Europaudvalget 2001
KOM (2001) 0457
Offentligt
1442758_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 2.8.2001
KOM(2001) 457 endelig
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Fællesskabets holdning i Associeringsrådet til Slovakiets deltagelse i EF-
programmet Fiscalis
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442758_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
I
NDLEDNING
Kandidatlandene i Central- og Østeuropa samt Cypern kan efter artikel 7 i Europa-
Parlamentets og Rådets beslutning nr. 888/98/EF
1
få adgang til det bestående Fiscalis-
program. Malta og Tyrkiet er ikke omtalt i denne bestemmelse.
Det Europæiske Råd understregede på mødet i Luxembourg (december 1997), at det
var vigtigt for kandidatlandene at deltage i EF-programmer som led i den udvidede
førtiltrædelsesstrategi som et middel for dem til at gøre sig bekendt med
Fællesskabets arbejdsmetoder og procedurer. Det Europæiske Råd stadfæstede på
mødet i Helsinki i december 1999 den udvidelsesproces, der var sat i gang i
Luxembourg. Der blev igen henvist til den udvidede førtiltrædelsesstrategi af 1997,
hvori det bl.a. hedder, at de 13 kandidatlandes deltagelse i EF-programmer er en
vigtig del af strategien.
De 10 central- og østeuropæiske kandidatlandes deltagelse i EF-programmer er
omhandlet i de respektive Europaaftaler. Ifølge Europaaftalerne fastlægges
betingelserne og vilkårene for disse landes deltagelse af de respektive associeringsråd.
Foruden de EF-programmer, som kandidatlandene allerede deltager i, foreslås det nu
at tage stilling til vilkårene og betingelserne for
Bulgariens, Tjekkiets, Estlands,
Ungarns, Letlands, Litauens, Polens, Rumæniens, Slovakiets og Sloveniens
deltagelse i EF-programmet Fiscalis's resterende varighed, dvs. indtil den 31.
december 2002.
Fiscalis-programmets generelle mål er:
at sikre, at embedsmændene får et indgående fælles kendskab til fællesskabsretten,
navnlig på afgiftsområdet, og dens gennemførelse i medlemsstaterne
at sikre et reelt, effektivt og omfattende samarbejde mellem medlemsstaterne og
mellem disse og Kommissionen
at sikre kontinuerlig forbedring af administrative procedurer under hensyntagen til
administrationernes og skatteborgernes behov ved at udvikle og formidle god
administrativ praksis.
Formålet med at give kandidatlandene adgang til programmet er at bidrage yderligere
til deres forberedelser til tiltrædelse som et centralt element i førtiltrædelsesstrategien.
Det vil også sætte landene i stand til at gøre sig bekendt med de procedurer og
metoder, der følges i dette EF-program.
1
EFT L 126 af 28.4.1998, s. 1.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
K
ANDIDATLANDENE I
C
ENTRAL
-
OG
Ø
STEUROPA
(CØEL)
Europaaftalerne med disse lande trådte i kraft på forskellige tidspunkter og indeholder
bestemmelser om deres deltagelse i fællesskabsprogrammer på en lang række
områder. De åbner mulighed for, at der gives adgang til andre EF-aktiviteter, hvis det
skønnes at være i den gensidige interesse, således at aktiviteter på området det indre
marked også kan medtages.
Beslutningsprocessen i forbindelse med denne deltagelse indebærer, at
Associeringsrådet for hver af disse Europaaftaler skal træffe en afgørelse om
vilkårene og betingelserne for deltagelsen.
Ifølge bestemmelserne i Europaaftalerne eller tillægsprotokollerne dertil om de
associerede landes deltagelse i EF-programmer skal de selv bære omkostningerne ved
deres deltagelse.
I denne forbindelse anførte Det Europæiske Råd i Luxembourg, at kandidatlandene
løbende skulle øge deres finansielle bidrag, men det vedtog samtidig, at Phare, om
nødvendigt, fortsat delvis kunne finansiere landenes finansielle bidrag; denne støtte
skulle dog
højst udgøre 10% af PHARE-bevillingen, ud over deltagelsen i
rammeprogrammet for forskning og udvikling
. Det Europæiske Råd udtalte også, at
kandidatlandene med hensyn til de punkter, som vedrører dem, burde kunne deltage som
observatører i de udvalg, som har til opgave at følge de programmer op, som de bidrager til
finansielt, efter præcise retningslinjer, som er tilpasset det enkelte tilfælde
.
De ti CØEL, nemlig
Bulgarien, Tjekkiet, Estland, Ungarn, Letland, Litauen,
Polen, Rumænien, Slovakiet og Slovenien,
har alle skriftligt bekræftet, at de er rede
til at deltage i Fiscalis-programmet fra 2001 på vilkårene og betingelserne i bilagte
udkast til Associeringsrådenes afgørelser og til at stille de nødvendige
budgetbevillinger til rådighed, således som Kommissionens tjenestegrene har
beregnet dem.
De vigtigste aspekter, der er behandlet i disse udkast til afgørelse mellem EF og de
respektive 10 lande om vilkårene og betingelserne for deres deltagelse i Fiscalis-
programmet, er følgende:
betingelserne for indgivelse, vurdering og udvælgelse af ansøgninger vil så vidt
muligt være i overensstemmelse med dem, der gælder for Unionens medlemsstater
de central- og østeuropæiske lande vil bidrage finansielt til EF-budgettet for
programmet; de finansielle bidrag er beregnet således, at CØEL-betingelserne så
vidt muligt svarer overens med dem, der gælder for medlemsstaterne; hvert
CØEL's årlige bidrag kan finansieres dels via landenes egne budgetter, dels via
deres nationale Phare-tildelinger, dog med højst 10%
de vil blive indbudt som observatører ved møderne i programudvalget, for så vidt
angår de punkter, der vedrører dem
landene vil blive inddraget i overvågningen af deres deltagelse i programmet
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
afgørelserne skal gælde i resten af programmets løbetid. Skulle Kommissionen
imidlertid beslutte at forlænge programmets varighed uden substantielle ændringer,
kan afgørelserne også automatisk forlænges tilsvarende, medmindre en af parterne
opsiger dem.
3.
K
ONKLUSIONER
Associeringsrådenes afgørelser om de ti kandidatlandes deltagelse i Fællesskabets
Fiscalis-program fra 2001 vil give dem mulighed for at integrere sig aktivt i
Fællesskabets politikker på området som en del af den udvidede
førtiltrædelsesstrategi. Det vil også bidrage til at styrke deres institutionelle og
administrative kapacitet (institutionsopbygning). Afgørelsen har derfor stor politisk
betydning.
Med henblik på at muliggøre
Bulgariens, Tjekkiets, Estlands, Ungarns, Letlands,
Litauens, Polens, Rumæniens, Slovakiets og Sloveniens
deltagelse i Fællesskabets
Fiscalis-program fra 2001 opfordres Rådet til at fastlægge Fællesskabets holdning i de
respektive associeringsråd, som den fremgår af de ti vedlagte udkast til rådsafgørelse.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442758_0005.png
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Fællesskabets holdning i Associeringsrådet til Slovakiets deltagelse i EF-
programmet Fiscalis
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel 95 sammenholdt med artikel 300, stk. 2, andet afsnit,
under henvisning til forslag fra Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I kraft af Rådets og Kommissionens afgørelse af 22. april 1996 er der indgået
en tillægsprotokol
2
til Europaaftalen om oprettelse af en associering mellem
De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og
Slovakiet på den anden side.
I henhold til artikel 1 i tillægsprotokollen kan Slovakiet deltage i
Fællesskabets rammeprogrammer, særprogrammer, projekter eller andre
foranstaltninger på en lang række områder; der åbnes desuden mulighed for
deltagelse på andre områder af EF-aktiviteter end de anførte.
I henhold til artikel 2 skal vilkårene og betingelserne for Slovakiets deltagelse
i de i artikel 1 nævnte aktiviteter fastlægges af Associeringsrådet.
Artikel 7 i Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 888/98/EF af 30.
marts 1998
3
om et fællesskabshandlingsprogram til forbedring af
afgiftssystemerne i det indre marked (Fiscalis-programmet) fastsætter, at
programmet er åbent for deltagelse af ansøgerlandene i Central- og Østeuropa
(CØEL) i overensstemmelse med de betingelser, der er fastlagt i
Europaaftalerne eller i tillægsprotokollerne hertil om deres deltagelse i
fællesskabsprogrammer, og i den udstrækning fællesskabsretten på
afgiftsområdet tillader det –
(2)
(3)
(4)
2
3
EFT L 115 af 9.5.1996, s. 43.
EFT L 126 af 28.4.1998, s. 1.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Den holdning, som Fællesskabet skal indtage i det associeringsråd, der er oprettet i
kraft af Europaaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater
på den ene side og Slovakiet på den anden side, vedrørende Slovakiets deltagelse i
fællesskabsprogrammet Fiscalis, fremgår af vedlagte udkast til Associeringsrådets
afgørelse.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442758_0007.png
Afgørelse nr. .../2001, truffet af Associeringsrådet mellem De Europæiske
Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Slovakiet på den anden
side
den ........... 2001
om fastlæggelse af vilkårene og betingelserne for Slovakiets deltagelse i EF-
programmet Fiscalis
ASSOCIERINGSRÅDET HAR -
under henvisning til Europaaftalen
4
mellem De Europæiske Fællesskaber og deres
medlemsstater på den ene side og Slovakiet på den anden side,
under henvisning til tillægsprotokollen
5
til Europaaftalen om oprettelse af en
associering mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene
side og Slovakiet på den anden side vedrørende Slovakiets deltagelse i Fællesskabets
programmer, særlig artikel 1 og 2, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I henhold til artikel 1 i tillægsprotokollen kan Slovakiet deltage i
Fællesskabets rammeprogrammer, særprogrammer, projekter eller andre
foranstaltninger på en lang række områder.
Der åbnes desuden mulighed for deltagelse på andre områder af EF-aktiviteter
end de anførte.
I henhold til artikel 2 i nævnte tillægsprotokol skal vilkårene og betingelserne
for Slovakiets deltagelse i de i artikel 1 nævnte aktiviteter fastlægges af
Associeringsrådet -
(2)
(3)
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
Slovakiet deltager i Det Europæiske Fællesskabs program Fiscalis i henhold til de
vilkår og betingelser, der er fastsat i bilag I og II, som udgør en integrerende del af
denne afgørelse.
4
5
EFT L 359 af 31.12.1994, s. 2.
EFT L 115 af 9.5.1996, s. 43.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 2
Denne afgørelse anvendes, sålænge programmet endnu løber. Skulle Kommissionen
imidlertid beslutte at forlænge programmets varighed uden substantielle ændringer,
bliver afgørelsen også automatisk forlænget tilsvarende, medmindre en af parterne
opsiger den.
Artikel 3
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for Associeringsrådets vedtagelse heraf.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Associeringsrådets vegne
Formand
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442758_0009.png
BILAG I
V
ILKÅR OG BETINGELSER FOR
S
LOVAKIETS DELTAGELSE I
F
ISCALIS
-
PROGRAMMET
1.
Som nævnt i artikel 7 i Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr.
888/98/EF
6
af 30. marts 1998 om et fællesskabshandlingsprogram til
forbedring af afgiftssystemerne i det indre marked (Fiscalis-programmet), i
det følgende benævnt "programmet", deltager Slovakiet i overensstemmelse
med de betingelser, der er fastlagt i Europaaftalen eller i tillægsprotokollen i
den udstrækning fællesskabsretten på afgiftsområdet tillader det. Der gælder
således følgende betingelser for Slovakiets deltagelse i programaktiviteterne:
Deltagelse i aktiviteterne i artikel 4 (kommunikations- og
informationsudvekslingssystemer, håndbøger og vejledninger), i den
udstrækning fællesskabsretten på afgiftsområdet tillader det
Deltagelse i aktiviteterne i artikel 5, stk. 1 (udveksling af
embedsmænd) og stk. 2 (seminarer), samt artikel 6 (fælles
uddannelsesinitiativer) på de deri fastsatte betingelser
Deltagelse i aktiviteterne i artikel 5, stk. 3 (multilateral kontrol) tillades
ikke, da EF-retsbestemmelserne
7
om samarbejde på dette område kun
gælder EU-medlemsstater.
2.
Vilkårene og betingelserne for fremlæggelse, vurdering og udvælgelse af
ansøgninger til seminarer og udvekslinger for slovakiske embedsmænd er de
samme som dem, der gælder for embedsmænd fra de 15 EU-medlemsstaters
nationale administrationer.
Bilag II omhandler det finansielle bidrag til Den Europæiske Unions
almindelige budget, som Slovakiet skal indbetale ved hvert regnskabsårs
begyndelse til dækning af omkostningerne ved deltagelsen i programmet fra
2001 til 2002. Associeringsudvalget kan tilpasse bidraget, når det er
nødvendigt, efter principperne i artikel 108, stk. 2, i Europaaftalen mellem
De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og
Slovakiet på den anden side.
Repræsentanter for Slovakiet vil kunne deltage som observatør i Det Stående
Udvalg vedrørende Administrativt Samarbejde inden for området indirekte
skatter, der er omhandlet i artikel 11, stk. 1, i beslutning nr. 888/98/EF, for så
vidt angår de punkter, der vedrører dem. Repræsentanter for Slovakiet
deltager ikke i Udvalgets møder for de øvrige punkter eller under
afstemninger.
3.
4.
6
7
EFT L 126 af 28.4.1998, s. 1.
Direktiv 77/799/EØF og forordning (EØF) nr. 218/92.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
Den Europæiske Unions medlemsstater og Slovakiet vil inden for rammerne
af de eksisterende bestemmelser gøre alt, hvad der står i deres magt, for at
fremme den frie bevægelighed og opholdet for personer, der er berettigede i
henhold til programmet, og som rejser mellem Slovakiet og EU-
medlemsstaterne i forbindelse med deltagelse i aktiviteter, som er omfattet af
denne afgørelse.
Uden at dette berører Kommissionen for De Europæiske Fællesskabers og
De Europæiske Fællesskabers Revisionsrets ansvar for overvågning og
evaluering af programmet i overensstemmelse med beslutningen om Fiscalis-
programmet, evalueres Slovakiets deltagelse i programmet løbende på
grundlag af et partnerskab mellem Slovakiet og Kommissionen. Slovakiet vil
forelægge Kommissionen de fornødne rapporter og medvirke ved andre
særlige aktiviteter, som Fællesskabet tager initiativ til i denne sammenhæng.
Det sprog, der anvendes i forbindelse med ansøgningsprocessen, kontrakter,
rapporter, der skal indgives, og andre administrative arrangementer i
forbindelse med programmet, skal være et af Det Europæiske Fællesskabs
officielle sprog.
Fællesskabet og Slovakiet kan bringe aktiviteterne i henhold til denne
afgørelse til ophør til enhver tid med tolv måneders skriftligt varsel.
Aktiviteter, der er i gang på det tidspunkt, fortsætter, indtil de er afsluttet på
de i denne afgørelse fastlagte betingelser.
6.
7.
8.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442758_0011.png
BILAG II
S
LOVAKIETS FINANSIELLE BIDRAG TIL
F
ISCALIS
-
PROGRAMMET
1.
Slovakiets finansielle bidrag føjes til det beløb, der hvert år er til rådighed på
Den Europæiske Unions almindelige budget til forpligtelsesbevillinger til at
indfri Kommissionens finansielle forpligtelser i tilslutning til arbejde, der
udføres til gennemførelse og forvaltning af Fiscalis-programmet og dets drift.
Det finansielle bidrag er blevet beregnet på basis af gennemsnitlige dagpenge
på 146 EUR og gennemsnitlige rejsepenge på 695 EUR, som svarer til
udgifterne ved deltagelse i seminarer og udvekslinger. Det anslås i den
forbindelse, at Slovakiet vil deltage i 15 seminarer og 20 udvekslinger som et
gennemsnit pr. år. Det finansielle bidrag kan justeres ved hvert års
begyndelse efter, i hvor mange aktiviteter Slovakiet faktisk planlægger at
deltage i løbet af året. Justeringen finder sted ved indkaldelse af de
nødvendige midler, som Slovakiet vil modtage fra Kommissionen, jf. punkt 6
nedenfor.
Slovakiets bidrag er på 94 984 EUR om året, medmindre andet bestemmes
på de i punkt 2 omhandlede betingelser. Af dette beløb dækker 6 214 EUR
de ekstra administrationsudgifter i forbindelse med Kommissionens
forvaltning af programmet som følge af Slovakiets deltagelse.
Slovakiet betaler de supplerende administrative udgifter, der er omtalt under
punkt 3, over landets nationale budget.
Slovakiet betaler 50% af de resterende årlige udgifter til landets deltagelse
over sit nationale budget for 2001, 60% for 2002.
I overensstemmelse med de særskilte Phare-programmeringsprocedurer
betales de resterende 50% via Slovakiets årlige Phare-tildelinger - forudsat at
der er budgetbevillinger til rådighed i 2001, 40% for 2002. De Phare-midler,
der anmodes om, overføres til Slovakiet på basis af et særskilt
finansieringsmemorandum. Disse midler udgør sammen med den del, der
hentes fra Slovakiets statsbudget, Slovakiets nationale bidrag, hvorfra det
foretager betalinger efter Kommissionens årlige indkaldelse af midler.
6.
Finansforordningen vedrørende Den Europæiske Unions almindelige budget
finder anvendelse, bl.a. hvad angår forvaltningen af Slovakiets bidrag.
Ved denne afgørelses ikrafttræden sender Kommissionen Slovakiets en eller
flere indkaldelser af midler svarende til landets bidrag til dækningen af
udgifterne til indeværende års aktiviteter. Bidraget vil blive udtrykt i euro og
skal indbetales til en af Kommissionens EUR-bankkonti.
Slovakiet indbetaler sit bidrag i overensstemmelse med indkaldelsen af
midler:
2.
3.
4.
5.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for den del, der finansieres over det nationale budget, senest tre måneder
efter, at indkaldelsen af midler er afsendt
for den del, der finansieres via Phare, senest 30 dage efter, at de
tilsvarende Phare-midler er afsendt til landet.
Enhver forsinkelse ved betalingen af bidraget vil medføre, at Slovakiet skal
betale renter af det udestående beløb fra forfaldsdagen. Rentesatsen svarer til
den sats, som Den Europæiske Centralbank anvender på sine transaktioner i
euro i den måned, hvor forfaldsdatoen ligger, forhøjet med 1,5 procentpoint.
7.
Dagpengene til alle deltagere i programmet beregnes af Kommissionen fra
land til land. Slovakiet får ved hvert års begyndelse udbetalt et første
budgetforskud fra Kommissionen. Der kan udbetales et andet forskud midt
på året, afhængigt af, i hvilket omfang Slovakiet faktisk deltager i
programaktiviteterne, og af den forventede deltagelse i resten af året. Den
relevante slovakiske instans anvender disse forskud til at betale rejsehjemmel
og dagpenge til de slovakiske deltagere.
Rejse- og opholdsudgifterne for repræsentanter og eksperter fra Slovakiet i
forbindelse med deltagelse som observatører i arbejdet i det i punkt 4 i bilag I
nævnte udvalg refunderes af Kommissionen på samme grundlag som for Den
Europæiske Unions medlemsstater.
8.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442758_0013.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
FORANSTALTNINGENS BETEGNELSE
Åbning af EF-programmet Fiscalis for Slovakiet
2.
BUDGETPOST
Indtægter: 6091 Indtægter af kandidatlandenes deltagelse i EF-programmer
Udgifter: B7-030 - Økonomisk bistand til de associerede lande i Central- og
Østeuropa
3.
R
ETSGRUNDLAG
Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 95,
sammenholdt med artikel 300, stk. 2, andet afsnit,
Tillægsprotokol
8
til Europaaftalen med Slovakiet af 30. december 1995, som
indeholder bestemmelser om åbning af EF-programmer
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 888/98/EF
9
af 30. marts 1998 om et
fællesskabshandlingsprogram til forbedring af afgiftssystemerne i det indre marked
(Fiscalis-programmet)
4.
4.1
1.
2.
3.
B
ESKRIVELSE AF FORANSTALTNINGEN
Foranstaltningens generelle mål
at sikre, at embedsmændene får et indgående fælles kendskab til fællesskabsretten,
navnlig på afgiftsområdet, og dens gennemførelse i medlemsstaterne
at sikre et reelt, effektivt og omfattende samarbejde mellem medlemsstaterne og
mellem disse og Kommissionen
at sikre kontinuerlig forbedring af administrative procedurer under hensyntagen til
administrationernes og skatteborgernes behov ved at udvikle og formidle god
administrativ praksis.
Slovakiets deltagelse i Fællesskabets program Fiscalis vil yderligere bidrage til dets
forberedelser til tiltrædelse inden for rammerne af en udvidet førtiltrædelsesstrategi.
Det vil også sætte Slovakiet i stand til at gøre sig bekendt med de procedurer og
metoder, der følges i dette EF-program.
4.
8
9
EFT L 115 af 9.5.1996, s. 43.
EFT L 126 af 28.4.1998, s. 1.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
Beslutningsprocessen i forbindelse med denne deltagelse indebærer, at
Associeringsrådet for Europaaftalen skal træffe en afgørelse. I denne afgørelse
fastsættes vilkårene og betingelserne for deltagelsen.
Tillægsprotokollen af 4. december 1995 til Europaaftalen med Slovakiet omtaler
Slovakiets deltagelse i EF-programmer på en lang række områder. Da det desuden
omtales, at der kan føjes andre EF-områder til listen, kan aktiviteter vedrørende det
indre marked også omfattes.
Foranstaltningens varighed og nærmere bestemmelser for dens forlængelse
Fra denne afgørelses ikrafttræden indtil afslutningen af EF-programmet, dvs. den
31.12.2002.
6.
4.2
5.
5.1
5.2
5.3
KLASSIFIKATION AF UDGIFTERNE/INDTÆGTERNE
Ikke-obligatoriske udgifter
Opdelte bevillinger
Indtægtstype:
Da det i artikel 3, stk. 1, i tillægsprotokollen er bestemt, at Slovakiet selv skal dække
omkostningerne ved sin deltagelse, vil landet blive opfordret til at overføre sit bidrag
til indtægtspost 6091 på EU-budgettet. Da Fællesskabet imidlertid kan supplere
Slovakiets bidrag (via den nationale Phare-tildeling), bidrager Slovakiet kun med en
del fra sit nationale budget. Resten af bidraget hentes fra Slovakiets nationale Phare-
program. De fornødne Phare-midler konteres budgetpost B7-030 og overføres til
Slovakiet på basis af et særskilt finansieringsmemorandum. Disse midler udgør
sammen med den del, der hentes fra Slovakiets statsbudget, Slovakiets nationale
bidrag, hvorfra det foretager betalinger efter Kommissionens årlige indkaldelse af
midler.
6.
UDGIFTERNES ART
Udgifterne omfatter refusion af deltagernes rejseomkostninger og dagpenge, udgifter
til organisation og udgifter i forbindelse med seminarer og udvekslinger.
Med hensyn til indtægter konteres Slovakiets bidrag til dækningen af
omkostningerne ved landets deltagelse post 6091. Indtægten vil blive allokeret
udgiftsposterne i forbindelse med programmet, og om nødvendigt allokeret de
relevante poster for driftsudgifter.
De samlede forventede indtægter er anført under punkt 7.4.
7.
7.1
FINANSIELLE VIRKNINGER
Metode for omkostningsberegning (forhold mellem enhedsomkostninger og
samlede omkostninger)
Beregningen er baseret på følgende forudsætninger:
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442758_0015.png
Slovakiet bidrag til finansiering af de i tillægsprotokollen til Europaaftalen
omhandlede aktiviteter beregnes ud fra det princip, at landet selv afholder
udgifterne til deltagelsen. Post 6091 er oprettet i indtægtsbudgettet i dette
øjemed.
Set på baggrund af tillægsprotokollen til Europaaftalen med Slovakiet er de
finansielle og budgetmæssige arrangementer for programmet som følger:
omkostningerne er beregnet ud fra forskellige forudsætninger vedrørende
deltagelse i 15 seminarer og 20 udvekslinger om året, inkl. gennemsnitlige
rejseudgifter på 695 EUR fra Slovakiet til værtsadministrationens land,
udvekslingernes og seminarernes varighed og dagpenge på 146 EUR.
På baggrund heraf udgør de samlede udgifter til Slovakiets deltagelse 94 984 EUR
om året.
På basis af ovennævnte beløb udgør de ekstra administrationsomkostninger 6 214
EUR om året, som afholdes af Slovakiet.
Af restbeløbet betaler Slovakiet 50% via sit nationale budget for 2001, 60% for
2002.
Afhængigt af Phare-programmeringsprocedurerne betales de resterende 50% via
Slovakiets nationale Phare-tildeling for 2001, 40% for 2002.
7.2
Omkostningernes fordeling på de enkelte elementer (i euro)
UDVEKSLINGER
FINANSIELT BIDRAG
OM ÅRET
Antal udvekslinger*
Varighed (dage)
Antal deltagere pr. udveksling
Dagpenge**
Rejseudgifter***
20
14
1
40 880
13 900
I ALT
54 780
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442758_0016.png
SEMINARER
FINANSIELT BIDRAG
OM ÅRET
Antal seminarer*
Antal deltagere i hvert seminar
Varighed (dage)
Dagpenge**
Rejseudgifter***
15
2
3
13 140
20 850
I ALT
33 990
SEMINARER+UDVEKSLING I ALT
7% administra-tions-udgifter
88 770
6 214
OM ÅRET I ALT
*
**
***
94 984
antal udvekslinger og seminarer om året, hvori deltager medlemsstater med samme befolkning som
Slovakiet
146 om dagen (gennemsnitlige dagpenge)
695 EUR (gennemsnitlige rejseudgifter)
7.3
Driftsudgifter til undersøgelser, eksperter osv., der er omfattet af budgettets del
B
intet
7.4
Udgiftsplan for flerårige foranstaltninger:
SAMLEDE UDGIFTER:
Budgetpost
6091
2001
2002
I ALT
Seminarer + 88 770
udveksling
88 770
177.540
7%
administra-
tions-
udgifter
I ALT
6 214
6 214
12.428
94 984
94 984
189.968
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442758_0017.png
PHARE-BIDRAG:
2001
50% af
driftsudgif-
terne
Post
B7-030
44 385
2002
40% af
driftsudgif-
terne
B7-030
35 508
79.893
I ALT
Slovakiets bidrag via det nationale budget:
Budgetpost
6091
2001
50% af
driftsudgif-
terne
2002
60% af
driftsudgif-
terne
I ALT
Drifts-
udgifter
7%
administra-
tions-
udgifter
I ALT
8.
44 385
6 214
53 262
6 214
97.647
12.428
50 599
59 476
110.075
F
ORHOLDSREGLER MOD SVIG
,
RESULTATER OG FORANSTALTNINGER
Alle Kommissionens kontrakter, aftaler og andre retlige forpligtelser hjemler kontrol
på stedet fra Kommissionens og Revisionsrettens side. Blandt andet er de, der
begunstiges af foranstaltningerne, forpligtet til at udarbejde rapporter og finansielle
oversigter. Disse analyseres på baggrund af deres indhold og udgifternes
støtteberettigelse i overensstemmelse med sigtet med fællesskabsfinansieringen.
Forholdsreglerne mod svig med midlerne under de grundlæggende budgetposter
finder også anvendelse på denne post, tilpasset Slovakiet.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.
9.1
OPLYSNINGER OM COST/EFFECTIVENESS
Specifikke og kvantificerbare mål - målgruppe
Hovedformålet med programmet er at sikre, at embedsmændene får et indgående
fælles kendskab til fællesskabsretten på afgiftsområdet, at sikre et reelt, effektivt og
omfattende samarbejde mellem medlemsstaterne og mellem disse og Kommissionen
og at forbedre de administrative procedurer.
Fiscalis-programmet sigter mod udveksling af embedsmænd, der varetager
gennemførelsen af EF-lovgivningen, og mod tilrettelæggelse af seminarer.
Sigtet med at åbne Fællesskabets Fiscalis-program for Slovakiet er at sikre landet de
samme fordele som dem, Den Europæiske Unions medlemsstater i forvejen drager af
programmet. Målet er, at slovakiske embedsmænd hvert år skal deltage i
gennemsnitlig 20 udvekslinger ved udstationering i en af de 15 medlemsstater og i
gennemsnitlig 15 seminarer.
Integreringen af slovakiske embedsmænd i Fællesskabets netværk vil udgøre et
konkret bidrag til forberedelsen af Slovakiet på det fremtidige medlemskab.
9.2
Overvågning og evaluering af foranstaltningen
Overvågnings- og evalueringsprocedurerne i Fiscalis-programmet gælder også de
slovakiske deltagere.
10.
UDGIFTER TIL ADMINISTRATION (BUDGETTETS DEL A, AFDELING
III)
Den faktiske mobilisering af de nødvendige administrative ressourcer vil afhænge af
Kommissionens årlige beslutning om tildeling af ressourcer, idet der tages hensyn til
det antal ansatte og de yderligere beløb, der bevilges af budgetmyndigheden.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442758_0019.png
10.1
Virkninger for antallet af stillinger
Stillingstype
Personale, der kræves til
forvaltning af
foranstaltningen
Faste
stillinger
Midler-
tidige
stillinger
heraf
Varighed
om året
Eksisterende
Yderligere
ressourcer i ressourcer
de
pågældende
GD'er
eller
afdelinger
Tjenestemænd
eller midlertidigt
ansatte
A
B
C
Andre
ressourcer
(faglig bistand,
post A-7002)
I ALT
10.2
0,06
0,06
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
Den samlede finansielle virkning af de ekstra menneskelige ressourcer
(i EUR)
I alt
Beregningsmetode (samlede
omkostninger ved aktionen om
EURO året)
6 480 0,06 mandår x 108 000 EUR
Tjenestemænd *
Midlertidigt ansatte
Andre
ressourcer
bistand, post A-7002)
(faglig
I ALT
*
6 480
Ved anvendelse af bestående ressourcer til forvaltning af foranstaltningen (beregnet på basis af A-1, A-2,
A-4, A-5, A-7).
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442758_0020.png
10.3
Forøgelse af andre administrative udgifter som følge af foranstaltningen
2001
2002
I ALT
A.701
(tjenesterejser)*
1 740
1 740
3.480
A.7031
(udvalg)**
4 474
4 474
8.948
I ALT
*
**
6 214
6 214
12.428
Gennemsnitlig udgift til todages tjenesterejser for 2 tjenestemænd i Slovakiet
Slovakisk deltagelse i udvalgsmøder
Ovennævnte udgifter vil blive dækket ind gennem de bidrag (artikel 4, stk. 2, tredje
led, i finansforordningen), som Slovakiet yder (jf. punkt 5.3 og 7.4 i
finansieringsoversigten).
20