Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 151
Offentligt
1462435_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 151)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
13. december 2001
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets notat om Kommissionens
forordning om etablering af en liste over stoffer, hvis omsætning eller anvendelse som fodermidler er underlagt
restriktioner eller er forbudt, dokument SANCO 4030/01 rev.8.
Forslaget er sat til afstemning på mødet i Den Stående Foderstofkomité den 17.-18. december 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462435_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
om forslag til Kommissionens forordning om etablering af en liste over stoffer, hvis omsætning eller anvendelse
som fodermidler er underlagt restriktioner eller er forbudt
Dokument SANCO 4030/01 rev. 8
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Foderstofkomité den 17.-18. december 2001.
Forslaget behandles i en III b-procedure i Den stående Komité for Foderstoffer. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder
Kommissionen beslutningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der kan forkaste
forslaget med simpelt flertal eller kan vedtage forslaget uændret med kvalificeret flertal eller ændre det med enstemmighed.
Handler Rådet ikke inden en frist på h& oslash;jst tre måneder, kan Kommissionen udstede forordningen.
Forslaget indebærer et totalt forbud mod anvendelse af storkøkkenaffald til foder, uanset om det behandles. Begrebet
"storkøkkenaffald" omfatter alle rester af madvarer produceret i restauranter, cateringfaciliteter, kantiner, storkøkkener,
køkkener incl. private husholdningers køkkener, uanset fødevarernes art, oprindelse eller anvendelse. Storkøkkenaffald er
defineret som alt madaffald, incl. fedtstoffer og olier, uanset g rad af behandling.
Forbudet mod storkøkkenaffald i dyrefoder udvider det nuværende forbud mod ubehandlet
affald fra spisesteder som angivet i Kommissionsbeslutning 91/516/EØF (forbud mod:
"Ubehandlet affald fra restauranter og lignende, undtagen ikke-friske fødevarer af vegetabilsk
oprindelse, der er uegnede til konsum") til et udtømmende forbud, der inkluderer omsætning og
anvendelse af fodermidlerne, herunder til fremstilli ng af foderblandinger.
Forslaget er en udløber af svinepestforordningen, der blev vedtaget i oktober 2001. Svinepestforordningen træder i kraft den
31. oktober 2002. Der er således sammenfald mellem ikraftrædelsesdatoen i svinepestforordningen og i det foreliggende
forslag. Endvidere arbejdes der i EU på en forordning om sundhedsbestemmelser for animalske biprodukter
(biproduktforordningen), som ikke er bestemt til konsum.
Der eksisterer i Danmark en national ordning for indsamling og varmebehandling af storkøkkenaffald. Ordningen sikrer mod
overførsel af smitte med mund- og klovesyge og svinepest. En vedtagelse af forslaget vil medføre, at
storkøkkenaffaldsordningen må opgives. Miljøstyrelsen har oplyst, at afhentningsordningerne for husholdningsaffald vil
fortsætte, hvis man kan finde anvendelsesmuligheder for affaldet. Milj&oslas h;styrelsen overvejer, om affaldet fremover vil
kunne anvendes til biogasanlæg, men det vil afhænge af sundhedsmæssige overvejelser.
En vedtagelse af forslaget skønnes at forbedre beskyttelsesniveauet i de lande i EU, der ikke har ordninger som den danske,
og hvor der derfor er risiko for spredning af sygdomme som mund- og klovsyge og klassisk svinepest.
Da behandlet storkøkkenaffald udelukkende anvendes som svinefoder vil en vedtagelse ikke reducere faren for TSE/BSE,
men vurderes alligevel at ville forbedre beskyttelsesniveauet i Danmark, idet faren for at sprede lignende sygdomme vil falde.
De samfundsøkonomiske konsekvenser af forslaget består i en begrænsning af anvendelsesmulighederne for
storkøkkenaffald. Der vil således være et øget behov for bortskaffelse, hvis der ikke kan findes alternative
anvendelsesmuligheder, f.eks. i biogasanlæg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462435_0003.png
Generelt vil en vedtagelse af forslaget betyde, at den nuværende indtægt som genindvindingsvirksomhederne har, ved salg af
genindvundet madaffald til foder, vil bortfalde, og fremtidige aftagere, som biogasanlæg eller forbrændingsanlæg, vil muligvis
stille krav om hygiejnisering eller kræve betaling for modtagelse.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
om forslag til Kommissionens forordning om etablering af en liste over stoffer, hvis omsætning eller anvendelse
som fodermidler er underlagt restriktioner eller er forbudt
Dokument SANCO 4030/01 rev. 8
Resumé
Forslaget lægger op til et totalt forbud mod anvendelse af storkøkkenaffald til foder, uanset om det behandles. Begrebet
"storkøkkenaffald" omfatter alle rester af madvarer produceret i restauranter, cateringfaciliteter, kantiner, storkøkkener,
køkkener incl. private husholdningers køkkener, uanset fødevarernes art, oprindelse eller anvendelse. Storkøkkenaffald
er defineret som alt madaffald, incl. fedtstoffer og olie r, uanset grad af behandling.
Forbudet mod storkøkkenaffald i dyrefoder udvider det nuværende forbud mod ubehandlet affald fra
spisesteder som angivet i Kommissionsbeslutning 91/516/EØF (forbud mod: "Ubehandlet affald fra
restauranter og lignende, undtagen ikke-friske fødevarer af vegetabilsk oprindelse, der er uegnede til
konsum") til et udtømmende forbud, der inkluderer omsætning og anvendelse af fodermidlerne, herunder
til fremstilli ng af foderblandinger.
Forslaget er en udløber af svinepestforordningen, der blev vedtaget i oktober 2001. Svinepestforordningen træder i kraft den 31. oktober 2002.
Endvidere arbejdes der i EU på en forordning om sundhedsbestemmelser for animalske biprodukter (biproduktforordningen), som ikke er bestemt
til konsum.
En vedtagelse af forslaget skønnes at forbedre beskyttelsesniveauet i de lande i EU, der ikke har ordninger som den danske, og hvor der derfor er
risiko for spredning af sygdomme som mund- og klovsyge og klassisk svinepest.
Baggrund
Kommissionen har fremsat et udkast til forslag til Kommissionens forordning om etablering af
en liste over stoffer, hvis omsætning eller anvendelse som fodermidler er underlagt restriktioner
eller er forbudt. Senest har Kommissionen fremsendt nyt arbejdsdokument SANCO/4030/01
rev. 8, der er dateret november 2001.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 11, litra b, i rådsdirektiv 96/25/EF af 29. april 1996 om omsætning af
fodermidler.
Forslaget behandles i en III b-procedure i Den stående Komité for Foderstoffer. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder
Kommissionen beslutningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der kan forkaste
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462435_0004.png
forslaget med simpelt flertal eller kan vedtage forslaget uændret med kvalificeret flertal eller ændre det med enstemmighed.
Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede forordningen.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Forslaget er fremsat som følge af, at den nylige mund- og klovsyge epidemi har vist, at opfodring af storkøkkenaffald m.v. til
landbrugsdyr kan udgøre en risiko for dyresundheden som et resultat af forkert behandling af sådant affald og manglende
effektivitet i kontrollen. Risikoen ved anvendelse af alle former for rester af fødevarer til dyrefoder overgår de mulige fordele
ved dette.
Den nylige dioxinforurening i foderkæden på grund af forurenet fedt har vist, at det kan være vanskeligt at spore
fodermidlers oprindelse. Kriserne i forbindelse med dyrefoder har vist, at det er nødvendigt at forbedre
fodermiddelsikkerheden af hensyn til både menneskers og dyrs sundhed.
Formål og indhold
Forslaget lægger op til et totalt forbud mod anvendelse af storkøkkenaffald til foder, uanset om det behandles. Begrebet
"storkøkkenaffald" omfatter alle rester af madvarer produceret i restauranter, cateringfaciliteter, kantiner, storkøkkener,
køkkener incl. private husholdningers køkkener, uanset fødevarernes art, oprindelse eller anvendelse. Storkøkkenaffald er
defineret som alt madaffald, incl. fedtstoffer og olier, uanset grad af behandling.
Forslaget har blandt andet sit udspring i en eksisterende bestemmelse i EU's foderstoflovgivning om, at foderstoffer skal
være af sundheds- og handelsmæssig god kvalitet. Endvidere må foderstoffer ikke udgøre nogen fare for dyrs eller
menneskers sundhed eller for miljøet. Senest har Kommissionen på baggrund af dioxinkrisen i 1999 og mund- og klovsyge
epidemien i 2001 fundet det bydende nødvendigt, at der for alle fodermidler er fuld garanti m.h .t. deres sporbarhed og deres
sikkerhed.
Disse garantier er vanskelige at opnå og at kontrollere, når det drejer sig om affald eller rester fra fødevarer generelt. Derfor
anses et komplet forbud mod storkøkkenaffald for nødvendigt.
Forbudet mod storkøkkenaffald i dyrefoder udvider det nuværende forbud mod ubehandlet
affald fra spisesteder som angivet i Kommissionsbeslutning 91/516/EØF (forbud mod:
"Ubehandlet affald fra restauranter og lignende, undtagen ikke-friske fødevarer af vegetabilsk
oprindelse, der er uegnede til konsum") til et udtømmende forbud. For at undgå selvmodsigelser
og uklarheder skal beslutning 91/516/EØF udd ybes med hjemmel i artikel 11(b) i direktiv
96/25/EF med det formål at udvide forbudet til at inkludere omsætning og anvendelse af
fodermidlerne og ikke kun anvendelse af fodermidlerne til fremstilling af foderblandinger.
Kommissionen foreslår, at medlemslandene skal fastlægge regler for strafansvar for overtrædelser af denne forordning og
skal tage de nødvendige skridt for at sikre, at straffen bliver implementeret. Desuden skal straffen være effektiv, proportional
og afskrækkende. Medlemsstaterne skal notificere disse regler til Kommissionen senest i juli 2002.
Forbud mod anvendelse af cateringaffald fra internationale transporter, herunder fly og skib, har
i øvrigt været omfattet af EU-regler siden 1990.
Forordningen forudsættes at træde i kraft 31. oktober 2002.
Endvidere skal det nævnes, at forslaget er en udløber af svinepestforordningen, der blev vedtaget i oktober 2001.
Svinepestforordningen træder i kraft den 31. oktober 2002. Endvidere arbejdes der i EU på en forordning om
sundhedsbestemmelser for animalske biprodukter (biproduktforordningen), som ikke er bestemt til konsum, og indeholder et
non-kanibalisme princip. Rådet har vedtaget en fælles holdning. Europarlamentets udtalelse mangler endnu. Fors laget
forventes at træde i kraft medio 2002.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Området er reguleret ved bekendtgørelse nr. 448 af 25. juni 1998 om foderstoffer, som senest ændret ved bekendtgørelse nr.
179 af 19. marts 2001. Bekendtgørelsen om foderstoffer indeholder en liste over forbudte fodermidler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462435_0005.png
Konsekvenser
Forordningen er umiddelbart gældende i alle medlemstater, men vil have lovgivningesmæssige konsekvenser, idet
medlemsstaterne ved nationale bestemmelser skal sikre hjemmel til straffesanktioner for overtrædelser af forordningen.
Bestemmelserne kan i Danmark fastsættes ved bekendtgørelse. Det vil ske i bekendtgørelse om foderstoffer.
Forslaget vil desuden kunne medføre ændring af følgende bekendtgørelser:
• Bekendtgørelse nr. 883 af 11. december 1986 om kommunal indsamling af madaffald fra storkøkkener.
• Bekendtgørelse nr. 1387 af 28. december 2000 om bortskaffelse og forarbejdning af animalsk affald og fremstilling af
dyrefoder med animalsk indhold.
Der eksisterer i Danmark en national ordning for indsamling og varmebehandling af storkøkkenaffald. Indsamlingsordningen
omfatter køkkener med en madaffaldsproduktion på mindst 100 kg pr. uge. Ordningen sikrer mod overførsel af smitte med
mund- og klovesyge og svinepest. En vedtagelse af forslaget vil medføre, at storkøkkenaffaldsordningen må opgives.
Miljøstyrelsen har oplyst, at afhentningsordningerne for husholdningsaffald vil forts ætte, hvis man kan finde
anvendelsesmuligheder for affaldet. Miljøstyrelsen overvejer, om affaldet fremover vil kunne anvendes til biogasanlæg, men
det vil afhænge af sundhedsmæssige overvejelser.
Den miljømæssigt optimale løsning vil være en udnyttelse af energiindholdet i et biogasanlæg og efterfølgende udnyttelse af
næringsstofferne som gødning. Alternativet hertil vil være forbrænding, men på grund af det høje vandindhold i affaldet vil
det i heldigste tilfælde være energineutralt.
En mulighed kan være, at affaldet indsamles som almindelig dagrenovation med efterfølgende forbrænding. I kommuner
med kildesortering af dagrenovation kan madaffald fra storkøkkener muligvis indsamles i forbindelse med den almindelige
indsamling af dagrenovation, og storkøkkenaffaldet kan så sammen med de organiske del af den sorterede dagrenovation
tilføres biogas eller komposteringsanlæg, som er forsynet med en separat hygiejniseringsa nhed, hvor der sker en
hygiejnisering ved 70
°
C i 60 minuter.
Den eneste fremtidige mulighed for anvendelse af madaffald som foder til dyr vil være anvendelse til minkfoder. Om dette vil
være praktisk muligt og ønskeligt er ikke afklaret.
En vedtagelse af forslaget vil betyde at de danske virksomheder, der genindvinder rester fra fødevarer, f.eks. fedtstoffer, med
henblik på salg som foderstoffer skal omstille deres produktionsapparat. Den nuværende indtægt som
genindvindingsvirksomhederne har, ved salg af genindvundet madaffald til foder, vil bortfalde, og fremtidige aftagere, som
biogasanlæg eller forbrændingsanlæg, vil muligvis stille krav om hygiejnisering eller kræve be taling for modtagelse. Desuden
vil de besætningsejere, der har indrettet deres produktion på anvendelse af køkkenaffald som foder, blive nødt til at tilpasse
fodringen.
En vedtagelse af forslaget skønnes at forbedre beskyttelsesniveauet i de lande i EU, der ikke har ordninger som den danske,
og hvor der derfor er risiko for spredning af sygdomme som mund- og klovsyge og klassisk svinepest.
Da behandlet storkøkkenaffald udelukkende anvendes som svinefoder vil en vedtagelse ikke reducere faren for TSE/BSE,
men vurderes alligevel at ville forbedre beskyttelsesniveauet i Danmark, idet faren for at sprede lignende sygdomme vil falde.
For så vidt angår de statsfinansielle konsekvenser, vil destruktion ved forbrænding øge statens indtægter, da forbrænding er
afgiftsbelagt.
De samfundsøkonomiske konsekvenser af forslaget består i en begrænsning af anvendelsesmulighederne for
storkøkkenaffald. Der vil således være et øget behov for bortskaffelse, hvis der ikke kan findes alternative
anvendelsesmuligheder, f.eks. i biogasanlæg. Det vil kræve større kapacitet på destruktions- og forbrændingsanlæggene, samt
medføre en større belastning af miljøet. For at undg&a ring; dioxinforurening kræves en afbrændingstemperatur på over 800
°C.
Høring
Det tidligere forslag, som Kommissionen forelagde på mødet i Den Stående Foderstofkomité den 9.-10. juli 2001, blev sendt i høring i §2-udvalget (landbrug) og Det Rådgivende Fødevareudvalg. Der
er i det aktuelle forslag ikke sket indholdsmæssige ændringer siden da ud over, at ikrafttrædelsesdatoen er ændret fra november 2001 til den 31. oktober 2002.
Specialarbejderforbundet i Danmark, FDB og De Samvirkende Købmænd kan tilslutte sig
forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462435_0006.png
Danske Slagterier kan under forudsætning af, at der stilles krav til indsamling, transport og
behandling af affaldet, samt at veterinærmyndighederne udfører kontrol hermed, tilslutte sig
forslaget med henblik på at sikre sporbarhed og forureninger.
Landbrugsraadet kan i et foreløbigt høringssvar tilslutte sig forslaget under samme
forudsætning som anført af Danske Slagterier.
FødevareIndustrien tager afstand fra forslaget, idet FødevareIndustrien blandt andet finder, at
de omhandlende produkter allerede er reguleret af et velfungerende dansk regelsæt.
FødevareIndustrien finder endvidere, at et totalforbud mod anvendelse af madaffald som foder
indebærer en betydelig risiko for illegal tilbagevenden til ukontrolleret opfodring med
ubehandlet affald til skade for sundheden hos såvel dyr som mennesker. Incitamentet er, at det
vil bliv e langt dyrere at sende madaffaldet til destruktion end lade det indgå i en
foderproduktion. Endelig finder FødevareIndustrien, at den foreslåede ikrafttrædelsesdato den
1. november 2001 er ganske uacceptabel.
Økologiens Hus har på vegne af Landsforeningen Økologisk Jordbrug og Økologisk
Landscenter meddelt, at man ikke kan støtte forslaget. Årsagen er, at alternativerne til
genanvendelse som svinefoder ikke er specielt gode. Ved afbrænding mistes værdifulde
næringsstoffer og energi, samtidig med, at miljøet belastes med dioxin. Ved kompostering
recirkuleres næringsstofferne, mens energien i affaldet delvist tabes. Biof orgasning anføres som
det eneste bæredygtige alternativ, men næringsstofudnyttelsen vil imidlertid være væsentlig
bedre ved anvendelse til dyrefoder. Økologiens Hus finder, at en europæisk regulering snarere
bør gå på at systematisere indsamling og hygiejnisering af madaffald fra storkøkkener efter
dansk forbillede, frem for at forfægte et godt økologisk princip om genanvendelse af ressourcer.
HORESTA anfører, at det nuværende formål med indsamling af storkøkkenaffald mhp.
forarbejdning til dyrefoder bortfalder, bl.a. grundet manglende mulighed for sporbarhed og
risikoen for interspecie.
Man finder således ikke, at forslaget er i overensstemmelse med formålet for bekendtgørelsen
om kommunal indsamling af madaffald fra storkøkkener, idet den, for virksomhederne
omkostningstunge, nuværende indsamlingsordning for madaffald ikke længere tjener formålet
og derfor ikke bør være obligatorisk.
Således bør intentionen ved forordningen følges op med en revidering af bekendtgørelsen om
madaffald fra storkøkkener.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er fremsendt grundnotat om det oprindelige forslag 4. september 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462435_0007.png
EN
P:\ANIFEED\0-SANCO\AR\DRAFT PROPOSALS\4030REV.9after CIS.doc
SANCO/4030/01 rev.8
COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES
November 2001
WORKING PAPER
THIS DOCUMENT DOES NOT REPRESENT THE VIEWS OF THE COMMISSION SERVICES
Draft
COMMISSION REGULATION
of […]
LATION
establishing a list of materials whose circulation or use for animal nutrition purposes is restricted or prohibited
and amending Commission Decision 91/516/EEC
(Text with EEA relevance)
Draft
COMMISSION REGULATION
of
[…]
irculation or use for animal nutrition purposes is restricted or prohibited and amending Commission Decision
91/516/EEC
establishing a list of materials whose circulation or use for animal nutrition purposes is restricted or prohibited
and amending Commission Decision 91/516/EEC
THE COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES,
Having regard to the Treaty establishing the European Community,
Having regard to Council Directive 96/25/EC of 29 April 1996 on the circulation and use of feed materials, amending
Directives 70/524/EEC, 74/63/EEC, 82/471/EEC and 93/74/EEC and repealing Directive 77/101/EEC, as last
amended by Directive 2001/46/EC of the European Parliament and of the Council
2
, and in particular Article 11 (b) thereof,
Whereas:
Feed materials should circulate in the Community only if they are of sound, genuine and merchantable quality. Feed
materials should not represent any danger to animal or human health or to the environment.
The recent crises in animal nutrition have proved the need to improve the safety of feed materials used in animal
nutrition for public and animal health reasons.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462435_0008.png
In accordance with Council Directive 79/373/EEC of 2 April 1979 on the circulation of compound feedingstuffs
3
as last
amended by Directive 2000/16/EC of the European Parliament and of the Council
4
, Decision 91/516/EEC
5
as last
amended by Decision 2000/285/EC
6
establishes a list of ingredients whose use is prohibited in compound feedingstuffs.
This ban does not, however, cover the circulation of such materials as feed materials and in particular their use as feed
materials by livestock farmers keeping animals.
The recent foot and mouth disease epidemic shows that feeding catering waste to farmed animals can constitute a risk for
animal health as a result of inadequate treatment of such waste and lack of effectiveness of the control measures. The
dioxin contamination in the feed chain linked to contaminated fat has shown the difficulty in some cases in tracing back
feed materials to their origin The risks of using catering waste, mixtures of waste and by-products originating from
kitchens in ani mal nutrition therefore override other possible advantages.
The ban on the use of untreated waste from eating places, excluding foodstuffs of vegetable origin considered unsuitable
for human consumption for reasons of freshness, provided for in Decision 91/516/EEC, was originally established to
protect farmed animals from epidemic diseases linked to products of animal origin which may contain pathogenic
organisms and to cover those feed materials not regulated in the veterinary legislation. The foot and mouth epidemic of
2001 confirms what was als o indicated by the dioxin crisis of 1999 - ie importance of measures to guarantee the
traceability and safety of all feed materials . These guarantees are difficult to provide and to control as regards waste
from eating places and more generally catering waste.
Accordingly, the prohibition on the use of untreated catering waste should be widened to apply to all catering waste, and
Decision 91/516/EEC should be amended accordingly.
Further, since the risk to animal heath posed by waste food is similar regardless of the origin of the waste, the concept of
catering waste should include any waste food produced in restaurants, catering facilities, kitchens including household
kitchens, regardless of its nature, origin or use.
0. The Member States should lay down rules on penalties applicable to infringements of the provisions of this
Regulation and ensure that they are implemented. Those penalties must be effective, proportionate and dissuasive.
(9) The measures provided for in this Decision are in accordance with the opinion of the Standing
Committee on Feedingstuffs,
HAS ADOPTED THIS REGULATION:
Article 1
Without prejudice to Decision 91/516/EEC, the circulation or use for animal nutrition purposes of feed materials referred
to in the Annex shall be prohibited
Article 2
In point 7 of the Annex to Decision 91/516/EEC, the words "Untreated
waste from eating places, excluding foodstuffs of vegetable
origin considered unsuitable for human consumption for reasons of freshness"
are deleted.
Article 3
The Member States shall lay down the rules on penalties applicable to infringements of the provisions of this Regulation and
shall take all measures necessary to ensure that they are implemented. The penalties provided for must be effective,
proportionate and dissuasive. The Member States shall notify those provisions to the Commission by 31 July 2002 at the
latest and shall notify it without delay of any subsequent amendment affecting them.
Article 4
This Regulation shall enter into force on the third day following that of its publication in
the Official Journal of the European
Communities.
This Regulation shall apply from 31 October 2002
This Regulation shall be binding in its entirety and directly applicable in all Member States.
Done at Brussels,
[…]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462435_0009.png
applicable in all Member States.
For the Commission
[…]
mission
Member of the Commission
ANNEX
1. Catering waste as defined below:
All waste food, including fats and oils, whether processed or not, originating in restaurants, catering facilities and
kitchens, including central kitchens and household kitchens.