Europaudvalget 2001
KOM (2001) 0507
Offentligt
1442803_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 14.9.2001
KOM(2001) 507 endelig
2001/0210 (COD)
2001/0211 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Evaluering af Ida II
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS BESLUTNING
om ændring af beslutning nr. 1719/1999/EF om en række retningslinjer, herunder
fastlæggelse af projekter af fælles interesse, for transeuropæiske net til elektronisk
dataudveksling mellem administrationerne (Ida)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om ændring af afgørelse nr. 1720/1999/EF om fastlæggelse af en række aktioner og
foranstaltninger med henblik på at sikre interoperabilitet mellem og adgang til
transeuropæiske net til elektronisk dataudveksling mellem administrationerne (Ida)
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442803_0002.png
BEGRUNDELSE
Anden fase af Ida-programmet (Ida II) blev vedtaget af Europa-Parlamentet og Rådet ved
beslutning nr. 1719/1999/EF
1
(herefter benævnt beslutningen om retningslinjer) og afgørelse
nr. 1720/1999/EF
2
(herefter benævnt afgørelsen om interoperabilitet) af 12. juli 1999. I
henhold til
artikel
9 i beslutningen og artikel 13 i afgørelsen skal Kommissionen sende en
første evaluering af Ida II-programmet til Europa-Parlamentet og Rådet. Evalueringen må
ikke fremsendes senere end budgetforslaget for 2001, og der skal samtidig fremlægges
passende forslag til revision af bilaget til beslutningen om retningslinjer og passende forslag
til ændring af afgørelsen om interoperabilitet.
Da Ida II-beslutningen og Ida II-afgørelsen først trådte i kraft efter længere tids forløb (august
1999) og Ida-arbejdsprogrammet for 1999 derfor blev godkendt tilsvarende sent (november
1999), kunne evalueringen først påbegyndes i januar 2000, og den blev afsluttet i september
2000. Da evalueringen er blevet foretaget i begyndelsen af Ida II-programmet, skal
resultaterne i vidt omfang betragtes som et grundlag for sammenligning med resultaterne af
fremtidige evalueringer. De foreslåede ændringer af henholdsvis beslutningen og afgørelsen
er ikke alene baseret på evalueringen, men er også udarbejdet under hensyntagen til
erfaringerne fra det første halvandet års gennemførelse af Ida II-programmet og fra
eEurope-
initiativet og den hertil hørende handlingsplan. Forslaget til ændring af beslutning
nr. 1719/1999/EF indeholder derfor også ændringer til en række artikler i beslutningen.
Både hvad angår forslaget til ændring af beslutning nr. 1719/1999/EF og forslaget til ændring
af afgørelse nr. 1720/1999/EF kan der sondres mellem tre typer ændringer: den første type
skyldes ændringer i de retlige og politiske forpligtelser og vedrører en tilpasning af
udvalgsproceduren i henhold til Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999
3
og en
udvidelse af Ida II-programmet til også at omfatte Malta og Tyrkiet og muligheden for, at
ansøgerlandene og tredjelande på egen regning og på visse betingelser kan anvende generiske
Ida-tjenester.
Formålet med den anden type ændring er at forbedre nogle praktiske forhold og vedrører
gennemførelsesbestemmelserne, indførelsen af et finansielt referencebeløb for 2002-2004 og
hvad angår forslaget til ændring af agørelse nr. 1720/1999/EF også udbredelsen af bedste
praksis. Med hensyn til det finansielle referencebeløb henledes opmærksomheden på, at der i
den gældende
artikel
12 i beslutning nr. 1719/1999/EF og i den gældende
artikel
15 i
afgørelse nr. 1720/1999/EF kun er fastsat en finansieringsramme for perioden 1998-2000.
Den tredje type skyldes krav som følge af nye initiativer, navnlig
eEurope-handlingsplanen
(især kapitlet om det offentlige på nettet) og hvad angår forslaget til ændring af beslutning
nr. 1719/1999/EF også behovet for at udvide de områder, hvor der kan oprettes nye
telematiknet, især for at medtage net inden for uddannelse og retlige anliggender.
1
2
3
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 1719/1999/EF af 12. juli 1999 om en række
retningslinjer, herunder fastlæggelse af projekter af fælles interesse, for transeuropæiske net til
elektronisk dataudveksling mellem administrationerne (Ida), EFT L 203 af 3.8.1999, s. 1.
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1720/1999/EF af 12. juli 1999 om fastlæggelse af en
række aktioner og foranstaltninger med henblik på at sikre interoperabilitet mellem og adgang til
transeuropæiske net til elektronisk dataudveksling mellem administrationerne (Ida), EFT L 203 af
3.8.1999, s. 9.
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Europa-Parlamentet og Rådet anmodes om at vedtage forslaget til Europa-Parlamentets og
Rådets beslutning og afgørelse om ændring af beslutning nr. 1719/1999/EF og afgørelse
nr. 1720/1999/EF.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442803_0004.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
Evaluering af Ida II
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 1719/1999/EF af 12. juli 1999 og Europa-
Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1720/1999/EF af 12. juli 1999.
1.
1.1.
INDLEDNING
Første fase af Ida-programmet (dataudveksling mellem administrationerne) blev
iværksat i 1995 ved Rådets afgørelse 95/468/EF. Formålet med programmet var at
fremme elektronisk dataudveksling mellem administrationerne for at støtte et
velfungerende indre marked og gennemførelsen af en lang række
fællesskabsafgørelser- og beslutninger
4
.
Under første fase blev der etableret en række
vigtige net på områder som beskæftigelse, sundhed, landbrug, fiskeri, statistik og
konkurrence.
Anden fase af Ida-programmet (Ida II) blev vedtaget af Europa-Parlamentet og Rådet
ved beslutning nr. 1719/1999/EF
5
(herefter benævnt beslutningen om retningslinjer,
som danner retsgrundlag for projekter af fælles interesse - PCI - herefter benævnt
sektornet) og ved afgørelse nr. 1720/1999/EF
6
(herefter benævnt afgørelsen om
interoperabilitet, som danner retsgrundlag for horisontale aktioner og foranstaltninger
- HAM) af 12. juli 1999.
I henhold til
artikel
9 i beslutningen og artikel 13 i afgørelsen skal Kommissionen
sende en evaluering af Ida II-programmet til Europa-Parlamentet og Rådet.
Evalueringen må ikke fremsendes senere end budgetforslaget for hhv. år 2001, 2003
og 2005, og der skal samtidig fremlægges passende forslag til revision af bilaget til
beslutningen om retningslinjer og passende forslag til ændring af afgørelsen om
interoperabilitet.
Da Ida II-beslutningen og Ida II-afgørelsen først trådte i kraft efter længere tids
forløb og Ida-arbejdsprogrammet for 1999 derfor blev godkendt tilsvarende sent
(november 1999), kunne evalueringen først påbegyndes i januar 2000. Evalueringen
er foretaget af Kommissionen under medvirken af uafhængige eksperter fra et
konsortium af to konsulentvirksomheder (Anite og White Waghorn).
1.2.
1.3.
1.4.
4
5
6
Hovedformålet med Ida-programmet er at støtte administrationernes virksomhed på EU-plan, navnlig i
forbindelse med gennemførelsen af Fællesskabets politik, den interinstitutionelle kommunikation og
Fællesskabets beslutningsproces. Ida tjener derfor Fællesskabets interesser, med administrationerne som
brugere af dets netværk og systemer, og således at det kommer EU's borgere og erhvervsliv til gode.
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 1719/1999/EF af 12. juli 1999 om en række
retningslinjer, herunder fastlæggelse af projekter af fælles interesse, for transeuropæiske net til
elektronisk dataudveksling mellem administrationerne (Ida), EFT L 203 af 3.8.1999, s. 1.
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1720/1999/EF af 12. juli 1999 om fastlæggelse af en
række aktioner og foranstaltninger med henblik på at sikre interoperabilitet mellem og adgang til
transeuropæiske net til elektronisk dataudveksling mellem administrationerne (Ida), EFT L 203 af
3.8.1999, s. 9.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442803_0005.png
1.5.
På grundlag af arbejde udført af konsulenter
7
har Kommissionen færdiggjort
resultaterne af evalueringen og forelagt dem Udvalget for Telematik mellem
Administrationerne (TAC) til behandling på mødet den 28.9.2000 i
overensstemmelse med bestemmelserne i
artikel
9, stk. 3, i beslutning
nr. 1719/1999/EF og
artikel
13, stk. 3, i afgørelse nr. 1720/1999/EF.
Evalueringen er baseret på kort tids erfaringer med gennemførelsen af Ida II-
programmet og danner grundlag for kommende evalueringer. Der redegøres for
resultaterne af evalueringen af Ida II i denne meddelelse. Samtidig foreslår
Kommissionen ændringer til beslutningen om retningslinjer og afgørelsen om
interoperabilitet under hensyntagen til resultaterne af evalueringen og erfaringerne
fra det første halvandet års gennemførelse af Ida II, samt på baggrund af
eEurope-
initiativet og den hertil hørende handlingsplan.
GENERELLE BEMÆRKNINGER
De generelle bemærkninger bygger på observationer, konklusioner og henstillinger i
de uafhængige eksperters slutrapport. De er på sin side baseret på undersøgelser i og
oplysninger fra mange af medlemsstaternes administrationer og fra Kommissionens
tjenestegrene (bemærkningerne, konklusionerne og henstillingerne er blevet drøftet
af eksperter, Kommissionen og TAC på en række ad hoc-møder).
I evalueringen bekræftes Ida-programmets centrale rolle som støtte for Fællesskabet
og - inden for Ida - de horisontale aktioners og foranstaltningers centrale rolle til
sikring af, at projekter af fælles interesse udvikles hurtigere, mere
omkostningseffektivt, og at de er kompatible.
Projekter af fælles interesse må (uanset om de finansieres som led i Ida eller ej) anses
for at være det vigtigste formål med de horisontale aktioner og foranstaltninger. De
tjenestegrene i Kommissionen, som administrerer Ida-programmet (ved hjælp af
TAC), må gøre en særlig indsats for at forstå de almindelige krav, som projekter af
fælles interesse stiller, og for at fremskaffe og/eller udvikle egnede horisontale
redskaber og tjenester. De øvrige tjenester og sektorudvalg bør acceptere aktiv
vejledning og koordinering fra Ida-programmets ledelse og også bidrage aktivt til
programmet. Dette gælder i princippet både Ida-net og andre (ikke-Ida-finansierede)
sektornet (OSN). Der er tegn på, at dette allerede sker, men denne tendens bør aktivt
støttes, hvis den virkelig skal inkorporeres i Ida II.
Med hensyn til borgere og erhvervsliv bør Ida II:
sørge for og kontrollere, at Ida-net kommer borgere og erhvervsliv til gode
fremme enhver udvikling i retning af, at borgere og erhvervsliv så vidt muligt
bliver
brugere.
1.6.
2.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
På baggrund af
eEurope-initiativet
og under hensyntagen til subsidiaritetsprincippet
bør Ida fremme den direkte adgang til information fra det offentlige og bidrage til
reduktion af de administrative opgaver både på nationalt plan og EU-plan. Det bør
7
Konsulenternes slutrapport er tilgængelig på Ida-webstedet http://europa.eu.int/ISPO/ida, idet dog
rapporten, da den er udarbejdet på et tidligt stadium, ikke tager højde for de fremskridt, der er sket i
forbindelse med Ida II, eller resultaterne heraf.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
undersøges, hvordan Ida kan etablere
høringsprocedurer
med
borgere
og
erhvervsorganisationer.
2.5.
og opretholde hensigtmæssige
erhvervsliv,
f.eks.
gennem
Ida-projekterne administreres teknisk meget kompetent og samvittighedsfuldt. Den
samlede viden og ekspertise er imponerende, og de muligheder Ida kan tilbyde i form
af synergi i denne forbindelse, er en af de store fordele herved. Effektive tekniske
projektledere har fået et godt indblik i området, gode forbindelser til brugerne, og i
vidt omfang inddraget disse i projektledelsen. Disse tiltag bygger på Ida-beslutningen
og Ida-afgørelsen og på de overordnede gennemførelsesplaner (GIP), men Ida kan
bidrage aktivt med rådgivning for at fremme gennemførelsen. Ida kan også lette og
fremme de nødvendige "personnetværk", eventuelt ved at afholde særlige emne-
baserede ad hoc-møder som supplement til de erfaringsmæssigt nyttige rutinemøder
som f.eks. i TESTA-brugergruppen.
Hvad angår den nationale koordinering i medlemsstaterne er Kommissionen af den
opfattelse, at Udvalget for Telematik mellem Administrationerne (TAC) spiller en
afgørende rolle. Nogle TAC-medlemmer har dog ikke så gode forbindelser til alle
sektorer i deres hjemland. En effektiv programledelse forudsætter, at dette
"personnetværk" i hvert land så vidt muligt styrkes. EU kan ikke stille krav på dette
punkt på grund af subsidiaritetsprincippet. Det kan imidlertid fremme et sådant
netværk ved at udarbejde ajourførte lister over sektorrepræsentanter. Ida-kontoret har
i forbindelse med denne evaluering taget et første skridt i denne retning og har
indsamlet lister fra sektorprojektledere og videregivet dem til TAC. En sådan
indsamling og formidling bør fremover ske rutinemæssigt.
På kort sigt er udarbejdelsen af et katalog over generiske Ida-tjenester en udmærket
foranstaltning, som der er et påtrængende behov for. Der er dog ikke tale om, at der
skal udarbejdes et katalog over det allerede opnåede, da der i forbindelse med Ida
skal findes nye fælles tjenester, applikationer, redskaber og teknikker ved
at undersøge, hvad der er opnået ved hjælp af eksisterende Ida-projekter og
andre sektornet
at foretage en mere systematisk undersøgelse af udviklingen på markedet og af
de nationale programmer og andre EF-programmer
at foretage en evaluering af behov, som ikke er blevet opfyldt ved projekterne.
2.6.
2.7.
Kataloget bør gennemgås regelmæssigt ikke alene for at tilføje nye punkter på basis
af konstaterede behov, men også for at fjerne punkter, som der ikke længere er behov
for på grund af udviklingen nationalt eller på markedet.
2.8.
I de 7 år Ida har eksisteret, dvs. siden etableringen af Ida I i 1993 og 1994, har der
været to længere perioder uden retsgrundlag. Dette har medført, at alle relevante
parter i større eller mindre grad har været udsat for budgetmæssig, ledelsesmæssig og
planlægningsmæssig usikkerhed. Ud over at give et fast grundlag for et ændret
program bør den nye beslutning og afgørelse betyde større stabilitet og
forudsigelighed. I denne forbindelse vil en fast finansiel ramme for resten af
programmet lette planlægningen, og det samme gælder muligheden for at godkende
budgetbevillinger til større projekter for mere end et år.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.9.
Det henstilles, at der fortsat gøres alle mulige bestræbelser for at nedbringe
procedurernes og dokumenternes omfang og kompleksitet inden for de
begrænsninger, der følger af Ida-beslutningen og -afgørelsen og officielle
fællesskabsprocedurer. Nogle elementer vil nok ikke kunne ændres, mens andre
aspekter er mere under Idas kontrol. Procedurerne bør ikke kun rationaliseres for at
nedbringe de administrative omkostninger, men også for at opnå en mere
gennemskuelig fordeling af midlerne til sektorerne. Det bør overvejes at formalisere
en proces, hvorefter de enkelte sektorer konkurrerer om Ida-midler. Samtidig bør
rapporteringssystemet forbedres ved en mere regelmæssig indsamling af
grundlæggende oplysninger, især om projekternes og aktionernes status.
Bevillingen af midler bør snarere betragtes som en (betydningsfuld, men tidlig) etape
i et projekt end som den sidste del af et projekt. F.eks. bør der indsendes rapport om
de resultater i forhold til udgifterne, der vedrører referenceperioden, og de
pågældende projekter bør ikke udgå af arbejdsprogrammet, fordi der ikke søges
bevillinger i et bestemt år, når arbejdet stadig fortsættes ved hjælp af tidligere års
bevillinger.
Gennem beslutningen og afgørelsen og de overordnede gennemførelsesplaner har Ida
allerede medført, at sektorprojektlederne har rettet blikket mod den operationelle
fase, der følger efter gennemførelsesfasen. Der kan i princippet ikke fås Ida-midler til
denne fase (selv om der undtagelsesvis kan bevilges midler til en begrænset
indledende periode). Der er behov for at se nærmere på følgerne heraf, for at sikre sig
at kommende nye projekter - der foreligger allerede 14 som led i Ida II – kan
finansieres samtidig med at eksisterende projekter ikke mister de nødvendige
ressourcer.
Der bør arbejdes yderligere på at forbedre synergien med andre
fællesskabsinitiativer, særlig forskning og udvikling (F&U), transeuropæiske telenet
(TEN) og andre sektornet (OSN), herunder projekter iværksat af Rådet og Europa-
Parlamentet. Det er tidligere blevet hævdet, at de forskellige tiltag i forbindelse med
finansiering og kontrakttildeling udgør en hindring for F&U, men dette bør ikke
nødvendigvis være til hinder for bedre forbindelser. Der er allerede afholdt en række
indledende møder med Generaldirektoratet for Informationssamfundet (i forbindelse
med F&U for administrationer, TEN-Telecom og
eEurope).
Der bør rutinemæssigt
aflægges rapport om koordineringsforanstaltninger og ikke kun foretages kontrol ved
hjælp af en programevaluering hvert andet år, og rapporten bør omfatte alle relevante
EU-aktioner.
Det er i denne forbindelse desuden ofte blevet bemærket, at der arbejdes videre på
netværk for andre institutioner, især Rådet og Parlamentet. Der er her behov for en
omfattende koordinering, og dette kræver - ligesom når det drejer sig om "andre
sektornet" - både at de ansvarlige for Ida virker overbevisende og er gode til at
markedsføre ideerne - Ida-kontoret og Kommissionens generalsekretariat har allerede
samarbejdet herom - og at de andre institutioner er villige til aktivt at deltage i Ida.
Under det svenske formandskab for Rådet er der gjort nogle første men konstruktive
forsøg i denne forbindelse.
Kommissionen vil gerne her understrege, at der for kommende evalueringer bør
indføres det princip, at der for hvert Ida-projekt bør foretages periodiske
undersøgelser af brugernes tilfredshed, og at resultaterne bør samles i et
programresumé.
7
2.10.
2.11.
2.12.
2.13.
2.14.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
3.1.
SÆRLIGE RESULTATER
Det henstilles, at der fremover skal arbejdes på at forbedre kommunikationen inden
for Ida. Der skal således stilles brugervejledninger i anvendelsen af beslutningen og
afgørelsen til rådighed for sektorerne, særlig rettet til beslutningstagere og program-
og projektledere. Desuden skal bedste praksis udbredes, og der skal etableres
personnetværk.
Med hensyn til det forhold, at sektorerne betragtes som kunder, bør der gøres en
større indsats for at forstå de fælles krav, der stilles til projekter af fælles interesse,
og Ida-kataloget over tjenester, der er udarbejdet som led i horisontale aktioner og
foranstaltninger, bør regelmæssigt gennemgås. Navnlig bør de overordnede
gennemførelsesplaners rolle og karakter for den resterende del af programmet
gennemgås på baggrund af erfaringerne og feedback fra udarbejdelsen af første fase.
Fastlæggelsen og etableringen af "personnetværkene" og præcisering af
forpligtelserne fra begyndelsen er af afgørende betydning for resultaterne af Ida-
projekterne.
I forbindelse med udarbejdelsen af et femårigt arbejdsprogram for horisontale
aktioner og foranstaltninger, jf. afgørelsen om interoperabilitet, henstilles det, at der
foretages en udtømmende gennemgang af målene for de horisontale aktioner og
foranstaltninger og de aktioner, der iværksættes for at opnå dem. I denne forbindelse
bør man overvejer definitionen af "de fælles regler og procedurer for indførelse af
teknisk og administrativ operabilitet", som anført i afgørelsen.
Der bør udarbejdes et register (matrix), som regelmæssigt ajourføres, over
resultaterne af de horisontale aktioner og foranstaltninger, og over de projekter, der
anvender dem. Registeret skal også indeholde kontaktoplysninger om Ida- og
sektorprojektlederne. På baggrund af resultaterne af TESTA inden for teletjenester er
der behov for at koordinere og lægge vægt på det vigtige område for
gruppearbejdsprogrammer under særlig hensyntagen til "levering til sektorkunder".
Udbredelsen af bedste praksis kan være nyttig i denne henseende.
Det henstilles, at projekter af fælles interesse og andre sektornet under Ida
kontrolleres aktivt ved udnævnelse af en "shadow manager", som følger udviklingen
på højt plan, også ud fra et teknisk synspunkt, og som optræder som
hovedkontaktpunkt mellem den tjeneste, der administrerer Ida-programmet og
projektet, således at tilbud om horisontale aktioner og foranstaltninger under Ida kan
udarbejdes efter de praktiske behov på sektorplan, og således at de effektivt kan
fremmes. Der vil være tale om en styrkelse og udvidelse af de opgaver, der påhviler
den nuværende "associated manager". Der bør gøres en vedvarende indsats for at få
andre sektornet til aktivt at deltage i Ida. Fortegnelsen over andre sektornet og
kontaktnet bør anvendes og opretholdes.
Det henstilles desuden, at der som led i Ida II foretages kontrol og evaluering af samt
aflægges rapport om igangværende projekter, som der allerede er ydet finansiel støtte
til, medmindre de klart falder uden for programmets logiske anvendelsesområde. Der
kan i forbindelse med Ida II kun øves begrænset indflydelse på aktioner, der er
indledt, før programmet blev iværksat. Det er dog stadig muligt at vurdere aktionerne
i forhold til mål og prioriteringer, som er fastlagt senere, forudsat at det erkendes, at
nogle af aktionerne ikke fuldt ud opfylder de krav, der kan forventes af Ida-II-
aktioner.
8
3.2.
3.3.
3.4.
3.5.
3.6.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.7.
Hvad angår kontrol og aflæggelse af rapport henstilles det, at
der med jævne mellemrum udarbejdes en rapport om alle projekter, afstemt
efter det årlige arbejdsprogram og de årlige budgetaktiviteter (og hvor der
lægges vægt på udgifter og resultater). Det skal bemærkes, at der under alle
omstændigheder i beslutningen om retningslinjer stilles krav om aflæggelse af
en årlig rapport om programmets gennemførelse. Der kan eventuelt oprettes et
"programstøttekontor" (PSO) for at bistå med dette arbejde, herunder især i
form af særlig praktisk støtte til "associated manager" (eller "shadow
manager") under Ida og til sektorprojektlederen
der udarbejdes en årlig rapport om anvendelsen af resultaterne af horisontale
aktioner og foranstaltninger, og dette gælder alle sektorprojekter (både Ida og
andre sektornet).
Det henstilles, at der i de årlige Ida II-rapporter og i de Ida II-evalueringer, der
foretages hvert andet år - som skal aflægges ifølge hhv. beslutningen og afgørelsen -
gives en fremstilling af
udgifterne
pr. projekt og over forpligtelserne for at gøre det
lettere at sammenholde de anvendte beløb og resultaterne. Det ville stemme bedre
overens med de regnskabsprincipper, der anvendes i det private erhvervsliv.
3.8.
Der bør fortsat sættes ind på at fastlægge målbare målsætninger og at anvende
projekter som "måleinstrumenter". Arbejdet er allerede indledt i forbindelse med
nogle overordnede gennemførelsesplaner og i forbindelse med nogle cost benefit-
analyser (jf. TESS-, EUDRA- og EUPHIN-projekterne). Der er her tale om et
område, hvor den tjenestegren i Kommissionen, som administrerer Ida-programmet,
fortsat bør tilbyde aktiv bistand. Det er især vigtigt, at det forretningsmæssige aspekt
af den tekniske udvikling fastlægges og opfølges.
Den tjenestegren i Kommissionen, som administrerer Ida-programmet, bør overveje
at formalisere den procedure, der anvendes til udvælgelse af de sektorer, der søger
om Ida-finansiering. Der kan eventuelt iværksættes en intern indkaldelse, og hver
sektor kan så fremlægge forslag med angivelse af formål og en redegørelse for,
hvordan tjenester og redskaber i forbindelse med horisontale aktioner og
foranstaltninger kan anvendes til opnåelse af formålet. En særlig angivelse af mål og
prioriteringer for programmet, herunder f.eks. om projektet kommer borgere og
erhvervsliv til gode, kan således indgå i evalueringskriterierne.
Ved at uddelegere budgetbeslutningerne til det pågældende generaldirektorat bringes
kontraktforvaltningen nærmere den tekniske projektforvaltning. Dette er en fordel og
indebærer, at den tjenestegren i Kommissionen, som administrerer Ida-programmet,
kan koncentrere sig om koordineringsaspekter som f.eks. forståelse for sektorens
behov, bedre forståelse for behov og synspunkter i medlemsstaternes
administrationer (og hos borgere og erhvervsliv), udformning og gennemførelse af
aktioner, som kan medvirke til fremme af interoperabilitet og til udbredelse af god
praksis. Den pågældende tjenestegren skal imidlertid drage omsorg for, at den ikke
isolerer sig i sit elfenbenstårn. Det henstilles især, at den pågældende tjenestegren
aktivt kontrollerer projekter af fælles interesse under Ida og andre sektornet
aktivt følger udviklingen i hvert land
3.9.
3.10.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
afholder møder i TAC-undergrupper i medlemsstaterne så ofte som muligt
undersøger muligheden for at afholde et møde eller en konference om
gennemgang af Ida II.
4.
4.1.
KONKLUSIONER
Kommissionen finder, at resultaterne af evalueringen indeholder en nyttig vurdering
af Ida II-programmet som helhed og af de projekter og aktioner, der er iværksat i
henhold til programmet. Disse resultater er baseret på konklusioner og henstillinger i
den endelige evalueringsrapport og tjener som grundlag for kommende evalueringer.
Der er allerede truffet foranstaltninger samtidig med og umiddelbart efter
evalueringen. Der er således udarbejdet et katalog over generiske Ida-tjenester og en
brugervejledning. Der er iværksat en indkaldelse af bidrag til Ida-
arbejdsprogrammet, og på baggrund af
eEurope-initiativet
er man i færd med at
udvikle en portal for EU-administrationer, og der foretages en benchmarking-aktion
inden for elektronisk levering af offentlige tjenester med grænseoverskridende
aspekter.
Hvad angår henstillingen om kontrol af projekter af fælles interesse under Ida og
andre sektornet (jf. 3.5) er der truffet følgende foranstaltninger:
inddragelsen i det forberedende arbejde i forbindelse med de overordnede
gennemførelsesplaner har givet en bedre forståelse for kravene på sektorplan
udsendelsen af kataloget over generiske Ida-tjenester indebærer, at de enkelte
sektorer i højere grad udnytter de disponible Ida-tjenester.
4.2.
4.3.
Samtidig er man i færd med at fastlægge en standard for projektrapportering
vedrørende projekter af fælles interesse og horisontale aktioner og foranstaltninger,
og denne standard vil blive knyttet til revisionen af arbejdsprogrammet for 2001.
Denne rapportering støtter projekterne i forbindelse med opnåelse af supplerende
støtte og tjener som grundlag for næste evaluering. Der er desuden indledt en
koordinering med både Rådet og andre EF-programmer, især F&U og TEN Telecom.
4.4.
På grundlag af evalueringen og erfaringerne fra det første halvandet år af Ida II-
programmet og på baggrund af
eEurope-initiativet,
har Kommissionen fremsat
forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 1719/1999/EF og
forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1720/1999/EF.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442803_0011.png
2001/0210 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS BESLUTNING
om ændring af beslutning nr. 1719/1999/EF om en række retningslinjer, herunder
fastlæggelse af projekter af fælles interesse, for transeuropæiske net til elektronisk
dataudveksling mellem administrationerne (Ida)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel
156,
stk. 1,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
8
under henvisning til udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale Udvalg
9
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
10
efter proceduren i traktatens artikel 251
11
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Formålet med Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 1719/1999/EF
12
er, at
Fællesskabet i samarbejde med medlemsstaterne skal træffe de foranstaltninger, der er
nødvendige for at etablere operationelle, interoperable, transeuropæiske telematiknet
mellem medlemsstaternes administrationer og Fællesskabets institutioner, således at
der kan etableres en effektiv og sikker informationsudveksling, der bidrager til
gennemførelsen af Den Økonomiske og Monetære Union og Fællesskabets politikker,
samt støtter Fællesskabets beslutningsproces.
Der bør lægges størst vægt på projekter, som øger de offentlige administrationers, Det
Europæiske Fællesskabs institutioners, medlemsstaternes og regionernes økonomiske
rentabilitet, og som gennem etablering eller forbedring af sektornet bidrager til
opnåelse af de mål, der er opstillet i
eEurope-initiativet
og den hertilhørende
handlingsplan, navnlig kapitlet om det offentlige på nettet, som skal virke til fordel for
borgere og erhvervsliv.
For at undgå juridisk usikkerhed bør der fastsættes udtrykkelige bestemmelser om, at
den del af Ida-arbejdsprogrammet, som vedrører gennemførelse af beslutning
nr. 1719/1999/EF, kan tages op til revision i referenceåret. Med henblik på
(2)
(3)
8
9
10
11
12
EFT C
EFT C
EFT C
Europa-Parlamentets udtalelse
EFT L 203 af 3.8.1999, s. 1.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442803_0012.png
gennemførelsen af fællesskabsaktionerne i artikel 3-6 i beslutning nr. 1719/1999/EF
bør det præciseres, at forslag til enhver forøgelse af budgettet på mere end 250 000
EUR pr. projektkonto inden for et år behandles efter udvalgsproceduren i nævnte
beslutning.
(4)
Som følge af den interesse, Malta og Tyrkiet har givet udtryk for, kan der åbnes
mulighed for, at disse lande deltager i Ida-programmet i projekter af fælles interesse.
Før der er åbnet mulighed for, at alle ansøgerlande kan deltage i Ida-programmet, bør
disse landes mulighed for på egen regning at anvende de generiske Ida-tjenester lettes,
forudsat at en dataudveksling med disse lande er nødvendig for gennemførelsen af en
fællesskabspolitik. Andre tredjelande bør have samme mulighed på samme
betingelser.
For at opnå større fleksibilitet i den årlige budgettildeling bør der opstilles et finansielt
referencebeløb for perioden 2002-2004 til gennemførelsen af fællesskabsaktionen i
henhold til beslutning nr. 1719/1999/EF, således at de årlige bevillinger godkendes af
budgetmyndigheden inden for rammerne af det finansielle overslag.
Etableringen af net, som fremmer samarbejdet mellem de retslige myndigheder, bør
generelt betragtes som projekter af fælles interesse under Ida-programmet.
Telematiknet inden for uddannelse, navnlig til udveksling af oplysninger vedrørende
indholdet på åbne net samt til fremme af udviklingen og den frie omsætning af nye
audiovisuelle tjenester og informationstjenester, bør betragtes som projekter af fælles
interesse under Ida-programmet.
Telematiknet, der bidrager til opnåelse af målene for
eEurope-initiativet
og den
hertilhørende handlingsplan, navnlig kapitlet om det offentlige på nettet, som skal
virke til fordel for borgere og erhvervsliv, bør betragtes som projekter af fælles
interesse under Ida-programmet.
Telematiknet, som vedrører indvandringspolitik, og som navnlig bidrager til at
forbedre elektronisk dataudveksling med de nationale administrationer for at fremme
informations- og høringsprocedurer, bør betragtes som projekter af fælles interesse
under Ida-programmet.
Bestemmelserne i beslutning nr. 1719/1999/EF om udvalgsproceduren bør tilpasses
under hensyn til Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse af de
nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges
Kommissionen
13
.
Beslutning nr. 1719/1999/EF ændres i overensstemmelse hermed –
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
13
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442803_0013.png
VEDTAGET FØLGENDE BESLUTNING:
Artikel 1
I beslutning nr. 1719/1999/EF foretages følgende ændringer:
1.
I artikel 4 indsættes som litra h):
"h) bidrager til opnåelse af målene for
eEurope-initiativet
og den hertilhørende
handlingsplan, navnlig kapitlet om det offentlige på nettet, som virker til fordel for
borgere og erhvervsliv."
2.
Artikel 7, stk. 2, 3 og 4, affattes således:
"2. Proceduren i artikel 8 finder anvendelse med henblik på godkendelse, på
grundlag af overensstemmelse med de prioriteringer og principper, der er fastsat i
henholdsvis artikel 4 og 5 af den del af Ida-arbejdsprogrammet, som vedrører
gennemførelsen af denne beslutning, og som Kommissionen udarbejder årligt, og
som kan tages op til revision i referenceåret. Ida-arbejdsprogrammet omfatter en
fordeling på de enkelte projekter af de udgifter, der er afholdt i det (de) forudgående
år.
3. Proceduren i artikel 8 finder anvendelse med henblik på godkendelse, i
overensstemmelse med principperne i artikel 5, af den forberedende rapport og af
den overordnede gennemførelsesplan for de enkelte Ida-projekter ved afslutningen af
feasibilityfasen og ved afslutningen af udviklings- og valideringsfasen samt
godkendelse af alle efterfølgende væsentlige ændringer af nævnte
gennemførelsesplan.
4. Proceduren i artikel 8 finder anvendelse med henblik på godkendelse af
fordelingen på de enkelte projekter af de årlige budgetbevillinger i forbindelse med
denne beslutning på grundlag af de prioriteringer, der er fastsat i artikel 4, og de
principper, der er fastsat i artikel 5 og 6. Forslag til enhver forhøjelse af budgettet på
mere end 250 000 EUR pr. projektkonto inden for et år behandles efter samme
procedure."
3.
Artikel 8 affattes således:
"Artikel
8
Udvalget
1. Kommissionen bistås af et udvalg, som benævnes Udvalget for Telematik mellem
Administrationerne (Telematics between Administrations Committee - TAC), og
som består af repræsentanter for medlemsstaterne og har Kommissionens
repræsentant som formand.
2. Når der henvises til dette stykke, finder forvaltningsproceduren i artikel 4 i
afgørelse 1999/468/EF anvendelse i overensstemmelse med samme afgørelses
artikel 7 og artikel 8.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442803_0014.png
3. Den i artikel 4, stk. 3, i afgørelse 1999/468/EF omhandlede periode er tre
måneder."
4.
Artikel 10 affattes således:
"Artikel
10
Inddragelse af EØS og de associerede lande
1. I forbindelse med Ida-programmet kan der åbnes mulighed for, at landene i Det
Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS), de associerede lande i Central-
og Østeuropa, Cypern, Malta og Tyrkiet inden for rammerne af deres respektive
aftaler med Fællesskabet kan deltage i projekter af fælles interesse, som er omfattet
af sådanne aftaler.
2. I forbindelse med gennemførelsen af projekter skal samarbejdet med tredjelande
og med internationale organisationer og instanser fremmes.
3. Før der er åbnet mulighed for, at de associerede lande i Central- og Østeuropa,
Cypern, Malta og Tyrkiet kan deltage i Ida-programmet, kan de på egen regning
anvende de generiske Ida-tjenester, forudsat at en dataudveksling med disse lande er
nødvendig for gennemførelsen af en fællesskabspolitik.
4. Andre tredjelande kan også på egen regning anvende de generiske Ida-tjenester, i
det omfang en dataudveksling med disse lande er nødvendig for gennemførelsen af
en fællesskabspolitik."
5.
Artikel 12 affattes således:
"Artikel 12
Finansielt referencebeløb
1. Det finansielle referencebeløb til gennemførelsen af fællesskabsaktionen i henhold
til denne beslutning er for perioden 2002-2004 på 39,8 mio. EUR.
2. De årlige bevillinger godkendes af budgetmyndigheden inden for rammerne af de
finansielle overslag."
6.
I bilagets punkt A indsættes som nr. 6:
"6. Etablering af net, som fremmer samarbejdet mellem retslige myndigheder."
7.
Bilagets punkt B, nr. 10, affattes således:
"10. Telematiknet inden for uddannelse og kultur, information, kommunikation og
det audiovisuelle område, navnlig til udveksling af oplysninger vedrørende indholdet
på åbne net samt til fremme af udviklingen og den frie omsætning af nye
audiovisuelle tjenester og informationstjenester."
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442803_0015.png
8.
I bilagets punkt B indsættes som nr. 13 og 14:
"13. Telematiknet, der bidrager til opnåelse af målene for
eEurope-initiativet
og den
hertilhørende handlingsplan, navnlig kapitlet om det offentlige på nettet, som virker
til fordel for borgere og erhvervsliv.
14. Telematiknet, som vedrører indvandringspolitik, og som navnlig bidrager til at
forbedre elektronisk dataudveksling med nationale administrationer for at fremme
informations- og høringsprocedurer."
Artikel 2
Den beslutning træder i kraft på dagen for offentliggørelsen i
De Europæiske Fællesskabers
Tidende.
Artikel 3
Denne beslutning er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442803_0016.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
F
ORANSTALTNINGENS BETEGNELSE
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om ændring af beslutning
nr. 1719/1999/EF
14
(herefter benævnt beslutningen om retningslinjer).
2.
B
UDGETPOST
B5-7210 (Dataudvekslingsnet mellem administrationerne – Ida).
3.
R
ETSGRUNDLAG
Traktatens artikel 156 - Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 1719/1999/EF
af 12. juli 1999.
4.
4.1
B
ESKRIVELSE AF FORANSTALTNINGEN
Foranstaltningens generelle formål
Formålet med beslutning nr. 1719/1999/EF er, at Fællesskabet i samarbejde med
medlemsstaterne skal træffe de foranstaltninger, der er nødvendige for at etablere
operationelle
og
interoperable
transeuropæiske
telematiknet
mellem
medlemsstaternes administrationer og Fællesskabets institutioner, således at der kan
etableres en effektiv og sikker informationsudveksling, der bidrager til
gennemførelsen af Den Økonomiske og Monetære Union og Fællesskabets politikker
samt støtter Fællesskabets beslutningsproces.
Formålet med nærværende forslag er at efterkomme det i
artikel
9 i beslutning
nr. 1719/1999/EF fastsatte krav om, at Europa-Parlamentet og Rådet skal forelægges
en evaluering af gennemførelsen af beslutningen sammen med passende forslag til
revision af bilaget til beslutningen. Det skal imidlertid bemærkes, at forslaget om
ændring af beslutning nr. 1719/1999/EF også indeholder ændringer til en række af
selve artiklerne i beslutningen under hensyn til resultaterne af evalueringen samt det
første halvandet års erfaringer med gennemførelsen af beslutningen, ligesom der er
taget hensyn til
eEurope-initiativet
og den dertil knyttede handlingsplan.
4.2
Foranstaltningens varighed
forlængelse/fornyelse
og
nærmere
bestemmelser
for
dens
I Ida-beslutning nr. 1719/1999/EF (med gyldighed fra 3. august 1999 til
31. december 2004) fastsættes de finansielle rammer for programmet for perioden
1998-2000. Rådet anså det dengang ikke for hensigtsmæssigt at fastsætte en finansiel
ramme for mere end de første tre år af beslutningens anvendelsesperiode. Den
14
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 1719/1999/EF af 12. juni 1999 om en række
retningslinjer, herunder fastlæggelse af projekter af fælles interesse, for transeuropæiske net til
elektronisk dataudveksling mellem administrationerne (Ida), EFT L 203 af 3.8.1999, s. 1.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442803_0017.png
finansielle dækning for de følgende år forventedes tilsyneladende at finde sted som
led i et rullende program.
På baggrund af resultaterne af den første Ida II-evaluering og høringen af Udvalget
for Telematik mellem Administrationerne (TAC) blev det besluttet samtidig med
ændringen af beslutning nr. 1719/1999/EF også at skabe en klar finansiel ramme for
perioden 2002-2004.
5.
5.1
K
LASSIFICERING AF UDGIFTERNE
/
INDTÆGTERNE
Obligatoriske udgifter/ikke-obligatoriske udgifter
Ikke obligatoriske udgifter.
5.2
Opdelte bevillinger/ikke-opdelte bevillinger
Opdelte bevillinger.
5.3
Indtægtstype
Der forventes ingen indtægter.
6.
U
DGIFTERNES
/
INDTÆGTERNES ART
Generelt vil midlerne blive anvendt til at købe informationsteknologi- og
telekommunikationstjenester på markedet. Projekterne under beslutning
nr. 1719/1999/EF iværksattes efter offentliggørelse af udbud eller under anvendelse
af fortegnelser over IT-serviceleverandører samt på grundlag af særlige aftaler under
de eksisterende rammekontrakter. Projekttyperne omfatter følgende faser: indledende
fase, forundersøgelsesfase, udviklings- og valideringsfase og implementeringsfase.
7.
7.1
F
INANSIELLE VIRKNINGER
Beregningsmetode for de samlede omkostninger ved foranstaltningen (forholdet
mellem gennemsnitsomkostninger pr. enhed og de samlede omkostninger)
Generelt vil finansieringen pr. programprojekt dække 100 % af de samlede
omkostninger.
7.2
Omkostningernes fordeling på foranstaltningens elementer
I 2001 er der i alt afsat 24 mio. EUR
15
til Ida-programmet, hvoraf 12,9 mio. EUR er
blevet afsat til den del af Ida-arbejdsprogrammet for 2001, der vedrører
gennemførelsen af beslutning nr. 1719/1999/EF.
15
Eksklusive bidragene fra EØS-landene.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442803_0018.png
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (løbende priser)
Elementer
2002
12,9
2003
13,45
2004
13,45
2005
2006
I alt
39,8
I alt
12,9
13,45
13,45
39,8
7.3
Udgifter til undersøgelser, eksperter m.v. inkluderet i budgettets del B
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (løbende priser)
2002
2003
2004
2005
2006
I alt
– Undersøgelser
– Ekspertmøder
16
– Information og
publikationer
I alt
0,5
0,2
0,5
0,2
0,5
0,2
1,5
0,6
0,7
0,7
0,7
2,1
7.4
Forfaldsplan for forpligtelses- /betalingsbevillinger
mio. EUR
2002
2003
13,45
2004
13,45
2005
2006
I alt
39,8
Forpligtelsesbevillinger
Betalingsbevillinger
2002
2003
2004
2005
2006
I alt
12,9
25 %
55 %
25 %
20 %
55 %
25 %
20 %
55 %
20 %
100 %
100 %
100 %
3,22
10,46
13,34
10,09
2,69
39,8
16
Omkostninger, der opfylder kriterierne i Kommissionens meddelelse af 22.4.1992 (SEK(92) 769).
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.
F
ORHOLDSREGLER MOD SVIG
Kontrollen vil blive gennemført af:
De kommissionstjenestegrene, der er ansvarlige for evaluering af bud,
kontrakttildeling og projektstyring. Ved vurderingen af buddene vil der blive
nedsat særlige grupper med deltagelse fra flere tjenestegrene.
Det Rådgivende Udvalg for Offentlige Aftaler (ACPC) i forbindelse med
anvendelsen af bestemmelserne om offentlige indkøb.
Kommissionens finanskontrol.
Revisionsretten kan gennemføre ekstern revision i henhold til traktaten om oprettelse
af Det Europæiske Fællesskab.
9.
9.1
O
PLYSNINGER OM COST
-
EFFECTIVENESS
Specifikke og kvantificerbare mål, målgruppe
Målet med projekter i medfør af beslutning nr. 1719/1999/EF er at lette
administrationen af det indre marked, gennemførelsen af Fællesskabets politikker og
Fællesskabets beslutningsprocedurer ved hjælp af telematiknetværk.
Målgruppe: myndigheder, agenturer, institutioner. Der vil blive gennemført en
kvalitetssikringspolitik, dels for de forskellige projekter, dels for Ida som helhed,
specielt i tilknytning til cost-benefit-analyser.
9.2
Begrundelse for foranstaltningen
Der er tale om samarbejdsaktiviteter, der bedst gennemføres på europæisk plan. Hvis
netværkene skal arbejde effektivt, kræver det, at alle de berørte myndigheder ser sig
selv som og handler som partnere.
Afledte virkninger og multiplikatoreffekt: ud over bidraget til en bedre
gennemførelse af Fællesskabets politikker og en mere effektiv beslutningsproces kan
der nævnes bidraget til modernisering af myndighederne, den øgede kvalitet af det
tværeuropæiske samarbejde og den bedre service, der kan ydes borgere og
virksomheder.
9.3
Overvågning og evaluering af foranstaltningen
Fremskridtene i forbindelse med projekter i medfør af beslutning nr. 1719/1999/EF
vil blive overvåget af arbejdsgrupper og projektstyringsudvalg med deltagelse fra
flere tjenestegrene. Hvert andet år vil der blive gennemført en komplet evaluering af
gennemførelsen af beslutning nr. 1719/1999/EF, og denne vil blive forelagt Europa-
Parlamentet og Rådet. Evalueringen vil omfatte fremskridtene og den nuværende
status, fordelene ved Ida-projekterne i de forskellige sektorer og synergien med andre
fællesskabsaktiviteter.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442803_0020.png
10.
U
DGIFTER TIL ADMINISTRATION
(
DET ALMINDELIGE BUDGETS SEKTION
III,
DEL A
)
Denne del af finansieringsoversigten fremsendes til Generaldirektoratet for Personale
og Administration og Generaldirektoratet for Budget. Generaldirektoratet for
Personale og Administration videresender den dernæst til Generaldirektoratet for
Budget med en udtalelse.
Den faktiske afsættelse af de nødvendige administrative ressourcer sker ved
Kommissionens årlige afgørelse om ressourcetildeling, bl.a. under hensyntagen til
antallet af ansatte og de supplerende beløb, der måtte være tildelt af
budgetmyndigheden.
10.1
Indvirkningen på antallet af stillinger
Antal ansatte, der skal
tilknyttes forvaltningen af
foranstaltningen
faste
stillinger
Midlertidige
stillinger
Heraf
varighed
Stillingstype
ved anvendelse af
eksisterende ressourcer
i det pågældende
generaldirektorat eller
den pågældende
tjeneste
ved
anvendelse
af yderligere
ressourcer
Tjenestemænd
eller midlertidigt
ansatte
Andre ressourcer
I alt
A
B
C
For de supplerende ressourcers vedkommende angives, i hvilket tempo det vil være
nødvendigt at stille dem til rådighed.
10.2
De supplerende menneskelige ressourcers samlede finansielle indvirkning
EUR
Beløb
Tjenestemænd
Midlertidigt ansatte
Andre ressourcer
(anfør budgetpost)
I alt
Beregningsmetode
Beløbene skal svare til de samlede udgifter til de supplerende stillinger for foranstaltningens
samlede varighed, hvis foranstaltningen er af bestemt varighed, og til udgifterne for 12
måneder, hvis den er af ubestemt varighed.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442803_0021.png
10.3
Forøgelse af andre driftsudgifter som følge af foranstaltningen
EUR
Budgetpost
(nr. og betegnelse)
Beløb
Beregningsmetode
I alt
Beløbene skal svare til de samlede udgifter til foranstaltningen, hvis denne er af bestemt
varighed, og til udgifterne for 12 måneder, hvis foranstaltningen er af ubestemt varighed.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442803_0022.png
2001/0211 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om ændring af afgørelse nr. 1720/1999/EF om fastlæggelse af en række aktioner og
foranstaltninger med henblik på at sikre interoperabilitet mellem og adgang til
transeuropæiske net til elektronisk dataudveksling mellem administrationerne (Ida)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel
156,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
17
,
under henvisning til udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale Udvalg
18
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
19
,
efter proceduren i traktatens
artikel
251
20
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Formålet med Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1720/1999/EF
21
er, at
Fællesskabet skal sikre en høj grad af interoperabilitet mellem transeuropæiske
telematiknet mellem medlemsstaterne og Fællesskabets institutioner med henblik på at
bidrage til gennemførelsen af Den Økonomiske og Monetære Union og Fællesskabets
politikker, give medlemsstaternes administrationer og Fællesskabet væsentlige fordele
ved at strømline transaktioner og sætte fart i oprettelsen af nye net og forbedringer.
Fordelene ved transeuropæiske telematiknet for administrationer bør komme
Fællesskabets borgere og erhvervsliv til gode, især på områder, hvor det bidrager til
opnåelse af målene for
eEurope-initiativet
og den hertilhørende handlingsplan, navnlig
kapitlet om det offentlige på nettet.
Med hensyn til udbredelsen af bedste praksis bør der afholdes konferencer,
workshopper og andre former for arrangementer for at sikre, at der skabes
opmærksomhed om resultaterne og de gavnlige virkninger af Ida-programmet, og at
Ida-retningslinjer og -henstillinger udbredes.
Med henblik på gennemførelsen af fællesskabsaktionerne i artikel 3-10 i afgørelse
nr. 1720/1999/EF bør det præciseres, at forslag til enhver forøgelse af budgettet på
(2)
(3)
(4)
17
18
19
20
21
EFT C
EFT C
EFT C
Europa-Parlamentets udtalelse
EFT L 203 af 3.8.1999, s. 9.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442803_0023.png
mere end 250 000 EUR pr. projektkonto inden for et år behandles efter proceduren i
nævnte afgørelse.
(5)
Som følge af den interesse, Malta og Tyrkiet har givet udtryk for, kan der åbnes
mulighed for, at disse lande deltager i Ida-programmet i horisontale aktioner og
foranstaltninger i henhold til afgørelse nr. 1720/1999/EF. Før der er åbnet mulighed
for, at alle ansøgerlande kan deltage i Ida-programmet, bør disse landes mulighed for
på egen regning at anvende de generiske Ida-tjenester lettes, forudsat at en
dataudveksling med disse lande er nødvendig for gennemførelsen af en
fællesskabspolitik. Andre tredjelande bør have samme mulighed på samme
betingelser.
For at opnå større fleksibilitet i den årlige budgettildeling bør der opstilles et finansielt
referencebeløb for perioden 2002-2004 til gennemførelsen af fællesskabsaktionen i
henhold til afgørelse nr. 1720/1999/EF, således at de årlige bevillinger godkendes af
budgetmyndigheden inden for rammerne af det finansielle overslag.
Bestemmelserne i afgørelse nr. 1720/1999/EF om udvalgsproceduren bør tilpasses
under hensyn til Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse af de
nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges
Kommissionen
22
.
Afgørelse nr. 1720/1999/EF bør ændres i overensstemmelse hermed -
(6)
(7)
(8)
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
I afgørelse nr. 1720/1999/EF foretages følgende ændringer:
1.
Artikel 1, litra d), affattes således:
"d) at sikre, at de i litra c) nævnte fordele ved nettene kommer Fællesskabets
erhvervsliv og Den Europæiske Unions borgere til gode, især på områder, hvor det
bidrager til opnåelse af målene for
eEurope-initiativet
og den hertilhørende
handlingsplan, navnlig kapitlet om det offentlige på nettet;"
2.
I artikel 10 indsættes som stk. 3:
"3. Fællesskabet afholder konferencer, workshopper og andre former for
arrangementer for at sikre, at der skabes opmærksomhed om resultaterne og de
gavnlige virkninger af Ida-programmet, og at Ida-retningslinjer og -henstillinger
udbredes."
3.
Artikel 11, stk. 2, 3 og 4, affattes således:
"2. Den del af Ida-arbejdsprogrammet, som vedrører gennemførelsen af denne
afgørelse, og som Kommissionen udarbejder for hele den periode, afgørelsen
dækker, og som skal ajourføres mindst to gange om året, godkendes efter proceduren
22
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442803_0024.png
i artikel 12, ud fra en vurdering af dets overensstemmelse med de relevante
bestemmelser i artikel 3-10.
3. De fælles regler og procedurer for indførelse af teknisk og administrativ
interoperabilitet godkendes ligeledes efter proceduren i artikel 12.
4. Proceduren i artikel 12 anvendes ligeledes ved godkendelsen af fordelingen af de
årlige budgetudgifter i forbindelse med denne afgørelse. Forslag til enhver forhøjelse
af budgettet på mere end 250 000 EUR pr. projektkonto inden for et år behandles
efter samme procedure."
4.
Artikel 12 affattes således:
"Artikel 12
Udvalget
1. Kommissionen bistås af et udvalg, som benævnes Udvalget for Telematik mellem
Administrationerne (Telematics between Administrations Committee - TAC), og
som består af repræsentanter for medlemsstaterne og har Kommissionens
repræsentant som formand.
2. Når der henvises til dette stykke, finder forvaltningsproceduren i artikel 4 i
afgørelse 1999/468/EF anvendelse i overensstemmelse med samme afgørelses
artikel 7 og artikel 8.
3. Den i artikel 4, stk. 3, i afgørelse 1999/468/EF omhandlede periode er tre
måneder."
5.
Artikel 14 affattes således:
"Artikel 14
Inddragelse af EØS og de associerede lande
1. I forbindelse med Ida-programmet, kan der åbnes mulighed for, at landene i Det
Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, de associerede lande i Central- og
Østeuropa, Cypern, Malta og Tyrkiet inden for rammerne af deres respektive aftaler
med Det Europæiske Fællesskab kan deltage i horisontale aktioner og
foranstaltninger i henhold til denne afgørelse.
2. I forbindelse med gennemførelsen af denne afgørelse skal et samarbejde med
trejdelande og med internationale organisationer og instanser fremmes.
3. Før der er åbnet mulighed for, at de associerede lande i Central- og Østeuropa,
Cypern, Malta og Tyrkiet kan deltage i Ida-programmet, kan de på egen regning
anvende de generiske Ida-tjenester, forudsat at en dataudveksling med disse lande er
nødvendig for gennemførelsen af en fællesskabspolitik.
4. Andre tredjelande kan også på egen regning anvende de generiske Ida-tjenester, i
det omfang en dataudveksling med disse lande er nødvendig for gennemførelsen af
en fællesskabspolitik."
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442803_0025.png
6.
Artikel 15 affattes således:
"Artikel 15
Finansielt referencebeløb
1. Det finansielle referencebeløb til gennemførelsen af fællesskabsaktionen i henhold
til denne afgørelse er for perioden 2002-2004 på 34,2 mio. EUR.
2. De årlige bevillinger godkendes af budgetmyndigheden inden for rammerne af det
finansielle overslag".
Artikel 2
Denne afgørelse offentliggøres i
De Europæiske Fællesskabers Tidende.
Den træder i kraft på
dagen for offentliggørelsen.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442803_0026.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
F
ORANSTALTNINGENS BETEGNELSE
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om ændring af afgørelse
nr. 1720/1999/EF
23
(herefter benævnt afgørelsen om interoperabilitet).
2.
B
UDGETPOST
B5-7210 (Dataudvekslingsnet mellem administrationerne – Ida).
3.
R
ETSGRUNDLAG
Traktatens artikel 156 - Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1720/1999/EF
af 12. juli 1999.
4.
4.1
B
ESKRIVELSE AF FORANSTALTNINGEN
Foranstaltningens generelle formål
Formålet med Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1720/1999/EF er, at
Fællesskabet skal sikre en høj grad af interoperabilitet mellem transeuropæiske
telematiknet mellem medlemsstaterne og Fællesskabets institutioner med henblik på
at bidrage til gennemførelsen af Den Økonomiske og Monetære Union og
Fællesskabets politikker, give medlemsstaternes administrationer og Fællesskabet
væsentlige fordele ved at strømline transaktioner og sætte fart i oprettelsen af nye net
og forbedringer.
Formålet med nærværende forslag er at efterkomme det i
artikel
13 i afgørelse
nr. 1720/1999/EF fastsatte krav om, at Europa-Parlamentet og Rådet skal forelægges
en evaluering af gennemførelsen af afgørelsen sammen med passende forslag til
revision af afgørelsen. Det skal imidlertid bemærkes, at forslaget om ændring af
afgørelse nr 1720/1999/EF ikke blot er baseret på resultaterne af evalueringen, men
også på det første halvandet års erfaringer med gennemførelsen af beslutningen,
ligesom der er taget hensyn til
eEurope-initiativet
og den dertil knyttede
handlingsplan.
4.2
Foranstaltningens varighed
forlængelse/fornyelse
og
nærmere
bestemmelser
for
dens
I Ida-afgørelse nr. 1720/1999/EF (med gyldighed fra 3. august 1999 til 31. december
2004) fastsættes de finansielle rammer for programmet for perioden 1998-2000.
Rådet anså det dengang ikke for hensigtsmæssigt at fastsætte en finansiel ramme for
mere end de første tre år af beslutningens anvendelsesperiode. Den finansielle
23
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1720/1999/EF af 12. juli 1999 om fastlæggelse af en
række aktioner og foranstaltninger med henblik på at sikre interoperabilitet mellem og adgang til
transeuropæiske net til elektronisk dataudveksling mellem administrationerne (Ida), EFT L 203 af
3.8.1999, s. 9.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442803_0027.png
dækning for de følgende år forventedes tilsyneladende at finde sted som led i et
rullende program.
På baggrund af resultaterne af den første Ida II-evaluering og høringen af Udvalget
for Telematik mellem Administrationerne (TAC) blev det besluttet samtidig med
ændringen af afgørelse nr. 1720/1999/EF også at skabe en klar finansiel ramme for
perioden 2002-2004.
5.
5.1
K
LASSIFICERING AF UDGIFTERNE
/
INDTÆGTERNE
Obligatoriske udgifter/ikke-obligatoriske udgifter
Ikke obligatoriske udgifter.
5.2
Opdelte bevillinger/ikke-opdelte bevillinger
Opdelte bevillinger.
5.3
Indtægtstype
Der forventes ingen indtægter.
6.
U
DGIFTERNES
/
INDTÆGTERNES ART
Generelt vil midlerne blive anvendt til at købe informationsteknologi- og
telekommunikationstjenester på markedet. Aktionerne og foranstaltningerne under
afgørelse nr. 1720/1999/EF iværksattes efter offentliggørelse af udbud eller under
anvendelse af fortegnelser over IT-serviceleverandører samt på grundlag af særlige
aftaler under de eksisterende rammekontrakter.
7.
7.1
F
INANSIELLE VIRKNINGER
Beregningsmetode for de samlede omkostninger ved foranstaltningen (forholdet
mellem gennemsnitsomkostninger pr. enhed og de samlede omkostninger)
Generelt vil finansieringen pr. programprojekt dække 100 % af de samlede
omkostninger.
7.2
Omkostningernes fordeling på foranstaltningens elementer
I 2001 er der i alt afsat 24 mio. EUR
24
til Ida-programmet, hvoraf 11,1 mio. EUR er
blevet afsat til den del af Ida-arbejdsprogrammet for 2001, der vedrører
gennemførelsen af afgørelse nr. 1720/1999/EF.
24
Eksklusive bidragene fra EØS-landene.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442803_0028.png
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (løbende priser)
Elementer
2002
11,1
2003
11,55
2004
11,55
2005
2006
I alt
34,2
I alt
11,1
11,55
11,55
34,2
7.3
Udgifter til undersøgelser, eksperter m.v. inkluderet i budgettets del B
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (løbende priser)
2002
2003
2004
2005
2006
I alt
– Undersøgelser
– Ekspertmøder
25
– Information og
publikationer
I alt
0,5
0,2
0,5
0,2
0,5
0,2
1,5
0,6
0,7
0,7
0,7
2,1
7.4
Forfaldsplan for forpligtelses- /betalingsbevillinger
mio. EUR
2002
2003
11,55
2004
11,55
2005
2006
I alt
34,2
Forpligtelsesbevillinger
Betalingsbevillinger
2002
2003
2004
2005
2006
I alt
11,1
25 %
55 %
25 %
20 %
55 %
25 %
20 %
55 %
20 %
100 %
100 %
100 %
2,78
8,99
11,46
8,66
2,31
34,2
25
Omkostninger, der opfylder kriterierne i Kommissionens meddelelse af 22.4.1992 (SEK(92) 769).
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.
F
ORHOLDSREGLER MOD SVIG
Kontrollen vil blive gennemført af:
De kommissionstjenestegrene, der er ansvarlige for evaluering af bud,
kontrakttildeling og projektstyring. Ved vurderingen af buddene vil der blive
nedsat særlige grupper med deltagelse fra flere tjenestegrene.
Det Rådgivende Udvalg for Offentlige Aftaler (ACPC) i forbindelse med
anvendelsen af bestemmelserne om offentlige indkøb.
Kommissionens finanskontrol.
Revisionsretten kan gennemføre ekstern revision i henhold til traktaten om oprettelse
af Det Europæiske Fællesskab.
9.
9.1
O
PLYSNINGER OM COST
-
EFFECTIVENESS
Specifikke og kvantificerbare mål, målgruppe
Målet med aktioner og foranstaltninger i medfør af afgørelse nr. 1720/1999/EF er at
lette administrationen af det indre marked og gennemførelsen af Fællesskabets
politikker ved hjælp af telematiknetværk og at sikre, at disse netværk er interoperable
indbyrdes og internt.
Målgruppe: myndigheder, agenturer, institutioner. Der vil blive gennemført en
kvalitetssikringspolitik, dels for de forskellige projekter, dels for Ida som helhed,
specielt i tilknytning til cost-benefit-analyser.
9.2
Begrundelse for foranstaltningen
Der er tale om samarbejdsaktiviteter, der bedst gennemføres på europæisk plan. Hvis
netværkene skal arbejde effektivt, kræver det, at alle de berørte myndigheder ser sig
selv som og handler som partnere.
Afledte virkninger og multiplikatoreffekt: ud over bidraget til en bedre
gennemførelse af Fællesskabets politikker kan der nævnes bidraget til modernisering
af myndighederne, den øgede kvalitet af det tværeuropæiske samarbejde og den
bedre service, der kan ydes borgere og virksomheder.
9.3
Overvågning og evaluering af foranstaltningen
Fremskridtene i forbindelse med aktioner og foranstaltninger i medfør af afgørelse
nr. 1720/1999/EF vil blive overvåget af arbejdsgrupper og projektstyringsudvalg
med deltagelse fra flere tjenestegrene. Hvert andet år vil der blive gennemført en
komplet evaluering af gennemførelsen af afgørelse nr. 1720/1999/EF, og denne vil
blive forelagt Europa-Parlamentet og Rådet. Evalueringen vil omfatte fremskridtene
og den nuværende status, fordelene ved de horisontale Ida-aktioner og -
foranstaltninger og synergien med andre fællesskabsaktiviteter.
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442803_0030.png
10.
U
DGIFTER TIL ADMINISTRATION
(
DET ALMINDELIGE BUDGETS SEKTION
III,
DEL A
)
Denne del af finansieringsoversigten fremsendes til Generaldirektoratet for Personale
og Administration og Generaldirektoratet for Budget. Generaldirektoratet for
Personale og Administration videresender den dernæst til Generaldirektoratet for
Budget med en udtalelse.
Den faktiske afsættelse af de nødvendige administrative ressourcer sker ved
Kommissionens årlige afgørelse om ressourcetildeling, bl.a. under hensyntagen til
antallet af ansatte og de supplerende beløb, der måtte være tildelt af
budgetmyndigheden.
10.1
Indvirkningen på antallet af stillinger
Antal ansatte, der skal tilknyttes
forvaltningen af foranstaltningen
faste stillinger
midlertidige
stillinger
heraf
Varighed
Stillingstype
ved
anvendelse af
eksisterende
ressourcer i det
pågældende
generaldirektor
at eller den
pågældende
tjeneste
ved anven-
delse af
yderligere
ressourcer
Tjenestemænd eller
midlertidigt ansatte
A
B
C
1 (anslået)
1 (anslået)
Andre ressourcer
I alt
2
For de supplerende ressourcers vedkommende angives, i hvilket tempo det vil være
nødvendigt at stille dem til rådighed.
10.2
De supplerende menneskelige ressourcers samlede finansielle indvirkning
EUR
Beløb
Tjenestemænd
Midlertidigt ansatte
Andre ressourcer
(anfør budgetpost)
I alt
140 000
140 000
Beregningsmetode
(100 000 for en A- og 40 000 for en C-tjenestemand)
Beløbene skal svare til de samlede udgifter til de supplerende stillinger for foranstaltningens
samlede varighed, hvis foranstaltningen er af bestemt varighed, og til udgifterne for 12
måneder, hvis den er af ubestemt varighed.
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442803_0031.png
10.3
Forøgelse af andre driftsudgifter som følge af foranstaltningen
EUR
Budgetpost
Beløb
Beregningsmetode
I alt
Beløbene skal svare til de samlede udgifter til foranstaltningen, hvis denne er af bestemt
varighed, og til udgifterne for 12 måneder, hvis foranstaltningen er af ubestemt varighed.
31