Europaudvalget 2001
KOM (2001) 0657
Offentligt
1442943_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 13.11.2001
KOM(2001) 657 endelig
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om de principper, prioriteter, mellemliggende mål og betingelser, der skal indgå i
tiltrædelsespartnerskabet med Litauen
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442943_0002.png
BEGRUNDELSE
På sit møde i Luxembourg i december 1997 besluttede Det Europæiske Råd, at
tiltrædelsespartnerskabet skulle udgøre hovedaksen i den styrkede førtiltrædelsesstrategi, idet
det danner en samlet ramme om alle former for bistand til ansøgerlandene. På den måde
målretter Fællesskabet sin bistand efter de enkelte ansøgerlandes specifikke behov, således at
der ydes støtte til at løse særlige problemer med henblik på tiltrædelse.
Der blev truffet afgørelse om det første tiltrædelsespartnerskab for Litauen i marts 1998. I
overensstemmelse med bestemmelserne i forordning (EF) nr. 622/98
1
(artikel 2) blev
partnerskabet tilpasset en første gang i december 1999, således at der blev taget hensyn til den
videre udvikling i Litauen. På grundlag af analysen i Kommissionens periodiske rapport fra
2001 om Litauens fremskridt mod medlemskab finder Kommissionen, at tiden er inde til at
foretage endnu en revision af de prioriteter og mellemliggende mål, der er fastlagt i
tiltrædelsespartnerskabet. Nærværende forslag til en sådan revision bygger på konklusionerne
i Kommissionens periodiske rapport fra 2001 om Litauens fremskridt mod tiltrædelse.
Vedlagte til afgørelse har ingen finansielle virkninger.
På baggrund af ovenstående anmoder Kommissionen Rådet om at vedtage vedlagte forlag til
afgørelse.
1
EFT L 85 af 20.3.1998, s. 1.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442943_0003.png
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om de principper, prioriteter, mellemliggende mål og betingelser, der skal indgå i
tiltrædelsespartnerskabet med Litauen
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 622/98 af 16. marts 1998 om bistand som led i
førtiltrædelsesstrategien til de stater, der har ansøgt om tiltrædelse af Den Europæiske Union,
og navnlig om etablering af tiltrædelsespartnerskaber
2
, særlig artikel 2,
under henvisning til forslag fra Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
Det Europæiske Råd i Luxembourg udtalte, at tiltrædelsespartnerskabet er et nyt
instrument, som udgør hovedaksen i den styrkede førtiltrædelsesstrategi.
I forordning (EF) nr. 622/98 fastlægges det, at Rådet med kvalificeret flertal på forslag
af Kommissionen træffer afgørelse om de principper, prioriteter, mellemliggende mål
og betingelser, der skal indgå i hvert tiltrædelsespartnerskab, og som forelægges hvert
ansøgerland, samt om senere væsentlige tilpasninger heraf.
Fællesskabets bistand er betinget af, at en række væsentlige elementer iagttages,
herunder navnlig overholdelse af de forpligtelser, der følger af Europaaftalerne, og at
der gøres fremskridt i retning af opfyldelse af Københavnskriterierne. Hvis et
væsentligt element ikke er til stede, kan Rådet med kvalificeret flertal på forslag af
Kommissionen træffe passende foranstaltninger med hensyn til enhver form for
førtiltrædelsesbistand.
Det Europæiske Råd i Luxembourg besluttede, at gennemførelsen af
tiltrædelsespartnerskabet og fremskridtene med overtagelsen af regelværket skal
gennemgås i Europaaftalens organer.
I Kommissionens periodiske rapport fra 2001 gives der en objektiv analyse af Litauens
forberedelser til medlemskab og indkredses en række prioriterede områder, hvor der
skal gøres en yderligere indsats.
Litauen bør for at forberede sig til medlemskab fortsat ajourføre sit nationale program
for overtagelsen af regelværket; dette program bør indeholde en tidsplan for
(3)
(4)
(5)
(6)
2
EFT L 85 af 20.3.1998, s. 1.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
virkeliggørelsen af de prioriteter og mellemliggende mål, der er fastlagt i
tiltrædelsespartnerskabet.
(7)
Litauen vil skulle sikre, at de relevante retlige og administrative strukturer til
programmering, koordination, forvaltning, kontrol og evaluering af EF-
førtiltrædelsesmidlerne er på plads -
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
I overensstemmelse med artikel 2 i forordning (EF) nr. 622/98 er de principper, prioriteter,
mellemliggende mål og betingelser, der skal gælde for tiltrædelsespartnerskabet for Litauen,
fastlagt i bilaget hertil, som udgør en integrerende del af denne afgørelse.
Artikel 2
Gennemførelsen af tiltrædelsespartnerskabet gennemgås i Europaaftalens organer og gennem
de relevante organer i Rådet, som Kommissionen regelmæssigt skal aflægge rapport til.
Artikel 3
Denne afgørelse får virkning på tredjedagen efter offentliggørelsen i De Europæiske
Fællesskabers Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442943_0005.png
BILAG
1.
I
NDLEDNING
På sit møde i Luxembourg i december 1997 besluttede Det Europæiske Råd, at
tiltrædelsespartnerskabet skulle udgøre hovedaksen i den styrkede førtiltrædelsesstrategi, idet
det danner en samlet ramme om alle former for bistand til ansøgerlandene. På den måde
målretter Fællesskabet sin bistand efter de enkelte ansøgerlandes specifikke behov, således at
der ydes støtte til at løse særlige problemer med henblik på tiltrædelse.
Der blev truffet afgørelse om det første tiltrædelsespartnerskab for Litauen i marts 1998. I
overensstemmelse med bestemmelserne i forordning (EF) nr. 622/98 (artikel 2) blev
tiltrædelsespartnerskabet revideret en første gang i december 1999, således at der blev taget
hensyn til den videre udvikling i Litauen. Denne revision er baseret på et forslag fra
Kommissionen efter konsultation med Litauen og bygger på analysen i Kommissionens
periodiske rapport fra 2001 om Litauens fremskridt mod tiltrædelse.
2.
M
ÅL
Formålet med tiltrædelsespartnerskabet er inden for en enkelt ramme at fastlægge de
prioriterede områder for den yderligere indsats, der er identificeret i Kommissionens
periodiske rapport fra 2001 om Litauens fremskridt mod medlemskab af Unionen, tillige med
de finansielle midler til at hjælpe Litauen med at realisere disse prioriteter samt vilkårene for
bistanden. Tiltrædelsespartnerskabet danner grundlag for en række policy-instrumenter, som
vil blive benyttet til at hjælpe ansøgerlandene i deres forberedelser til medlemskab. De
omfatter bl.a. det reviderede nationale program for overtagelsen af regelværket, der er
udarbejdet af Litauen, finanstilsynsproceduren forud for tiltrædelse, det økonomiske
førtiltrædelsesprogram, førtiltrædelsespagten om organiseret kriminalitet samt de nationale
udviklingsplaner, planerne for udvikling af landdistrikter, en national beskæftigelsesstrategi i
overensstemmelse med Den Europæiske Beskæftigelsesstrategi og andre sektorspecifikke
planer, der kræves for deltagelse i strukturfondene efter medlemskab og for gennemførelse af
ISPA og SAPARD før tiltrædelsen. Hvert af disse instrumenter er af forskellig art og
forberedes og implementeres efter specifikke procedurer og kan støttes med
førtiltrædelsesbistand. De udgør ikke en integrerende del af partnerskabet, men de prioriteter,
de indeholder, vil være forenelige med det.
3.
P
RINCIPPER
De vigtigste prioriterede områder, der er indkredset for hvert ansøgerland, vedrører dens evne
til at påtage sig forpligtelserne til at opfylde Københavnskriterierne, ifølge hvilke det for
medlemskab kræves, at:
ansøgerlandet skal have oprettet stabile institutioner, der kan garantere demokratiet,
retsstaten, menneskerettighederne og respekten for og beskyttelsen af mindretal
ansøgerlandet skal have en fungerende markedsøkonomi og være i stand til at modstå
konkurrencepresset og markedskræfterne i Unionen
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442943_0006.png
ansøgerlandet skal være i stand til at påtage sig forpligtelserne ved medlemskab og bl.a.
tilslutte sig målene for politisk, økonomisk og monetær union.
På sit møde i Madrid i 1995 understregede Det Europæiske Råd, at ansøgerlandene skulle
tilpasse deres administrative strukturer for at sikre en harmonisk anvendelse af Fællesskabets
politikker efter tiltrædelsen, og i Luxembourg i 1997 fremhævede det, at omsætning af
Fællesskabets regelværk i national lovgivning var en nødvendig, men ikke i sig selv
tilstrækkelig betingelse; det er også nødvendigt at sikre, at det faktisk anvendes. På Det
Europæiske Råds møder i Feira og Göteborg i henholdsvis 2000 og 2001 blev det bekræftet,
at det var af afgørende betydning, at ansøgerlandene var i stand til at gennemføre og
håndhæve regelværket, og at dette krævede en væsentlig indsats fra ansøgerlandenes side med
hensyn til at styrke de administrative og retlige strukturer.
4.
P
RIORITETER OG MELLEMLIGGENDE MÅL
I Kommissionens periodiske rapporter understreges det foruden de fremskridt, der allerede er
gjort, hvilken indsats ansøgerlandene endnu skal gøre på visse områder for at forberede sig på
tiltrædelse. Dette betyder, at prioriteterne skal fordeles på mellemliggende stadier, hvert med
præcise mål, som skal fastlægges i samarbejde med de berørte lande, og hvis indfrielse vil
være betingende for omfanget af den bevilgede bistand og fremskridtene i igangværende
forhandlinger med Litauen.
De prioriteter, der er opført i det reviderede
tiltrædelsespartnerskab, er blevet udvalgt på det grundlag, at det er realistisk at forvente, at
Litauen kan indfri dem fuldt ud eller sikre en væsentlig udvikling i løbet af de næste to år
(2002–2003). Blandt de angivne prioriteter er de anliggender, der kræver en særlig hurtig
indsats, blevet fremhævet som sådan. Fremskridtene med realiseringen af prioriteterne i
tiltrædelsespartnerskabet for 1999 er vurderet i den periodiske rapport fra 2001. Denne
vurdering ligger til grund for prioriteterne for det aktuelle partnerskab.
Litauen forelagde i juni 2001 en ajourført version af det nationale program for overtagelsen af
regelværket (NPAA). NPAA indeholder en tidsplan for virkeliggørelsen af prioriteterne og de
mellemliggende mål, som er baseret på tiltrædelsespartnerskabet for 1999, med angivelse af
de fornødne administrative strukturer og finansielle ressourcer.
I tiltrædelsespartnerskabet angives de prioriterede indsatsområder for Litauens forberedelser
til medlemskab. Litauen vil ikke desto mindre skulle tage fat om alle de punkter, der er
indkredset i den periodiske rapport fra 2001. Det er også vigtigt, at Litauen opfylder
forpligtelserne med hensyn til tilnærmelse af lovgivning og gennemførelse af regelværket i
henhold til de forpligtelser, der er indgået i Europaaftalen og inden for rammerne af
forhandlingsprocessen. Det skal nævnes, at indarbejdningen af regelværket i lovgivningen
ikke i sig selv er tilstrækkeligt; det er også nødvendigt at sikre, at det faktisk anvendes efter
samme standarder som dem, der gælder i EU. På alle nedenfor anførte områder er det
nødvendigt med en troværdig og effektiv implementering og håndhævelse af regelværket.
På grundlag af analysen i Kommissionens periodiske rapport fra 2001 er der indkredset
følgende prioriteter og mellemliggende mål for Litauen. Disse prioriteter er opstillet i
overensstemmelse med strukturen i den periodiske rapport
3
.
3
Fremstillingsrækkefølgen er den, der er anvendt i de periodiske rapporter fra 2000.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Politiske kriterier
Demokrati og retsstatsforhold
– Befæste en moderne, uafhængig, professionel og effektiv offentlig tjeneste, navnlig
gennem yderligere uddannelse, en passende aflønning og større koordination mellem
afdelinger.
– Fuldføre reformen af retsvæsenet, navnlig ved vedtagelse af domstolsloven; gennemføre
civillovbogen og loven om forvaltningsdomstoles retspleje; vedtage den nye lov om
strafferetspleje og sikre, at den gennemføres tillige med straffeloven; fortsætte uddannelsen
af specialiserede dommere og anklagere, også i anliggender vedrørende Fællesskabets
regelværk; forbedre arbejdsvilkårene ved domstolene (datamatisering og infrastruktur),
særlig ved administrative domstole og regionale retter; sørge for gennemførelse af loven
om retshjælp for at udvide adgangen til retshjælp.
– Vedtage og påbegynde gennemførelsen af en strategi for bekæmpelse af korruption;
vedtage og påbegynde gennemførelsen af en ny lov om forebyggelse af korruption,
færdiggøre og påbegynde anvendelsen af etiske regler for offentligt ansatte; ratificere de
relevante internationale konventioner om bekæmpelse af korruption.
Økonomiske kriterier
- Træffe foranstaltninger til at nedbringe arbejdsløsheden, særlig langtidsarbejdsløshed,
navnlig ved hjælp af passende omskoling og forbedring af erhvervsklimaet med sigte på at
tiltrække nye investeringer og fremme oprettelsen af nye virksomheder.
- Fuldføre masseprivatiseringsprocessen, også af de resterende statsejede banker og
energiforsyningsværker.
– Gennemføre og håndhæve loven om virksomhedsomstrukturering og konkurslovgivningen,
særlig med fortsat uddannelse på området risikovurdering og evaluering af planer for
omstrukturering af virksomheder.
– Gennemføre de vedtagne strategier for udvikling af industri og SMV'er og fortsætte
forbedringen af erhvervsstøtteinfrastrukturen.
- Færdiggøre arbejdet med fordeling af adkomstbeviser til jord og jordregistrering og
yderligere støtte udviklingen af jordmarkedet; befæste små jordbesiddelser
- Fortsætte med reformen af den sociale sikringsordningen på en for de offentlige finanser
bæredygtig måde.
Evne til at påtage sig forpligtelserne ved medlemskab
Frie varebevægelser
– Fuldføre overtagelsen og gennemførelsen af al lovgivning efter direktiverne om den nye
metode og den traditionelle sektorlovgivning, særlig afskaffe markedsføringstilladelser
vedrørende rensemidler
og
fødevarer
og
gradvis
afskaffe
de
gamle
markedsføringstilladelser vedrørende lægemidler med nye, der er i overensstemmelse med
den overtagne EF-lovgivning.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– Fortsætte med oprettelsen af en standardiseringsforening og arbejde for en større
inddragelse af erhvervslivet i udarbejdelsen af standarder; styrke det nationale
akkrediteringssystem; styrke statens kontor for målinger og forbedre de akkrediterede
kaliberingslaboratoriers operationelle kapacitet og knowhow; styrke samarbejdet mellem
de institutioner, der er involveret i markedstilsynsaktiviteter.
– Fuldføre overtagelsen af EN-standarder.
– Fuldføre tilpasningen af lovgivningen om offentlige indkøb og sørge for, at den anvendes
effektivt, særlig ved yderligere at styrke agenturet for offentlige indkøb, og oprette et
informationssystem for tilsyn med indkøb.
– Fortsætte screeningen af lovgivningen på det ikke-harmoniserede område og sikre, at den
er i overensstemmelse med artikel 28 til 30 i EF-traktaten, og færdiggøre de administrative
ordninger for den fremtidige overvågning på dette område.
Fri bevægelighed for personer
-
Fuldføre tilpasningen i forbindelse med gensidig anerkendelse af erhvervskvalifikationer
og eksamensbeviser og yderligere udvikle de fornødne administrative strukturer,
uddannelses- og erhvervsuddannelsesprogrammer.
Med hensyn til erhvervskvalifikationer, der er erhvervet før harmoniseringen, skal Litauen
sætte særlig ind med foranstaltninger til at sikre, at alle fagfolk fra og med tiltrædelsen
kan opfylde kravene i henhold til direktiverne.
-
Styrke de relevante administrative strukturer til koordinering af den sociale sikring.
Fri udveksling af tjenesteydelser
– Styrke tilsynet med finansielle tjenesteydelser.
– Gennemføre loven om ansvarsforsikring for motorkøretøjer.
– Fuldføre tilpasningen på området databeskyttelse; fuldføre omorganiseringen af statens
databeskyttelsesinspektorat og sikre, at det fungerer i fuld uafhængighed; styrke den
administrative kapacitet, særlig med hensyn til uddannelse.
Frie kapitalbevægelser
– Afskaffe hindringerne for grænseoverskridende overførsler af betalingsmidler og for
pensionsfondes og forsikringsselskabers investeringsregler.
– Vedtage de forfatningsmæssige ændringer om adgang til at eje landbrugsjord, som
planlagt.
– Styrke og forbedre koordinationen mellem institutioner, der har ansvaret for at modvirke
hvidvaskning af penge.
– Sikre efterlevelse af henstillingerne fra Financial Action Task Force.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Selskabslovgivning
Oprette et centralregister over retlige enheder og sikre, at det fungerer effektivt.
– Oprette regnskabsstyrelsen, forbedre specialisternes kvalifikationer.
Fuldføre tilpasningen med Fællesskabets regelværks bestemmelser om patenter; fortsætte
uddannelsen af personalet i statens patentkontor i beskyttelse af varemærker; sørge for, at
varemærkeloven håndhæves; gennemføre strategien for håndhævelse af ophavsret og
beslægtede rettigheder; yderligere styrke den administrative kapacitet i kollektive
administrations-sammenslutninger og afdelingen for ophavsret og beslægtede rettigheder,
hvad angår anvendelsen af internationale konventioner.
Behov for særlig hurtig indsats:
styrke den administrative kapacitet i instanserne for
håndhævelse af intellektuel og industriel ejendomsret og udvide indsatsen for bekæmpelse
af piratkopiering og varemærkeforfalskning. Forbedre samarbejdet mellem de
håndhævende instanser, navnlig politiet, toldvæsenet og domstolene. Styrke den
administrative kapacitet ved grænserne og sikre korrekt håndhævelse af
grænselovgivningen. Intensivere uddannelsen af håndhævelsesinstanser, herunder
dommere og anklagere.
Konkurrencepolitik
Færdiggøre lovgivningen, styrke konkurrencerådets administrative kapacitet, (særlig med
hensyn til statsstøttekontrol); sikre, at anti-trust- og statsstøtteregler anvendes til fulde; føre
en opgørelse over statsstøtte og udarbejde årsrapporter; bevidstgøre markedsaktørerne og
støtteydere om reglerne; intensivere uddannelsen inden for retsvæsenet på
konkurrenceområdet.
Landbrug
– Modernisere kapaciteten i landbrugsforvaltningen, særlig markedsreguleringsagenturet for
landbrug og levnedsmidler, og fuldføre forberedelserne til håndhævelse og implementering
i praksis af den fælles landbrugspolitiks forvaltningsmekanismer, særlig det integrerede
forvaltnings- og kontrolsystem og det udbetalende organ til administration af udgifter som
led i den fælles landbrugspolitik.
– Styrke de administrative strukturer til udformning, gennemførelse, forvaltning,
overvågning, kontrol og evaluering af EF-finansierede programmer for udvikling af
landdistrikter.
– Fortsætte med at tilpasse lovgivning om dyre- og plantesundhed og forbedre
inspektionsordninger, især ved de fremtidige ydre grænser. Fuldføre identifikationen og
registreringen af dyr.
– Styrke den tekniske kapacitet på prøvelaboratorier for at de kan akkrediteres med henblik
på at opfylde HACCP-kravene (risikoanalyse af kritiske kontrolpunkter).
– Fortsætte med at modernisere levnedsmiddelforarbejdningsanlæg, særlig i forbindelse med
frugt og grøntsager, således at de kan overholde EF-standarderne for
levnedsmiddelsikkerhed.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– Gennemføre strategien for fødevaresikkerhed.
Fiskeri
Fuldføre etableringen af passende administrative strukturer og udstyr på centralt og
regionalt plan til at varetage gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, herunder
forvaltningsressourcer,
inspektion
og
kontrol
af
fiskeri,
markedspolitik,
strukturprogrammer, der samfinansieres af det finansielle instrument til udvikling af
fiskeriet, et fiskerfartøjsregister og en forvaltningsplan for flådekapaciteten i
overensstemmelse med de disponible ressourcer.
Transportpolitik
– Fortsætte lovgivningstilpasningen og styrke den administrative kapacitet inden for
vejtransport (særlig på det sociale område, skatteharmonisering og tekniske standarder og
sikkerhedsstandarder), jernbanetransport (med sigte på at implementere Fællesskabets
regelværks reviderede bestemmelser om jernbaner) og lufttransport.
Fortsætte med at tilpasse og anvende lovgivningen på søfartsområdet, særlig supplere den
institutionelle struktur og styrke den administrative kapacitet for yderligere at forbedre
flagstatspræstationerne inden for sikkerhed til søs.
Beskatning
– Foretage lovgivningstilpasning, navnlig moms- og punktafgiftslovgivningen (herunder
overgangsmomsordningen) med særligt sigte på momsfritagelser og punktafgiftsniveauer.
– Sikre, at bestående og fremtidig lovgivning er i overensstemmelse med principperne i
adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning.
– Styrke den administrative kapacitet og kontrolprocedurerne og forbedre det administrative
samarbejde og den gensidige bistand af hensyn til implementeringen af Fællesskabets
regelværk.
– Udvikle IT-systemer med henblik på elektronisk dataudveksling med Fællesskabet og dets
medlemsstater.
Statistik
– Yderligere forbedre den statistiske kvalitet og dækning; sikre passende ressourcer til en
yderligere styrkelse af den statistiske kapacitet, også på regionalt plan.
Beskæftigelse og socialpolitik
– Fuldføre overtagelsen af Fællesskabets regelværk på det sociale område, navnlig ved at
vedtage den nye arbejdslov, og sikre, at den gennemføres korrekt af passende strukturer,
herunder arbejdsinspektorater, efter den aftalte tidsplan. Fuldføre tilpasningen på området
ligebehandling af mænd og kvinder. Vedtage lovgivning om ikke-diskrimination og
fastlægge en tidsplan for dens gennemførelse.
– Fortsætte med at støtte arbejdsmarkedets parters kapacitetsopbygningsbestræbelser, særlig
med henblik på deres fremtidige rolle ved udarbejdelsen og gennemførelsen af EU-
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
beskæftigelses- og socialpolitik, også Den Europæiske Socialfond, navnlig gennem en
uafhængig dialog mellem parterne.
– Vedtage loven om folkesundhed og fortsætte med gennemførelsen af reformen af det
offentlige sundhedsvæsen samt særlig yderligere udvikle sundhedsovervågningssystemet;
færdiggøre arbejdet med foranstaltninger på området tilsyn og kontrol med smitsomme
sygdomme.
– Fortsætte med at udarbejde en national strategi, herunder indsamling af data, med sigte på
fremtidig deltagelse i den europæiske strategi for social integration.
Energi
– Gennemføre henstillingerne i Rådets rapport om nuklear sikkerhed
udvidelsessammenhæng med særlig opmærksomhed på prioriteterne i rapporten.
i
– Fortsætte gennemførelsen af den nationale energistrategi; indlede og som en
hasteforanstaltning afslutte en revision af den nationale energistrategi, således at der kan
træffes beslutning om nedlukningen af reaktor 2 på Ignalina-kernekraftværket på en måde,
der er forenelig med Litauens tidsplan for tiltrædelse.
– Fremskynde de retlige, tekniske, økonomiske og sociale forberedelser til den endelige
nedlukning (inden 2005) og demontering af reaktor 1 på Ignalina-kernekraftværket.
– Styrke den nationale kerneenergitilsynsmyndigheds ressourcer og kapacitet.
– Opretholde et højt niveau af nuklear sikkerhed under nedlukningen af Ignalina-
kernekraftværket.
– Fortsætte tilpasningen med hensyn til olielagre; gøre en indsats for virkeligt at oprette
lagre, herunder de nødvendige investeringer i lagerkapacitet, til at dække 90 dages behov;
udvikle den administrative kapacitet.
– Fuldføre tilpasningen vedrørende det indre energimarked (el og gas); oprette en uafhængig
transmissionssystemoperatør (el); fjerne de resterende prisfordrejninger; styrke
tilsynsmyndigheden (den nationale kommission for kontrol med priser og energi).
– Fortsætte med nyindretningen af konventionelle kraftværker på linje med Fællesskabets
regelværks miljøbestemmelser.
– Yderligere forbedre energieffektiviteten og anvendelsen af vedvarende energikilder og
styrke de relevante institutioner på området.
Telekommunikation og informationsteknologi
Sikre at kommunikationstilsynsmyndigheden fungerer effektivt, også postvæsenet, når den
en gang er oprettet, med kvalificeret personale til dens nye opgaver samt passende
finansiering.
Sikre, at Fællesskabets regelværks bestemmelser på teleområdet efterleves, navnlig med
hensyn til sammenkoblingsprocedurer.
Kulturpolitik og audiovisuel politik
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– Fortsætte med at styrke de relevante myndigheders administrative kapacitet.
Regionalpolitik og koordination med strukturinstrumenterne
– Færdiggøre de retlige og administrative rammer for gennemførelse af Fællesskabets
regelværk på dette område, særlig med hensyn til finansforvaltning og -kontrol.
– Sikre en effektiv koordination mellem ministerier og passende partnerskaber med henblik
på både programmering og gennemførelse.
– Udarbejde
et
enhedsprogrammeringsdokument,
der
strukturfondsforordningerne, herunder forhåndsevaluering.
er
linje
med
– Sikre, at den udpegede forvaltningsmyndighed og de udbetalende myndigheder gradvis
opbygger deres kapacitet til ved tiltrædelsen at kunne påtage sig deres ansvar og udføre de
opgaver, der tillægges dem i henhold til strukturfondsforordningerne.
– Udvikle overvågnings- og evalueringssystemer.
– Foretage de tekniske forberedelser af projekter, der kan finansieres med bistand fra
struktur- og samhørighedsfondene (forberedte projekter).
Miljø
– Fuldføre gennemførelsen af regelværket
– Fortsætte med gennemførelsen af Fællesskabets regelværk, særlig hvad angår
svovlindholdet i flydende brændstof, emissioner af flygtige organiske forbindelser fra
oplagring og distribution af benzin, affaldsforvaltning (særlig spildolie og emballage og
emballageaffald), behandling af byaffald, drikkevand (særlig ved at løse problemet med
fluoridoverskridelse), farlige stoffer, der deponeres i vandmiljøet (ved at udarbejde
oversigter og forureningsmindskelsesprogrammer) og naturbeskyttelse (ved at udarbejde
en liste over steder af betydning for Fællesskabet og udlægge særlige fredede områder).
– Fortsætte med at styrke den administrative kapacitet og tilsynskapaciteten, både på centralt
og lokalt plan, særlig med hensyn til kemiske produkter og GMO'er.
– Fortsætte med at integrere miljøbeskyttelseskravene ved fastlæggelse og gennemførelse af
alle andre sektorpolitikker med sigte på at fremme bæredygtig udvikling.
Forbruger- og sundhedsbeskyttelse
– Yderligere styrke markedstilsynsinstitutionerne, styrke det nationale råd for beskyttelse af
forbrugernes rettigheder.
Samarbejde om retlige og indre anliggender
– Sikre, at Schengen-handlingsplanen gennemføres.
– Fuldføre grænsedemarkeringen med Belarus og Rusland (grænsen til Kaliningrad) og
styrke grænsekontrollen, også ved søgrænsen; fuldføre uddannelsen af grænsevagter,
forbedre infrastruktur og udstyr.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– Fuldføre tilpasningen til Fællesskabets regelværk om visumpolitik, asyl og migration,
styrke de kompetente instansers administrative kapacitet og forbedre appelsystemet.
– Fuldføre omorganiseringen og moderniseringen af politiet og yderligere udvikle
uddannelsessystemet for politiet; oprette et netværk af politiforbindelsesofficerer; styrke
det bilaterale samarbejde med andre EU-lande; styrke samarbejdet mellem alle instanser
(herunder domstolene) om bekæmpelse af organiseret kriminalitet; sikre, at
foranstaltningerne til bekæmpelse af hvidvaskning af penge gennemføres effektivt.
– Gennemføre den nationale narkotikastrategi og styrke den administrative kapacitet hos og
koordinationen mellem alle relevante instanser (med en klar ansvarsfordeling); færdiggøre
lovgivningen om internationalt samarbejde, træffe forberedelser til deltagelse i arbejdet i
det europæiske informationsnet for narkotika og narkotikamisbrug.
– Tage de nødvendige skridt til at sikre anvendelsen af Fællesskabets instrumenter
vedrørende domstolssamarbejde i civilsager.
– Sikre, at forudsætningerne for indgåelse af en samarbejdsaftale med Europol opfyldes.
– Fortsætte forberedelserne til den fremtidige deltagelse i Schengen-informationssystemet
med oprettelse af forskellige nationale databaser og registre.
– Tage de nødvendige skridt til at tilpasse lovgivningen til konventionen om beskyttelse af
Fællesskabets finansielle interesser og protokollerne hertil.
Toldunion
– Fuldføre tilpasningen med Fællesskabets regelværk; fuldføre omstruktureringen af de
regionale toldsteder.
Behov for særlig hurtig indsats:
fremskynde gennemførelsen af IT-strategien for den
litauiske toldadministration. Udvikle IT-systemer med henblik på elektronisk
dataudveksling med EF og Litauen.
– Styrke toldaktiviteterne ved grænsen og samarbejdet med andre tjenester ved grænsen
(grænsevagter, dyre- og plantesundhedstjenester). Realisere politikken for toldetik.
Eksterne forbindelser
– Tage de nødvendige skridt til at sikre, at alle internationale traktater eller aftaler, herunder
bilaterale investeringsaftaler, der er uforenelige med Fællesskabets regelværk,
genforhandles eller opsiges ved tiltrædelsen.
Finanskontrol
Indføre metoden for finansforvaltning og -kontrol og for intern revision over alt i
regeringen på en harmoniseret måde.
Uddanne personale til offentlig intern finanskontrol, herunder den nationale fond.
– Vedtage og anvende eksterne og interne revisionsstandarder, der er på linje med
internationalt godkendte standarder og EF-forenelige standarder, indføre kontrol- og
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
revisionsmanualer, udarbejde revisionsspor og metoder for indberetning, overvågning og
bogføring af nationale midler og EF-midler.
– Fuldføre lovgivningen vedrørende statskontrolkontoret og forbedre dets uafhængige status.
Oprette et kontaktsted til beskyttelse af Fællesskabets finansielle interesser og indlede et
faktisk samarbejde med OLAF herigennem.
Udvide bekæmpelsen af bedrageri.
Fortsætte indsatsen for at sikre korrekt brug, kontrol, overvågning og evaluering af EF's
førtiltrædelsesfinansiering som en nøgleindikator for Litauens evne til at anvende
regelværket om finanskontrol.
5.
P
ROGRAMMERING
For perioden 2000-2006 omfatter den finansielle bistand til Litauen foruden Phare støtte til
førtiltrædelsesforanstaltninger inden for landbrug og udvikling af landdistrikter gennem
førtiltrædelsesinstrumentet SAPARD (Rådets forordning (EF) nr. 1268/99, EFT L 161 af
26.6.1999, s. 87) og støtte til infrastrukturprojekter på områderne miljø og transport gennem
strukturinstrumentet ISPA (Rådets forordning (EF) nr. 1267/99, EFT L 161 af 26.6.99, s. 73),
hvorunder foranstaltninger i lighed med samhørighedsfonden prioriteres i
førtiltrædelsesperioden. Litauen kan inden for rammerne af disse nationale tildelinger også
finansiere en del af sin deltagelse i EF-programmer, herunder rammeprogrammer for
forskning og teknologisk udvikling og programmer på områderne uddannelse og
virksomheder. Desuden vil Litauen få adgang til finansiering fra multilandeprogrammer og
horisontale programmer, der direkte relaterer til Fællesskabets regelværk. Der kræves
systematisk samfinansiering med ansøgerlandene i forbindelse med alle investeringsprojekter.
Kommissionen har siden 1998 arbejdet sammen med Den Europæiske Investeringsbank og de
internationale finansieringsinstitutioner, navnlig Den Europæiske Bank for Genopbygning og
Udvikling og Verdensbanken, med henblik på at lette samfinansiering af projekter med
relation til førtiltrædelsesprioriteterne.
6.
B
ETINGETHED
Fællesskabets bistand til finansieringen af projekter gennem de tre førtiltrædelsesinstrumenter
Phare, ISPA og SAPARD er betinget af, at Litauen overholder sine forpligtelser i henhold til
Europaaftalen, træffer yderligere foranstaltninger for at opfylde Københavnskriterierne og
især gør fremskridt for at realisere de specifikke prioriteter i dette reviderede
tiltrædelsespartnerskab. Indfries disse almindelige betingelser ikke, vil Rådet kunne træffe
afgørelse om suspension af den finansielle bistand på grundlag af artikel 4 i forordning (EF)
nr. 622/98.
7.
T
ILSYN
Der føres tilsyn med implementeringen af tiltrædelsespartnerskabet inden for rammerne af
Europaaftalen. Som det blev fremhævet af Det Europæiske Råd i Luxembourg, er det vigtigt,
at Europaaftalens institutioner fortsat danner ramme for undersøgelsen af vedtagelsen og
implementeringen af EU's regelværk. De forskellige dele af tiltrædelsespartnerskabet drøftes
i de relevante underudvalg. Associeringsudvalget drøfter udviklingen generelt, fremskridt og
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
problemer med opfyldelse af partnerskabernes prioriteter og mellemliggende mål tillige med
mere specifikke anliggender, som indbringes for det af underudvalgene.
Phare-forvaltningsudvalget drager omsorg for, at foranstaltninger, der finansieres inden for
rammerne af samtlige tre førtiltrædelsesinstrumenter, Phare, ISPA og SAPARD, både er
indbyrdes forenelige og forenelige med tiltrædelsespartnerskaberne som fastlagt i
samordningsforordningen (Rådets forordning (EF) nr. 1266/99, EFT L 161 af 26.6.99, s. 68).
Tiltrædelsespartnerskabet kan om fornødent fortsat ændres i overensstemmelse med artikel 2 i
forordning (EF) nr. 622/98.
15