Europaudvalget 2001
KOM (2001) 0782
Offentligt
1443064_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 20.12.2001
KOM(2001) 782 endelig
Resultattavle vedrørende statsstøtte, anden udgave
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Resultattavle vedrørende statsstøtte, anden udgave
Indhold
1.
2.
2.1.
2.2.
3.
3.1.
3.2.
4.
4.1.
4.2.
4.3.
5.
5.1.
5.2.
6.
6.1.
6.2.
6.3.
6.4.
7.
7.1.
7.2.
Indledning..................................................................................................................... 4
Resultattavlens struktur og begrænsninger .................................................................. 4
Struktur......................................................................................................................... 4
Begrænsninger.............................................................................................................. 5
Oversigt over statsstøtte i EU....................................................................................... 6
Stockholm-indikatoren – Er der tendens til et fald i medlemsstaternes
statsstøtte? .................................................................................................................... 6
Fordelingen af statsstøtte blandt medlemsstaterne og på hovedsektorer ..................... 7
Behovet for at kanalisere støtte i retning af horisontale, regionale og
samhørighedsfremmende mål ...................................................................................... 8
Kanalisering af støtte til horisontale formål ................................................................. 8
Statsstøtte til regionaludvikling og samhørighedsformål........................................... 10
Statsstøtte til bestemte servicesektorer....................................................................... 11
Kontrolprocedurerne i Den Europæiske Union.......................................................... 12
Beslutningsproces....................................................................................................... 12
Negative beslutninger og tilbagesøgning af statsstøtte .............................................. 13
Statsstøtte til forskning og udvikling og det indre marked ........................................ 15
Statsstøtte til F&U...................................................................................................... 15
F&U-støtte som supplement til det private erhvervslivs samlede F&U-udgifter ...... 16
Venturekapital hjælper nye højteknologiske virksomheder på vej ............................ 16
Statsstøtte til forskning og udvikling og innovation i det indre marked .................... 17
Statsstøttefora ............................................................................................................. 19
Medlemsstatsforum .................................................................................................... 19
Europa-Parlamentet .................................................................................................... 19
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
FIGURER OG TABELLER
Figur 1: Statsstøtten udtrykt i procent af BNP faldt i de fleste medlemsstater mellem
1997 og 1999................................................................................................................ 6
Figur 2: Meget varierende fordeling af statsstøtte i EU i 1999. ................................................. 7
Figur 3: De fleste medlemsstater omdirigerede støtten til horisontale formål mellem 1997
og 1999......................................................................................................................... 9
Figur 4: En faldende andel af den samlede støtte gik til individuelle sektorer mellem
1997 og 1999.............................................................................................................. 10
Tabel 1: Regionalstøtte og regionaludvikling .......................................................................... 11
Figur 5: Syv medlemsstater reducerede støtten til bestemte servicesektorer. .......................... 12
Figur 6: Andel negative beslutninger pr. medlemsstat............................................................. 13
Tabel 2: Uopfyldte tilbagesøgningskrav pr. 10.9.2001. ........................................................... 13
Figur 7: Uopfyldte tilbagesøgningskrav i medlemsstaterne..................................................... 14
Tabel 3: Uopfyldte tilbagesøgningskrav med angivelse af beløb pr. medlemsstat. ................. 15
Figur 8: Statsstøtten til F&U er relativt beskeden sammenlignet med det private
erhvervslivs F&U-udgifter. ........................................................................................ 16
Figur 9: Venturekapitalinvesteringer i en tidlig fase................................................................ 17
Tabel 4: Statsstøtte til F&U og udvalgte indikatorer for innovation........................................ 18
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0004.png
1.
I
NDLEDNING
Denne anden udgave af resultattavlen vedrørende statsstøtte tjener til at øge gennem-
sigtigheden yderligere og til at højne opmærksomheden omkring behovet for statsstøtte-
kontrol. I de senere år har Kommissionen strammet statsstøttekontrollen betydeligt og
dermed sikret, at medlemsstaterne kun yder støtte, som virkelig er i den fælles interesse.
Skønt hver enkelt støttetildeling finder sted på betingelser, som Kommissionen har
accepteret, kan det ikke nægtes, at den samlede statsstøtte, der stadig beløb sig til over
79 mia. EUR i 1999, har betydelige konkurrencefordrejende virkninger inden for det
indre marked. Dette erkendes af såvel medlemsstaterne som Europa-Parlamentet. I marts
2001 opfordrede Det Europæiske Råd på mødet i Stockholm medlemsstaterne til at sikre,
at deres statsstøtte senest i 2003 udviser en nedadgående tendens i forhold til BNP under
hensyn til nødvendigheden af i stedet at kanalisere støtten i retning af horisontale mål af
fælles interesse, herunder samhørighedsmål
1
. I december 2001 bekræftede Rådet (energi
og industri) disse mål og fremhævede resultattavlens relevans og nytte.
Mens Kommissionen vil fortsætte med at føre en stram statsstøttekontrol, bestræbe sig på
at øge gennemsigtigheden og nøje overvåge statsstøtteniveauet, skal medlemsstaterne
også selv gøre en indsats for at mindske statsstøtten og kanalisere den i retning af hori-
sontale mål i overensstemmelse med navnlig konklusionerne af Det Europæiske Råds
møde i Lissabon, ifølge hvilke EU skal gøres til den mest konkurrencedygtige og dyna-
miske videnbaserede økonomi i verden. De bør især tage deres nationale støttepolitik op
til revision og i den forbindelse overveje, om tildeling af statsstøtte altid er det mest
velegnede middel til at rette op på visse markedssvigt, og de bør foretage en bedømmelse
af støttens effektivitet og koncentrere de offentlige støtteforanstaltninger om områder,
hvor der med al tydelighed er blevet identificeret markedssvigt. Med denne anden udgave
af resultattavlen ønsker Kommissionen at tilskynde til denne revurderingsproces i
medlemsstaterne.
Medlemsstaterne har allerede bidraget til resultattavlen, og i denne udgave er der allerede
taget hensyn til nogle af deres og Europa-Parlamentets kommentarer til den første udgave
af resultattavlen, mens andre bemærkninger vil komme til at sætte deres præg på senere
udgaver. En integrerende del af resultattavlen er det såkaldte medlemsstatsforum, der
tjener som et konkret eksempel på, hvordan medlemsstaterne kan udveksle oplysninger
om deres støttepolitikker og om deres forudgående og efterfølgende vurdering af den
tildelte støtte. Medlemsstaterne opfordres til også fremover at støtte dette initiativ.
2.
2.1.
R
ESULTATTAVLENS STRUKTUR OG BEGRÆNSNINGER
Struktur
Resultattavlen består nu af fem dele. Første del giver et generelt overblik over statsstøtte-
situationen i medlemsstaterne. Anden del indeholder en analyse af den horisontale,
regionale og sektorspecifikke støtte, der dog foreløbig begrænser sig til fremstillings-
virksomhed og servicesektorer. Tredje del indeholder oplysninger om kontrolprocedu-
rerne i både Kommissionen og medlemsstaterne. Fjerde del søger at sætte statsstøtten ind
1
SN 100/01, punkt 20 og 21.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
i en bredere kontekst, nemlig i forhold til det indre marked og medlemsstaternes
strukturreformer. På baggrund af statsstøttens videre konsekvenser og ud over blot at
overholde Fællesskabets konkurrenceregler vil medlemsstaterne måske af rentabilitets-
og effektivitetshensyn finde det nyttigt at tage deres statsstøttepolitik op til ny vurdering.
Femte del indeholder oplysninger om supplerende informationskilder og internetlinks.
Endelig er der tilføjet et teknisk bilag med de data, der ligger til grund for de forskellige
figurer og tabeller. Alle tal er angivet i faste 1998-priser.
Denne struktur vil blive fastholdt i fremtidige udgaver. Den fjerde del, hvor statsstøtten
sættes ind i en bredere kontekst, nemlig det indre marked, vil i fremtidige udgaver foku-
sere på statsstøtte inden for andre udvalgte politikområder såsom miljø, små og mellem-
store virksomheder eller regionaludvikling for i det omfang, det er muligt, at måle, hvor
effektiv og nyttig den er.
I denne anden udgave af resultattavlen viser første del udviklingen i statsstøtteniveauet
opgjort i procent af BNP mellem 1997 og 1999 og statsstøtteniveauet ligeledes opgjort i
procent af BNP i 1999 i medlemsstaterne fordelt på hovedsektorer. Anden del indeholder
figurer og tabeller, der viser, i hvor høj grad det er lykkedes medlemsstaterne at kanali-
sere støtten fra specifikke sektorer i retning af horisontale og regionale mål. Tredje del
indeholder oplysninger om statsstøttekontrollen, bl.a. om den gennemsnitlige varighed af
visse procedurer. Den indeholder også oplysninger om tilbagesøgningen af ulovlig stats-
støtte. Resultattavlens fjerde del, der handler om statsstøtte som økonomisk instrument i
det indre marked, fokuserer i denne udgave på den rolle, statsstøtten spiller som led i den
generelle forsknings- og udviklingspolitik. Den sidste del indeholder yderligere oplys-
ninger om medlemsstaternes og nu også Europa-Parlamentets aktiviteter.
2.2.
Begrænsninger
Denne anden udgave af resultattavlen dækker perioden 1997 til 1999, der altså ligger
forud for Det Europæiske Råd i Stockholm i 2001. Der skal tages højde for følgende
begrænsninger ved revurderingen i 2003 af de mål, der blev sat i Stockholm. Tallene for
2000 vil først foreligge i begyndelsen af 2002. Der vil først foreligge et komplet sæt data
for året 2003 i begyndelsen af 2005, da medlemsstaterne og Kommissionen har behov for
op til et år til at indsamle og analysere de forskellige statsstøttedata.
De statsstøtteoplysninger, der er indhentet til resultattavlen, er sammenstillet efter hoved-
formål. Det skal bemærkes, at hovedformålene ikke altid kan give et fuldstændig nøjag-
tigt billede af de endelige støttemodtagere, da f.eks. en del af regionalstøtten udbetales til
små og mellemstore virksomheder, og støtte til forskning og udvikling ydes til bestemte
sektorer osv. Kommissionen vil derfor til stadighed bestræbe sig på at gøre detaljeringen
af de data, den indsamler, mere detaljeret.
I resultattavlen beskrives en række indikatorer. Det skal bemærkes, at disse indikatorer
har til formål at fremhæve den faktuelle udvikling uden at forsøge at fastlægge årsags-
sammenhænge. Der fældes derfor ingen domme i resultattavlen. Den indeholder kun
faktuelle oplysninger, der kan tjene som udgangspunkt for drøftelser uden at foregribe
udfaldet heraf. Ved anvendelsen af resultattavlens oplysninger er det vigtigt at holde
dette in mente.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0006.png
3.
O
VERSIGT OVER STATSSTØTTE I
EU
Dette kapitel giver en oversigt over udviklingen i den støtte, der blev ydet i EU fra 1997
til 1999, og viser fordelingen af støtten i 1999 på de forskellige hovedsektorer.
3.1.
Stockholm-indikatoren – Er der tendens til et fald i medlemsstaternes stats-
støtte?
På Det Europæiske Råds møde i Stockholm i 2001 blev medlemsstaterne opfordret til at
sikre en faldende tendens i statsstøtten i forhold til BNP inden 2003. Figur 1 giver en
indikation af den indsats, som medlemsstaterne har gjort for at imødekomme opfor-
dringen fra Det Europæiske Råd. "Stockholm-indikatoren" viser for hver enkelt
medlemsstats vedkommende udviklingen i statsstøtteniveauet mellem 1997 og 1999, dvs.
forud for Det Europæiske Råds møde i Stockholm. Kommissionen vil ajourføre denne
indikator årligt. Ved hjælp af denne indikator burde samtlige medlemsstater være i stand
til at mindske statsstøtten i forhold til BNP frem til 2003.
Figur 1: Statsstøtten udtrykt i procent af BNP faldt i de fleste medlemsstater
mellem 1997 og 1999.
P
I
GR
F
FIN
D
E
UK
A
S
B
NL
DK
L
IRL
EU
-1,0%
-0,8%
-0,6%
-0,4%
-0,2%
0,0%
0,2%
0,4%
0,6%
Anm.: Procentvis ændring i statsstøtteniveauet udtrykt i procent af det nationale BNP mellem 1997 og
1999.
Kilde: GD for Konkurrence og Eurostat.
Statsstøtten opgjort i procent af BNP er faldet i elleve medlemsstater. I de resterende fire
medlemsstater er statsstøtten opgjort i procent af BNP steget. Stigningen i den samlede
støtte i Luxembourg, Nederlandene og Danmark skyldes en forøgelse af støtten til jern-
banerne. Den skarpe stigning i støtteniveauet i Irland skyldes, at Kommissionen siden
1998 har betragtet den reducerede irske selskabsskat, der er ved at blive gradvist
afskaffet, som statsstøtte.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0007.png
3.2.
Fordelingen af statsstøtte blandt medlemsstaterne og på hovedsektorer
Den samlede statsstøtte i EU opgjort som en procentdel af BNP er faldet støt siden 1993.
Mellem 1997 og 1999 faldt den med over 30 %. De seneste data fra 1999, der afslører et
statsstøtteniveau på 1 % af EU's BNP, tyder dog på, at der er basis for at mindske stats-
støtten yderligere i fremtiden.
Der optræder endvidere store forskelle mellem den samlede støtte, der ydes af de
forskellige medlemsstater. Der er desuden stor variation mellem medlemsstaterne for så
vidt angår det omfang, i hvilket hovedsektorerne tilgodeses af støtten. Figur 2 giver et
overblik over støttens fordeling blandt medlemsstater og på hovedsektorer.
Figur 2: Meget varierende fordeling af statsstøtte i EU i 1999.
EU-gennemsnit
UK
S
NL
I
GR
E
A
F
P
D
DK
L
B
FIN
IRL
0,0%
0,3%
0,5%
0,8%
1,0%
1,3%
1,5%
1,8%
Fremstillingsvirksomhed, kul
Servicesektorer
Landbrug og fiskeri
Jernbaner
Anm.: Statsstøttens fordeling på hovedsektorer i de forskellige medlemsstater i 1999 i procent af nationalt
BNP. Statsstøtte ydet til specifikke servicesektorer omfatter støtte til luftfartsindustrien, den finansielle
sektor, turisme, medier og kultur.
Kilde: GD for Konkurrence og Eurostat.
Mens statsstøtten opgjort i procent af BNP udgjorde mere end 1,5 % i Irland og Finland i
1999, udgjorde den mindre end 0,5 % af BNP i Det Forenede Kongerige. Sammen med
Det Forenede Kongerige ligger også Sverige, Nederlandene, Italien og Grækenland under
EU-gennemsnittet.
Den procentdel af den samlede støtte, der gik til fremstillingsvirksomhed, kulindustrien
og servicesektorer, varierede mellem 16 % i Luxembourg og 69 % i Portugal. Støtten til
landbrug og fiskeri tegnede sig for blot 7 % af den samlede støtte i Tyskland, mens land-
brugsstøtten i Finland tegnede sig for hele 73 % af den samlede støtte. Jernbanernes
andel af den samlede støtte var størst i Luxembourg og lavest i Finland. Supplerende
oplysninger om statsstøtte pr. beskæftiget fremgår af det tekniske bilag (se tabel 0).
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0008.png
4.
B
EHOVET
FOR AT KANALISERE STØTTE I RETNING AF HORISONTALE
,
REGIONALE OG SAMHØRIGHEDSFREMMENDE MÅL
På Det Europæiske Råds møder i Stockholm og Lissabon erkendte medlemsstaterne, at
der var behov for at kanalisere støtten væk fra støtte til individuelle virksomheder eller
sektorer og i stedet satse på støtte til horisontale formål af fælles interesse, herunder
samhørighedsfremmende formål. Resultattavlen vil derfor fokusere på disse formål.
Denne udgave af resultattavlen vil især se nærmere på, hvordan det går med at opfylde
disse målsætninger inden for fremstillingsvirksomhed, kulindustrien og servicesektorer.
Store del af landbrugs- og fiskerisektoren modtager traditionelt betydelig støtte over
Fællesskabets budget. I fremtidige udgaver af resultattavlen vil der blive foretaget en
særskilt analyse heraf. Den finansielle støtte til jernbanerne ydes normalt til virksom-
heder som kompensation for deres public service-forpligtelser. Denne kompensation er
fritaget
2
fra den i øvrigt obligatoriske undersøgelse af støtteordninger i henhold til EF-
traktatens artikel 88. Støtte til landbrug, fiskeri og jernbaner er derfor ikke omhandlet i
dette kapitel.
4.1.
Kanalisering af støtte til horisontale formål
Statsstøtte til horisontale formål, dvs. støtte, der ikke er målrettet bestemte sektorer eller
geografiske områder, anses normalt for at være mindre konkurrencefordrejende end
sektorspecifik støtte og ad hoc-støtte, som f.eks. støtte til redning og omstrukturering af
kriseramte virksomheder. Støtte, der ydes på tværs af alle sektorer, er mindre selektiv end
andre former for støtte. Det er derfor mere sandsynligt, at dens gavnlige virkninger, når
det gælder om at rette op på markedssvigt, vil opveje dens negative virkninger for
konkurrencen. De vigtigste horisontale formål, hvortil der ydes statsstøtte, er forskning
og udvikling, miljøbeskyttelse, energibesparelser og fremme af små og mellemstore virk-
somheder.
På Det Europæiske Råds møder i både Stockholm og Lissabon blev medlemsstaterne
opfordret til at gå væk fra sektorspecifik støtte og ad hoc-støtte og i stedet koncentrere
støtten om disse horisontale formål af fællesskabsinteresse. Figur 3 viser, hvordan dette
lykkedes for dem i årene mellem 1997 og 1999. Kommissionen vil ajourføre denne indi-
kator årligt for at følge udviklingen i medlemsstaterne.
2
Artikel 17 i Rådets forordning (EØF) nr. 1191/69.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0009.png
Figur 3: De fleste medlemsstater omdirigerede støtten til horisontale formål mellem
1997 og 1999.
EU
L
I
UK
P
FIN
E
B
S
F
DK
EL
D
NL
A
IRL
-10%
-5%
0%
5%
10%
15%
20%
25%
Anm.: Procentvis ændring i den del af den samlede statsstøtte (ekskl. støtte til landbrug, fiskeri og jern-
baner), der i 1997-1999 gik til horisontale formål (SMV, F&U, miljø, energibesparelser, SMV-handel,
beskæftigelse og erhvervsuddannelse).
Kilde: GD for Konkurrence.
Den relative horisontale støttes andel af den samlede støtte i EU steg - i modsætning til
støtte til regionale og sektorspecifikke formål - med næsten 12 % fra 1997 til 1999. Den
horisontale støttes andel af den samlede støtte faldt dog i Nederlandene, Østrig og Irland.
Det fremgår af figur 4, at den andel, som den sektorspecifikke støtte (i modsætning til
støtte til regionale eller horisontale formål) tegner sig for af den samlede støtte i EU, faldt
med 1,6 % fra 1997 til 1999, om end denne andel steg i Luxembourg, Tyskland, Neder-
landene, Østrig og Belgien.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0010.png
Figur 4: En faldende andel af den samlede støtte gik til individuelle sektorer mellem
1997 og 1999.
EU
EL
FIN
UK
E
DK
P
IRL
F
I
S
B
A
NL
D
L
-40%
-30%
-20%
-10%
0%
10%
Anm.: Procentvis ændring i den del af den samlede statsstøtte (ekskl. støtte til landbrug, fiskeri og jern-
baner), der i 1997-1999 gik til kulindustrien, individuelle sektorer inden for fremstillingsvirksomhed og
servicesektorer.
Kilde: GD for Konkurrence.
På EU-plan er udviklingen allerede begyndt at gå i den retning, som Det Europæiske Råd
ønsker. I 1999 tegnede støtten til kulindustrien, til individuelle sektorer inden for frem-
stillingsvirksomhed og til servicesektorer sig dog fortsat for over 30 % af den samlede
støtte. Der er derfor behov for en ekstra indsats fra medlemsstaternes side for at sikre den
ønskede reallokering af støtte fra sektorspecifikke formål til horisontale formål.
4.2.
Statsstøtte til regionaludvikling og samhørighedsformål
På såvel mødet i Stockholm som i Lissabon opfordrede Det Europæiske Råd medlems-
staterne til at flytte vægten over på støtte til regionaludvikling og samhørigheds-
fremmende formål. Dette kapitel dækker på den ene side regionalstøtte ydet i henhold til
artikel 87, stk. 3, litra a), og direkte støtte til virksomheder via Fællesskabets regional-
udviklingsfond (mål 1) og på den anden side den relative økonomiske vækst i støtte-
berettigede områder. Regionalstøtte ydet i henhold til artikel 87, stk. 3, litra c), indgår
ikke i tabel 1.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0011.png
Tabel 1: Regionalstøtte og regionaludvikling
National
BNP-vækst i art.
87, stk. 3, litra a)- regionalstøtte i % Direkte støtte til virksomheder via
områder i forhold af BNP i art. 87, Regionaludviklingsfonden (mål 1)
i % af BNP i støtteberettigede art.
stk. 3, litra a)-
Medlems- til landsgennem-
87, stk. 3, litra a)-områder
stat
områder
snittet
A
-
0,78
0,10
D
-
3,49
0,11
EL*
+
0,55
0,27
E
-
0,04
0,18
F
+
3,59
0,16
IRL*
+
0,29
0,12
I
+
2,51
0,14
P*
+
0,90
0,34
UK
-
0,35
0,07
EU
+
1,50
0,17
Anm.: Alle data er 1996-1998-gennemsnit. En positiv difference i BNP-vækst (+) angiver, at væksten i de
støtteberettigede områder var større end landsgennemsnittet, mens et minustegn (-) angiver, at væksten i de
støtteberettigede områder var lavere end landsgennemsnittet. (*) Da der ikke findes nogen ikke-støtteberet-
tigede områder i Portugal, Grækenland og Irland, er det forskellen mellem den nationale BNP-vækst og
EU-gennemsnittet, der er angivet. Tabellen omfatter regionalstøtte ydet i henhold til artikel 87, stk. 3, litra
a), og støtte ydet via Regionaludviklingsfonden (mål 1) i støtteberettigede områder. Støtteberettigede
områder er områder som omhandlet i artikel 87, stk. 3, litra a) (liste gyldig indtil 31.12.1999).
Kilde GD for Konkurrence, GD for Regionalpolitik og Eurostat.
Det fremgår af tabel 1, at i perioden 1996-98 lå den nationale regionalstøtte opgjort som
en procentdel af BNP i de støtteberettigede områder over EU-gennemsnittet i Frankrig,
Tyskland og Italien. Desuden lå den direkte støtte ydet til virksomheder via Regional-
udviklingsfonden opgjort som en procentdel af de støtteberettigede områders BNP over
EU-gennemsnittet i Portugal, Grækenland og Spanien. I Grækenland, Frankrig, Irland,
Italien og Portugal var væksten i de støtteberettigede områder større end væksten i ikke-
støtteberettigede områder mellem 1996 og 1998.
4.3.
Statsstøtte til bestemte servicesektorer
Støtte til bestemte servicesektorer i form af navnlig redningsstøtte eller omstrukturerings-
støtte vil med al sandsynlighed fordreje konkurrencen i højere grad end støtte til hori-
sontale formål. Størstedelen af støtten til bestemte servicesektorer, nemlig til luftfarts-
industrien, den finansielle sektor, turisme, medier og kultur
3
, begunstiger aktivitets-
områder, der får stadig større betydning, f.eks. turisme, eller de nyligt liberaliserede
sektorer, f.eks. luftfart og finansielle tjenester. Figur 5 viser den relative ændring i stats-
støtten til specifikt servicesektorerne i medlemsstaterne sammenlignet med den samlede
støtte (ekskl. støtte til landbrug, fiskeri og jernbaner).
3
Med hensyn til støtten til medier og kultur skal det imidlertid bemærkes, at en stor del af støtten hertil
ydes som kompensation for public service-forpligtelser og er statsstøtte, der tjener kulturelle formål
som omhandlet i traktatens artikel 87, stk. 3, litra d).
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0012.png
Figur 5: Syv medlemsstater reducerede støtten til bestemte servicesektorer.
EU
EL
F
P
IRL
I
S
B
FIN
D
DK
E
A
UK
NL
L
-40%
-30%
-20%
-10%
0%
10%
Anm.: Procentvis ændring i den del af medlemsstaternes samlede statsstøtte (ekskl. støtte til landbrug,
fiskeri og jernbaner), der i 1997-1999 gik til specifikt luftfart, turisme, finansielle tjenester, medier og
kultur.
Kilde: GD for Konkurrence.
Mellem 1997 og 1999 reducerede syv medlemsstater bestemte servicesektorers relative
andel af den samlede støtte, mens de øvrige otte forøgede den. Da støttenedskæringerne,
navnlig i Grækenland og Frankrig, har været mere omfattende end forøgelserne, der især
har været store i Nederlandene og Luxembourg, er disse sektorers andel af den samlede
støtte i EU klart faldende.
5.
5.1.
K
ONTROLPROCEDURERNE I
D
EN
E
UROPÆISKE
U
NION
Beslutningsproces
Kommissionen fører kontrol med medlemsstaternes statsstøtte ved hjælp af en formel,
gennemsigtig procedure efter Rådets forordning (EF) nr. 659/1999
4
. I dag tager det i
gennemsnit omkring fire måneder at få godkendt en anmeldt statsstøttesag. Det skyldes,
at medlemsstaterne i mange tilfælde glemmer at indsende al relevant materiale sammen
med den første anmeldelse, således at Kommissionen må fremsætte en eksplicit begæring
herom.
Hvis Kommissionen nærer tvivl med hensyn til en statsstøtteforanstaltnings forenelighed
med EF-traktaten, indleder den en formel undersøgelsesprocedure efter artikel 88, stk. 2.
I dag varer det i gennemsnit ni måneder, før der indledes en sådan undersøgelses-
procedure.
4
EFT L 83 af 27.3.1999, s. 1.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0013.png
Kommissionen er i færd med at strømline statsstøttereglerne og kontrolprocedurerne. Det
vil bidrage til at forkorte sagsbehandlingstiden, bl.a. fordi medlemsstaterne vil få mere
præcise oplysninger om, hvad de skal indsende til Kommissionen. Ved at forbedre
medlemsstaternes anmeldelser af statsstøttesager vil Kommissionen kunne fremskynde
sin beslutningsprocedure betydeligt. Sagsbehandlingstiden vil også blive forkortet takket
være den nylige vedtagelse af gruppefritagelsesforordninger for støtte til små og mellem-
store virksomheder
5
og for uddannelsesstøtte
6
. Virkningerne heraf vil blive analyseret i
fremtidige resultattavler.
5.2.
Negative beslutninger og tilbagesøgning af statsstøtte
Når Kommissionen når til den konklusion, at en støtteforanstaltning ikke opfylder krite-
rierne for at kunne erklæres forenelig med EF-traktaten, vedtager den en negativ beslut-
ning. Figur 6 viser, hvor stor en andel de negative beslutninger udgjorde for de enkelte
medlemsstater i perioden 1998-2000.
Figur 6: Andel negative beslutninger pr. medlemsstat
Negative beslutninger
100
90
80
70
60
Procent
50
40
30
20
10
6
0
A
(98)
B
(106)
DK
(44)
D
(386)
EL
(48)
E
(296)
FIN
(47)
F
(115)
IRL
(48)
I
(350)
L
(9)
NL
(156)
P
(54)
S
(43)
UK
(92)
EU
(1982)
Positive beslutninger og betingede beslutninger
94
94
89
100
88
94
100
92
96
90
89
96
96
98
99
93
6
0
11
12
6
0
8
4
10
11
4
4
2
1
7
Tal i parentes: Antal beslutninger pr. medlemsstat i alt
Anm.: Statsstøttebeslutninger angående alle sektorer med undtagelse af fiskeri.
Kilde: GD for Landbrug, GD for Konkurrence og GD for Transport og Energi.
I tilfælde af en negativ beslutning stiller Kommissionen normalt krav om, at medlems-
staten skal tilbagesøge støtten fra støttemodtageren, hvis støtten allerede er blevet
udbetalt. Tabel 2 og figur 7 giver et overblik over situationen med hensyn til opfyldelsen
af disse tilbagesøgningskrav.
Tabel 2: Uopfyldte tilbagesøgningskrav pr. 10.9.2001.
5
6
Kommissionens forordning (EF) nr. 70/2001 af 12. januar 2001 om anvendelse af EF-traktatens artikel
87 og 88 på statsstøtte til små og mellemstore virksomheder. EFT L 10 af 13.1.2001, s. 33-42.
Kommissionens forordning (EF) nr. 68/2001 af 12. januar 2001 om anvendelse af EF-traktatens artikel
87 og 88 på uddannelsesstøtte. EFT L 10 af 13.1.2001, s. 20-29.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0014.png
Under
opfyldelse
32
Indgår i
konkurs-
procedure
14
Genstand for
sagsanlæg ved
national
retsinstans
8
Genstand for
sagsanlæg ved EU-
retsinstans
6
Samlet antal
uopfyldte
krav
60
Anm.: Sager vedrørende tilbagesøgning af statsstøtte inden for alle sektorer med undtagelse af landbrug,
fiskeri og transport. Retssager har ikke nødvendigvis opsættende virkning for tilbagesøgningen.
Kilde: GD for Konkurrence.
Figur 7: Uopfyldte tilbagesøgningskrav i medlemsstaterne.
30
25
20
15
10
5
0
D
E
F
B
I
NL
EL
UK
Anm.: Antal uafgjorte sager vedrørende tilbagesøgning af statsstøtte inden for alle sektorer med undtagelse
af landbrug, fiskeri og transport. Status pr. 10.9.2001 og pr. medlemsstat.
Kilde: GD for Konkurrence.
Tabel 3 viser, hvor store beløb der skal tilbagesøges i medlemsstaterne som følge af
ulovlige statsstøtteforanstaltninger. I nogle tilfælde, hvor et stort antal støttemodtagere er
involveret, er det ikke muligt at angive det præcise beløb, før den ulovlige støtte er blevet
tilbagebetalt af modtagerne. Omkring halvdelen af det beløb, der skal tilbagesøges i
Tyskland, hænger sammen med en enkelt sag, der verserer ved EF-Domstolen.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0015.png
Tabel 3: Uopfyldte tilbagesøgningskrav med angivelse af beløb pr. medlemsstat.
Situationen
pr. 10.9.2001
D
E
I
F
B
EL
UK
NL
EU
Uopfyldte
tilbage-
søgningskrav
28
13
5
5
5
1
1
2
60
Beløb, der skal tilbage-
søges i mio. EUR
1 739
143
65
59
40
8
2
<1
2 055
Antal sager, hvor beløbet ikke
er nærmere angivet
3
10
2
1
2
0
0
1
19
Anm.: Sager vedrørende tilbagesøgning af statsstøtte inden for alle sektorer med undtagelse af landbrug,
fiskeri og transport fordelt på de berørte medlemsstater.
Kilde: GD for Konkurrence.
6.
6.1.
S
TATSSTØTTE TIL FORSKNING OG UDVIKLING OG DET INDRE MARKED
Statsstøtte til F&U
Markedskræfterne alene kan ikke sikre et socioøkonomisk optimalt niveau for F&U-
indsatsen. Virksomhedernes investeringsbeslutninger afhænger frem for alt af fordelene
for dem selv, men det samlede udbytte for samfundet af et F&U-program kan være bety-
deligt større end disse private fordele som følge af den eksterne effekt (spillover-
effekten). Spillover-effekten kan opstå via flere kanaler: samtaler mellem ansatte i
forskellige virksomheder, mobilitet blandt forskningspersonale, tekniske publikationer og
konferencer, oplysninger i patentdokumenter og efterligninger. Desuden kan forsknings-
resultater, der ikke fører direkte til nye produkter eller processer ikke patentbeskyttes.
Selv når der kan udtages patent på resultaterne, kan patentets gyldighedsperiode være
kortere end den tid, der er nødvendig for at sikre et rimeligt afkast af investeringen.
Endvidere kan især mindre virksomheder have problemer med at finde eksterne kilder til
finansiering af F&U-projekter på grund af den store risiko forbundet med projekterne. En
virksomheds F&U-indsats afhænger derfor normalt af dens interne finansielle ressourcer.
Hvis virksomhederne ikke er sikret et økonomisk udbytte af de ikke-hemmeligholdte
resultater af den forskning, de selv har måttet finansiere, og i øvrigt lider under forskel-
lige finansielle begrænsninger, vil de ofte udføre mindre forskning og udvikling, end
hvad der kunne ønskes.
Offentlig støtte, der kan mindske omkostningerne forbundet med virksomhedernes forsk-
ning og udvikling, kan derfor være til gavn for den samlede velfærd. Men når denne
støtte fordrejer konkurrencen, falder den ind under EF-traktatens statsstøtteregler.
Kommissionen skal derfor holde nøje øje med sådanne konkurrencefordrejende virk-
ninger. Skønt Kommissionen i overensstemmelse med den generelle målsætning om at
kanalisere støtte i retning af horisontale formål traditionelt ser med positive øjne på stats-
støtte til F&U, kan denne støtte kun tillades, hvis den tjener som et incitament for virk-
somhederne til at iværksætte F&U-aktiviteter ved siden af deres løbende aktiviteter
(additionalitetsprincippet).
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0016.png
6.2.
F&U-støtte som supplement til det private erhvervslivs samlede F&U-
udgifter
En betydelig del af forskningen og udviklingen i EU er traditionelt blevet finansieret af
private virksomheder. F&U-støtte er en af de måder, hvorpå medlemsstaterne kan under-
støtte det private erhvervslivs F&U-indsats. I figur 8 sammenlignes de private F&U-
udgifter med medlemsstaternes F&U-støtte.
Figur 8: Statsstøtten til F&U er relativt beskeden sammenlignet med det private
erhvervslivs samlede F&U-udgifter.
3,0
2,5
2,0
Procent
1,5
1,0
0,5
0,0
A
B
DK
D
EL
E
FIN
F
IRL
I
L
NL
P
S
UK
EU
Det private erhvervslivs F&U-udgifter i % af BNP
Statsstøtte til F&U i % af BNP
Anm.: Alle tal er gennemsnit for 1997-1999. Der indsamles ikke oplysninger om statsstøtte til F&U efter
de normale retningslinjer og normer for F&U-undersøgelser (Frascati Manual), så enhver sammenligning
kan være behæftet med unøjagtigheder. F&U-støtte ydet som led i regionalstøtte er ikke inkluderet. Der
findes ingen oplysninger om det private erhvervslivs F&U-udgifter i Østrig og Luxembourg. Tallene for
F&U-udgifterne i nogle medlemsstater bygger på Eurostat-beregninger.
Kilde: GD for Konkurrence og Eurostat (strukturelle indikatorer).
Statsstøtten til forskning og udvikling tegner sig for blot 0,05 % af BNP i EU. Finland,
Danmark og Sverige er de tre lande, hvor F&U-støttens andel af BNP er størst.
6.3.
Venturekapital hjælper nye højteknologiske virksomheder på vej
I visse tilfælde har virksomheder problemer med at finde eksterne kilder til finansiering
af deres forretningsplaner på grund af den store risiko, der knytter sig til dem. Navnlig
højteknologiske virksomheder oplever disse problemer i deres opstarts- og udviklings-
fase
7
, fordi der hersker stor usikkerhed med hensyn til deres chancer for succes sammen-
lignet med veletablerede virksomheder. Nye virksomheder, der kaster sig ud i
højteknologiske aktiviteter og forskning og udvikling, har store problemer med at finde
7
Se Kommissionens definition på venturekapital i meddelelsen "Risikovillig kapital: En nøgle til
jobskabelse i Den Europæiske Union" (SEK(1998) 552 endelig udg. af 31. marts 1998).
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0017.png
tilstrækkelige midler til at overvinde de store risici forbundet med den øjeblikkelige
kommercielle udnyttelse af F&U-resultater. Venturekapitalinvesteringer på et tidligt
tidspunkt kan i hvert fald delvist rede dem ud af dette problem. Figur 9 viser det relative
omfang af venturekapitalinvesteringerne foretaget i en tidlig fase i de forskellige
medlemsstater.
Figur 9: Venturekapitalinvesteringer i en tidlig fase.
0,07%
0,06%
0,05%
0,04%
0,03%
0,02%
0,01%
0,00%
A
B
D
DK
E
EL
F
FIN
I
IRL
L
NL
P
S
UK
EU
Venturekapital (tidlig fase) i % af BNP
Anm.: Venturekapitalinvesteringer (i forberedelses- eller startfasen) opgjort i procent af BNP (gennemsnit
for 1997-1999). Der foreligger ingen oplysninger herom for Luxembourgs vedkommende.
Kilde: GD for Konkurrence, Eurostat (strukturelle indikatorer) og European Venture Capital Association.
Venturekapitalinvesteringerne opgjort i procent af BNP er højest i Belgien, Neder-
landene, Sverige og Finland. I EU som helhed tegner venturekapitalinvesteringerne sig
for blot 0,02 % af BNP.
6.4.
Statsstøtte til forskning og udvikling og innovation i det indre marked
Som følge af den forholdsvis begrænsede mængde F&U-støtte, som det private
erhvervsliv modtager til netop forskning og udvikling i medlemsstaterne, er det vanske-
ligt at vurdere virkningen af den samlede F&U-støtte for innovationen i det indre
marked. Ikke desto mindre viser tabel 4, hvor meget statsstøtten til forskning og udvik-
ling udgør i procent af BNP, og hvor meget de samlede F&U-udgifter udgør i procent af
BNP. Tabellen indeholder desuden nogle oplysninger om resultaterne af forskningen og
udviklingen, således som de afspejler sig i antallet af patenter og væksten i arbejds-
kraftens produktivitet. Væksten i arbejdskraftens produktivitet er et mål for produktions-
effektiviteten. En stor del af stigningen i produktionseffektiviteten antages at kunne
tilskrives F&U-indsatsen. Skønt disse indikatorer er af begrænset relevans, kan man ved
at sammenligne tallene konstatere visse tendenser. Både antallet af patenter, der er blevet
udtaget, og væksten i arbejdskraftens produktivitet varierer betydeligt medlemsstaterne
imellem. Der er ingen oplagt sammenhæng mellem disse indikatorer og omfanget af
F&U-støtte. Eksempelvis er antallet af nye patenter i medlemsstater med et relativt højt
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0018.png
F&U-støtteniveau ikke nødvendigvis stort, og de samme medlemsstater udviser ikke
nødvendigvis en stor vækst i arbejdskraftproduktiviteten. Det skal bemærkes, at nye
patenter ikke er hovedformålet med støtten til forskning og udvikling, og at antallet af
nye patenter er kraftigt afhængigt af, hvilken sektor der udfører den industrielle forsk-
ning. Antallet af nye patenter er med andre ord også afhængigt af, om bestemte industri-
grene indtager en stærk eller svag stilling i en given medlemsstat.
Tabel 4: Statsstøtte til F&U og udvalgte indikatorer for innovation.
Patenter Arbejdskraftsproduktivitet
pr. million - gnsntl. årlig vækst
1995-2000 (i %)
indbyggere
Samlede F&U-
udgifter i
F&U-støtte
% af BNP
i % af BNP
A
B
D
DK
E
EL
F
FIN
I
IRL
L
NL
P
S
UK
EU
131
133
261
151
20
7
121
277
63
56
161
180
3
293
101
126
2,53
1,72
1,46
1,31
0,69
2,56
1,50
2,04
0,73
4,24
4,12
0,62
2,70
0,89
0,01
1,07
A
B
D
DK
E
EL
F
FIN
I
IRL
L
NL
P
S
UK
EU
1,78
1,92
2,35
1,99
0,87
0,51
2,19
2,93
1,00
1,39
n.a.
1,99
0,69
3,74
1,85
1,88
0,09
0,05
0,06
0,11
0,04
0,00
0,06
0,14
0,03
0,01
0,03
0,04
0,01
0,04
0,01
0,05
Anm.: Alle tal med undtagelse af tallene for arbejdskraftproduktiviteten er gennemsnit for 1997-1999. Kun
patenter registreret hos Det Europæiske Patentkontor er medregnet. Der indsamles ikke oplysninger om
statsstøtte til F&U efter de normale retningslinjer og normer for F&U-undersøgelser (Frascati Manual), så
enhver sammenligning kan være behæftet med unøjagtigheder. F&U-støtte ydet som led i regionalstøtte er
ikke inkluderet.
Kilde: GD for Konkurrence, GD for Forskning og Eurostat.
Med henblik på en mere dybtgående analyse af, hvor effektiv F&U-støtten er, kunne man
også benytte nogle af de indikatorer, der blev indsamlet som led i den første fase af
benchmarkingen af de nationale forskningspolitikker. For at opnå en bedre forståelse af
den mulige interaktion mellem F&U-støtte og den økonomiske udvikling kunne det være
nyttigt at se på nogle flere af de indikatorer, der blev benyttet i forbindelse med denne
benchmarking-øvelse, f.eks. dem, der blev benyttet til at måle de offentlige og private
investeringer i F&U, og dem, der blev benyttet til at måle den videnskabelige og tekno-
logiske produktivitet.
Følgende publikationer bør konsulteres for at få et bedre indblik i medlemsstaternes
generelle politik på F&U-området: Europa-Kommissionen (2001): 'Towards a European
Research Area: Key figures 2001; Special edition; Indicators on benchmarking of
national research policies' og Europa-Kommissionens 'Innovationsresultattavle for 2001'.
Internetadresser:
http://europa.eu.int/comm/research/area/benchmarking2001.pdf
http://www.cordis.lu/innovation-smes/scoreboard/scoreboard_2001.htm
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.
S
TATSSTØTTEFORA
Dette kapitel indeholder internetlinks til oplysninger om medlemsstaternes og Europa-
Parlamentets politik på statsstøtteområdet.
En oversigt over de lovgivningsmæssige rammer for statsstøttekontrollen findes på
følgende adresse på EU's internetserver EUROPA:
http://europa.eu.int/comm/competition/state_aid/legislation/
7.1.
Medlemsstatsforum
Et vigtigt led i den gensidige kontrol, som Kommissionen ønsker at fremme gennem
resultattavlen, er en gennemsigtig informationsudveksling mellem medlemsstaterne om
de forskellige aspekter af deres respektive statsstøtte/konkurrencepolitik. Resultattavlen
er derfor udformet således, at den omfatter links til medlemsstaternes relevante
websteder. På denne måde vil adgangen til de oplysninger, som medlemsstaterne i
forvejen giver offentligheden om deres støttepolitik, blive forbedret.
Som supplement til de oplysninger, der blev offentliggjort under medlemsstatsforummet
i den første udgave af resultattavlen, gennemgås nedenfor den seneste udvikling i
medlemsstaterne.
Frankrig har nedsat et landsdækkende og flere regionale udvalg, der har til opgave både
at vurdere de økonomiske og sociale følger af statsstøtten til virksomheder og at kontrol-
lere brugen af statsstøtten med det formål at gøre den mere virkningsfuld (Lov nr. 2001-7
af 4. januar 2001 om tilsynet med offentlige midler ydet til virksomheder, offentliggjort i
Journal Officiel
nr. 4 af 5. januar 2001, s. 218; Anordning nr. 2001-483 af 6. juni 2001
om et landsdækkende udvalg og regionale udvalg for offentlig støtte til virksomheder,
offentliggjort i
Journal Officiel
af 7. juni 2001. s. 8999). Disse retsakter kan konsulteres
via internetadressen på "Journal Officiel de la République Française":
http://www.legifrance.gouv.fr/
Tyskland har for nylig udsendt sin 18. halvårsrapport om statsstøtte.
http://www.bundesfinanzministerium.de/Anlage6738/Beiheft-zum-18.-Subventions-
bericht.pdf og http://www.bundesfinanzministerium.de/Anlage6737/18.-Subventions-
bericht-der-Bundesregierung.pdf .
7.2.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentets dokumenter om statsstøttepolitik kan konsulteres via følgende
internetadresse:
http://www.europarl.eu.int/committees/econ_home.htm.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0020.png
Teknisk bilag
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0021.png
Alle statsstøtteoplysningerne vedrører gennemførte kommissionsbeslutninger og ikke sager,
der stadig er under behandling, og som når de er afgjort, kan påvirke de historiske data. Stats-
støtteudgifterne er angivet for det år, hvor de blev afholdt. I de tilfælde, hvor udgifterne
strækker sig over en årrække, er det samlede beløb fordelt på hvert af de år, hvor udgifterne
blev afholdt.
_______________________________________________________________________
Figur 1
Kilde:
Generaldirektoratet for Konkurrence - Database over statsstøtteudgifterne
i medlemsstaterne. Bruttonationalproduktet i markedspriser er taget fra
Eurostats database Newcronos.
Alle tal er angivet i millioner euro i faste 1998-priser.
Bemærkninger:
Data:
A
B
DK
D
EL
E
FIN
F
IRL
I
L
NL
P
S
UK
EU
Statsstøtte i alt
1997
1998
2 304
2 175
3 122
3 117
1 531
1 536
29 089
27 503
1 608
1 210
6 307
6 219
2 074
2 060
19 617
18 559
722
1 133
16 580
13 700
162
245
2 935
3 054
2 054
1 331
1 739
1 899
8 291
8 121
98 133
91 863
1999
2 061
3 217
1 975
23 555
1 096
5 734
1 848
15 311
1 339
10 537
246
3 489
1 219
1 739
6 294
79 660
A
B
DK
D
EL
E
FIN
F
IRL
I
L
NL
P
S
UK
EU
BNP
1997
1998
183 183
188 452
217 870
223 749
151 336
155 190
1 883 194 1 921 864
105 249
108 464
501 967
523 647
109 539
115 532
1 254 607 1 293 104
70 979
77 052
1 047 752 1 063 825
15 606
16 389
337 875
351 620
95 693
99 004
205 933
212 003
1 226 739 1 259 035
7 383 993 7 610 830
1999
192 378
229 432
157 790
1 951 751
112 108
544 715
120 177
1 330 890
84 627
1 078 948
17 618
365 215
101 879
220 023
1 286 225
7 817 449
_______________________________________________________________________
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0022.png
Figur 1a: Procentvis ændring i medlemsstaternes statsstøtte, ekskl. støtte til landbrug,
fiskeri og jernbaner, mellem 1997 og 1999.
Kilde:
Generaldirektoratet for Konkurrence - Database over statsstøtteudgifterne
i medlemsstaterne. Bruttonationalproduktet i markedspriser er taget fra
Eurostats database Newcronos.
Alle tal er angivet i millioner euro i faste 1998-priser.
P
GR
I
F
D
E
FIN
L
UK
A
NL
S
B
DK
IRL
Bemærkninger:
EU
-1,0%
-0,8%
-0,6%
-0,4%
-0,2%
0,0%
0,2%
0,4%
0,6%
Data:
Statsstøtte til fremstillingsvirksomhed og servicesektorer
1997
1998
1999
578
522
511
A
752
807
854
B
825
938
992
DK
17 112
15 629
12 436
D
1 090
544
416
EL
3 557
3 644
3 017
E
509
489
451
FIN
10 168
9 770
6 144
F
488
904
854
IRL
9 659
6 959
3 900
I
49
52
40
L
632
592
604
NL
1 716
1 006
836
P
512
559
559
S
3 665
4 101
2 810
UK
51 313
46 517
34 424
EU
BNP
1997
1998
183 183
188 452
217 870
223 749
151 336
155 190
1 883 194 1 921 864
105 249
108 464
501 967
523 647
109 539
115 532
1 254 607 1 293 104
70 979
77 052
1 047 752 1 063 825
15 606
16 389
337 875
351 620
95 693
99 004
205 933
212 003
1 226 739 1 259 035
7 383 993 7 610 830
1999
192 378
229 432
157 790
1 951 751
112 108
544 715
120 177
1 330 890
84 627
1 078 948
17 618
365 215
101 879
220 023
1 286 225
7 817 449
A
B
DK
D
EL
E
FIN
F
IRL
I
L
NL
P
S
UK
EU
_______________________________________________________________________
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0023.png
Figur 2
Kilde:
Generaldirektoratet for Konkurrence - Database over statsstøtteudgifterne
i medlemsstaterne. Bruttonationalproduktet i markedspriser er taget fra
Eurostats database Newcronos.
Alle tal er angivet i millioner euro i faste 1998-priser.
Bemærkninger:
Data:
Statsstøttetal for 1999
A
Samlet statsstøtte
Landbrug og fiskeri
Jernbaner
Fremstillingsvirksomhed og kul
Servicesektorer
B
Samlet statsstøtte
Landbrug og fiskeri
Jernbaner
Fremstillingsvirksomhed og kul
Servicesektorer
DK
Samlet statsstøtte
Landbrug og fiskeri
Jernbaner
Fremstillingsvirksomhed og kul
Servicesektorer
D
Samlet statsstøtte
Landbrug og fiskeri
Jernbaner
Fremstillingsvirksomhed og kul
Servicesektorer
EL
Samlet statsstøtte
Landbrug og fiskeri
Jernbaner
Fremstillingsvirksomhed og kul
Servicesektorer
E
Samlet statsstøtte
Landbrug og fiskeri
Jernbaner
Fremstillingsvirksomhed og kul
Servicesektorer
FIN
Samlet statsstøtte
Landbrug og fiskeri
Jernbaner
Fremstillingsvirksomhed og kul
Servicesektorer
F
Samlet statsstøtte
Landbrug og fiskeri
Jernbaner
Fremstillingsvirksomhed og kul
Servicesektorer
2 061
905
646
475
36
3 217
278
2 085
838
16
1 975
248
735
963
29
23 555
1 598
9 520
12 291
145
1 096
165
515
409
7
5 734
1 367
1 349
2 971
46
1 848
1 358
39
439
12
15 311
3 102
6 065
5 096
1 048
IRL
1 339
354
131
658
196
10 537
1 675
4 962
3 620
280
246
29
177
37
3
3 489
1 121
1 764
555
49
1 219
287
96
771
65
1 739
363
818
462
97
6 294
1 123
2 361
2 564
246
79 660
13 972
31 263
32 149
2 275
I
L
NL
P
S
UK
EU
_______________________________________________________________________
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0024.png
Figur 2a: Fordeling af statsstøtte på hovedsektorer, ekskl. landbrug, fiskeri og jern-
baner, i procent af nationalt BNP
Kilde:
Generaldirektoratet for Konkurrence - Database over statsstøtteudgifterne
i medlemsstaterne. Bruttonationalproduktet i markedspriser er taget fra
Eurostats database Newcronos.
Alle tal er angivet i millioner euro i faste 1998-priser.
EU-gennemsnit
NL
UK
L
S
A
I
GR
B
FIN
F
E
DK
D
P
IRL
0,0%
0,4%
0,8%
1,3%
Bemærkninger:
Fremstillingsvirksomhed, kul
Servicesektorer
Data:
A
S ta tsstø tteta l fo r 1 9 9 9
S ta ts s tø tte til fr e m s tillin g s v ir k s o m h e d , k u l o g s e r v ic e s e k to r e r
F r e m s tillin g s v ir k s o m h e d o g k u l
S p e c ifik k e s e r v ic e s e k to r e r
S ta ts s tø tte til fr e m s tillin g s v ir k s o m h e d , k u l o g s e r v ic e s e k to r e r
F r e m s tillin g s v ir k s o m h e d o g k u l
S p e c ifik k e s e r v ic e s e k to r e r
S ta ts s tø tte til fr e m s tillin g s v ir k s o m h e d , k u l o g s e r v ic e s e k to r e r
F r e m s tillin g s v ir k s o m h e d o g k u l
S p e c ifik k e s e r v ic e s e k to r e r
S ta ts s tø tte til fr e m s tillin g s v ir k s o m h e d , k u l o g s e r v ic e s e k to r e r
F r e m s tillin g s v ir k s o m h e d o g k u l
S p e c ifik k e s e r v ic e s e k to r e r
S ta ts s tø tte til fr e m s tillin g s v ir k s o m h e d , k u l o g s e r v ic e s e k to r e r
F r e m s tillin g s v ir k s o m h e d o g k u l
S p e c ifik k e s e r v ic e s e k to r e r
S ta ts s tø tte til fr e m s tillin g s v ir k s o m h e d , k u l o g s e r v ic e s e k to r e r
F r e m s tillin g s v ir k s o m h e d o g k u l
S p e c ifik k e s e r v ic e s e k to r e r
S ta ts s tø tte til fr e m s tillin g s v ir k s o m h e d , k u l o g s e r v ic e s e k to r e r
F r e m s tillin g s v ir k s o m h e d o g k u l
S p e c ifik k e s e r v ic e s e k to r e r
S ta ts s tø tte til fr e m s tillin g s v ir k s o m h e d , k u l o g s e r v ic e s e k to r e r
F r e m s tillin g s v ir k s o m h e d o g k u l
S p e c ifik k e s e r v ic e s e k to r e r
511
475
36
854
838
16
992
963
29
436
291
145
416
409
7
017
971
46
451
439
12
144
096
048
IR L
854
658
196
900
620
280
40
37
3
604
555
49
836
771
65
559
462
97
810
564
246
424
149
275
B
I
3
3
DK
L
D
12
12
NL
EL
P
E
3
2
S
F IN
UK
2
2
34
32
2
F
6
5
1
EU
_______________________________________________________________________
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0025.png
Tabel 0: Statsstøtte i euro pr. beskæftiget
Kilde:
Generaldirektoratet for Konkurrence - Database over statsstøtteudgifterne
i medlemsstaterne. Oplysningerne om beskæftigelse er taget fra Eurostats
database Newcronos.
Alle tal er angivet i millioner euro i faste 1998-priser.
Bemærkninger:
Statsstøtte pr. beskæftiget
i euro
1997 -1999
A
550
B
830
DK
622
D
712
EL
338
E
416
FIN
914
F
772
IRL
706
I
607
L
912
NL
406
P
326
S
436
280
UK
EU
563
_______________________________________________________________________
Figur 3
Kilde:
Bemærkninger:
Generaldirektoratet for Konkurrence - Database over statsstøtteudgifterne
i medlemsstaterne.
Alle tal er angivet i millioner euro i faste 1998-priser.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0026.png
Statsstøtte til horisontale formål
1997
1998
1999
177
155
146
A
F&U
Miljøbeskyttelse
50
55
55
SMV
88
62
53
Energibesparelser
4
1
2
SMV-handel
0
0
0
Beskæftigelse
30
4
21
Erhvervsuddannelse
0
0
0
I alt
349
278
277
Samlet støtte, ekskl. landbrug, fiskeri, jernbaner
578
522
511
129
99
148
B
F&U
Miljøbeskyttelse
2
10
5
SMV
110
127
213
Energibesparelser
1
1
0
SMV-handel
8
4
3
Beskæftigelse
106
101
98
Erhvervsuddannelse
10
46
33
I alt
363
387
500
Samlet støtte, ekskl. landbrug, fiskeri, jernbaner
752
807
854
163
166
157
DK
F&U
Miljøbeskyttelse
223
259
248
SMV
24
7
8
Energibesparelser
138
140
162
SMV-handel
46
37
25
Beskæftigelse
2
128
146
Erhvervsuddannelse
105
148
183
I alt
703
883
929
Samlet støtte, ekskl. landbrug, fiskeri, jernbaner
825
938
994
1 206
1 260
1 239
D
F&U
Miljøbeskyttelse
129
142
114
SMV
1 415
1 328
1 061
Energibesparelser
153
152
148
SMV-handel
7
3
4
Beskæftigelse
78
185
183
Erhvervsuddannelse
48
32
35
I alt
3 035
3 101
2 784
Samlet støtte, ekskl. landbrug, fiskeri, jernbaner
17 112
15 629
12 436
F&U
0
0
0
EL
Miljøbeskyttelse
0
0
2
SMV
0
23
17
Energibesparelser
0
0
0
SMV-handel
0
10
9
Beskæftigelse
0
0
0
Erhvervsuddannelse
0
0
0
I alt
0
33
29
Samlet støtte, ekskl. landbrug, fiskeri, jernbaner
1 090
544
416
234
200
219
E
F&U
Miljøbeskyttelse
15
15
19
SMV
244
257
220
Energibesparelser
23
25
27
SMV-handel
2
2
1
Beskæftigelse
97
86
175
Erhvervsuddannelse
544
616
638
I alt
1 159
1 201
1 299
Samlet støtte, ekskl. landbrug, fiskeri, jernbaner
3 557
3 644
3 017
152
157
166
FIN
F&U
Miljøbeskyttelse
5
5
7
SMV
77
72
59
Energibesparelser
10
54
57
SMV-handel
55
35
33
Beskæftigelse
49
50
37
Erhvervsuddannelse
0
0
0
I alt
347
373
357
Samlet støtte, ekskl. landbrug, fiskeri, jernbaner
509
489
451
F&U
1 251
1 145
1 159
F
Miljøbeskyttelse
31
30
30
SMV
297
238
270
Energibesparelser
21
21
48
SMV-handel
107
138
136
Beskæftigelse
6
6
6
Erhvervsuddannelse
0
0
0
I alt
1 713
1 578
1 649
Samlet støtte, ekskl. landbrug, fiskeri, jernbaner
10 168
9 770
6 144
1997
IRL
14
0
5
3
5
72
24
122
488
340
11
820
45
6
12
0
1 234
9 659
3
2
8
0
0
0
0
14
49
141
80
21
187
30
0
0
460
632
13
0
10
11
1
27
69
130
1 716
88
30
44
26
0
27
22
237
512
158
1
333
24
100
0
1 301
1 917
3 665
4 067
580
3 495
646
367
507
2 122
11 783
51 313
1998
10
0
3
2
3
73
19
112
904
186
21
599
15
2
340
0
1 163
6 959
4
2
11
0
0
0
0
17
52
152
93
20
155
34
0
0
455
592
12
0
26
8
0
33
75
155
1 006
98
101
41
23
0
5
17
285
559
105
10
296
22
89
0
1 139
1 662
4 101
3 750
744
3 111
619
358
1 010
2 092
11 684
46 517
1999
13
0
4
5
3
112
21
158
854
306
15
647
21
0
307
0
1 296
3 900
6
2
11
0
0
0
0
19
40
149
74
24
151
7
0
0
405
604
12
0
32
8
0
43
69
164
836
81
148
27
39
0
0
19
314
559
97
9
280
22
87
0
1 325
1 821
2 810
3 897
729
2 925
689
309
1 127
2 325
12 001
34 427
I
L
NL
P
S
UK
EU
_______________________________________________________________________
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0027.png
Figur 4
Kilde:
Bemærkninger:
Data:
Statsstøtte til specifikke sektorer
1997
1998
1999
12
13
12
A
Fremstillingsvirksomhed
Servicesektorer
28
43
36
Kulindustrien
0
0
0
I alt
40
55
47
Samlet støtte, ekskl. landbrug, fiskeri, jernbaner
578
522
511
2
1
1
B
Fremstillingsvirksomhed
Servicesektorer
10
11
16
Kulindustrien
0
0
0
I alt
12
12
17
Samlet støtte, ekskl. landbrug, fiskeri, jernbaner
752
807
854
84
13
21
DK
Fremstillingsvirksomhed
Servicesektorer
22
27
29
Kulindustrien
0
0
0
I alt
107
40
50
Samlet støtte, ekskl. landbrug, fiskeri, jernbaner
825
938
994
584
439
346
D
Fremstillingsvirksomhed
Servicesektorer
170
158
145
Kulindustrien
5 379
4 787
4 535
I alt
6 133
5 384
5 026
Samlet støtte, ekskl. landbrug, fiskeri, jernbaner
17 112
15 629
12 436
23
21
0
EL
Fremstillingsvirksomhed
Servicesektorer
390
43
7
Kulindustrien
0
0
0
I alt
413
64
7
Samlet støtte, ekskl. landbrug, fiskeri, jernbaner
1 090
544
416
778
874
220
E
Fremstillingsvirksomhed
Servicesektorer
47
43
46
Kulindustrien
1 084
1 159
1 036
I alt
1 909
2 076
1 302
Samlet støtte, ekskl. landbrug, fiskeri, jernbaner
3 557
3 644
3 017
85
33
9
FIN
Fremstillingsvirksomhed
Servicesektorer
14
15
12
Kulindustrien
0
0
0
I alt
98
48
21
Samlet støtte, ekskl. landbrug, fiskeri, jernbaner
509
489
451
206
460
672
F
Fremstillingsvirksomhed
Servicesektorer
3 603
4 510
1 048
Kulindustrien
967
999
975
I alt
4 775
5 969
2 695
Samlet støtte, ekskl. landbrug, fiskeri, jernbaner
10 168
9 770
6 144
1997
IRL
5
142
0
146
488
357
980
0
1 337
9 659
0
0
0
0
49
21
22
0
43
632
62
251
0
313
1 716
0
91
0
91
512
12
265
495
772
3 665
2 231
6 036
7 924
16 191
51 313
1998
4
157
0
162
904
289
1 457
0
1 746
6 959
0
3
0
3
52
23
23
0
46
592
16
41
0
57
1 006
0
97
0
97
559
10
262
1 317
1 590
4 101
2 195
6 891
8 262
17 348
46 517
1999
4
196
0
200
854
152
280
0
432
3 900
0
3
0
3
40
15
49
0
65
604
25
65
0
90
836
0
97
0
97
559
0
246
0
246
2 810
1 478
2 275
6 546
10 298
34 427
Generaldirektoratet for Konkurrence - Database over statsstøtteudgifterne
i medlemsstaterne.
Alle tal er angivet i millioner euro i faste 1998-priser.
I
L
NL
P
S
UK
EU
_______________________________________________________________________
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0028.png
Tabel 1
Kilde:
Generaldirektoratet for Konkurrence - Database over statsstøtteudgifterne
i medlemsstaterne. Oplysningerne om det regionale BNP i markedspriser
er taget fra Eurostats database Newcronos. Oplysningerne om støtte ydet
via Regionalfonden (mål 1-interventioner) er taget fra årsberetningerne
vedrørende strukturfondene 1996, 1997 og 1998.
Alle tal er angivet i millioner euro i faste 1998-priser. Oplysninger om det
regionale BNP er udvalgt på NUTS 3-niveau. BNP-data for Italien findes
kun på NUTS 2-niveau.
Bemærkninger:
Data:
Regionalstøtte
1996
Støtte efter 87,3,a)
31
Støtte efter 87,3,c)
93
Regionalstøtte i alt
124
Støtte efter 87,3,c)
258
Støtte efter 87,3,c)
13
Støtte efter 87,3,a)
8 868
Støtte efter 87,3,c)
742
Regionalstøtte i alt
9 609
Støtte efter 87,3,a)
601
Støtte efter 87,3,a)
90
Støtte efter 87,3,c)
197
Regionalstøtte i alt
287
Støtte efter 87,3,c)
67
Støtte efter 87,3,a)
506
Støtte efter 87,3,c)
766
Regionalstøtte i alt
1 272
Støtte efter 87,3,a)
206
Støtte efter 87,3,a)
6 398
Støtte efter 87,3,c)
127
Regionalstøtte i alt
6 524
Støtte efter 87,3,c)
31
Støtte efter 87,3,c)
82
Støtte efter 87,3,a)
633
Støtte efter 87,3,c)
208
Støtte efter 87,3,a)
210
Støtte efter 87,3,c)
725
Regionalstøtte i alt
935
Støtte efter 87,3,a)
17 543
Støtte efter 87,3,c)
3 309
Regionalstøtte i alt
20 851
1997
30
134
163
229
15
7 165
727
7 891
677
85
219
303
63
650
1 300
1 950
197
6 548
128
6 676
35
77
1 187
185
256
719
976
16 794
3 832
20 625
1998
31
141
172
214
15
6 339
768
7 107
447
88
239
327
68
847
1 341
2 188
175
3 593
184
3 778
32
71
706
177
253
595
849
12 480
3 845
16 325
Støttelement i Regionaludviklingsfondens mål 1-interventioner
1996
1997
1998
A
0,0
6,7
5,1
D
152,6
240,9
339,9
EL
196,8
290,2
369,7
E
468,6
459,7
328,6
F
22,6
16,5
50,6
IRL
100,6
18,8
128,2
I
278,8
335,6
307,6
P
311,7
275,8
376,6
UK
42,0
52,0
42,7
EU
1 573,7
1 696,2
1 949,0
A
B
DK
D
EL
E
FIN
F
IRL
I
L
NL
P
S
UK
EU
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0029.png
1996
BNP i alt
heraf
De støtteberettigede
områders samlede BNP
Fuldt støtteberettigede
områder efter art. 87, 3, a)
Fuldt støtteberettigede
områder efter art. 87, 3, c)
Delvist støtteberettigede
områder efter art. 87, 3, c)
Områder uden ret til støtte
BNP i alt
heraf
De støtteberettigede
områders samlede BNP
Fuldt støtteberettigede
områder efter art. 87, 3, a)
Fuldt støtteberettigede
områder efter art. 87, 3, c)
Delvist støtteberettigede
områder efter art. 87, 3, c)
Områder uden ret til støtte
BNP i alt
heraf
De støtteberettigede
områders samlede BNP
Fuldt støtteberettigede
områder efter art. 87, 3, a)
Fuldt støtteberettigede
områder efter art. 87, 3, c)
Delvist støtteberettigede
områder efter art. 87, 3, c)
Områder uden ret til støtte
BNP i alt
heraf
De støtteberettigede
områders samlede BNP
Fuldt støtteberettigede
områder efter art. 87, 3, a)
Fuldt støtteberettigede
områder efter art. 87, 3, c)
Delvist støtteberettigede
områder efter art. 87, 3, c)
Områder uden ret til støtte
BNP i alt
heraf
De støtteberettigede
områders samlede BNP
Fuldt støtteberettigede
områder efter art. 87, 3, a)
Fuldt støtteberettigede
områder efter art. 87, 3, c)
Delvist støtteberettigede
områder efter art. 87, 3, c)
Områder uden ret til støtte
A
182363
50755
3907
13994
32855
131608
B
211910
137087
0
1283
135804
74823
DK
144155
57681
0
11986
45695
86474
D
1878200
512915
214792
298123
0
1365289
EL
97972
97973
97973
0
0
0
1997
181819
50832
3879
14113
32840
130987
215305
138923
0
1301
137622
76382
148586
59352
0
12214
47138
89234
1866496
505883
211985
293898
0
1360615
107009
107010
107010
0
0
0
BNP-data
1998
188723
BNP i alt
heraf
De støtteberettigede områders
53119
samlede BNP
Fuldt støtteberettigede
3995
områder efter art. 87, 3, a)
Fuldt støtteberettigede
14878
områder efter art. 87, 3, c)
Delvist støtteberettigede
34247
områder efter art. 87, 3, c)
135604
Områder uden ret til støtte
223569
BNP i alt
heraf
De støtteberettigede områders
144255
samlede BNP
Fuldt støtteberettigede
0
områder efter art. 87, 3, a)
Fuldt støtteberettigede
1351
områder efter art. 87, 3, c)
Delvist støtteberettigede
142904
områder efter art. 87, 3, c)
79314
Områder uden ret til støtte
155191
BNP i alt
heraf
De støtteberettigede områders
61801
samlede BNP
Fuldt støtteberettigede
0
områder efter art. 87, 3, a)
Fuldt støtteberettigede
12732
områder efter art. 87, 3, c)
Delvist støtteberettigede
49069
områder efter art. 87, 3, c)
93390
Områder uden ret til støtte
1921866
BNP i alt
heraf
De støtteberettigede områders
515934
samlede BNP
Fuldt støtteberettigede
214826
områder efter art. 87, 3, a)
Fuldt støtteberettigede
301108
områder efter art. 87, 3, c)
Delvist støtteberettigede
0
områder efter art. 87, 3, c)
1405935
Områder uden ret til støtte
108464
BNP i alt
heraf
De støtteberettigede områders
108465
samlede BNP
Fuldt støtteberettigede
108465
områder efter art. 87, 3, a)
Fuldt støtteberettigede
0
områder efter art. 87, 3, c)
Delvist støtteberettigede
0
områder efter art. 87, 3, c)
0
Områder uden ret til støtte
1996
IRL
57514
57514
57514
0
0
0
I
971065
950092
209537
0
740555
20973
L
14339
14339
0
0
14339
0
NL
324479
69381
0
11029
58352
255095
P
88828
88828
88828
0
0
0
1997
70581
70581
70581
0
0
0
1028273
1006357
223789
0
782569
21916
15409
15409
0
0
15409
0
332654
70610
0
11180
59430
262046
93568
93568
93568
0
0
0
1998
77052
77052
77052
0
0
0
1063828
1040762
231255
0
809508
23065
16389
16389
0
0
16389
0
351621
73148
0
11740
61408
278469
99124
99125
99125
0
0
0
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0030.png
BNP i alt
heraf
De støtteberettigede
områders samlede BNP
Fuldt støtteberettigede
områder efter art. 87, 3, a)
Fuldt støtteberettigede
områder efter art. 87, 3, c)
Delvist støtteberettigede
områder efter art. 87, 3, c)
Områder uden ret til støtte
BNP i alt
heraf
De støtteberettigede
områders samlede BNP
Fuldt støtteberettigede
områder efter art. 87, 3, a)
Fuldt støtteberettigede
områder efter art. 87, 3, c)
Delvist støtteberettigede
områder efter art. 87, 3, c)
Områder uden ret til støtte
BNP i alt
heraf
De støtteberettigede
områders samlede BNP
Fuldt støtteberettigede
områder efter art. 87, 3, a)
Fuldt støtteberettigede
områder efter art. 87, 3, c)
Delvist støtteberettigede
områder efter art. 87, 3, c)
Områder uden ret til støtte
E
480535,6
480536
232492
40382
207662
0
FIN
100523
100523
10294
6946
83284
0
F
1224606,3
737398
18120
75457
643820
487208
494672,1
494672
237943
41691
215038
0
108072
108072
10946
7436
89690
0
1241129,2
749570
18306
76892
654372
491560
523646,3
BNP i alt
heraf
De støtteberettigede områders
523647
samlede BNP
Fuldt støtteberettigede
250908
områder efter art. 87, 3, a)
Fuldt støtteberettigede
44761
områder efter art. 87, 3, c)
Delvist støtteberettigede
227977
områder efter art. 87, 3, c)
0
Områder uden ret til støtte
115257
BNP i alt
heraf
De støtteberettigede områders
115256
samlede BNP
Fuldt støtteberettigede
11485
områder efter art. 87, 3, a)
Fuldt støtteberettigede
7766
områder efter art. 87, 3, c)
Delvist støtteberettigede
96005
områder efter art. 87, 3, c)
0
Områder uden ret til støtte
1293104
BNP i alt
heraf
De støtteberettigede områders
783455
samlede BNP
Fuldt støtteberettigede
19137
områder efter art. 87, 3, a)
Fuldt støtteberettigede
80505
områder efter art. 87, 3, c)
Delvist støtteberettigede
683814
områder efter art. 87, 3, c)
509649
Områder uden ret til støtte
S
206273
90578
0
20490
70088
115695
UK
929049
447544
57735
21164
368645
481506
EU
6911813
3893143
991191
500853
2401099
3018670
210815
89775
0
20977
68799
121040
1163365
554555
71435
26639
456482
608810
7277758
4115169
1049441
506341
2559387
3162590
213702
90042
0
21029
69013
123660
1259035
595596
76434
28223
490939
663440
7610570
4298046
1092681
524093
2681273
3312524
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0031.png
Figur 5
Kilde:
Bemærkninger:
Data:
A
B
DK
D
EL
E
FIN
F
IRL
I
L
NL
P
S
UK
EU
Samlet støtte til specifikke servicesektorer
1997
1998
1999
28
28
28
10
10
10
22
27
29
170
158
145
390
43
7
47
43
46
14
15
12
3 603
4 510
1 048
142
157
196
980
1 457
280
0
3
3
22
23
49
251
41
65
91
97
97
265
262
246
6 036
6 875
2 261
Generaldirektoratet for Konkurrence - Database over statsstøtteudgifterne
i medlemsstaterne.
Alle tal er angivet i millioner euro i faste 1998-priser.
_______________________________________________________________________
Figur 6
Kilde:
Kommissionens statsstøtteregister
XXVIII Beretning om Konkurrencepolitikken, 1998
XXXIX Beretning om Konkurrencepolitikken, 1999
Nedenstående beslutningstyper, der er defineret i procedureforordning
659/99 (EFT L 83 af 27.3.1999, s. 1) er ikke medtaget i denne tabel:
Beslutninger om påbud
Beslutninger om indledning af proceduren
Beslutninger om afslutning af proceduren, fordi anmeldelsen er trukket
tilbage
Foranstaltninger til ændring af eksisterende støtteforanstaltninger
Henvisning til EF-Domstolen eller Rådet.
Beslutninger om statsstøtte til fiskerisektoren indgår ikke i denne tabel.
Bemærkninger:
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0032.png
Data:
Godkendelse
uden indven-
dinger
1998
A
1999
2000
Gennemsnit
1998
B
1999
2000
Gennemsnit
1998
DK
1999
2000
Gennemsnit
1998
D
1999
2000
Gennemsnit
1998
H
1999
2000
Gennemsnit
1998
E
1999
2000
Gennemsnit
1998
FIN
1999
2000
Gennemsnit
1998
F
1999
2000
Gennemsnit
1998
IRL
1999
2000
Gennemsnit
1998
I
1999
2000
Gennemsnit
1998
L
1999
2000
Gennemsnit
1998
NL
1999
2000
Gennemsnit
1998
P
1999
2000
Gennemsnit
1998
S
1999
2000
Gennemsnit
1998
UK
1999
2000
Gennemsnit
1998
EU
1999
2000
Gennemsnit
33
25
31
30
29
47
23
33
16
14
11
14
120
94
95
103
18
11
9
13
73
92
104
90
11
11
22
15
21
21
58
33
5
16
17
13
87
110
92
96
1
3
4
3
56
39
48
48
18
16
16
17
16
10
13
13
31
30
28
30
535
539
571
548
Proceduren afsluttet med en
Positiv
beslutning
0
0
2
1
0
1
0
0
2
1
0
1
8
15
9
11
1
3
0
1
1
3
3
2
0
1
2
1
2
2
0
1
5
1
2
3
2
10
7
6
0
0
0
0
1
2
1
1
1
0
1
1
1
1
1
1
0
2
0
1
24
42
28
31
Betinget
beslutning
1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
1
1
1
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
0
2
0
0
1
0
0
0
0
4
1
1
2
0
0
0
0
0
1
1
1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
8
3
4
5
Negativ
beslutning
4
2
0
2
1
0
5
2
0
0
0
0
16
14
12
14
2
3
1
2
6
5
8
6
0
0
0
0
2
3
4
3
1
0
1
1
7
14
15
12
1
0
0
0
1
1
5
2
0
1
1
1
0
0
1
0
0
1
0
0
41
44
53
46
Afslutning af
Negative
proceduren i % beslutninger i %
af total
af total
13,2
7,4
6,1
9,2
3,3
2,1
17,9
6,6
11,1
6,7
0,0
6,8
17,2
24,2
18,8
19,9
14,3
35,3
10,0
20,8
8,8
8,0
10,3
9,1
0,0
8,3
8,3
6,4
22,2
19,2
6,5
13,0
54,5
5,9
15,0
20,8
13,0
18,5
20,0
17,4
50,0
0,0
0,0
11,1
3,4
9,3
12,7
8,3
5,3
5,9
11,1
7,4
5,9
9,1
13,3
9,3
0,0
9,1
0,0
3,3
12,0
14,2
13,0
13,1
10,5
7,4
0,0
6,1
3,3
0,0
17,9
5,7
0,0
0,0
0,0
0,0
11,0
11,3
10,3
10,9
9,5
17,6
10,0
12,5
7,5
5,0
6,9
6,4
0,0
0,0
0,0
0,0
7,4
11,5
6,5
7,8
9,1
0,0
5,0
4,2
7,0
10,4
13,0
10,3
50,0
0,0
0,0
11,1
1,7
2,3
9,1
4,5
0,0
5,9
5,6
3,7
0,0
0,0
6,7
2,3
0,0
3,0
0,0
1,1
6,7
7,0
8,1
7,3
_______________________________________________________________________
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0033.png
Tabel 2, figur 7, tabel 3 og beslutningsproces
Kilde:
Bemærkninger:
Generaldirektoratet for Konkurrence.
Anmeldt støtte: Et udvalg på 96 nyere beslutninger om ikke at gøre indsi-
gelse mod anmeldt støtte inden for andre sektorer end landbrug, fiskeri og
transport.
Ikke-anmeldt støtte: En analyse af samtlige beslutninger om at indlede
den formelle undersøgelsesprocedure i sager vedrørende andre sektorer
end landbrug, fiskeri og transport. Disse beslutninger var blevet offentlig-
gjort i De Europæiske Fællesskabers Tidende mellem juni 2000 og juni
2001.
_______________________________________________________________________
Figur 8
Kilde:
Generaldirektoratet for Konkurrence - Database over statsstøtteudgifterne
i medlemsstaterne. Oplysningerne om F&U-udgifter er taget fra Eurostat-
databasen.
En fjerde sektor (den private nonprofit-sektor) er generelt af minimal
betydning, undtagen dog i Portugal, hvor den tegnede sig for over 10 % i
1999. Fordelingen er beregnet uden hensyntagen til denne sektor.
Gennemsnittene er beregnet på basis af de foreliggende data. Der fore-
ligger ingen oplysninger om fordelingen af F&U-udgifter på de enkelte
institutionelle sektorer i Østrig og Luxembourg.
Bemærkninger
Data:
1997
B
Samlede F&U-udgifter
- Privat erhvervsliv
- Staten
- Højere uddannelser
DK
Samlede F&U-udgifter
- Privat erhvervsliv
- Staten
- Højere uddannelser
D
Samlede F&U-udgifter
- Privat erhvervsliv
- Staten
- Højere uddannelser
EL
Samlede F&U-udgifter
- Privat erhvervsliv
- Staten
- Højere uddannelser
E
Samlede F&U-udgifter
- Privat erhvervsliv
- Staten
- Højere uddannelser
FIN
Samlede F&U-udgifter
- Privat erhvervsliv
- Staten
- Højere uddannelser
F
Samlede F&U-udgifter
- Privat erhvervsliv
- Staten
- Højere uddannelser
1,88
1,34
0,06
0,45
1,94
1,19
0,30
0,43
2,29
1,54
0,34
0,41
0,51
0,13
0,12
0,26
0,82
0,40
0,14
0,27
2,72
1,79
0,37
0,54
2,22
1,39
0,41
0,39
1,90
1,35
0,07
0,46
2,02
1,32
0,29
0,41
2,31
1,57
0,34
0,40
n.a.
n.a.
n.a.
n.a.
0,90
0,47
0,15
0,27
2,89
1,94
0,36
0,57
2,17
1,35
0,40
0,38
1,98
1,42
0,07
0,47
2,00
1,25
0,31
0,42
2,44
1,69
0,34
0,41
n.a.
n.a.
0,15
0,34
0,89
0,46
0,15
0,27
3,19
2,18
0,39
0,63
2,19
1,38
0,40
0,38
F&U-udgifter i % af BNP
1998 1999
IRL
Samlede F&U-udgifter
- Privat erhvervsliv
- Staten
- Højere uddannelser
I
Samlede F&U-udgifter
- Privat erhvervsliv
- Staten
- Højere uddannelser
NL
Samlede F&U-udgifter
- Privat erhvervsliv
- Staten
- Højere uddannelser
P
Samlede F&U-udgifter
- Privat erhvervsliv
- Staten
- Højere uddannelser
S
Samlede F&U-udgifter
- Privat erhvervsliv
- Staten
- Højere uddannelser
UK
Samlede F&U-udgifter
- Privat erhvervsliv
- Staten
- Højere uddannelser
EU
Samlede F&U-udgifter
- Privat erhvervsliv
- Staten
- Højere uddannelser
1997
1,39
1,01
0,10
0,27
0,99
0,52
0,20
0,26
2,04
1,11
0,37
0,56
0,62
0,14
0,15
0,25
3,68
2,75
0,13
0,79
1,84
1,20
0,25
0,36
1,86
1,19
0,28
0,39
1998
n.a.
n.a.
0,09
0,27
0,99
0,52
0,22
0,25
1,94
1,05
0,36
0,53
n.a.
n.a.
n.a.
n.a.
3,75
2,85
0,13
0,76
1,83
1,21
0,24
0,36
1,87
1,19
0,28
0,38
1999
n.a.
n.a.
0,07
n.a.
1,04
0,56
0,22
0,26
n.a.
n.a.
n.a.
n.a.
0,76
0,17
0,21
0,29
3,80
2,86
0,13
0,81
1,87
1,27
0,20
0,38
1,92
1,25
0,27
0,39
A
B
DK
D
EL
E
FIN
F
IRL
I
L
NL
P
S
UK
EU
F&U-støtte i % af BNP
1997
1998
0,10
0,08
0,06
0,04
0,11
0,11
0,06
0,07
0,00
0,00
0,05
0,04
0,14
0,14
0,10
0,09
0,02
0,01
0,03
0,02
0,02
0,03
0,04
0,04
0,01
0,01
0,04
0,05
0,01
0,01
0,06
0,05
1999
0,08
0,06
0,10
0,06
0,00
0,04
0,14
0,09
0,01
0,03
0,03
0,04
0,01
0,04
0,01
0,05
______________________________________________________________________
33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443064_0034.png
Figur 9
Kilde:
Generaldirektoratet for Konkurrence - Database over statsstøtteudgifterne
i medlemsstaterne. Oplysningerne om tidlige venturekapitalinvesteringer
er taget fra Eurostat-databasen.
Data:
Venturekapital i % af BNP
1997
1998
1999
0,00%
0,01%
0,01%
0,01%
0,06%
0,09%
0,00%
0,01%
0,02%
0,01%
0,02%
0,05%
0,01%
0,00%
0,02%
0,00%
0,01%
0,02%
0,01%
0,05%
0,06%
0,01%
0,02%
0,04%
0,00%
0,03%
0,05%
0,01%
0,01%
0,01%
n.a.
n.a.
n.a.
0,05%
0,05%
0,10%
0,01%
0,01%
0,01%
0,00%
0,01%
0,11%
0,01%
0,01%
0,02%
0,01%
0,02%
0,04%
A
B
DK
D
EL
E
FIN
F
IRL
I
L
NL
P
S
UK
EU
______________________________________________________________________
Tabel 4
Kilde:
Generaldirektoratet for Konkurrence - Database over statsstøtteudgifterne
i medlemsstaterne. Oplysningerne om patenter, F&U-udgifter og arbejds-
kraftproduktivitet er taget fra Eurostat-databasen.
______________________________________________________________________
34