Europaudvalget 2001
KOM (2001) 0589
Offentligt
1442880_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 16.10.2001
KOM(2001) 589 endelig
2001/0239 (ACC)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om fastlæggelse af den holdning, som Fællesskabet skal indtage i AVS/EF-
Ambassadørudvalget vedrørende anvendelsen af ikke-tildelte midler fra 8. EUF
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442880_0002.png
BEGRUNDELSE
Det fastsættes i AVS/EF-Ministerådets afgørelse nr. 1/2000 af 27. juli 2000
1
om
overgangsforanstaltninger, der skal gælde fra den 2. august 2000 indtil Cotonou-aftalens
ikrafttræden, at aftalen anvendes foreløbigt, samt at visse bestemmelser i den reviderede
fjerde Lomé-konvention fortsat anvendes.
AVS/EF-Ministerrådets afgørelse nr. 2/2000 og nr. 3/2000 af 15. december 2000
2
omhandler
ydelse af finansiel støtte til en investeringsfinansieringsordning til sikring af industriel og
erhvervsmæssig udvikling i AVS-staterne og vedtagelse af særlige finansieringsbestemmelser
til sikring af, at visse aktiviteter under 8. EUF kan fortsætte indtil AVS-EF-
partnerskabsaftalens ikrafttræden.
Der er imidlertid en række aktiviteter, som ikke eksplicit er omfattet af ovennævnte
overgangsforanstaltninger, og AVS/EF-Ministerrådet må derfor træffe en afgørelse herom.
AVS/EF-Ministerrådet gav på sit møde den 11. maj 2001 AVS/EF-Ambassadørudvalget
beføjelse til at træffe en sådan afgørelse på grundlag af artikel 195, litra b), artikel 219, stk. 2,
litra d), artikel 245, stk. 2, artikel 257 og artikel 282, stk. 5, i fjerde AVS/EF-konvention.
1.
C
ENTRET FOR
V
IRKSOMHEDSUDVIKLING
(CVU)/D
ET
T
EKNISKE
C
ENTER
S
AMARBEJDE PÅ
L
ANDBRUGSOMRÅDET OG I
L
ANDDISTRIKTERNE
(TCL)
FOR
Det fastsættes i AVS/EF-partnerskabsaftalen, der blev undertegnet i Cotonou den 23.
juni, at Centret for Virksomhedsudvikling (CVU) skal støtte lanceringen af
udviklingsstrategier for det private erhvervsliv i AVS-landene ved at tilbyde ikke-
finansielle tjenesteydelser til AVS-landenes virksomheder samt fælles initiativer med
erhvervsdrivende fra Fællesskabet og AVS-landene. Formålet med Det Tekniske
Center for Samarbejde på Landbrugsområdet og i Landdistrikterne (TCL) er at støtte
politikken bag og udviklingen af den institutionelle kapacitet i forbindelse med
informations- og kommunikationssystemer såvel som forvaltningskapaciteten inden
for information og kommunikation i den organisatoriske udvikling af landbrug og
landdistrikter i AVS-landene.
Det fastsættes i ovennævnte afgørelse nr. 1/2000 om overgangsforanstaltninger, at
bestemmelserne vedrørende CVU og TCL i bilag III til AVS/EF-partnerskabsaftalen
anvendes foreløbigt. I overensstemmelse med denne afgørelse omfattede afgørelse
nr. 3/2000 en tildeling på 22 mio. EUR til CVU for regnskabsåret 2001 og 12 mio.
EUR til TCL for samme regnskabsår fra ikke-tildelte midler under 8. EUF som
forskud på 9. EUF, der endnu ikke er trådt i kraft (i finansprotokollen til AVS/EF-
partnerskabsaftalen er 90 mio. EUR fra 9. EUF øremærket til CVU og 70 mio. EUR
til TCL).
Da det er usandsynligt, at AVS/EF-partnerskabsaftalen og finansprotokollen vil blive
ratificeret før begyndelsen af 2002, bør der vedtages en ny bestemmelse, der skal
dække regnskabsåret 2002 for CVU og TCL. CVU har sammenlagt brug for 23 mio.
EUR til at dække sine udgifter i regnskabsåret 2002. TCL's behov i samme
regnskabsår udgør 13,7 mio. EUR. For at centrene kan råde over disse beløb, er det
1
2
EFT L 195 af 1.8.2000, s. 46.
EFT L 17 af 19.1.2001, s. 20 og EFT L 8 af 12.1.2001, s. 38.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442880_0003.png
nødvendigt, at AVS/EF-Ambassadørudvalget godkender anvendelsen af ikke-tildelte
midler under 8. EUF som forskud på 9. EUF.
2.
M
IDLER TIL KATASTROFEBISTAND
En bevilling på 140 mio. EUR var til rådighed til bistand i henhold til artikel 254 i
Lomé-konventionen, der kan benyttes til katastrofebistand. Det er imidlertid fastsat i
artikel 2, litra c), i anden finansprotokol, at bevillingerne ved udløbet af protokollens
gyldighedsperiode vil blive tilbageført til Fonden med henblik på finansiering af
andre aktiviteter inden for samarbejdet vedrørende udviklingsfinansiering, med
mindre Ministerrådet træffer anden afgørelse. Derfor bør de nødvendige midler
sikres, således at aktiviteterne kan fortsætte indtil 9. EUF træder i kraft
3
.
3.
F
REDSKONSOLIDERING SAMT FOREBYGGELSE OG LØSNING AF KONFLIKTER
Fællesskabet og AVS-staterne er enige om at føre en aktiv, omfattende og integreret
politik for fredskonsolidering samt forebyggelse og løsning af konflikter. Inden for
disse rammer er der behov for at støtte lande, der har deltaget i grænseoverskridende
konflikter, så deres fredsbestræbelser kan konsolideres. Det foreslås derfor at tildele
midler til støtte for konfliktforebyggelse og -løsning, især til demobilisering og
reintegration af tidligere kombattanter, i overensstemmelse med artikel 11, stk. 2 og
3, i AVS/EF-partnerskabsaftalen, der er bragt i tidlig anvendelse ved AVS/EF-
Ministerrådets afgørelse nr. 1/2000.
4.
S
UPPLERENDE MIDLER TIL INTRA
-AVS-
PROJEKTER OG
-
PROGRAMMER
Artikel 164, stk. 1, litra d), i den reviderede fjerde Lomé-konvention skaber grundlag
for regionalt samarbejde AVS-landene imellem. Aktiviteterne har til formål at
fremme udviklingen i alle AVS-lande, enten gennem støtte til AVS-institutioner eller
støtte til bestemte emneområder. Der er ikke tildelt tilstrækkelige midler til, at disse
aktiviteter kan fortsætte i 2001 og 2002. Yderligere midler vil blive anvendt til
aktiviteter i forbindelse med reproduktiv sundhed og støtte til den private sektor.
Reproduktiv sundhed: ved at tilslutte sig de internationale udviklingsmål - nu kaldet
millenniumudviklingsmålene - har det internationale samfund, herunder Det
Europæiske Fællesskab, forpligtet sig til at reducere moderdødeligheden med 75% i
2015. Et undermål er at øge andelen af fødsler, der finder sted under medvirken af en
kvalificeret hjælper, til 80% i 2005. Tildelingen til reproduktiv sundhed vil blive
benyttet til målrettede aktiviteter i AVS-lande med høj dødelighed blandt mødre. EF-
støtten har til sigte at styrke regeringernes dækning af behov i forbindelse med
seksuel og reproduktiv sundhed; at sikre en stadig tilvejebringelse af tjenesteydelser
og varer af høj kvalitet og til overkommelige priser; og at styrke lokale ikke-statslige
partnere. Prioriterede interventioner vil omfatte nødvendig barselspleje i livstruende
nødsituationer samt deltagelse af kvalificeret hjælp ved fødsler, støttet af adgang til
familieplanlægning og forvaltning af uønskede graviditeter. For at opnå vedvarende
forbedringer på disse områder skal politikker og initiativer sigte mod at forbedre
sundhedssystemernes funktion som helhed.
3
Den 26. juli var der ikke disponeret over 11,4 mio. EUR af tildelingen til katastrofebistand.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Støtte til den private sektor: denne tildeling vil blive anvendt til at fortsætte følgende
programmer:
EU/AVS-erhvervsstøtteordningen, der sigter mod at øge AVS-virksomheders
konkurrencedygtighed og styrke den private sektors og ikke-finansielle
mellemmænds
kapacitet
gennem
bedre
adgang
til
effektive
erhvervsudviklingstjenester.
DIAGNOS, der yder bistand til nationale og regionale myndigheder i AVS-
landene til analyse af forholdene for den private sektor i AVS-landene og til
forberedelse af politikker og initiativer til udvikling af den private sektor.
EU/AVS-erhvervsforummet, der letter dialogen med den private sektor.
Kommissionen foreslår af alle disse grunde, at Rådet vedtager vedlagte afgørelse om den
holdning, som Fællesskabet skal indtage i AVS/EF-Ambassadørudvalget vedrørende en
afgørelse om anvendelsen af ikke-tildelte midler fra 8. EUF.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2001/0239 (ACC)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om fastlæggelse af den holdning, som Fællesskabet skal indtage i AVS/EF-
Ambassadørudvalget vedrørende anvendelsen af ikke-tildelte midler fra 8. EUF
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 310
sammenholdt med artikel 300, stk. 2, andet afsnit,
under henvisning til forslag fra Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I AVS/EF-Ministerrådets afgørelse nr. 1/2000 af 27. juli 2000 fastsættes de
overgangsforanstaltninger, der skal gælde fra den 2. august 2000, indtil Cotonou-
aftalen ratificeres. Ifølge artikel 2 finder bestemmelserne i den fjerde Lomé-
konvention, som ændret ved aftalen underskrevet på Mauritius den 4. november 1995,
om AVS/EF-Ministerrådets beføjelse til at træffe afgørelse om anvendelse af ikke-
tildelte ressourcer fra 6., 7. og 8. EUF fortsat anvendelse.
AVS/EF-Ministerrådet uddelegerede den 11. maj 2001 beføjelsen til at træffe
afgørelse om anvendelse af ikke-tildelte midler fra 8. EUF til AVS/EF-
Ambassadørudvalget på grundlag af artikel 195, litra b), artikel 219, stk. 2, litra d),
artikel 245, stk. 2, artikel 257 og artikel 282, stk. 5, i den ændrede fjerde Lomé-
konvention og artikel 2, litra e), i AVS/EF-Ministerrådets afgørelse nr. 1/2000 om
overgangsforanstaltninger.
Fællesskabets holdning i AVS/EF-Ambassadørudvalget bør fastlægges med henblik på
sidstnævntes vedtagelse af en afgørelse om anvendelse af ikke-tildelte midler fra 8.
EUF -
(2)
(3)
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
Fællesskabets holdning i AVS/EF-Ambassadørudvalget vedrørende anvendelsen af ikke-
tildelte midler fra 8. EUF baseres på det udkast til AVS/EF-Ambassadørudvalgets afgørelse,
der er vedføjet som bilag.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 2
Mindre ændringer af udkastet til afgørelse kan vedtages, uden at der er behov for en
yderligere rådsafgørelse.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442880_0007.png
BILAG
UDKAST TIL
AVS/EF-AMBASSADØRUDVALGETS AFGØRELSE
om anvendelsen af ikke-tildelte midler fra 8. EUF
AVS/EF-AMBASSADØRUDVALGET HAR -
under henvisning til fjerde AVS/EF-konvention, ændret ved den aftale, der blev undertegnet
på Mauritius den 4. november 1995, særlig artikel 195, litra b), artikel 219, stk. 2, litra d),
artikel 245, stk. 2, artikel 257 og artikel 282, stk. 5,
under henvisning til AVS/EF-partnerskabsaftalen, der blev undertegnet i Cotonou den 23. juni
2000, og
ud fra følgende betragtninger:
1.
Ved afgørelse nr. 1/2000 vedtog AVS/EF-Ministerrådet den 27. juli 2000
overgangsforanstaltninger, der skal gælde fra den 2. august 2000 indtil AVS/EF-
partnerskabsaftalen ratificeres, idet visse bestemmelser i partnerskabsaftalen
anvendes foreløbigt og visse bestemmelser i den fjerde Lomé-konvention, ændret
ved den aftale, der blev undertegnet på Mauritius den 4. november 1995
4
, fortsat
finder anvendelse. Ifølge artikel 2 i afgørelsen finder bestemmelserne i fjerde Lomé-
konvention, der fastsætter, at Ministerrådet har beføjelse til at træffe afgørelser
vedrørende anvendelsen af ikke-tildelte ressourcer fra 6., 7. og 8. EUF, fortsat
anvendelse.
AVS/EF-Ministerrådet uddelegerede den 11. maj 2001 beføjelsen til at træffe
afgørelse om anvendelse af ikke-tildelte midler fra 8. EUF til AVS/EF-
Ambassadørudvalget på grundlag af artikel 195, litra b), artikel 219, stk. 2, litra d),
artikel 245, stk. 2, artikel 257 og artikel 282, stk. 5, i den ændrede fjerde Lomé-
konvention og artikel 2, litra e), i AVS/EF-Ministerrådets afgørelse nr. 1/2000 om
overgangsforanstaltninger.
For at sikre videreførelsen af aktiviteter under Centret for Virksomhedsudvikling
(CVU) og Det Tekniske Center for Samarbejde på Landbrugsområdet og i
Landdistrikterne (TCL) bør centrene tildeles midler, der dækker deres finansielle
behov for regnskabsåret 2002 -
For at sikre, at Fællesskabet fortsætter med at levere katastrofebistand som
omhandlet i artikel 254 i den ændrede AVS/EF-konvention, bør den i artikel 2, litra
a), i anden finansprotokol omhandlede tildeling videreføres.
For at sikre, at Fællesskabet bidrager til bestræbelser i forbindelse med
fredskonsolidering samt konfliktforebyggelse og -løsning, særlig ved at lette
demobilisering og reintegration af tidligere kombattanter, bør der ydes en tildeling
hertil.
2.
3.
4.
5.
4
EFT L 195 af 1.8.2000, s. 46.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.
For at sikre finansieringen af visse aktiviteter bør der tildeles yderligere midler til
regionalt samarbejde AVS-landene imellem, særlig til støtte for reproduktiv sundhed
og den private sektor -
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1 - CVU/TCL
1.
Følgende beløb ydes som forskud på 9. EUF af ikke-tildelte midler under 8. EUF
(samlet reserve):
2.
maksimalt 23 mio. EUR til finansiering af CVU's budget i 2002
maksimalt 13,7 mio. EUR til finansiering af CVU's budget i 2002.
Eventuelle restbeløb af bevillinger til finansiering af CVU og TCL fra regnskabsåret
2002 fremføres automatisk til regnskabsåret 2003.
Artikel 2 - Katastrofebistand
Indtil finansprotokollen til partnerskabsaftalen træder i kraft, forbliver dele af tildelingen til
katastrofebistand, hvorover der ikke er disponeret, som omhandlet i artikel 254 i den
reviderede fjerde AVS-EF-konvention og artikel 2, litra a), i anden finansprotokol dertil,
tildelt til katastrofebistand.
Artikel 3 - Fredskonsolidering samt forebyggelse og løsning af konflikter
Et beløb på 50 mio. EUR fra de ikke-tildelte midler under 8. EUF (samlet reserve) bruges til
aktioner på området for fredskonsolidering samt konfliktforebyggelse og -løsning i
overensstemmelse med artikel 11, stk. 2 og 3, i AVS/EF-partnerskabsaftalen.
Artikel 4 - Intra-AVS
Et beløb på 94 mio. EUR fra de ikke-tildelte midler under 8. EUF (samlet reserve) bruges til
regionalt samarbejde AVS-landene imellem. Af dette beløb er 44 mio. EUR en specifik
tildeling til et nyt initiativ på området for reproduktiv sundhed og 50 mio. EUR en specifik
tildeling til udvikling af den private sektor.
Artikel 5
EUF's ledende anvisningsberettigede anmodes om at træffe de foranstaltninger, der er
nødvendige til gennemførelse af denne afgørelse, som træder i kraft på dagen for vedtagelsen.
Udfærdiget i
For AVS/EF-Ambassadørudvalget
Formand
8