C
Destillation:
— mindst 95 % (v/v)
Polycykliske aromatiske kulbrinter
Svovlindhold
°C
% m/m
mg/kg
kg/m
3
51,0
—
—
—
—
—
845
360
11
350
(
1
) Prłvningsmetoderne er de i EN 590 anfłrte metoder. ˘ndringer i en prłvningsmetode i EN 590 er kun bindende for medlems-
staterne, hvis den nye metode giver mindst samme nłjagtighed og mindst samme præcisionsniveau som den prłvningsmetode, den
erstatter.
(
2
) De anfłrte værdier er »sande værdier«. Opstillingen af grænseværdierne bygger på ISO 4259 »Petroleum products - Determination and
application of precision data in relation to methods of test«, og ved fastsættelsen af en minimumsværdi er der medregnet en
minimumsdifference på 2R over nul (R = reproducerbarhed). Resultaterne af de individuelle målinger skal fortolkes på grundlag af
kriterierne i ISO 4259 (offentliggjort i 1995).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442566_0007.png
31.7.2001
DA
De Europæiske Fællesskabers Tidende
C 213 E/261
BILAG III
MILJØSPECIFIKATIONER FOR BR˘NDSTOFFER TIL BRUG I KØRETØJER MED MOTOR MED STYRET
T˘NDING
Type:
Benzin
Parameter
(
1
)
Enhed
Grænseværdier (
2
)
Minimum
Maksimum
Research-oktantal
Motoroktantal
Damptryk, sommer (
3
)
Destillation:
— fordampet ved 100 °C
— fordampet ved 150 °C
Kulbrinter:
— alkener
— aromater
— benzen
Oxygenindhold
Oxygenater
— methanol, stabilisatorer skal være tilsat
— ethanol, stabilisatorer kan være tilsat
— isopropylalkohol
— tertbutylalkohol
— isobutylalkohol
— ethere med 5 kulstofatomer pr. molekyle og derover
— andre oxygenater (
5
)
Svovlindhold
Blyindhold
% v/v
% v/v
% v/v
% v/v
% v/v
% v/v
% v/v
mg/kg
mg/kg
g/l
% v/v
% v/v
% v/v
% m/m
% v/v
% v/v
kPa
95
85
—
46,0
75,0
—
—
—
—
—
—
—
—
—
—
—
—
—
—
—
—
60,0 (
4
)
—
—
18,0
35,0
1,0
2,7
3
5
10
7
10
15
10
50
10 (
6
)
0,005
(
1
) Prłvningsmetoderne er de i EN 228 anfłrte metoder. ˘ndringer i en prłvningsmetode i EN 228 er kun bindende for medlems-
staterne, hvis den nye metode giver mindst samme nłjagtighed og mindst samme præcisionsniveau som den prłvningsmetode, den
erstatter.
(
2
) De anfłrte værdier er »sande værdier«. Opstillingen af grænseværdierne bygger på ISO 4259 »Petroleum products — Determination
and application of precision data in relation to methods of test«, og ved fastsættelsen af en minimumsværdi er der medregnet en
minimumsdifference på 2R over nul (R = reproducerbarhed). Resultaterne af de individuelle målinger skal fortolkes på grundlag af
kriterierne i ISO 4259 (offentliggjort i 1995).
3
) Sommerperioden begynder senest 1. maj og slutter tidligst 30. september. For medlemsstater med arktiske klimaforhold begynder
(
sommerperioden senest den 1. juni og slutter tidligst den 31. august.
(
4
) For medlemsstater med arktiske klimaforhold er damptrykket begrænset til 70 kPa i sommerperioden.
(
5
) Andre monovalente alkoholer og ethere, hvis kogeslutpunkt ikke er hłjere end det kogeslutpunkt, der er fastsat i EN 228.
(
6
) I overensstemmelse med artikel 3, stk. 2, skal blyfri benzin med et svovlindhold på hłjst 10 mg/kg senest den 1. januar 2005
markedsfłres på medlemsstaternes område og være tilgængelig baseret på en afbalanceret geografisk fordeling. Senest den 1. januar
2011 skal svovlindholdet i al blyfri benzin, der markedsfłres på en medlemsstats område, være under 10 mg/kg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442566_0008.png
C 213 E/262
DA
De Europæiske Fællesskabers Tidende
31.7.2001
BILAG IV
MILJØSPECIFIKATIONER FOR BR˘NDSTOFFER TIL BRUG I KØRETØJER MED MOTOR MED KOMPRES-
SIONSST˘NDING
Type:
Dieselolie
Parameter (
1
)
Enhed
Grænseværdier (
2
)
Minimum
Maksimum
Cetantal
Massefylde ved 15 °C
Destillation:
— 95 % (v/v)
Polycykliske aromatiske kulbrinter
Svovlindhold
°C
% m/m
mg/kg
mg/kg
kg/m
3
51,0
—
—
—
—
—
—
845
360
11
50
10 (
3
)
(
1
) Prłvningsmetoderne er de i EN 590 anfłrte metoder. ˘ndringer i en prłvningsmetode i EN 590 er kun bindende for medlems-
staterne, hvis den nye metode giver mindst samme nłjagtighed og mindst samme præcisionsniveau som den prłvningsmetode, den
erstatter.
(
2
) De anfłrte værdier er »sande værdier«. Opstillingen af grænseværdierne bygger på ISO 4259 »Petroleum products — Determination
and application of precision data in relation to methods of test«, og ved fastsættelsen af en minimumsværdi er der medregnet en
minimumsdifference på 2R over nul (R = reproducerbarhed). Resultaterne af de individuelle målinger skal fortolkes på grundlag af
kriterierne i ISO 4259 (offentliggjort i 1995).
(
3
) I overensstemmelse med artikel 4, stk. 1, skal dieselolie med et svovlindhold på hłjst 10 mg/kg senest den 1. januar 2005 markeds-
fłres på medlemsstaternes område og være tilgængelig baseret på en afbalanceret geografisk fordeling. Herudover og med forbehold af
revisionen i artikel 9, stk. 1, skal svovlindholdet i al dieselolie, der markedsfłres på en medlemsstats område, senest den 1. januar
2011 være under 10 mg/kg.«