Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 1096
Offentligt
1461497_0001.png
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 1096)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde 2445 LANDBRUG den 15. juli 2002
Dette rådsmøde (10747/02 Presse 202) blev behandlet af Europaudvalget på mødet den
12. juli 2002. Dansk delegationsleder: Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Mariann FISCHER BOEL og statssekretær i Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri Poul OTTOSEN.
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM; Understregning af følgende prioriteter: midtvejsrevision,
fødevaresikkerhed, dyrevelfærd, revision af den fælles fiskeripolitik og innovation
*
MIDTVEJSREVISION; Præsentation fra Kommissionen og foreløbige reaktioner fra delegationerne, se tekst
*
BUNDNE TOLDSATSER FOR KORN OG RIS; Præsentation fra Kommissionen af henstillingen med henblik på
Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om en ændring af de bundne toldsatser
for ris og korn
(FO).
*
ZOONOSER; Orienterende drøftelse af zoonosespørgsmålet på grundlag af formandskabets spørgeskema
*
FØDEVARESIKKERHEDSAUTORITETEN; Redegørelse fra Kommissionen for de fremskridt, der er sket i
forbindelse med oprettelsen af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
*
HVIDBOGEN OM FØDEVARESIKKERHED; Oplysninger fra Kommissionen om de fremskridt, der indtil nu er gjort
med hensyn til gennemførelsen af aktionerne på fødevaresikkerhedsområdet som bebudet i Kommissionens hvidbog i
januar 2000
*
EVENTUELT
Mund- og klovesyge; Påpegning fra Belgien (støttet af Holland) af den seneste videnskabelige udvikling inden for
serologiske tests
*
Medroxy-progesteronacetat i foder; Påpegning fra Holland af at der er konstateret alvorlige sundhedsproblemer hos søer
i nederlandske grisefarme
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
LANDBRUG
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet; Godkendelse af regler for udvælgelse af medlemmerne af Den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets bestyrelse, se tekst
*
EKSTERNE FORBINDELSER
Associeringen med Ungarn - Forvaltning af protokollen om overensstemmelsesvurdering*; Tilslutning til, at
Associeringsrådet EU-Ungarn ved skriftlig procedure vedtager en afgørelse om overdragelse af beføjelser til at forvalte
protokollen om overensstemmelsesvurdering og godkendelse af industrivarer (PECA)
(10638/02)
*
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Europols budget for 2003; Vedtagelse af Europols budget for 2003
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461497_0002.png
Cepols budget for 2003; Godkendelse af Cepols budget for 2003
*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
ERKLÆRING TIL OPTAGELSE I RÅDETS PROTOKOL
Vedr.: ASSOCIERINGEN MED UNGARN
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. landbrug behandlet på andre rådsmøder siden det foregående
landbrugsministerrådsmøde den 27. juni 2002:
Ingen
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen den 12. juli
2002, 4. udg.:
Ingen
Bruxelles, den 27. august 2002
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
10747/02 (Presse 202)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2445. samling i Rådet
- LANDBRUG -
den 15. juli 2002 i Bruxelles
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461497_0003.png
Formand:
Mariann FISCHER BOEL
Kongeriget Danmarks minister for fødevarer,
landbrug og fiskeri
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM
*
MIDTVEJSREVISION
*
BUNDNE TOLDSATSER FOR KORN OG RIS
*
ZOONOSER
*
FØDEVARESIKKERHEDSAUTORITETEN
*
HVIDBOGEN OM FØDEVARESIKKERHED
*
EVENTUELT
Mund- og klovesyge
*
Medroxy-progesteronacetat i foder
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
LANDBRUG
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
*
EKSTERNE FORBINDELSER
Associeringen med Ungarn - Forvaltning af protokollen om overensstemmelsesvurdering*
*
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Europols budget for 2003
*
Cepols budget for 2003
*
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Annemie NEYTS-UYTTEBROECK
José HAPPART
Minister under udenrigsministeren, med ansvar
for landbrug
Landbrugsminister og minister for landdistrikter
(regionen Vallonien)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461497_0004.png
Vera DUA
Danmark:
Mariann FISCHER BOEL
Poul OTTOSEN
Tyskland:
Renate KÜNAST
Martin WILLE
Grækenland:
Georgios DRYS
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Frankrig:
Hervé GAYMARD
Irland:
Joe WALSH
Italien:
Giovanni ALEMANNO
Luxembourg:
Fernand BODEN
Nederlandene:
Laurens-Jan BRINKHORST
Østrig:
Wilhelm MOLTERER
Portugal:
Armando SEVINATE PINTO
Luis FRAZÃO GOMES
Finland:
Jari KOSKINEN
Sverige:
Margareta WINBERG
Det Forenede Kongerige:
Margaret BECKETT
Flamsk miljø- og landbrugsminister
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Statssekretær i Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Forbundsminister for forbrugerbeskyttelse,
fødevarer og landbrug
Statssekretær i Forbundsministeriet for
Forbrugerbeskyttelse, Fødevarer og Landbrug
Landbrugsminister
Minister for landbrug, fiskeri og fødevarer
Minister for landbrug, fødevarer, fiskeri og
landdistriktspørgsmål
Minister for landbrug og fødevarer
Landbrugs- og skovbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og udvikling af
landdistrikterne
Minister for landbrug, naturforvaltning og fiskeri
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt
miljø og vandforvaltning
Minister for landbrug, udvikling af landdistrikter
og fiskeri
Statssekretær for fiskeri under ministeren for
landbrug, udvikling af landdistrikter og fiskeri
Minister for landbrug og skovbrug
Landbrugsminister og minister med ansvar for
ligestilling
Minister for miljø, fødevarer og landdistrikterne
***
Kommissionen:
Franz FISCHLER
David BYRNE
Medlem
Medlem
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM
Rådet påhørte det danske formandskabs fremlæggelse af sit arbejdsprogram for de næste seks måneder inden for
landbrug og fiskeri.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461497_0005.png
Formandskabet understregede navnlig følgende prioriteter:
Midtvejsrevision:
det danske formandskab vil arbejde for at fremme debatten om målsætningerne for den fremtidige
fælles landbrugspolitik.
Fødevaresikkerhed:
formandskabet agter at koncentrere arbejdet om fødevare- og foderhygiejne, især om
bestemmelser om zoonoser, tilsætningsstoffer i foder og regler for genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer.
Dyrevelfærd:
formandskabet vil arbejde for at skærpe reglerne for dyretransport og for at forbedre kontrollen med
dyretransport.
Revision af den fælles fiskeripolitik:
formandskabet agter at forberede og fremme arbejdet med revisionen af den fælles
fiskeripolitik med henblik på vedtagelse inden udgangen af 2002 i overensstemmelse med de retlige krav.
Innovation:
der vil blive indledt en debat om "innovation inden for den fødevareproducerende sektor" på
landbrugsministrenes uformelle samling.
MIDTVEJSREVISION
Rådet påhørte Kommissionens præsentation og delegationernes foreløbige reaktioner ved afslutningen af debatten. Rådet
opfordrede Specialkomitéen for Landbrug til at foretage en grundig gennemgang af alle spørgsmål og til at udarbejde en
rapport, som Rådet vil drøfte på en kommende samling.
Samtlige delegationer gav, uden i øvrigt at foregribe en grundigere gennemgang, udtryk for, at de er rede til at arbejde
konstruktivt og åbent med Kommissionens meddelelse, som de alle så nogle positive elementer i.
Der var generelt bred støtte til styrkelsen af anden søjle i den fælles landbrugspolitik for så vidt angår udvikling af
landdistrikterne og især miljøspørgsmål og fødevaresikkerheds- og fødevarekvalitetsspørgsmål.
Flere delegationer tog forbehold med hensyn til meddelelsens rækkevidde, da der var tale om en reform snarere end en
teknisk revision, hvilket Det Europæiske Råd ikke gav mandat til på mødet i Berlin, og den nuværende situation i
landbrugssektoren heller ikke berettiger til. Disse delegationer understregede, at de målsætninger, der blev fastlagt i
Berlin i 1999, må fastholdes, især med henblik på stabilisering af landbrugssektoren i EF o g overholdelse af tidsplanen
for ændringer i skønnene for den fælles landbrugspolitik for 2006.
Nogle delegationer udtrykte stor tilfredshed med forslaget og havde gerne set et mere radikalt oplæg, som kunne føre til
besparelser på Den Europæiske Unions budget. Disse delegationer mente, at en kombination af omstændigheder har
skabt mulighed for en nyorientering af den fælles landbrugspolitik.
Ifølge konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Berlin i 1999 skal Kommissionen midtvejs mellem 2000 og 2006
aflægge rapport for Rådet om udviklingen inden for korn-, oliefrø-, oksekøds- og mejerisektorerne og udviklingen inden
for landbrugsudgifterne. Rapporterne skal om nødvendigt ledsages af passende forslag. Onsdag den 10. juli 2002 vedtog
Kommissionen en meddelelse
(10879/02)
om midtvejsrevisionen af den fælles landbrugspol itik.
De overordnede linjer i den politik, der fremlægges i meddelelsen, er følgende:
□ markeder: inden for
kornsektoren
skal interventionsprisen nedsættes med 5% (fra 101,31 EUR/t til 95,35 EUR/t) og
kompenseres ved en forhøjelse af de direkte betalinger; det er den løsning, der tidligere blev anvendt i forbindelse med
Agenda 2000, hvor interventionspriserne blev nedsat med 7,5% i 2000/2001 og 7,5% i 2001/2002 og de direkte
betalinger blev forhøjet fra 54 EUR/t til 63 EUR/t; intervention skal afskaffes i forbindelse med
rug;
i forbindelse med
hård hvede
skal det nuværende særlige tillæg på 335 EUR/ha nedsættes til 250 EUR/ha, mens den særlige støtte til
etablerede områder skal udfases over en treårig periode; der skal indføres en kvalitetspræmie på 15 EUR/t;
interventionsprisen for
ris
skal nedsættes med 50% (fra 298,35 EUR/t til 150 EUR/t; under denne tærskel udløses der
private oplagringsmekanismer), de maksimale garantiarealer reduceres, de direkte betalinger forhøjes (fra 52,65
EUR/t/ha til 177 EUR/t), men kun en del af denne forhøjelse vil blive koblet til risproduktion; der er ikke foreslået nogen
særlige bestemmelser for
oliefrø,
da der påtænkes forenklede bestemmelser og en enkelt støtte for
tørret foder
og
nødder;
i meddelelsen underst reges behovet for at forbedre kvaliteten, afkoblingen af støtten fra produktion og
miljøkoblingskriterierne for
oksekød;
der er beskrevet fire scenarier for
markedet for mælk,
også selv om der ikke sker
nogen forandringer inden mejeriåret 2005/2006;
□ afkobling af direkte støtte: Kommissionen foreslår at afskaffe koblingen mellem produktion og støtte til producenter
ved at indføre en enkelt arealbaseret landbrugsindkomstbetaling, som er tilpasset i forhold til en historisk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461497_0006.png
referenceperiode; betalingerne forudsætter, at obligatoriske miljø-, fødevaresikkerheds- og dyresundheds- og
-velfærdsstandarder overholdes;
□ miljøkobling: Kommissionen foreslår at udvide og styrke dette begreb, så det kommer til at omfatte miljø-,
fødevaresikkerheds- og dyresundheds- og -velfærdsstandarder, og agter at give det en central rolle i den fremtidige fælles
landbrugspolitik; fulde direkte betalinger forudsætter, at disse standarder overholdes;
□ dynamisk graduering: dette begreb, der allerede blev benyttet i forbindelse med Agenda 2000, kombinerer nu
gradvis
nedsættelse
(nedsættelse på 3% af den direkte støtte hvert år fra 2004 med en samlet nedsættelse på 20%, formentlig i
2011) og
obligatorisk
graduering. Dette skal kombineres med en
frigrænse på 5000 EUR
for små bedrifter - hvilket vil
fritage ca. 75% af EU's landbrugere fra graduering - og en
begrænsning på 300 000 EUR
af beløb, som betales til hver
enkelt bedrift. Besparelserne vil blive overført til ordningerne for udvikling af landdistrikterne (anden søjle). I
forbindelse med den nuværende ordning kan der anvendes graduering, som ikke er obligatorisk, ved at overføre op til
20% af den direkte støtte til anden søjle uden nedsættelse af denne støtte;
□ bedriftsrevision: denne bestemmelse skal nu gøres
obligatorisk
for bedrifter, der modtager over 5000 EUR pr. år i
direkte betalinger; der vil på et senere tidspunkt blive redegjort nærmere for revisionspersonalet og dets beføjelser;
□ miljøvenligt landbrug: i opfølgningen af miljøkoblingen foreslår Kommissionen en forhøjelse på
10% af
medfinansieringssatserne
i forbindelse med landbrugsmiljøforanstaltninger - især dyrevelfærd - i mål 1-områder (85%)
og mål 2-områder (60%); dette skal sammenlignes med den nuværende situation, hvor medfinansieringssatserne er på
henholdsvis 75% og 50%; den obligatoriske udtagnin gssats for arealer i omdrift på 10% skal erstattes af
en obligatorisk
miljøvenlig langtidsudtagning (10 år) uden omdriftskrav
som et element blandt miljøkoblingskravene; der skal ydes en
støtte på 45 EUR/ha (CO2-kreditering) med et maksimalt garantiareal på 1,5 mio. ha
for energiafgrøder på udtagne
arealer i henhold til en kontrakt, der indgås mellem producenter og forarbejdere, med det formål at opnå CO2-
substitution. Der vil i forbindelse med arealfordelingen blive taget hensyn til den historiske produktion af energiafgrøder
på udtaget jord; der vil i en femårsperiode blive ydet en
degressiv årlig kompensation på op til maksimalt 200 EUR/ha
(det første år) til landbrugere for at hjælpe dem i forbindelse med opfyldelsen af de miljø-, fødevaresikkerheds-,
dyrevelfærds- og arbejdssikkerhedsstandarder, der er fastlagt i fællesskabslovgivningen;
□ statsstøtte: Kommissionen agter at vedtage
fritagelsesbestemmelser på landbrugsområdet
inden for de eksisterende
retlige rammer for fritagelsesbestemmelser for statsstøtte. Forhåndsmeddelelse vil blive erstattet af efterfølgende
indberetning og overvågning med henblik på at fremskynde gennemførelsen af nye statsstøtteordninger. Det nuværende
system, som indebærer en meddelelse og en forhånds godkendelse fra Kommissionen, forsinker proceduren for ydelse af
ny landbrugsstatsstøtte.
Fem delegationer (Tyskland, Italien, Grækenland, Portugal og Frankrig) fremlagde allerede positionspapirer om
midtvejsrevisionen i første halvdel af 2002. Der vil blive forelagt formelle kommissionsforslag i efteråret 2002 med
henblik på gennemførelse af de overordnede linjer i denne politik.
BUNDNE TOLDSATSER FOR KORN OG RIS
Formandskabet noterede sig kommissær FISCHLERs præsentation af henstillingen med henblik på Rådets afgørelse om
bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om en ændring af de bundne toldsatser for ris og korn.
Formandskabet pålagde Specialkomitéen for Landbrug og Artikel 133-Udvalget at fortsætte behandlingen af
henstillingen med henblik på vedtagelse heraf på en af Rådets kommende samlinger.
Flere delegationer gik ind for, at Kommissionen får mandat til at indlede forhandlinger med tredjelande inden for
Verdenshandelsorganisationen (WTO), forudsat at Kommissionen regelmæssigt rapporterer til Rådet om, hvor langt
forhandlingerne er kommet.
Nogle få delegationer kunne ikke støtte forslaget til henstilling, da den nuværende situation på verdensmarkedet for korn
efter deres opfattelse er helt speciel på grund af store udbytter i Ukraine og Rusland i dette høstår. De understregede
desuden, at sådanne forhandlinger vil kunne begrænse markedsadgangen for import fra mindre udviklede tredjelande.
Andre delegationer pegede på den langsommelige procedure i forbindelse med forslaget til henstilling og behovet for
hurtigt at kunne indgå bilaterale aftaler med de interesserede tredjelande; en delegation gjorde opmærksom på, at den
stigende import vedrører kornmarkedet, og tog forbehold med hensyn til rækkevidden af mandatet, som også omfatter
ris.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461497_0007.png
Kommissær FISCHLER henledte Rådets opmærksomhed på den stadig større mængde korn, der er blevet importeret fra
Sortehavsområdet i det seneste høstår, og påpegede, at der er behov for en hurtig vedtagelse af henstillingen af hensyn til
– den treårige referenceperiode for beregning af kompensationen
– problemet med at anvende "Odessa-kurserne" som reference i forbindelse med beregning af told, fordi disse kurser
ikke er pålidelige
– den korte forhandlingsperiode - 90 dage - der er fastsat i artikel XXVIII i den almindelige overenskomst om told og
udenrigshandel (GATT), som vil kunne føre til en hurtig løsning på den nuværende situation.
Tolden på importeret korn er i øjeblikket lig med forskellen mellem 155% af interventionsprisen i EF (101,31 EUR/t) -
den pris, hvorunder EF-korn interventionsopkøbes - og Chicago-varebørskurserne, herunder transportomkostninger.
Disse kurser anses for at være repræsentative for verdensmarkedspriser, selv om de er meget højere end de kurser, der
anvendes i Sortehavsområdet, som kaldes "Odessa-kurserne". Chicago-varebørskurserne afspejler ikke p&a ring; korrekt
vis markedspriserne for en betydelig del af de hvedemængder, der overføres fra land til land, især mellem Ukraine og
Rusland på den ene side og Det Europæiske Fællesskab på den anden side. Kommissionen foreslår, at den nuværende
toldordning erstattes af toldkontingenter og faste satser i forbindelse med de forhandlinger, der skal finde sted inden for
Verdenshandelsorganisationen (WTO) i henhold til artikel XXVIII i den almindelige ove renskomst om told og
udenrigshandel (GATT).
Der erindres om, at dette spørgsmål er blevet rejst tidligere i Rådet (jf. 10091/02 og 7097/02).
ZOONOSER
Rådet havde en orienterende drøftelse om zoonosespørgsmålet på grundlag af formandskabets spørgeskema. Det pålagde
De Faste Repræsentanters Komité at fortsætte arbejdet med sagen i lyset af denne debat, således at Rådet kan nå til
politisk enighed om forslagene senere på året.
Kommissionen forelagde forslagene - et direktiv om overvågning af zoonoser og en forordning om bekæmpelse af
salmonella og zoonotiske agenser - i oktober 2001 med henblik på en revision af de gældende forordninger for derved at
forbedre bekæmpelsen og overvågningen af disse sygdomme, der kan overføres fra dyr til mennesker.
Det danske formandskab forelagde et spørgeskema, som fik bred tilslutning fra flere delegationer, for at løse de
udestående problemer. Hvad angår det finansielle aspekt, er der tale om, at Kommissionen skal forelægge en costbenefit-
analyse i forbindelse med forslag om specifikke mål for bekæmpelse af zoonoser og en rapport om
finansieringsspørgsmål. Hvad angår omfanget af bekæmpelsesforanstaltningerne, foreslås det, at der i foror dningen
fastsættes klare kriterier for fastlæggelsen af, hvilke af salmonella serotyper der er af betydning for folkesundheden.
Formandskabet foreslår desuden en revideret tidsplan for fastlæggelse af EF-mål og indførelse af undersøgelser, alt efter
hvilken dyreart og hvilket led i fødevarekæden der er tale om.
FØDEVARESIKKERHEDSAUTORITETEN
Rådet noterede sig Kommissionens mundtlige redegørelse for de fremskridt, der er sket i forbindelse med oprettelsen af
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet, herunder udnævnelsen af 14 medlemmer af bestyrelsen (se ligeledes side
I), og den finske, italienske, spanske og franske delegations bemærkninger til Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritets placering. Rådet bad Kommissionen om at blive holdt løbende underrettet om det videre
forløb.
HVIDBOGEN OM FØDEVARESIKKERHED
Rådet noterede sig kommissær BYRNEs oplysninger om de fremskridt, der indtil nu er gjort med hensyn til
gennemførelsen af aktionerne på fødevaresikkerhedsområdet som bebudet i Kommissionens hvidbog i januar 2000.
Kommissær BYRNE erindrede om, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet var blevet oprettet ved forordning
(EF) nr. 178/2002 som et fundament for en ny integreret ramme for fødevarelovgivningen. Han understregede de
fremskridt, der er gjort med hensyn til foder, herunder navnlig forslaget vedrørende fodertilsætningsstoffer og det forslag
om foderhygiejne, der vil blive forelagt næste år. Med hensyn til fødevaresikkerheden gjorde han Råde t opmærksom på
vedtagelsen af forordningen om overførbar spongiform encephalopati og de fremskridt, der er sket med hensyn til
lovgivningen vedrørende animalske biprodukter og zoonoser (se side 11). Han nævnte ligeledes de seneste resultater
inden for EF-lovgivningen vedrørende fødevare- og foderstofkontrol, genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461497_0008.png
mærkning af fødevarer og fødevaretilsætningsstoffer. Han opfordrede til sl ut Rådet til at fortsætte de igangværende
drøftelser om disse spørgsmål med henblik på at få gennemført de resterende aktioner.
EVENTUELT
Mund- og klovesyge
Den belgiske delegation, der blev støttet af den nederlandske delegation, gjorde Rådet og Kommissionen opmærksom på
den seneste videnskabelige udvikling inden for serologiske tests. Ifølge de seneste forskningsresultater, der er blevet
forelagt af Det Internationale Kontor for Epizootier (OIE), synes det nu muligt at sondre mellem antistoffer hos
vaccinerede dyr og antistoffer hos dyr, der er blevet smittet af vildtypen af mund- og klovesygevirussen. Anvendelsen af
disse tests på EF-plan vil kunne forhindre massiv nedslagtning af sunde dyr og gøre det muligt at nedsætte den
minimums ventetid (12 måneder), der for øjeblikket er fastsat i henhold til international lovgivning, før man igen kan
deltage i samhandelen. Denne ventetid vil kunne nedsættes til seks måneder.
Den belgiske delegation bad Kommissionen om at tage hensyn til denne nye udvikling i sit fremtidige forslag til direktiv
om mund- og klovesyge.
Den danske delegation påpegede, at en eventuel ændring af den nuværende lovgivning skal være i overensstemmelse
med OIE-standarderne og ikke må påvirke Fællesskabets holdning til spørgsmålet.
Medroxy-progesteronacetat i foder
Den nederlandske delegation gjorde Rådet og Kommissionen opmærksom på, at der er konstateret alvorlige
sundhedsproblemer hos søer i nederlandske grisefarme, efter at foder er blevet kontamineret med det forbudte stof
medroxy-progesteronacetat. Den nederlandske delegation orienterede desuden om den række foranstaltninger, den
nederlandske regering har truffet i den forbindelse.
Kontamineringen omfatter råvarer, foder og de dyr, der har indtaget dette foder. Den er blevet sporet tilbage til en enkelt
virksomhed (Bioland), som har leveret melasse kontamineret med medroxy-progesteronacetat til flere foderfabrikanter i
Nederlandene.
Den nederlandske, belgiske, tyske og irske delegation roste Kommissionen for dens hurtige reaktion. De noterede, hvor
effektivt og vigtigt det hurtige varslingssystem er, når det gælder fødevaresikkerhedsproblemer, og understregede
behovet for yderligere samarbejde mellem medlemsstaterne i sådanne situationer.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse
betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets mødeprotokol; disse erklæringer
findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Pressetjenesten.
LANDBRUG
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
Rådet godkendte reglerne for udvælgelse af medlemmerne af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets bestyrelse
og vedtog følgelig afgørelsen om udnævnelse af de 14 medlemmer heraf.
Selv om medlemmerne udpeges for en fireårig periode (dvs. fra 1. juli 2002 til 30. juni 2006), skal den første
mandatperiode dog være på seks år for halvdelen af medlemmernes vedkommende (dvs. at syv medlemmer udpeges fra
1. juli 2002 til 30. juni 2008). Det skal bemærkes, at kandidaterne er udpeget således, at der sikres det højst mulige
kompetenceniveau, uafhængighed og en bred vifte af relevant ekspertise, f.eks. i ledelse og offentlig forvaltnin g.
Der erindres om, at Kommissionen i medfør af artikel 25, stk. 1, i forordning (EF) nr. 178/2002 om oprettelse af Den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet først har tilsendt Rådet en liste over kandidater. Rådet har i sin afgørelse taget
behørigt hensyn til Europa-Parlamentets udtalelse, der indeholdt en liste med 17 kandidater. Rådet har i sin afgørelse
udnævnt 14 medlemmer og har i den forbindelse valgt 9 medlemmer fra Europa-Parl amentets liste. I overensstemmelse
med ovennævnte forordning kommer fire medlemmer fra organisationer, der repræsenterer forbrugerne og andre
interessegrupper inden for fødevarekæden.
Listen over udnævnte medlemmer er følgende:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461497_0009.png
(Fra 1. juli 2002 til 30. juni 2008):
– Giorgio Calabrese
– Catherine Geslain-Laneelle
– Matthias Ludwig Horst
– Deirdre Hutton
– Joao Pedro Machado
– Pirkko Marjatta Raunemaa
– Patrick Gerard Wall
(Fra 1. juli 2002 til 30. juni 2006):
– Angeliki Assimakopoulou
– Ernst Bobek
– Carlos Escribano Mora
– Peter Gaemelke
– Bart Sangster
– Stuart Alexander Slorach
– Roland Vaxelaire.
Bestyrelsen påser, at autoriteten varetager sit kommissorium og udfører de opgaver, den er pålagt. Bestyrelsen vedtager
inden den 31. januar hvert år autoritetens arbejdsprogram for det kommende år. Den vedtager også et flerårigt program,
der kan revideres. Bestyrelsen påser, at disse programmer er i overensstemmelse med Fællesskabets lovgivningsmæssige
og politiske prioriteter på fødevaresikkerhedsområdet. Inden den 30. mart s hvert år vedtager autoriteten en almindelig
beretning om autoritetens aktiviteter i det forløbne år. Bestyrelsen vedtager autoritetens budget.
EKSTERNE FORBINDELSER
Associeringen med Ungarn - Forvaltning af protokollen om overensstemmelsesvurdering*
(10638/02)
Rådet gav sin tilslutning til, at Associeringsrådet EU-Ungarn ved skriftlig procedure vedtager en afgørelse om
overdragelse af beføjelser til at forvalte protokollen om overensstemmelsesvurdering og godkendelse af industrivarer
(PECA). Da disse aktiviteter hovedsagelig er af teknisk art og ofte haster, bemyndiger afgørelsen associeringsudvalget til
at sørge for, at protokollen fungerer korrekt.
Protokollen om overensstemmelsesvurdering og godkendelse af industrivarer (PECA) trådte i kraft den 1. juni 2001. Den
fastsætter, at associeringsrådet skal vedtage afgørelserne vedrørende protokollens gennemførelse og funktion. Den
forudså allerede, at associeringsrådet skal have mulighed for at overdrage sine beføjelser.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Europols budget for 2003
Rådet vedtog Europols budget for 2003. Det tager sigte på at sætte Europol i stand til at udføre sine opgaver som fastsat i
Europol-konventionen og i overensstemmelse med prioriteringen i udkastet til arbejdsprogram for 2003.
Der erindres om, at Rådets vedtagelse af budgettet i henhold artikel 35 i Europol-konventionen indebærer en pligt for
hver medlemsstat til rettidigt at stille de finansielle bidrag, som påhviler den, til rådighed.
Cepols budget for 2003
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461497_0010.png
Medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, godkendte Det Europæiske Politiakademis budget for 2003. Budgettet
for 2003 beløber sig til i alt 2 916 864 EUR.
ERKLÆRING TIL OPTAGELSE I RÅDETS PROTOKOL
Vedr.: ASSOCIERINGEN MED UNGARN
"Rådet bifalder, at der indføres en ny struktur til den operative forvaltning af PECA-protokollen med Ungarn. Rådet
erindrer om den betydning, det tillægger principperne om effektivitet, gennemsigtighed, retssikkerhed og samhørighed,
som bør være vejledende for arbejdet med forvaltning af protokollen. Det erindrer i den forbindelse om, at det af Rådet
udpegede særudvalg i god tid skal inddrages i forberedelsen af de i artikel 3 i afgørel se 2001/366/EF omhandlede
aktiviteter og afgørelser. Det af Rådet udpegede særudvalg underrettes efter hvert møde i underudvalgene om
resultaterne af arbejdet i overensstemmelse med de sædvanlige procedurer for redegørelse for underudvalgenes arbejde."