Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 195
Offentligt
1462391_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 195)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
28. december 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets redegørelse for rådsmøde
(landbrugsministre) den 19. december 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462391_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Folketingets Europaudvalg
2. afdeling, 1. kontor
Den 21. december 2001
J.nr. 2000-521-0057
LFM 0590
Referat af møde i Rådet (landbrug) den 19. december 2001
1. BSE - status
Kommissionen gav en status over BSE-situationen og orienterede endvidere om de forslag til yderligere tilpasninger i BSE-
foranstaltningerne, som Kommissionen har til hensigt at fremlægge i Den Stående Veterinærkomité. For så vidt angik
forslaget om ændring af aldersgrænsen for fjernelse af rygsøjlen hos kvæg fra 12 måneder til 30 måneder, som allerede var
lagt frem til drøftelse, op lyste Kommissionen, at man ville lade Den Videnskabelige Styringskomité vurdere sagen. Generelt
ville Kommissionen lave en gennemgang/kontrol af de gældende foranstaltninger bl.a. med henblik på sikring af, at
foranstaltningerne var korrekt og fuldt implementeret i alle medlemsstater. Kommissionen ville i det nye år fokusere særligt
på beskyttelsesforanstaltninger vedrørende får og geder samt de såkaldte mælkeerstatninger, som kunne være en mulig kilde
til BSE-smitte. De første fund af BSE i Østrig og Finland havde heldigvis ikke medført panikreaktioner hos forbrugerne,
hvilket var et tegn på tillid i forhold til de gennemførte beskyttelsesforanstaltninger. Kommissionen kunne konstatere, at det
samlede antal BSE-tilfælde i EU i 2001 på ca. 1700 tilfælde var langt under det antal, som man i begyndelsen af året havde
kunnet frygte.
2. EU’s hygiejneregler
Kommissionen gav en statusredegørelse og kunne konstatere store fremskridt i arbejdet i de tekniske arbejdsgrupper med
forslaget. Kommissionen håbede derfor på, at Rådet i 1. halvår 2002 kunne vedtage fælles holdning. Det kommende
spanske formandskab bekræftede, at forslaget havde meget høj prioritet for det kommende formandskab.
3. Zoonoser
Kommissionen gav en status for forslagets behandling blandt eksperterne. Der var en generel positiv holdning til forslaget,
men dog nogen uenighed om bl.a. tidsplanen, målene for kontrollen og finansieringsspørgsmålet. Kommissionen fandt, at
forslaget var ambitiøst, men samtidig realistisk.
4. Konference om mund- og klovsyge
Formandskabet og Kommissionen orienterede om forløbet og resultaterne af konference. Rapporten indeholdende
konferencens resultater ville snarest blive forelagt Coreper. Der havde været en meget åben debat og den indhøstede viden
ville nu blive stillet til rådighed for det videre arbejde. Det blev understreget, at der på konferencen ikke havde været
tilslutning til indførelse af præventiv vaccination mod mund- og klovsyge. Det blev endvidere fremhævet, at der var et
påtrængende behov for et ajourført beredskab i tilfælde af nye udbrud af mund- og klovsyge i EU og Kommissionen ville
snarest komme med forslag til nye regler på området.
5. Får og geder
Rådet genoptog drøftelsen fra rådsmødet i november. Spørgsmålet om præmieniveauet, herunder mulighederne for tildeling
af ekstramidler til særlige nationale konvolutter blev på ny drøftet. Formandskabet og Kommissionen fremlagde et
kompromisforslag gående ud på en ekstratildeling til de nationale konvolutter på i alt 72 mio. euro. Kommissionen oplyste, at
man nøje havd e vurderet forslaget i forhold til det såkaldte Berlin-loft og bekræftede, at forslaget holdt sig indenfor de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462391_0003.png
finansielle retningslinier vedtaget i Berlin i forbindelse med Dagsorden 2000. Det blev samtidig understreget, at
Kommissionen meget hurtigt ville fremsætte forslag til et forbedret registrerings- og sporbarhedssystem for får og geder.
En række lande, herunder Danmark, ønskede, at markedsordningen for får og geder skulle indgå i midtvejsevalueringen.
Formanden kunne konstatere, at der var kvalificeret flertal for formandskabets kompromisforslag.
6. Bananer
Rådet vedtog med kvalificeret flertal Kommissionens forslag, der var en opfølgning på den indgående aftale mellem EU på
den ene side og med USA og Ecuador på den anden side om forvaltningen af banankvoterne og nu kunne implementeres
efter vedtagelsen i Doha af en waiwer (undtagelse) på dette område.
7. Markfrø
Kommissionen og formandskabet konstaterede indledningsvist, at der var kvalificeret flertal for det seneste
kompromisforslag med undtagelse af udformningen af stabilisatormekanismen. Kommissionen og formandskabet foreslog et
kompromis gående ud på en referenceperiode for den maksimale garantimængde på 5 år minus det bedste år og minus det
dårligste år, men plus 5 % på nationalt niveau. Hertil kom yderli gere 300 tons til hvert af de mindste producentlande.
Kompromisforslaget blev vedtaget med kvalificeret flertal.
8. Vegetabilske proteiner
Kommissionen præsenterede hovedkonklusionerne i sin meddelelse og understregede bl.a., at det ikke var noget mål i sig
selv, at EU skulle være selvforsynende på alle områder. For så vidt angik det udarbejdede memorandum fra en række lande,
der ønskede en egentlig "støtteplan" for produktion af vegetabilske proteiner i Fællesskabet fremhævede Kommissionen, at
en sådan plan b l.a. ville være i strid med Dagsorden 2000, betyde en voldsom belastning af budgettet og være til skade for
miljøet. Det blev understreget, at halvdelen af landbrugsbudgettet i forvejen blev anvendt til markafgrøder. Kommissionen
var dog villig til at medtage en undersøgelse af området i sin midtvejsevaluering i 2002.
Rådet havde herefter en større debat, hvorunder ca. halvdelen af medlemslandene talte for etablering af en særlig støtteplan
for dyrkning af vegetabilske proteiner i EU, medens den anden halvdel, herunder Danmark, fremhævede betydningen af
overholdelsen af aftalen fra Dagsorden 2000, overholdelse af WTO-forpligtelserne og hensyntagen til kandidatlandene, hvor
dyrkning af proteinafgrøder til EU-markedet var en oplagt mulig hed i fremtiden.
Formanden for Rådet bemærkede på personlig basis, at et flertal af medlemsstaterne gerne så, at Kommissionen så hurtigt
som muligt i forbindelse med midtvejsevalueringen i 2002 fremlagde forslag på området med respekt af de finansielle
aspekter vedtaget i Dagsorden 2000 i Berlin.
9. Oksekød - markedssituationen
Kommissionen redegjorde for markedssituationen og kunne konstatere, at der især var problemer med kokød. Derfor havde
Kommissionen netop i forvaltningskomitéen foreslået en forlængelse af den særlige opkøbsordning, men kun for så vidt
angik kokød og med en maksimal mængde på 40.000 tons svarende til 130 – 150.000 køer.
Kommissionen uddelte på mødet den netop færdiggjorte rapport om støtteforanstaltningerne i de enkelte medlemslande.
Kommissionen kunne konstatere, at der var store forskelle i BSE-kompensationen imellem de forskellige medlemslande.
Kommissionen ville nu foretage en større gennemgang og analyse af hele området, idet det bl.a. lå klart, at mange
støtteordninger ikke var blevet notificeret overfor Kommissionen, hvilket var en klar overtrædelse af reglerne.
10. Statsstøtte Portugal
Den portugisiske anmodning i henhold til Traktatens artikel 88, stk. 2 blev præsenteret og henvist til behandling i
Specialkomitéen for Landbrug. Kommissionen udtrykte stor modstand mod anmodningen og ville overveje at indberette
Rådet for EF-Domstolen, såfremt Rådet imødekom den portugisiske anmodning.
11. Tysk memorandum om økologi
Tyskland præsenterede sit memorandum og der var generel enighed om, at papiret burde drøftes på ekspertniveau.
Kommissionen var umiddelbart positivt indstillet overfor forslaget om, at engros- og mellemhandlere skulle underlægges
økologikontrol og oplyste, at der var et forslag på vej herom.
Øvrige spørgsmål
Under eventuelt orienterede formandskabet bl.a. om den indgåede internationale aftale om plantegenetiske ressourcer for så
vidt angår fødevarer og landbrug. Formandskabet tilskyndede til, at aftalen blev ratificeret så hurtigt som muligt. Det blev fra
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462391_0004.png
Kommissionen oplyst, at der ville blive fremlagt et forslag for Rådet om Fællesskabets tiltrædelse af aftalen, der er omfattet af
blandet kompetencen mellem F ællesskabet og medlemslandene.
Formandskabet informerede endvidere om den fælles erklæring fra konferencen i rådet af yngre jordbrugere (CEJA) afholdt
den 6. december 2001. Formanden opfordrede til, at de yngre jordbrugeres situation blev medtaget som et særligt emne i
forbindelse med midtvejsevalueringen af den fælles landbrugspolitik i 2002.
Endelig orienterede Frankrig under eventuelt om store problemer i sektoren for bordvin. Udbud og efterspørgsel
modsvarede ikke hinanden og lagrene var steget med over 60 %. Frankrig, støttet af andre store vinproducerende lande,
mente ikke, at der var tilstrækkelige forvaltningsmekanismer indenfor sektoren og bebudede en åbning af en kvote for
krisedestillation. Krisedestillationen ville blive fulgt op med en anmodning om tilladelse t il at yde statsstøtte. Kommissionen
oplyste, at man netop den 18. december havde modtaget en anmodning, som nu ville blive vurderet.