Europaudvalget 2003
KOM (2001) 0624
Offentligt
1444271_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 23.7.2003
KOM(2003) 460 endelig
2001/0257 (COD)
KOMMISSIONENS UDTALELSE
i henhold til artikel 251, stk. 2, tredje afsnit, litra c), i EF-traktaten
om Europa-Parlamentets ændringsforslag
til Rådets fælles holdning vedrørende
forslaget til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 96/82/EF af 9.
december 1996 om kontrol med risikoen for større uheld med farlige stoffer
OM ÆNDRING AF KOMMISSIONENS FORSLAG
i henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444271_0002.png
2001/0257 (COD)
KOMMISSIONENS UDTALELSE
i henhold til artikel 251, stk. 2, tredje afsnit, litra c), i EF-traktaten
om Europa-Parlamentets ændringsforslag
til Rådets fælles holdning vedrørende
forslaget til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 96/82/EF af 9.
december 1996 om kontrol med risikoen for større uheld med farlige stoffer
1.
I
NDLEDNING
Ifølge artikel 251, stk. 2, tredje afsnit, litra c), i EF-traktaten skal Kommissionen afgive
udtalelse om de ændringsforslag, som Europa-Parlamentet har fremsat ved
andenbehandlingen. I det følgende redegør Kommissionen for sin holdning til de 11
ændringer, som Parlamentet har foreslået.
2.
B
AGGRUND
– Forslaget (KOM (2001) 624 endelig – 2001/0257 (COD)) blev forelagt for Europa-
Parlamentet og Rådet den 10. december 2001.
– Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg afgav udtalelse om forslaget den 24. april
2002.
– Europa-Parlamentet afgav udtalelse om forslaget ved førstebehandlingen den 3. juli 2002.
– Kommissionen fremlagde et ændret forslag (KOM (2002) 540 endelig – 2001/0257
(COD)) den 26. september 2002.
– Rådet fastlagde en fælles holdning den 20. februar 2003.
– Kommissionen afgav udtalelse om den fælles holdning den 5. marts 2003.
– Europa-Parlamentet modtog den fælles holdning den 13. marts 2003.
Den 19. juni 2003 vedtog Europa-Parlamentet 11 ændringsforslag ved andenbehandlingen.
Mange af disse er identiske med de ændringsforslag, der allerede var blevet forelagt ved
førstebehandlingen.
3.
F
ORMÅLET MED DIREKTIVET
Rådets direktiv 96/82/EF af 9. december 1996
1
om kontrol med risikoen for større uheld med
farlige stoffer (det såkaldte Seveso II-direktiv) sigter mod at forebygge større uheld med
1
EFT L 10, 14.1.1997, s. 13.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444271_0003.png
farlige stoffer og begrænse deres følger for mennesker og miljø, så der på konsekvent og
effektiv vis kan sikres høje beskyttelsesniveauer overalt i Fællesskabet.
Forslaget ligger i forlængelse af meddelelsen om "Sikker
minedrift: en opfølgning af de
seneste mineuheld"
(KOM(2001)664 endelig), hvori Kommissionen opstiller tre
nøgleforanstaltninger til forbedring af minesikkerheden (ændring af Seveso II-direktivet, et
tiltag til håndtering af mineaffald og et referencedokument om de bedste tilgængelige
teknologier efter IPPC-direktivet (96/61/EF)), og det tager sigte på at inddrage dele af
udvindingsindustrien, bl.a. bortskaffelsesanlæg for mineaffald, under direktivet.
Forslaget tager også højde for uheld som den fyrværkerieksplosion, der indtraf i Enschede i
maj 2000, idet der forslås en bedre definition på eksplosive og pyrotekniske stoffer og en
sænkning af tærskemængderne for disse stoffer. I overensstemmelse med de anbefalinger, der
er fremsat i to undersøgelser om kræftfremkaldende og miljøfarlige stoffer, foreslås flere
kræftfremkaldende stoffer inddraget i direktivet og tærskelmængderne for vandmiljøfarlige
stoffer sænket.
Kommissionen har ligeledes overvejet, om eksplosionen på det kemiske anlæg AZF, der
indtraf i Toulouse den 21. september 2001, bør indebære omgående ændringer af Seveso II-
direktivet. Mens det oprindelige forslag ikke indeholdt yderligere lovgivningsforanstaltninger
i denne henseende, indeholder det ændrede forslag ændringer med hensyn til definitionen af
og tærskelmængder for ammoniumnitrat, samt med hensyn til fysisk planlægning og
oplysning af offentligheden.
4.
K
OMMISSIONENS HOLDNING TIL
E
UROPA
-P
ARLAMENTETS ÆNDRINGSFORSLAG
Den 19. juni 2003 vedtog Europa-Parlamentet 11 ændringsforslag. Kommissionen kan
acceptere ændringsforslag 8-11. Ændringsforslag 1, 2, 4-7 og 12 kan ikke accepteres.
4.1.
Ændringsforslag, som Kommissionen accepterer
Ændringsforslag
8
har til formål at fremhæve behovet for uddannelse i håndtering af
nødsituationer, idet uddannelse nævnes udtrykkeligt i punktet om beredskabsplanlægning
under beskrivelsen af elementerne i et sikkerhedsledelsessystem i bilag III til direktivet.
Ændringsforslag
9
går ud på at, at der i listen over de oplysninger, som skal meddeles
offentligheden, også indgår et kort, der viser de områder, som vil kunne blive berørt af
konsekvenserne af større uheld. Den formulering, Parlamentet foreslår, er identisk med
ordlyden i Kommissionens ændrede forslag.
Ændringsforslag
10
og
11
går ud på at indføre 2 nye kategorier for kaliumnitrat med
angivelse af deres tærskelmængder. Kommissionen har allerede indarbejdet disse ændringer i
sit ændrede forslag.
Kommissionen forventer, at godkendelsen af disse fire ændringsforslag vil virke befordrende
for et fremtidigt kompromis mellem Europa-Parlamentet og Rådet.
4.2.
Ændringsforslag, som Kommissionen afviser
Ændringsforslag
1
og
2
går ud på at udvide listen over mineaktiviteter, der skal dækkes af
Seveso II-direktivet, ved at slette ordene “kemisk
og termisk”
og således medtage mekanisk
og fysisk forædling af mineraler. Kommissionen er fortsat af den opfattelse, at direktivet kun
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444271_0004.png
bør finde anvendelse i situationer, hvor farlige stoffer bringes til og oplagres på et
virksomhedsområde, eller hvor der foregår kemisk og termisk forædling. Ved mekanisk eller
fysisk forædling vil de eneste farlige stoffer på virksomhedsområdet normalt være de stoffer,
der er indeholdt i de udvundne mineraler. I den forbindelse vil Kommissionen henlede
Parlamentets opmærksomhed på direktivforslaget om håndtering af affald fra
udvindingsindustrien (KOM(2003) 319 endelig), der blev fremlagt den 2. juni 2003.
Foranstaltningerne i dette forslag supplerer foranstaltningerne i Seveso II-direktivet og
omfatter en plan for forebyggelse af alvorlige uheld og et sikkerhedsledelsessystem. Disse
foranstaltninger vil gælde for affaldshåndteringsanlæg, hvor der er risiko for uheld, men som
ikke vil være omfattet af det reviderede Seveso II-direktiv. Kommissionen afviser også
ændringsforslag
2
om at erstatte udtrykket
“aktive”
med
“operationelle”.
Ændringsforslag
4
går ud på at forpligte virksomhederne til at underrette de kompetente
myndigheder om ændringer af anlæg, virksomheder eller lagerområder. Dette ville medføre
yderligere administrative byrder, uden at sikkerheden forbedres, eftersom driftslederne
allerede i medfør af artikel 6 skal give underretning i tilfælde af væsentlige forøgelser af
mængden af farlige stoffer eller ændringer i den proces, hvortil de anvendes.
Ændringsforslag
5
går ud på at forpligte medlemsstaterne til at harmonisere de forskellige
metoder, der anvendes til udarbejdelse af sikkerhedsrapporter. Imidlertid er udtrykket
“metode” ikke defineret, og det er uklart, hvad det præcis omfatter. Sikkerhedsrapporterne vil
naturligt være forskellige, da der er mange forskellige kemiske anlæg, og man kan vanskeligt
forestille sig en enkelt metode, der vil være egnet under alle omstændigheder. Ikke desto
mindre opfordrer Kommissionen til, at der skabes øget overensstemmelse mellem de
forskellige metoder, og har offentliggjort en vejledning i udarbejdelse af sikkerhedsrapporter
(http://mahbsrv.jrc.it/GuidanceDocs-SafetyReport.html).
Ændringsforslag
6
svarer til ændringsforslag 30, der blev vedtaget ved førstebehandlingen, og
går ud på at forpligte Kommissionen til at udarbejde retningslinjer til brug ved vurdering af
kompatibiliteten mellem bestående virksomheder, der er omfattet af direktivet, og følsomme
områder. Kommissionen har allerede accepteret dette ændringsforslag i princippet, men har
foreslået en anden formulering, da den navnlig ikke kan acceptere, at anvendelsesområdet for
retningslinjerne begrænses til “bestående” virksomheder.
Ændringsforslag
7
forpligter Kommissionen til at udvikle en “tilskyndelses-
og/eller
finansieringsordning med henblik på flytning af virksomheder”.
I betragtning af
nærhedsprincippet mener Kommissionen imidlertid fortsat, at denne opgave bør sortere under
medlemsstaterne. Kommissionen vil føre tilsyn med, at en sådan ordning er i
overensstemmelse med den europæiske konkurrencelovgivning.
Ændringsforslag
12
vedrører henvisninger til direktiv 2000/60/EF (vandrammedirektivet) og
direktiv 91/689/EØF om farligt affald. Kommissionen mener ikke, at sådanne henvisninger er
nødvendige. Seveso II-direktivet dækker allerede ikke-klassificerede stoffer og præparater, og
farligt affald kan derfor omfattes af direktivet, hvis det betragtes om et præparat.
Kommissionen gør også opmærksom på, at det nye direktivforslag om håndtering af affald fra
udvindingsindustrien (KOM(2003) 319 endelig) indeholder en henvisning til direktiv
91/689/EØF om farligt affald.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
K
ONKLUSION
I henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2, ændrer Kommissionen sit forslag i
overensstemmelse med det ovenstående.
5