Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 1025
Offentligt
1461567_0001.png
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 1025)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 348 (Løbenr. 15290)
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere.
EU-skemaoversigt af 27. maj 2002 til brug for udvalgets møde onsdag den 29. maj 2002, hvor finansministeren og
skatteministeren er indkaldt i samråd om ECOFIN-rådsmødet den 4. juni 2002.
Til brug for udvalgets møde onsdag den 29. maj 2002, hvor finansministeren og skatteministeren forventes i samråd om
ECOFIN-rådsmødet 4. juni 2002, jf. alm. del – bilag 320, og hvor en gennemgang af EU-bilag er på dagsordenen, vedlægges
skemaoversigt af d.d. over igangværende fiskale EU-forslag/initiativer i Skatteudvalget.
Tilføjelser m.v. i forhold til seneste skemaoversigt af 26. februar 2002, jf. alm. del – bilag 185, er markeret med fed skrift.
Der er fremsat to nye forslag: Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 77/288/EØF vedrørende særordningen for
rejsebureauer KOM(2002)64 og forslag om et handlingsprogram for toldvæsenet i EF (Told 2007). Derudover er der fremsat
forslag fra Kongeriget Spanien med henblik på vedtagelse i Rådet (RIA) af en k ion om toldmyndighedernes bekæmpelse af
ulovlig narkotikahandel på åbent hav (High Sea).
ECOFIN-rådsmødet den 4. juni 2002
På ECOFIN-rådsmødet den 4. juni 2002 forventes følgende dagsordenspunkter af relevans for udvalget på dagsordenen:
1. Skattepakken
Rentebeskatning (Rapport om drøftelser med de afhængige og associerede territorier og Rapport om
forhandlinger med tredjelande).
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning.
1.
2.
3.
4.
(Evt.) Beskatning af biobrændsel (politisk enighed).
(Evt.) Energibeskatning.
Administrativt samarbejde på skatteområdet (Rådskonklusioner).
Moms på grænseoverskridende biludlejning.
Det forventes, at Skatteministeriet forud for samrådet tilsender udvalget materiale vedrørende de enkelte dagsordenspunkter.
Med venlig hilsen
Jørgen Nielsen, Liza Christensen,
udvalgssekretær udvalgssekretær.
Forventede tidspunkter for ECOFIN Rådsmøder i 2. halvår 2002 (danske formandskab) og forudgående møder i
Europaudvalget og samråd med finansministeren og skatteministeren i Skatteudvalget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461567_0002.png
Finansministeren og skatteministeren i
samråd i Skatteudvalget
[]
Europaudvalgsmøde
[]
Rådsmøde (ECOFIN)
Fredag den 12. juli 2002
Lørdag den 7. til søndag den 8. september
2002 (uformelt ECOFIN-rådsmøde)
Tirsdag den 5. november 2002
Mandag den 2. til tirsdag den 3. december
2002
[]
Onsdag den 30. oktober 2002
Onsdag den 27. november 2002
[]
Fredag den 1. november 2002
Fredag den 29. november 2002
Grundlæggende notater m.v.
- Skatteudvalgets procedurer for behandling af fiskale EU-sager, jf. alm. del – bilag 101 og 122 (2001-02, 2. samling).
- Skatteministeriets statusnotat af 4. februar 2002 over fiskale EU-forslag i 1. halvår 2002, jf. alm. del – bilag 140 (2001-02, 2. samling).
- Det spanske formandsskabs arbejdsprogram på det fiskale område, jf. Skatteministeriets notat af 5. februar 2002, jf. alm. del – bilag 142 (2001-02,
2. samling)
og finansministerens talepapir fra samrådet den 6. februar 2002 om samrådsspørgsmål D, jf. alm. del – bilag 187 (2001-02, 2.
samling)
samt meddelelse af 15. januar 2002 fra udvalgssekretariatet, jf. alm. del – bilag 87 (2001-02, 2. samling).
- Regeringens overvejelser vedrørende prioriteringer under det kommende danske EU-formandskab i 2. halvår 2002, jf. Skatteministeriets notat af 5.
februar 2002, jf. alm. del – bilag 142 (2001-02, 2. samling)
og finansministerens talepapir fra samrådet den 6. februar 2002 om
samrådsspørgsmål G, jf. alm. del – bilag 188 (2001-02, 2. samling).
- Skatteministerens svar på spm. 56, jf. alm. del – bilag 226 (2001-02, 2. samling) indeholdende oversigt over fiskal EU-forslag/initiativer med
oplysning om forventet tidsplan, konsekvenser for dansk lovgivning og statsfinansielle konsekvenser.
- Kommissionens meddelelse af 23. maj 2001 om de kommende års skattepolitik i EU, som blev debatteret på ECOFIN den 10. juli 2001, jf. alm. del
– bilag 636, 682 og 713 (2000-01).
Oversigt over igangværende fiskale EU-forslag/initiativer i Skatteudvalget
pr. 27. maj 2002
Forslag/Initiativ
Bilagshenvisninger Sagsforløb/Status
(vedr. ældre bilag henvises
til skemaoversigt af 6.
december 2001, jf. alm. del
– bilag 12 (2001-02, 2.
saml.)
Konsekvenser for
national lovgivning
Særlige
bemærkninger
I. Direkte skat
Skattepakken
(består af følgende tre dele:
adfærdskodeks for
erhvervsbeskatning,
beskatning af opsparing og
beskatning af renter/royalties).
Skattepakken
EU-landene indgik den 1. december 1997 principaftale
om skattepakken, som består af følgende tre dele:
adfærdskodeks for erhvervsbeskatning, beskatning af
opsparing og beskatning af renter/royalties.
Det Europæiske Råd i Nice den 7.-9. december 2000
besluttede, at arbejdet med den samlede skattepakke skal
fortsætte med henblik på at opnå fuld enighed om
vedtagelse af direktiverne og gennemførelsen af
skattepakken som en helhed så hurtigt som muligt og
senest ved udgangen af 2002.
ECOFIN 5. juni 2001 besluttede at nedsætte en
arbejdsgruppe på højt niveau, der skal koordinere det
videre arbejde med skattepakken, jf. alm. del – bilag 640
(2000-01). Arbejdsgruppen på højt niveau blev etableret
af COREPER den 13. juni 2001, jf. alm. del - bilag 682
(2000-01).
ECOFIN har den 10. juli 2001 vedtaget en tidsplan for
arbejdet med de enkelte dele af skattepakken frem til
udgangen af 2002. Tidsplanen fremgår af alm. del – bilag
713 (2000-01).
ECOFIN 13. december 2001 aflagde rapport til det
Europæiske Råd om fremskridt med arbejdet med
skattepakken, jf. alm. del – bilag 46 og 77 (2001-02, 2.
saml.).
Skattepakken forventes at indgå som en af de
væsentligste prioriteringer under det danske EU-
formandskab i 2. halvår 2002, jf. at skattepakken ifølge
tidsplanen skal vedtages inden udgangen af 2002. Det
danske formandsskabs arbejde forventes at gå ud på at
skabe enighed om, at EU-landene har gennemført
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461567_0003.png
tilstrækkelige ændringer af skatteordninger til at opfylde
adfærdskodeksen og enighed om forlængelse af skadelige
ordninger samt enighed om , at forhandlingerne med 3.
lande og tilknyttede områderom
rentebeskatningsdirektivet har givet resultater, der er
tilfredsstillende for alle EU-lande, jf. alm. del – bilag 142
og 188
(2001-02, 2. saml.).
----------------------------------------------------------------------
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
Adfærdsgruppen har udarbejdet rapport om undersøgelse
af forskellige skatteordninger i forhold til kodeksen.
Flertallet i gruppen har vurderet at en række ordninger i
forskellige EU-lande og deres tilknyttede områder
( herunder danske holdingregler) strider mod kodeksen.
Danmark har argumenteret herimod, men fremsatte
alligevel forslag om ophævelse af holdingreglerne, jf. det
i foråret 2001 vedtagne L 99. Også andre lande har
erklæret sig uenig i rappo rtens vurderinger. Rapporten
blev forelagt ECOFIN 29. november 1999, men ECOFIN
tog ikke stilling til rapporten.
ECOFIN har vedtaget en tidsplan, hvorefter de skadelige
ordninger skal afvikles gradvis inden udgangen af 2005,
hvor de helt skal ophøre med at gælde. Der er dog
mulighed for, at ECOFIN kan godkende en forlængelse,
jf. alm. del – bilag 142 (2001-02, 2. saml.).
Adfærdsgruppen har arbejdet med at se på, hvordan
ordninger, som strider mod kodeksen kan
ændres/ophæves, og at nye ordninger ikke indføres i strid
med kodeksen. Gruppen skal endvidere se på EU-
landenes regler og praksis vedr. fastsættelse af interne
afregningspriser, når en international koncerns afdeling i
et EU-land har intern samhandel med andre afdelinger af
samme koncern i andre lande.
Adfærdskodeks for
erhvervsbeskatning
(Indgår i Skattepakken)
Politisk aftale om at
undgå skadelig
konkurrence vedr.
erhvervsskatter
Adfærdskodeksgruppen aflagde den 4. december 2001
rapport til ECOFIN om dens arbejde med at påse, at
landene ikke indfører nye ordninger i strid med kodeksen,
og at eksisterende ordninger i strid med kodeksen
ophæves inden udgangen af 2005., jf. alm. del – bilag 13
(2001-02, 2. saml.).
Skatteministerens svar af 7. januar 2002 på spm. 16
indeholder en status for arbejdet med ophævelse/ændring
af de ordninger, som er fundet i strid med kodeksen, jf.
alm. del – bilag 67 (2001-02, 2. saml.).
Adfærdskodeksen var på ECOFIN 5. marts 2002, for
Skatteministeriet aktuelle
at formanden for adfærdskodeks-gruppen kunne
notat af 5. marts 2002, jf.
aflægge en mundtlig redegørelse, jf. alm. del – bilag
alm. del – bilag 209
209 (2001-02, 2. saml.).
(2001-02, 2. saml.).
Finansministerens
talepapir fra samrådet
den 6. februar 2002, jf.
alm. del – bilag 188
(2001-02, 2. saml.).
Finansministerens
talepapir fra samrådet
den 6. februar 2002, jf.
alm. del – bilag 187
(2001-02, 2. saml.).
Skatteministeriets
statusnotat af 4. februar
2002, jf. alm. del – bilag
140 (2001-02, 2. saml.)
Skatteministeriets notat af
5. februar 2002 om
regeringens prioriteringer
under det danske EU-
formandskab, jf. alm. del
bilag 142 (2001-02, 2.
saml.).
Formandsskabets rapport
vedr. skattepakken til Det
Europæiske Råd 14.-15.
ECOFIN skal i juni 2002 undersøge ændringerne af de
ordninger, som er vurderet i strid med kodeksen, og
vurdere om ændringerne er tilstrækkelige til at anse
ordningerne for afviklet. Desuden skal ECOFIN arbejde
med anmodninger om forlængelse af ordninger ud over
fristen 2005.
Skattepakken forventes at indgå som en af de
væsentligste prioriteringer under det danske EU-
formandskab i 2. halvår 2002, jf. at skattepakken ifølge
tidsplanen skal vedtages inden udgangen af 2002.
ECOFIN forventes under det danske formandskab at
skulle afslutte vurderingen af ændringerne af skadelige
ordninger og træffe beslutninger om forlængelse af
ordninger, jf. alm. del – bilag 142
og 188
(2001-02.
2.saml.).
Forslaget er på dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet
den 4. juni 2002.
Regeringen fremsatte
den 10. november
2000 lovforslag om
Skatteministeriets statusnotat af ændring af de danske
18. januar 2001, jf. alm. del –
holdingregler med
bilag 259 (2000-01) og
henblik på at undgå,
at de kan anvendes
aktuelt notat af 22. november
til at omgå andre
2000, jf. alm. del – bilag 142
landes beskatning (L
(2000-01)
99). L 99 blev
vedtaget af
Folketinget 3. april
2001.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461567_0004.png
december 2001, jf. alm. del
– bilag 77 (2001-02, 2.
saml.).
Skatteministerens svar på
spm. 16 om ophævelse af
ordninger i strid med
kodeksen, jf. alm. del –
bilag 67 (2001-02, 2.
saml.).
Finansministerens
talepapir fra samrådet den
7. december 2001 om
ECOFIN 13. december
2001, jf. alm. del – bilag
46 (2001-02, 2. saml.)
Beskatning af opsparing
(Indgår i Skattepakken)
KOM(2001)400
Kommissionen har den
18. juli 2001 fremsat et
nyt direktivforslag KOM
(2001)400 og samtidig
trukket sit direktivforslag
fra 1998 tilbage KOM
(1998)295.
Det nye direktivforslag
svarer til det oprindelige
forslag fra 1998 som
ændret i
overensstemmelse med
de konklusioner, som
ECOFIN er blevet enig
om.
Direktivforslaget skal
begrænse mulighederne
for skatteunddragelse
ved, at en person placerer
sin opsparing i andre EU-
lande og undlader at
oplyse kapitalindtægten
til skattemyndighederne i
bopælsstaten.
Formålet er at sikre en
effektiv beskatning af
afkast af opsparing, som
en person i et land
modtager fra et andet
land.
(Vedrørende skattepakken som helhed henvises til omtale + lovgivningsmæssige
heraf ovenfor under adfærdskodeksen).
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
ECOFIN vedtog i juni 2000 konklusioner om, at det
29. maj 1998, jf. alm. del –
langsigtede mål er informationssystemet med henblik på bilag 168 (1997-98, 2. saml.)
og
at sikre beskatningen af renteindtægter ved
aktuelle notat af 30. april
indsamling/udveksling af oplysninger. I overgangsperiode
2002, jf. alm. del – bilag 296
på 7 år kan dog vælges ordning med opkrævning af
(2001-02, 2. saml.).
kildeskat (Belgien, Luxembourg og Østrig), jf. nærmere
om overgangsordningen i Finansministeriets og
Skatteministeriets notat af 7. december 2001, jf. alm. del
– bilag 71 (2001-02, 2. saml.).
ECOFIN 26.-27. november 2000 opnåede politisk
enighed om direktivforslagets væsentlige indhold.
Direktivet skal vedtages, når tilstrækkelige garantier for
anvendelse i 3. lande og afhængige områder, dog senest
31. december-2002. Kommissionen er bemyndiget til at
føre forhandlingerne med 3. lande i tæt forening med
formandsskabet. Om sammenhængen i konklusionerne
vedr. 3. lande, jf. Finansministeriets og Skatteministeriets
notat af 7. december 2001, jf. alm. del – bilag 71 (2001-
02, 2. saml.).
(Kommissionen har den 18. juli 2001 fremsat et nyt
direktivforslag og trukket direktivforslaget fra 1998
tilbage. Baggrunden herfor er, at ECOFIN på ovennævnte
møde den 26.-27. november 2000 har fastlagt en
approach, hvis endemål er informationsudveksling på et
så bredt internationalt grundlag som muligt. Denne
approach afviger imidlertid stærkt fra direktivforslaget fra
1998 og fra ECOFIN’s konklusioner af 1. december
1997, som 1998-forslaget var base aring;, hvorfor
Kommissionen har fundet det mest rigtigt at fremsætte et
helt nyt forslag.)
Kommissionen og det spanske formandskab forhandler
nu med de vigtige 3. lande (USA, Schweiz, Liechtenstein,
Monaco, San Marino og Andorra) om disse landes
tilknytning til direktivet. UK og Holland forhandler om
det samme med deres relevante områder (Isle of Man,
Kanal-øerne og områderne i Det Caribiske Hav).
Der forventes løbende drøftelser i ECOFIN af
forhandlingerne med tredjelande og forhandlingerne skal
være afsluttet inden et rådsmøde i juni 2002.
EU-landene forhandler om en teknisk standard for,
hvordan de skal udveksle oplysninger om rentebetalinger.
Arbejdet hermed forventes afsluttet i marts 2002.
Skattepakken forventes at indgå som en af de
væsentligste prioriteringer under det danske EU-
formandskab i 2. halvår 2002, jf. at skattepakken ifølge
tidsplanen skal vedtages inden udgangen af 2002. Under
det danske formandskab skal ECOFIN tage stilling til, om
forhandlingerne med 3. lande og tilknyttede områder har
givet et tilfredsstillende resultat. Formandsskabets arbejde
vil have til formål at skabe enighed mellem EU-landene
om resultatet af disse forhandlinger, jf. alm. del – bilag
142
og 188
(2001-02, 2. saml.).
den 4. juni 2002.
Skatteministeriets
aktuelle notat af 30. april
2002, jf. alm. del – bilag
296 (2001-02, 2. saml.).
Finansministerens
talepapir fra samrådet
den 6. februar 2002, jf.
alm. del – bilag 188
(2001-02, 2. saml.).
Finansministerens
talepapir fra samrådet
den 6. februar 2002, jf.
alm. del – bilag 187
(2001-02, 2. saml.).
Finansministerens
talepapir fra samrådet
den 2. maj (ECOFIN 7.
maj), jf. alm. del – bilag
324 (2001-02, 2. saml.).
Skatteministeriets
statusnotat af 4.
februar 2002, jf. alm.
del – bilag 140 (2001-
02, 2. saml.)
Skatteministeriets
notat af 5. februar
2002 om regeringens
prioriteringer under
det danske EU-
formandskab, jf. alm.
del bilag 142 (2001-
02, 2. saml.).
Formandsskabets
rapport vedr.
skattepakken til Det
Europæiske Råd
14.-15. december
2001, jf. alm. del –
bilag 77 (2001-02, 2.
saml.).
Finansministeriets og
Skatteministeriets
notat af 7. december
2001 om
overgangsordning, 3.
lande m.v., jf. alm. del
– bilag 71 (2001-02,
Forslaget er på dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet
2. saml.).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461567_0005.png
Finansministerens
talepapir fra samrådet
den 7. december 2001
om ECOFIN 13.
december 2001, jf.
alm. del – bilag 46
(2001-02, 2. saml.)
Beskatning af
renter/royalties (Indgår i
Skattepakken)
KOM(1998)67
Formålet med
direktivforslaget er at
begrænse skattemæssige
hindringer for
samarbejde over
landegrænser. Forslaget
går ud på, at landet,
hvorfra betalingen
stammer, skal undlade at
opkræve kildeskat, når
betalingen beskattes i det
land, hvor modtagende
selskab er
hjemmehørende
(omfatter kun betalinger
mellem
koncernforbundne
selskaber).
Skatteministeriets
statusnotat af 4. februar
2002, jf. alm. del – bilag
140 (2001-02, 2. saml.)
Skatteministerens notat af
5. februar 2002 om
regeringens prioriteringer
under det danske EU-
formandskab, jf. alm. del
bilag 142 (2001-02, 2.
saml.).
Formandsskabets rapport
vedr. skattepakken til Det
Europæiske Råd 14.-15.
december 2001, jf. alm. del
– bilag 77 (2001-02, 2.
saml.).
Finansministerens
talepapir fra samrådet den
7. december 2001 om
ECOFIN 13. december
2001, jf. alm. del – bilag
46 (2001-02, 2. saml.)
(Vedrørende skattepakken som helhed henvises til omtale + lovgivningsmæssige
heraf ovenfor under adfærdskodeksen).
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
ECOFIN blev i november 2000 enig om indholdet af
25. august 1998, jf. alm. del –
dette direktivforslag, men direktivet kan først vedtages
bilag 307 (1997-98, 2. saml.)
sammen med vedtagelsen af adfærdskodeksen og
opsparingsforslaget.
Skattepakken forventes at indgå som en af de
væsentligste prioriteringer under det danske EU-
formandskab i 2. halvår 2002, jf. at skattepakken ifølge
tidsplanen skal vedtages inden udgangen af 2002. Der
forventes, jf enigheden om dette direktivforslag, ikke
arbejde hermed under det danske formandskab, jf. alm.
del – bilag 142 (2000-01).
Selskabsbeskatning
KOM(2001)582
ECOFIN har i 1999 pålagt
Kommissionen at udarbejde
analyse om
selskabsbeskatning i EU.
Analysen skal illustrere
forskelle i EU-landenes
effektive
selskabsbeskatningsniveau og
politiske problemer som følge
heraf. Endvidere skal
identificeres skatteregler, som
hæmmer grænseoverskridende
økonomisk aktivitet mellem
EU-lande.
Kommissionen har på
baggrund heraf den 23.
oktober 2001 fremlagt
meddelelsen "Mod et indre
marked uden skattehindringer"
med unbdertitlen "En strategi
til at give selskaber et
konsolideret
beskatningsgrundlag for deres
EU-dækkende aktiviteter
KOM(2001)582.
Meddelelsen redegør for
Kommissionens undersøgelse
af de faktiske skattesatser i
EU, der viser at forskellen i
beskatningen skyldes den
lovbestemte skattesats og ikke
selve beskatningsgrundlaget.
Kommissionen vil nøjes med
at følge udviklingen
vedrørende skattesatserne med
henvisning til, at det er
Finansministerens
talepapir fra samrådet
den 6. februar 2002, jf.
alm. del – bilag 188
(2001-02, 2. saml.).
Finansministerens
talepapir fra samrådet
den 6. februar 2002, jf.
alm. del – bilag 187
(2001-02, 2. saml.).
Skatteministeriets
statusnotat af 4. februar
2002, jf. alm. del – bilag
140 (2001-02, 2. saml.)
Skatteministeriets notat af
5. februar 2002 om
regeringens prioriteringer
under det danske EU-
formandskab, jf. alm. del
bilag 142 (2001-02, 2.
saml.).
Artikel i Skat Udland om
Kommissionens
meddelelse om
selskabsbeskatning, jf.
alm. del – bilag 172 (2001-
02, 2. saml.).
Skatteministerens svar på
spm. 18 om forskelle m.v.
i beskatningsgrundlag i
EUlandene, jf. alm. del –
Kommissionen præsenterede sin meddelelse om
selskabsbeskatning på ECOFIN 6. november 2001.
I meddelelsen bebuder Kommissionen, at den i løbet af
2002 vil holde tekniske møder med EU-landene om de
målrettede initiativer, som meddelelsen lægger op til med
henblik på påbegyndelse af nødvendige ændringer i 2003
og 2004, jf. alm. del – bilag 140 (2001-02, 2. saml.).
Skatteministeriet har udarbejdet oversigt over
forskelle/uligheder m.v. i beskatningsgrundlagene i de
enkelte EU-lande, jf. alm. del – bilag 115 (2001-02, 2.
saml.).
Den danske regering er enig i behovet for at afvikle
skattemæssige hindringer for erhvervslivets aktiviteter i
det indre marked. Det danske formandskab
kan ventes at
drøfte det videre arbejde i opføølgning på meddelelsen
og
vil arbejde med forslag i det omfang de fremsættes, jf.
alm. del – bilag 142
og 188
(2001-02, 2. saml.).
Meddelelsen i sig selv
indeholder ikke konkrete
forslag, som medfører
ændringer af dansk lovgivning,.
Vedtages Kommissionens
forslag om målrettede
forholdsregler vil det få
lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf. alm. del –
bilag 86 (2001-02, 2. saml.).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461567_0006.png
medlemsstaterne, der
bestemmer satserne.
Kommissionen påpeger, at 15
forskellige skattesystemer
giver problemer for
virksomheder med
grænseoverskridende
aktiviteter og gør det indre
marked mindre effektivt, og
fremlægger en strategi i to
faser for at fjerne
problemerne. 1. fase består i
en række ændringer og
tilretninger af eksisterende
regler vedr. EU-
selskabsbeskatning. 2.
langsigtede fase går ud på at
skabe et konsolideret
selskabsskattegrundlag i EU
for virksomheder med
aktiviteter i fl ere
medlemsstater, således at disse
gives mulighed for at opgøre
deres beskatningsgrundlag
efter kun ét regelsæt.
bilag 115 (2001-02, 2.
saml.).
Skatteministerens svar på
spm. 15 om
Kommissionens
konklusion i meddelsen, jf.
alm. del – bilag 114 (2001-
02, 2. saml.).
Skatteministeriets
grundnotat af 14. januar
2002, jf. alm. del – bilag
86 (2001-02, 2. saml.).
EU-specialkonsulentens
EU-note om
Kommissionens
meddelelse om
selskabsbeskatning, jf.
alm. del – bilag 76 (2001-
02, 1. saml.)
Meddelelse om
afskaffelse af
skattemæssige hindringer
for grænseoverskridende
ydelser af
arbejdsmarkedsorienteret
pension
KOM (2001)214
Kommissionen meddelelse af
19. april 2001 om afskaffelse
af skattemæssige hindringer
for grænseoverskridende
ydelser af
arbejdsmarkedsorienteret
pension KOM(2001)214
omfatter både vandrende
arbejdstageres
pensionsordninger og
pensionsordninger, der er
oprettet i en anden
medlemsstat end opretterens
bopælsstat på
oprettelsestidspunktet.
Meddelelsen angår
erhvervsrelaterede
pensionsordninger i
ansættelsesforhold og i et vist
omfang –tillige privat
opsparing i
orsikringsselskaber.
Meddelelsen
-lægger op til en koordineret
tilgang til problemerne
afpasset efter forskellene i
medlemsstaternes regler, frem
for harmonisering.
- stiller krav om afskaffelse af
unødvendigt restriktive eller
diskriminerende skatteregler.
-præsenterer midler til
beskyttelse af
medlemsstaternes
skatteprovenu.
Af meddelelsen fremgår, at
Kommissionen om nødvendigt
ved inddragelse af EF-
domstolen vil tage skridt til
sikring af medlemsstaternes
ligestilling af
pensionsordninger oprettet i
det pågældende medlemsland
henholdsvis i andre
medlemsstater.
(Kommissionen har allerede i
1991 taget skridt til at rejse
Finansministerens
talepapir fra samrådet
den 6. februar 2002, jf.
alm. del – bilag 188
(2001-02, 2. saml.).
Finansministerens
talepapir fra samrådet
den 6. februar 2002, jf.
alm. del – bilag 187
(2001-02, 2. saml.).
Skatteministeriets
statusnotat af 4. februar
2002, jf. alm. del – bilag
140 (2001-02, 2. saml.)
Skatteministeriets notat af
5. februar 2002 om
regeringens prioriteringer
under det danske EU-
formandskab, jf. alm. del
bilag 142 (2001-02, 2.
saml.).
I 1998 vedtog Rådet direktiv 98/49 om beskyttelse af
supplerende pensionsrettigheder for ansatte og
selvbeskæftigede personer, der flytter inden for De
Europæiske Fællesskaber. Det forudgående
direktivforslag indeholdt en bestemmelse om beskatning
af supplerende pensionsordninger. Skattebestemmelsen
blev udtaget af direktivforslaget. I perioden 1998-2000
har emnet været behandlet i Taxation Policy Group og en
teknisk arbejdsgruppe. I oktober 2000 fremsatte Kommi
ssionen forslag til et direktiv om
arbejdsmarkedsorienteret pensionskassser KOM(200)507.
I den sammenhæng bebudede Kommissionen et
direktivforslag/en meddelelse om beskatning af
pensioner.
Kommissionen har den 19. april 2001 som opfølgning
herpå fremsat meddelelse om afskaffelse af
skattemæssige hindringer for grænseoverskridende
ydelser af arbejdsmarkedsorienteret pension KOM(2001)
214.
Meddelelsen blev behandlet i Rådet 2. halvår 2001, og
ECOFIN vedtog 16. oktober 2001, at medlemslandene i
overensstemmelse med meddelelsen nærmere skal drøfte
gennemførelsen af en ordning for informationsudveksling
på pensionsområdet. Endvidere vil spørgsmålet om,
hvordan man kan undgå dobbeltbeskatning eller ingen
beskatning af grænseoverskridende pensionsydelser i de
tilfælde, hvor der ikke er sammenhæng mellem
medlemsland enes forskellige skatteordninger, blive taget
op. Der skal rapporteres til ECOFIN inden udgangen af
2002, jf. alm. del – bilag 140 (2001-02, 2. saml.).
Det spanske formandskab har bebudet, at det vil indlede
arbejdet med at iværksætte informationsudveksling på
dette område mellem EU-landene, og at det vil arbejde på
at forbedre koordineringen af EU-landenes
arbejdsmarkedspensionssystemer.
Den danske regering er enig i, at arbejdskræftens
forøgede mobilitet gør det nødvendigt at tilpasse
skattereglerne for ydelse af pension over landegrænserne.
Både vedr. administrativt samarbejde mellem
skattemyndighederne med informationsudveksling og
vedr. reglerne om fradrag for indbetalinger
til/udbetalinger fra pensionsordninger i udenlandske
pensionsinstitutter.
Kommissionens meddelelse har
karakter af et diskussionsoplæg,
hvorfor udspillet ikke
umiddelbart har
lovgivningsmæssige
konsekvenser.
En omlægning af de danske
pensionsbeskatningsregler og
pensionsafkastbeskatningsregler
i overensstemmelse med
Kommissionens udspil har
vidtrækkende
lovgivningsmæssige
konsekvenser, mens de negative
statsfinansielle konsekvenser vil
blive søgt begrænset mest
muligt, jf. alm. del – bilag 13
(2001-02).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461567_0007.png
sag mod Danmark med
påstand om, at den forskellige
skattemæssige behandling af
danske og udenlandske
pensionsordninger er
traktatstridig. Egentlig retssag
er endnu ikke anlagt., jf. også
alm. del – bilag 593 (1999-
00))
Under det danske formandskab kan ECOFIN
muligvis ventes at skulle drøfte beskatningen af
arbejdsmarkedsorienteret pensioner. Formandsskabet
vil arbejde for, at ECOFIN på et senere fastlagt
tidspunkt kan opnå principiel enighed om en fælles
ordning for udveksling af information med henblik på
beskatning af grænseoverskridende
arbejdsmarkedspensioner i det indre marked.
Endvidere forventes arbejdet frem mod en løsning på
problemeren med dobbbeltbeskatning e ller
nulbeskatning af pensioner som følge af, at landenes
skattesystemer er forskellige, jf. alm. del – bilag 188
(2001-02, 2. saml.).
Skatteministeriet har tilsendt udvalget høringssvar over
forslaget samt notat herom, jf. alm. del – bilag 710 (2000-
01).
II. Moms
Elektronisk handel
KOM(2000)349
Kommissionen foreslår
ændring af 6. momsdirektiv og
en forordning om
administrativt samarbejde på
området for indirekte skatter
(moms). Baggrunden er, at
Kommissionen ser behov for
at få fastlagt momsreglerne for
ydelser, der overføres ad
elektronisk vej – typisk via
Internettet. Der lægges op til,
at ydelserne, når de leveres til
forbrugere i EU af
leverandører i EU, skal
pålægges moms i det land,
hvor leverandøren er etabl
Leverandører etableret i 3.
land skal kun momsregistreres
i ét EU-land, og kun når det
samlede salg overstiger
100.000 EUR. Er kunden en
erhvervsvirksomhed hæfter
kunden for momsen. Salg til 3.
lande sker til 0-sats. Det
foreslås, at forordningen om
administrativt samarbejde på
momsområdet ændres, så
virksomheder kan få bekræftet
gyldigheden af momsnumre
på kunderne.
Finansministerens
talepapir fra samrådet
den 6. februar 2002
(ECOFIN 12. februar
2002), jf. alm. del – bilag
189 (2001-02, 2. saml.).
Finansministerens
talepapir fra samrådet
den 6. februar 2002, jf.
alm. del – bilag 187
(2001-02, 2. saml.).
Skatteministeriets
statusnotat af 4. februar
2002, jf. alm. del – bilag
140 (2001-02, 2. saml.)
Skatteministeriets notat af
5. februar 2002 om
regeringens prioriteringer
under det danske EU-
formandskab, jf. alm. del
bilag 142 (2001-02, 2.
saml.).
Finansministerens svar på
spm. 36, jf. alm. del –
bilag 160 (2001-02, 2.
saml.).
Kommissionen fremsatte den 7. juni 2000 forslag om
moms af elektronisk handel KOM(2000)349.
+ lovgivningsmæssige
Udtaget til særlig
konsekvenser, jf.
behandling af
Finansministeriets aktuelle
udvalget.
Overordnet er der enighed om afgrænsningen af
notat af 29. januar 2002, jf. alm.
elektronisk handel, nærmere bestemt digitale
del – bilag 141 (2001-02, 2.
tjenesteydelser, om at salg af digitale tjenesteydelser ud af saml.).
EU skal være momsfritaget (og tilsvarende, at salg i EU
skal være momspligtigt) samt at digitale ydelser (med
undtagelse af "broadcasting" af TV og radio, hvor der kan
anvendes reduceret sats) skal beskattes med normalsatsen.
Der er fortsat uenighed om, hvordan salg til private skal
behandles. Der arbejdes med forskellige forslag til mulige
løsninger:
Det tidligere svenske formandskab fremlagde skitse til et
kompromisforslag om en forenklet momsordning for 3.
landsvirksomheders salg til private i EU. Forslaget
medfører, at momsen af 3. landsvirksomheders salg til
private i EU tilfalder de enkelte forbrugslande med
forbrugslandets momssats. 3. landsvirksomhederne skal
efter eget valg identificeres for moms i ét EU-land, og
identifikationslandet overfører momsindbetalinger til de
respektive forbrugslande. For de, som tilslutter sig
ordningen, opnås der fælles afgiftsperiode og frister for
indbetaling af moms. De, der ikke tilslutter sig ordningen,
omfattes af de almindelige momsregler i de enkelte
forbrugslande.
Kompromisforslaget opretholder Kommissionens forslag
om, at salg fra EU-virksomheder til kunder i 3. lande skal
Finansministeriets aktuelle momsfritages og forslaget om, at EU-virksomheders salg
notat af 29. januar 2002, jf. til private i andre EU-lande skal beskattes i sælgers
alm. del – bilag 141 (2001- hjemland med dette lands momssats. Kompromisforslaget
02, 2. saml.).
opretholder også forslaget om, at 3. landes virksomheders
salg til EU-erhvervskunder og EU-virksomheders salg til
Finansministerens
erhvervskunder i andre EU-lande skal afregnes af køberen
talepapir fra samrådet den ("omvendt betalingspligt for moms" ). Endelig
6. december 2001
opretholdes forslaget om, at forordningen om
(ECOFIN 13. december
administrativt samarbejde på momsområdet ændres, så
2001), jf. alm. del – bilag
virksomheder kan få bekræftet gyldigheden af
46 (2001-02, 2. saml.).
momsnumre på kunderne.
Et medlemsland har foreslået en ordning, hvorefter
elektroniske tredjemænd (kreditkortselskaber og banker
m.v.) automatisk opkræver og fordeler momsen til
forbrugslandene. Efter forslaget skal EU-virksomheder og
3. landsvirksomheder behandles ens. D.v.s. at salg fra
såvel EU-virksomheder som 3.landsvirksomheder skal
beskattes i forbrugslandet.
Ifølge rådskonklusioner fra ECOFIN 13. december 2001
skal en endelig momsordning for private være baseret på
principperne om ikke-diskrimination og beskatning i
forbrugslandet. Det bestemmes også, at der skal indføres
en 3-årig overgangsordning baseret på det tidligere
svenske formandsskabs kompromisforslag.
På ECOFIN 12. februar 2002 skulle behandles et oplæg
fra fiskalgruppen (udkast til direktivforslag) om
overgangsordningens udmøntning, som i det væsentligste
svarer til det svenske kompromisforslag. Efter oplægget
Aktuelt notat af 5.
december 2002, jf. alm. del
– bilag 17 (2001-02, 2.
saml.).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461567_0008.png
skal overgangsordningen være gennemført i national
lovgivning senest med virkning fra 1. juli 2003.
Vedr. overgangen til den endelige ordning indeholder
udkastet til direktivforslag en bestemmelse om, at
direktivet skal tages op til revision inden den 30. juni
2006. Efter bestemmelsen skal ECOFIN i den forbindelse
enten vedtage foranstaltninger om en elektronisk
mekanisme mhp pålæggelse, angivelse, opkrævning og
fordeling af afgiftsprovenu på et ikke-diskriminerende
grundlag med beskatning i forbrugslandet eller forlænge
overgansordningen, hvis det skønnes nø dvendigt af
praktiske årsager.
Oplægget fra fiskalgruppen indeholdt også udkast til
forslag til forordning, som skal sikre at leverandørerne
kan få bekræftet gyldigheden af kundens momsnummer
hos medlemslandenes afgiftsmyndigheder, jf. alm. del –
bilag 141 og 189 (2001-02, 2. saml.).
Ifølge Told- og Skattestyrelsens oplysninger har
Danmark, Irland, Spanien, Grækenland og Sverige i dag
web- eller e-mailbaserede systemer til elektroniske
momsregistreringer, betalingsoverførsler m.v. Østrig
forventes at have et tilsvarende system klar i 2003. Det
fremgår videre, at særordningen for 3.
landesvirksomheders salg til private i EU forudsætter, at
de enkelte EU-lande kan håndtere elektroniske
momsregistreringer og betalingsoverførsler , jf. alm. del –
bilag 3 (2001-02, 1. saml.).
Det spanske formandskab sigter på at få vedtaget
direktivet om moms på e-handel, jf. alm. del – bilag
187 (2001-02, 2. saml.).
Regeringen forventer ikke, at det kommende danske
formandskab skal arbejde hermed, jf. alm. del – bilag 142
(2001-02, 2. saml.).
Harmonisering af
fradragsregler og
ændrede regler for
tilbagebetaling af moms,
der er betalt i andre EU-
lande
KOM (1998)377
Fradragsforslaget indebærer
bl.a., at moms af udgifter
vedrørende køretøjer skal
kunne fratrækkes fuldt ud,
hvis køretøjet anvendes
erhvervsmæssigt. Endvidere
foreslås delvis fradragsret på
50 pct. moms af
erhvervsmæssige udgifter til
hotel og restaurationsbesøg.
Med forslaget om
tilbagebetaling foreslås
bortfald af den forholdsvis
tunge procedure for
tilbagebetaling af
momsudgifter i EU-lande,
hvor virksomheden ikke er
momsregistreret. I stedet skal
disse momsudgaifter
godtgøres over
virksomhedernes
momsregnskab i hjemlandet
med efterfølgende udligning
mellem medlemslandene.
Skatteministeriets
statusnotat af 4. februar
2002, jf. alm. del – bilag
140 (2001-02, 2. saml.)
Kommissionens dobbeltforslag fra juni 1998, KOM
(1998)377 om ændring af fradragsreglerne og af
tilbagebetalingsprocedureren for momsudgifter i andre
EU-lande, har været drøftet ved flere møder på
embedsmandsplan, men der er ikke umiddelbart udsigt til
enighed.
Momsfradragsretten er baseret på 6. momsdirektiv og
betyder, at alle erhvervsmæssige udgifter i princippet
giver adgang til momsfradrag. Der er imidlertid ikke
enighed om, hvorvidt den generelle regel omfatter
udgifter til personbiler og restaurationsbesøg m.v. I dag
gælder derfor en såkaldt standstill-ordning, hvorefter
momslandene kan fortsætte deres gældende praksis.
Medlemslandene har svært ved at blive enig om
Kommissionens forslag til harmonisering a f afgifterne.
Det skyldes bl.a., at en harmonisering efter
Kommissionens forslag vil medføre store momsmæssige
provenutab for nogle lande, heriblandt Danmark (De
danske regler på området er forholdsvis restriktive i
forhold til andre EU-lande).
De af Kommissionen foreslåede regler for tilbagebetaling
af moms, der er betalt i andre EU-lande (f.eks. danske
lastbilers køb af diesel i Tyskland), anses af mange lande
for meget administrativt tungt for både myndigheder og
virksomheder. Der arbejdes p.t. på at udarbejde et
alternativt forslag, som minimerer de administrative
byrder.
Ikke oplysninger herom.
Harmonisering af krav til
momsfakturaer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461567_0009.png
KOM(2000)650
Forslaget indeholder nærmere
regler om forpligtelse til at
udstede momsfaktura, om
fakturaernes indhold, om
elektronisk fakturering og om
opbevaring af fakturaerne.
Kommissionen finder, at den
manglende harmonisering af
kravene til elektronisk
fakturering er en væsentlig
hindring for at anvende nye
faktureringsteknologier i
større omfang.
Skatteministeriets
statusnotat af 4. februar
2002, jf. alm. del – bilag
140 (2001-02, 2. saml.)
Finansministerens
talepapir fra samrådet den
6. december 2001
(ECOFIN 13. december
2001), jf. alm. del – bilag
46 (2001-02, 2. saml.).
Kommissionen fremsatte i november 2000 forslag til
ændring af direktiv 77/388/EØF KOM(2000)650 med
henblik på forenkling og modernisering og harmonisering
af kravene til fakturering vedr. merværdiafgift.
Baggrunden er, at Kommissionen finder, at manglende
harmonisering er en væsentlig hindring for at anvende
nye faktureringsteknologier i større omfang. Reglerne i
EU-landene er meget forskellige i dag, hvilket
besværliggør en harmonisering.
Høringen af erhvervsorganisationer viser der er bred
tilslutning til forslaget, selv om der godt kan være
detaljer, der kan give problemer. Skatteministeriets
oversigtsnotat over høringssvarenes indhold m.v. er
omdelt på alm. del – bilag 428 (2000-01). I notatet er
oplyst, at der i høringssvarene er et udbredt ønske om, at
momsfri virksomheder ikke skal have pligt til at udstede
momsfakturaer, og at der er gode udsigter til at dette
ønske bliver im&osl kommet. Endvidere er der ønske om,
at de gældende danske krav til hvilke oplysninger, der
skal være på en momsfaktura, ikke udvides. Det er oplyst,
at Kommissionen har udvist åbenhed i forhold til,
hvorvidt leveringsstedet altid skal oplyses. Også
spørgsmålene om længden af en periodevis fakturering
samt mulighederne for elektronisk afregning er omtalt.
For så vidt angår spørgsmålet, om leveringsdatoen altid
skal fremgå a f momsfakturaen, har regeringen ikke taget
endelig stilling.
ECOFIN gav 4. december 2001 politisk tilslutning til
direktivet med henblik på formel vedtagelse heraf snarest
muligt.
De gældende danske regler kan
i det væsentligste opretholdes,
men der skal ske ændringer af
danske regler på 5 områder, jf.
nærmere Skatteministeriets
statusnotat af 4. februar 2002,
jf. alm. del – bilag 140 (2001-
02, 2. saml.)
Beretning om de nedsatte
momssatser
I henhold til artikel 12, stk. 4, i
6. momsdirektiv afgav
Kommissionen i oktober 2001
en beretning om de nedsatte
momssatser.
Skatteministeriets
statusnotat af 4. februar
2002, jf. alm. del – bilag
140 (2001-02, 2. saml.).
Skatteministeriets
grundnotat af 21.
december 2001 om
beretning fra
Kommissionen om de
nedsatte momssatser, jf.
alm. del – bilag 54 (2001-
02, 2. samling).
Det fremgår af Kommissionens beretning, at der er store
forskelle i EU’s momssatser, og at det medfører
problemer f.eks. i form af konkurrenceforvridning, som er
forstyrrende for det indre markeds funktionsmåde.
Det anføres, at erhvervslivet har påpeget, at anvendelsen
af nedsatte satser medfører en række problemer, bl.a.
konkurrenceforvridning. Samtidig anmoder erhvervslivet
om øget anvendelse af nedsatte satser for specifikke varer
og ydelser.
Trods problemerne med anvendelse af nedsatte satser er
det Kommissionens opfattelse, at en væsentlig
tilnærmelse af satserne kun er et langsigtet mål.
På mellemlangt sigt (i 2003) vil Kommissionen – på
baggrund af evalueringen af forsøget med nedsatte satser
på arbejdskraftintensive varer og ydelser – foretage en
tilbundsgående revision af reglerne for nedsatte satser.
Beretningen har endnu ikke været drøftet.
Ingen lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf. alm. del –
bilag 54 (2001-02, 2. samling).
Det er ikke fundet
nødvendigt at sende
beretningen i høring,
jf. alm. del – bilag
54 (2001-02, 2.
samling).
(Revision af 6.
momsdirektiv)
Skatteministerens notat af
5. februar 2002 om
Det forventes at
regeringens prioriteringer
Kommissionen snart
under det danske EU-
fremsætter forslag om et nyt 6. formandskab, jf. alm. del
momsdirektiv, som stort set
bilag 142 (2001-02, 2.
alene medfører en teknisk
saml.).
sammenskrivning af de
nuværende direktiver uden
væsentlige materielle
ændringer af de gældende
regler.
Det danske formandskab vil arbejde for en revision af 6.
momsdirektiv, jf. alm. del – bilag 142 (2001-02, 2. saml.)
Moms af
rejsebureauydelser
KOM(2002)64
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461567_0010.png
DirektivForslaget vedrører moms af
rejsebureauydelseer. Formålet med
forslaget er at sikre en mere ensartet
anvendelse af særordningen ved at
udvide dens anvendelsesområde til
også at omfatte leverancer af
rejsepakker til alle kunder og at
ophæve forskellige undtagelser i
tilknytning til sådanne leverancer.
Desuden tager forslaget sigte på at
afskaffe konkurrencefordrejning til
skade for rejsearrangører, der har
etableret sig i EU.
Skatteministeriets
grundnotat af 27. februar
2002, jf. alm. del – bilag
242 (2001-02, 2. saml.).
Da 6, momsdirektiv blev vedtaget i 1977 blev indført
en særlig ordning for rejsebureauer og – arrangører.
Med det indre marked i 1993 og den tekonologiske
udvikling (internethandel m.v.) er rejsebranchens
strukturer m.v. ændret. På den baggrund foreslår
Kommissionen, at særreglen ændres på en række
punkter.
Forslaget skønnes at medføre et årligt merprovenu til
staten på ca. 50 mio. kr., og en tilsvarende
meromkostning for rejsebranchen, jf. alm. del – bilag
242 (2001-02, 2. saml.).
III. Punktafgifter
Rammedirektiv for
energibeskatning
KOM(97)30
Det gældende
mineraloliedirektiv omfatter
kun afgift på mineralolie,
hvorimod direktivforslaget
omfatter afgifter på alle
former for energiprodukter,
d.v.s. primært mineralolie, kul,
naturgas og elektricitet.
Endvidere foreslås gældende
obligatoriske afgiftsfritagelser
for skibs- og flytrafik lempet,
så det bliver muligt at beskatte
indenrigsfart samt på bilateral
plan også udenrigsfart.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf. aktuelt notat
af 3. december 2001, jf. alm.
del – bilag 13 (2001-02, 2.
saml.).
Finansministerens
talepapir fra samrådet
den 2. maj (ECOFIN 7.
maj), jf. alm. del – bilag
324 (2001-02, 2. saml.).
Finansministerens brev
af 6. maj 2002 til
Europaudvalget om
energibeskatning, jf. alm.
del – bilag 314 (2001-02,
2. saml.).
Kommissionen fremsatte i 1997 et forslag om
rammedirektiv for energiafgifter KOM(97)30, som skal
træde i stedet for det eksisterende mineraloliedirektiv og
et forslag til direktiv om CO2-afgift.
Forslaget har været drøftet under flere formandsskaber,
uden at der er opnået enighed. Der arbejdes stadig på at
finde en kompromisløsning.
Uenigheden om direktivforslaget kan deles i 2 grupper: 1)
de få lande, der principielt er imod energiafgifter,
herunder harmonisering. 2) en lang række lande med
forskellige mere tekniske indvendinger. En række lande
Skatteministerens
har indført eller er ved at indføre energiafgifter, og hvert
aktuelle notat af 30. april
land vælger et system, der passer til landets
2002 om
energiforsyning, erhvervsstruktur m.v. Det medfører, at
energibeskatning, jf. alm.
der er relativ stor forskel på de enkelte landes
del – bilag 295 (2001-02,
afgiftssystemer, og ingen har lyst til at gennemføre større
2. saml.).
ændringer i velfungerende systemer. Spørgsmålet om
valg af minimumssatser er særlig ømtåeligt, da det kan
Skatteministerens svar af
føre til skatteforhøjelser i en lang række medlemslande
28. februar 2002 på spm.
(dog næppe i Danmark).
59 om høringsnotat, jf.
alm. del – bilag 197
De løsningsforslag, der har været overvejet, er gået i
(2001-02, 2. saml.).
retning af en løsere ramme for energibeskatning med
lange overgangsordninger.
Finansministerens
talepapir fra samrådet
Det tidligere svenske formandskab indledte en
den 6. februar 2002, jf.
møderække med henblik på at aflevere en statusrapport
alm. del – bilag 188
på ECOFIN 5. juni 2001. Det svenske udspil var, at
(2001-02, 2. saml.).
landene nu alene skal koncentrere sig om at opnå enighed
om en struktur for energiafgifterne. Den vanskelige
Finansministerens
situation om minimumssatserne udskydes til senere.
talepapir fra samrådet
den 6. februar 2002, jf.
Det tidligere belgiske formandskab fremlagde udkast til
alm. del – bilag 187
rapport og konklusioner om energibeskatning og udkast
(2001-02, 2. saml.).
til rapport til Europæiske Råd i Laeken 14.-15.december
2001
Skatteministeriets
statusnotat af 4. februar
Regeringens holdning er, at man fra dansk side skal gå
2002, jf. alm. del – bilag
ind for, at Rådet fortsætter arbejdet med at opnå enighed
140 (2001-02, 2. saml.)
om et rammedirektiv for energibeskatning.
Skatteministerens notat af
5. februar 2002 om
regeringens prioriteringer
under det danske EU-
formandskab, jf. alm. del
bilag 142 (2001-02, 2.
saml.).
Regeringen finder ikke, at DK bør gå imod, at man
overvejer at anvende traktatens regler om forstærket
samarbejde på energibeskatningsområdet. Regeringen
mener dog samtidig, at man ikke på nuværende tidspunkt
bør lægge sig fast på konkrete løsninger, før man har haft
en grundig drøftelse af mulighederne i Rådet. Konkret for
så vidt angår en løsning baseret på anvendelsen af
traktatens regler om forstærket samarbejde, vil regeringen
afvente drøftelser, før der tages stilling hertil .
Skatteministerens
kommentar til henvendelse
fra det Økologiske Råd, jf. Regeringen finder, at man fra dansk side bør støtte dels
alm. del – bilag 99 (2001- rapporten med konklusionerne, dels rapporten til det
02, 2. saml.).
Europæiske Råd i Laeken, idet man fra dansk side vil
arbejde for, at der opnås enighed om et direktiv
Det belgiske formandskab vedrørende energiafgifter snarest muligt, jf. alm. del –
udkast til rapport om
bilag 46 (2001-02, 2. saml.).
beskatning af
energiprodukter, jf. alm.
Såvel det spanske som det kommende danske EU-
del – bilag 79 (2001-02, 2. formandskab har på nuværende tidspunkt som høj
saml.).
prioritet at fremme arbejdet for en fælles ramme for
energibeskatning, jf. alm. del – bilag 142 (2001-02).
Finansministerens
talepapir fra samrådet den Det spanske formandskab ønsker at fremme drøftelserne
6. december 2001
mhp harmonisering af energibeskatningen i EU parallelt
(ECOFIN 13. december
med liberaliseringen af elmarkederne. Endvidere ønsker
det spanske formandskab tilsyneladende også at tage
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461567_0011.png
2001), jf. alm. del – bilag
46 (2001-02, 2. saml.).
Aktuelt notat af 3.
december 2001, jf. alm. del
– bilag 13 (2001-02, 2.
saml.).
beskatningen af dieselolie, der benyttes i vejtransport, op
inden for rammerne af energibeskatningsdirektivet.
Det kommende danske formandskab planlægger på
nuværende tidspunkt at forfølge samme overordnede
linie som det spanske formanddsskab og vil arbejde
for at sikre fremskridt både m.h.t. et styrket
samarbejde om energibeskatning i EU og m.h.t.
liberalisering af energimarkederne og skabelsen af et
indre marked for energi. Regeringen finder, at mnålet
for ECOFIN’s arbejde med energibeskatning på sigt
bør være dels højere minimumsafgifter g;
mineralolieprodukter, dels indførelse af fælles
minimumsafgifter på kul, el og gas, jf. alm. del – bilag
188 (2001-.02, 2. saml.).
Det spanske formandskab har fremsat et
kompromisforslag, men der er fortsat mange
udestående spørgsmål, hvorfor formandsskabet har
ønsket en politisk drøftelse i ECOFIN m.h.p. at opnå
enighed om retningslinjer for det videre arbejde med
energibeskatningsdirektivet (beskatningens struktur,
beslutning om minimumssatser for el og gas,
principper for undtagelser og overgangsperioder
m.v.), jf. alm. del – bilag 324 (2001-02, 2. saml.).
Jf. finansministerens brev til Europaudvalget, jf. alm.
del – bilag 314 (2001-02, 2. saml.), har det spanske
formandsskab til brug for ECOFIN 7. maj 2002
præsenteret et forslag til konkrete minimumssatser
for afgifter på energiprodukter, herunder for kul. Det
foreslås endvidere, at afgifterne på olie, gas og
elektricitet kan reduceres til et niveau under
minimumssatserne, når disse energiprodukter
anvendes til fremstilling af cement, kalk, glas og tegl.
Endvidere fo ring;s, at medlemslande, der kan have
undtagelser/reduktioner for naturgas, bør gennemføre
en gradvis indfasning af afgiften på naturgas, når
naturgassens andel af det samlede energiforbrug
overstiger 20 pct. Det ser endvidere ud til, at det
danske ønske om en begrænsning af obligatoriske
fritagelser delvist er imødekommet, således at DK
ikke vil skulle reducere eksisterende afgifter.
Skatteministerens svar på spm 59 om høringsnotat er
omdelt på alm. del – bilag 197 (2001-02, 2. saml.).
Høringen viser en kritisk holdning hos bl.a. transport-
og skibsfartsorganisationerne, den Danske
Skatteborgerforening og Advokatrådet, hvorimod
forslaget modtages positivt af miljøorganisationerne,
som dog gerne havde set forslaget var mere
vidtgående.
Forslaget er evt. på dagsorden for ECOFIN-
rådsmødet 4. juni 2002.
Punktafgiftsstrukturen og
– satserne for forarbejdet
tobak
KOM (2001)133
Kommissionens forslag
KOM (2001)133 af 14.
marts 2001 til Rådets
direktiv om ændring af
direktiv 92/79/EØF,
direktiv 92/80/EØF og
direktiv 95/59/EF for så
vidt angår
punktafgiftsstrukturen og
–satserne for forarbejdet
tobak er udarbejdet på
grundlag af
Kommissionens rapport
af 14. marts 2001 herom
til Rådet og Europa-
Parlamentet.
Forslaget søger at gøre
op med de store
prisforskelle, der er på
tobak i EU-landene, ved
en indbyrdes tilnærmelse
af afgifterne på cigaretter
Skatteministeriets
statusnotat af 4. februar
2002, jf. alm. del – bilag
140 (2001-02, 2. saml.)
Skatteministerens notat af
5. februar 2002 om
regeringens prioriteringer
under det danske EU-
formandskab, jf. alm. del
bilag 142 (2001-02, 2.
saml.).
Skatteministerens svar på
spm. 19 om cigaretprisen i
de enkelte medlemsstater,
jf. alm. del – bilag 40
(2001-02, 2. saml.).
Skatteministerens svar på
spm. 17 om afgiftssatsen
på cigaretter i de enkelte
medlemsstater, jf. alm. del
– bilag 39 (2001-02, 2.
saml.).
Efter forslaget skal medlemsstaterne senest den 1. januar
2002 sætte de nødvendige love m.v. i kraft.
Det er opnået enighed under det tidligere belgiske
formandskab for så vidt angår punktafgiftsstrukturen og
–satserne for forarbejdet tobak. Navnlig vil der ske en
forhøjelse af minimumssatserne for cigaretter.
Direktivet var på dagsordenen for ECOFIN den 12.
februar 2002. til vedtagelse som A-punkt, jf. alm. del –
bilag 140 (2001-02, 2. saml.).
Direktivforslaget kræver ikke
lovændringer, idet danske
afgiftssatser overstiger de
foreslåede minimumssatser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
24. april 2001, jf. alm. del –
bilag 541 (2000-01) samt
aktuelt notat af 24. oktober
2001, jf. alm. del – bilag 79
(2001-02, 1. samling).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461567_0012.png
og andre former for
forarbejdet tobak for
derigennem at mindske
svig og smugling.
Forslaget tager sigte på
generelt at hæve
minimumssatserne for
tobak. Dertil kommer
ændringer af definitioner,
navnlig således at
cigaretlignende produkter
fremover beskattes som
cigaretter. Endelig
ændres afgiftsstrukturen
.
Biofuels
KOM(2001)547-3
Kommissionen har 17.
december 2001 fremsat
forslag til ændring af
Mineraloliedirektivet om
bedre muligheder for at
anvende en reduceret
punktafgiftssats på
biobrændstoffer og på visse
mineralolier, der indeholder
biobrændstoffer, hvis der er
tale om anvendelse til
motorbrændstof.
Mulighederne for forskellige
afgiftsordninger for
biobrændsler og fossile
brændstoffer er iht det
gældende mineraloliedirektiv i
et vist omfang begrænset. I
direktivforslaget vil man give
medlemsstaterne mulighed for
at pålægge en reduceret afgift
for visse mineralolieprodukter,
der indeholder biobrændsler
og for biobrændsler, for
herved at fremme udviklingen
af biobrændstoffer.
Forslaget er en del af en pakke
fra EU-Kommissionen, som
indeholder yderligere to ting:
Skatteministerens
foreløbige svar af 19.
Da det er frivilligt at benytte sig februar 2002 på spm
af direktivets lettelser for
57 om høringsnotat,
Skatteministerens svar
Hvad angår biobrændstoffer, vil det spanske formandskab biobrændsler, medfører
jf. alm. del – bilag
på spm. S 2018, jf. alm.
fremme vedtagelsen af et forslag til direktiv om
direktivforslaget ikke
165 (2001-02, 2.
del – bilag 316 (2001-02,
reducerede punktafgifter på disse produkter inden for
umiddelbart ændringer. Hvis
saml.).
2. saml.).
rammerne af den europæsike strategi for bæredygtig
mulighederne for lettelser skal
udvikling. Spanien ønsker at der opnås separat enighed
udnyttes vil det kræve
Skatteministerens svar til
om dette punkt, selv om der i forhandlingerne om
–lovændringer, jf. alm. del –
henvendelsen af 15. april
energibeskatningsdirektivet søges gennemført en lignende bilag 93 (2001-02, 2. saml.)
2002 fra Nordvestjysk
løsning.
Folkecenter for
Vedvarende Energi, jf.
Den danske holdning til dette spørgsmål er endnu ikke
alm. del – bilag 291
afklaret, men sagen vil næppe få høj prioritet under det
(2001-02).
danske formandskab, da DK særligt ønsker at fremme
energibeskatningsdirektivet. Hertil kommer, at forslaget
Skatteministerens
om lavere afgifter på biobrændstoffer er kædet sammen
opfølgende svar på spm
med et samtidigt fremsat forslag om obligatorisk
57 (regeringens holdning
anvendelse af biobrændstoffer i transportsektroen. DK har
til Kommissionens
traditionelt ønsket at anvende biobrændsler, hv or det er
firektivforslag), jf. alm.
mest omkostningseffektivt, hvilket hidtil har været i
del – bilag 285 (2001-02,
kraftvarmesektoren. Flere medlemslande har udtrykt
2. saml.).
skepsis mht forslaget, og har fundet det uheldigt at der
lægges op til obligatorisk anvendelse af biobrændstoffer,
Henvendelsen til
jf. alm. del – bilag 142 (2001-02, 2. saml.).
For nærmere
udvalget af 15. april 2002 om regeringens holdning henvises til alm. del – bilag
fra Nordvestjysk
285 (2001-02, 2. saml.).
Folkecenter for
Vedvarende Energi, jf.
Forslaget er evt. på dagsorden for ECOFIN-
alm. del – bilag 269
rådsmødet 4. juni 2002.
(2001-02).
-Meddelelse om alternative
brændsler til vejtransport og
om foranstaltninger til fremme
Finansministerens
af anvendelsen af
talepapir fra samrådet
biobrændstoffer.
den 6. februar 2002, jf.
alm. del – bilag 187
-Forslag til direktiv om
(2001-02, 2. saml.).
fremme af anvendelsen af
biobrændstoffer til transport.
Skatteministeriets
statusnotat af 4. februar
Pakken har til mål at øge
2002, jf. alm. del – bilag
anvendelsen af alternative
140 (2001-02, 2. saml.)
brændsler ved vejtransport
mhp bl.a. at forbedre
Skatteministerens notat af
forsyningssikkerheden og
5. februar 2002 om
reducere
regeringens prioriteringer
drivhusgasemissionerne.
under det danske EU-
formandskab, jf. alm. del
bilag 142 (2001-02, 2.
saml.).
Skatteministerens svar af
19. februar 2002 på spm
57 om høringsnotat, jf.
alm. del – bilag 165 (2001-
02, 2. saml.).
Grundnotat af 15. januar
2002, jf. alm. del – bilag
93 (2001-02, 2. saml.).
Skatteministeriets
orientering af 3. januar
2002 om direktivforslag i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461567_0013.png
høring, jf. alm. del – bilag
62 (2001-02, 2. saml.).
Anv. af edb-system i
forbindelse med
harmoniserede
punktafgifter.
KOM(2001)466
Kommissionens forslag til
Europa-Parlamentets og
Rådets beslutning om edb-
registrering af
punktafgiftspligtige varers
bevægelser og kontrollen
hermed, indeholder den
overordnede beskrivelse af det
edb-system, der tænkes
indført, samt bestemmelser om
fordeling af –opgaver mellem
Kommissionen og
medlemsstaterne m.v.
Forslaget har til formål dels at
forbedre muligheden for at
minimere omfanget af svig
med de harmoniserede
punktafgifter, dels atlette
kontrollen og give
administrative lettelser til
virksomhederne ved
omsætning af varer omfattet af
de harmoniserede
afgiftsregler.
Finansministerens
talepapir fra samrådet
den 6. februar 2002, jf.
alm. del – bilag 187
(2001-02, 2. saml.).
Skatteministeriets
statusnotat af 4. februar
2002, jf. alm. del – bilag
140 (2001-02, 2. saml.)
Skatteministerens notat af
5. februar 2002 om
regeringens prioriteringer
under det danske EU-
formandskab, jf. alm. del
bilag 142 (2001-02, 2.
saml.).
Skatteministeriets
supplerende grundnotat af
25. februar 2002, jf. alm.
del – bilag 180 (2001-02,
2. saml.).
Skatteministerens svar på
spm. 58 om oversigtsnotat
over høringssvar, jf. alm.
del – bilag 179 (2001-02,
2. saml.).
Skatteministeriets
grundnotat af 9. januar
2002, jf. alm. del – bilag
173 (2001-02, 2. saml.).
Forslaget operationaliserer den rapport, som er udarbejdet
af højtstående gruppe, der fik til opgave at identificere
problemerne med svig med harmoniserede punktafgifter
og fremkomme med løsningsforslag. Rapporten blev
vedtaget af Rådet i 1998.
Spørgsmålet har endnu ikke været drøftet i Rådsgruppen
(punktafgifter).
Den endelige danske holdning til forslaget er heller ikke
afklaret. Overordnet set er den danske holdning til tiltag,
der kan medvirke til bekæmpelse af svig, meget positiv.
En første vurdering af forslaget er imidlertid, at der kan
ske forbedringer af forslaget, som først og fremmest
reducerer omkostningerne ved indførelsen og den løbende
administration for såvel myndighederne som de berørte
virksomheder, uden at det går ud over bekæmpelsen af s
vig. Under det kommende danske formandskab vil der
sandsynligvis blive arbejdet for en sådan forbedring af
forslaget.
Det spanske formandskab vil også fremme vedtagelsen af
beslutninger vedr. forslaget, jf. alm. del – bilag 142
og
187
(2001-02, 2. saml.).
Skatteministeriet har sendt forslaget i høring med frist 17.
januar 2002. Skatteministeren har oplyst, at den generelle
holdning blandt høringsparterne er, at man byder den
pågældende ordning velkommen. Det er dog samtidigt
holdningen, at virksomhederne ikke bør blive økonomisk
belastede af forslaget. Skatteministeren henviser
endvidere vedr. høringssvarene til grundnotatet af 9.
januar 2002 samt et supplerende grundnotat, som vil tilgå
udvalget om kor t tid, alm. del – bilag 179 (2001-02, 2.
saml.)
Umiddelbart er fornødne
hjemmelsbestemmelser til
stede. Der er tale om
bemyndigelsesbestemmelser,
som kan udnyttes gennem
udstedelse af bekendtgørelser.
–Det skal dog undersøges, om
der er politisk ønske om en
egentlig præcisering i lovtekst,
jf. alm. del – bilag 173 (2001-
02, 2. saml.).
IV. Bil- og vejafgifter
Afgiftsfritagelse i
forbindelse med flytning
og midlertidig indførsel
KOM(1998)30.
Direktivforslaget omhandler
vægt- og registreringsafgift,
og skal erstatte to direktiver
fra 1983. Forslaget vedrører
vægtafgift og
registreringsafgift. For
køretøjer, der indføres i
forbindelse med flytning
foreslås fuldstændig fritagelse
for registreringsafgift og
lignende afgifter under visse
betingelser. Med hensyn til
afgiftsfritagelse ved
midlertidig indførsel foreslås
visse udvidelser af de
eksisterende ordninger, bl.a.
med hensyn ti l leje/leasing
samt andres adgang til at
anvende et midlertidigt indført
køretøj. Endvidere foreslås, at
personer med fast bopæl i ét
land og arbejde i et andet får
adgang til at anvende en
udenlandsk registreret bil, der
stilles til rådighed af den
udenlandske arbejdsgiver.
Skatteministeriets
statusnotat af 4. februar
2002, jf. alm. del – bilag
140 (2001-02, 2. saml.)
Mange medlemslande – herunder Danmark – ser
problemer med forslaget, som alene har været til kort
præsentation i foråret 1998.
Forslaget forventes ikke taget op af det spanske
formandskab.
Muligvis vil Kommissionen fremsætte et ændringsforslag
eller et helt nyt forslag i forbindelse med en meddelelse
fra Kommissionen om bilbeskatning, der forventes
offentliggjort i foråret 2002, jf. alm. del – bilag 140
(2001-02, 2. saml.).
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
23. april 1998, jf. alm. del –
bilag 118 (1997-98, 2. saml.).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461567_0014.png
V. Gensidig bistand og
bekæmpelse af svig
Administrativt
samarbejde på
skatteområdet
Finansministerens
talepapir fra samrådet
den 27. februar 2002
(ECOFIN 5. marts 2002),
jf. alm. del – bilag 263
(2001-02, 2. saml.).
Finansministerens
talepapir fra samrådet
den 6. februar 2002, jf.
alm. del – bilag 188
(2001-02, 2. saml.).
Finansministerens
talepapir fra samrådet
den 6. februar 2002, jf.
alm. del – bilag 187
(2001-02, 2. saml.).
Et styrket administrativt samarbejde mellem
medlemslandenes skattemyndigheder har høj prioritet
hos det spanske formandskab.
Nogle af de sager, der drøftes vedr. administrativt
samarbejde er fsva direkte beskatning, dels
informationsudvekslingssystemet i skattepakkens
rentebeskatningsdirektiv, dels udveksling af
informationer vedr. beskatning af
arbejdsmarkedspensioner. Fsva indirekte beskatning
lægges der vægt på forslaget til forordningen, der skal
styrke og modernisere det administrative samarbejde
på momsområdet især mhp at bekæmpe momssvig .
Formandsskabet lægger op til, at Det Europæiske Råd
i Servilla i juni skal have en rapport om administrativt
samarbejde og udveksling af oplysninger på
skatteområdet.
Danmark støtter administrativt samarbejde mellem
skattemyndighederne i de forskellige lande bl.a. med
henvisning til, at det kan bidrage til en mere fair
beskatning ved bl.a. at modvirke dels svig og
unddragelse fra skatter og afgifter, dels
dobbeltbeskatning.
Det danske formandskab vil ligesom det spanske
formandskab prioritere fremskridt på dette område,
jf. alm. del – bilag 263 (2001-02, 2. saml.) .
Forslaget er evt. på dagsorden for ECOFIN-
rådsmødet 4. juni 2002.
Administrativt
samarbejde på
momsområdet.
KOM(2001)294
Kommissionen har ved forslag
til forordning fremsat 18. juni
2001 foreslået, at der skabes
én retlig ramme for det
gensidige arbejde mellem
medlemslandene på
momsområdet, og at den ny
forordning erstatter, styrker og
moderniserer bestemmelserne
i den gældende forordning.
Formålet er at forbedre
indsatsen mod momssvig ved
at skabe samspil mellem de
administrationer, der er
ansvarlige for anvendelsen og
kontrollen af moms, således at
grænserne mellem skatte- og
afgiftsforvaltningerne
ophæves, og embedsmændene
arbejder sammen, som om de
tilhørte en og samme
forvaltning.
Finansministerens
talepapir fra samrådet
den 27. februar 2002
(ECOFIN 5. marts 2002),
jf. alm. del – bilag 263
(2001-02, 2. saml.).
Finansministerens
talepapir fra samrådet
den 6. februar 2002, jf.
alm. del – bilag 188
(2001-02, 2. saml.).
Finansministerens
talepapir fra samrådet
den 6. februar 2002, jf.
alm. del – bilag 187
(2001-02, 2. saml.).
Skatteministeriets
statusnotat af 4. februar
2002, jf. alm. del – bilag
140 (2001-02, 2. saml.)
Det spanske formandskab vil prioritere forslaget højt.
Ved den første drøftelse af forslaget gav alle
medlemsstater udtryk for en overordnet positiv holdning
til forslaget, men oplyste dog, at de havde visse
bekymringer og/eller problemer ved den konkret
udformning af nogle af bestemmelserne, jf. alm. del –
bilag 140 (200102, 2. saml.).
Forordningen vil være
umiddelbart gældende og
dermed ikke have
lovgivningsmæssige
konsekvenser. En samtidig
foreslået ændring af direktiv
77/799/EØF vil kræve
bekendtgørelsesændring., jf.
grundnotat af 20. juli 2001,
jf.alm. del – bilag 715 (2000-
01).
Skatteministeriet
oplyser, at høring af
erhvervslivet er
skønnet ufornødent,
da det vedrører
samarbejdet mellem
landenes kompetente
myndigheder og
disse og
Kommissionen. Er
sendt i høring i
Datatilsynet og
Justitsministeriet, jf.
grundnotat af 20. juli
2001, jf.alm. del –
bilag 715 (2000-01).
Regeringen er enig i ønsket om at forbedre arbejdet med
at modvirke svig. Det kommende danske formandskab vil
derfor give særlig prioritet til arbejdet med at ECOFIN
kan vedtage forordningen.
Det danske formandskab vil
arbejde for, at ECOFIN kan vedtage forordningen,
der skal styrke og modernisere det administrative
samarbejde på momsområdet især med henblik på at
bekæmpe momssvig,
jf. alm. del – bilag 142
og 188
(2001-02, 2. saml.).
.
Fiscalis 2007
programmet
KOM(2002)10
Kommissionen har 17. januar
2002 fremsat forslag om
Rådets og Parlamentets
Beslutning om et
fælleskabshandlingsprogram
til styrkelse af afgifts- og
skattesystemerne i det indre
marked (Fiscalis 2007-
programmet).
Skatteministeriets
grundnotat af 21. februar
Fiscalis-programmet blev vedtaget i 1998 som et femårigt
2002, jf. alm. del – bilag
fællesskabshandlingsprogram til forbedring af
190 (2001-02, 2. saml.).
afgiftssystemerne i det indre marked. Programmet er
Skatteministeriets
løbende blevet evalueret af Kommissionen og
statusnotat af 4. februar
medlemsstaterne.
2002, jf. alm. del – bilag
Den 17. januar 2002 offentliggjorde Kommissionen en
140 (2001-02, 2. saml.)
meddelelse, hvori Kommissionen bl.a. konkluderer, at
[Skatteministeriets
programmet har vist sig effektivt mht at forbedre kontrol
grundnotat af 15. februar
og bekæmpelse af svig inden for afgiftssystemerne.
2002, jf. alm. del – bilag .. Kommissionen vurderer, at programmet bør videreføres
(2001-02, 2. saml. Notatet og udvides til også at omfatte direkte beskatning, samt at
er p.t. ikke modtaget til
der sker en sammenkobling af programmets mål og de
Programmet har ikke
umiddelbare
lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf. alm. del –
bilag 190 (2001-02, 2. saml.).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461567_0015.png
omdeling i SAU, der
henvises indtil videre til
EUU, alm. del - bilag 369
(2001-02, 2. samling).
skattepolitikker, som medlemsstaterne i samarbejde med
Kommissionen har opbygget.
I det fremsatte direktivforslag opstilles klare mål for
henholdsvis momsområdet, direkte beskatning,
punktafgiftsområdet og for ansøgerlandene.
Formålet med Fiscalis 2007 er at forbedre
beskatningssystemernes virkemåde i det indre marked
ved at forstærke samarbejdet mellem
medlemslandenes skatteadministrationer samt at
identificere og afhjælpe problemer., der gør
samarbejdet vanskeligt. Sigtet er at imødegå de
udfordringer, der knytter sig til grænseoverskridende
svig. For nærmere indhold af programmet henvises til
Skatteministeriets grundnotat af 21. februar 2002, jf.
alm. del – b 90 (2001-02, 2. saml.).
VI. Indre Marked (Told
- 1. søjle)
Handlingsprogram for
toldvæsenet i EF
KOM(2002)26
Forslaget til Europa-
Parlamentets og Rådets
beslutning om vedtagelse af et
handlingsprogram for
toldvæsenet i EF forlænger og
udvider på visse punkter det
eksisterende
handlingsprogram (Told 2002)
indtil udgangen af 2007.
Det nye program lægger større
vægt på EU’s udvidelse,
bekæmpelse af svig og
udvikling af nye initiativer
indenfor edb-området mhp at
sikre mere standardiseret og
korrekt behandling af data, der
udveksles mellem
erhvervsdrivende og
medlemsstaterne. med det
sigte at reducere
omkostningerne ved
overholdelse af reglerne,
lægger forslaget bl.a. op til at
fremskynde udviklingen inden
for papirløs told (e-told).
desuden indfører det nye
program krav mere konkret
målopstilling og
evaluering/opfølgning end
tidligere.
Formålet med Told-
programmet er at garantere en
anvendelse af
fællesskabsbestemmelserne,
som sikrer samme resultater
overalt på Fællesskabets
område, d..v.s. få
toldadministrationerne i de
enkelte medlemsstater til at
fungere lige så effektivt og
ydedygtigt, som havde de
været én administration.
Skatteministeriets
statusnotat af 4. februar
2002, jf. alm. del – bilag
140 (2001-02, 2. saml.)
VII. Retlige og indre
anliggende (Told – 3.
søjle)
EU-Konventionen om
gensidig bistand og
samarbejde mellem
toldmyndigheder (Napoli
II)
Især på grund af bortfaldet af
kontrollen ved de indre
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461567_0016.png
grænser blev Napoli I
konventionen ændret. Napoli
II-konventionen blev
underskrevet i december 1999.
Formålet med konventionerne
er især at styrke EU-
toldmyndig-hedernes
samarbejde på de områder, der
ikke er omfattet af
Fællesskabets kompetence,
f.eks. bekæmpelse af
narkotika, våben og
børnepornografi.
Skatteministeriets
statusnotat af 4. februar
2002, jf. alm. del – bilag
140 (2001-02, 2. saml.)
Grækenland, Frankrig, Spanien, Luxembourg, Holland og + lovgivningsmæssige
Sverige har pr. 7. juni 2001 ratificeret Napoli II
konsekvenser (jf. L 39).
konventionen.
I maj 2001 vedtog Folketinget et forslag til lov om
Danmarks tiltrædelse af Napoli II Konventionen.
Konventionen er af Justitsministeriet sendt i høring. Når
høringsrunden er slut, vil Udenrigsministeriet blive
anmodet om at starte ratifikationsprocessen, jf. alm. del –
bilag 140 (2001-02, 2. saml.).
Regeringen fremsatte
den 4. oktober 2000
forslag til lov om
Danmarks tiltrædelse
af Napoli II
konventionen (L 39).
L 39 blev vedtaget af
Folketinget den 15.
maj 2001.
Program for fælles
toldkontrolaktioner i
2000
Medlemsstaternes
toldmyndigheder udfører hvert Skatteministeriets
år en række fælles
statusnotat af 4. februar
kontrolaktioner.
2002, jf. alm. del – bilag
140 (2001-02, 2. saml.)
I programmet for 2002 er det
foreslået at gennemføre 6
aktioner (en aktion rettet mod
kokain i containere, der
transporteres af søvejen, en
aktion mod illegal eksport af
syntetisk narkotika, en aktion
rettet mod smugling af heroin
ad den såkaldte "Balkan rute",
en aktion mod
grænseoverskridende
pengestrømme samt en aktion
rette mod smugling af
cigaretter og alkohol.
Fra dansk side kan man godkende programmet for fælles
toldaktioner for 2002, jf. alm. del – bilag 140 (2001-02, 2.
saml.).
Handlingsprogram for
toldvæsenet i EF (Told
2007)
KOM(2002)26
Det eksisterende
handlingsprogram for
toldvæsenet i EF udløber
ved udgangen af 2002. EU-
Kommissionen er ved
beslutning 105/2000 pålagt
at forelægge en meddelelse
for Parlamentet og Rådet
om det hensigtsmæssige i, at
fortsætte programmet samt
et eventuelt forslag. Det er
denne meddelelse og
medfølgende forslag, der nu
foreligger.
Forslaget forlænger og på
visse punkter udvider det
eksisterende
handlingsprogram (Told
2002) indtil udgangen af
2007.
Det nye program lægger
især vægt på at yde mest
mulig støtte til EU’s
udvidelse, at forbedre
bekæmpelse af svig, at sikre
funktion og udvikling af
eksisterende edb-systemer
og udvikling af nye
initiativer inden for edb-
området.
Med sigte på at reducere
omkostningerne lægger
forslaget bl.a. op til
standardisering af kravene
til input for især
toldangivelser og til at
fremskynde udviklingen
indenfor papirløs told.
Skatteministeriets
grundnotat af 28. februar
2002, jf. alm. del – bilag
225 (2001-02, 2. saml.).
Ingen lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf. grundnotat
af 28. februar 2002, jf. alm.
del – bilag 225 (2001-02, 2.
saml.).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461567_0017.png
I modsætning til tidligere
programmer indfører det
nye program krav om en
mere konkret målopstilling
og evaluering/opfølgning end
tidligere.
Forslag fra Spanien til
konvention om
toldmyndighedernes
bekæmpelse af ulovlig
narkotikahandel
Forslaget fra Spanien til
konvention om
toldmyndighedernes
bekæmpelse af ulovlig
narkotikahandel på åbent
hav (High Sea) (som skal
vedtagelse i Rådet (RIA)) vil
gøre det muligt på åbent hav
at gribe ind over for
fartøjer, der fører en anden
medlemsstats flag, uden at
der først skal indhentes
tilladelse fra flagstaten, hvis
der er mistanke om, at der
foregår ulovlig
narkotikahandel. I dag
kræves forudgående
tilladelse fra flagstaten.
Forslaget til konvention skal
supplere og styrke FN’s
konvention imod ulovlig
handel med narkotika og
psykotrope stoffer (Wiener-
konventionen) og forstærek
det samarbejde, der finder
sted på grundlag af Napoli
II-Konventionen.
Skatteministeriets
grundnotat af 20. april
2002, jf. alm. del – bilag
303 (2001-02, 2. saml.).
Hvis konventionen vedtages
af Rådet, skal den
efterfølgende gennemføres
ved dansk lov, men
nødvendiggør derudover
dansk lovgivning, jf. alm. del
– bilag 303 (2001-02, 2. saml.).