Europaudvalget 2001
KOM (2001) 0487
Offentligt
1442783_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 24.08.2001
KOM(2001) 487 endelig
2001/0196 (ACC)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om åbning og forvaltning af et toldkontingent for indførsel af pulverkaffe henhørende
under KN-kode 2101 11 11
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442783_0002.png
BEGRUNDELSE
På grund af Fællesskabets anvendelse af forskellige præferencetoldordninger er
mangfoldigheden i udbuddet af pulverkaffe på Fællesskabets marked blevet væsentlig mindre
i de seneste år.
Åbning af et toldkontingent til nulsats for en begrænset mængde pulverkaffe synes at være
den løsning, der bedst kan bidrage til at afhjælpe denne tendens til uniformering af produktet.
Der vil hermed kunne genskabes lige konkurrencevilkår mellem Fællesskabets forskellige
leverandører, særlig for dem, hvis eksport i øjeblikket er pålagt en told på 9%.
For at garantere en optimal udnyttelse af toldkontingentet vil den bedste måde til forvaltning
af kontingentet være at følge den kronologiske orden for antagelsen af angivelserne for
overgang til fri omsætning. Det er en fleksibel forvaltningsmåde, som ikke kræver
importlicenser.
For ligeledes at garantere en effektiv forvaltning af kontingentet bør det kræves, at der
fremlægges et oprindelsescertifikat, der attesterer varens oprindelse, for indførsel af
pulverkaffe med oprindelse i Brasilien, som er den største leverandør, og som kontingentet
specielt henvender sig til.
Det skal endelig nævnes, at markedsføringen af pulverkaffe i henhold til toldkontingentet sker
under overholdelse af de kvalitetsbetingelser, der er fastsat i direktiv 1999/4/EF om
kaffeekstrakter og cikorieekstrakter.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442783_0003.png
2001/0196 (ACC)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om åbning og forvaltning af et toldkontingent for indførsel af pulverkaffe henhørende
under KN-kode 2101 11 11
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 133,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
Diversiteten i udbuddet af pulverkaffe på Fællesskabets marked er blevet væsentlig
mindre i de seneste år.
Åbning af et toldkontingent til nulsats for en begrænset mængde pulverkaffe synes at
være den løsning, der bedst kan bidrage til at afhjælpe denne tendens til uniformering
af produktet.
For at garantere en optimal udnyttelse af toldkontingentet vil den bedste måde til
forvaltning af kontingentet være at følge den kronologiske orden for antagelsen af
angivelserne for overgang til fri omsætning.
For at garantere en effektiv forvaltning af kontingentet bør det kræves, at der
fremlægges et oprindelsescertifikat, der attesterer varens oprindelse, for indførsel af
pulverkaffe med oprindelse i Brasilien, som er den største leverandør, og som
kontingentet specielt henvender sig til.
Det skal endelig nævnes, at markedsføringen af pulverkaffe i henhold til
toldkontingentet bør ske under overholdelse af de kvalitetsbetingelser, der er fastsat i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/4/EF af 22. februar 1999 om
kaffeekstrakter og cikorieekstrakter
2
.
Da de foranstaltninger, der er nødvendige til at gennemføre denne forordning, er
forvaltningsforanstaltninger som omhandlet i artikel 2 i Rådets afgørelse 1999/468/EF
af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de
gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen
3
, bør disse foranstaltninger
vedtages efter den i nævnte afgørelses artikel 4 omhandlede forvaltningsprocdeure -
(3)
(4)
(5)
(6)
1
2
3
EFT C … af …, s. …
EFT L 66 af 13.3.1999, s. 26.
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442783_0004.png
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Fra den [……….] henføres indførslen af pulverkaffe henhørende under KN-kode 2101 11 11
med oprindelse i alle lande under et toldkontingent til nulsats.
Artikel 2
Kontingentet åbnes årligt og gælder indledningsvis i 3 år. Kontingentmængden fastsættes som
følger:
10 000 tons fra [……….] til [……….]
12 000 tons fra [……….] til [……….]
14 000 tons fra [……….] til [……….].
Artikel 3
Toldkontingentet opdeles i to dele:
a)
b)
et kontingent på 87,4% af den årlige mængde med løbenummer 09.2000 for indførsel
med oprindelse i Brasilien og
et kontingent på 12,6% af den årlige mængde med løbenummer 09.2001 for indførsel
fra andre tredjelande.
Artikel 4
1.
2.
Oprindelsen af den pulverkaffe, der indføres i henhold til toldkontingentet
bestemmes i overensstemmelse med de gældende bestemmelser i Fællesskabet.
Indførsel i henhold til den del af toldkontingentet, der er tildelt Brasilien på de i
artikel 3 nævnte betingelser, er betinget af, at der fremlægges et oprindelsescertifikat,
der opfylder betingelserne i artikel 47 i Kommissionens forordning (EØF)
nr. 2454/93
4
.
Oprindelsescertifikater godtages kun, hvis de pågældende produkter opfylder
kriterierne for oprindelsesbestemmelse som fastsat i de gældende bestemmelser i
Fællesskabet.
Artikel 5
Toldkontingentet forvaltes af Kommissionen i overensstemmelse med artikel 308a, 308b og
308c i forordning (EØF) nr. 2454/93.
4
EFT L 253 af 11.10.1993, s. 1.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442783_0005.png
Artikel 6
Denne forordning kan i løbet af det tredje år efter datoen for åbningen af toldkontingentet
tages op til fornyet overvejelse med henblik på at tilpasse kontingentmængden til EF-
markedets behov. Hvis denne fornyede behandling ikke er fuldført 3 måneder inden den
oprindelige dato for toldkontingentets afslutning, dvs. den
[………],
videreføres kontingentet
automatisk for endnu et år med en samlet mængde på 14 000 tons. Derefter videreføres
kontingentet regelmæssigt med et år ad gangen og med samme mængde, medmindre der
foretages en fornyet behandling senest 3 måneder inden datoen for afslutningen af det løbende
kontingent.
Artikel 7
Kommissionen vedtager i overensstemmelse med proceduren i artikel 8, stk. 2, de nødvendige
gennemførelsesbestemmelser til denne forordning, herunder tekniske ændringer og
tilpasninger i takt med ænrdinger af den kombinerede nomenklatur og TARIC.
Artikel 8
1.
2.
Kommissionen bistås af Toldkodeksudvalget, der er nedsat ved artikel 247a i Rådets
forordning (EØF) nr. 2913/92
5
.
Når der henvises til dette stykke, anvendes forvaltningsproceduren i artikel 4 i
afgørelse 1999/468/EF under overholdelse af bestemmelserne i samme afgørelses
artikel 7.
Perioden i artikel 4, stk. 3, i afgørelse 1999/468/EF fastsættes til 3 måneder.
Artikel 9
Denne forordning træder i kraft på tredjedagen efter offentliggørelsen i
De Europæiske
Fællesskabers Tidende.
3.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den […].
På Rådets vegne
Formand
5
EFT L 302 af 19.10.1992, s. 1.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442783_0006.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
BUDGETPOST
[1.2.0]
2.
FORANSTALTNINGENS BETEGNELSE:
Oprettelse af et toldkontingent for indførsel af pulverkaffe henhørende under KN-kode 2101 11 11
3.
RETSGRUNDLAG:
EF-traktatens artikel 133
4.
FORMÅL:
At genskabe lige konkurrencevilkår mellem Fællesskabets forskellige leverandører
5.
FINANSIELLE VIRKNINGER
12-
INDEVÆREN-
FØLGENDE
MÅNEDERS-
DE
REGNSKABS-
PERIODE
REGNSKABS-
ÅR
(mio. EUR)
ÅR
[n+1]
[n]
(mio. EUR)
(mio. EUR)
5.0
UDGIFTER, SOM AFHOLDES
[0]
3 798 000 EUR
-
OVER EF'S BUDGET
(RESTITUTION/INTERVENTION)
-
OVER DE NATIONALE
BUDGETTER
-
AF ANDRE
5.1
INDTÆGTER
-
EF'S EGNE INDTÆGTER
(LANDBRUGSAFGIFTER/TOLD)
-
NATIONALE KILDER
[n+2]
[n+3]
[n+4]
[n+5]
5.0.1 OVERSLAG - UDGIFTER
4 557 600 5 469 120
EUR
EUR
5.1.1 OVERSLAG - INDTÆGTER
5.2
BEREGNINGSMETODE
Ikke-opkrævning af tolden på 9% på indførsel i henhold til toldkontingentet (som ikke opbruges)
6.0
ER FINANSIERING MULIG GENNEM BEVILLINGER OPFØRT UNDER DET
PÅGÆLDENDE KAPITEL I DET LØBENDE BUDGET?
JA/NEJ
6.1
ER FINANSIERING MULIG VED OVERFØRSEL MELLEM KAPITLER I DET
LØBENDE BUDGET?
JA/NEJ
6.2
ER ET TILLÆGSBUDGET NØDVENDIGT?
JA/NEJ
6.3
SKAL DER OPFØRES BEVILLINGER PÅ FREMTIDIGE BUDGETTER?
JA/NEJ
BEMÆRKNINGER:
Tolden på 9% vil sandsynligvis nok blive afskaffet under de kommende toldforhandlinger med Brasilien.
DATO: [9.7.01]
BEVILLINGER
6