Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 1011
Offentligt
1461581_0001.png
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 1011)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
ERU, Alm. del - bilag 460 (Løbenr. 18821)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde 2426 DET INDRE MARKED, FORBRUGERPOLITIK OG TURISME, den
17. maj 2002
Dette rådsmøde 2426 (8797/02 Presse 130)blev behandlet af Europaudvalget på mødet
den 17. maj 2002. Dansk delegationsleder: Økonomi- og erhvervsminister Bendt
BENDTSEN
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
TURISME
EUROPÆISK TURISMES FREMTID - Rådets resolution, se tekst
*
FORBRUGERE
EUROEN OG FORBRUGERNE; Kommissionen viderefører en omhyggelig opfølgning på dette område på trods af
hidtil tilfredsstillende resultater
*
GRØNBOG OM FORBRUGERBESKYTTELSE; Rådet blev orienteret om, hvor langt Kommissionen var kommet med
en meddelelse om opfølgning af grønbogen om forbrugerbeskyttelse.
*
STRATEGI FOR FORBRUGERPOLITIKKEN; Fore læggelse af meddelelse fra Kommissionen. Rådet ender tilbage til
dette område på næste møde
*
DEN EUROPÆISKE FORBRUGERDAG; Orientering fra formandskabet om konklusionerne fra fjerde forbrugerdag,
bl.a. at deltagerne viste stor interesse for "at forbedre de nuværende kanaler for forbrugerrepræsentanternes deltagelse i
Fællesskabets og de nationale beslutningsprocesser
*
FØDEVAREHYGIEJNE; Orientering fra formandskabet om arbejdet med forslaget til forordning om særlige
hygiejnebestemmelser for fødevarer (dokument 8480/02).
*
SALGSFREMMENDE FORANSTALTNINGER; Drøftelse af en række spørgsmål herom, nemlig det foreslåede
anvendelsesområde og den foreslåede harmoniseringsgrad, teksten anvendelse på virksomheder og forbrugere samt
spørgsmålet om salg med tab
*
EVENTUELT
FJERNSALG AF FINANSIELLE TJENESTEYDELSER; Jommissionens forslag til direktiv herom
*
DET INDRE MARKED
EVALUERING AF STRATEGIEN FOR DET INDRE MARKED - Rådets konklusioner; Se tekst
*
BEDRE REGULERING - Rådets resolution; Se tekst
*
RESULTATTAVLE FOR DET INDRE MARKED; Kommissionens fremlæggelse af "scoreboard" som viser
fremskridtene med gennemførelsen af det indre marked
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461581_0002.png
TJENESTEYDELSER AF ALMINDELIG ØKONOMISK INTERESSE; Kommissionens fremlæggelse af status for en
meddelelse om en evalueringsmetode i forbindelse med tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse
*
DE TRE FORMANDSKABERS FÆLLES ARBEJDSPROGRAM FOR DET INDRE MARKED; Orientering fra de tre
formandskaber om deres fælles arbejdsprogram for det indre marked indtil udgangen af første halvår af 2003
*
EF-PATENT; Drøftelse af de væsentligste aspekter af forslaget til forordning om indførelse af EF-patentet, og
vedtagelse af konklusioner, se tekst
*
OFFENTLIGE INDKØB
*
Indgåelse af offentlige bygge- og anlægskontrakter, offentlige indkøbskontrakter og offentlige tjenesteydelseskontrakte;
Opnåelse af politisk enighed om direktiv herom.
Indgåelse af kontrakter om vand- og energiforsyning samt transport; De Faste Repræsentanters Komité bemyndiget til at
fortsætte drøftelserne med henblik på at udarbejde den fælles holdning
*
TOLD 2007-PROGRAMMET; Udbredt enighed om teksten til beslutning om vedtagelse af et handlingsprogram for
toldvæsenet i EF, kvalificeret flertal for en generel indstilling, i afventen af Europa-Parlamentets udtalelse, visse
delegationers forbehold med hensyn til retsgrundlaget for denne beslutning
*
ANERKENDELSE AF ERHVERVSMÆSSIGE KVALIFIKATIONER; Kommissionens forelæggelse af et forslag til
direktiv, som har til formål at klarlægge og styrke gældende direktiver vedrørende syv erhverv og lette anvendelsen af
dem, samtidig med at de væsentligste betingelser opretholdes
*
STATUT FOR DET EUROPÆISKE ANDELSSELSKAB; Opnåelse af fuld enighed
(FO)
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
DET INDRE MARKED
Airbagmoduler; Vedtagelse af afgørelse om at Fællesskabet stemmer for forslaget til et regulativ fra FN's Økonomiske
Kommission for Europa om godkendelse af airbags som led i FN/ECE-aftalen om indførelse af ensartede tekniske
forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, som kan monteres og/eller benyttes på hjulkøretøjer
(dok. 10148/00)
*
TRANSPORT
GALILEO; Vedtagelse af forordning om oprettelse af et fællesforetagende, der skal forvalte udviklingsfasen af
satellitnavigationssystemet Galileo
(dok. 7637/02)
i overensstemmelse med den enighed, der blev opnået på samlingen
den 25. og 26. marts 2002
*
MILJØ
Ekstern støj; Vedtagelse af direktiv om vurdering og styring af ekstern støj
(dok. 3611/02),
efter at der den 8. april 2002
som led i et forlig med Europa-Parlamentet blev opnået enighed
*
Korte chlorparaffiner (SCCP) Vedtagelse af ændring af direktiv 76/769/EØF vedrørende begrænsning af markedsføring
og anvendelse af visse farlige stoffer og præparater (korte chlorparaffiner)
(dok. 3617/02).
*
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Risici på grund af fysiske agenser (vibrationer); Vedtagelse af direktiv om minimumsforskrifter for sikkerhed og
sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering for risici på grund af fysiske agenser (16. særdirektiv inden for
rammerne af direktiv 89/391/EØF)
(dok. 3616/02)
*
FORBINDELSER MED TREDJELANDE
Andorra - Gensidig administrativ bistand i toldspørgsmål; Godkendelse af, at Den Blandede Komité EF-Andorra
vedtager et bilag herom
*
Rusland - Samarbejdsprogram for ikke-spredning og nedrustning; Vedtagelse af afgørelse om gennemførelse af fælles
aktion 1999/878/FUSP i form af et finansielt bidrag til ekspertenheden under EU-samarbejdsprogrammet for ikke-
spredning og nedrustning i Den Russiske Føderation
(dok. 7468/02).
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461581_0003.png
OSCE's observatørmission på grænsen mellem Georgien og Rusland; Vedtagelse af fælles aktion vedrørende et bidrag
fra Den Europæiske Union til styrkelse af de georgiske myndigheders muligheder for at støtte og beskytte OSCE's
observatørmission på grænsen mellem Georgien og Republikken Ingusjetien og Republikken Tjetjenien
*
Europaaftaler med Republikken Letland og Republikken Litauen - Tillægsprotokoller om industrivarer - PECA-aftaler;
Vedtagelse af afgørelser om undertegnelse af to tillægsprotokoller til Europaaftalerne om oprettelse af en associering
mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og hhv. Republikken Letland og
Republikken Litauen på den anden side
*
EKSF
Rusland/Kasakhstan - Jern- og stålprodukter; Vedtagelse af to afgørelser om 1) Rusland
(dok. 7299/02)
og 2) Kasakhstan
(dok. 7298/02)
om ændring af de afgørelser vedrørende de ordninger med autonome toldkontingenter, der skal anvendes
på handelen med visse jern- og stålprodukter, der henhører under EKSF-traktaten
*
ANTIDUMPING
Cykler fra Indonesien, Malaysia og Thailand - Afslutning af proceduren; Vedtagelse af forordning om afslutning af
antidumpingproceduren og bortfald af antidumpingforanstaltningerne
*
BUDGET
Tillægs- og ændringsbudget nr. 2/2002; Godkendelse ved andenbehandling af forslag til tillægs- og ændringsbudget nr.
2/2002, idet de to ændringer, som Europa-Parlamentet havde foreslået, blev forkastet. Formandskabet at udarbejder de
budgetdokumenter, der skal sendes til EP
*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. DET INDRE MARKED, FORBRUGERPOLITIK OG TURISME
behandlet på andre rådsmøder siden det foregående økonomiministerrådsmøde den 1. marts 2002:
Rådsmøde 2422 LANDBRUG (alm. del – bilag 778)
Fritidsfartøjer; Rådet vedtog en fælles holdning om ændring af direktiv 94/25/EF med henblik på tilføjelse af
harmoniserede bestemmelser om udstødnings- og støjemissioner fra motorer beregnet til fritidsfartøjer
(dok.
15546/1/01).
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, den 17. maj,
5. udg.:
Ingen
Bruxelles, den 30. juli 2002
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461581_0004.png
8797/02 (Presse 130)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2426. samling i Rådet
- DET INDRE MARKED, FORBRUGERPOLITIK OG TURISME -
den 21. maj 2002 i Bruxelles
Formand:
Celia VILLALOBOS TALERO
Minister for sundheds- og forbrugerspørgsmål
Ramón de MIGUEL
Statssekretær for Europaspørgsmål
for Kongeriget Spanien
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TURISME
EUROPÆISK TURISMES FREMTID - Rådets resolution
*
FORBRUGERE
EUROEN OG FORBRUGERNE
*
GRØNBOG OM FORBRUGERBESKYTTELSE
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461581_0005.png
STRATEGI FOR FORBRUGERPOLITIKKEN
*
DEN EUROPÆISKE FORBRUGERDAG
*
FØDEVAREHYGIEJNE
*
SALGSFREMMENDE FORANSTALTNINGER
*
EVENTUELT
*
FJERNSALG AF FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
*
DET INDRE MARKED
EVALUERING AF STRATEGIEN FOR DET INDRE MARKED - Rådets konklusioner
*
BEDRE REGULERING - Rådets resolution
*
RESULTATTAVLE FOR DET INDRE MARKED
*
TJENESTEYDELSER AF ALMINDELIG ØKONOMISK INTERESSE
*
DE TRE FORMANDSKABERS FÆLLES ARBEJDSPROGRAM FOR DET INDRE MARKED
*
EF-PATENT
*
OFFENTLIGE INDKØB
*
Indgåelse af offentlige bygge- og anlægskontrakter, offentlige indkøbskontrakter og offentlige tjenesteydelseskontrakter
*
Indgåelse af kontrakter om vand- og energiforsyning samt transport
*
TOLD 2007-PROGRAMMET
*
ANERKENDELSE AF ERHVERVSMÆSSIGE KVALIFIKATIONER
*
STATUT FOR DET EUROPÆISKE ANDELSSELSKAB
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
DET INDRE MARKED
Airbagmoduler
*
TRANSPORT
GALILEO *
*
MILJØ
Ekstern støj*
*
Korte chlorparaffiner (SCCP) *
*
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Risici på grund af fysiske agenser (vibrationer) *
*
FORBINDELSER MED TREDJELANDE
Andorra - Gensidig administrativ bistand i toldspørgsmål
*
Rusland - Samarbejdsprogram for ikke-spredning og nedrustning
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461581_0006.png
OSCE's observatørmission på grænsen mellem Georgien og Rusland
*
Europaaftaler med Republikken Letland og Republikken Litauen - Tillægsprotokoller om industrivarer - PECA-aftaler
*
EKSF
Rusland/Kasakhstan - Jern- og stålprodukter
*
ANTIDUMPING
Cykler fra Indonesien, Malaysia og Thailand - Afslutning af proceduren
*
BUDGET
Tillægs- og ændringsbudget nr. 2/2002
*
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Charles PIQUÉ
Økonomiminister og minister for videnskabelig
forskning, med ansvar for storbypolitik
Danmark:
Bendt BENDTSEN
Tyskland:
Renate KÜNAST
Hansjörg GEIGER
Axel GERLACH
Grækenland:
Apostolos TSOCHATZOPOULOS
Christos THEODOROU
Spanien:
Celia VILLALOBOS TALERO
Ramón de MIGUEL
Frankrig:
Renaud DONNEDIEU de VABRES
Irland:
Tom KITT
Økonomi- og erhvervsminister
Forbundsminister for forbrugerbeskyttelse,
fødevarer og landbrug
Statssekretær, Forbundsjustitsministeriet
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi
og Teknologi
Minister for udvikling
Statssekretær for udvikling
Minister for sundheds- og forbrugerspørgsmål
Statssekretær for Europaspørgsmål
Viceminister med ansvar for eropaspørgsmål
Viceminister, Ministeriet for Erhvervspolitik,
Handel og Beskæftigelse, med særligt ansvar for
arbejdsspørgsmål, forbrugerrettigheder og
international samhandel
Minister uden portefølje for EF-politik
Økonomiminister og trafikminister
Viceministerpræsident og økonomiminister
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Minister under premierministeren
Statssekretær for Europaspørgsmål
Italien:
Rocco BUTTIGLIONE
Luxembourg:
Henri GRETHEN
Nederlandene:
Annemarie JORRITSMA-LEBBINK
Østrig:
Martin BARTENSTEIN
Portugal:
José Luis ARNAUT
Carlos COSTA NEVES
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461581_0007.png
Finland:
Jari VILÈN
Sverige:
Leif PAGROTSKY
Britta LEJON
Minister for udenrigshandel og Europaminister
Minister, Udenrigsministeriet, med ansvar for
handel
Minister, Justitsministeriet, med ansvar for
spørgsmål vedrørende demokratiet og
forbrugerspørgsmål
Statssekretær for konkurrence og forbruger- og
markedsspørgsmål
***
Det Forenede Kongerige:
Melanie JOHNSON
Kommissionen:
Erkki LIIKANEN
Frits BOLKESTEIN
David BYRNE
Medlem
Medlem
Medlem
TURISME
EUROPÆISK TURISMES FREMTID - Rådets resolution
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
SOM HENVISER TIL
– Rådets konklusioner om turisme og beskæftigelse af 26. november 1997,
– Rådets konklusioner om turisme og beskæftigelse af 21. juni 1999,
– Konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Lissabon den 23. og 24. marts 2000, navnlig for så vidt angår den åbne
koordinationsmetode,
– Konklusionerne og handlingsplanen fra Det Europæiske Råds ekstraordinære møde den 21. september 2001,
– Meddelelsen fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget: "Samarbejde om europæisk turismes fremtid",
– beretningen fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget: "Opfølgning af Det Europæiske Råds møde den 21. september: situationen i den europæiske
turistsektor",
– konklusionerne fra samlingen i Rådet (det indre marked, forbrugerpolitik og turisme) den 26. november 2001,
SOM TAGER FØLGENDE I BETRAGTNING:
1. Turisme er en af de vigtigste sektorer i den europæiske økonomi på grund af dens bidrag til de enkelte medlemsstaters
BNP og den beskæftigelse, den skaber, og den bidrager i høj grad til at opfylde Lissabon- og Cardiff-processens mål
samt til at opnå et egentligt indre marked for tjenesteydelser. Turisme er befordrende for et højt niveau for beskæftigelse
og social velstand, bæredygtig vækst, bedre livskvalitet og europæisk integration samt for social og økonomisk
samhørighed, idet den yder et betydeligt bidrag til målsætningerne om konvergens.
2. Turisme er en sektor af tværgående karakter, som berøres af talrige EU-politikker. Mens der ikke er nogen fælles
europæisk turismepolitik, har mange fællesskabspolitikker og -foranstaltninger inden for områder som f.eks. transport,
miljø, ny informationsteknologi, fødevarehygiejne, energi og beskatning, en direkte indvirkning på turistsektoren, selv
om der ikke altid tages hensyn til dens interesser, før der træffes afg&osl ash;relser. Dette kræver en bred
samarbejdsramme for disse politikker og foranstaltninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461581_0008.png
3. Da udviklingen af mål for turisme og bæredygtighed er indbyrdes forenelige mål, bør turistaktiviteter tage sigte på at
bidrage til beskyttelse og forbedring af miljøet. Turisme bør tage hensyn til økonomisk, social og miljømæssig
bæredygtighed og nødvendigheden af at bevare natur- og kultur- samt økologiske ressourcer.
4. For at skaffe sig viden om det europæisk turistmarked er det nødvendigt at have de rette oplysninger til at kunne
vurdere turistaktiviteten i Fællesskabet.
5. Europa er det vigtigste rejsemål for Europas borgere, men det er tydeligt, at Europas førende stilling som
turistrejsemål på verdensplan langsomt svækkes, som det fremgår af Verdensturistorganisationens rapporter og
prognoser.
UNDERSTREGER, AT
1. de strukturer og midler, der findes i Fællesskabet, bør anvendes efter den åbne koordinationsmetode og under
hensyntagen til nærhedsprincippet og samtidig tilskynde til, at virksomheder og økonomiske og sociale aktører deltager
aktivt;
2. det, ud over kravene i Rådets direktiv 95/57/EF om indsamling af statistiske oplysninger vedrørende turisme er
ønskeligt at tilvejebringe måleinstrumenter såsom satellitregnskaber for turismen for at få større viden om og bedre
analyser af turismens økonomiske indvirkning og samtidig anerkende betydningen heraf for udformningen og
gennemførelsen af fællesskabspolitikker, især i krisesituationer;
3. det bl.a. med henblik på at forbedre ordningen for konsultation og samarbejde mellem medlemsstaterne og styrke
turistindustrien er nødvendigt at foretage en systematisk analyse af fællesskabsforanstaltningernes følger for denne
sektor, idet der tages hensyn til denne sektors interesser og behov, når foranstaltningerne udformes og gennemføres;
4. det, da turistsektoren i Europa, hovedsagelig omfatter små og mellemstore virksomheder (SMV'er), er af afgørende
betydning at give turistindustrien bedre adgang til instrumenter inden for rammerne af EU, der kan hjælpe SMV'erne
med at øge deres økonomiske indsats og styrke deres konkurrenceevne; de vil derigennem blive i stand til at yde et større
bidrag til en bæredygtig udvikling, og der vil blive skabt grobund for velstand og beskæftigelse;
5. med henblik på at bidrage til forbedringen af Den Europæiske Unions samlede image i verden bør det overvejes at
analysere det nuværende image og drøfte mulighederne for at forbedre det f.eks. ved hjælp af ny informations- og
kommunikationsteknologi, ved hjælp af benchmarking af bedste praksis eller ved koordinering af visse kombinerede
markedsføringsaktiviteter, som udføres af turistmyndigheder og/eller turistindustrien, samtidig med at det sikres, at
konkurrencen mellem medlemsstaterne ikke fordrejes;
6. det er nødvendigt at styrke den rolle, som Det Rådgivende Udvalg for Turisme spiller, især med hensyn til dialogen
mellem offentlige og private aktører;
7. det er vigtigt at samarbejde inden for de bestående rammer med de private aktører og offentlige myndigheder i
kandidatlandene, andre nabolande og Middelhavsområdet;
8. det er nødvendigt at tilskynde til et tæt samarbejde mellem Det Europæiske Fællesskab og internationale
organisationer, der beskæftiger sig med turisme;
9. det er vigtigt at fremme den etiske dimension i turismen, især ved at indføre instrumenter til bekæmpelse af enhver
form for udnyttelse af kvinder og børn og ved at betragte turisme som et middel til bekæmpelse af fattigdom i
udviklingslandene, og at tage initiativer til at skabe øget bevidsthed om disse spørgsmål i turistindustrien, hos offentlige
myndigheder og i det civile samfund;
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL
1. hvert år at forelægge Det Rådgivende Udvalg for Turisme en regelmæssigt ajourført note, som skitserer
Kommissionens forskellige planlagte foranstaltninger, som kan indvirke på turistsektoren, således at udvalget kan
tilrettelægge sine drøftelser om de spørgsmål, der er af interesse for sektoren;
2. at inddrage Det Rådgivende Udvalg for Turisme i overvågningen af de foranstaltninger, der foreslås i meddelelsen fra
Kommissionen: "Samarbejde om europæisk turismes fremtid";
3. at fremme dialogen mellem den offentlige sektor, turistindustrien og andre aktører, især inden for rammerne af et
årligt europæisk turismeforum;
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461581_0009.png
4. at indsamle og udbrede oplysninger om samarbejdsnetværk på europæisk plan til fremme af en tilgængelig,
kvalitetsorienteret og bæredygtig turisme og konkurrencedygtige virksomheder;
5. at fremme oprettelsen af et system, der kan forbinde regionale, nationale, tværnationale og internationale organer, der
er specialiserede i turismeforskning eller beskæftiger sig med analyse af sektorens økonomiske og sociale aspekter og
med støtte til sektoren;
6. regelmæssigt at oplyse de offentlige og private aktører i turistsektoren om de finansielle og ikke-finansielle
fællesskabsinstrumenter, der findes for virksomheder og regioner, og om, hvorledes de kan anvende disse instrumenter;
7. at gøre det lettere at måle turismens økonomiske indvirkninger ved hjælp af medlemsstaternes gennemførelse af
satellitregnskaber for turismen i overensstemmelse med den fælles europæiske metode og om nødvendigt at tilpasse
kravene til indsamling af relevante statistiske oplysninger;
8. nøje at følge arbejdet med fastlæggelse af indikatorer for bæredygtig udvikling på turismeområdet med henblik på
forberedelse af en "Agenda 21" for den europæiske turisme;
9. at fremme frivillig udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om den særlige lovgivning vedrørende
turistvirksomheders aktiviteter samt kravene i de enkelte medlemsstater for adgang til erhvervene på turismeområdet
med henblik på at lette formidlingen af bedste praksis;
10. at styrke arbejdet med at gøre de økonomiske aktører mere bevidste om behovet for bedre information om og
kriterier, som er sammenlignelige i hele Den Europæiske Union, for handicappedes adgang til turisme;
11. aktivt at fremme brugen af kvalitetsindikatorer for turistrejsemål på grundlag af en europæisk håndbog, som alle
medlemsstater er enige om, navnlig ved at udvikle informationsteknologisystemer til udveksling af oplysninger mellem
turistrejsemål;
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL
1. at deltage i gennemførelsen af samarbejdsstrategien mellem turismeaktørerne ved hjælp af den åbne
koordinationsmetode;
2. at indkredse organer, der er specialiseret i turismeforskning eller beskæftiger sig med analyse af sektorens økonomiske
og sociale aspekter og med støtte til sektoren, og at tilskynde til, at de sammenkobles på europæisk plan;
3. at fremme en hensigtsmæssig anvendelse af finansielle og ikke-finansielle fællesskabsinstrumenter til gavn for
turistsektoren;
4. at tilvejebringe de juridiske og statistiske oplysninger samt harmoniserede turismeindikatorer, der er nødvendige for at
foretage en integreret evaluering af turistaktiviteten i hele Den Europæiske Union;
5. aktivt at iværksætte en proces med henblik på at gennemføre satellitregnskaber for turismen i henhold til den
almindelige europæiske metodologi;
6. at fremme turistvirksomheders og rejsemåls anvendelse af indikatorer for bæredygtig udvikling på turismeområdet, på
frivilligt grundlag;
7. på et frivilligt grundlag at medvirke ved udvekslingen af oplysninger om den særlige lovgivning vedrørende
turistvirksomheders aktiviteter samt de enkelte medlemsstaters krav om adgangen til erhvervene på turismeområdet med
henblik på at lette formidlingen af bedste praksis;
OPFORDRER DEN EUROPÆISKE TURISTINDUSTRI OG ANDRE AKTØRER I TURISTSEKTOREN TIL
1. aktivt at deltage i og støtte Det Europæiske Fællesskabs og medlemsstaternes bestræbelser på at forbedre europæisk
turismes tilgængelighed, konkurrenceevne og kvalitet;
2. at styrke deres repræsentation i de europæiske strukturer for at fremme bevidstheden på politisk plan om
turismespørgsmål, navnlig med hensyn til forberedelsen af satellitregnskaber for turismen og tilrettelæggelsen af de
årlige møder i det europæiske turismeforum;
OPFORDRER KOMMISSIONEN, MEDLEMSSTATERNE OG ANDRE AKTØRER I TURISTSEKTOREN TIL
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461581_0010.png
1. at tilskynde til dialog og partnerskab mellem både rejsemålene og de lokale aktører i hele Europa;
2. at arbejde for, at der tilvejebringes værktøjer og foretages benchmarking af kvaliteten, og for at de på frivilligt
grundlag tages i anvendelse på turistrejsemål og i turistvirksomheder med henblik på forbedring af den europæiske
turistsektors konkurrenceevne og kvalitet;
3. at øge deres bestræbelser på at lette handicappedes adgang til turisme;
4. at overveje forskellige midler til at styrke Europas stilling og image som en varieret og tiltrækkende gruppe rejsemål,
og hvorledes der fremover kan sikres en bæredygtig vækst i turismen i Europa;
5. bedst muligt at udnytte informations- og kommunikationsteknologi ved gennemførelsen af ovennævnte initiativer."
FORBRUGERE
EUROEN OG FORBRUGERNE
Rådet drøftede situationen efter euroens indførelse i de 12 medlemsstater i eurozonen. Kommissær BYRNE bekræftede,
at selv om indførelsen af euroen fortsat forløber tilfredsstillende, viderefører Kommissionen en omhyggelig opfølgning
på dette område.
Formanden konkluderede, at Rådet senere på året vil drøfte dette emne mere indgående på grundlag af en teknisk
analyse, som Kommissionen skal foretage.
GRØNBOG OM FORBRUGERBESKYTTELSE
Rådet blev orienteret om, hvor langt Kommissionen var kommet med en meddelelse om opfølgning af grønbogen om
forbrugerbeskyttelse. Kommissær BYRNE gjorde kort rede for hovedlinjerne i dette dokument, hvis vedtagelse er
berammet til juni inden for rammerne af den lovpakke, som er tilknyttet hvidbogen om nye styreformer i EU, og som har
til formål at fremme konsultationerne vedrørende substansen i et kommende rammedirektiv om forbrugerbeskyttelse.
Formanden noterede sig afslutningsvis, at Rådet vil vende tilbage til dette spørgsmål inden udgangen af året og drøfte det
indgående på baggrund af meddelelsen fra Kommissionen.
Grønbogen, som Kommissionen vedtog i oktober 2001, analyserer den nuværende situation og valgmuligheder med
henblik på fremtiden; de berørte parter var blevet opfordret til at tilkendegive deres mening bl.a. om, hvorvidt politikken
skal baseres på en blandet tilgang, der omfatter et rammedirektiv og en række sektordirektiver eller i det væsentlige skal
bygge på særdirektiver som nu. Kommissionen gjorde status over de første resultater af denne konsultation på Rådets
samling den 1. marts 2002.
STRATEGI FOR FORBRUGERPOLITIKKEN
Rådet noterede sig kommissær BYRNEs forelæggelse af en meddelelse fra Kommissionen om fastlæggelse af en strategi
for forbrugerpolitikken i perioden 2002-2006, og havde en udveksling af synspunkter herom.
Formanden noterede sig afslutningsvis, at Rådet vil vende tilbage til dette spørgsmål på en kommende samling for mere
indgående at vurdere Kommissionens strategi.
Efter udløbet af handlingsplanen 1999-2001 fremlægges der i meddelelsen en vejledende liste over de foranstaltninger,
som Kommissionen foreslår at vedtage i løbet af de kommende 5 år med henblik på at gennemføre følgende
målsætninger:
– en høj grad af forbrugerbeskyttelse
– en effektiv anvendelse af de gældende regler for forbrugerbeskyttelse
– forbrugerorganisationernes deltagelse i fastlæggelsen af fællesskabspolitikkerne.
Disse målsætninger bør navnlig gøre det muligt at lette integreringen af forbrugernes interesser i alle
fællesskabspolitikker og at forberede EU's udvidelse for så vidt angår forbrugerpolitikken.
DEN EUROPÆISKE FORBRUGERDAG
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461581_0011.png
Formandskabet orienterede Rådet om konklusionerne fra fjerde europæiske forbrugerdag, der blev afholdt den
13.-15. marts i Madrid. Mange repræsentanter for forbrugerorganisationer, europæiske institutioner og medlemsstater
deltog i dette møde, der som overordnet tema havde "forbrugerrepræsentation".
I konklusionerne, der blev forelagt efter mødet i Madrid, blev det noteret, at deltagerne viste stor interesse for "at
forbedre de nuværende kanaler for forbrugerrepræsentanternes deltagelse i Fællesskabets og de nationale
beslutningsprocesser, den økonomiske støtte hertil samt reformen af de retlige rammer under hensyn til retningslinjerne i
grønbogen, som gør det muligt at kombinere den frie bevægelighed for varer og tjenesteydelser med en h&os lash;j grad
af forbrugerbeskyttelse."
FØDEVAREHYGIEJNE
Rådet blev orienteret om arbejdet med forslaget til forordning om særlige hygiejnebestemmelser for fødevarer
(dokument 8480/02). Formandskabet understregede betydningen af at bringe denne sag til en hurtig afslutning; den vil
blive forelagt for Rådet (landbrug) med henblik på politisk enighed på samlingen den 27. juni 2002, således at der kan
vedtages en fælles holdning.
Der erindres om, at denne sag er en del af en pakke med fem forslag, som Kommissionen forelagde i juli 2000 for at
konsolidere, ajourføre og forenkle fællesskabslovgivningen på dette område. De i forslaget indeholdte principper er:
anvendelse af hygiejnereglerne i hele fødevareproduktionskæden, producenternes hovedansvar for fødevarernes
uskadelighed samt alle fødevarers og de heri indgående ingrediensers sporbarhed.
SALGSFREMMENDE FORANSTALTNINGER
Rådet havde en indledende drøftelse af en række nøglespørgsmål, som forslaget til forordning om salgsfremmende
foranstaltninger i det indre marked havde rejst, nemlig det foreslåede anvendelsesområde og den foreslåede
harmoniseringsgrad, teksten anvendelse på virksomheder og forbrugere samt spørgsmålet om salg med tab.
Det lykkedes under debatten at afklare disse spørgsmål samt forbindelsen mellem forslaget til forordning og grønbogen
om forbrugerbeskyttelse, idet Rådet indkredsede de elementer, der er væsentlige for de fortsatte overvejelser, i
samarbejde med det fremtidige danske formandskab, om den bedste måde at fremme sagen på.
Forslagets formål er at fastlægge nogle regler for salgsfremme, der kan sikre, at det indre marked fungerer, som det skal
på dette område, idet beskyttelsen af forbrugerne, mindreårige og folkesundheden styrkes.
EVENTUELT
FJERNSALG AF FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
Kommissær BYRNE fremkom med et indlæg om forslaget til direktiv om fjernsalg af finansielle tjenesteydelser efter
andenbehandlingen i Europa-Parlamentet. Formanden oplyste, at Rådet hurtigst muligt vil drøfte Europa-Parlamentets
udtalelse.
DET INDRE MARKED
EVALUERING AF STRATEGIEN FOR DET INDRE MARKED - Rådets konklusioner
Rådet tog Kommissionens forlæggelse af sin meddelelse om "evaluering af strategien for det indre marked - 2002" til
efterretning, og vedtog de konklusioner, der er gengivet nedenfor.
"Rådet,
som henviser til den økonomiske reformproces og konklusionerne af 1. marts 2002 samt de strategiske prioriteter, der
blev fastlagt af Det Europæiske Råd i Barcelona,
1. SER MED TILFREDSHED på Kommissionens evaluering af strategien for det indre marked - 2002, der peger på de
aktioner, der skønnes at være nødvendige de næste 18 måneder for at forbedre det indre markeds funktionsmåde ved at
afhjælpe svagheder, der er registreret i flere på hinanden følgende Cardiff-rapporter, så det fuldt ud kan bidrage til at
gøre Den Europæiske Union til den mest dynamiske og konkurrencedygtige økonomi i verden inden 2010;
2. TILSLUTTER SIG den almindelige holdning og de generelle retningslinjer i evalueringen;
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461581_0012.png
3. ER AF DEN OPFATTELSE, at begrænsningen i antallet af målrettede aktioner har gjort evalueringen mere fokuseret,
hvilket skulle fremme dens effektivitet og bidrage til, at den kan tjene som køreplan for gennemførelsen af de vigtigste
prioriteter;
4. ER ENIG I, at der ikke er behov for en grundlæggende kursændring i politikken for det indre marked, men snarere for
en vedvarende indsats for at sætte leveringstempoet for de målrettede aktioner op;
5. ERKENDER, at de tre største EU-institutioner og medlemsstaterne deler ansvaret for at gennemføre disse målrettede
aktioner;
6. SER MED TILFREDSHED på den vægt, der i evalueringen lægges på en vellykket økonomisk reform, på at styrke de
grundlæggende principper for det indre marked og kandidatlandenes evne til fuldt ud at deltage i et udvidet indre
marked, især gennem målrettet administrativt samarbejde;
7. BEKRÆFTER PÅ NY sit tilsagn om hurtigt at nå til enighed om de målrettede aktioner, der har særlig betydning for
det indre marked, såsom lovpakken om offentlige indkøb og EF-patentet, i overensstemmelse med konklusionerne fra
Det Europæiske Råd i Barcelona;
8. ERKENDER behovet for, at der hurtigt gøres fremskridt med hensyn til de målrettede aktioner, der skal afsluttes
senest i december 2002 i overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæisk Råd i Barcelona på områder som
finansielle tjenesteydelser, transport, energi og modernisering af konkurrencereglerne;
9. OPFORDRER Kommissionen til at gøre lignende hurtige fremskridt på de områder, hvor den har ansvaret, navnlig
med hensyn til fjernelse af hindringerne på det indre marked for handel med tjenesteydelser, handlingsplanen for bedre
lovgivning samt en evalueringsmetodik og retningslinjer for statsstøtte til forsyningspligttjenesteydelser, i
overensstemmelse med punkt 42 i konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Barcelona;
10. OPFORDRER i overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Barcelona medlemsstaterne til at
sikre, at de inden Det Europæiske Råds forårsmøde i 2003 har nået gennemførelsesmålet på 98,5% af den samlede
lovgivning vedrørende det indre marked og et gennemførelsesmål på 100% for så vidt angår de direktiver, hvis
gennemførelsesfrist er overskredet med 2 år;
11. ER ENIG I, at det er nødvendigt at få de grundlæggende principper, som fri bevægelighed for varer og tjenester
bygger på, f.eks. gensidig anerkendelse, overholdelse og håndhævelse af fællesskabsretten, markedsovervågning,
overensstemmelsesvurdering og standardisering, til at fungere bedre i praksis; OPFORDRER Kommissionen til at tage
initiativer til at forbedre gensidig anerkendelse ved at øge retssikkerheden og, hvor det er nødv endigt og baseret på et
klart defineret behov, at forbedre effektiviteten af den lovgivning, der bygger på den nye metode; ANMODER
Kommissionen om at henvise specifikt til resterende tekniske hindringer på resultattavlen for det indre marked;
12. ER ENIG I, at fjernelsen af hindringer for personers mobilitet inden for det indre marked også bør have en højere
prioritet;
13. SER MED TILFREDSHED PÅ de samlede fremskridt, der er gjort med hensyn til standardisering, og FINDER, at
dette fortsat bør fremgå af resultattavlen for det indre marked, samtidig med at det understreger behovet for fremskridt i
nøglesektorer såsom byggevarer og maskiner;
14. UNDERSTREGER behovet for ikke blot at overvåge fremskridt med hensyn til at gennemføre målrettede aktioner,
men også for at måle, hvilken virkning disse aktioner har; UNDERSTREGER, at det er vigtigt at gennemføre
regelmæssige prisundersøgelser for at fremme gennemsigtighed og forbrugerbevidsthed; OPFORDRER derfor
Kommissionen til at fortsætte sit arbejde med at udvikle passende indikatorer i tæt samarbejde med medlemsstaterne og
at off entliggøre resultaterne på resultattavlen for det indre marked;
15. BEKRÆFTER PÅ NY, at det agter at arbejde hen imod en rettidig afslutning af de målrettede aktioner og at
overvåge fremskridtene på samlingen i november 2002 (det indre marked, forbrugerpolitik og turisme) og derefter med
jævne mellemrum."
BEDRE REGULERING - Rådets resolution
Rådet har noteret sig Kommissionens oplysninger vedrørende dens næste handlingsplan og de dertil knyttede
meddelelser, og har vedtaget følgende resolution.
"Rådet,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461581_0013.png
som henviser til konklusionerne fra Det Europæiske Råds møder i Lissabon, Göteborg, Laeken og Barcelona,
som på ny understreger, at det prioriterer en forenkling og forbedring af de lovgivningsmæssige rammer højt, således
som det kommer til udtryk i dets konklusioner af 1. marts 2002 om de aspekter af Cardiff-processen for økonomiske
reformer, som vedrører det indre marked,
1. SER FREM TIL Kommissionens handlingsplan og dens meddelelser om konsekvensvurdering og om
minimumsnormer for offentlig høring, som forventes at foreligge inden Det Europæiske Råd i Sevilla,
2. FORVENTER, at Kommissionen tager særligt hensyn til Mandelkern-gruppens henstillinger,
3. TILSLUTTER SIG Kommissionens meddelelse om bedre og enklere lovgivningsmæssige rammer fra december 2001,
hvori det foreslås at prioritere
– en forenkling og forbedring af gældende fællesskabsret, herunder kodifikation, omarbejdning og andre former for
konsolidering
– en velforberedt og mere hensigtsmæssig lovgivning, der er tilgængelig for borgerne, forbrugerne og erhvervslivet, og
som bygger på øget forudgående høring, en sammenhængende metode på EU-plan til konsekvensvurdering af alle
væsentlige forslag, der blandt andet omfatter de økonomiske, sociale og miljømæssige aspekter af en bæredygtig
udvikling, og bedre brug af de lovgivningsmæssige instrumenter, som st&arin l rådighed, herunder alternativer til formel
regulering
– en bedre gennemførelse og anvendelse af fællesskabsretten,
4. UNDERSTREGER, at Fællesskabets institutioner og medlemsstaterne bør yde effektiv støtte til dette arbejde, og at
bestræbelserne på at forbedre de lovgivningsmæssige rammer både skal udfoldes på fællesskabsplan og i
medlemsstaterne med prioritering af foranstaltninger, der kan lette den administrative byrde for små og mellemstore
virksomheder,
5. UNDERSTREGER, AT DET ER VIGTIGT at forbedre dialogen dels mellem alle de tre fællesskabsinstitutioner, der
er inddraget i lovgivningsprocessen, dels med medlemsstaterne med henblik på at forbedre kvaliteten af fællesskabets
lovgivning og accelerere lovgivningsproceduren; ERKENDER betydningen af en effektiv intern koordinering af arbejdet
med en bedre regulering, både i medlemsstaterne og i Fællesskabets institutioner,
6. SER MED TILFREDSHED på de foranstaltninger, som allerede er truffet med henblik på at etablere en velegnet
interinstitutionel ramme til opfølgning af konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Barcelona, så der skabes en
kultur til fremme af bedre regulering overalt i Fællesskabets institutioner og medlemsstaterne; UNDERSTREGER, at det
er vigtigt, at Fællesskabets institutioner og medlemsstaterne til stadighed overvåger, at handlingsp lanen gennemføres
fuldstændigt og hurtigt, idet de i fuldt omfang gør brug af den ekspertise, som Mandelkern-gruppen har opbygget,
7. OPFORDRER KOMMISSIONEN til at lade forslag om de forskellige punkter, som nævnes ovenfor, indgå i sin
kommende handlingsplan,
8. BEKRÆFTER PÅ NY, at det agter at prioritere en effektiv opfølgning af Kommissionens handlingsplan i nær kontakt
med Europa-Parlamentet, Kommissionen og medlemsstaterne."
RESULTATTAVLE FOR DET INDRE MARKED
Rådet noterede sig kommissær BOLKESTEINs forelæggelse af den nye udgave af resultattavlen ("Scoreboard"), som
viser fremskridtene med gennemførelsen af det indre marked.
Dette dokument, der offentliggøres af Kommissionen hver sjette måned, indeholder bl.a. en analyse af medlemsstaternes
manglende transformation af fællesskabslovgivningen til national ret.
TJENESTEYDELSER AF ALMINDELIG ØKONOMISK INTERESSE
Kommissær BOLKESTEIN underrettede Rådet om, hvor langt Kommissionen var kommet med en meddelelse om en
evalueringsmetode i forbindelse med tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse, der vil blive forelagt for Det
Europæiske Råd den 21.-22. juni i Sevilla..
Der erindres om, at Det Europæiske Råd i Barcelona den 15. og 16. marts 2002 havde anmodet Kommissionen om:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461581_0014.png
– at fremlægge en meddelelse om evalueringsmetoder på samlingen i Rådet (indre marked) i maj og aflægge rapport til
Det Europæiske Råd i Sevilla om, hvordan arbejdet med retningslinjerne for statsstøtte forløber, og om nødvendigt
foreslå en gruppefritagelsesforordning på dette område;
– at fortsætte sin undersøgelse med henblik på at konsolidere og specificere de principper om tjenesteydelser af
almindelig økonomisk interesse, der ligger til grund for traktatens artikel 16, i et forslag til rammedirektiv, idet de
forskellige berørte sektorers særlige karakteristika dog respekteres, og der tages hensyn til traktatens artikel 86.
DE TRE FORMANDSKABERS FÆLLES ARBEJDSPROGRAM FOR DET INDRE MARKED
Rådet noterede sig de tre formandskabers fælles arbejdsprogram for det indre marked indtil udgangen af første halvår af
2003 som forelagt af det nuværende spanske formandskab og det efterfølgende danske og græske formandskab.
Hvert halve år forelægges der en ajourført udgave af dette program for Rådet. Rådet noterede sig navnlig, at der blev lagt
vægt på, at det er i borgernes og forbrugernes samt de små og mellemstore virksomheders interesse, at det indre marked
fungerer efter hensigten, samt at arbejdet med en strukturel reform og fjernelse af de hindringer, der stadig eksisterer, for
den frie bevægelighed for varer og tjenesteydelser under hensyntagen til den kommende udvidelse af EU, fremskyndes.
EF-PATENT
Rådet havde på grundlag af formandskabets kompromisforslag, der tager sigte på at fastlægge en fælles politisk
indstilling, en indgående drøftelse af de væsentligste aspekter af forslaget til forordning om indførelse af EF-patentet, og
vedtog følgende konklusioner:
"Rådet har noteret sig de betydelige fremskridt, der er gjort under det spanske formandskab, og som er baseret på det
arbejde, der er udført under de foregående formandskaber. Det henviser igen til det grundlæggende princip om, at der
ikke er endelig enighed om noget, før der er enighed om det hele. Rådet beslutter derfor at betragte den fælles politiske
linje, der er beskrevet i bilaget til 8782/02, som udgangspunktet for det videre arbejde. I betragtnin g af den store
betydning, medlemsstaterne tillægger domstolssystemet, vil Rådet fortsætte drøftelserne bl.a. om dette spørgsmål i
særdeleshed, når der foreligger yderligere materiale fra Kommissionen. Rådet vil tage balancen i den samlede pakke op
til ny vurdering for at sikre, at en endelig og samlet aftale overholder de kriterier, som Det Europæiske Råd har opstillet,
og som afspejler erhvervslivets behov."
Det erindres, at Det Europæiske Råd den 15.-16. marts i Barcelona havde opfordret Rådet til at fastlægge en fælles
politisk linje på den næste samling, idet det på ny blev bekræftet, at EF-patentet "skal være et effektivt og fleksibelt
instrument, som virksomhederne kan erhverve til en rimelig pris, men skal samtidig følge principperne for retlig
sikkerhed og ikke-forskelsbehandling mellem medlemsstaterne og sikre et højt kvalitets niveau".
Forslaget har til formål at skabe et enhedspatent, der gælder på hele Den Europæiske Unions område. Det fastsætter, at
EF-patentet meddeles af Den Europæiske Patentmyndighed (EPM), der er beliggende i München, i henhold til kravene
og procedurerne i den europæiske patentkonvention (EPK) og gennemførelsesforordningen hertil.
OFFENTLIGE INDKØB
Indgåelse af offentlige bygge- og anlægskontrakter, offentlige indkøbskontrakter og offentlige
tjenesteydelseskontrakter
Indgåelse af kontrakter om vand- og energiforsyning samt transport
Rådet nåede til politisk enighed om forslaget til direktiv om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af
offentlige bygge- og anlægskontrakter, offentlige indkøbskontrakter og offentlige tjenesteydelseskontrakter (det
"klassiske" direktiv). Teksten til den fælles holdning vil med henblik på vedtagelse blive færdiggjort på grundlag af
denne enighed og vil blive fremsendt til Europa-Parlamentet inden for rammerne af den fælles beslutningsprocedure, når
der er opnået enighed om forslaget til direktiv om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter om
vand- og energiforsyning samt transport (forsyningsvirksomhedsdirektivet).
For så vidt angår sidstnævnte direktiv har Rådet noteret sig en oversigt over arbejdet og har bemyndiget De Faste
Repræsentanters Komité til at fortsætte drøftelserne med henblik på at udarbejde den fælles holdning.
De gældende direktiver om offentlige indkøb indfører regler om licitation i forbindelse med offentlige kontrakter samt
gennemsigtighed og ligebehandling af alle tilbudsgivere for at sikre, at kontrakten tildeles det bud, der giver mest valuta
for pengene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461581_0015.png
De foreslåede nye direktiver tager sigte på dels at forenkle de eksisterende tekster og gøre dem klarere dels at tilpasse
dem til de moderne administrative behov i et økonomisk miljø, som forandrer sig på grund af nye faktorer som f.eks.
liberaliseringen af telekommunikationen og anvendelsen af nye teknologier. Med henblik på at forbedre
gennemsigtigheden i tildelingsprocessen og bekæmpe bestikkelse og organiseret kriminalitet tager de nye fælless
kabstekster også sigte på at få fastlagt klarere kriterier for tildeling af kontrakten og udvælgelsen af tilbudsgiverne.
Lovgivningspakken vedrørende offentlige kontrakter er et nøgleelement i det program, der blev fastlagt på Det
Europæiske Råds møde den 23.-24. marts 2000 i Lissabon og bekræftet af Det Europæiske Råd den 15.-16. marts 2002 i
Barcelona, og som tager sigte på at styrke dynamikken i den europæiske økonomi. Enigheden i Rådet om det "klassiske"
direktiv udgør et afgørende skridt hen imod iværksættelsen af mere enkle og mere effektive regler på dette område.
TOLD 2007-PROGRAMMET
Rådet konstaterede, at der er udbredt enighed om teksten til beslutning om vedtagelse af et handlingsprogram for
toldvæsenet i EF ("Told 2007"), og fastlagde med kvalificeret flertal en generel indstilling, i afventen af Europa-
Parlamentets udtalelse, samtidig med at det noterede sig visse delegationers forbehold med hensyn til retsgrundlaget for
denne beslutning.
Formålet med "Told 2007" er at forlænge den indsats, der er gjort inden for rammerne af de to foregående programmer,
og som har gjort det muligt at opnå positive resultater med hensyn til en ensartet gennemførelse af EF-lovgivningen på
toldområdet på hele Fællesskabets område. For at undgå afbrydelser i gennemførelsen af denne indsats bør "Told
2007"-programmet anvendes fra den 1. januar 2003.
Det nye program, således som det er foreslået, tager sigte på en vedvarende forbedring af det indre markeds
funktionsmåde på toldområdet, forberedelse af udvidelsen og derefter de nye medlemsstaters fulde integrering, således at
alle toldadministrationer i det udvidede Fællesskab kan fungere som en enkelt administration. Der er fastlagt en
finansieringsramme på 133 mio. EUR.
Kommissionens forslag er baseret på artikel 95 i traktaten, som også er retsgrundlaget for de foregående programmer.
Visse delegationer mener imidlertid, at da det foreslåede Told 2007-program først og fremmest tager sigte på at styrke
toldsamarbejdet, bør retsgrundlaget være traktatens artikel 135. De kan dog acceptere artikel 95 og 135 som et fælles
retsgrundlag.
ANERKENDELSE AF ERHVERVSMÆSSIGE KVALIFIKATIONER
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af et forslag til direktiv om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer, som har til formål at klarlægge og styrke de gældende direktiver vedrørende syv erhverv og lette
anvendelsen af dem, samtidig med at de væsentligste betingelser opretholdes.
Dette forslag skal ses i forlængelse af Kommissionens meddelelse fra februar 2001 med titlen "Nye arbejdsmarkeder i
EU, der er åbne for alle og giver adgang for alle", konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Stockholm den
23.-24. marts 2001, og oprettelsen af en task force på området.
STATUT FOR DET EUROPÆISKE ANDELSSELSKAB
Rådet nåede til fuld enighed om forslaget til forordning om statut for det europæiske andelsselskab. På baggrund af
denne enighed vil Rådet (beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik) på sin samling den 3. juni 2002 kunne
vedtage en generel indstilling til forordningsforslaget samt til direktivforslaget om supplerende bestemmelser til statutten
for det europæiske andelsselskab med hensyn til medarbejderindflydelse.
For så vidt angår forordningens retsgrundlag har Rådet besluttet at vælge traktatens artikel 308, hvorefter Rådet træffer
afgørelse ved enstemmighed, og Europa-Parlamentet høres - i lighed med forordningen om statut for det europæiske
selskab - i stedet for artikel 95 (kvalificeret flertal i Rådet og fælles beslutning med Europa-Parlamentet). Kommissionen
forbeholder sig imidlertid ret til at fortsætte med at undersøge dette spørgsmål indtil samlingen i Rådet den 3. juni 2002.
Der mindes om, at dette forslag er et af de tre forslag om socialøkonomiske foranstaltninger, de to andre omhandler
oprettelse af den europæiske forening og det europæiske gensidige selskab, som Kommissionen fremsatte i 1992. De tre
forslag gennemgås grundigt af Rådet (beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik). Formålet med dem er at gøre
det muligt for de tre fremtidige enheder at drage fuld nytte af oprettelsen af det indre marked i lighed med
aktieselskaberne, når fællesskabslovningen om det europæiske selskab er blevet vedtaget.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461581_0016.png
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse
betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets mødeprotokol; disse erklæringer
findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Pressetjenesten.
DET INDRE MARKED
Airbagmoduler
Rådet vedtog en afgørelse om at lade Fællesskabet stemme for forslaget til et regulativ fra FN's Økonomiske
Kommission for Europa om godkendelse af airbags som led i FN/ECE-aftalen om indførelse af ensartede tekniske
forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, som kan monteres og/eller benyttes på hjulkøretøjer
(dok. 10148/00).
Udkastet til dette regulativ tager sigte på at fjerne de tekniske handelshindringer mell em de kontraherende parter inden
for dette område og på at sikre en højere grad af sikkerhed og beskyttelse af miljøet.
TRANSPORT
GALILEO *
Rådet vedtog forordningen om oprettelse af et fællesforetagende, der skal forvalte udviklingsfasen af
satellitnavigationssystemet Galileo
(dok. 7637/02)
i overensstemmelse med den enighed, der blev opnået på samlingen
den 25. og 26. marts 2002. Foretagendet oprettes for en fireårig periode, har hjemsted i Bruxelles og har især til formål at
tilvejebringe midlerne til iværksættelsen af dette program.
Formålet med GALILEO - som Det Europæiske Råd ved gentagne lejligheder har givet en politisk impuls til - er sikre
ensartede tjenesteydelser, også for de nordlige breddegrader, takket være MEO-satellitter. Udviklingsfasen løber indtil
2005 og efterfølges af en etableringsfase, der skal vare indtil 2007, og en ibrugtagningsfase, der indledes i 2008.
MILJØ
Ekstern støj*
Efter at der den 8. april 2002 som led i et forlig med Europa-Parlamentet blev opnået enighed, vedtog Rådet et direktiv
om vurdering og styring af ekstern støj
(dok. 3611/02).
Direktivets formål er at danne grundlag for udvikling og
supplering af alle de gældende fællesskabsforanstaltninger, der vedrører støj fra de væsentlige støjemissionskilder,
navnlig vej- og skinnekøretøjer og -infrastruktur, luftfartøjer , udendørs og industrielt udstyr og mobile maskiner, samt
for udvikling af supplerende foranstaltninger på kort, mellemlang og lang sigt.
Korte chlorparaffiner (SCCP) *
Efter at der den 24. april 2002 som led i et forlig med Europa-Parlamentet blev opnået enighed, vedtog Rådet ændringen
af direktiv 76/769/EØF vedrørende begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer og præparater
(korte chlorparaffiner)
(dok. 3617/02).
SCCP klassificeres som miljøfarlige, da de er meget giftige for organismer, der lever i vand, og kan give skadelige
langtidsvirkninger i vandmiljøet. Ifølge dette direktiv må alkaner, C10-C13, chlor (korte chlorparaffiner) ikke
markedsføres til anvendelse som stoffer eller som bestanddele i andre stoffer eller præparater i koncentrationer på mere
end 1% til metalforarbejdning og til indfedtning af læder. Endelig tager Kommissionen inden den 1. januar 20 03 under
inddragelse af al relevant ny videnskabelig viden om sundheds- og miljørisici ved SCCP alle andre anvendelser af SCCP
op til fornyet overvejelse.
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Risici på grund af fysiske agenser (vibrationer) *
Efter at der den 8. april 2002 som led i et forlig med Europa-Parlamentet blev opnået enighed, vedtog Rådet et direktiv
om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering for risici på grund af
fysiske agenser (vibrationer) (16. særdirektiv inden for rammerne af direktiv 89/391/EØF)
(dok. 3616/02).
De minimumsforskrifter, der er fastsat i dette direktiv, giver medlemsstaterne mulighed for at fastholde eller vedtage
mere fordelagtige bestemmelser til beskyttelse af arbejdstagerne. Gennemførelsen af direktivet bør ikke berettige til
tilbageskridt i forhold til de nuværende forhold i de enkelte medlemsstater.
FORBINDELSER MED TREDJELANDE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461581_0017.png
Andorra - Gensidig administrativ bistand i toldspørgsmål
Rådet godkendte, at Den Blandede Komité EF-Andorra vedtager et bilag om gensidig administrativ bistand i
toldspørgsmål (dok. 5671/02), der knyttes til aftalen i form af brevveksling mellem Det Europæiske Fællesskab og
Fyrstendømmet Andorra.
Rusland - Samarbejdsprogram for ikke-spredning og nedrustning
Rådet vedtog en afgørelse om gennemførelse af fælles aktion 1999/878/FUSP i form af et finansielt bidrag til
ekspertenheden under EU-samarbejdsprogrammet for ikke-spredning og nedrustning i Den Russiske Føderation
(dok.
7468/02).
Afgørelsen skal sikre, at programmet forlænges til 2002 og 2003.
OSCE's observatørmission på grænsen mellem Georgien og Rusland
Rådet vedtog en fælles aktion vedrørende et bidrag fra Den Europæiske Union til styrkelse af de georgiske myndigheders
muligheder for at støtte og beskytte OSCE's observatørmission på grænsen mellem Georgien og Republikken Ingusjetien
og Republikken Tjetjenien i Den Russiske Føderation. Det beløb, der er afsat til denne fælles aktion, udgør 100 000
EUR.
(dok. 8151/02).
Europaaftaler med Republikken Letland og Republikken Litauen - Tillægsprotokoller om industrivarer - PECA-
aftaler
Rådet vedtog afgørelserne om undertegnelse af to tillægsprotokoller til Europaaftalerne om oprettelse af en associering
mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og hhv. Republikken Letland og
Republikken Litauen på den anden side om overensstemmelsesvurdering og godkendelse af industrivarer.
Disse to protokoller blev ligeledes undertegnet den 21. maj 2002 (jf. pressemeddelelse 8954/02 Presse 146).
EKSF
Rusland/Kasakhstan - Jern- og stålprodukter
Repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, vedtog to afgørelser, den ene vedrørende Rusland
(dok. 7299/02)
og den anden vedrørende Kasakhstan
(dok. 7298/02)
om ændring af de afgørelser vedrørende de
ordninger med autonome toldkontingenter, der skal anvendes på handelen med visse jern- og stålprodukter, der henhører
under EKSF-traktaten (afgørelse 2001/932/EKSF for Rusland og afg&osla sh;relse 2001/934/EKSF for Kasakhstan).
Afgørelserne forlænger især perioden, der er dækket af disse ordninger, og som oprindelig skulle løbe til den 30. juni
2002, indtil den 31. december 2002.
ANTIDUMPING
Cykler fra Indonesien, Malaysia og Thailand - Afslutning af proceduren
Rådet vedtog en forordning om afslutning af antidumpingproceduren og bortfald af antidumpingforanstaltningerne
gældende for importen af cykler med oprindelse i Indonesien, Malaysia og Thailand
(dok. 8418/02).
BUDGET
Tillægs- og ændringsbudget nr. 2/2002
Rådet godkendte ved andenbehandlingen forslaget til tillægs- og ændringsbudget nr. 2/2002, idet de to ændringer, som
Europa-Parlamentet havde foreslået, blev forkastet, og pålagde formandskabet at udarbejde de budgetdokumenter, der
skal sendes til Europa-Parlamentet.
FTÆB har to formål, nemlig dels at anvende afgørelse 2000/597/EF, Euratom om ordningen for De Europæiske
Fællesskabers egne indtægter, der trådte i kraft den 1. marts 2002, dels som indtægt på budgettet at opføre 10 000 mio.
EUR som foreløbigt beløb for saldoen fremført fra regnskabsåret 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461581_0018.png