Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om ændring af Rådets direktiv 92/6/EØF
om montering og anvendelse af hastighedsbegrænsende anordninger i visse klasser af
motorkøretøjer i Fællesskabet
(forelagt af Kommissionen)
BEGRUNDELSE
A. Generelt
Situationen i dag
Rådets direktiv 92/6/EØF om montering og anvendelse af hastighedsbegrænsende anordninger i
visse klasser af motorkøretøjer i Fællesskabet [1] blev vedtaget den 10. februar 1992. I direktivet
kræves der hastighedsbegrænsende anordninger i køretøjer i klasse M3 med en totalvægt over 10
ton og i køretøjer i klasse N3, hvor køretøjsklasserne M3 og N3 er defineret i bilag II til direktiv
70/156/EØF [2]. I præamblen til direktiv 92/6/EØF anføres det, at der i første fase kun stilles krav til
de største motorkøretøjer, som er dem, der i størst omfang indgår i international transport. Dernæst
kan kravene udvides til også at omfatte mindre køretøjsklasser, afhængigt af de tekniske
muligheder og medlemsstaternes erfaringer.
[1] EFT L 57 af 2.3.1992, s. 27.
[2] Rådets direktiv 70/156/EØF af 6. februar 1970 om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning
om godkendelse af motordrevne køretøjer og påhængskøretøjer dertil (EFT L 42 af 23.2.1970, s. 1)
med senere ændringer.
I medfør af direktivet indførtes obligatorisk montering og anvendelse af hastighedsbegrænsende
anordninger i hele EU i følgende tre faser:
* fra 1. januar 1994 for fabriksnye køretøjer
* fra 1. januar 1995 for køretøjer i international transport, registreret mellem 1. januar 1988 og 1.
januar 1994
* fra 1. januar 1996 for alle køretøjer, der var registreret den 1. januar 1988 eller senere.
Artikel 2 i direktivet kræver, at der skal være monteret hastighedsbegrænsende anordninger i
motorkøretøjer af klasse M3, indstillet til en maksimumshastighed på 100 km/t, og artikel 3 kræver,
at der skal være monteret hastighedsbegrænsende anordninger i motorkøretøjer af klasse N3,
indstillet til en maksimumshastighed på 90 km/t.
Artikel 6 i direktivet rummer nogle undtagelser, idet artikel 2 og 3 ikke anvendes på motorkøretøjer,
der benyttes af væbnede styrker, civilforsvaret, brandvæsenet og lignende nødtjenester samt
ordensmagten, og heller på motorkøretøjer
- der som følge af deres konstruktion ikke kan køre hurtigere end de i artikel 2 og 3 nævnte
hastigheder
- der anvendes på vej med henblik på videnskabelige forsøg
- der kun benyttes til offentlige tjenesteydelser i byområder.
De tekniske forskrifter for typegodkendelse af hastighedsbegrænsende anordninger er fastsat i
direktiv 92/24/EØF af 31. marts 1992 om hastighedsbegrænsende anordninger eller lignende
indbyggede hastighedsbegrænsende systemer for visse motorkøretøjsklasser [3].
[3] EFT L 129 af 14.5.1992, s. 154.
Kommissionen har forelagt Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om gennemførelsen af direktiv
92/6/EØF. Rapporten bygger på undersøgelser og medlemsstaternes erfaringer.