Europaudvalget 2001
KOM (2001) 0418
Offentligt
1442729_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 23.07.2001
KOM(2001) 418 endelig
2001/0166 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om lønomkostningsindekset
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442729_0002.png
BEGRUNDELSE
Baggrund
I flere år har man anset manglen på en aktuel og sammenlignelig indikator for kortfristede
udviklingstendenser
i
lønomkostningerne
som
en
alvorlig
svaghed
ved
arbejdsmarkedsstatistikken. Efter mange investeringer i et "arbejdskraftprisindeks" i
halvfemserne besluttede Udvalget for Det Statistiske Program i 1997 at betragte
arbejdskraftprisindekset som en mulig langfristet løsning og at indføre et
lønomkostningsindeks som en midlertidig løsning, dog uden noget retsgrundlag.
Det lønomkostningsindeks, der siden da er blevet produceret og offentliggjort regelmæssigt,
er langt fra tilfredsstillende med hensyn til aktualitet, dækning og sammenlignelighed.
Dette er grunden til, at handlingsplanen om statistikkrav i Den Økonomiske og Monetære
Union, som Rådet (økonomi og finans) gav sin tilslutning til den 29. september 2000,
inkluderede kortfristede lønomkostningsstatistikker i den pakke af forordningsudkast, som
skal forelægges Europa-Parlamentet og Rådet i foråret 2001.
Politisk kontekst
I et område af ØMU's størrelse anses lønomkostningerne generelt som den vigtigste
potentielle kilde til inflation. Et aktuelt lønomkostningsindeks er således af meget væsentlig
betydning for Den Europæiske Centralbank i forbindelse med overvågningen af inflationen i
ØMU og for arbejdsmarkedets parter i forbindelse med forhandling af lønaftaler.
I henhold til forslaget til forordning skal medlemsstaterne levere kvartalsvise data fra
arbejdsgiverne om lønomkostninger, så vidt muligt på basis af eksisterende data. Drøftelserne
med medlemsstaterne såvel i arbejdsgrupper som i Udvalget for det Statistiske Program har
ført til en forenkling af de krævede oplysninger (f.eks. vil det ikke være nødvendigt med en
opdeling efter stilling eller fuldtids-/deltidsbeskæftigelse). Forslaget til forordning er
udarbejdet på en sådan måde, at det er konsistent med eksisterende lovgivning om
lønomkostninger, indtjening og nationalregnskaber.
Den metodologi, der skal anvendes til udarbejdelse af indekset, og formaterne til
fremsendelse af data vil blive nærmere fastlagt i Kommissionens forordning sammen med
kriterierne for vurdering af kvaliteten af lønomkostningsindekset fra hver enkelt medlemsstat.
Næste skridt
Ifølge handlingsplanen om statistikkrav i Den Økonomiske og Monetære Union er dette
forslag en del af en pakke af retsakter, som skal forelægges Europa-Parlamentet og Rådet i
foråret 2001.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442729_0003.png
2001/0166 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om lønomkostningsindekset
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 285,
stk. 1,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale Udvalg,
under henvisning til udtalelse fra Den Europæiske Centralbank
2
,
efter proceduren i traktatens artikel 251
3
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
En række forskellige statistiske oplysninger, hvoraf lønomkostningsindekset udgør en
væsentlig del, er relevante for at kunne forstå inflationsprocessen og dynamikken på
arbejdsmarkedet.
Fællesskabet, og især dets økonomiske, beskæftigelsesmæssige og monetære
myndigheder, har brug for regelmæssige og aktuelle lønomkostningsindeks til
overvågning af ændringer i lønomkostningerne.
Et af de prioriterede områder i handlingsplanen om statistikkrav i Den Økonomiske og
Monetære Union, som Europa-Kommissionen (Eurostat) har udarbejdet i tæt
samarbejde med Den Europæiske Centralbank, er udarbejdelse af et retsgrundlag for
kortfristede lønomkostningsstatistikker.
Fordelene ved på fællesskabsplan at indsamle fuldstændige data om alle segmenter af
økonomien bør afvejes mod indberetningsmulighederne og den besvarelsesbyrde, der
pålægges små og mellemstore virksomheder (SMV'er).
I henhold til subsidiaritetsprincippet, som omhandlet i traktatens artikel 5, er det kun
muligt at opstille fælles statistiske standarder for lønomkostningsindeks på grundlag af
en fællesskabsretsakt, da det kun er Kommissionen, der er i stand til at koordinere den
nødvendige samordning af statistisk information på fællesskabsplan, hvorimod
(2)
(3)
(4)
(5)
1
2
3
EFT C
[…],
af
[…],
s.
[…].
EFT C
[…],
af
[…],
s.
[…].
EFT C
[…],
af
[…],
s.
[…].
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442729_0004.png
indsamling af data og udarbejdelse af sammenlignelige lønomkostningsindeks kan
foretages af medlemsstaterne.
(6)
Da de nødvendige foranstaltninger til gennemførelse af denne forordning er
forvaltningsforanstaltninger, jf. artikel 2 i Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni
1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de
gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen,
4
bør de vedtages efter den
procedure, der er fastlagt i artikel 4 i nævnte afgørelse.
Udvalget for Det Statistiske Program, der blev nedsat ved Rådets afgørelse
89/382/EØF, Euratom,
5
er blevet hørt i overensstemmelse med artikel 3 i denne
afgørelse -
(7)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Formål
Formålet med denne forordning er at opstille en fælles ramme for produktion, fremsendelse
og evaluering af sammenlignelige lønomkostningsindeks i Fællesskabet. Medlemsstaterne
producerer lønomkostningsindeks for de i artikel 4 nævnte økonomiske aktiviteter.
Artikel 2
Definitioner
1.
Ved lønomkostningsindekset forstås Laspeyres-indekset for lønomkostninger pr.
præsteret arbejdstime, sammenkædet årligt og baseret på en fast struktur af
økonomiske aktiviteter på NACE Rev. 1-afdelingsniveau (NACE Rev. 1 er den ved
Rådets forordning (EØF) nr. 3037/90 af 9. oktober 1990 om Den Statistiske
Nomenklatur for Økonomiske Aktiviteter i De Europæiske Fællesskaber
6
udarbejdede klassifikation). Den formel, der skal anvendes til beregning af
lønomkostningsindekset, er defineret i bilaget til denne forordning.
Ved lønomkostninger forstås de samlede kvartalsvise omkostninger, som
arbejdsgiveren
skal
afholde
ved
beskæftigelse
af
arbejdskraft.
Lønomkostningsposterne og personale i alt defineres under henvisning til bilag II,
afsnit A og D (post D1, D4 og D5 og disses delkomponenter, idet post D2 og D3
ikke medregnes) i Kommissionens forordning (EF) nr. 1726/1999 af 27. juli 1999
7
om gennemførelsen af Rådets forordning (EF) nr. 530/1999 af 9. marts 1999 om
statistikker over løn- og lønomkostningsstrukturer for så vidt angår definition og
fremsendelse af oplysninger om lønomkostninger
8
.
2.
4
5
6
7
8
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23.
EFT L 181 af 28.6.1989, s. 47.
EFT L 293 af 24.10.1990, s. 1.
EFT L 203 af 3.8.1999, s. 28.
EFT L 63 af 12.3.1999, s. 6.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442729_0005.png
3.
Antal arbejdstimer defineres under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 2223/96
af 25. juni 1996 om det europæiske national- og regionalregnskabssystem i
Fællesskabet
9
, bilag A, kapitel 11, afsnit 11.26 - 11.31.
Indeksets tekniske specifikation, herunder revisioner af vægtningsstrukturen, kan
omdefineres efter proceduren i artikel 11, stk. 2.
Artikel 3
Dækning
4.
1.
2.
Denne forordning finder anvendelse på alle de aktiviteter, der er defineret i
hovedafdeling C til O i NACE Rev. 1.
Lønomkostningsindekset repræsenterer alle statistiske enheder som defineret i
Rådets forordning (EØF) nr. 696/93 af 15. marts 1993 om de statistiske enheder til
observation og analyse af det produktive system i Det Europæiske Fællesskab
10
.
Artikel 4
Opdeling af variable
1.
Dataene opdeles efter økonomiske aktiviteter i henhold til NACE Rev. 1, mindst
efter afdelinger og underafdelinger. Dataene skal også leveres for NACE Rev. 1-
hovedafdeling L, M, N og O i overensstemmelse med de overgangsordninger, der er
omhandlet i artikel 9.
Der leveres separate lønomkostningsindeks for de fire lønomkostningskategorier, der
er nævnt nedenfor:
(1)
lønomkostninger i alt
2.
(2) lønomkostninger ekskl. bonusser, som er defineret i post D.11112 i bilag II til
Kommissionens forordning (EF) nr. 1726/1999
(3) løn, defineret under henvisning til post D.11 i bilag II i Kommissionens
forordning (EF) nr. 1726/1999, som omhandlet i artikel 2
(4) arbejdsgiverbidrag til sociale ordninger plus skatter betalt af arbejdsgiver
minus tilskud modtaget af arbejdsgiver, som defineret ved summen af post D.12 og
D.4 minus post D.5 i bilag II til Kommissionens forordning (EF) nr. 1726/1999
11
,
som omhandlet i artikel 2.
9
10
11
EFT L 310 af 30.11.96, s. 1.
EFT L 76 af 30.3.93, s. 1.
EFT L 203 af 3.8.1999, s. 28.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 5
Hyppighed og tilbageregnede data
1.
Dataene til lønomkostningsindekset skal første gang udarbejdes for første kvartal af
2002 og derefter for hvert kvartal (sluttende den 31. marts, den 30. juni, den 30.
september og den 31. december hvert år).
Tilbageregnede data dækkende perioden fra første kvartal af 1996 til fjerde kvartal af
2001 leveres af medlemsstaterne. Tilbageregnede data leveres for hver af NACE
Rev. 1-hovedafdelingerne C-K og for de lønomkostningsposter, der er nævnt i artikel
4, stk. 2, bortset fra lønomkostninger ekskl. bonusser i artiklel 4, stk. 2, nr. (2).
Artikel 6
Fremsendelse af resultater
1.
Dataene leveres i indeksform. De vægte, der anvendes til at beregne indekset, og som
er defineret i bilaget til forordningen, stilles samtidig til rådighed med henblik på
offentliggørelse. Det passende tekniske format, der skal bruges til fremsendelse af
resultater, og de justeringsprocedurer, der skal anvendes på dataene, fastlægges efter
den procedure, der er fastsat i artikel 11, stk. 2.
Medlemsstaterne fremsender lønomkostningsindekset for den opdeling, der er
angivet i artikel 4 i denne forordning, til Kommissionen (Eurostat) senest 70 dage
efter slutningen af referenceperioden. Metadata, defineret som de forklaringer, der er
nødvendige til at fortolke ændringer i dataene, (i) som opstår på grund af
metodologiske eller tekniske ændringer, eller (ii) som skyldes reale ændringer på
arbejdsmarkedet, leveres sammen med dataene.
De tilbageregnede data, der er nævnt i artikel 5 i denne forordning, fremsendes til
Kommissionen (Eurostat) samtidig med lønomkostningsindekset for første kvartal af
2002.
Artikel 7
Kilder
Medlemsstaterne kan tilvejebringe de nødvendige data ved en kombination af de forskellige
kilder, der er nævnt nedenfor, og ved at anvende princippet om administrativ forenkling:
(a)
undersøgelser, hvor statistiske enheder, som defineret i Rådets forordning (EØF) nr.
696/93, som omhandlet i artikel 3, anmodes om at give aktuelle, nøjagtige og
fuldstændige oplysninger
andre relevante kilder, herunder administrative data, hvis disse er egnede med hensyn
til aktualitet og relevans
egnede statistiske beregningsmetoder.
2.
2.
3.
(b)
(c)
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 8
Kvalitet
1.
2.
De fremsendte data skal opfylde kvalitetskriterier, som skal defineres efter den i
artikel 11, stk. 2, fastsatte procedure.
Medlemsstaterne udarbejder hvert år en rapport om datakvaliteten til Kommissionen,
første gang i 2002. Indholdet af rapporterne fastlægges efter den i artikel 11, stk. 2,
fastsatte procedure.
Artikel 9
Overgangsperioder og undtagelsesbestemmelser
1.
Til gennemførelse af denne forordning kan der efter den i artikel 11, stk. 2, fastsatte
procedure, indrømmes overgangsperioder på højst to år fra datoen for denne
forordnings ikrafttrædelse.
Der kan med hensyn til kravet om at producere resultater vedrørende NACE Rev. 1-
hovedafdeling L, M, N og O (artikel 3 og 4) efter den i artikel 11, stk. 2, fastsatte
procedure indrømmes overgangsperioder på højst fem år regnet fra datoen for denne
forordnings ikrafttrædelse.
I overgangsperioderne kan Kommissionen indrømme undtagelser fra bestemmelserne
i denne forordning, hvis de nationale statistiske systemer kræver større tilpasninger.
Artikel 10
Gennemførelsesforanstaltninger
Foranstaltningerne til gennemførelsen af denne forordning, herunder foranstaltninger med
henblik på at tage hensyn til økonomiske og tekniske ændringer, fastsættes i
overensstemmelse med den i artikel 11 nævnte procedure. Sådanne foranstaltninger vedrører
især:
(a)
(b)
(c)
(d)
(e)
yderligere tekniske specifikationer vedrørende indekset (artikel 2)
formatet til fremsendelse af resultater og de justeringsprocedurer, der skal anvendes
(artikel 6)
kvalitetskriterier for de fremsendte data og indholdet af datakvalitetsrapporter (artikel
8)
overgangsperiode (artikel 9)
den metodologi, der skal anvendes til at kæde indekset (bilag).
Artikel 11
Procedure
7
2.
3.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
Kommissionen bistås af Udvalget for Det Statistiske Program, der blev nedsat ved
artikel 1 i Rådets afgørelse 89/382/EØF, Euratom, som består af repræsentanter for
medlemsstaterne, og som har Kommissionens repræsentant som formand.
Når der henvises til dette stykke, finder den i artikel 4 i Rådets afgørelse
1999/468/EØF omhandlede forvaltningsprocedure anvendelse i overensstemmelse
med samme afgørelses artikel 7, stk. 3, og 8.
Det i artikel 4, stk. 3, i Rådets afgørelse 1999/468/EF omhandlede tidsrum er 3
måneder.
Artikel 12
Rapporter
2.
3.
Kommissionen skal hvert andet år forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om
gennemførelsen af denne forordning. Den første sådanne rapport skal forelægges senest den
31. december 2002. I denne rapport skal især kvaliteten af de fremsendte
lønomkostningsindeks-data evalueres.
Artikel 13
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
De Europæiske
Fællesskabers Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den ...
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442729_0009.png
BILAG
Formel, som skal anvendes til beregning af lønomkostningsindekset:
1.
Definitioner:
w
it
=
lønomkostninger pr. præsteret arbejdstime for lønmodtagere i erhverv i i
perioden t
h
it
=
antal arbejdstimer præsteret af lønmodtagere i erhverv i i perioden t
W
ij
= w
ij
* h
ij
= lønomkostninger for lønmodtagere i erhverv i i en årlig
basisperiode j.
2.
Den grundlæggende Laspeyres-formel, der skal anvendes til at beregne
lønomkostningsindekset for perioden t med den årlige basisperiode j, ser således ud:
LCI
tj
=
i
i
i
3.
4.
Metodologien til at kæde indekset vil blive defineret i overensstemmelse med
proceduren i artikel 11, stk. 2.
De vægte, der anvendes til at beregne indekset, og som der er henvist til i artikel 6,
stk. 1, er værdierne i:
W
i j
W
i j
i
hvor
W
ij
,
i
og
j
er defineret i stk. 1 i dette bilag. Disse vægte skal anvendes til
beregning af indekset inden for to år efter den periode, de refererer til.
9
å
i
å
w
i
h
i
j
j
=
i
W
i
j
=
å
i
å
w
it
h
i j
(
w
it
/
w
ij
)
w
ij
h
i j
(
w
it
/
w
ij
)
W
W
i j
j
i
å
å
å