Europaudvalget 2001
KOM (2001) 0767
Offentligt
1443050_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 14.12.2001
KOM(2001) 767 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN
om gennemførelsen i 1997-1998 af forordning (EØF) 3820/85 om harmonisering
af visse bestemmelser på det sociale område inden for vejtransport
(Kommissionens 20. beretning om gennemførelse af
den sociale lovgivning inden for vejtransport)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
BERETNING FRA KOMMISSIONEN
om gennemførelsen i 1997-1998 af forordning (EØF) 3820/85 om harmonisering
af visse bestemmelser på det sociale område inden for vejtransport
(Kommissionens 20. beretning om gennemførelse af
den sociale lovgivning inden for vejtransport)
Indholdsfortegnelse
Resumé
1. Indledning
2. Nationale initiativer
2.1 Lovgivningsforanstaltninger
2.2 Administrative foranstaltninger
3. Sanktioner
3.1 Størrelse
3.2 Ændringer
4. Forbindelser og samarbejde mellem medlemsstaterne
4.1 Samordnet kontrol
4.2 Udveksling af oplysninger
5. Oversigtstabeller
5.1 Kontrol: oversigt
5.2 Overtrædelser: oversigt
6. Konklusioner og bemærkninger
6.1 Medlemsstaternes konklusioner og bemærkninger
6.2 Kommissionens konklusioner og bemærkninger
Bilag A Tabel over sanktioner
Bilag B Statistiske data
1.
Referenceperiode
2.
Beregning af det minimale antal tilfælde, hvor kontrol skal foretages
3.
Kontrol
3.1 Antal tilfælde af vejkontrol
3.2 Antal chauffører, som er blevet kontrolleret hos virksomheden
3.3 Antal arbejdsdage, som er blevet kontrolleret på vejen
3.4 Antal arbejdsdage, som er blevet kontrolleret hos virksomheder
4.
Overtrædelser: antal registrerede overtrædelser
4.1 Artikel 6 i forordning (EØF) nr.3820/85: køretider
4.2 Artikel 7 i forordning (EØF) nr. 3820/85: pauser
4.3 Artikel 8 i forordning (EØF) nr.3820/85: hviletider
4.4 Artikel 14 I forordning (EØF) nr. 3820/85: fartplan
arbejdstidsplan
s. 3
s. 5
s. 5
s. 5
s. 6
s. 7
s. 7
s. 8
s. 9
s. 10
s. 11
s. 13
s. 19
s. 20
s. 20
s. 21
s. 22
s. 23
s. 24
s. 25
s. 27
s. 29
og
s. 31
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443050_0003.png
RESUMÉ
Denne rapport er en redegørelse for tendenser og statistik i forbindelse med medlemsstaternes
inspektion og håndhævelse af bestemmelserne om køretid, pauser og hviletid i forordning
(EØF) nr. 3820/85 i tidsrummet 1997-1998. Rapporten bygger på statistikker fra
medlemsstaterne og indeholder også deres syn på gennemførelsen af forordningen.
Alle medlemsstater har sendt Kommissionen oplysninger om den pågældende periode. Nogle
har dog først gjort det efter at være blevet truet med en overtrædelsesprocedure. Grækenland,
hvis oplysninger ikke kunne medtages i den foregående rapport, har afleveret ufuldstændige
oplysninger. I modsætninger hertil har Østrig, som kun afleverede deloplysninger til den
foregående rapport, fremsendt fuldstændige statistikker denne gang. I almindelighed var der
sket fremskridt med hensyn til at levere oplysningerne i standardform og give mere
detaljerede oplysninger, men nogle medlemsstater opgiver stadig kun de samlede tal, og deres
bidrag er ikke ensartede. Dette har forsinket udarbejdelsen af beretningen og har begrænset en
tidlig og effektiv sammenligning af statistikkerne.
De modtagne oplysninger viser, at det samlede antal kontroller inden for EU er steget. De
fleste af medlemsstaterne har øget antallet af kontrollerne, medens oplysninger fra Danmark,
Tyskland og Luxembourg viser en nedgang i det samlede antal kontrollerede arbejdsdage.
Generelt set er kontroller, som gennemføres hos virksomhederne, også blevet øget. I
modsætning hertil er antallet af kontroller, som gennemføres på vejen, faldet i de fleste
medlemsstater.
Håndhævelsesaktiviteter ligger for det meste stadig over det krævede minimum. Kun to lande
opfyldte ikke kontrolraten på 1%: Portugal og Luxembourg, hvor kontrolprocenten faldt til
under mindsteniveauet i 1997-1998. Generelt lå medlemsstaterne fint over normen på 1% med
Irland, Spanien og Frankrig på 2% og Tyskland, der har EU's højeste kontrolprocent, på over
4%.
Det generelt større håndhævelsesniveau har medført, at der opdages flere overskridelser. I
nogle tilfælde afspejler stigningen i antallet af overtrædelser dog en bedre indsamling og
sammenstilling af statistikkerne og også en mere målrettet indsats fra myndighedernes side.
Antallet af registrerede overtrædelser er steget i Østrig, Belgien, Finland, Frankrig, Tyskland,
Irland, Italien, Luxembourg, Nederlandene, Sverige og Det Forenede Kongerige.
Overskridelse af køretider udgør fortsat størstedelen af det samlede antal registrerede
overtrædelser og er højere end overtrædelser i forbindelse med hviletider og pauser, som også
steg. I referenceperioden er der desuden registreret et fald i antallet af overtrædelser af
reglerne for fartplaner og arbejdstidsplaner. Det bør også anerkendes, at de fleste
medlemsstater har indsendt mere fuldstændige oplysninger om disse overtrædelser. Det
Forenede Kongeriges statistikker om overtrædelser var dog forvirrende, idet overtrædelser
vedrørende seks daglige køreperioder blev medtaget under de samlede overtrædelser af den
ugentlige hviletid, og "Kørsel i mere end 4�½ time uden pauser" blev medtaget under "for korte
hvil".
Medlemsstaterne har iværksat forskellige initiativer: nogle af dem, bl.a. Frankrig og Belgien,
ansatte yderligere inspektører og forbedrede deres uddannelse for at styrke de
retshåndhævende myndigheder. I Finland gave en ændring af loven om vejtransport flere
bemyndigelser til sikkerhedsinspektørerne, når de kontrollerede sammen med politiet. I Irland
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443050_0004.png
ændredes praksis for de hurtige inspektioner fra kontrolpunkter til kontrol af fartskrivere til
kontrolpunkter, som dækker en bredere vifte af aktiviteter. Denne nye praksis var meget
effektiv til at vække opmærksomhed i befolkningen, hvilket førte til en bedre overholdelse af
reglerne. I Det Forenede Kongerige er der gennemført "skjult kontrol" af overholdelsen af
køretidsreglerne i tilgift til rutinekontrollerne.
I Nederlandene er der vedtaget strengere nationale standarder vedrørende køretid og
hvileperioder inden for passager- og godstransport. Man fortsætter med at udvikle præventive
metoder frem for straffeforanstaltninger for at opfylde forordning (EØF) nr. 3820/85. I
Frankrig straffes alvorlige eller gentagne overtrædelser inden for transportområdet fortsat med
midlertidig eller permanent inddragelse af fællesskabslicensen eller transporttilladelsen.
Desuden er permanent kørselsforbud blevet introduceret som strafmulighed. I Tyskland er
lovgivningen vedrørende sanktionernes størrelsesorden blevet revideret i begyndelsen af
1999, men de nye beløb træder ikke i kraft i alle 16 delstater på samme tid. Selv om det er
vanskeligt at sammenligne tallene for bødestørrelser nøjagtigt, står det klart, at der stadig er
store forskelle medlemsstaterne imellem.
Endelig har de fleste medlemsstater øget kontroleffektiviteten betydelig ved at opgradere edb-
ressourcerne hos de retshåndhævende myndigheder. De modtagne oplysninger viser også, at
der er behov for foranstaltninger for at sikre, at sanktioner er effektive, forholdsmæssige og
afskrækkende inden for det indre marked.
For så vidt angår samarbejde, er der jævnligt gennemført fælles kontroller inden for Benelux-
området i referenceperioden. Der er også gennemført samordnede kontroller i Danmark,
sammen med Tyskland og Sverige, i Sverige, med Norge, Danmark og Finland, samt i
Nordirland sammen med Irland. Til trods for det mærkbart forbedrede samarbejde viser
dataene, at samarbejde stadig er undtagelsen, idet de fleste medlemsstater kun lader til at
samarbejde lejlighedsvis.
Kommissionen vil kort sagt
·
gøre den nødvendige indsats for at forbedre levering af data
·
overveje en revision af direktiv 88/599/EF, hvilket yderligere vil styrke kontrollers
effektivitet og konsekvens, hæve mindsteniveauet for håndhævelse og muligvis angive
mindsteniveauer for sanktioner for særlige overtrædelser
·
ajourføre forordning (EØF) nr. 3820/85
1
·
undersøge, om det er nødvendigt at foretage yderlige ændringer af EF's regler, navnlig når
den digitale fartskriver indføres
·
støtte og opmuntre til samarbejde og udveksling af informationer og personale blandt
medlemsstaterne.
1
KOM(2001)573 endelig af 12.10.2001: Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om harmonisering af visse sociale bestemmelser vedrørende vejtransport.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443050_0005.png
1.
I
NTRODUKTION
Denne rapport omfatter perioden 1997-1998 og er nummer fire i en ny serie
kommissionsberetninger, som beskæftiger sig med forordning (EØF) 3820/85
2
. Den bygger
på oplysninger fremsendt af medlemsstaterne på den standardformular, der blev indført ved
Kommissionens beslutning af 22. februar 1993
3
.
Alle medlemsstater har fremsendt deres data i et format, som er meget tæt på
standardformularens. De fremsendte oplysninger er fuldstændige, omend ikke altid ensartede.
Grækenland fremsendte dog ufuldstændige oplysninger. Oplysningerne fra Portugal,
Nederlandene, Grækenland, Frankrig, Danmark, Belgien, Østrig og Det Forenede Kongerige
kom for sent.
Standardformularerne gør det dog enklere at analysere og sammenligne statistikkerne med
dem fra den foregående periode. Rapporten beskriver også initiativer, som medlemsstaterne
har givet meddelelse om, og medtager den seneste udvikling på fællesskabsplan.
2.
2.1.
N
ATIONALE INITIATIVER
Lovgivningsforanstaltninger
I Tyskland blev der i juni 1998 indført nogle rent redaktionelle ændringer i
“Fahrpersonalgesetz”
(lov
om
kørselspersonale).
Den
seneste
udgave
af
“Fahrpersonalverordnung” (forordning om kørselspersonale) og den tyske forordning af 6.
juni 1990 om kontrol i henhold til Rådets direktiv 88/599/EØF
4
af 23. november 1988 om
gennemførelse af forordning nr. 3820/85/EØF og 3821/85/EØF
5
blev fremsendt til
Kommissionen i forbindelse med raporten for 1995-1996. Den tyske forordning om
kørselspersonale er uændret siden da, medens forordningen af 6. juni 1990 endnu ikke er
tilpasset til Rådets direktiv 88/599/EØF af 23. november 1988 som ændret ved forordning
(EF) nr. 2135/98
6
. Forordningens bestemmelser finder anvendelse på optegnelser over
køretider og hvileperioder for køretøjer med en tilladt totalvægt på mellem 2,8 og 3,5 t.
I Irland er der vedtaget nogle lovgivningsforanstaltninger med henblik på at øge personalet
hos de retshåndhævende myndigheder.
I Nederlandene er de nationale standarder vedrørende køretid og hvileperioder inden for
passager- og godstransport blevet ændret. Der er vedtaget strengere nationale standarder i
overensstemmelse med EF-lovgivningen.
2.2
Administrative foranstaltninger
I 1998 ansatte den belgiske stat flere inspektører. Der blev gjort en ekstra indsats for at
opgradere edb-materiel hos kontroldirektoratet (Direction Contrôles) og for at forbedre
inspektørernes uddannelse (A.D.R.-forordning).
2
3
4
5
6
EFT L 370 af 31.12.1985, s. 1.
EFT L 72 af 25.3.1993, s. 33.
EFT L 325 af 29.11.1988, s. 55.
EFT L 370 af 31.12.1985, s. 8.
EFT L 274 af 9.10.1998, s. 1.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I Finland gav en ændring af loven om vejtransport, som trådte i kraft den 1. januar 1999, flere
bemyndigelser til sikkerhedsinspektørerne, når de kontrollerede sammen med politiet. Fra
begyndelsen af 1998 er der desuden direkte computeradgang til statistikkerne for kontroller,
som er udført af sikkerhedsinspektørerne. Fra den 15. august 1999 fungerer told- og
grænsepolitiet desuden som en yderligere retshåndhævende instans, som kontrollerer
chaufførers køretid og hvileperioder.
I Frankrig foreslog Kommissionerne for Administrative Sanktioner, at kommissionslederne
skulle administrere sanktioner for lokale virksomheder vedrørende alvorlige eller gentagne
transportforseelser, f.eks. ved at inddrage fællesskabstilladelsen eller transporttilladelsen
midlertidigt eller permanent. Således er 163 fællesskabstilladelser og 232 transporttilladelser
blevet permanent inddraget og 530 fællesskabstilladelser og 257 transporttilladelser
midlertidigt inddraget. Fra 30. august 1999 er det også blevet muligt at udstede kørselsforbud
for ét eller flere køretøjer.
Den franske stat har styrket de retshåndhævende myndigheder: antallet af inspektører steg fra
382 til 405 i 1998, og antallet af divisionsinspektører steg til 48. Antallet af køretøjer, som
bruges til inspektionsarbejdet, steg til 102 køretøjer.
I Irland blev der vedtaget administrative foranstaltninger med henblik på at ajourføre
databaser og computerprogrammer.
I Det Forenede Kongerige blev der fortsat lagt stærk vægt på at koncentrere håndhævelsen
omkring bestemte lokaliteter og om mistænkte chauffører og transportvirksomheder foruden den
rutinemæssige kontrol af chaufførernes overholdelse af køretider. I mange tilfælde indgik der
oplysninger, som var indsamlet ved "skjult kontrol" (6711 kontroller i 1997 og 5984 kontroller i
1998), hvor et køretøjs brug og position registreres uden chaufførens viden og efterfølges af en
grundig kontrol af chaufførens diagramark for at se, om alle oplysninger er blevet registreret.
Dette medvirkede til opdagelse af systematisk misbrug af bestemmelserne om køretid.
3.
3.1
S
ANKTIONER
Størrelse
Østrig, Danmark, Finland, Irland og Det Forenede Kongerige fremsendte oplysninger om
bødestørrelser for overtrædelse af forordning (EØF) nr. 3820/85. Tyskland fremsendte en
meget detaljeret tabel vedrørende national lovgivning. Bødestørrelserne stadig er vidt
forskellige mellem medlemsstaterne (se bilag A).
I Østrig ligger bøderne mellem 36 og 2 180 EUR.
I Danmark får chaufføren en bøde på 54 EUR og transportvirksomheden en bøde på 134 EUR
for hver overtrædelse af bestemmelserne i forordning (EØF) nr. 3820/85 og 3821/85. Bødens
størrelse afhænger også af forseelsens art og alvor.
I Finland pålægges chaufføren og arbejdsgiveren bøder afhængigt af forseelsen.
Overtrædelser straffes med "dagbøder", hvis størrelse er afhængig af overtrædelsens art og
alvor. Dagbødens størrelse afhænger af overtræderens indkomst og antallet af pårørende, som
der er forsørgerpligt for. Straffen for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne ligger mellem
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443050_0007.png
6 og 12 dagbøder. F.eks. koster det 8 dagbøder at undlade at bruge diagramark og 6 dagbøder
at overtræde reglerne for brug af diagramark.
Tyskland fremsendte en detaljeret oversigt over sanktioner og bøder, som udstedes på stedet.
Overtrædelser straffes afhængigt af forseelsens art og de involverede personer. Bøderne for
overtrædelse af bestemmelserne om køretider, hvileperioder og pauser ligger mellem 15 og 31
EUR for kørselspersonale og på 61 EUR (minimum) for arbejdsgiveren. Bøderne for
kørselspersonale, som ikke overholder bestemmelsen om registrering af arbejdstid, ligger på
mellem 15 og 153 EUR og for arbejdsgivere på mellem 153 og 1 534 EUR. Overtrædelse af
bestemmelserne vedrørende fartplan og arbejdstidsplan straffes med bøder på mellem 51 og
128 EUR for chaufføren og på 511 EUR (minimum) for arbejdsgiveren.
I Irland er den største bøde på 1 270 EUR og/eller seks måneders fængsel.
Sverige pålægger en generel bøde på 133 EUR.
De højeste bøder til chauffører og personer, der forårsager eller tillader overtrædelse af
køretids- og fartskriverbestemmelserne ligger mellem 315 og 7 874 EUR. Siden 1996 har
Nordirland den samme højeste bøde på 7 874 EUR. Ud over bøde medfører forfalskning af
diagram og ændring eller forfalskning af fartskriverens forsegling en straf på op til to års
fængsel.
3.2
Ændringer
I henhold til en beslutning fra generalanklagerens kontor (College van Procureurs-generaal)
som følge af Domstolens dom af 23. januar 1997, (Eckehard Pastoors og Trans-Cap GmbH v.
den belgiske stat, sag C-29/95)
7
, må belgiske inspektører ikke længere forlange umiddelbar
betaling af det fulde pålagte depositumbeløb af udlændinge, som vælger den almindelige
retsforfølgelse frem for at betale bøden med det samme.
I Frankrig er det nuværende sanktionssystem blevet udvidet med endnu en sanktion, som
består i administrativt kørselsforbud. Fra 30. august 1999 er det derfor muligt at pålægge
kørselsforbud ved alvorlige eller gentagne transportforseelser.
Tysklands lovgivning om bødestørrelser blev revideret i begyndelsen af 1999. De nye
bødesatser træder ikke i kraft i alle 16 delstater på samme tid.
4.
F
ORBINDELSER OG SAMARBEJDE MELLEM MEDLEMSSTATERNE
Selv om der ikke er en rubrik for det på standardformularen, fremsatte visse medlemsstater
bemærkninger om kontroller.
4.1
Samordnet kontrol
Direktiv 88/599/EØF af 23. november 1988 opfordrer til udveksling af oplysninger og
gensidig bistand mellem medlemsstaterne i forbindelse med udførelsen af
håndhævelsesforanstaltninger.
7
Saml. 1997, s. I-285.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Belgien berettede, at der jævnligt er gennemført kontroller i samarbejde med
nabomedlemsstaterne, og at navnlig samarbejdet med de andre Benelux-lande er forbedret.
I overensstemmelse med artikel 5 i det ovennævnte direktiv fra Rådet gennemførte Danmark
6 samordnede kontroller sammen med Tyskland og Sverige i referenceperioden. Kontrollerne
blev gennemført for køretøjer registreret i forskellige medlemsstater. Fire kontroller blev
gennemført i Rødby Havn den 7., 9., 14. og 16. februar 1997, og to kontroller blev
gennemført for køretøjer, som ankom til Helsingør havn, den 19. og 26. november 1998. Der
blev registreret 109 overtrædelser, hvoraf 87 vedrørte forordning (EØF) nr. 3820/85 og 22
forordning (EØF) nr. 3821/85.
Sverige berettede, at der blev gennemført samordnede kontroller med Norge, Danmark og
Finland.
I Nordirland har inspektørerne i tre tilfælde udført kontrolaktiviteter sammen med embedsmænd
fra Republikken Irland.
4.2
Udveksling af oplysninger
Medlemsstaterne havde ingen specifikke bemærkninger i denne rubrik. Benelux-landene har
dog i de seneste to år jævnligt holdt fælles møder med henblik på informations- og
personaleudveksling. I Luxembourg er der med Kommissionens støtte indrettet en central
administrationsmyndighed, som skal koordinere aktiviteterne. På det seneste har andre lande
også besluttet sig for at deltage i møderne: Frankrig deltager allerede, medens Spanien, Irland,
Det Forenede Kongerige og Tyskland for nylig har udvist interesse for initiativerne.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443050_0009.png
5.
5.1
O
VERSIGTSTABELLER
Kontrol: oversigt
Antal faktisk kontrollerede dage i forhold til det minimale antal arbejdsdage, som skal
kontrolleres
Medlemsstat
-a-
Minimalt
antal
arbejdsdage,
som
skal
kontrolleres
597 511
682 000
198 000
211 200
2 500 000
3 538 238
378 385
2 549 475
73 246
550 000
591 250
1 680 000
400 000
2 006 141
-b-
Antal
kontrollerede
arbejdsdage,
(egne
statsborgere)
625 100
706 921
330 045
345 783
5 441 807
9 079 879
940 866
4 135 385
41 244
716 857
207 843
4 469 231
582 300
3 341 691
-c–
Antal
kontrollerede
arbejdsdage,
(andre
statsborgere)
213 660
369 053
29 857
1 128 918
5 143 663
4 693
293 087
22 344
69 114
24 816
400 631
84 310
138 981
-d–
Samlet antal
kontrollerede
arbejdsdage
-e-
Antal
kontrollerede
arbejdsdage, i forhold
til det minimale antal
arbejdsdage, som skal
kontrolleres (d/a)
1,40
1,58
1,82
1,64
2,63
4,02
2,50
1,74
0,87
1,43
0,39
2,89
1,67
1,73
Østrig
Belgien (1)
Danmark
Finland (2)
Frankrig (3)
Tyskland
Grækenland (4)
Irland
Italien
Luxembourg
Nederlandene
Portugal
Spanien
Sverige
Det
Forenede
Kongerige
838 760
1 075 974
359 902
345 783
6 570 725
14 223 542
945 559
4 428 472
63 588
785 971
232 659
4 869 862
666 610
3 480 672
Note:
(1)
(2)
(3)
(4)
I tabel 5.1 og tabel 3.1 - 3.4 i bilag B mangler tallene for kontrol, som er foretaget af gendarmeriet,
finansministeriet (toldvæsnet) og arbejdsministeriet.
Tallene viser ikke det samlede antal kontroller for andre statsborgere.
Frankrig skelner mellem personer, som er bosat i landet, og personer, som ikke er bosat i landet.
Tallene fra Grækenland er ikke medtaget, da de ikke giver mulighed for en meningsfuld
sammenligning.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443050_0010.png
5.2
Overtrædelser: oversigt
Antal registrerede overtrædelser: artikel 6, 7, 8 og 14 i forordning (EØF) 3820/85
Oversigt efter medlemsstat
Medlemsstat
Egne
statsborgere
PASSAGERER
GODS
I alt
Østrig
Belgien (1)
Danmark (2)
Finland
Frankrig (3)
Tyskland
Grækenland
(4)
Irland (5)
Italien
Luxembourg
Nederlanden
e
Portugal
Spanien
Sverige
Det
Forenede
Kongerige
Note:
(1)
Egne
statsborg
ere
1 576
73
219
1 316
29 921
EF
Tredjelan
de
307
136
1
2 559
373
105
-
3 921
Andre
statsborg
ere i alt
680
241
-
1
6 480
Egne
statsborg
ere
26 716
2 583
5 140
6 570
761 966
EF
Tredjelan
de
6 097
234
12
52 863
14 182
4 698
1
117 214
Andre
statsborg
ere i alt
20 279
4 932
-
13
170 077
49 251
7 829
5 359
7 900
169 965
968 444
265
5 264
31
1 385
659
8 463
1 002
743
13
173
-
30
121
394
242
9
304
-
2
35
86
10
18
477
-
32
156
480
252
27
6 882
42 209
228
10 564
4 960
28 806
2 855
10 998
256
1 581
417
1 443
463
2 257
901
1 429
364
3
277
17
251
120
78
1 945
420
1 720
480
2 508
1 021
1 507
7 416
49 895
679
13 701
6 255
40 257
5 130
13 275
Følgende tal for afslørede overtrædelser indgår ikke i ovenstående tabel og heller ikke i tabel 4.1 - 4.4 i
bilag B, da de ikke var tilstrækkeligt klassificerede:
Gendarmeriet:
12 417
Finansministeriet:
3 111
Arbejdsministeriet:
248
I ALT
15 776
6 173 registrerede overtrædelser af forordning (EØF) nr. 3821/85 er heller ikke medtaget.
Danmark skelner ikke mellem egne statsborgere, EF-statsborgere og statsborgere fra tredjelande.
Frankrig skelner ikke mellem egne statsborgere og andre statsborgere, men mellem personer bosat i
landet, og personer, der ikke er bosat i landet. Tallene omfatter ikke detaljer vedrørende overtrædelser i
forbindelse med passagerer og gods, men giver derimod oplysning om overtrædelser i forbindelse med
kontrol hos virksomheder (73 815) og i forbindelse med kontrol på vejen (96 150).
Der er ikke modtaget nogen oplysninger.
Irland fremsendte kun tal vedrørende overtrædelser for egne statsborgere og statsborgere fra andre
medlemsstater.
(2)
(3)
(4)
(5)
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443050_0011.png
Noterede overskridelser: Artikel 6, 7, 8 og 14 i forordning (EØF) 3820/85
Efter overtrædelseskategori
(omfatter passagerer og gods; egne statsborgere, EF og tredjelande)
Artikel
6
7
8
14
I alt
*
**
***
Overtrædelsens art
Køretider
Pauser
Hviletider
Fartplan og arbejdstidsplan
Antal overtrædelser*
530 653
373 674
431 778 **
8 283 ***
1 344 388
Tallene omfatter ikke oplysninger om overtrædelser, der er registreret af gendarmeriet, finansministeriet
eller arbejdsministeriet i Belgien, da de ikke var tilstrækkeligt opdelt.
Tallene omfatter også overtrædelser i forbindelse med overskridelse af seks daglige køreperioder (artikel
6), som Det Forenede Kongerige har medtaget under artikel 8.
Belgien fremsendte oplysninger om 6 173 overtrædelser, som er registreret i henhold til forordning
(EØF) nr. 3821/85. Disse tal er derfor ikke medtaget i tabellen.
6.
6.1
K
ONKLUSIONER OG BEMÆRKNINGER
Medlemsstaternes konklusioner og bemærkninger
Østrig
bemærkede, at der i perioden 1996-1998 havde været en generel stigning i antallet af
køretøjer, som forordning (EØF) nr. 3820/85 gælder for, og i antallet af chauffører og
arbejdsdage, der blev kontrolleret af de lokale myndigheder. Antallet af køretøjer, som er
omfattet af forordning (EØF) nr. 3820/85 steg 9,2%, medens antallet af chauffører og
arbejdsdage, der blev kontrolleret på vejene, steg med henholdsvis 49% og 40,7%. På den
anden side steg antallet af overtrædelser, som blev registreret i 1997-1998, med 13,5%.
Belgien
øgede antallet af kontroller ved at ansætte flere inspektører. Der blev gjort en ekstra
indsats for at opgradere edb-materiel hos kontroldirektoratet (Direction Contrôles) og for at
forbedre inspektørernes uddannelse (A.D.R.-forordning). Overtrædelse af køre- og
hviletidsbestemmelserne er stadig den største gruppe af forseelser for chaufførerne: andelen af
de registrerede overtrædelser i denne gruppe steg fra 41,5% af de samlede registrerede
overtrædelser i 1997 til 45,55% i 1998.
Belgien påpegede at samarbejde med myndigheder i andre medlemsstater og i tredjelande er
blevet forbedret og udvidet. Det gælder navnlig samarbejdet inden for Benelux i forbindelse
med kontroller.
Finland
rapporterede, at antallet af kontroller i 1997-1998 klart oversteg det mindsteniveau,
der er fastsat i direktiv 88/599/EØF. Færdselspolitiet og sikkerhedsinspektørerne kontrollerede
i alt 345 783 diagramark, hvilket giver et forhold mellem antallet af kontroller sammenlignet
med antallet af arbejdsdage i perioden på 1,6.
I den finske rapport blev det også fremhævet, at statistikker er blevet sammenstillet på en mere
effektiv måde end tidligere. Indsamlingen af statistikker fra kontroller udført af
sikkerhedsinspektører blev væsentligt forbedret med indførelsen af nyt edb-udstyr i 1998.
Finland oplyste, at der ikke var blevet skelnet mellem kontrol af godstransport og kontrol af
passagertransport. I henhold til de fremsendte oplysninger var der for hvert køretøj, som var
blevet kontrolleret på vejen, blevet undersøgt tre diagramark, og ved kontrol hos
virksomhederne var der undersøgt 14 fartskriverskiver pr. chauffør. Færdselspolitiets
statistikker viser, at der var 845 overtrædelser, som medførte tiltale i 1997, og 661 i 1998. Ud
over disse overtrædelser forekom der begge år mindre forseelser, som førte til en advarsel,
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
men ikke blev registreret. Sådanne forseelser omfattede hovedsageligt misbrug af
tidsregistreringsanordningen eller undladelse af dens brug.
Frankrig
ser frem til indførelsen af den digitale fartskriver, som vil medføre et betydeligt
fremskridt ved kontrollen af gennemførelsen af forordning (EØF) nr. 3820/85 for så vidt angår
køre- og hviletider. Det bliver også første skridt i forbindelse med en mere systematisk og
vidtfavnende gennemgang af håndhævelsesforanstaltningerne.
Frankrig fremhævede, at landet i slutningen af 1997 havde forelagt et memorandum, som
indeholdt nogle ændringsforslag til forordning (EØF) nr. 3820/85, med henblik på
harmonisering af visse bestemmelser på det sociale område inden for vejtransport.
Ændringsforslaget vedrørte hovedsageligt revision af nogle artikler i forordningen, især
vedrørende nedsættelse af den maksimalt tilladte køretid og øgning af den maksimale hviletid.
Andre spørgsmål, som nøje burde genvurderes, var en begrænsning af undtagelserne
vedrørende køretid og bedre lovgivning vedrørende fritagelser fra de normale køre- og
hviletidsregler.
Antallet af kontroller udført af de tyske myndigheder lå klart over mindsteniveauet i 1997-
1998.
Tyskland
forklarede, at det bemærkelsesværdigt store antal kontrollerede chauffører af
andre nationaliteter skyldtes, at Tyskland har den største transitprocent i EU. Det samlede
antal kontroller på vejene faldt i 1997-1998 lidt i forhold til 1995-1996 (2,7%). Antallet af
kontroller for egne køretøjer og køretøjer fra andre EU-lande var nærmest uændret, men
kontrol af køretøjer fra lande uden for EU faldt med så meget som 20%. En nærmere analyse
af gennemsnittene viste en dramatisk nedgang i antallet af kontroller i 1998 i forhold til 1997
(et fald på 39% for tyske køretøjer, 23% for EU-køretøjer og 23% for køretøjer fra lande uden
for EU). Det skyldes til dels ophævelse af EU's eksterne grænse med Østrig (Schengen-
samarbejdet).
Tyskland fremhævede også, at der var tale om en nedgang i antallet af kontrollerede
arbejdsdage hos virksomheder inden for passagerbefordring. Derimod var der næsten ingen
ændring i de tilsvarende kontroller i forbindelse med varetransport eller transport for egen
regning.
I Tyskland er antallet af registrerede overtrædelser af bestemmelserne i forordning (EØF) nr.
3820/85 faldet i forhold til tallene for 1995-1996 (et fald på mellem 4% og 20%). Den eneste
undtagelse fra denne tendens var passagerbefordring fra lande uden for EU og varetransporter
med tyske chauffører. Sammenfattende kan det siges, at der ikke var væsentlige ændringer
vedrørende overholdelsen af køre- og hviletider, dvs. der er stadig et stort antal overtrædelser,
som udgør en risiko for trafiksikkerheden.
Tyskland opfordrede desuden til at finde en europæisk løsning på problemet med bevisbyrden
mod arbejdsgivere/transportvirksomheder for at beskytte de ansatte chauffører bedre. Tyskland
anbefaler desuden en omarbejdelse af standarddataformularen, så de fremtidige rapporter
kommer til at indeholde flere enkeltheder om f.eks. overtrædelser af forordning (EØF)
3821/85 og om informationsudvekslingssamarbejdet mellem medlemsstaterne.
Irland
påpegede, at der i 1997-1998 var en del domstolsafgørelser, hvilket bevirkede, at
transportinspektørerne måtte returnere til transportvirksomhederne for at gennemføre
interviews i forbindelse med retsforfølgningen. Det betød, at transportinspektørerne havde
33% mindre tid til rådighed til yderligere kontroller på vejen. Siden 1997 ændredes praksis for
de hurtige inspektioner fra kontrolpunkter til kontrol af fartskrivere til kontrolpunkter, som
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
dækker en bredere vifte af aktiviteter. Der var tale om en stigning i det samlede antal
operationer og i antallet af dage afsat til de hurtige kontroller. Denne nye praksis var meget
effektiv til at vække opmærksomhed i befolkningen, hvilket førte til en bedre overholdelse af
reglerne. Kontrolpunkternes intensitet medførte dog at færre køretøjer blev kontrolleret i
forhold til de jævnlige landsdækkende kontroller, som gennemføres af transportinspektørerne
som led i deres ugentlige arbejdsopgaver. Irland berettede også, at man har engageret en
konsulent med henblik på en opdatering af databaser og computerprogrammer.
Nederlandene
påpegede, at deres håndhævelsespolitik lægger større vægt på forebyggelse end
på sanktioner. R.V.I. (det nationale transportinspektorat) fortsætter med at udvikle præventive
metoder med henblik på at fremme overholdelsen af forordning (EØF) nr. 3820/85. Formålet
var at nå frem til en aftale med de enkelte virksomheder om, hvordan virksomheden kan
overholde bestemmelserne. Manglende overholdelse af disse aftaler er strafbar. På dette
grundlag inspiceres de enkelte virksomheder mindst en gang inden for et aftalt tidsrum. Hvis
der i løbet af disse kontroller konstateres overtrædelser, indledes retsforfølgningen med det
samme. Hvis der under kontrol på vejen konstateres overtrædelser og optages rapport om dem,
bliver der straks indledt straffesager. Databaser over sådanne overtrædelser bliver derpå
benyttet til målrettet kontrol i transportvirksomhederne.
Sverige
fremhævede behovet for at harmonisere bødestørrelsen inden for EU og foreslog, at
retsforfølgning i forbindelse med overtrædelser skal ske i chaufførens hjemland. Sverige
udbad sig også en liste over kontaktpersoner i hver medlemsstat.
Det Forenede Kongerige
påpegede, at oplysningerne ikke afspejlede den faktiske
håndhævelsesindsats vedrørende overholdelsen af køre- og hviletidsreglerne. De fremsendte
tal repræsenterede bilinspektionens (Vehicle Inspectorate) og det nordirske miljøministeriums
indsats, medens politiet, som håndhæver køretidsreglerne, ikke havde kunnet aflevere tal
rettidigt for 1997-1998.
Det Forenede Kongerige bekræftede også i sine konklusioner og bemærkninger, at man anser
en overskridelse af seks daglige køreperioder for at være det samme som overskridelse de
ugentlige hviletidsregler, og "kørsel i mere end 4�½ time uden pause" for at svare til kategorien
"for korte hvil". Man undgik derfor dobbelt bogholderi ved at medtage overtrædelser
vedrørende seks daglige køreperioder under de samlede overtrædelser af den ugentlige
hviletid, og "Kørsel i mere end 4�½ time uden pauser" under "for korte hvil".
6.2
Kommissionens konklusioner og bemærkninger
Forordning (EØF) nr. 3820/85 indeholder stadig Fællesskabets fælles standard for
vejtransportvirksomhedernes maksimale køre- og hviletider. Hvis bestemmelserne anvendes
effektivt og ensartet, kan trafiksikkerheden, transporteffektiviteten og fair konkurrence inden
for Fællesskabet forbedres. Kommissionen er imidlertid klar over, at medlemsstaterne stadig
har forskellige opfattelser af, hvordan denne lovgivning skal gennemføres. Skønt alle
medlemsstater har fremsendt oplysninger i et format, som ligger tæt på standardformatet, er
dataene stadig ikke ensartede. Kontrollen udføres med forskellig hyppighed og intensitet, ofte
af forskellige myndigheder, som følger særskilte nationale regler. Overtrædelser straffes også
forskelligt.
Kommissionen erkender, at der er behov for bedre samarbejde medlemsstaterne imellem for at
sikre en samordnet fremgangsmåde ved håndhævelsen. Der er også planlagt nye
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lovgivningsforanstaltninger. Kommissionen vil desuden fortsat overvåge situationen i samtlige
medlemsstater.
6.2.1 Færre problemer med manglende oplysninger og ufuldstændige data, men stadig
problemer
De fleste medlemsstater fremsendte mere detaljerede oplysninger. Østrig og Finland
afleverede mere detaljerede oplysninger vedrørende overtrædelse af artikel 6, 7, 8 og 14 i
forordning (EØF) nr. 3820/85. Ikke desto mindre besværliggør manglen på rettidig og
tilstrækkeligt omfattende oplysninger stadig en bredere sammenligning. Årsagerne er
forskellige fra det ene land til det andet.
Til denne beretning fremsendte Grækenland ufuldstændige statistikker, som ikke angiver arten
og antallet af forseelser, de nationale foranstaltninger eller bøder. Belgien fortsætter med at
levere data, som er registreret af forskellige myndigheder, og som ikke alle er indsamlet i
standardformatet. Desuden skelner Frankrig fortsat ikke mellem egne og andre statsborgere,
men mellem bosiddende og ikke-bosiddende, hvad der kan introducere skævheder i alle
sammenligninger.
6.2.2
De fleste af medlemsstaterne har overholdt minimumsstandarden for kontol
Det samlede antal kontroltilfælde vokser stadig i EU. Der er konstateret nogle forskelle
mellem medlemsstaterne. I Østrig, Belgien, Finland, Frankrig, Irland, Italien, Nederlandene,
Portugal, Spanien, Sverige og Det Forenede Kongerige var der en stigning, medens der var
tale om et fald i Danmark, Tyskland og Luxembourg.
Dataene fra Østrig viser en stigende tendens. Det skyldes mest det forhold, at Østrig leverede
oplysninger for både 1997 og 1998, medens der kun var tale om oplysninger for 1996 til den
foregående rapport.
I Tyskland blev der gennemført færre kontroller, selv om håndhævelsesforanstaltningerne
stadig ligger langt over det krævede minimumsniveau. I Portugal var håndhævelsesindsatsen
næsten uforandret (fra 0,38% til 0,39%), men den opfylder stadig ikke kravet om 1% af det
samlede antal arbejdsdage. Det er væsentligt at bemærke, at Luxembourgs kontrolrate er faldet
fra 1,29% til 0,87%, så den nu er under mindsteniveauet.
Generelt overskred de fleste medlemsstater uden vanskelighed basiskravet på 1%. Irland og
Spanien ligger stadig på en rate på over 2%, medens Frankrig øgede kontrolraten fra under 2%
til over 2%. Tyskland gennemfører flest kontroller i Fællesskabet med over 4%.
6.2.3
Antallet af overtrædelser vedrørende fartplaner og arbejdstidsplaner faldt, medens
antallet af alle de øvrige overtrædelser steg
Der er sket en stigning i antallet af overtrædelser af artikel 6 (køretider), artikel 7 (pauser) og
artikel 8 (hvileperioder). Overtrædelser forbundet med køretid er forblevet på et konstant
niveau og udgør en betydelig del (39,5%) af alle noterede overtrædelser (38,4% i 1995-1996).
I dette tidsrum overgår overtrædelserne af køretiden stadig overtrædelserne af hviletiderne og
er fortsat den kategori, hvor antallet af overtrædelser er højest. Der var et større antal
overtrædelser af pausebestemmelserne set i forhold til den foregående beretning. I modsætning
hertil faldt denne type overtrædelsers procentandel fra 29,4 i 1995-1996 til 27,8% nu.
Overtrædelser vedrørende hvileperioder steg til 32,1% af det samlede antal overtrædelser. Der
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
er sket et fald i overtrædelserne af bestemmelserne om fartplaner og arbejdstidsplaner (fra 4%
i 1995-1996 til 0,6% i 1997-1998).
Det anerkendes, at de fleste medlemsstater har indsendt mere fuldstændige oplysninger om
disse overtrædelser. Til denne beretning har Spanien indsendt flere oplysninger om
overtrædelser af bestemmelserne vedrørende passagerbefordring og godstransport fra
tredjelande. I modsætning hertil udløste data fra Det Forenede Kongerige nogen forvirring, da
tallene for nogle overtrædelser af køretidsreglerne blev anset for at være overtrædelser af
hviletids- eller pausereglerne.
6.2.4
I de fleste af medlemsstaterne er antallet af registrerede overtrædelser vokset
Generelt er antallet af registrerede overtrædelser i EU steget, f.eks. i Østrig, Belgien, Finland,
Frankrig, Tyskland, Irland, Italien, Luxembourg, Nederlandene, Sverige og Det Forenede
Kongerige, medens det er faldet i andre lande.
I nogle tilfælde afspejler stigningen i antallet af overtrædelser en øget kontrolindsats, f.eks. for
Østrig og Belgien, og i andre tilfælde, f.eks. Finland, er der måske tale om en bedre
indsamling og sammenstilling af statistikkerne, og endelig kan der som for Irland være tale om
en mere målrettet indsats fra håndhævelsesmyndighedernes side.
Oplysningerne om overtrædelser, som medlemsstaterne har afleveret, viser følgende: i de
fleste af de medlemsstater, hvor antallet af overtrædelser steg, som i Østrig, Belgien, Finland,
Frankrig, Irland, Italien, Nederlandene, Sverige og Det Forenede Kongerige, var det samlede
antal kontrollerede arbejdsdage også steget. To lande (Tyskland og Luxembourg) havde haft
en yderligere stigning i antallet af overtrædelser, selv om der er udført færre kontroller.
Stigningen ser altså i dette tilfælde ud til at være begrundet i en faktisk stigning i antallet af
overtrædelser. Oplysningerne fra Danmark viste et fald, både i antallet af kontroller og
overtrædelser. Derimod førte en stigning i det samlede antal arbejdsdage til et fald i antallet af
overtrædelser i Spanien og Portugal.
I 1997-1998 fortsatte Nederlandene med forebyggende aktiviteter, men indberettede ikke desto
mindre en stigning i antallet af registrerede overtrædelser. Stigningen i overtrædelsesraten var
dog mindre væsentlig sammenholdt med stigningen i antal kontrollerede arbejdsdage.
I det store og hele ser der ud til at være en generel stigning i antallet af registrerede
overtrædelser i hele EU. Det må fastslås, at en intensivering af kontrollen eller en begrænsning
af antallet af kontroltilfælde ikke automatisk medfører en tilsvarende stigning eller et
tilsvarende fald i antallet af overtrædelser. Kommissionen fortsætter med at gøre sig
overvejelser om behovet for en mere effektiv og ensartet håndhævelse.
6.2.5
De afslørede overtrædelsers procentvise andel varierer betydeligt
Forholdet mellem det samlede antal overtrædelser og det samlede antal kontrollerede
arbejdsdage viser, at der er stor forskel på, hvor godt det er lykkedes medlemsstaterne at finde
de mulige overtrædere. I 1997-1998 har Tyskland og Østrig haft mest held med henholdsvis
6,8 og 5,9 afslørede overtrædelser for hver 100 kontrollerede arbejdsdage. I andre
medlemsstater ligger kvoten på mellem mere end 1 (Danmark, Italien, Luxembourg og
Nederlandene) til over 2 overtrædelser for hver 100 kontrollerede arbejdsdage (Frankrig,
Finland og Portugal). I modsætning hertil faldt andelen i Belgien, Irland, Spanien, Sverige og
Det Forenede Kongerige til under 1%.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443050_0016.png
Dette forhold viser, hvilke fordele der kan opnås ved at udveksle erfaringer og anvende den
mest effektive praksis, tilpasset de nationale forhold, i hele Unionen.
6.2.6
Indførelsen af den digitale fartskriver nærmer sig
Rådets forordning (EF) nr. 2135/98
8
, som blev vedtaget af Rådet den 24. september 1998, er
en ændring af forordning (EØF) nr. 3821/85 om kontrolapparater og direktiv 88/599/EØF om
anvendelsen af forordningerne (EØF) nr. 3820/85 og (EØF) nr. 3821/85. Den baner vejen for
indførelsen af den nye digitale fartskriver, som bliver obligatorisk i alle medlemsstater ved
udgangen af 2003.
I marts 2000 blev udvalget for tilpasning af fartskriveren, som består af repræsentanter for
medlemsstaterne, håndhævelsesmyndighederne, arbejdsmarkedets parter og producenterne,
enige om et dokument, som opstiller specifikationerne for den digitale fartskriver. Den 19.
september 2001 kunne udvalget dog ikke afgive en positiv udtalelse til nogle rent tekniske
ændringer af de specifikationer, der allerede blev vedtaget i marts 2000. Da der ikke foreligger
en udtalelse, forelægges foranstaltningerne for Rådet i overensstemmelse med den
udvalgsprocedure, der er fastsat i forordning (EØF) 3821/85.
Hertil kommer, at gruppen af håndhævelseseksperter, som rådgav Kommissionen vedrørende
den digitale fartskriver, også fik til opgave at fremsætte bemærkninger om, hvordan
overholdelsen af de nuværende bestemmelser på det sociale område inden for vejtransport
bedst kan beregnes med den nye fartskriver. Resultaterne af deres undersøgelser vedrørende en
fælles fortolkning af forordning af (EØF) nr. 3820/85, de nødvendige ændringer af forordning
(EØF) 3821/85 og dertil knyttede spørgsmål vedrørende kontrol på vejene og kontrol hos
virksomhederne blev forelagt Kommissionen i juli 2001. Kommissionen overvejer i øjeblikket
anbefalingerne.
6.2.7
De Europæiske Fællesskabers Domstols afgørelser skaber en stadig mere indgående
fortolkning af forordning (EØF) nr. 3820/85. Tidsrummet går indtil midten af 2001
I sin afgørelse af 28. september 2000, G.E. Hume, Sag C-193/99
9
fastslog Domstolen, at
artikel 8, stk. 5, i forordningen skal fortolkes derhen, at en chauffør, som vælger at udsætte sin
ugentlige hvileperiode til den efterfølgende uge, skal tage to ugentlige hvileperioder efter
hinanden uden afbrydelse mellem dem i den pågældende uge.
Sagen gik ud på at fastlægge forholdet mellem en ugentlig hvileperiode, som udsættes til den
efterfølgende uge, og den ugentlige hvileperiode for den efterfølgende uge. I denne
forbindelse er det vigtigt at huske, at artikel 8, stk. 5, i forordningen kræver, at den første
hvileperiode skal "tages sammen med" den anden. Domstolen bemærkede, at en
sammenligning af dette udtryk mellem de forskellige sprogversioner viser, at den udsatte
ugentlige hvileperiode skal tages sammen med den ugentlige hvileperiode for den
efterfølgende uge.
Det er desuden væsentligt at bemærke, at artikel 8, stk. 3, indeholder en generel regel om en
ugentlig hviletid på 45 timer, som kan afkortes under visse omstændigheder, forudsat at
enhver afkortelse kompenseres med en tilsvarende hviletid, som skal tages samlet inden tre
8
9
EFT L 274 af 9.10.1998, s. 1.
Saml. 2000, s. I-7809.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443050_0017.png
uger efter udløbet af den pågældende uge. Domstolen påpegede, at artikel 8, stk. 5, i
forordningen giver mulighed for at udsætte den ugentlige hvileperiode, og dermed udgør en
undtagelse i forhold til den overordnede regel, og som derfor ikke skal fortolkes bredt.
Desuden må anvendelsesområdet afgøres ud fra overvejelser om formålet med forordningen,
og det er at forbedre arbejdsforholdene og trafiksikkerheden. Fortolkningen af artikel 8, stk. 5,
bidrager derfor til at opfylde dette formål.
6.2.8 EF-Domstolen dømte også en sag om anvendelsen af fartskriver (forordning (EØF) nr.
3821/85)
Den 18. januar 2001, Skills Motor Coaches Ltd, B. J. Farmer, C. J. Burley og B. Denman, Sag
C-297/99
10
afsagde Domstolen dom om anvendelsen af registreringsudstyr inden for
vejtransport. I dommen konstateredes, at en chauffør er forpligtet til at registrere alle
arbejdsperioder, som også omfatter transporttiden til et køretøj, som ikke befinder sig ved hans
bopæl eller ved arbejdsgiverens operationscenter, og de kørselsperioder, der anvendes til
transporttjenester, som ikke er omfattet af forordning (EØF) nr. 3821/85, før han overtager et
køretøj, som er omfattet af forordningen.
6.2.9
Ajourføring af forordning (EØF) nr. 3820/85
I årenes løb har både de kompetente nationale myndigheder og vejtransportbranchen påpeget
svaghederne ved den nuværende forordning. Ved ministerrådsmødet (transport) den 2.
oktober 2000 bemærkede Kommissionen desuden, at medlemsstaterne alle var enige om at
gennemføre tekniske ændringer af forordningen. Rådet opfordrede efterfølgende
Kommissionen til at forelægge et forslag om ændring af forordningen ved den først givne
lejlighed.
Kommissionen arbejder i øjeblikket på en ajourføring af forordning (EØF) nr. 3820/85. Et
forslag til en ny forordning (KOM(2001)573 endelig) blev forelagt den 12. oktober 2001.
Hovedsigtet er at tilvejebringe en klar og sammenhængende tekst, hvori forordningens
nuværende bestemmelser tydeliggøres, forenkles og ajourføres. Kommissionen sigter mod at
udvide forordningens anvendelsesområde ved at ajourføre og finjustere de gældende
fritagelser og undtagelser, idet man erkender, at den private sektor har en tiltagende rolle
inden for områder, som tidligere blev betjent af det offentlige. Kommissionen ønsker også, at
overholdelsen af bestemmelserne kan beregnes ved hjælp af fartskriveren.
6.2.10 Kommissionen agter også at forbedre håndhævelsen, effektiviteten og ensartetheden af
kontroller og sanktioner ved at styrke direktiv 88/599/EØF
Kommissionens arbejdsprogram omfatter et punkt vedrørende styrkelse af direktiv
88/599/EØF, som i øjeblikket pålægger medlemsstaterne at kontrollere 1% af chauffførernes
arbejdsdage med henblik på at kontrollere overholdelsen af kravene til køre- og hviletider.
Kommissionen påtænker at øge denne andel på 1% gradvis, hvor det er hensigtmæssigt, for at
øge antallet af inspektioner og styrke effektiviteten og konsekvensen af de kontroller, der
gennemføres af medlemsstaternes kompetente myndigheder.
10
Saml. 2001, s. I-573.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443050_0018.png
6.2.11 Rådet vedtog en fælles holdning om indførelsen af almindelig arbejdstid for
vejtransportsektoren
Den 18. november 1998 offentliggjorde Kommissionen en foranstaltningspakke (KOM
662/98
11
endelig udg.), som skulle bringe de sektorer, der på nuværende tidspunkt ikke er
omfattet af direktiv 93/104/EF
12
af 23. november 1993 om almindelig arbejdstid, ind under
dets anvendelsesområde. Efter en lang debat på grund af meget stærke forskelle mellem
medlemsstaterne, nåede man den 22. december 2000 til enighed i Rådet, og den fælles
holdning blev offentliggjort og forelagt Parlamentet den 23. marts 2001.
Den fælles holdning udelukker selvstændige chauffører fra direktivets anvendelsesområde, og
der indføres også mindre strenge regler for natarbejde. Parlamentet blev færdig med den
anden høring i 2001 og ønsker at gå tilbage til at medtage alle chauffører og Kommissionens
oprindelige forslag vedrørende regler for natarbejde. Der er indledt en forligsprocedure
mellem Rådet og Parlamentet i efteråret 2001 for at nå frem til et kompromis mellem de to
holdninger.
6.2.12 Afsluttende bemærkninger
En effektiv anvendelse af reglerne for køre- og hviletider er i alles interesse. Kommissionen
fortsætter med at overvåge udviklingen på området for at sikre en ensartet og effektiv
håndhævelse af de sociale bestemmelser og for at opmuntre til at anvende god praksis. I
KOM(2001)573 endelig om forordningen (EØF) nr. 3820/85 forudser Kommissionen derfor,
at der nedsættes et stående udvalg, hvor der kan udveksles synspunkter om anvendelsen af
forordningen og, om nødvendigt, træffes hurtige beslutninger.
Kommissionen søger fortsat at opmuntre alle medlemsstater til at gennemføre flere
samarbejdsinitiativer og til at fremme udveksling af personale og informationer. Disse
foranstaltninger bidrager til en forbedring af håndhævelsesaktiviteterne og medfører en bedre
forståelse af forordningens anvendelse.
11
12
EFT C 43 af 17.2.1999, s. 1.
EFT L 307 af 13.12.1993, s. 18.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443050_0019.png
Bilag A
Medlemsstat
Mindre overtrædelser
Østrig
Belgien
Danmark
Finland
36 EUR
62 EUR
Sanktionstype
Alvorlige overtrædelser
2 180 EUR
248 EUR
Frankrig
Bøde på mindst 54 EUR til chaufføren og 134 EUR til virksomheden, det nøjagtige
beløb afhænger af overtrædelsens art og alvor.
Overtrædelser straffes efter "dagbødekriteriet". Dagbødens størrelse afhænger af
overtræderens indkomst og antallet af pårørende, som der er forsørgerpligt for. Der
pålægges mellem 6 og 12 dagbøder afhængigt af overtrædelsens alvor.
Højst 1 517 EUR.
Lov 95-96 af 1. februar 1995 gjorde en
række forhold ulovlige og hævede bøderne
for andre.
Alvorlige overtrædelser kan medføre bøde
på indtil 30 489 EUR eller et års fængsel.
Alvorlige eller gentagne overtrædelser kan medføre midlertidig eller permanent
inddragelse af fællesskabstilladelsen eller transporttilladelsen. Der er også mulighed
for at give køretøjet kørselsforbud.
Overtrædelser straffes afhængigt af forseelsens art og de involverede personer.
Bøderne for overtrædelse af bestemmelserne om køretider, hvileperioder og pauser
ligger mellem 15 og 31 EUR for kørselspersonale og på 61 EUR (minimum) for
arbejdsgiveren. Bøderne for kørselspersonale, som ikke overholder bestemmelsen om
registrering af arbejdstid, ligger på mellem 15 og 153 EUR og for arbejdsgivere på
mellem 153 og 1 534 EUR. Overtrædelse af bestemmelserne vedrørende fartplan og
arbejdstidsplan straffes med bøder på mellem 51 og 128 EUR for chaufføren og på 511
EUR (minimum) for arbejdsgiveren.
1 270 EUR og/eller seks måneders fængsel.
Mindst 16 EUR
4 447 EUR
Tyskland
Irland
Italien
Nederlandene
Spanien
Sverige
Det
Forenede
Kongerige
Faste bøder for hver enkelt overtrædelse af en bestemmelse i forordningen fra 45 til
1 365 EUR
30 – 284 EUR
284 – 1 388 EUR (Første kategori)
1 388– 2 414 EUR (Anden kategori)
Generel bøde på 133 EUR
De højeste bøder til chauffører og personer,
der forårsager eller tillader overtrædelse af
køretids- og
fartskriverbestemmelserne
ligger mellem 315 og 7 874 EUR.
Ud over bøde medfører forfalskning af
diagram og ændring eller forfalskning af
fartskriverens forsegling en straf på op til to
års fængsel.
Note:
Oplysningerne for Belgien, Italien, Spanien og Sverige bygger på tal, som disse landes nationale eksperter
opgav i 1995. Tallene for Frankrig og Nederlandene er de samme som i den foregående rapport, idet disse
lande ikke har meddelt nogen ændring af deres lovgivning. Oplysninger for andre medlemsstater foreligger
ikke.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443050_0020.png
Bilag B
Statistiske data
1.
Referenceperiode
1 januar 1997 til 31. december 1998
2.
Beregning af det minimale antal tilfælde, hvor kontrol skal foretages
(Artikel 2 i direktiv 88/599/EØF)
13
Medlemsstat
Østrig
Belgien
Danmark
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland (1)
Irland (2)
Italien
Luxembourg
Nederlandene
Portugal
Spanien
Sverige
Det
Forenede
Kongerige
(1)
(2)
Antal arbejdsdage Samlet
antal Samlet
pr.
chauffør
i køretøjer,
som arbejdsdage
referenceperioden omfattes
af
forordning (EØF)
a
´
b
nr. 3820/85
-a-
(årligt gennemsnit)
-c-
-b-
480
124 481
59 751 120
440
440
440
480
480
155 000
45 000
48 000
521 875
737 133
68 200 000
19 800 000
21 120 000
250 500 000
353 823 840
antal Minimalt
antal
kontroltilfælde
(1% af c)
-d-
597 511
682 000
198 000
211 200
2 500 000
3 538 238
460
390
450
500
430
480
400
464
82 258
653 712
16 277
110 000
137 500
350 000
200 000
432 358
37 838 450
254 947 680
7 324 650
55 000 000
59 125 000
168 000 000
40 000 000
200 614 112
378 385
2 549 475
73 246
550 000
591 250
1 680 000
400 000
2 006 141
Tallene fra Grækenland er ikke medtaget, da de ikke giver mulighed for en meningsfuld sammenligning.
Tallene gælder det samlede antal godstransportkøretøjer på over 1 524 kg og store offentlige køretøjer,
der er registreret i landet. En række af disse kan undtages fra Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85. Der
foreligger imidlertid ikke nogen opdeling af disse tal.
13
EFT L 325 af 29.11.1988, s. 55.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443050_0021.png
3.
3.1
Kontrol
Antal tilfælde af vejkontrol
EF
Andre
medlemsstater
145
6 046
37 730
4 757
81 662
9 115
Tredjelande
Andre
statsborgere i
alt
586
17 465
64 280
4 982
84 835
10 014
Medlemsstat
Østrig
Transporttype
passagertransport
godstransport
i alt (1)
passagertransport
godstransport
i alt (1)
passagertransport
godstransport
passagertransport
godstransport
passagertransport
godstransport
passagertransport
godstransport
passagertransport
godstransport
i alt (1)
passagertransport
godstransport
i alt (1)
passagertransport
godstransport
passagertransport
godstransport
passagertransport
godstransport
i alt (1)
passagertransport
godstransport
passagertransport
godstransport
i alt (1)
passagertransport
godstransport
Belgien
Egne
statsborgere
614
32 502
97 561
4 497
61 602
82 170
2 890
69 278
59 750
1 114 552
177 775
3 607 453
1 204
2 132
4 061
33 190
1 761
100 035
644 880
211 285
182
5 004
2 198
64 296
16 729
94 283
20 013
259 874
953 125
6 854
111 429
439
45 227
339 411
441
11 419
26 550
225
3 173
899
Danmark
Finland
Frankrig (2)
Tyskland
Grækenland
Irland
79 257
2 019 782
Italien
Luxembourg
Nederlandene
Portugal
Spanien
Sverige
Det
Kongerige
Note:
(1)
Forenede
1 042
3 731
364
10 377
71 424
26 553
238
5 643
731
27 743
5 931
18 996
3 538
45 619
158 631
514
22 650
48
3 160
24 600
43 953
1 488 082
440
550
150
194
115
1 750
7 947
2 791
2
246
84
5 999
1 824
2 441
493
8 036
17 206
113
4 653
9
425
2 235
23 473
299 077
123 210
3 507 864
1 192
3 925
479
12 127
79 371
29 344
240
5 889
815
33 742
7 755
21 437
4 031
53 655
175 837
627
27 303
57
3 585
26 835
(2)
Det samlede tal omfatter statistik for køretøjer, hvor der ikke var skelnet mellem gods- og
passagertransport.
Frankrig skelner mellem personer med bopæl i landet og personer, der ikke har bopæl i landet, ikke
mellem egne statsborgere og andre statsborgere.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443050_0022.png
3.2
Antal chauffører, som er blevet kontrolleret hos virksomheden
Medlemsstat
Passagertran
sport
1 549
69
1 726
12 951
16 212
1 014
431
1 905
1 056
4 600
186
17 326
1 614
5 091
Godstransport
Transport for egen Lejet eller betalt
regning
transport
3 681
11 407
Østrig
Belgien
Danmark (1)
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Irland
Italien
Luxembourg
Nederlandene (2)
Portugal
Spanien
Sverige
Det
Forenede
Kongerige
Note
(1)
(2)
13 887
7785
6 612
92 855
108775
453
7 455
19 580
3 494
11 166
1 674
83 267
3 751
23 818
460
4851
19607
3
2 274
1 808
56
1 976
131
13 873
56
2 711
7878
100955
-
880
5 576
11 344
74
9 190
1 729
86 720
973
21 093
Danmark har ikke afgivet disse oplysninger.
Tallene for godstransport er summen af tallene for transport for egen regning og lejet eller betalt
transport.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443050_0023.png
3.3
Antal arbejdsdage, som er blevet kontrolleret på vejen
Medlemsstat
Transporttype
EF
Egne
statsborgere
Andre
medlemsstate
r
244
11 838
97 223
20 293
333 782
27 160
Tredjelande
Andre
statsborgere
alt
i
Østrig
Belgien
Danmark
Finland
Frankrig (2)
Tyskland
passagertransport
godstransport
i alt (1)
passagertransport
godstransport
i alt (1)
passagertransport
godstransport
passagertransport
godstransport
passagertransport
godstransport
passagertransport
godstransport
passagertransport
godstransport
passagertransport
godstransport
i alt (1)
passagertransport
godstransport
passagertransport
godstransport
passagertransport
godstransport
i alt (1)
passagertransport
godstransport
passagertransport
godstransport
i alt (1)
passagertransport
godstransport
1 625
97 850
288 943
18 524
231 737
247 037
9 080
218 092
187 796
3 704 736
352 081
7 034 325
3 984
13 104
3 563
46 980
284 225
2 187 778
407 678
659
16 516
4 396
128 592
17 209
98 550
30 084
500 368
1 741 786
20 466
339 214
1 058
149 207
1 305 709
1 215
28 170
74 970
1 013
13 965
2 697
1 459
40 008
172 193
21 306
347 747
29 857
130 649
2 902 656
59 348
2 051 010
2 070
784
230
284
3 770
99 889
9 592
14
846
168
11 998
2 004
3 998
106
16 098
32 166
113
14 741
33
2 688
11 566
68 288
1 060 630
189 997
4 953 666
2 070
784
912
3 781
30 368
210 433
52 286
888
21 456
1 630
67 484
7 072
16 118
1 626
100 178
300 453
1 641
82 533
136
20 473
118 508
Grækenland
Irland
Italien
Luxembourg
Nederlandene
Portugal
Spanien
Sverige
Det Forenede
Kongerige
Note:
(1)
682
3 497
26 598
110 544
42 694
874
20 610
1 462
55 486
5 068
12 120
1 520
84 080
268 287
1 528
67 792
103
17 785
106 942
(2)
Det samlede tal omfatter statistik for køretøjer, hvor der ikke var skelnet (helt eller delvis) mellem gods-
og passagertransport.
Frankrig skelner ikke mellem egne statsborgere og andre statsborgere, men mellem personer bosat i
landet, og personer, der ikke er bosat i landet.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443050_0024.png
3.4
Antal arbejdsdage, som er blevet kontrolleret hos virksomhederne
Medlemsstat
Passagertransport
Godstransport
Transport for egen Lejet eller betalt
regning
transport
44 072
37 743
9 336
58 411
233 561
266 473
72 000
341
32 269
4 340
350 678
3 249
242 368
189 098
40 038
109 275
1 490 864
Østrig
Belgien
Danmark
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Irland
Italien
Luxembourg
Nederlandene (1)
Portugal
Spanien
Sverige
Det
Forenede
Kongerige
Note:
(1)
18 494
4 323
5 227
16 971
206 620
238 862
16 729
41 445
480 836
3 773
184 000
5 989
338 563
82 016
381 239
218 188
452 337
77 781
101 640
1 342 655
1 454 611
2 590
848 878
774 868
20 296
399 869
56 011
1 888 514
139 546
1 505 536
623 644
472 564
578
367 600
57 660
1 876 399
46 117
1 263 025
Tallene for godstransport er summen af tallene for transport for egen regning og lejet eller betalt
transport.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443050_0025.png
4.
Overtrædelser
Antal registrerede overtrædelser
Artikel 6 i forordning (EØF) nr. 3820/85: køretider
P
ASSAGERER
Medlemsstat
Overtrædelsens art
Egne
EF
statsborge
re
Østrig
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
4.1
G
ODS
Tredjelande I alt
Egne
EF
andre
statsborge
statsborge re
re
P
ASSAGERER
OG G
ODS
Tredjelande I alt
Egne
andre
andre
statsborgere statsborgere
statsborgere
Belgien (1)
422
18
95
26
72
45
167
71
11 246
583
6 445
1 042
2 107
40
8 552
1 082
11 668
601
8 719
1 153
Danmark (2)
2
95
97
Finland
174
1 965
10
4
4
4
Frankrig (3)
2 139
10
4
51 886
952
295 924
10 635
3 572
4
10 669
48
68 522
2 132
2 320
Tyskland
11 113
662
163
1 455
70
20
636
35
10
2 901
105
30
284 811
9 973
3 409
48 301
1 834
1 214
17 320
193
1 076
65 621
2 027
2 290
Grækenland (4)
Irland
48
2
6
1
0
0
1
0
0
2 335
59
101
38
6
9
38
6
9
2 383
61
107
39
6
9
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443050_0026.png
Overtrædelsens art
Medlemsstat
P
ASSAGERER
Egne
EF
statsborge
re
Tredjelande I alt
andre
statsborge
re
75
111
G
ODS
Egne
EF
statsborge
re
15 459
1 649
234
81
-
-
2 106
-
-
1 304
436
-
19 262
41
531
}
} 690
}
1 998
*
107
514
40
11
151
-
-
543
-
-
120
30
-
1 767
-
-
}
} 275
}
120
*
135
P
ASSAGERER
OG G
ODS
Tredjelande I alt
Egne
andre
andre
statsborgere statsborgere
statsborgere
106
3
1
-
-
75
-
-
10
4
-
196
620
43
11
152
16 667
2 147
259
81
731
43
11
152
Italien
Luxembourg
Nederlandene
Portugal
Spanien
Sverige (5)
Det
Forenede
Kongerige
Note:
(1)
(2)
(3)
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
1 208
498
25
-
-
-
91
-
-
146
26
4
5 925
7
92
}
}274
}
46
*
3
36
-
-
-
6
-
-
16
5
-
306
-
-
}
} 77
}
-
*
-
-
-
-
-
-
-
6
-
-
67
-
-
}
}3
}
2
*
-
6
618
2 197
624
22
5
373
130
34
1 963
}
} 80
}
2
}
} 37
}
3
*
10
}
} 312
}
123
145
1 450
462
4
25 187
48
623
}
} 964
}
2 044
110
152
39
2 336
}
}392
}
125
145
(4)
(5)
*
Oplysningerne vedrører kun 1997, idet der ikke blev fremsendt tilstrækkeligt klassificerede tal for 1998. 1 805 overtrædelser registreret i 1998 er medtaget i det samlede antal (se. tabel
5.2).
Danmark har ikke afgivet tilstrækkeligt klassificerede oplysninger.
Frankrig skelner ikke mellem egne statsborgere og andre statsborgere, men mellem personer bosat i landet, og personer, der ikke er bosat i landet. Der blev ikke fremsendt tilstrækkeligt
klassificerede tal for gods- og persontransport.
Der er ikke modtaget nogen oplysninger.
Det samlede antal overtrædelser af køretiderne opgivet uden udspecificering
Disse overtrædelser er sat under oversigten for hviletider - ugentlig.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443050_0027.png
4.2
Artikel 7 i forordning (EØF) nr. 3820/85: pauser
P
ASSAGERER
Medlemsstat
Overtrædelsens art
EF
Egne
statsborge
re
Østrig
- kørsel i mere
timer uden pause
- for korte pauser
- kørsel i mere
timer uden pause
- for korte pauser
- kørsel i mere
timer uden pause
- for korte pauser
- kørsel i mere
timer uden pause
- for korte pauser
- kørsel i mere
timer uden pause
- for korte pauser
- kørsel i mere
timer uden pause
- for korte pauser
- kørsel i mere
timer uden pause
- for korte pauser
- kørsel i mere
timer uden pause
- for korte pauser
- kørsel i mere
timer uden pause
- for korte pauser
end 4,5
642
end 4,5
6
9
end 4,5
61
end 4,5
404
241
end 4,5
1
1
6
6
8
13
14
19
123
74
197
Tredjelan
de
G
ODS
EF
Egne
I alt
statsborge
andre
statsborge re
re
P
ASSAGERER
OG G
ODS
Egne
andre
Tredjelande I alt
statsborgere statsborgere
andre
statsborgere
10 267
271
246
1 894
4 633
468
183
1 635
29
-
6 268
497
183
10 909
277
255
1 955
6 465
511
202
Belgien
Danmark (1)
Finland
1 166
659
4
1
4
1
1 570
900
}
}31 751
5
1
}
} 5 333
22 118
21 353
Frankrig (2)
Tyskland
end 4,5
3 584
4 012
end 4,5
545
326
122
71
667
397
106 926
118 076
15 026
14 162
6 425
6 794
21 451
20 956
110 510
122 088
Grækenland
(3)
Irland
end 4,5
74
22
end 4,5
1 370
36
26
5
178
4
204
9
11 835
1 752
541
146
105
19
646
165
13 205
1 788
850
174
6
2
6
2
1 259
305
120
37
120
37
1 333
327
126
39
Italien
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443050_0028.png
P
ASSAGERER
Medlemsstat
Overtrædelsens art
Egne
EF
statsborge
re
Tredjelan
de
G
ODS
I alt
Egne
EF
andre
statsborge
statsborge re
re
72
-
14
-
50
39
107
-
34
1 326
-
2 094
324
5 541
-
977
131
-
73
-
110
59
490
-
108
P
ASSAGERER
OG G
ODS
Tredjelande I alt
Egne
andre
andre
statsborgere statsborgere
statsborgere
Luxembourg
Nederlandene
Portugal
Spanien
Sverige
Det Forenede
Kongerige
- kørsel i mere
timer uden pause
- for korte pauser
- kørsel i mere
timer uden pause
- for korte pauser
- kørsel i mere
timer uden pause
- for korte pauser
- kørsel i mere
timer uden pause
- for korte pauser
- kørsel i mere
timer uden pause
- for korte pauser
- kørsel i mere
timer uden pause
- for korte pauser
end 4,5
8
12
end 4,5
221
-
end 4,5
114
151
end 4,5
1 766
-
end 4,5
284
end 4,5
} 147
}
}-
}
}-
}
} 5 188
}
}88
}
}4
}
} 92
}
} 5 335
}
} 92
}
34
0
28
136
1 261
170
88
-
19
-
55
-
545
-
7 307
-
652
-
40
30
10
9
-
2
110
61
2 208
475
160
100
13
-
1
-
11
-
84
-
1 547
-
98
-
-
-
-
-
1
-
132
80
12
132
-
Note:
(1)
(2)
(3)
Danmark har ikke afgivet tilstrækkeligt klassificerede oplysninger.
Frankrig skelner ikke mellem egne statsborgere og andre statsborgere, men mellem personer bosat i landet, og personer, der ikke er bosat i landet. Der blev ikke
fremsendt tilstrækkeligt klassificerede tal for gods- og persontransport.
Der er ikke modtaget nogen oplysninger.
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443050_0029.png
4.3
Artikel 8 i forordning (EØF) nr.3820/85: hviletider
P
ASSAGERER
G
ODS
tredjelande
I alt
andre
statsborgere
212
131
EF
Egne
statsborge
re
5 203
849
3 104
1 888
tredjelande
P
ASSAGERER
OG G
ODS
Egne
andre
I alt
statsborgere statsborgere
andre
statsborgere
5 459
2 013
5 576
881
5 671
2 144
Medlemsstat
Overtrædelsens
art
Egne
EF
statsborgere
Østrig
Belgien
Danmark (1)
Finland
Frankrig (2)
Tyskland
Grækenland
(3)
Irland
Italien
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
373
32
128
61
84
70
2 355
125
156
3 151
3 307
370
23
2 735
31
1
2
1
2
2
3 105
54
59 300
854
2
2
8 535
106
58 385
2 061
9 234
1 056
1 120
96
1 492
6
2 612
102
229 338
9 433
35 179
1 498
20 594
461
55 773
1 959
238 572
10 489
81
15
1 213
99
0
0
17
1
47
0
0
64
1
2 634
189
5 212
410
37
9
267
49
110
14
37
9
377
63
2 715
204
6 425
509
37
9
441
64
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443050_0030.png
P
ASSAGERER
Medlemsstat
Overtrædelsens
art
Egne
EF
statsborgere
-
-
1 073
-
129
7
652
21
325
47
286
250
-
-
11
-
12
1
-
-
128
1
7
2
tredjelande
I alt
andre
statsborgere
G
ODS
EF
Egne
statsborge
re
75
135
-
-
7 132
-
711
91
3 301
130
134
1
23
2
1 101
87
2 685
1 020
827
-
86
58
-
-
511
7
867
219
tredjelande
P
ASSAGERER
OG G
ODS
Egne
andre
I alt
statsborgere statsborgere
andre
statsborgere
136
75
136
-
1 018
8 205
1 030
Luxembourg
Nederlandene
Portugal
Spanien
Sverige
Det Forenede
Kongerige
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid (4)
-
-
1
-
2
1
-
-
6
0
16
-
12
1
-
191
-
1
-
-
-
51
4
39
22
14
2
87
58
840
98
3 953
151
101
60
562
11
906
241
1 426
134
2 971
1 270
696
12
929
243
Note:
(1)
(2)
(3)
(4)
Danmark har ikke afgivet tilstrækkeligt klassificerede oplysninger.
Frankrig skelner ikke mellem egne statsborgere og andre statsborgere, men mellem personer bosat i landet, og personer, der ikke er bosat i landet.
Der er ikke modtaget nogen oplysninger.
Disse tal dækker også overtrædelser af seks-dageskøretiden.
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443050_0031.png
4.4
Artikel 14 i forordning (EØF) nr. 3820/85: Fartplan og arbejdstidsplan
Medlemsstat
Overtrædelsens art
Egne
EF
statsborge
re
139
27
Tredjelande
Andre
statsborgere
alt
104
i
Østrig
Belgien
Danmark (2)
Finland
Frankrig (3)
(4)
Tyskland
Grækenland
(2)
Irland
Italien (5)
Luxembourg
Nederlandene
Portugal
Spanien (2)
Sverige (4)
Det Forenede
Kongerige
Note:
(1)
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt (1)
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
77
52
52
} 426
}
77
20
270
19
69
118
}105
}
339
137
0
17
508
561
1
10
-
-
37
45
0
4
2
105
-
-
-
-
3
14
7
-
-
-
-
-
7
0
4
2
112
3
21
} 72
}
7
4
}2
}
-
-
}1
}
-
-
}3
}
(2)
(3)
(4)
(5)
Belgien fremsendte oplysninger om overtrædelser, som er registreret i henhold til forordning (EØF) nr.
3821/85. Dette tal (6 173 overtrædelser) er derfor ikke medtaget i tabellen.
Der er ikke modtaget nogen oplysninger.
Frankrig skelner mellem personer med bopæl i landet og personer, der ikke har bopæl i landet, ikke
mellem egne statsborgere og andre statsborgere.
Ingen udspecificerede tal opgivet.
Tallene er ikke fuldstændige, da det ikke var muligt at finde 2 040 overtrædelser registreret i 1997 og
3 385 i 1998. Disse tal er dog medtaget i det samlede antal (se. tabel 5.2).
31