Europaudvalget 2004
KOM (2001) 0544
Offentligt
1444937_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 16.4.2004
KOM(2004) 294 endelig
2001/0229 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, andet afsnit
vedrørende
Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om ændring beslutning nr. 1692/96 om
Fællesskabets retningslinjer for udvikling af det transeuropæiske transportnet
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2001/0229 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, andet afsnit
vedrørende
Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om ændring beslutning nr. 1692/96 om
Fællesskabets retningslinjer for udvikling af det transeuropæiske transportnet
1-
BAGGRUND
Forslag 2001
Forslag fremsendt til Europa-Parlamentet og Rådet den:
(dokument KOM(2001) 544 endelig – 2001/0229 (COD)):
Udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg den:
9. oktober 2001
21. marts 2002
Europa-Parlamentets udtalelse ved førstebehandlingen vedtaget den: 30. maj 2002
Ændret forslag fremsendt den:
(dokument KOM(2002) 542 endelig – 2001/0229 (COD)):
Fælles holdning vedtaget den:
Forslag 2003
Forslag fremsendt til Europa-Parlamentet og Rådet den:
(dokument KOM(2003) 564 endelig – 2001/0229 (COD)):
16. oktober 2003
26. september 2002
16. april 2004
Europa-Parlamentets udtalelse ved førstebehandlingen vedtaget den: 11. marts 2004
Fælles holdning vedtaget den:
2-
FORMÅLET MED KOMMISSIONENS FORSLAG
14. april 2004
Forslaget fra 2001 gik ud på at revidere retningslinjerne for udviklingen af det
transeuropæiske transportnet (beslutning 1692/96/EF) i overensstemmelse med hvidbogen om
den europæiske transportpolitik og med rådskonklusioner vedtaget ved flere lejligheder. Det
overordnede formål var at lette forholdene i trafikale flaskehalse ved at øge investeringerne i
baner, indre vandveje, nærsøfart, intermodal drift og effektiv sammenkobling. På grund af
forsinkelserne med at færdiggøre nettet koncentrerer ændringerne indsatsen om et mindre
antal tematisk grupperede prioriterede mål (artikel 5) og en række specifikke projekter (bilag
III, som er en ajourføring af den liste, Det Europæiske Råd vedtog i Essen i 1994), der nu
omfatter Galileo og en ny jernbaneforbindelse gennem Pyrenæerne.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444937_0003.png
Europa-Parlamentet godkendte 2001-forslaget ved førstebehandlingen med en række
ændringsforslag, men i Rådet kørte det fast. For at løse op for den fastlåste situation i Rådet
besluttede Kommissionen at fremskynde den mere omfattende ændring af retningslinjerne,
som skulle foretages i 2004, og at nedsætte en arbejdsgruppe på højt plan under forsæde af det
forhenværende kommissionsmedlem Karel Van Miert og med repræsentanter for de
nuværende og kommende medlemsstater samt den Europæiske Investeringsbank. På grundlag
af anbefalingerne fra denne arbejdsgruppe forelagde Kommissionen derpå et nyt supplerende
forslag
1
den 1. oktober 2003. Hovedelementerne i det supplerende forslag er:
Et mindre antal nye højt prioriterede projekter.
Forslaget indeholder en liste på
29 prioriterede projekter – som skal erklæres som projekter af europæisk interesse. Disse
projekter medvirker til at integrere de kommende medlemsstaters net for at gøre udvidelsen til
en succes og skaffe EU en ny mulighed for at mindske trængslen og tilskynde til
intermodalitet.
Koncentration af støtten fra Fællesskabet.
Bl.a. den omstændighed, at de prioriterede
projekter udpeges som projekter af europæisk interesse, får som følge, at den støtte,
Samhørighedsfonden og strukturfondene yder til de transeuropæiske transportnet,
koncentreres om disse projekter.
Der foreslås
en ny mekanisme for støtte til "motorveje til søs"
for at tilskynde medlems-
staterne til at tage fælles initiativer til nye regelmæssige tværnationale fragtskibsruter. Ved
hjælp af denne mekanisme kan medlemsstaterne med støtte fra Fællesskabet yde bistand til
pakkeløsninger med infrastruktur, logistiksystemer og starthjælp. Det vil give "motorveje til
søs", der forbedrer forbindelserne til øer og yderligt beliggende lande, der er isoleret af
naturlige trafikhindringer, samme betydning som motorveje og jernbaner i det
transeuropæiske net.
Tættere internationalt samarbejde.
For at tilskynde til bedre synkronisering af
investeringerne foreslår Kommissionen, at der udpeges en
europæisk koordinator
for
projekter eller grupper af projekter på samme europæiske akse. Koordinatoren, der handler i
Kommissionens navn og for dennes regning, vil også rådgive om finansieringen af
projekterne. For at løse vanskeligheder, der skyldes medlemsstaternes særskilte nationale
evalueringsprocedurer, har Kommissionen foreslået, at medlemsstaterne samordner
evaluerings- og høringsprocedurer forud for projektgodkendelsen. For visse
grænseoverskridende afsnits vedkommende, f.eks. broer og tunneler, kunne medlemsstaterne
for eksempel gennemføre en fælles
tværnational undersøgelse.
Forslaget går hånd i hånd med et parallelt forslag om at ændre reglerne om finansieringsstøtte
til TEN-T for at åbne for en større medfinansieringsandel for grænseoverskridende afsnit af de
højt prioriterede projekter.
1
KOM(2003)564 endelig.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3-
BEMÆRKNINGER TIL DEN FÆLLES HOLDNING
Den fælles holdning indeholder flere ændringer for at imødekomme de fleste af Europa-
Parlamentets ændringsforslag fra første- og andenbehandlingerne.
Hvad angår 2001-forslaget, har den fælles holdning overtaget ændringsforslag nr. 1, 2, 3, 4, 5,
6, 7, 8, 11, 14, 16, 19, 21 (delvis), 22, 24, 25, 26 (delvis), 27, 28, 30 og 46 (hvad angår
princippet), 48 og 51 i uændret form eller med visse ændringer.
Hvad angår det supplerende forslag fra 2003, har den fælles holdning overtaget
ændringsforslag nr. 1, 3, 6, 9, 16, 20 og 25 i uændret form eller med små tydeliggørende
ændringer, mens der kun er delvis accept af ændringsforslag nr. 33/rev og 42, 34 samt 43, 7,
8, 10, 11, 13, 19, 22 og 26. Ændringsforslag nr. 2, 4, 5, 37 og 44, 38, 12, 14, 15, 17, 18, 39/rev
og 45, 21, 23 og 24 afvises.
Den fælles holdning adskiller sig hovedsagelig fra de ændringsforslag, Europa-Parlamentet
har stillet, på følgende punkter:
Definitionen af nettet (artikel 1) -
Flere af Parlamentets ændringsforslag går ud på at tilføre
den generelle beskrivelse af nettet flere detaljer ved at indføje politiske målsætninger,
knudepunkter mellem korridorer samt logistikplatforme. Disse ændringer accepteres ikke, da
de er mere vidtgående end artiklen sigte. Nogle af Parlamentets ændringsforslag medtages
dog under artikel 5, som fastlægger nettets prioriterede mål, idet der her tilføjes henvisninger
til
intermodalitet¸
adgang til
randområder, langdistancesøfart
og
bæredygtig mobilitet.
Miljøvurdering (artikel 8)
– I ændringsforslag fra Parlamentet til 2001-forslaget anmodes
Kommissionen om at udføre en strategisk miljøvurdering forud for vedtagelsen af lovgivning
på området (direktiv 2001/42/EF), at gennemføre sådanne vurderinger i 10 tiltrædelseslande
eller at vurdere korridorerne strategisk. Disse ændringsforslag er ikke medtaget i den fælles
holdning, for de forekommer overflødige, al den stund direktivet vil blive gennemført i juli
2004, og de 10 lande bliver medlemmer i maj 2004. Kommissionen har desuden foretaget en
udvidet konsekvensanalyse inklusive miljøkonsekvenser af 2003-forslaget (SEC(2003) 1060).
Der er dog medtaget flere ændringsforslag om miljøvurdering, og miljøvurderingernes
betydning er blevet styrket betydeligt på følgende områder: For det første skal der tages
hensyn til resultaterne af miljøvurderinger efter direktiv 2001/42/EF, når medlemsstaterne
udarbejder planer og programmer, og når retningslinjerne skal revideres. For det andet skal
disse resultater også tages i betragtning af Kommissionen, når den aflægger rapport om
gennemførelsen af projekter, og især når den stille lovgivningsforslag om revision af
retningslinjerne. For det tredje er der medtaget en henvisning til direktiv 79/409/EØF om
beskyttelse af vilde fugle.
Motorveje til søs (artikel 12 a)
– Flere dele af ændringsforslag 7 er medtaget: foruden
medlemsstaterne nævnes nu også medlemsstaternes
regioner
som en del af konceptet;
definitionen omfatter nu også
vandveje eller kanaler,
der forbinder to søruter, og projekter
med
bredere nytte,
f.eks. isbrydning. Betragtning 16 indeholder en henvisning til Marco
Polo-kriterier. Andre dele af ændringsforslag 7 blev ikke indarbejdet. Det vurderes, at
henvisningen til traktatens artikel 87 og 88 og begrænsningen af startstøtten til behørigt
motiverede kapitalomkostninger, en ændring i forhold til Kommissionens oprindelige forslag,
sikrer fair konkurrence mellem havne og operatører.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rapportering (artikel 18, stk. 3)
– Den fælles holdning indarbejder første del af
ændringsforslag 28, idet gennemførelsesrapporten skal udarbejdes
hvert andet år.
Anden del
af ændringsforslaget, med nærmere krav til rapportens indhold, accepteres dog ikke, da det
anses for unødvendigt at stille så detaljerede krav. På den anden side er
finansieringsoplysningerne i forvejen med i andre rapporter, som Kommissionen aflægger
regelmæssigt.
Anerkendelse af europæisk interesse (artikel 19a)
– Kommissionen kan ikke acceptere at
skulle høre Europa-Parlamentet,
før
den stiller forslag om foranstaltninger til afhjælpning af
alvorlige forsinkelser i gennemførelsen af de prioriterede projekter, da det ville bryde med
Kommissionens initiativret. Parlamentet vil dog blive informeret om sådanne foranstaltninger.
Gennemgang af projekterne hvert femtende år med henblik på eventuel udtagelse fra listen
blev ikke accepteret i det ændrede forslag fra 2002, men er nu medtaget i den fælles holdning.
Bilag III om prioriterede projekter
– Flere af Parlamentets ændringsforslag til de prioriterede
projekter i bilag III er blevet accepteret: tydeligere linjeføring ved
Divaca
og
Ronchi syd
i
projekt 6; udtrykkelig anførelse af godsbanestrækningen
Algeciras-Bobadilla
i projekt 16;
udtrykkelig anførelse af
Kielerkanalen;
medtagelse af
Prag-Linz
som en forgrening af
projekt 22. Projektet for en indre vandvej
Seine-Schelde
accepteres også som et nyt
projekt 30, da det støttes både af den fælles holdning og af Parlamentet. Andre
ændringsforslag accepteres ikke, da de enten ikke har støtte fra de berørte medlemsstater (jf.
traktatens artikel 156) eller hovedsagelig ligger uden for EU27-området (ændringsforslag 19
(delvis), 21, 23, 24, 25 (delvis)).
4-
KONKLUSION
Kommissionen mener, at den fælles holdning, som Rådet vedtog med enstemmighed den
14. april 2004, hverken underminerer forslagets formål eller dets ånd. Den kan derfor tilslutte
sig den.
Den fælles holdning indarbejder en stor del af Europa-Parlamentets ændringsforslag fra
første- og andenbehandlingen enten i uændret form, eller hvad det principielle indhold angår.
Der er således stor overensstemmelse mellem Rådet, Parlamentet og Kommissionen om
forslagets hovedaspekter
Kommissionen opfordrer derfor Europa-Parlamentet til at tilslutte sig den fælles holdning.
5