Europaudvalget 2001
KOM (2001) 0463
Offentligt
1442764_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 02.08.2001
KOM(2001) 463 endelig
Forslag til
5c'(76 $)*‘5(/6(
RP ) OOHVVNDEHWV KROGQLQJ L $VVRFLHULQJVUnGHW WLO %XOJDULHQV GHOWDJHOVH L ()
SURJUDPPHW )LVFDOLV
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442764_0002.png
%(*581'(/6(

,QGOHGQLQJ
Kandidatlandene i Central- og Østeuropa samt Cypern kan efter artikel 7 i Europa-
Parlamentets og Rådets beslutning nr. 888/98/EF
1
få adgang til det bestående Fiscalis-
program. Malta og Tyrkiet er ikke omtalt i denne bestemmelse.
Det Europæiske Råd understregede på mødet i Luxembourg (december 1997), at det
var vigtigt for kandidatlandene at deltage i EF-programmer som led i den udvidede
førtiltrædelsesstrategi som et middel for dem til at gøre sig bekendt med
Fællesskabets arbejdsmetoder og procedurer. Det Europæiske Råd stadfæstede på
mødet i Helsinki i december 1999 den udvidelsesproces, der var sat i gang i
Luxembourg. Der blev igen henvist til den udvidede førtiltrædelsesstrategi af 1997,
hvori det bl.a. hedder, at de 13 kandidatlandes deltagelse i EF-programmer er en
vigtig del af strategien.
De 10 central- og østeuropæiske kandidatlandes deltagelse i EF-programmer er
omhandlet i de respektive Europaaftaler. Ifølge Europaaftalerne fastlægges
betingelserne og vilkårene for disse landes deltagelse af de respektive associeringsråd.
Foruden de EF-programmer, som kandidatlandene allerede deltager i, foreslås det nu
at tage stilling til vilkårene og betingelserne for
%XOJDULHQV 7MHNNLHWV (VWODQGV
8QJDUQV /HWODQGV /LWDXHQV 3ROHQV 5XP QLHQV 6ORYDNLHWV RJ 6ORYHQLHQV
deltagelse i EF-programmet
)LVFDOLV V
resterende varighed, dvs. indtil den 31.
december 2002.
Fiscalis-programmets generelle mål er:
at sikre, at embedsmændene får et indgående fælles kendskab til fællesskabsretten,
navnlig på afgiftsområdet, og dens gennemførelse i medlemsstaterne
at sikre et reelt, effektivt og omfattende samarbejde mellem medlemsstaterne og
mellem disse og Kommissionen
at sikre kontinuerlig forbedring af administrative procedurer under hensyntagen til
administrationernes og skatteborgernes behov ved at udvikle og formidle god
administrativ praksis.
Formålet med at give kandidatlandene adgang til programmet er at bidrage yderligere
til deres forberedelser til tiltrædelse som et centralt element i førtiltrædelsesstrategien.
Det vil også sætte landene i stand til at gøre sig bekendt med de procedurer og
metoder, der følges i dette EF-program.
1
EFT L 126 du 28.04.98, p.1
2
Europaaftalerne med disse lande trådte i kraft på forskellige tidspunkter og indeholder bestemmelser om deres deltagelse i fællesskabsprogrammer på en lang række områder. De åbner mulighed for, at der gives adgang til andre EF-aktiviteter, hvis det skønnes at være i den gensidige interesse, således at aktiviteter på området det indre marked også kan medtages. Beslutningsprocessen i forbindelse med denne deltagelse indebærer, at Associeringsrådet for hver af disse Europaaftaler skal træffe en afgørelse om vilkårene og betingelserne for deltagelsen. Ifølge bestemmelserne i Europaaftalerne eller tillægsprotokollerne dertil om de associerede landes deltagelse i EF-programmer skal de selv bære omkostningerne ved deres deltagelse. I denne forbindelse anførte Det Europæiske Råd i Luxembourg, at kandidatlandene løbende skulle øge deres finansielle bidrag, men det vedtog samtidig, at Phare, om nødvendigt, fortsat delvis kunne finansiere landenes finansielle bidrag; denne støtte skulle dog K¡MVW XGJ¡UH  DI 3+$5(EHYLOOLQJHQ XG RYHU GHOWDJHOVHQ L UDPPHSURJUDPPHW IRU IRUVNQLQJ RJ XGYLNOLQJ. Det Europæiske Råd udtalte også, at NDQGLGDWODQGHQH PHG KHQV\Q WLO GH SXQNWHU VRP YHGU¡UHU GHP EXUGH NXQQH GHOWDJH VRP REVHUYDW¡UHU L GH XGYDOJ VRP KDU WLO RSJDYH DW I¡OJH GH SURJUDPPHU RS VRP GH ELGUDJHU WLO ILQDQVLHOW HIWHU SU FLVH UHWQLQJVOLQMHU VRP HU WLOSDVVHW GHW HQNHOWH WLOI OGH. De ti CØEL, nemlig %XOJDULHQ 7MHNNLHW (VWODQG 8QJDUQ /HWODQG /LWDXHQ 3ROHQ 5XP QLHQ 6ORYDNLHW RJ 6ORYHQLHQ, har alle skriftligt bekræftet, at de er rede til at deltage i )LVFDOLV-programmet fra 2001 på vilkårene og betingelserne i bilagte udkast til Associeringsrådenes afgørelser og til at stille de nødvendige budgetbevillinger til rådighed, således som Kommissionens tjenestegrene har beregnet dem. De vigtigste aspekter, der er behandlet i disse udkast til afgørelse mellem EF og de respektive 10 lande om vilkårene og betingelserne for deres deltagelse i Fiscalisprogrammet, er følgende: • betingelserne for indgivelse, vurdering og udvælgelse af ansøgninger vil så vidt muligt være i overensstemmelse med dem, der gælder for Unionens medlemsstater • de central- og østeuropæiske lande vil bidrage finansielt til EF-budgettet for programmet; de finansielle bidrag er beregnet således, at CØEL-betingelserne så vidt muligt svarer overens med dem, der gælder for medlemsstaterne; hvert CØEL's årlige bidrag kan finansieres dels via landenes egne budgetter, dels via deres nationale Phare-tildelinger, dog med højst 10% • de vil blive indbudt som observatører ved møderne i programudvalget, for så vidt angår de punkter, der vedrører dem • landene vil blive inddraget i overvågningen af deres deltagelse i programmet 3 "> PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files

.DQGLGDWODQGHQH L &HQWUDO RJ ‘VWHXURSD &‘(/

Europaaftalerne med disse lande trådte i kraft på forskellige tidspunkter og indeholder
bestemmelser om deres deltagelse i fællesskabsprogrammer på en lang række
områder. De åbner mulighed for, at der gives adgang til andre EF-aktiviteter, hvis det
skønnes at være i den gensidige interesse, således at aktiviteter på området det indre
marked også kan medtages.
Beslutningsprocessen i forbindelse med denne deltagelse indebærer, at
Associeringsrådet for hver af disse Europaaftaler skal træffe en afgørelse om
vilkårene og betingelserne for deltagelsen.
Ifølge bestemmelserne i Europaaftalerne eller tillægsprotokollerne dertil om de
associerede landes deltagelse i EF-programmer skal de selv bære omkostningerne ved
deres deltagelse.
I denne forbindelse anførte Det Europæiske Råd i Luxembourg, at kandidatlandene
løbende skulle øge deres finansielle bidrag, men det vedtog samtidig, at Phare, om
nødvendigt, fortsat delvis kunne finansiere landenes finansielle bidrag; denne støtte
skulle dog
K¡MVW XGJ¡UH 
DI 3+$5(EHYLOOLQJHQ XG RYHU GHOWDJHOVHQ L
UDPPHSURJUDPPHW IRU IRUVNQLQJ RJ XGYLNOLQJ
. Det Europæiske Råd udtalte også, at
NDQGLGDWODQGHQH PHG KHQV\Q WLO GH SXQNWHU VRP YHGU¡UHU GHP EXUGH NXQQH GHOWDJH VRP
REVHUYDW¡UHU L GH XGYDOJ VRP KDU WLO RSJDYH DW I¡OJH GH SURJUDPPHU RS VRP GH ELGUDJHU WLO
ILQDQVLHOW HIWHU SU FLVH UHWQLQJVOLQMHU VRP HU WLOSDVVHW GHW HQNHOWH WLOI OGH
.
De ti CØEL, nemlig
%XOJDULHQ 7MHNNLHW (VWODQG 8QJDUQ /HWODQG /LWDXHQ
3ROHQ 5XP QLHQ 6ORYDNLHW RJ 6ORYHQLHQ,
har alle skriftligt bekræftet, at de er rede
til at deltage i
)LVFDOLV-programmet
fra 2001 på vilkårene og betingelserne i bilagte
udkast til Associeringsrådenes afgørelser og til at stille de nødvendige
budgetbevillinger til rådighed, således som Kommissionens tjenestegrene har
beregnet dem.
De vigtigste aspekter, der er behandlet i disse udkast til afgørelse mellem EF og de
respektive 10 lande om vilkårene og betingelserne for deres deltagelse i Fiscalis-
programmet, er følgende:
betingelserne for indgivelse, vurdering og udvælgelse af ansøgninger vil så vidt
muligt være i overensstemmelse med dem, der gælder for Unionens medlemsstater
de central- og østeuropæiske lande vil bidrage finansielt til EF-budgettet for
programmet; de finansielle bidrag er beregnet således, at CØEL-betingelserne så
vidt muligt svarer overens med dem, der gælder for medlemsstaterne; hvert
CØEL's årlige bidrag kan finansieres dels via landenes egne budgetter, dels via
deres nationale Phare-tildelinger, dog med højst 10%
de vil blive indbudt som observatører ved møderne i programudvalget, for så vidt
angår de punkter, der vedrører dem
landene vil blive inddraget i overvågningen af deres deltagelse i programmet
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
afgørelserne skal gælde i resten af programmets løbetid. Skulle Kommissionen
imidlertid beslutte at forlænge programmets varighed uden substantielle ændringer,
kan afgørelserne også automatisk forlænges tilsvarende, medmindre en af parterne
opsiger dem.

.RQNOXVLRQHU
Associeringsrådenes afgørelser om de ti kandidatlandes deltagelse i Fællesskabets
)LVFDOLV-program
fra 2001 vil give dem mulighed for at integrere sig aktivt i
Fællesskabets politikker på området som en del af den udvidede
førtiltrædelsesstrategi. Det vil også bidrage til at styrke deres institutionelle og
administrative kapacitet (institutionsopbygning). Afgørelsen har derfor stor politisk
betydning.
Med henblik på at muliggøre
%XOJDULHQV 7MHNNLHWV (VWODQGV 8QJDUQV /HWODQGV
/LWDXHQV 3ROHQV 5XP QLHQV 6ORYDNLHWV RJ 6ORYHQLHQV
deltagelse i Fællesskabets
)LVFDOLV-program
fra 2001 opfordres Rådet til at fastlægge Fællesskabets holdning i
de respektive associeringsråd, som den fremgår af de ti vedlagte udkast til
rådsafgørelse.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442764_0005.png
)RUVODJ WLO
5c'(76 $)*‘5(/6(
RP ) OOHVVNDEHWV KROGQLQJ L $VVRFLHULQJVUnGHW WLO %XOJDULHQV GHOWDJHOVH L ()
SURJUDPPHW )LVFDOLV
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel 95 sammenholdt med artikel 300, stk. 2, andet afsnit,
under henvisning til forslag fra Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I kraft af Rådets og Kommissionens afgørelse af 4. december 1995 er der
indgået en tillægsprotokol
2
til Europaaftalen om oprettelse af en associering
mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side
og Bulgarien på den anden side.
I henhold til artikel 1 i tillægsprotokollen kan Bulgarien deltage i
Fællesskabets rammeprogrammer, særprogrammer, projekter eller andre
foranstaltninger på en lang række områder. der åbnes desuden mulighed for
deltagelse på andre områder af EF-aktiviteter end de anførte.
I henhold til artikel 2 skal vilkårene og betingelserne for Bulgariens deltagelse
i de i artikel 1 nævnte aktiviteter fastlægges af Associeringsrådet.
Artikel 7 i Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 888/98/EF af 30.
marts 1998
3
om et fællesskabshandlingsprogram til forbedring af
afgiftssystemerne i det indre marked (Fiscalis-programmet) fastsætter, at
programmet er åbent for deltagelse af ansøgerlandene i Central- og Østeuropa
(CØEL) i overensstemmelse med de betingelser, der er fastlagt i
Europaaftalerne eller i tillægsprotokollerne hertil om deres deltagelse i
fællesskabsprogrammer, og i den udstrækning fællesskabsretten på
afgiftsområdet tillader det -
(2)
(3)
(4)
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
2
3
EFT L 317 du 30.12.95, p.24
EFT L 126 du 28.04.98, p.1
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den holdning, som Fællesskabet skal indtage i det associeringsråd, der er oprettet i
kraft af Europaaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater
på den ene side og Bulgarien på den anden side, vedrørende Bulgariens deltagelse i
fællesskabsprogrammet Fiscalis, fremgår af vedlagte udkast til Associeringsrådets
afgørelse.
Udfærdiget i Bruxelles, den
3n 5nGHWV YHJQH
)RUPDQG
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442764_0007.png
Udkast til
$IJ¡UHOVH QU  WUXIIHW DI $VVRFLHULQJVUnGHW PHOOHP 'H (XURS LVNH
) OOHVVNDEHU RJ GHUHV PHGOHPVVWDWHU Sn GHQ HQH VLGH RJ %XOJDULHQ Sn GHQ DQGHQ
VLGH
GHQ  
RP IDVWO JJHOVH DI YLONnUHQH RJ EHWLQJHOVHUQH IRU %XOJDULHQV GHOWDJHOVH L ()
SURJUDPPHW )LVFDOLV
ASSOCIERINGSRÅDET HAR -
under henvisning til Europaaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres
medlemsstater på den ene side og Bulgarien på den anden side
4
,
under henvisning til tillægsprotokollen til Europaaftalen om oprettelse af en
associering mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene
side og Bulgarien på den anden side vedrørende Bulgariens deltagelse i Fællesskabets
programmer, særlig artikel 1 og 2
5
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I henhold til artikel 1 i tillægsprotokollen kan Bulgarien deltage i
Fællesskabets rammeprogrammer, særprogrammer, projekter eller andre
foranstaltninger på en lang række områder.
Der åbnes desuden mulighed for deltagelse på andre områder af EF-aktiviteter
end de anførte.
I henhold til artikel 2 i nævnte tillægsprotokol skal vilkårene og betingelserne
for Bulgariens deltagelse i de i artikel 1 nævnte aktiviteter fastlægges af
Associeringsrådet -
(2)
(3)
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
$UWLNHO 
Bulgarien deltager i Det Europæiske Fællesskabs program Fiscalis i henhold til de
vilkår og betingelser, der er fastsat i bilag I og II, som udgør en integrerende del af
denne afgørelse.
4
5
EFT L 358 du 31.12.94, p.3
EFT L 317 du 30.12.95, p.24
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
$UWLNHO 
Denne afgørelse anvendes, sålænge programmet endnu løber. Skulle Kommissionen
imidlertid beslutte at forlænge programmets varighed uden substantielle ændringer,
bliver afgørelsen også automatisk forlænget tilsvarende, medmindre en af parterne
opsiger den.
$UWLNHO 
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for Associeringsrådets vedtagelse heraf.
.
Udfærdiget i Bruxelles, den
3n $VVRFLHULQJVUnGHWV YHJQH
)RUPDQG
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442764_0009.png
%,/$* ,
9
,/.c5 2* %(7,1*(/6(5 )25
%
8/*$5,(16 '(/7$*(/6(
,
)
,6&$/,6

352*5$00(7
(1)
Som nævnt i artikel 7 i Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr.
888/98/EF
6
af 30. marts 1998 om et fællesskabshandlingsprogram til
forbedring af afgiftssystemerne i det indre marked (Fiscalis-programmet), i
det følgende benævnt "programmet", deltager Bulgarien i overensstemmelse
med de betingelser, der er fastlagt i Europaaftalen eller i tillægsprotokollen i
den udstrækning fællesskabsretten på afgiftsområdet tillader det. Der gælder
således følgende betingelser for Bulgariens deltagelse i programaktiviteterne:
Deltagelse i aktiviteterne i artikel 4 (kommunikations- og
informationsudvekslingssystemer, håndbøger og vejledninger), i den
udstrækning fællesskabsretten på afgiftsområdet tillader det
Deltagelse i aktiviteterne i artikel 5, stk. 1 (udveksling af
embedsmænd), og stk. 2 (seminarer), samt artikel 6 (fælles
uddannelsesinitiativer) på de deri fastsatte betingelser
Deltagelse i aktiviteterne i artikel 5, stk. 3 (multilateral kontrol) tillades
ikke, da EF-retsbestemmelserne
7
om samarbejde på dette område kun
gælder EU-medlemsstater.
(2)
Vilkårene og betingelserne for fremlæggelse, vurdering og udvælgelse af
ansøgninger til seminarer og udvekslinger for bulgarske embedsmænd er de
samme som dem, der gælder for embedsmænd fra de 15 EU-medlemsstaters
nationale administrationer.
Bilag II omhandler det finansielle bidrag til Den Europæiske Unions
almindelige budget, som Bulgarien skal indbetale ved hvert regnskabsårs
begyndelse til dækning af omkostningerne ved deltagelsen i programmet fra
2001 til 2002. Associeringsudvalget kan tilpasse bidraget, når det er
nødvendigt, efter principperne i artikel 109, stk. 2, i Europaaftalen mellem
De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og
Republikken Bulgarien på den anden side.
Repræsentanter for Bulgarien vil kunne deltage som observatør i Det Stående
Udvalg vedrørende Administrativt Samarbejde inden for området indirekte
skatter, der er omhandlet i artikel 11, stk. 1, i beslutning nr. 888/98/EF, for så
vidt angår de punkter, der vedrører dem. Repræsentanter for Bulgarien
deltager ikke i Udvalgets møder for de øvrige punkter eller under
afstemninger.
(3)
(4)
6
7
EFT L 126 du 28.04.98, p.1
Direktiv 77/799/EØF og forordning (EØF) nr. 218/92.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den Europæiske Unions medlemsstater og Bulgarien vil inden for rammerne af de
eksisterende bestemmelser gøre alt, hvad der står i deres magt, for at fremme den frie
bevægelighed og opholdet for personer, der er berettigede i henhold til programmet,
og som rejser mellem Bulgarien og EU-medlemsstaterne i forbindelse med deltagelse
i aktiviteter, som er omfattet af denne afgørelse.
(6)
Uden at dette berører Kommissionen for De Europæiske Fællesskabers og
De Europæiske Fællesskabers Revisionsrets ansvar for overvågning og
evaluering af programmet i overensstemmelse med beslutningen om Fiscalis-
programmet, evalueres Bulgariens deltagelse i programmet løbende på
grundlag af et partnerskab mellem Bulgarien og Kommissionen. Bulgarien
vil forelægge Kommissionen de fornødne rapporter og medvirke ved andre
særlige aktiviteter, som Kommissionen tager initiativ til i denne
sammenhæng.
Det sprog, der anvendes i forbindelse med ansøgningsprocessen, kontrakter,
rapporter, der skal indgives, og andre administrative arrangementer i
forbindelse med programmet, skal være et af Det Europæiske Fællesskabs
officielle sprog.
Fællesskabet og Bulgarien kan bringe aktiviteterne i henhold til denne
afgørelse til ophør til enhver tid med tolv måneders skriftligt varsel.
Aktiviteter, der er i gang på det tidspunkt, fortsætter, indtil de er afsluttet på
de i denne afgørelse fastlagte betingelser.
(7)
(8)
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442764_0011.png
%,/$* 
%
8/*$5,(16 ),1$16,(//( %,'5$* 7,/
)
,6&$/,6

352*5$00(7
1.
Bulgariens finansielle bidrag føjes til det beløb, der hvert år er til rådighed på
Den Europæiske Unions almindelige budget til forpligtelsesbevillinger til at
indfri Kommissionens finansielle forpligtelser i tilslutning til arbejde, der
udføres til gennemførelse og forvaltning af Fiscalis-programmet og dets drift.
Det finansielle bidrag er blevet beregnet på basis af gennemsnitlige dagpenge
på 146 EUR og gennemsnitlige rejsepenge på 695 EUR, som svarer til
udgifterne ved deltagelse i seminarer og udvekslinger. Det anslås i den
forbindelse, at Bulgarien vil deltage i 15 seminarer og 20 udvekslinger som
et gennemsnit pr. år. Det finansielle bidrag kan justeres ved hvert års
begyndelse efter, i hvor mange aktiviteter Rumænien faktisk planlægger at
deltage i løbet af året. Justeringen finder sted ved indkaldelse af de
nødvendige midler, som Bulgarien vil modtage fra Kommissionen, jf. punkt
5 nedenfor.
Bulgariens bidrag er på 94 984 EUR om året, medmindre andet bestemmes
på de i punkt 2 omhandlede betingelser. Af dette beløb dækker 6 214 EUR
de ekstra administrationsudgifter i forbindelse med Kommissionens
forvaltning af programmet som følge af Bulgariens deltagelse.
Bulgarien betaler sit fulde bidrag til deltagelsen via sit nationale budget, da
der ikke er anmodet om Phare-bistand hertil.
Finansforordningen vedrørende Den Europæiske Unions almindelige budget
finder anvendelse, bl.a. hvad angår forvaltningen af Bulgariens bidrag.
Ved denne afgørelses ikrafttræden sender Kommissionen Bulgarien en eller
flere indkaldelser af midler svarende til landets bidrag til dækningen af
udgifterne til indeværende års aktiviteter. Bidraget vil blive udtrykt i euro og
skal indbetales til en af Kommissionens EUR-bankkonti.
Bulgarien indbetaler senest tre måneder efter, at indkaldelsen af midler er
afsendt, sit bidrag til dækningen af de årlige udgifter i henhold til denne
afgørelse i overensstemmelse med indkaldelsen af midler. Enhver forsinkelse
med betalingen af bidraget vil medføre, at Bulgarien skal betale renter af det
udestående beløb fra forfaldsdatoen. Rentesatsen svarer til den sats, som Den
Europæiske Centralbank anvender på sine transaktioner i euro i den måned,
hvor forfaldsdatoen ligger, forhøjet med 1,5 procentpoint.
6.
Dagpengene til alle deltagere i programmet beregnes af Kommissionen fra
land til land. Bulgarien får ved hvert års begyndelse udbetalt et første
budgetforskud fra Kommissionen. Der kan udbetales et andet forskud midt
på året, afhængigt af, i hvilket omfang Bulgarien faktisk deltager i
programaktiviteterne, og af den forventede deltagelse i resten af året. Den
2.
3.
4.
5.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
relevante bulgarske instans anvender disse forskud til at betale rejsehjemmel
og dagpenge til de bulgarske deltagere.
7.
Rejse- og opholdsudgifterne for repræsentanter og eksperter fra Bulgarien i
forbindelse med deltagelse som observatører i arbejdet i det i punkt 4 i bilag I
nævnte udvalg refunderes af Kommissionen på samme grundlag som for Den
Europæiske Unions medlemsstater.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442764_0013.png
)LQDQVLHULQJVRYHUVLJW

)25$167$/71,1*(16 %(7(*1(/6(
Åbning af EF-programmet Fiscalis for Bulgarien

%8'*(73267
Indtægter: 6091 Indtægter af kandidatlandenes deltagelse i EF-programmer

5
(76*581'/$*
Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 95,
sammenholdt med artikel 300, stk. 2, andet afsnit.
Tillægsprotokol
8
til Europaaftalen med Bulgarien, som indeholder bestemmelser om
åbning af EF-programmer.
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 888/98/EF
9
af 30. marts 1998 om et
fællesskabshandlingsprogram til forbedring af afgiftssystemerne i det indre marked
(Fiscalis-programmet).


1.
2.
3.
%
(6.5,9(/6( $) )25$167$/71,1*(1
)RUDQVWDOWQLQJHQV JHQHUHOOH PnO
at sikre, at embedsmændene får et indgående fælles kendskab til fællesskabsretten,
navnlig på afgiftsområdet, og dens gennemførelse i medlemsstaterne
at sikre et reelt, effektivt og omfattende samarbejde mellem medlemsstaterne og
mellem disse og Kommissionen
at sikre kontinuerlig forbedring af administrative procedurer under hensyntagen til
administrationernes og skatteborgernes behov ved at udvikle og formidle god
administrativ praksis.
Bulgariens deltagelse i Fællesskabets program Fiscalis vil yderligere bidrage til dets
forberedelser til tiltrædelse inden for rammerne af en udvidet førtiltrædelsesstrategi.
Det vil også sætte Bulgarien i stand til at gøre sig bekendt med de procedurer og
metoder, der følges i dette EF-program.
Beslutningsprocessen i forbindelse med denne deltagelse indebærer, at
Associeringsrådet for Europaaftalen skal træffe en afgørelse. I denne afgørelse
fastsættes vilkårene og betingelserne for deltagelsen.
4.
5.
8
9
EFT L 317 du 30.12.95, p.45
EFT L 126 du 28.04.98, p.1.
13
Beregningen er baseret på følgende forudsætninger: Bulgariens bidrag til finansiering af de i tillægsprotokollen til Europaaftalen omhandlede aktiviteter beregnes ud fra det princip, at landet selv afholder udgifterne til deltagelsen. Post 6091 er oprettet i indtægtsbudgettet i dette øjemed. Set på baggrund af tillægsprotokollen til Europaaftalen med Bulgarien er de finansielle og budgetmæssige arrangementer for programmet som følger: omkostningerne er beregnet ud fra forskellige forudsætninger vedrørende deltagelse i 15 seminarer og 20 udvekslinger om året, inkl. gennemsnitlige rejseudgifter på 695 EUR fra Bulgarien til værtsadministrationens land, udvekslingernes og seminarernes varighed og dagpenge på 146 EUR. 14 "> PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.
Tillægsprotokollen af 4. december 1995 til Europaaftalen med Bulgarien omtaler
Bulgariens deltagelse i EF-programmer på en lang række områder. Da det desuden
omtales, at der kan føjes andre EF-områder til listen, kan aktiviteter vedrørende det
indre marked også omfattes.
)RUDQVWDOWQLQJHQV YDULJKHG RJ Q UPHUH EHVWHPPHOVHU IRU GHQV IRUO QJHOVH
Fra denne afgørelses ikrafttræden indtil afslutningen af EF-programmet, dvs. den
31.12.2002.





./$66,),.$7,21 $) 8'*,)7(51(,1'7*7(51(
,NNHREOLJDWRULVNH XGJLIWHU
2SGHOWH EHYLOOLQJHU
,QGW JWVW\SH
Da det i artikel 3, stk. 1, i tillægsprotokollen er bestemt, at Bulgarien selv skal dække
omkostningerne ved sin deltagelse, vil landet blive opfordret til at overføre sit bidrag
til indtægtspost 6091 på EU-budgettet.

8'*,)7(51(6 $57
Udgifterne omfatter refusion af deltagernes rejseomkostninger og dagpenge, udgifter
til organisation og udgifter i forbindelse med seminarer og udvekslinger.
For så vidt angår indtægterne, er der under konto 6091 truffet foranstaltninger med
henblik på, at Bulgariens bidrag skal dække udgifterne til landets deltagelse.
Indtægten vil blive allokeret udgiftsposterne i forbindelse med programmet, og om
nødvendigt allokeret de relevante poster for driftsudgifter.
De samlede forventede indtægter er anført under punkt 7.4.


),1$16,(//( 9,5.1,1*(5
0HWRGH IRU RPNRVWQLQJVEHUHJQLQJ IRUKROG PHOOHP HQKHGVRPNRVWQLQJHU RJ
VDPOHGH RPNRVWQLQJHU

Beregningen er baseret på følgende forudsætninger:
Bulgariens bidrag til finansiering af de i tillægsprotokollen til Europaaftalen
omhandlede aktiviteter beregnes ud fra det princip, at landet selv afholder udgifterne
til deltagelsen. Post 6091 er oprettet i indtægtsbudgettet i dette øjemed. Set på
baggrund af tillægsprotokollen til Europaaftalen med Bulgarien er de finansielle og
budgetmæssige arrangementer for programmet som følger: omkostningerne er
beregnet ud fra forskellige forudsætninger vedrørende deltagelse i 15 seminarer og
20 udvekslinger om året, inkl. gennemsnitlige rejseudgifter på 695 EUR fra
Bulgarien til værtsadministrationens land, udvekslingernes og seminarernes varighed
og dagpenge på 146 EUR.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442764_0015.png
På baggrund heraf udgør de samlede udgifter til Bulgariens deltagelse 94 984 EUR
om året, som betales via det nationale budget.
På basis af ovennævnte beløb udgør de ekstra administrationsomkostninger 6 214
EUR om året.

2PNRVWQLQJHUQHV IRUGHOLQJ Sn GH HQNHOWH HOHPHQWHU
8'9(.6/,1*(5
),1$16,(/7 %,'5$*
20 c5(7
Antal udvekslinger*
Varighed (dage)
Antal deltagere pr. udveksling
Dagpenge**
Rejseudgifter***
20
14
1
40 880
13 900
, $/7
 
6(0,1$5(5
),1$16,(/7 %,'5$*
20 c5(7
Antal seminarer*
Antal deltagere i hvert seminar
Varighed (dage)
Dagpenge**
Rejseudgifter***
15
2
3
13 140
20 850
, $/7
 
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442764_0016.png
6(0,1$5(58'9(.6/,1* ,
$/7
7% i administrationsudgifter
 
6 214
20 c5(7 , $/7
*
**
***
 
antal udvekslinger og seminarer om året, hvori deltager medlemsstater med samme befolkning som Bulgarien
146 EUR om dagen (gennemsnitlige dagpenge)
695 EUR (gennemsnitlige rejseudgifter)

'ULIWVXGJLIWHU WLO XQGHUV¡JHOVHU HNVSHUWHU RVY GHU HU RPIDWWHW DI EXGJHWWHWV GHO
%
intet

)RUIDOGVSODQ IRU IRUSOLJWHOVHV RJ EHWDOLQJVEHYLOOLQJHU
SAMLEDE UDGIFTER:
Budgetpost 6091
2001
2002
I ALT
Seminarer +
udveksling
88 770
88 770
177.540
7% i administra-
tionsudgifter
I ALT
6 214
94 984
6 214
94 984
12.428
189.968

)25+2/'65(*/(5 02' 69,*
Alle Kommissionens kontrakter, aftaler og andre retlige forpligtelser hjemler kontrol
på stedet fra Kommissionens og Revisionsrettens side. Blandt andet er de, der
begunstiges af foranstaltningerne, forpligtet til at udarbejde rapporter og finansielle
oversigter. Disse analyseres på baggrund af deres indhold og udgifternes
støtteberettigelse i overensstemmelse med sigtet med fællesskabsfinansieringen.
Forholdsreglerne mod svig med midlerne under de grundlæggende budgetposter
finder også anvendelse på denne post, tilpasset Bulgarien.
16
Den faktiske mobilisering af de nødvendige administrative ressourcer vil afhænge af Kommissionens årlige beslutning om tildeling af ressourcer, idet der tages hensyn til det antal ansatte og de yderligere beløb, der bevilges af budgetmyndigheden.  9LUNQLQJHU IRU DQWDOOHW DI VWLOOLQJHU 3HUVRQDOH GHU NU YHV WLO IRUYDOWQLQJ DI IRUDQVWDOWQLQJHQ )DVWH VWLOOLQJHU 0LGOHUWLGLJH VWLOOLQJHU KHUDI 9DULJKHG RP nUHW (NVLVWHUHQGH UHVVRXUFHU L GH SnJ OGHQGH *' HU HOOHU DIGHOLQJHU <GHUOLJHUH UHVVRXUFHU 6WLOOLQJVW\SH 7MHQHVWHP QG HOOHU PLGOHUWLGLJW DQVDWWH $ % & $QGUH UHVVRXUFHU IDJOLJ ELVWDQG SRVW $

, $/7   0,02 0,02 0,02 0,02 0,02 0,02 17 "> PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files

1442764_0017.png


23/<61,1*(5 20 &267())(&7,9(1(66
6SHFLILNNH RJ NYDQWLILFHUEDUH PnO  PnOJUXSSH
Hovedformålet med programmet er at sikre, at embedsmændene får et indgående
fælles kendskab til fællesskabsretten på afgiftsområdet, at sikre et reelt, effektivt og
omfattende samarbejde mellem medlemsstaterne og mellem disse og Kommissionen
og at forbedre de administrative procedurer.
Fiscalis-programmet sigter mod udveksling af embedsmænd, der varetager
gennemførelsen af EF-lovgivningen, og mod tilrettelæggelse af seminarer.
Sigtet med at åbne Fællesskabets Fiscalis-program for Bulgarien er at sikre landet de
samme fordele som dem, Den Europæiske Unions medlemsstater i forvejen drager af
programmet. Målet er, at bulgarske embedsmænd hvert år skal deltage i
gennemsnitlig 20 udvekslinger ved udstationering i en af de 15 medlemsstater og i
gennemsnitlig 15 seminarer.
Integreringen af bulgarske statsborgere i Fællesskabets netværk vil udgøre et konkret
bidrag til forberedelsen af Bulgarien på det fremtidige medlemskab.

2YHUYnJQLQJ RJ HYDOXHULQJ DI IRUDQVWDOWQLQJHQ
Overvågnings- og evalueringsprocedurerne i Fiscalis-programmet gælder også de
bulgarske deltagere.

8'*,)7(5 7,/ $'0,1,675$7,21 %8'*(77(76 '(/ $

Den faktiske mobilisering af de nødvendige administrative ressourcer vil afhænge af
Kommissionens årlige beslutning om tildeling af ressourcer, idet der tages hensyn til
det antal ansatte og de yderligere beløb, der bevilges af budgetmyndigheden.

9LUNQLQJHU IRU DQWDOOHW DI VWLOOLQJHU
3HUVRQDOH GHU NU YHV WLO
IRUYDOWQLQJ DI
IRUDQVWDOWQLQJHQ
)DVWH
VWLOOLQJHU
0LGOHUWLGLJH
VWLOOLQJHU
KHUDI
9DULJKHG
RP nUHW
(NVLVWHUHQGH
UHVVRXUFHU L GH
SnJ OGHQGH
*' HU HOOHU
DIGHOLQJHU
<GHUOLJHUH
UHVVRXUFHU
6WLOOLQJVW\SH
7MHQHVWHP QG HOOHU
PLGOHUWLGLJW DQVDWWH
$
%
&
$QGUH
UHVVRXUFHU
IDJOLJ ELVWDQG SRVW
$

, $/7


0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
17
6 480 %HUHJQLQJVPHWRGH VDPOHGH RPNRVWQLQJHU YHG DNWLRQHQ RP nUHW

0,06 mandår x 108 000 EUR , $/7 *   Ved anvendelse af bestående ressourcer til forvaltning af foranstaltningen (beregnet på basis af A-1, A-2, A-4, A-5, A7).  )RU¡JHOVH DI DQGUH DGPLQLVWUDWLYH XGJLIWHU VRP I¡OJH DI IRUDQVWDOWQLQJHQ 2001 2001 I ALT A.701 (tjenesterejser)* 2 324 2 324 4.648 A.7031 (udvalg)** 3 890 3 890 7.780 I ALT * ** *** 6 214 6 214 12.428 Gennemsnitlig udgift til todages tjenesterejser for 2 tjenestemænd i Bulgarien Bulgarsk deltagelse i udvalgsmøder Ovennævnte udgifter vil blive dækket ind gennem de bidrag (artikel 4, stk. 2, tredje led, i finansforordningen), som Bulgarien yder (jf. punkt 5.3 og 7.4 i finansieringsoversigten). 18 "> PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files

1442764_0018.png

'HQ VDPOHGH ILQDQVLHOOH YLUNQLQJ DI GH HNVWUD PHQQHVNHOLJH UHVVRXUFHU
(i EUR)
, DOW
(852
7MHQHVWHP QG
0LGOHUWLGLJW DQVDWWH
$QGUH UHVVRXUFHU IDJOLJ ELVWDQG
SRVW $

6 480
%HUHJQLQJVPHWRGH
VDPOHGH
RPNRVWQLQJHU YHG DNWLRQHQ RP nUHW

0,06 mandår x 108 000 EUR
, $/7
*
 
Ved anvendelse af bestående ressourcer til forvaltning af foranstaltningen (beregnet på basis af A-1, A-2, A-4, A-5, A-
7).

)RU¡JHOVH DI DQGUH DGPLQLVWUDWLYH XGJLIWHU VRP I¡OJH DI IRUDQVWDOWQLQJHQ
2001
2001
I ALT
A.701
(tjenesterejser)*
2 324
2 324
4.648
A.7031
(udvalg)**
3 890
3 890
7.780
I ALT
*
**
***
6 214
6 214
12.428
Gennemsnitlig udgift til todages tjenesterejser for 2 tjenestemænd i Bulgarien
Bulgarsk deltagelse i udvalgsmøder
Ovennævnte udgifter vil blive dækket ind gennem de bidrag (artikel 4, stk. 2, tredje led, i finansforordningen), som
Bulgarien yder (jf. punkt 5.3 og 7.4 i finansieringsoversigten).
18